Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym zastąpić akumulatory żelowe?

cebek 19 Kwi 2017 18:09 3207 80
  • #1 19 Kwi 2017 18:09
    cebek
    Poziom 10  

    W instalacji offgrid 3kw miałem zainstalowane cztery akumulatory żelowe DGY12-200EV spięte w instalację 48V. Po dwóch latach jeden z akumulatorów padł. Niby projektowana żywotność to 12 lat. :P Pilnowałem by za bardzo ich nie rozładowywać, Sprawdziłem w logach i najniżej zszedłem raz z napięciem do 42,94V , cztery razy poniżej 44V i 25 razy poniżej 45V więc raczej nie były rozładowywane do zera. Dziwne jest to że padł tylko jeden. Akumulator spróbuję wymienić w ramach gwarancji i na ten czas zainstaluję cztery akumulatory samochodowe 180Ah. Zastanawiam się czy nie przejść na stałe na samochodowe, bo są dużo tańsze i łatwiej będzie rozbudować instalację o kolejne akumulatory. Pytanie do praktyków jest takie: które akumulatory w dłuższym użytkowaniu są praktyczniejsze? Bo jeśli co dwa lata będę musiał wymieniać żelowe to chyba nie ma sensu ich stosować ?

  • #2 19 Kwi 2017 18:24
    hostii
    Poziom 21  

    Prawda jest taka że gwarancji raczej na pewno nie uwzględnią, nikt nie daje gwarancji powyżej 2 lat a nawet jak będą miały mniej to będą odrzucać że źle użytkowane ...itp. Najlepiej nie kupować aku tylko odrazu na on-grida przejść, chyba że to wyspa.

  • #3 19 Kwi 2017 18:41
    tzok
    Moderator Samochody

    Samochodowe raczej nie pożyją zbyt długo, ale jest wariant pośredni - tzw. akumulatory trakcyjne/deep cycle. Są to tradycyjne akumulatory ołowiowe z płynnym elektrolitem, przystosowane do głębokiego wyładowania. Z reguły mają mniejszy prąd rozruchowy (wręcz nie nadają się do rozruchu) i przy tej samej pojemności są dużo większe i cięższe od samochodowych.

  • #4 19 Kwi 2017 18:46
    Wlodek22
    Poziom 23  

    1 litowe
    2 trakcyjne
    3 samochodowe
    Pod względem ceny to tylko samochodowe. Za 600-700zł można kupić parę 225-230ah. Polecam tę które produkuje bosch, są pod markami volvo, man mercedes. Łatwo rozpoznać rok produkcji po numerze i płyty dodatnie mają tak na oko 2x grubsze niż ujemne. Więcej wytrzymają trakcyjne, ale tu już trzeba dać trochę więcej kasy i jest znacznie mniejsza podaż używanych.

    Obejrzyj film gostka na ten temat https://youtu.be/mSxRLWoVW90

  • #5 19 Kwi 2017 20:07
    cebek
    Poziom 10  

    hostii napisał:
    Prawda jest taka że gwarancji raczej na pewno nie uwzględnią, nikt nie daje gwarancji powyżej 2 lat a nawet jak będą miały mniej to będą odrzucać że źle użytkowane ...itp. Najlepiej nie kupować aku tylko odrazu na on-grida przejść, chyba że to wyspa.

    Instalacja to wyspa, do najbliższego słupa mam 1,4 km więc nie ma opcji podłączenia prądu z sieci. Jakby była to bym się nie bawił w solary. Zamontuję te samochodowe i zobaczymy co będzie.

  • #6 19 Kwi 2017 20:12
    Wlodek22
    Poziom 23  

    Podejrzewam, że ten twój akumulator poległ od nadmiernego napięcia ładowania. Do ilu wolt je ładowałeś i czy był stosowany jakiś balancer?

  • #7 19 Kwi 2017 20:27
    3301
    Poziom 17  

    Przy rozładowaniu do 42,94V to na 1 aku było 10,7 a na ogniwie 1,79 a to już takie graniczne napięcie, ważne też przy jakim prądzie rozładowania, a także prąd i napięcie do jakiego ładowałeś te aku a także gębokość rozładowania, w karcie katalogowej powinno być wszystko przedstawione.
    np. dla aku europower przy pracy cyklicznej wyładowywanie do 100% skraca żywotność do 300 cykli a to przy PV ok. rok. Czym zastąpić akumulatory żelowe?

  • #8 19 Kwi 2017 21:11
    cebek
    Poziom 10  

    3301 napisał:
    Przy rozładowaniu do 42,94V to na 1 aku było 10,7 a na ogniwie 1,79 a to już takie graniczne napięcie, ważne też przy jakim prądzie rozładowania, a także prąd i napięcie do jakiego ładowałeś te aku a także gębokość rozładowania, w karcie katalogowej powinno być wszystko przedstawione.
    np. dla aku europower przy pracy cyklicznej wyładowywanie do 100% skraca żywotność do 300 cykli a to przy PV ok. rok. Czym zastąpić akumulatory żelowe?

    Nie mogę teraz znaleźć tej karty ale tam było napisane że graniczne rozładowanie wynosi 10,2V . Starałem się nie rozładowywać poniżej 11,5V żeby dłużej wytrzymały akumulatory. Poniżej to było ok 30 razy

    Dodano po 9 [minuty]:

    Wlodek22 napisał:
    Podejrzewam, że ten twój akumulator poległ od nadmiernego napięcia ładowania. Do ilu wolt je ładowałeś i czy był stosowany jakiś balancer?

    Balansera nie było. Ładowanie przez regulator itracer 6415 nd ustawiony na żel 200Ah. Z obserwacji wychodziło że nie przekraczał napięcia 57,2V chyba że pogoda była w kratkę i w słoneczne dni przechodziły chmury, to chwilowe napięcie potrafiło dojść do 60V zanim załapał i obniżył napięcie. Ale były to chwilowe 2-3 sekundowe szpilki.

  • #9 19 Kwi 2017 21:20
    Wlodek22
    Poziom 23  

    Nie powinnieneś przekraczać 56V, ale moim zdaniem on padł przez brak balansera. Wystarczyło by jeden był min słabszy, a z czasem napięcie na nim szybowało do 15-16V. Na przyszłość musisz mieć jakąś kontrolę na tym, przynajmniej 4 wolomierze.

  • #10 19 Kwi 2017 21:26
    cebek
    Poziom 10  

    Wlodek22 napisał:
    Nie powinnieneś przekraczać 56V, ale moim zdaniem on padł przez brak balansera. Wystarczyło by jeden był min słabszy, a z czasem napięcie na nim szybowało do 15-16V. Na przyszłość musisz mieć jakąś kontrolę na tym, przynajmniej 4 wolomierze.

    Instalację montowała firma więc nic nie zmieniałem w fabrycznych ustawieniach regulatora. W karcie katalogowej akumulatora było napisane że ładowanie cykliczne 2,35-2,4V na celę więc ładowanie mieściło się w normie. Regulator nie miał żadnego balansera i firma montująca nic nie wspominała o potrzebie montowania takiego urządzenia. Może to był właśnie błąd.

  • #11 19 Kwi 2017 21:30
    Wlodek22
    Poziom 23  

    Im więcej baterii w szeregu, tym problem bardziej "palący"
    Tym akumulatorem szarpało przez zbyt wysokie RW, on był ciągle niedoładowany. Gdy się ładował napięcie było za wysokie, gdy rozladowywał, to spadało za nisko. W końcu się poddał.

  • #12 19 Kwi 2017 21:51
    3301
    Poziom 17  

    Przy pracy cyklicznej to 57,2 na 4 jest ok. ale przy szeregowej pracy to rzadko rozkłada się po równo, wyładowywanie do 10,2 nawet jak tak jest w karcie to głębokie rozładowanie i jak wynika z charakterystyji co prawda innego to jednak skraca żywotność.

    Ja mam 16szt. połączonych w szereg, UPS pobiera prąd 5-7A i napięcia na poszczególnych aku różnią się do 0,25V w zależności od prądu ładowania czy rozładowywania.
    Pracują od grudnia, nic się nie dzieje ale też wykorzystywane są sporo poniżej możliwości.
    Jak byś szukał to mam kilka 100Ah

  • #13 19 Kwi 2017 21:54
    prose
    Poziom 31  

    cebek napisał:
    Regulator nie miał żadnego balansera i firma montująca nic nie wspominała o potrzebie montowania takiego urządzenia. Może to był właśnie błąd.

    Balansjera nie musisz mieć po prostu padł wadliwy, co innego do aku litowych tam musi być. ja mam niklowo kadmowe 40 ogniw i wszystkie trzymają jednakowo są pięcio letnie.

  • #14 19 Kwi 2017 22:03
    3301
    Poziom 17  

    @prose a masz połączone wszystkie szeregowo?

  • #15 19 Kwi 2017 22:21
    Xantix
    Poziom 38  

    cebek napisał:
    Akumulator spróbuję wymienić w ramach gwarancji i na ten czas zainstaluję cztery akumulatory samochodowe 180Ah

    Samochodowe to bardzo zły wybór - w żadnym wypadku nie nadają się do długotrwałej pracy cyklicznej. W przypadku pracy cyklicznej wytrzymają najwyżej kilkadziesiąt cykli. Jak już to doradzam zakup trakcyjnych Wytrzymają pare razy dłużej i choć droższe to nie będziesz zmuszony wymieniać ich po 2 miesiącach.
    Balanser powinieneś zamontować. Znacznie poprawi on warunki pracy ogniw i może zwiększyć ich żywotność. Tym bardziej, że akumulatory tanie nie są niestety.

  • #16 19 Kwi 2017 22:29
    hostii
    Poziom 21  

    Podejrzewam że to jakaś działka rekreacyjna ? powiedz co się dzieje z bateriami zimą w jakiej temperaturze są przechowywane ? Czy masz czujnik temperatury na kabelku do regulatora, bo on wg temperatury dobiera napięcie ładowania, a po 3 lub 4 godzinach (ustawiane)przechodzi w tryb buforowy. Ja mam etracera 6415 i w regulatorze nie ustawia się pojemności, lecz napięcia. Prawdą jest że napięcie na każdym aku jest inne, dlatego raz na pół roku przestawiam te ze środka na zewnątrz, balanserów nie kupie bo za duża inwestycja.
    Co robisz z nadwyżkami latem ? bo 200Ah latem naładować z 3kW, jest naprawdę łatwo ?

  • #17 19 Kwi 2017 22:31
    cebek
    Poziom 10  

    Xantix napisał:
    cebek napisał:
    Akumulator spróbuję wymienić w ramach gwarancji i na ten czas zainstaluję cztery akumulatory samochodowe 180Ah

    Samochodowe to bardzo zły wybór - w żadnym wypadku nie nadają się do długotrwałej pracy cyklicznej. W przypadku pracy cyklicznej wytrzymają najwyżej kilkadziesiąt cykli. Jak już to doradzam zakup trakcyjnych Wytrzymają pare razy dłużej i choć droższe to nie będziesz zmuszony wymieniać ich po 2 miesiącach.
    Balanser powinieneś zamontować. Znacznie poprawi on warunki pracy ogniw i może zwiększyć ich żywotność. Tym bardziej, że akumulatory tanie nie są niestety.

    Mój brat znalazł gdzieś cztery akumulatory regenerowane 180Ah za 410 zł. Podobno jest na nie rok gwarancji. Myślę że to kwota którą mogę zaryzykować. A jak wyjdzie sprawa gwarancji na ten zepsuty żelowy to będę kombinował dalej. Trakcyjne wyglądają ciekawie, pytanie czy nie lepiej będzie zainwestować w większą ilość samochodowych, żeby nie musiały pracować na pełnej pojemności. Jakbym uzbierał tak z 720Ah to miałbym spory zapas. Pytanie które akumulatory lepiej znoszą stan niedoładowania.

  • #18 19 Kwi 2017 22:35
    hostii
    Poziom 21  

    Trzeba pamiętać że aku kwasowe muszą mieć specjalne pomieszczenie wentylowane !

  • #19 19 Kwi 2017 22:39
    cebek
    Poziom 10  

    hostii napisał:
    Podejrzewam że to jakaś działka rekreacyjna ? powiedz co się dzieje z bateriami zimą w jakiej temperaturze są przechowywane ? Czy masz czujnik temperatury na kabelku do regulatora, bo on wg temperatury dobiera napięcie ładowania, a po 3 lub 4 godzinach (ustawiane)przechodzi w tryb buforowy. Ja mam etracera 6415 i w regulatorze nie ustawia się pojemności, lecz napięcia. Prawdą jest że napięcie na każdym aku jest inne, dlatego raz na pół roku przestawiam te ze środka na zewnątrz, balanserów nie kupie bo za duża inwestycja.
    Co robisz z nadwyżkami latem ? bo 200Ah latem naładować z 3kW, jest naprawdę łatwo ?

    Akumulatory obsługują domek całoroczny. Stoją w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej. Jak solary dają za mało prądu odpalam agregat i doładowuję je ładowarką, ale nie ładuję do pełna . ładowarka daje 20A i odcina ładowanie przy 56,8V. Z letnimi nadwyżkami dopiero myślę co zrobić. Na razie się marnuje. U mnie w regulatorze jest ustawienie gel, sealed, flood. Tam są poustawiane fabrycznie parametry. Do tego jest opcja user gdzie można coś pozmieniać.

  • #20 19 Kwi 2017 22:46
    Xantix
    Poziom 38  

    cebek napisał:
    Pytanie które akumulatory lepiej znoszą stan niedoładowania.

    Trakcyjne - wynika to z ich budowy. Samochodowe mają bardzo delikatne płyty, dlatego są bardzo wrażliwe na pracę cykliczną, a zwłaszcza na stan niedoładowania - łatwo się wtedy zasiarczają.

  • #21 19 Kwi 2017 22:48
    hostii
    Poziom 21  

    cebek napisał:
    Stoją w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej

    TU ok
    cebek napisał:
    ładowarka daje 20A i odcina ładowanie przy 56,8V

    ładowarka nie powinna odcinać tylko ładować zadanym napięciem a ograniczać prąd ładowania tak jak robi to regulator.
    cebek napisał:
    U mnie w regulatorze jest ustawienie gel, sealed, flood

    dokładnie, wybierasz Gel i ręcznie wpisujesz napięcia dla twoich baterii. Najważniejsze jes BCV, FCV i Temp. Coefficient

  • #22 19 Kwi 2017 22:49
    Wlodek22
    Poziom 23  

    Kup sobie od chińczyka tester rezystancji akumulatorów i tak je łącz szeregowo i równolegle by rezystancja 4 ogniw 12V była możliwie zbliżona. Jak byś wiarę wcześniej zorientował się, że jeden nie domaga, wystarczyło by dobrać do niego równolegle inny mniejszy akumulator by wyrównać rezystancję.

  • #23 19 Kwi 2017 22:54
    cebek
    Poziom 10  

    hostii napisał:
    cebek napisał:
    Stoją w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej

    TU ok
    cebek napisał:
    ładowarka daje 20A i odcina ładowanie przy 56,8V

    ładowarka nie powinna odcinać tylko ładować zadanym napięciem a ograniczać prąd ładowania tak jak robi to regulator.
    cebek napisał:
    U mnie w regulatorze jest ustawienie gel, sealed, flood

    dokładnie, wybierasz Gel i ręcznie wpisujesz napięcia dla twoich baterii. Najważniejsze jes BCV, FCV i Temp. Coefficient

    Ładowarka płynnie zmniejsza prąd ładowania aż do całkowitego wyłączenia. W ustawieniach regulatora nie grzebałem. Jakie wartości parametrów najlepiej poustawiać żeby to dobrze działało? Wydawało mi się że skoro fabryka tak poustawiała to nie ma co tam zmieniać.
    Edit
    Sprawdziłem. Tylko w opcji user mogę pozmieniać parametry. Jak ustawiam gel to są nieaktywne.

  • #24 20 Kwi 2017 06:42
    JESIOTR1
    Poziom 30  

    Akumulatory są po to by je wymieniać.Można prowadzić racjonalną, cykliczną gospodarkę akumulatorami.Trakcyjne mają żywotność: wg producenta dwa lata lub do 200 cykli na rok przy intensywnym użytkowaniu.

    tzok napisał:
    Samochodowe raczej nie pożyją zbyt długo, ale jest wariant pośredni - tzw. akumulatory trakcyjne/deep cycle. Są to tradycyjne akumulatory ołowiowe z płynnym elektrolitem, przystosowane do głębokiego wyładowania. Z reguły mają mniejszy prąd rozruchowy (wręcz nie nadają się do rozruchu) i przy tej samej pojemności są dużo większe i cięższe od samochodowych.

    To że są dużo cięższe to na złomie po 1 zł są w częstej wymianie opłacalne.
    Za swój akumulator na skupie złomu dostałem prawie 1000 złotych - do nowego mało brakowało.
    Czym zastąpić akumulatory żelowe?

  • #25 20 Kwi 2017 07:42
    Jan_Werbinski
    Poziom 29  

    Może warto zmniejszyć zakres pracy akumulatorów? Np. w Tesli czy Priusie mają one ograniczony zakres OIDP 30-70% pracy. Nigdy nie są do końca ładowane ani rozładowane po to aby maksymalnie wydłużyć ilość przechowanej energii przez ich okres pracy. Lepiej mieć 40% pojemności x1000 niż 200x100%.
    Ze pewnością takie postępowanie wydłuży pracę Li Ion. Jak to jest z kwasowymi?

  • #26 20 Kwi 2017 08:30
    Wlodek22
    Poziom 23  

    Na olx jest kilka ogłoszeń co do skupu zużytych akumulatorow. Ceny dochodzą do 3,2zł - 3,7zł za kilogram, więc taki 230ah od ciężarówki wart ok 200zł, a używany można kupić za 300-350zł.

  • #27 20 Kwi 2017 09:00
    cebek
    Poziom 10  

    Jan_Werbinski napisał:
    Może warto zmniejszyć zakres pracy akumulatorów? Np. w Tesli czy Priusie mają one ograniczony zakres OIDP 30-70% pracy. Nigdy nie są do końca ładowane ani rozładowane po to aby maksymalnie wydłużyć ilość przechowanej energii przez ich okres pracy. Lepiej mieć 40% pojemności x1000 niż 200x100%.
    Ze pewnością takie postępowanie wydłuży pracę Li Ion. Jak to jest z kwasowymi?

    Dobre pytanie, ale kołacze mi się po głowie że ołowiowe akumulatory nie lubią być rozładowane więc utrzymywanie ich w stanie permanentnego niedoładowania raczej skróci ich żywotność. Ale mogę się mylić bo to taka zasłyszana teoria. Potwierdzi ją ktoś?

  • #28 20 Kwi 2017 09:48
    kkknc
    Poziom 40  

    Niedoładowany a rozładowany to spora różnica.

  • #29 20 Kwi 2017 09:56
    cebek
    Poziom 10  

    kkknc napisał:
    Niedoładowany a rozładowany to spora różnica.

    Tak. Dlatego specjalnie napisałem niedoładowany.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme