Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

Bucefal76 06 Maj 2017 12:20 6789 15
  • Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Na bazie publikowanego uprzednio na elektrodzie projektu postanowiłem zbudować zestaw do kina domowego zawierający 4 satelity i głośnik centralny. Po drodze poprawić problem braku frezowania pod GDWK i dopracować zwrotnice.

    Aktualizacja 12-05-2017

    Dodałem kolejne pomiary wykonane nowym mikrofonem - ECM8000 użytym wraz z generycznym plikiem kalibracyjnym.

    Założenia

    Założyłem zastosowanie małych regałówek nie tylko w kanałach sat ale również i w przednich. Kwestia przetwarzania basu jest w tym przypadku drugorzędna, gdyż właściwy bas ma generować sub. Dodatkowo prawda jest taka iż amplitunery kina domowego, nawet te drogie słabo sobie radzą z graniem basu. Wobec tego niech bas gra sub, a małe wymiary głośników w kanałach przednich pomogą uzyskać lepsze efekty przestrzenne.

    Kolumny SAT/FRONT

    Głośniki zastosowane w projekcie:

    GDN 13/40/2 8Ω
    T.10.200.8.ALX

    Ścianka przednia z frezowaniem pod głośniki:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Sposób złożenia obudowy:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy


    Wymiary zewnętrzne(!):


    Wysokość - 280mm
    Szerokość - 170mm (szersze o 5mm niż oryginał z linkowanego projektu)
    Głębokość - 270mm

    Płyta MDF na przedniej ściance z frezowaniem pod głośniki grubości 18mm.
    Pozostałe elementy - płyta wiórowa grubości 18mm.

    Bass reflex

    Podobnie jak tu , fi 50mm długość około 140mm.

    Wygłuszenie:

    Owata tapicerska około 2cm na całej długości tylnej ścianki.

    Zwrotnica

    Symulacje w VitiuxCad na podstawie pomiarów w HolmeImpulse bramkowaną sinusoidą z odległości 1m na wysokości GDWK, +/- 45 stopni. Pomiar impedancji przy pomocy DATS V2.

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy
    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Dla GDN filtr 2D z pułapką i stabilizacją impedancji. GDKW filtr 2D z tłumikiem.
    Ponieważ kolumny nie mają zbyt dużo do powiedzenia w kategorii basu postanowiłem nieco wycofać wysokie tony by nie brzmiały zbyt "jasno", a średnica miała nieco więcej substancji.

    Charakterystyki opadają powyżej 10KHz ale to bardziej zasługa przypadkowego mikrofonu bez kalibracji niż realne wrażenia podczas odsłuchu.

    Uwaga rezystancja przy cewkach to nie jest dodatkowy rezystor ale przybliżona rezystancja cewki.

    Pomiary (1m, w osi GDWK, w osi)

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Sklejka z pomiarów w polu bliskim GDN oraz BR wraz z pomiarem 1m, tym razem wykonana nowym mikrofonem (poprawny pomiar powyżej 10kHz, w odróżnieniu od poprzedniego wykresu, gdzie mierzyłem jeszcze byle czym):

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Przebieg impedancji:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy
    Kolumna centralna

    GDN 13/40/2 4Ω (UWAGA - szeregowe połączenie dwu głośników 4ohm)
    T.10.200.8.ALX

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy


    Wymiary zewnętrzne(!):


    Wysokość - 170mm
    Szerokość - 430mm
    Głębokość - 270mm

    Płyta MDF na przedniej ściance z frezowaniem pod głośniki grubości 18mm.
    Pozostałe elementy - płyta wiórowa grubości 18mm.

    Bass reflex

    Szerokość 60mm długość 80mm - kod produktu w Nowym Elektroniku 05 70211

    Wygłuszenie:

    Owata tapicerska około 2cm na całej długości tylnej ścianki.

    Zwrotnica

    Symulacje w VitiuxCad na podstawie pomiarów w HolmeImpulse bramkowaną sinusoidą z odległości 1m na wysokości GDWK, +/- 45 stopni.

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Szeregowe połączenie dwu GDN (uwaga na połączenia + do - ).
    Filtrowanie GDNów - filtr 2D z stabilizatorem impedancji.
    Filtorwanie GDWK - filtr 2D z tłumikiem typu L.

    Tutaj mała uwaga, przebiegi na symulacji nie uwzględniają promieniowania otworu bass reflex, dokonałem pomiarów i strojenia zwrotnicy nim jeszcze otrzymałem zamówione rury bass reflex. Podobnie symulacja została wykonana dla nieco mniejszego tłumienia GDWK więc są pewne różnice w zakresie wysokich z pomiarem końcowym poniżej. Pisze o tym gdyby ktoś dociekał czemu są różnice pomiędzy symulacją a pomiarem, kiedy w przypadku frontów symulacja jest in sych z wynikami pomiarów.


    Pomiary (1m, oś GDKW):


    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Sklejka pomiarów w polu bliskim i 1m, przy użyciu nowego mikrofonu:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Przebieg impedancji:[/b]

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Bas reflex strojony dość wysoko 60 - 70Hz ale podobnie to wyglądało w fabrycznym głośniku centralnym, który do niedawna używałem.

    Dodatkowe

    Frezy w MDF pod komplet kolumn kosztowały mnie około 180PLN, zrobił mi na frezarce CNC miejscowy (Bielsko Biała) fachowiec, którego znajdziecie szukając w google "Fotodziobak - fotobudka na imprezy" (poważnie). Prosiłem by pliki sterujące do frezarki zostały zachowane w razie potrzeby ponownego użycia.

    Jak to gra?


    Kolumn używam z amplitunerem AV Yamaha Aventage RX A740 i subem Tonsil Active 250, który tylko właściwie wypełnia najniższy bas, nie wychodząc przed szereg. Muzyka w filmie i same efekty wypadają znakomicie, lepiej żywiej i bardziej naturalnie niż na poprzednich budżetowych Tonsilach Maestro II.
    Podczas odsłuchu stereo też jest OK, w sensie poprawnej barwy, lokacji źródeł pozornych itp. Niestety a amplitunerem AV kolumny nie rozwijają pełni możliwości, z dobrym wzmacniaczem stereo (testowałem Yamaha 590, NAD 306) zagrają zdecydowanie lepiej. Przede wszystkim poprawniejsza jest barwa.

    Konstruktywna krytyka mile widziana :)


    Fajne!
  • #2 06 Maj 2017 18:39
    mati_323
    Poziom 10  

    Super !
    Brakuje jeszcze informacji:
    - sposób zrobienia stojaków , mocowanie kolumn
    - wykończenie kolumn :)
    A mnie koszt interesuje :P
    Rozumiem że obudowy z wiórówki, a front kolumny z mdf ?

  • #3 07 Maj 2017 22:43
    rosomak19
    Poziom 19  

    Nie do końca się z Tobą kolego zgodzę z tym przetwarzaniem basu. Miałem u siebie takie małe satelitki stx-a i trochę mi czegoś brakowało. Do moich dwóch kolumn JBL dorobiłem sobie na wzór pozostałe (głośniki wybierałem tak aby miały podobny spl, i pasmo) i powiem Ci, że nawet nie ma porównania. Jak się dobrze ustawi amplituner, to basy są mega bez suba (12 calowe przetworniki basowe w kolumnach). Jest całkiem inny dźwięk jak każdy głośnik gra swoim pełnym pasmem. Suba używam jednak do odtwarzania nagranych ścieżek LFE . Na pewno masz lepszy dźwięk niż na tych malutkich plastikowych pierdzidełkach oferowanych w zestawach. Powiem tak, ja cicho filmów nie oglądam :) W końcu kino to ma być kino. Do tego fajnie brzmi muza zapisana w formacie 5.1 lub 5.0 w DD lub DTS np. na płytach SACD. Super sie tego słucha jak by sie tam było.

  • #4 08 Maj 2017 17:08
    mati_323
    Poziom 10  

    U mnie w małym pokoju W.15.120.8.MC dają radę bardzo dobrze.

  • #5 08 Maj 2017 19:24
    Bucefal76
    Poziom 8  

    rosomak19 napisał:
    Nie do końca się z Tobą kolego zgodzę z tym przetwarzaniem basu. Miałem u siebie takie małe satelitki stx-a i trochę mi czegoś brakowało.....


    Poprzednio miałem Maestro 180 II, basu jak na lekarstwo. Może kwestia samych zestawów głośnikowych. Akuratnie M 180 II nie mają praktycznie żadnego zysku z obudowy BR (może oprócz odciążenia GND). Być może priorytetem było zejście i kontrola basu. Coś może być na rzeczy bo w Maestro III chwalą się, że poprawili reprodukcje basu.
    Tak czy owak, w tym samym miejscu co opisany zestaw stoi NAD 306 plus inne moje konstrukcje DIY do stereo, więc nie mam potrzeby ścigać się amplitunerem AV w konkurencji stero.

  • #6 09 Maj 2017 09:56
    rosomak19
    Poziom 19  

    Jeśli chodzi o stereo, no u mnie na denonie nie jest źle, ale jak podłącze pod te same kuoumny mój wzmak DIY holtona na 5 parach tranzystorów, to wtedy jestem zadowolony z brzmienia.

  • #7 09 Maj 2017 12:51
    siewcu
    Poziom 31  

    Dlaczego 4 satelity i centralny, a nie tak jak w dobrych zestawach, 2 przednie kolumny, 2 satelitki i centralny?

  • #8 11 Maj 2017 18:27
    Bucefal76
    Poziom 8  

    siewcu napisał:
    Dlaczego 4 satelity i centralny, a nie tak jak w dobrych zestawach, 2 przednie kolumny, 2 satelitki i centralny?


    Nie rozumiem pytania. Fronty / satelity są identycznymi pełnopasmowymi kolumnami, każda z nich może być i frontem i sat jak i kolumną do stereo.
    Ps to zazwyczaj typowe zestawy KD mają sat zrobione oszczędnie z gorszymi głośnikami itp.

  • #9 11 Maj 2017 22:21
    rosomak19
    Poziom 19  

    Może kolega przyzwyczaił się do tego , że jak nie ma 20 głośników we froncie, to nie może być dobrze ;)

  • #11 14 Maj 2017 09:28
    Bucefal76
    Poziom 8  

    Tremolo napisał:
    Dlaczego środkowy nie jest w układzie D'Appolito?


    Zakładam że pytasz o głośnik centralny?

    Szalenie wątpię czy z gdwk alx, który ma olbrzymi rezonans własny przy 1KHz, da się zejść tak nisko z cięciem, by spełnić wymagania tego strojenia. Patrząc na większości tanich głośników centralnych KD wątpię by stosowano D'Appolito (trzeba do tego wyjątkowo wysokiej jakości gdwk)

  • #12 08 Cze 2017 20:21
    aftys6
    Poziom 19  

    Mam pytanie odnośnie zwrotnicy przy monitorach, część odpowiedzialna za GDN.
    Za którą część pasma ma odpowiadać R = 4,7 ohma i C = o,68 uF
    To do stłumienia GDN w Okolicy pasma 1kHz ??

  • #13 09 Cze 2017 10:48
    Bucefal76
    Poziom 8  

    Rezystor i kondensator równolegle do cewki filtrującej GDN tworzą układ rezonansowy, pułapkę, która dodatkowo wycina pasmo powyżej 1kHz. To tańszy sposób niż robienie pełnego równoległego obwodu RLC bocznikującego GDN'a. W efekcie otrzymuje się odpowiednik filtru 3 rzędu.

  • #14 09 Cze 2017 17:29
    aftys6
    Poziom 19  

    Dzięki. O to właśnie mi chodziło ;)
    Powoli będę składął swoje klony.
    Chcę sprawdzić kilka zwrotnic, także Twoją i porównać na ucho co mi lepiej popasuje.

  • #15 15 Cze 2017 08:05
    gkmaster
    Poziom 17  

    Zastanawiam się czy te rury w podstawkach nie wchodzą w rezonans i wprowadzają zniekształceń. Wyglądają fajnie a nawet bardzo fajnie ale akustycznie to chyba nie najlepszy pomysł. Może warto między dołem głośnika podstawką poprowadzić takie "gumowe" prążki które nieco wytrącały by z równowagi fale wracające w stronę głośnika i odbijające się od rury. Coś w stylu tego co jest w głośnikach Sonus Faber Olimpica
    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

  • #16 16 Cze 2017 17:04
    Bucefal76
    Poziom 8  

    Proponujesz walkę z problemem którego wpływ jest dwa rzędy wielkości mniejszy niż kwestie poprawnego wykonania obudów, doboru głośników, strojenia zwrotnic, właściwości akustycznych pomieszczenia, charakterystyki wzmacniacza czy twojej kondycji psychofizycznej danego dnia...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ps. obudowy kolumn mają krótkie gumowe lub filcowe "nóżki".

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME