Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego

noel200 03 Maj 2017 15:59 1743 47
  • #1 03 Maj 2017 15:59
    noel200
    Poziom 22  

    Witam, pytanie jak w temacie.
    Robię przystawkę elektryczną do wózka inwalidzkiego. Przystawka na bazie przodu od roweru.
    Stoję teraz przed problemem, jak do PRZEDNIEGO koła rowerowego zamocować koło zębate np. te od korby? Koło ma tylko małą piastę i szprychy. Najlepiej byłoby założyć do przodu koło tylne, ale jest za szerokie. Nie mieści się w widelec.

  • #2 03 Maj 2017 16:16
    Zbych034
    Poziom 35  

    Popatrz jak jest mocowana tarcza hamulca, może to pomoże

  • #3 03 Maj 2017 16:21
    gumisie
    Poziom 30  

    @noel200 temat który założyłeś "Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego" brzmi jak żart. Kwestia polega na tym czy posiadasz jakieś narzędzia nie mówiąc o doświadczeniu. Nie lepiej pójść do jakiegoś zakładu ślusarskiego?, taniej i prościej.

  • #4 03 Maj 2017 17:19
    noel200
    Poziom 22  

    Zbych034 napisał:
    Popatrz jak jest mocowana tarcza hamulca, może to pomoże

    Tarcza z tego co widziałem jest przykręcana do kołnierza, a moja piasta tego niestety nie ma.
    Dodano po 1 [minuty]:
    Zbigniew 400 napisał:
    Zastosuj koło aluminiowe.

    To znaczy? Nie rozumiem. Koło zębate aluminiowe? A co to zmieni?
    Dodano po 2 [minuty]:
    gumisie napisał:
    @noel200 temat który założyłeś "Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego" brzmi jak żart. Kwestia polega na tym czy posiadasz jakieś narzędzia nie mówiąc o doświadczeniu. Nie lepiej pójść do jakiegoś zakładu ślusarskiego?, taniej i prościej.

    Mam doświadczenie i narzędzia. Brakuje mi pomysłu jak to zrobić nie wydając majątku na części i tak, żeby po godzinie się szprychy nie pourywały.
    Zrobiłem już to:

  • #5 03 Maj 2017 17:47
    gumisie
    Poziom 30  

    Zbych034 napisał:
    Popatrz jak jest mocowana tarcza hamulca, może to pomoże
    @noel200 zrób jak radzi Tobie kol. Zbych034, w miejsce tarczy hamulcowej wstaw koło zębate (koło przednie od jakiegoś "górala" z hamulcem tarczowym).

  • #6 03 Maj 2017 18:03
    jack63
    Poziom 39  

    Po co tak kombinować? Czy nie lepiej i taniej jest kupić i zamontować koło tylne do przodu?
    Ew. przeszprychować koło na odpowiednią piastę.

  • #7 03 Maj 2017 18:07
    noel200
    Poziom 22  

    Tak, tylko, że takie koło z kołnierzem do hamulca tarczowego ma dłuższą oś i się w przedni widelec nie zmieści. O tylnym kole nie wspomnę. Tylni widelec ma rozstaw około 15cm, a przedni 10cm. Trochę sie pewnie uda rozgiąć, ale na pewno nie aż tyle.

  • #8 03 Maj 2017 18:21
    gumisie
    Poziom 30  

    noel200 napisał:
    Tak, tylko, że takie koło z kołnierzem do hamulca tarczowego ma dłuższą oś i się w przedni widelec nie zmieści.
    To co przedstawiłeś na zdjęciu masz 5 z plusem. Natomiast co do "widelca" to na tzw. złomowisku kupisz za grosze koło wraz z "widelcem".

  • #9 03 Maj 2017 18:43
    jack63
    Poziom 39  

    noel200 napisał:
    koło z kołnierzem do hamulca tarczowego ma dłuższą oś i się w przedni widelec nie zmieści. O tylnym kole nie wspomnę.

    A jest co wspominać...
    Piasty przednia i tylna mają taką samą szerokość! Mierzyłem przed chwilą. Oś jest dłuższa a rozstaw widelca większy bo musi wejść pakiet kół zębatych przerzutki.
    Ponieważ i tak musisz rozszerzyć widelec (niewiele, ale jednak) aby zmieścił się łańcuch więc nic nie stoi na przeszkodzie zmodyfikować (skrócić) oś lub nawet zostawić wystające końce.
    Poszukaj w dobrym sklepie rowerowym piasty z tzw. ostrym kołem lub nawet pojedynczego wolnobiegu. Zależy jaki masz pomysł na realizację napędu. Tzn czy silnik ma hamować wózek, bo może przy odpowiednim sterowaniu to robić.

  • #10 03 Maj 2017 18:53
    noel200
    Poziom 22  

    jack63 napisał:
    Piasty przednia i tylna mają taką samą szerokość! Mierzyłem przed chwilą. Oś jest dłuższa a rozstaw widelca większy bo musi wejść pakiet kół zębatych przerzutki.

    Dokładnie. A wezmę ja jutro spróbuję rozebrać te tylne koło, które zostało mi od tego roweru. Może da się tą choinkę z zębatkami skrócić, zostawić tylko jedną zębatkę i oś założyć od przedniego koła.
    Albo odciąć końcówki tylnego widelca i dospawać do przedniego w takim rozstawie, żeby tylne koło przykręcić...

  • #11 03 Maj 2017 19:40
    jack63
    Poziom 39  

    Choinki nie skrócisz. Tam jest mechanizm wolnobiegu. Kup piastę od roweru jak pisałem wyżej. Jest tylko jeden szczegół: ilość otworów na szprychy. To bardzo ważne!
    Jak nie uda się tego zgrać, to musisz kupić całe koło, co może wyjść taniej niż przeplatanie. Wybrałeś sobie niefortunny czas na ten projekt. Jest początek sezonu, więc ceny...up

  • #13 03 Maj 2017 20:23
    wojtek1234321
    Poziom 28  

    noel200 napisał:
    A gdyby koło zębate przymocować do szprych? Wyrwie je?

    Najlepiej przyspawać, albo drutem. :D

  • #15 03 Maj 2017 20:42
    noel200
    Poziom 22  

    wojtek1234321 napisał:
    Najlepiej przyspawać, albo drutem

    Gdyby sie tak dało i działało to dobrze, to żebyś wiedział, że bym przyspawał :-P
    Zbigniew 400 napisał:
    zastosuj koło aluminiowe, łatwiej przykręcić zębatkę

    Dalej nie rozumiem. Masz na myśli wymianę całego koła?
    Zbigniew 400 napisał:
    Moźesz teź zastosować wałek napędzający ciernie oponę

    Widziałem takie rozwiązania, ale czy to nie będzie mocno obniżać sprawności? W sensie straty cieplne na tarcie?

  • #17 06 Maj 2017 10:03
    noel200
    Poziom 22  

    No i dobra. Coś tam wyszło.
    Kupiłem klucz i zdjąłem kasetę. Zębatki były ze sobą znitowane.
    Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego
    Kupiłem przedłużaną nakrętkę M24, przeciąłem w pół, zrobiłem podcięcia, otwory, później gwintowanie:
    Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego
    Zamysł jest taki, że ma to być zaciśnięte na środku piasty:
    Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego
    I z założoną i przykręconą zębatką po przyspawaniu przedłużanych nakrętęk M4:
    Jak przymocować koło zębate do koła rowerowego
    Teraz jest na czterech śrubach, tylko zdjęcia na koniec nie zrobiłem.

    Wygląda dobrze i trzyma się całkiem nieźle, ale jak przyjdzie silnik, zamocuję go i połączę łańcuchem z tą prowizorką to może przy pierwszym ruszeniu wszystko się wyrwać razem ze szprychami. Nie potrafię w żadne sposób określić jak bardzo jest to wytrzymałe i ile momentu może przenieść.

    Osobiście jeszcze przed testem z silnikiem mogę stwierdzić, że nikomu nie polecam tak robić. Zębatka się wygina od śrub i może całość się rozlecieć w mgnieniu oka. Sama w sobie koncepcja jednak wg. mnie jest jak najbardziej poprawna, tylko tą tuleję do zaciśnięcia na piaście trzeba zrobić większą. Zaprojektować, wyfrezować na cnc, koło zębate przykręcić śrubami M8 zakontrowanymi i będzie dobrze. Ale może prowizorka na razie wystarczy :)

  • #18 06 Maj 2017 10:34
    Zbych034
    Poziom 35  

    Raczej długo nie podziała. Trzeba było dać większą nakrętkę i przesunąć do szprych. Wtedy śruba pracuje na ścinanie a nie jak teraz na zginanie co daje bardzo duże siły przy nakrętkach mocujących zębatkę.

  • #19 06 Maj 2017 12:54
    jack63
    Poziom 39  

    Zbych034 napisał:
    Wtedy śruba pracuje na ścinanie a

    Śruba nigdy nie powinna pracować na ścinanie!!!
    Jedyne dopuszczalne naprężenie to rozciągające.
    O zginaniu lepiej nie wspominać.

    Widoczna na zdjęciach konstrukcja to jakś koszmar mechanika.
    Te łubki na piaście nie przeniosą momentu skręcającego, a tylko zniszczą jej korpus.
    Nie wiem po co takie kombinacje? Czyżby było daleko do sklepu rowerowego?

  • #21 06 Maj 2017 13:16
    jack63
    Poziom 39  

    Ja nie żartuję a Ty nia masz pojęcia o mechanice i wytrzymałości materiałów. Powielasz urban legends.
    Zaprezentuj (rusunek, zdjęcie lub solidny opis) sytuacji, gdy w profesjonalnie zaprojektowanym urządzeniu śruba jest ścinana, to ofiaruję Ci 1000 punktów i udam się do Canossy.

  • #22 06 Maj 2017 13:26
    tos18
    Poziom 35  

    jack63 napisał:
    Czyżby było daleko do sklepu rowerowego?


    Wszak zamiast przedniego koła rowerowego wystarczy użyć tylnego i wszystko jest gotowe.
    Ponadto będzie bezpieczniejsze.

  • #24 06 Maj 2017 13:54
    jack63
    Poziom 39  

    tos18 napisał:
    Wszak zamiast przedniego koła rowerowego wystarczy użyć tylnego i wszystko jest gotowe.

    Nie wszystko, ale to nalepsza baza do porządnej konstrukcji, a nie druciarni.
    Taką propozycję złożyłem w poście #6. Jak widać ludzi myślących jest trochę, ale niestety są w wyraźnej mniejszości.
    PS.
    Opis miał być DOKŁADNY, a nie w stylu: czym się różni wróbelek...

  • #25 06 Maj 2017 14:03
    noel200
    Poziom 22  

    Wszyscy mądrze piszecie, ale wykonanie nie jest takie proste. Tylne koło nie pasuje.
    Po zdjęciu kasety nie wiem jak zdjąć wolnobieg, a po jego zdjęciu może z tego co zostanie udałoby się zrobić to co trzeba i o takiej szerokości, żeby pasowało do przedniego widelca.
    A kupić gotowe to żadna sztuka. Przecież mogłem sobie za 2000zł kupić gotowe koło z silnikiem w piaście, albo za 12000 tyś kupić gotową przystawkę do wózka. Kupić to żaden argument.
    Wiem, że to co zrobiłem to kompletna porażka, ale byłem ciekaw czy to będzie działać. I jak kurier przyniesie silnik i uda się go zamocować do widelca to się przekonam o tym i nie omieszkam poinformować.
    A w obecnym wydaniu gdy do zębatki zostanie przyłożony moment to niestety te cztery śruby będą działać momentem zginającym na szprychy. Niestety.

  • #26 06 Maj 2017 14:18
    Zbych034
    Poziom 35  

    Formalnie nit liczy się na ścinanie i naciski powierzchniowe. Śruba powinna docisnąć pracujące elementy ale nie zawsze powierzchnia docisku jest wystarczająca (w tym przypadku będzie powierzchnia bardzo mała).
    Popatrz praktycznie ile w profesjonalnie wykonanych elementach śruba ulega zniszczeniu przez rozerwanie a w ilu przez ścięcie (w elementach drgających).

  • #27 06 Maj 2017 15:36
    jack63
    Poziom 39  

    noel200 napisał:
    Po zdjęciu kasety nie wiem jak zdjąć wolnobieg,

    Wreszcie nastąpiła chwila szczerości. Szczere przyznanie się do niewiedzy przed samym sobą(!), bo inni to i tak widzą jest najlepszym początkiem do zmiany sytuacji na lepsze.
    Jak sobie nie radzisz, bo nie wiesz i nie masz narzędzi, to musisz wspomóc się serwisem rowerowym.
    Wielotryb jest najprawdopodobniej nakręcony na piastę. Jest go bardzo trudno zdjąć bez wprawy i narzędzi.
    noel200 napisał:
    kupić gotowe to żadna sztuka. Przecież mogłem sobie za 2000zł kupić gotowe koło z silnikiem w piaście

    Nikt Ci takich rozwiązań nie proponował, więc nie ma się co nadymać.
    Wizyta w serwisie rowerowym na pewno nie będzie tyle kosztować. Zdejną wielotryb. Zaproponują pojedyncy wolnobieg lub ew ostre koło, jak powiesz o co ci chodzi.
    Wg. Mnie max 100 zł i nie będzie druciarni.

  • #28 06 Maj 2017 16:04
    noel200
    Poziom 22  

    W sklepie juz byłem po klucz żeby kasetę zdjąć. Zaproponowali mi koło z kołnierzem do tarczy hamulcowej.
    Zobaczę najpierw jak druciarnia się spisze, a jak będzie źle to rozbiorę tylne koło i zobaczę co dalej. Tymczasem namy weekend i lepszą pogodę więc trochę odpoczne, bo parę dni z tym siedziałem. Dziś nawet żeby łatwiej się przy tej przystawce robiło to skleciłem kawałek stojaka :-)

  • #30 06 Maj 2017 18:58
    jack63
    Poziom 39  

    Już dostałeś. Na razie nie spełniłeś warunków zadania.

    Zbych034 napisał:
    Formalnie nit liczy się na ścinanie i naciski powierzchniowe. Śruba powinna docisnąć pracujące elementy ale nie zawsze powierzchnia docisku jest wystarczająca (w tym przypadku będzie powierzchnia bardzo mała).
    Popatrz praktycznie ile w profesjonalnie wykonanych elementach śruba ulega zniszczeniu przez rozerwanie a w ilu przez ścięcie (w elementach drgających).

    Ja o śrubie i połączeniu śrubowym, a Ty o nicie. Mało tego nie piszesz o tym jakten nit jest pasowany w otworze(ach).
    Powierzchnia docisku ma tu bardzo mało do rzeczy, bo tarcie, które przenosi obciążenie od powierzchni nie zależy.
    Śruby nie ulegają ścięciu, choć ich uszkodzenie na pierwszy rzut niewprawnego oka tak wygląda. Popełniasz typowy błąd studenta nie rozumiejącego zjawisk opisywanych wzorami.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme