Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

ens444 14 Maj 2017 08:22 696 22
  • #1 14 Maj 2017 08:22
    ens444
    Poziom 7  

    Cześć,
    Robię prototyp, w którym na podstawie odczytów z czujnika atmega 328 będzie sterować (za pomocą mosfeta) dopływem prądu do silniczka DC 5V. Układ ma być zasilany ogniwami 18650.

    Kiedy atmega włącza silnik, brakuje jej mocy i resetuje się.

    Próbowałem rozdzielać prąd z baterii między silnik a AVR na 3 różne sposoby, żaden nie działa.

    Jak to zrobić?

    Pozdrawiam,

    Kuba



    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

  • #2 14 Maj 2017 08:39
    drobok
    Poziom 19  

    Zacznij od wrzucenia schematu, zdjęcie płytki stykowej pod tym kątem nic nie daje. Z tego co widzę diody połknąłeś zabezpieczające tranzystor przed cewką silnika, poza tym kondensator na linii zasilającej by się zdał. Gdzie masz kondensatory do kwarcu ? Utnij se nogi z kwarcu, wiem że to stykówka, ale bez przesady.

  • #3 14 Maj 2017 09:22
    ens444
    Poziom 7  

    drobok napisał:
    Zacznij od wrzucenia schematu, zdjęcie płytki stykowej pod tym kątem nic nie daje. Z tego co widzę diody połknąłeś zabezpieczające tranzystor przed cewką silnika, poza tym kondensator na linii zasilającej by się zdał. Gdzie masz kondensatory do kwarcu ? Utnij se nogi z kwarcu, wiem że to stykówka, ale bez przesady.


    to tylko prototyp, później wytrawię dla niego pcb. może nie widać, ale kwarc jest uziemiony kondensatorami 22pF

    Pytanie jest takie - jak dać atmedze pierwszeństwo w dostępie do prądu a dopiero resztą zasilać silnik?

    Nie udało mi się dzielić 8V stabilizatorem napięcia, step-downem ani rezystorami, za każdym razem silnik wyżera cały prąd i nie starcza dla atmegi

  • Pomocny post
    #4 14 Maj 2017 09:46
    excray
    Poziom 38  

    ens444 napisał:
    Nie udało mi się dzielić 8V stabilizatorem napięcia, step-downem ani rezystorami, za każdym razem silnik wyżera cały prąd i nie starcza dla atmegi

    To znaczy, że założenia Twojego projektu są błędne. Perpetuum mobile nie stworzysz. Masz albo za duży silnik, albo za małą baterię. Gdyby to były chwilowe zaburzenia zasilania, to można się przed tym bronić przepuszczając zasilanie dla uC prze diodę shottky i za diodą dając duży kondensator filtrujący. Poza tym dobrać kwarc tak aby móc zmniejszyć napięcie zasilające i zmniejszyć próg zadziałania BOD. Jeśli jednak w czasie normalnej pracy siada napięcie to tak jak pisałem - albo za duży silnik, albo za mała bateria i w tym kierunku zmierzaj. Oczywiście na początek popraw schemat bo masz dużo błędów o których wspominał kolega wyżej. Czy Ty w ogóle połączyłeś masę ogniwa z masą baterii? Bo nie widzę tego. Gdzie są kondensatory filtrujące zasilanie dla uC? Skarżysz się na problemy z napięciem, a nie dałeś ani jednego kondensatora na filtrowaniu zasilania!?! Kuriozum!

  • Pomocny post
    #5 14 Maj 2017 09:50
    niveasoft
    Poziom 33  

    Do ogniwa przylutuj podwójne terminale i pociągnij osobne przewody plus i minus dla Atmegi i osobne plus dla silniczka i minus dla Mosfet`a
    Silnik najwięcej prądu bierze "gdy stoi" czyli przy starcie. Możesz mu za pomocą tego Mosfet`a zrobić "soft start"

  • Pomocny post
    #6 14 Maj 2017 10:11
    anders11
    Poziom 28  

    Atmegę zasilaj z tego samego żródła co silnik ale za pomocą przetwornicy która podtrzyma
    wartość napięcia na odpowiednim poziomie podczas jego spadku na baterii w chwili startu silnika

  • #7 14 Maj 2017 10:50
    ens444
    Poziom 7  

    excray napisał:

    Czy Ty w ogóle połączyłeś masę ogniwa z masą baterii? Bo nie widzę tego. Gdzie są kondensatory filtrujące zasilanie dla uC? Skarżysz się na problemy z napięciem, a nie dałeś ani jednego kondensatora na filtrowaniu zasilania!?! Kuriozum!


    Kondensatorów chwilowo nie było akurat na tym zdjęciu (jeden leży obok), ale są wpięte równolegle do zasilania atmegi i były wpięte przed założeniem tematu (to pierwsze, co zrobiłem przy troubleshootowaniu)

    excray napisał:
    ens444 napisał:
    Nie udało mi się dzielić 8V stabilizatorem napięcia, step-downem ani rezystorami, za każdym razem silnik wyżera cały prąd i nie starcza dla atmegi

    To znaczy, że założenia Twojego projektu są błędne. Perpetuum mobile nie stworzysz. Masz albo za duży silnik, albo za małą baterię.


    Atmega zaczyna przerywać pracę (debugowa dioda mryga) przy stałej pracy silnika, więc będę musiał jakoś zwiększyć moc baterii.

    Sądziłem, że ogniwo 18650 dające wg. internetu do 2A wystarczy na pobierającą ułamek ampera atmegę i silnikpobierający podczas pracy 60 mA (zmierzyłem cęgami przewód zasilający). Właśnie to mi najbardziej nie pasuje. Albo cęgi nie dały dokładnego pomiaru albo silnik żre >2A


    anders11 napisał:
    Atmegę zasilaj z tego samego żródła co silnik ale za pomocą przetwornicy która podtrzyma
    wartość napięcia na odpowiednim poziomie podczas jego spadku na baterii w chwili startu silnika


    możesz zaproponować taką "przetwornicę"?

  • #8 14 Maj 2017 11:05
    excray
    Poziom 38  

    ens444 napisał:
    troubleshootowaniu

    A co to za wyraz? To jakiś ponglisz? Piszesz znad zmywaka w Anglii?
    ens444 napisał:
    Sądziłem, że ogniwo 18650 dające wg. internetu do 2A wystarczy na pobierającą ułamek ampera atmegę i silnikpobierający podczas pracy 60 mA (zmierzyłem cęgami przewód zasilający). Właśnie to mi najbardziej nie pasuje. Albo cęgi nie dały dokładnego pomiaru albo silnik żre >2A

    A ogniwo skąd masz? Nie jest przypadkiem wygrzebane, ze starej baterii od laptopa, gdzie już dawno zakończyło swój żywot?

    Zrób zdjęcie tego jak to jest naprawdę podłączone, bo to o czym piszesz a to co widać na zdjęciu to dwie różne rzeczy.

  • #10 14 Maj 2017 11:14
    ens444
    Poziom 7  

    excray napisał:
    ens444 napisał:
    troubleshootowaniu

    A co to za wyraz? To jakiś ponglisz? Piszesz znad zmywaka w Anglii?


    zdajesz sobie sprawę z tego, że jesteś bardzo nieprzyjemny?

  • #11 14 Maj 2017 11:30
    excray
    Poziom 38  

    ens444 napisał:
    zdajesz sobie sprawę z tego, że jesteś bardzo nieprzyjemny?

    Zdaję sobie z tego sprawę. Wracając do tematu - jeśli przy normalnej pracy siada Ci zasilanie na baterii to albo masz bardzo kiepskie ogniwo, albo masz coś mocno namieszane na schemacie. Ale łatwo to sprawdzić. Podłącz silnik i tylko silnik bezpośrednio pod ogniwo i zmierz napięcie na ogniwie. Następnie odłącz silnik i zmierz jeszcze raz napięcie ogniwa. Możesz też zmierzyć amperomierzem jaki prąd pobiera silnik z ogniwa w czasie pracy.

  • #12 14 Maj 2017 11:53
    ens444
    Poziom 7  

    dasej napisał:
    Witam.

    Zmień ustawienie fuses i daj kondensatory o niższym ESR.


    mogę prosić o dokładniejsze instrukcje?
    Dodano po 14 [minuty]:
    excray napisał:
    ens444 napisał:
    zdajesz sobie sprawę z tego, że jesteś bardzo nieprzyjemny?

    Zdaję sobie z tego sprawę. Wracając do tematu - jeśli przy normalnej pracy siada Ci zasilanie na baterii to albo masz bardzo kiepskie ogniwo, albo masz coś mocno namieszane na schemacie. Ale łatwo to sprawdzić. Podłącz silnik i tylko silnik bezpośrednio pod ogniwo i zmierz napięcie na ogniwie. Następnie odłącz silnik i zmierz jeszcze raz napięcie ogniwa. Możesz też zmierzyć amperomierzem jaki prąd pobiera silnik z ogniwa w czasie pracy.


    napięcie ogniwa z wpiętym silnikiem = 4,14 V
    napięcie ogniwa solo = 4,16 V
    prąd pobierany przez pracujący silnik ~ 0,075A

    niedługo wrzucę wyraźniejsze zdjęcie

  • #13 14 Maj 2017 11:57
    excray
    Poziom 38  

    Więc problem jest ze schematem. Zastosuj się do porady kolegi @niveasoft i zasilaj uC oddzielną parą przewodów bezpośrednio ze styków baterii.Dodatkowo plus z baterii puść przez diodę, a przy uC dołóż kondensator elektrolityczny na zasilaniu.
    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

  • #15 14 Maj 2017 13:10
    ens444
    Poziom 7  

    excray napisał:
    Więc problem jest ze schematem. Zastosuj się do porady kolegi @niveasoft i zasilaj uC oddzielną parą przewodów bezpośrednio ze styków baterii.Dodatkowo plus z baterii puść przez diodę, a przy uC dołóż kondensator elektrolityczny na zasilaniu.
    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC



    Zastosowałem się do porad kolegów:
    -2 ogniwa 18650 szeregowo dają circa 8V
    -8V jest stabilizowane na 5V
    -plus z baterii idzie do stabilizatora przez diodę
    -zasilanie atmegi 328 jest zabezpieczone równoległymi kondensatorami elektrolitycznymi
    -silnik ma z atmegą wspólną ziemię

    Niestety nadal nie starcza mocy, by utrzymywać jednoczesnej pracy silnika i atmegi.
    Silnik podpięty bezpośrednio do ogniwa pobiera ~ 80 mA, atmega używa jednego pinu do świecenia diodą (~ 20 mA) i pewnie jakieś grosze na wewnętrzne opory.
    Nie wierzę, że ogniwo nie ma mocy, by zasilić je jednocześnie.

    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

    (Na poniższych zdjęciach wyjąłem część układu z mosfetem, bo nie w tym problem)

  • Pomocny post
    #16 14 Maj 2017 13:41
    excray
    Poziom 38  

    ens444 napisał:
    Nie wierzę, że ogniwo nie ma mocy, by zasilić je jednocześnie

    i słusznie. Ponieważ nie jest to problem z ogniwem, tylko ze schematem. Czy próbowałeś chociaż raz zrobić tak jak narysowałem Ci na schemacie?

  • Pomocny post
    #17 14 Maj 2017 13:56
    Marek_Skalski
    Poziom 32  

    Wiesz, że przez ten stabilizator, tracisz mnóstwo energii i zasilanie układu z akumulatorów staje się zupełnie bez sensu? Prąd jałowy tego stabilizatora to pewnie połowa prądu megi. Jakiekolwiek usypianie i oszczędzanie energii da oszczędności rzędu 10%. Inna sprawa, to minimalne napięcie wejściowe stabilizatora rzędu 8V. Jeżeli będzie mniej, to na wyjściu też będzie mniej i zamiast stabilizatora w układzie jest tylko dodatkowa grzałka.
    Na tych zdjęciach widać, że pompka jest podłączona za stabilizatorem i równolegle do megi, czyli inaczej niż na schemacie. Albo podłącz to zgodnie ze schematem, albo zmień schemat.
    Używam tych pompek do podlewania kwiatów i u mnie pobierają od 150mA do 220mA przy zasilaniu 3,3V. Więc nie wiem skąd wziąłeś wartość 80mA. Trochę mało.
    Zasilanie do megi powinno mieć przede wszystkim kondensatory rzędu 100nF. Te elektrolity możesz zostawić, ale dodaj mniejsze ceramiczne X5R albo X7R. Te kondensatory to nie jest zabezpieczenie, ale bufory dla uC, kiedy potrzebuje szarpnąć prądu w krótkim czasie. Elektrolity mają zbyt dużą rezystancję wewnętrzną aby zareagować wystarczająco szybko. Kondensatory ceramiczne, pomimo mniejszej pojemności, są pod tym względem dużo lepsze i tego potrzebujesz w tm układzie.
    Dwa czerwone przewody na końcu też trochę bez sensu. Linie zasilania powinny być krótkie. W tej chwili masz wielką pętlę, zupełnie niepotrzebnie. Przenieś te przewody jak najbliżej stabilizatora.
    Prąd diody LED 20mA to zdecydowanie za dużo. Dzisiaj to jest na ogół prąd maksymalny, a do normalnej pracy wystarcza 2mA-5mA. W przypadku barwionych soczewek może być 10mA, ale nie 20mA. Zbędna strata energii.
    Jeszcze ta nieszczęsna dioda szeregowa. W tej chwili zupełnie zbędna; robi jako grzałka. Jak już, to powinna być dioda o minimalnym spadku napięcia, np. B360B czy coś podobnego.
    Dodałbym też rezystor pull-down (10k) między bramkę a źródło tranzystora, oraz szeregowy 100R między wyjście megi a bramkę. Tranzystor podłączyłbym do wyjścia PWM, aby zapewnić miękki start i w ten sposób znacząco zredukować możliwość resetu uC.

  • #18 14 Maj 2017 14:06
    ens444
    Poziom 7  

    excray napisał:
    ens444 napisał:
    Nie wierzę, że ogniwo nie ma mocy, by zasilić je jednocześnie

    i słusznie. Ponieważ nie jest to problem z ogniwem, tylko ze schematem. Czy próbowałeś chociaż raz zrobić tak jak narysowałem Ci na schemacie?


    Podłączyłem jak na schemacie, nie działa :(

    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC
    Dodano po 2 [minuty]:
    Marek_Skalski napisał:
    Wiesz, że przez ten stabilizator, tracisz mnóstwo energii i zasilanie układu z akumulatorów staje się zupełnie bez sensu? Prąd jałowy tego stabilizatora to pewnie połowa prądu megi. Jakiekolwiek usypianie i oszczędzanie energii da oszczędności rzędu 10%. Inna sprawa, to minimalne napięcie wejściowe stabilizatora rzędu 8V. Jeżeli będzie mniej, to na wyjściu też będzie mniej i zamiast stabilizatora w układzie jest tylko dodatkowa grzałka.
    Na tych zdjęciach widać, że pompka jest podłączona za stabilizatorem i równolegle do megi, czyli inaczej niż na schemacie. Albo podłącz to zgodnie ze schematem, albo zmień schemat.
    Używam tych pompek do podlewania kwiatów i u mnie pobierają od 150mA do 220mA przy zasilaniu 3,3V. Więc nie wiem skąd wziąłeś wartość 80mA. Trochę mało.
    Zasilanie do megi powinno mieć przede wszystkim kondensatory rzędu 100nF. Te elektrolity możesz zostawić, ale dodaj mniejsze ceramiczne X5R albo X7R. Te kondensatory to nie jest zabezpieczenie, ale bufory dla uC, kiedy potrzebuje szarpnąć prądu w krótkim czasie. Elektrolity mają zbyt dużą rezystancję wewnętrzną aby zareagować wystarczająco szybko. Kondensatory ceramiczne, pomimo mniejszej pojemności, są pod tym względem dużo lepsze i tego potrzebujesz w tm układzie.
    Dwa czerwone przewody na końcu też trochę bez sensu. Linie zasilania powinny być krótkie. W tej chwili masz wielką pętlę, zupełnie niepotrzebnie. Przenieś te przewody jak najbliżej stabilizatora.
    Prąd diody LED 20mA to zdecydowanie za dużo. Dzisiaj to jest na ogół prąd maksymalny, a do normalnej pracy wystarcza 2mA-5mA. W przypadku barwionych soczewek może być 10mA, ale nie 20mA. Zbędna strata energii.
    Jeszcze ta nieszczęsna dioda szeregowa. W tej chwili zupełnie zbędna; robi jako grzałka. Jak już, to powinna być dioda o minimalnym spadku napięcia, np. B360B czy coś podobnego.
    Dodałbym też rezystor pull-down (10k) między bramkę a źródło tranzystora, oraz szeregowy 100R między wyjście megi a bramkę. Tranzystor podłączyłbym do wyjścia PWM, aby zapewnić miękki start i w ten sposób znacząco zredukować możliwość resetu uC.



    Bardzo dziękuję, zabieram się do pracy.

    W tę niedzielę nie mam ani step-downa ani step-upa, więc chwilowo muszę tworzyć 5V w ten sposób.

  • Pomocny post
    #19 14 Maj 2017 14:07
    drobok
    Poziom 19  

    A reset do vcc gdzie podciągasz ?

  • Pomocny post
    #20 14 Maj 2017 14:08
    excray
    Poziom 38  

    Jakąś nietypową masz atmege - zasilana tylko z jednej strony :-)
    Poza tym na schemacie i w opisie wyraźnie było napisane i narysowane, aby przewody wyprowadzone były od baterii. oddzielne dla mosfeta i silnika i oddzielne do uC. Przy jednej celi wywal stabilizator, i tak jak na schemacie zasilaj uC bezpośrednio z tej celi.

  • #21 14 Maj 2017 14:44
    ens444
    Poziom 7  

    Jest pierwszy sukces - atmega działa równocześnie z pompką i nawet mryga diodą jak trzeba.

    Przestaje działać przy podłączeniu pompki do jakiejkolwiek części stykówki z VCC atmegi - działa tylko i wyłącznie gdy plus do pompki jest poprowadzony bezpośrednio z baterii.
    Nie rozumiem dlaczego, ale dobrze wiedzieć.

    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

    Mosfet okazał się nie być mosfetem a tranzystorem PNP - mój błąd - jutro wymienię.

    Dziękuję Wam bardzo za pomoc! Walczyłem z tym na własną rękę przez trzy ostatnie wolne wieczory.

    edit: schemat wg
    Atmega328 zasilana baterią resetuje się, gdy podłączę silnik DC

  • #23 16 Maj 2017 07:30
    skyguy
    Poziom 14  

    Wydaje mi się, że Atmega resetuje resetuje się od samej pracy silników, wchodzą na nią zakłócenia ze szczotek. Masz na silnikach kondensatory odkłucające?
    Jak nie to dołóż bezpośrednio na silniku 3 kondensatory 10n ceramiki między +/-, między +/obudową, między -/obudową. Ewentualnie w szeregu jakąś cewkę można dać powinno pomóc.
    Poszukaj jeszcze sposoby odkłócenia silników. Dobrze zabezpiecz reset, może tam dostawać się szpilka od silnika.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME