Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A

Jap 28 Kwi 2017 16:37 11640 47
  • Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A3.JPG Download (4.46 MB)

    Zima się przedłużyła - więc i projekt nowego wzmacniacza też się przedłużył.
    Przedstawiam Państwu mój najnowszy wzmacniacz lampowy zbudowany po niesamowicie pozytywnych odczuciach po budowie:
    Link
    Kolejny wzmacniacz miał za zadanie dostarczyć doświadczeń w zakresie toru audio zbudowanego TYLKO NA LAMPACH oraz zapewnić zdalną obsługę.
    Podstawowe dane:
    1. Parowane lampy 2x E88CC JJ oraz radzieckie NOSy 2x 6N6P-I
    2. Wzmacniacz nie posiada ujemnego sprzężenia zwrotnego
    3. Sterowanie pilotem IR
    4. Zmotoryzowany potencjometr ALPS - kontrola z ATMEGA238 bez dodatkowych tranzystorów mocy - taki trik :)
    5. Analizator widma
    6. Opóźnienie załączenia i wyłączenia wysokiego napięcia (oszczędzanie życia lamp)
    7. Możliwość załączenia/wyłączania wzmacniacza bez pilota - włącznik sensorowy
    8. Sterowanie analizatorem widma za pomocą pilota IR
    8. Materiał panela kontrolnego - aluminium 10mm + szkło
    9. Pasmo przenoszenia: 15 Hz (-3 dB) – 220 kHz (-1 dB)

    Podobnie jak poprzedni wzmacniacz sprzęt został wykonany wg projektu Link

    Kilka zdjęć:
    Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A1.JPG Download (3.23 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A2.JPG Download (2.79 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A4.JPG Download (4.62 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A5.JPG Download (2.49 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A6.JPG Download (2.39 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa ADSCN08..JPG Download (3.25 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa ADSCN74..JPG Download (3.26 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa ADSCN74..JPG Download (3.56 MB) Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa AIMG_201704...195922.jpg Download (4.48 MB)
    Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A Lampowy wzmacniacz słuchawkowy OTL klasa A

    Oraz film:

    Link


    Dźwięk bardzo krystaliczny, dynamiczny i szczegółowy. Jednak nie jestem w stanie obecnie określić różnic pomiędzy tą a poprzednią - hybrydową konstrukcją, która położyła mnie na łopatki. Obecnie wydaje mi się, że oba wzmacniacze grają bardzo podobnie. Ale to przez to, że hybrydę mam w pracy - nie mogę dokonać porównań 1 do 1. Zaczniemy testy od przyszłego tygodnia.

    Używam do wzmacniacza słuchawek firmy SUPERLUX, które zdobyły sobie sławę na forach audiofilskich pomimo ich ekstremalnie niskich cen - HD668 oraz HD330. Pierwszy model ma impedancję 2x56Ohm co jest minimum dla tego wzmacniacza - 2gi 150Ohm.


    Fajne!
  • #2 29 Kwi 2017 19:46
    kaka0204
    Poziom 28  

    Genialna konstrukcja. Można wiedzieć jakie były koszty wzmacniacza i czy kolega kupował obudowę, czy może robił własnoręcznie? Jeśli jest kupna, to skąd ją kolega nabył?
    Pozdrawiam

  • #3 29 Kwi 2017 21:25
    Jap
    Poziom 28  

    Dziękuję za pierwszą opinię.
    Otóż obudowa jest dla mnie największą zmorą... dużo szybciej tworzy się elektronika niż obudowa. Choć w tym przypadku troszkę mi zeszło na programowaniu - bo jestem początkujący w ARDUINO (były wersje z wyświetlaczem 2x16 znaków jako wskaźnik wysterowania - ale efekt był kiepski).

    Koszty wzmacniacza (z tego co pamiętam):
    Lampy ok 170PLN (można kupić lekko używane dużo taniej)
    Trafo ok 170PLN - ale przewymiarowany bo ok 80VA (wystarczy tańszy 60VA - ale chodziły mi po głowie jeszcze tzw magiczne oczka itp więc lepiej mieć zapas)
    Pozostałe elementy elektroniczne ok 150PLN (część posiadałem)
    Analizator widma ok 40PLN - made in china
    Potencjometr ALPS z silnikiem - ok 90PLN (można zastosować coś za 10PLN bez silnika).
    Jakieś śrubki, profile alu z marketu budowlanego - ok 20PLN
    Obudowa chyba 70PLN - jest to metalowa obudowa zakupiona w sklepie AVT. Na panel tylni jest naklejona zalaminowana kartka. Otwory pod lampy wiercone wiertłem do drewna (made in ZSRR). Pomalowana ponownie 4 warstwami czarnego, błyszczącego akrylu.
    Panel kontrolny z aluminium 10mm grubości - obróbka wg mojego rysunku u zaprzyjaźnionej firmy. Następni nałożona warstwa ochronna. W oknie wklejone szkło (stary kawałek ze śmietnika przycięty na wymiar) i przyciemnione folią do przyciemniania reflektorów. Wszystko sklejone taśmą dwustronna 3M.

    Tą samą technikę zastosowałem tu:

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3083379.html

    Gdzie od 1,5 roku powyższa technika nie zawiodła.

    Cena całości może wydawać się dość wysoka biorąc pod uwagę np gotowca Little Dot MK IV ale Little DOT
    1. nie ma systemów dbających o lampy (opóźnienie załączania HV, i zwłoka wyłączenia napięcia żarzenia)
    2. nie ma kontroli z pilota IR - co dla mnie jest bardzo ważne.
    3. nie przynosi przyjemności z budowy jedynego wzmacniacza na świecie.

  • #4 30 Kwi 2017 10:10
    Zubiik
    Poziom 11  

    Piękny :) A czy nie powinno być ekranowania od transformatora oraz przede wszystkim analizatora widma?

  • #5 30 Kwi 2017 11:26
    Izofir
    Poziom 8  

    Jap napisał:

    Potencjometr ALPS z silnikiem - ok 90PLN (można zastosować coś za 10PLN bez silnika).


    W przypadku stosowania tanich, podwójnych potencjometrów logarytmicznych praktycznie zawsze wystąpi efekt nierównomiernej regulacji głośności przy najniższych poziomach głośności. Potencjometry nie są idealnie wyrównane, szczególnie tanie, logarytmiczne "no-name" ze sklepu elektronicznego "za rogiem".
    Droższym też się to zdaża, a we wzmacniaczu słuchawkowym staje się to momentami wręcz denerwujące...

    Zauważanie lepsze spasowanie wykazują potencjometry liniowe, ale by uzyskać komfort regulacji głośności jak w potencjometrach logarytmicznych, polecam użycie sztuczki ze "zmostkowaniem" ślizgacza potencjometru liniowego wraz z jego odczepem po stronie GND za pomocą dobranego rezystora o tolerancji co najmniej 1% (który to wcale precyzyjnym nie jest).
    Dzięki temu zabiegowi możemy uzyskać charakterystykę zbliżoną do potencjometrów logarytmicznych przy lepszej równomierności w zmianach głośności "od dołu". Nic nie wadzi, by użyć tej sztuczki i przy droższych, markowych potencjometrach liniowych :)

    Zagadnienie dobrze omówił Rod Elliot z ESP.

  • #6 30 Kwi 2017 20:10
    Jap
    Poziom 28  

    Izofir - potwierdzam w 100%. Mam ten efekt w poprzednim wzmacniaczu słuchawkowym. Muszę w nim zastosować coś innego bo przy minimalnej głośności występuje efekt, o którym piszesz. Można też zastosować drabinkę rezystorów precyzyjnych przełączanych 2ma przełącznikami wielopozycyjnymi - ale jest to dość drogie rozwiązanie - a wg mnie przewaga treści nad formą czyli audiovoodo. Alps spisuje się świetnie.

  • #8 01 Maj 2017 20:38
    Jap
    Poziom 28  

    Podczas tworzenia się wizji tego wzmacniacza (a ewaluował podczas budowy) też brałem pod uwagę PGA2311. Niestety - w moim przypadku pojawiłaby się potrzeba kolejnych napięć. Mam we wnętrzu tylko 2x6,3V, 5V i ok 200V.
    A efekt obracającej się gały przypomina mi sprzęty z lat złotej ery audio - lata 90te.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Zubiik napisał:
    A czy nie powinno być ekranowania od transformatora oraz przede wszystkim analizatora widma?


    Nie ma żadnego brumu więc nic nie ekranowałem. A to we wzmacniaczu słuchawkowym bardzo ważna rzecz.
    Przewody sygnałowe dwukrotnie ekranowane (siatka z miedzi plus aluminiowa folia), elementy składowe uziemione w 1 punkcie, brak pętli masy.

  • #9 01 Maj 2017 21:41
    R-MIK
    Poziom 36  

    Izofir napisał:

    W przypadku stosowania tanich, podwójnych potencjometrów logarytmicznych praktycznie zawsze wystąpi efekt nierównomiernej regulacji głośności przy najniższych poziomach głośności. Potencjometry nie są idealnie wyrównane, szczególnie tanie, logarytmiczne "no-name" ze sklepu elektronicznego "za rogiem".
    Droższym też się to zdaża,

    To wynika z ich budowy. Na dobrą sprawę to sensowny logarytmiczny/wykładniczy da się zrealizować na drodze elektronicznej. Tu "audiofile" podniosą szum, ale żaden "audiofil" nie zgadza się na tzw ślepe testy. Jak by się zgodził to "audiofilem" nie będzie, zostanie audiofilem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jap napisał:

    Dźwięk bardzo krystaliczny, dynamiczny i szczegółowy.

    "Krystaliczny, dynamiczny, szczegółowy". Nie jestem "audiofilem", czym te sformułowania różnią się od siebie w odniesieniu do dźwięku?
    Czy to takie coś jak w barwach:
    - Wściekła zieleń
    - Agresywny pies
    ?

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jap napisał:
    kontrola z ATMEGA238 bez dodatkowych tranzystorów mocy - taki trik :)

    Coś więcej o tym triku? Silnik bezpośrednio z PIO? Nie dałeś schematu więc nie można nic wywnioskować.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jap napisał:

    3. Sterowanie pilotem IR

    Przestarzały, w zasadzie nieużywany RC5, czy będący na topie RC6? A może inny standard?

  • #10 02 Maj 2017 09:01
    Jap
    Poziom 28  

    Zastosowałem trik ze sterowaniem silnika bezpośrednio z ATMEGA238. Obciążalność 1 wyjścia to ok 25mA, silnik potrzebuje 100mA - należy połączyć 4 wyjścia arduino na 1 terminal silnika.
    Schematu części Arduino nie mam - bo praktycznie poza sterowaniem przekaźników zasilania za pomocą klucza na BC547 - cała reszta "gada" poprzez połączenie do pinów Atmega (Led na gałce, odbiornik IR, włącznik dotykowy - to ta led po lewej stronie, impuls sterujący do analizatora).

    Co do kodu IR - hmmmm chyba RC6. Wkomponowałem w program komendy pierwszego z brzegu nieużywanego pilota po czym dodałem je do pilota uniwersalnego Logitech Harmony 650 do opcji obsługi BD (niestety mam już obsadzone wszystkie 5 urządzeń jakie można sterować tym pilotem więc nie da się stworzyć osobnego urządzenia). Finalnie w urządzeniu BD - mam dodatkowe przyciski sterujące wzmacniaczem słuchawkowym co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem (zmiana pieśni, głośności, załącz / wyłącz oba urządzenia itd).

  • #11 02 Maj 2017 10:01
    R-MIK
    Poziom 36  

    Jap napisał:
    Zastosowałem trik ze sterowaniem silnika bezpośrednio z ATMEGA238. Obciążalność 1 wyjścia to ok 25mA, silnik potrzebuje 100mA - należy połączyć 4 wyjścia arduino na 1 terminal silnika.

    A w jaki sposób ustawiasz wszystkie 4 porty równocześnie. Jeśli robisz to biblioteką Arduino "DIGITAL" coś tam to źle.

  • #12 02 Maj 2017 10:19
    yogi009
    Poziom 41  

    Bardzo ciekawa konstrukcja, precyzyjne wykonanie. Głowę cieszy fakt pełnego toru analogowego. Co do uszu, tu dużo trudniej wykazać różnice pomiędzy Twoją konstrukcją i jej poprzednikiem, to zupełnie naturalne. Najwięcej analogowego "kłopotu" powstaje na etapie przedwzmacniacza, potem całość jest wzmacniana razem z tym "kłopotem", więc przy lampowym stopniu przedwzmacniacza eliminujesz najwięcej niepożądanych efektów.

  • #13 02 Maj 2017 10:27
    R-MIK
    Poziom 36  

    yogi009 napisał:
    więc przy lampowym stopniu przedwzmacniacza eliminujesz najwięcej niepożądanych efektów.

    Ja bym to określił "generujesz najwięcej parzystych harmonicznych" :-)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jap napisał:
    Zastosowałem trik ze sterowaniem silnika bezpośrednio z ATMEGA238.

    Pewnie 328. AVR z 23kB FLASH nie było.

  • #14 02 Maj 2017 10:42
    yogi009
    Poziom 41  

    R-MIK napisał:
    Ja bym to określił "generujesz najwięcej parzystych harmonicznych"


    No tak, tak by powiedział ortodoksyjny elektronik. A ja mógłbym zapytać, jak wygląda scena dźwiękowa na tych lampowych torach?

  • #15 02 Maj 2017 12:50
    Jap
    Poziom 28  

    Co do sterowania Alpsem - wygląda to tak (komenda głośniej):
    void MotorUp(){
    if (PWR_STATE == 1) { // umożliwia ruch potencjometrem tylko gdy wzmacniacz włączony
    digitalWrite(9,HIGH);
    digitalWrite(10,HIGH);
    digitalWrite(11,HIGH);
    digitalWrite(12,HIGH);

    digitalWrite(A1,LOW);
    digitalWrite(A2,LOW);
    digitalWrite(A3,LOW);
    digitalWrite(A4,LOW);

    Przypuszczam, że mamy tu opóźnienie w mikrosekundach pomiędzy załączaniem kolejnych bitów - ale tak jak pisałem - w Arduino raczkuję, a trik znaleziony w necie - więc działa z powodzeniem u wielu ludzi.

    Jeśli chodzi o przedwzmacniacz - to siedzą tam 2 x E88CC firmy JJ. Po kilku godzinach odsłuchu wydaje mi się, że są troszkę "przeźroczyste". W drugim wzmacniaczu robiłem eksperyment z białą i złotą TESLĄ - i ta ostatnia przypadła mi bardziej do gustu, tj bardziej zniekształca dźwięk. Muszę dokupić parkę złotej Tesli i sprawdzić jak się będzie zachowywać w tym wzmacniaczu.

    Co do sceny... no tu się zaczynają schody bo nie za bardzo umiem napisać coś takiego (znalezione na aukcji lamp):
    Grają jasno i bardzo szczegółowo, z dużą ilością powietrza, (słychać minimalnie cieplejszą górę od siemensów), wspaniały przestrzenny, detaliczny środek (bardziej jasny niż amperex PQ i może nie aż tak imponujący ale naprawdę wyborny) i piękny głęboki, dobrze kontrolowany, ciepły bas (nie tak głęboki i magiczny jak mullard ale bardziej precyzyjny, lepiej zebrany).

    Słuchając muzyki instrumentalnej daje się usłyszeć bardzo dużo detali. Dynamika jest bardzo wysoka - nie wiem jak to opisać, ale Denon za 2200PLN jest jakby bardziej płaski względem tego lampowca. Oczywiście do grubszych porównań muszę spędzić więcej czasu ze słuchawkami na uszach - ważne jest też, aby porównanie robić na tym samym źródle audio bo przetworniki cyfrowe DAC też znacznie się różnią. I tak pomimo, iż mój odtwarzacz BD - Philips BDP9600 ma dość ciekawe przetworniki Burr Brown zasilane z osobnego zasilacza toroidalnego to jakoś lepiej mi brzmi stara Yamaha DVD S-550. Lampucera mi nie pasowała, a teraz już kompletuję graty pod DAC na przetworniku na AK4490.

    Temat rzeka - ale najważniejsze w tym, że dzięki DIY KAŻDY MOŻE ZBUDOWAĆ SOBIE SPRZĘT POD SWOJE OCZEKIWANIA.

  • #16 02 Maj 2017 13:09
    R-MIK
    Poziom 36  

    Jap napisał:
    Co do sterowania Alpsem - wygląda to tak (komenda głośniej):
    void MotorUp(){
    if (PWR_STATE == 1) { // umożliwia ruch potencjometrem tylko gdy wzmacniacz włączony
    digitalWrite(9,HIGH);
    digitalWrite(10,HIGH);
    digitalWrite(11,HIGH);
    digitalWrite(12,HIGH);

    digitalWrite(A1,LOW);
    digitalWrite(A2,LOW);
    digitalWrite(A3,LOW);
    digitalWrite(A4,LOW);

    Przypuszczam, że mamy tu opóźnienie w mikrosekundach pomiędzy załączaniem kolejnych bitów - ale tak jak pisałem - w Arduino raczkuję, a trik znaleziony w necie - więc działa z powodzeniem u wielu ludzi.

    Kolejne rozwiązanie działające dobrze w takich a nie innych warunkach, na tym a nie innym stole. Działa dobrze bo przełączasz stosunkowo rzadko. Zrób to z częstotliwością np 10kHz i pewnie ugotujesz procek. Zapytasz po co 10kHz? A np na potrzeby programowego PWM.
    Działa dobrze bo przełączasz stosunkowo rzadko. Zrób to z częstotliwością np 10kHz i pewnie ugotujesz procek. Zapytasz po co 10kHz? A np na potrzeby programowego PWM. Zrób to tak (zakładając, że wszystkie piny należą do jednego 8-bit PIO ale to trzeba zrobić na etapie projektowania). Aby ustawić bity 1..5 (liczymy od 0):
    PORTx |= 0b00011110;
    aby skasować:
    PORTx &= 0b11100001;
    Dla niektórych czytelniejszy jest zapis:
    PORTx &= ~0b00011110;

    Używam takiej sztuczki. Trzeba jednak pamiętać aby nie przekroczyć max prądu, w wypadku ATmegi328 200mA na układ, czyli w jednej chwili możesz sterować dwa takie silniki.

    Poprawka, jeden. Cztery porty to jeden biegun silnika, kolejne 4 drugi. Wychodzi, że AVR jest wyżyłowany na maksa i nie powinien już sterować ledami a i teoretycznie nie ma energii na np prace rdzenia i peryferii.

  • #18 02 Maj 2017 14:06
    R-MIK
    Poziom 36  

    yogi009 napisał:
    W sumie zamiast kombinować, wystarczy zastosować np. tranzystor unipolarny.

    Myślę, że właśnie dobrze zrobił. Ma wolne piny to po co tranzystor. Ja wywalam niepotrzebne elementy.

  • #19 02 Maj 2017 14:09
    Zubiik
    Poziom 11  

    Pamiętaj też że "Absolute Maximum Ratings" dla pinu VCC i GND wynosi 200mA Co się stanie kiedy zablokujesz silnik? Czy nie usmażysz w ten sposób mikrokontrolera?

  • #20 02 Maj 2017 14:47
    R-MIK
    Poziom 36  

    Zubiik napisał:
    Pamiętaj też że "Absolute Maximum Ratings" dla pinu VCC i GND wynosi 200mA Co się stanie kiedy zablokujesz silnik? Czy nie usmażysz w ten sposób mikrokontrolera?

    Raczej nie. Niech będzie, że silnik na zwarciu weźmie 500mA (można to sobie sprawdzić podając na niego 5V i blokując go). Po podłączeniu do mikrokntorolera nie popłynie jednak 500mA bo tranzystory zadziałają źródło prądowe. Rozgrzeją się i zwiększą rezystancję. Naturalnie wszystko ma swoje granice.
    Ponadto opisałeś sytuacje awaryjną. Czy jak będzie zewnętrzny tranzystor to nie zostanie on uszkodzony? Polimer załagodził by problem. Tyle, że w zasadzie prąd zadziałania jest przeważnie 100% większy od nominalnego. Skuteczniejszym rozwiązaniem byłby pomiar prądu pobieranego przez silnik przetwornikiem AC.

  • #21 02 Maj 2017 14:53
    Zubiik
    Poziom 11  

    Zawsze lepiej uszkodzić tranzystor niż mikrokontroler. Ale z tymi źródłami prądowymi masz rację

  • #22 02 Maj 2017 15:10
    R-MIK
    Poziom 36  

    Zubiik napisał:
    Zawsze lepiej uszkodzić tranzystor niż mikrokontroler. Ale z tymi źródłami prądowymi masz rację

    Zauważ, że tranzystor nie załatwia sprawy. Tu jest potrzebny mostek H. A mostek H będzie kosztował tylko co mikrokontroler a może nawet od niego droższy. Można też użyć ICL7667. Jest tani, obudowa SO-08, zasilanie max 16 czy 18V, zabezpieczenie przez zwarciem. Prąd 500mA albo 1A (nie pamiętam).

  • #23 02 Maj 2017 15:13
    Zubiik
    Poziom 11  

    L293D cena 2.90zł. Chyba za bardzo w offtop wchodzimy

  • #24 02 Maj 2017 20:50
    Jap
    Poziom 28  

    Zubiik napisał:
    Co się stanie kiedy zablokujesz silnik? Czy nie usmażysz w ten sposób mikrokontrolera?


    To musi być ekstremalna sytuacja - bo Alps ma sprzęgło - inaczej nie dałoby się obracać gałą. Gdy manualnie obracasz gałą to przekładnia wraz z silnikiem stoi. Podobna sytuacja gdy dajesz ciszej, dojeżdżasz potencjometrem do mechanicznej blokady a silnik pracuje dalej ślizgając się na sprzęgle.

    W przypadku gdyby nie było tyle wolnych pinów (a przez moment był do procka podpięty wyświetlacz 2 x 16 znaków) można zrobić mostek 2szt BD136 i 2szt BD135.

  • #25 02 Maj 2017 21:08
    R-MIK
    Poziom 36  

    Jap napisał:

    W przypadku gdyby nie było tyle wolnych pinów (a przez moment był do procka podpięty wyświetlacz 2 x 16 znaków) można zrobić mostek 2szt BD136 i 2szt BD135.

    Sugeruje zapomnieć o tranzystorach bipolarnych. Allegro produkuje mostki H w obudowie SO-08 na prąd 1..2A Vmax 25..40V. Cena 6..20zł. Przy mniejszych pradach polecam ICL7667. Dajesz scalaka, zero rezystorów (chyba, że chcesz mierzyć prąd). Dobry jest L293 i podobne ale ne L298 (bipolarny, dodatkowe diody). Używałem też L6202 (AVT5517). Zero problemów. Jak z BD13x chcesz wyciągnąć 1A to bez radiatora się nie obędzie. Scalone mostki H mają zabezpieczenie przed przegrzaniem, przeciążeniem. Tranzystory bipolarne czasem stosuję, ale to wyjątkowe sytuacje.

  • #26 02 Maj 2017 21:52
    katakrowa
    Poziom 16  

    Izofir napisał:
    Zauważanie lepsze spasowanie wykazują potencjometry liniowe, ale by uzyskać komfort regulacji głośności jak w potencjometrach logarytmicznych, polecam użycie sztuczki ze "zmostkowaniem" ślizgacza potencjometru liniowego wraz z jego odczepem po stronie GND za pomocą dobranego rezystora o tolerancji co najmniej 1% (który to wcale precyzyjnym nie jest).
    Dzięki temu zabiegowi możemy uzyskać charakterystykę zbliżoną do potencjometrów logarytmicznych przy lepszej równomierności w zmianach głośności "od dołu". Nic nie wadzi, by użyć tej sztuczki i przy droższych, markowych potencjometrach liniowych


    Możesz zapodać przykładowy schemat bo nie do końca zrozumiałem słowny opis.

  • #27 03 Maj 2017 05:42
    R-MIK
    Poziom 36  

    Izofir napisał:
    za pomocą dobranego rezystora o tolerancji co najmniej 1% (który to wcale precyzyjnym nie jest).

    Możesz rozwinąć tą myśl? Czy rezystor 1% nie ma założonej tolerancji w zakresie parametrów deklarowanych przez producenta? Czym wykonywałeś pomiary?

  • #29 04 Maj 2017 23:32
    Izofir
    Poziom 8  

    R-MIK napisał:
    Izofir napisał:
    za pomocą dobranego rezystora o tolerancji co najmniej 1% (który to wcale precyzyjnym nie jest).

    Możesz rozwinąć tą myśl? Czy rezystor 1% nie ma założonej tolerancji w zakresie parametrów deklarowanych przez producenta? Czym wykonywałeś pomiary?


    Tu tylko odniosłem się do tolerancji ±1%, którą przywołani gdzieś wyżej "audiofile" uważają często/gęsto za "precyzyjne". Dostrzec to można w subiektywnych recenzjach pism branżowych z tematyki audio.

    Wyszedł skrót myślowy z mojej strony, który może choć trochę objaśnię - w układach lampowych zwykle unika się niskich rezystancji potencjometrów pracujących bezpośrednio na wyjściu stopnia lampowego jako "regulacja głośności". Przy użytych wartościach rzędu 100kΩ, 220kΩ czy 1MΩ dla potencjometru, taki dopinany rezystor będzie musiał mieć odpowiednio większą wartość rezystancji celem uzyskania pożądanej charakterystyki.

    No i gdy przy potencjometrze liniowym 10kΩ można dopiąć rezystor, powiedzmy 1k5, to przy 100kΩ można dopiąć rezystor już ok. 15kΩ a w praktyce, to biorąc 2 przypadkowe rezystory oznaczone jako 1% możemy trafić, że kanał lewy "dostanie +1%" a kanał prawy akurat "dostanie -1%" deklarowanej rezystancji i już mamy rozrzut pomiędzy kanałami. Niby to tylko 1% i "aż" 150Ω odchyłki w lewo czy w prawo, ale przy potencjometrze 1MΩ będzie tylko gorzej (±1500Ω dla dopiętego rezystora). Jeden usłyszy, inny nie. Wyliczyć można zawsze :)

    Spotykam się w pracy z projektami, w których używa się rezystorów deklarowanych pod zastosowania automotive, zwykle mających wartość tolerancji na poziomie ±0,1% . Stąd ten mój skrót myślowy.
    Jeśli rezystor pochodzi od dobrego producenta, to oczywiście jego mierzona wartość pokryje się z deklaracjami, nawet po solidnym grzaniu grotem przez niedoświadczoną/uczącą się lutowania osobę.

  • #30 05 Maj 2017 00:29
    yogi009
    Poziom 41  

    W wysokiej jakości wzmacniaczach można sobie życzyć rezystorów o innej technologii wykonania, wnoszących dużo mniej szumu i mających większą stabilność. Popatrz na rezystory Vishay/Dale RN55 lub RN60.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme