Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

modding płyty AsRock n68C-S UCC

AdiBielo 18 Cze 2017 18:25 1194 31
  • #1 18 Cze 2017 18:25
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Witam,

    Zmieniłem obudowę, kupiłem porządną kartę graficzną, chłodzenie procesora i nadszedł czas na overclocking, aby w końcu wyciągnąć z tej konstrukcji to, na co ją stać, ale okoniem stanęła płytka - a dokładnie o ile mam tam mróz na każdym z elementów, to w jednym miejscu okazuje się, że chłodzenie siada, a mianowicie grzeje się, czyli jak kto woli źle oddaje ciepło mostek północny. Już mam zamówiony radiator AAB Cooling NB Cooler 1 - taki, bo po 1 miałem blisko punkt odbioru bez kosztów dostawy, czyli najbliższy salon komputronik, a po drugie czas oczekiwania na tą przesyłkę to według deklaracji na stronie tylko jeden dzień roboczy czyli będzie jutro. Fabryczny radiator NB to w ogóle jakaś pomyłka - bo to nie radiator a miedziana blaszka dosłownie. Raczej element dekoracyjny, niż chłodzący (odprowadzający ciepło)
    Inną kwestią natomiast jest sekcja zasilania, bo ta płyta może ma wielkie możliwości teoretyczne, co ma średnią opinię, a użyty przeze mnie procesor czyli Athlon II X3, dzieki UCC na tej płycie wzbudzony do 4 rdzeni i działający jako Phenom II X4 B55 lubi solidnie korzystać z prądu, niemniej delikatny undervolting powinien dać radę, bez chłodzenia sekcji zasilania, a może nawet nie będzie potrzebny.
    Generalnie temat najlepiej przedstawią zdjęcia samej sekcji.

    modding płyty AsRock n68C-S UCC modding płyty AsRock n68C-S UCC modding płyty AsRock n68C-S UCC modding płyty AsRock n68C-S UCC

    Jak widać sekcja zasilania jest cienka, ale ma nad sobą 140mm wyciąg gorącego powietrza i chłodzenie procesora dmucha niejako przez nią. Pytanie brzmi, wiec czy w ogóle jest sens się tym przejmować i coś z tym kombinować, czy totalnie olać temat, bo płyta jest za tania, aby w nią inwestować choćby czas, już nie mówiąc o kosztach. Przy okazji widać też "blaszkę" chłodzącą NB - można już zacząć się śmiać.

  • #2 18 Cze 2017 20:43
    mikomaaz
    Poziom 16  

    Bawić się można zawsze, chociażby dla satysfakcji. Pytanie tylko, czy to nie przekroczy ceny lepszej płyty.
    Co do samego radiatora na sekcję to nie wiem czy nie lepszym będzie taki "własnej produkcji" zrobiony z dostępnych części ze sklepów elektronicznych. Można wtedy jakiś wentylator domontować (np, ze starego zasilacza).
    Sama obudowa musi oczywiście być bardzo przewiewna także może warto by się zastanowić nad "wywentylatorowaniem" jej do maksimum możliwości. Z tego co widzę, to jest to SPC Regnum który może ponieść 6 wentylatorów. Te na upartego też można by odzyskać z zasilaczy ale jeżeli zależy ci na ciszy to lepiej kupić coś normalnego. Do tego okablowanie całej obudowy, bo na płycie masz tylko dwa gniazda na wentylatory.

  • #3 18 Cze 2017 20:55
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    Masz może czujniki temperatury na sekcji? One powinny powiedzieć wszystko o ile istnieją.
    Sam siedzę na dość starym sprzęcie bo na Q6600 i Asus Rampage formula. Płyta całe szczęście jest konkretna. 4,2 GHz z wieloma próbami w okolicach 4,4 ale 2,05V na rdzeniu trochę niepokoi.
    W Twoim przypadku musisz zadbać o chłodzenie samego procesora. Sekcja zasilania powinna wytrzymać wystarczająco dużo, o ile podkręcał będziesz z głową. Niemniej jakiś kawałek żelastwa na niej nie zaszkodzi.

  • #4 18 Cze 2017 21:23
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Procesor wręcz marznie, ogólnie chłodzenia mam bardzo dobre, spokojnie mógłbym z zamkniętymi oczami wykręcić z tego fabrycznie 3,3GHz jakieś 3,7 w górę.

    Tak wygląda w idlu kwestia tego procesora podkręconego dokładnie o 5% czyli do 3474,65 MHz w speedFanie:
    modding płyty AsRock n68C-S UCC
    parametr core jest opisany myląca nazwą, bo jest to temperatura NB i to jedyny problem, który, że tak powiem widać, po kilkugodzinnym obciążeniu grą na wysokich detalach w FullHD jednak wywaliło mi system z blue screenem, a temperatura NB przekraczała solidnie 70 stopni, tyle przynajmniej dało się odnotować, co się działo z sekcją zasilania nie mam pojęcia, ale jakby padła to nie zadziałałyby zabezpieczenia i nie wywaliło blue screena tylko komp by zgasł natychmiastowo. Czujników na niej nie mam żadnych. Kawał blachy jedyny jaki mi przychodzi na myśl to urżnięcie kątówką aluminium z radiatora BOXowego lub z radiatora starej karty graficznej, póki co zobaczymy jak sprawi się bez, skoro mówisz, że powinno wytrzymać jak jest.

    Ale w razie czego to jaki dokładnie wymiar przyciąć i czym i dokładnie gdzie to przymocować? Bo jak mam wydać na to w porywach kilkadziesiąt złociszy to nie warto - płytka kosztowała niewiele ponad 200 i to ze 4 lata temu (albo lepiej), jak była nowa.

    Troszkę edytowałem jeszcze jedno z poprzednich zdjęć wklejając obieg powietrza w tej obudowie
    modding płyty AsRock n68C-S UCC
    Także jak widać obieg powietrza jest niezły, wręcz o wiele za dobry na tak słabe parametry, a zastąpienie oryginalnego wentylatora na SpartaniePro (niestety stara wersja i miał 92mm wiatrak, nie to co teraz prezentuje to chłodzenia czyli piękną Sigmę oversizowaną 100mm, którą bym z pewnością zostawił) na 2 Mistrale od SillentiumPC. W samej obudowie poza oryginalnymi podejrzewam, że Zephirami 120mm z przodu i z tyłu od siebie dodałem jeszcze 120mm z dolnego przodu wiającego przez dyski dodatkowego boosta i głównej siły wyciągającej gorące powietrze czyli 140mm na topie, bezpośrednio w który wentylator wieje sobie powietrze ze Spartana na CPU. Płyta główna pozwalała jedynie na montaż tego chłodzenia w ten sposób, stąd taki a nie inny dobór obudowy, z głównym wywiewem nie z tyłu (choć i ten jakoś wspomaga), ale na topie właśnie. Jakby kto pytał co to jest za obudowa to mam produkt też od SillentiumPC a dokładnie Regnum RG3 Pure Black.

    EDIT tylko teraz tak patrzę i sobie myślę dlaczego zamontowałem napęd DVD na tym poziomie, a nie piętro wyżej;] Byłby o ułamki procenta lepszy przewiew mimo wszystko.

  • #5 18 Cze 2017 22:35
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    Na Nb trzeba mocno uważać. Sam właśnie poluję na wodną wersję chłodzenia NB na moją płytę, bo w The Hunter aż mi cienie migają, bo chipset ma ponad 80 stopni :)

    AdiBielo napisał:
    póki co zobaczymy jak sprawi się bez, skoro mówisz, że powinno wytrzymać jak jest.

    Jak nie będziesz szalał to wytrzyma.
    AdiBielo napisał:
    Ale w razie czego to jaki dokładnie wymiar przyciąć i czym i dokładnie gdzie to przymocować? Bo jak mam wydać na to w porywach kilkadziesiąt złociszy to nie warto - płytka kosztowała niewiele ponad 200 i to ze 4 lata temu (albo lepiej), jak była nowa.

    Weź jakiś kawałek żelastwa, dotnij wedle uznania i zamysłu i albo przyklej na taśmę termoprzewodzącą, albo na klej termo. Koszt kleju to 20 pln. W praktyce cieńka warstwa poxipolu też ujdzie. Tylko to jest opcja"jak przykleisz, to zejdzie z elementem".
    Prawdę mówiąc obudowa też szału nie robi. Ja w niedalekiej przyszłości zamiaruję zrobić sobie sam z płyty MDF. Tak z 8 wentylatorów wejdzie, ale wtedy w miarę potrzeb będę miał tornado w obudowie. Też możesz pomyśleć jak znajdujesz w sobie cząstkę majsterkowicza.
    Co do wentylatorów, to wszędzie mam Zephyry 120mm. Tylko zaszalałem, i na trytytkach na Fortisie 2 zamontowałem 4 :P Prawdę mówiąc robi robotę. Moim zdaniem Wentylatory od SPC są do tego typu upgrateów najlepsze - bardzo tanie i wydajne oraz ciche. Testowałem kiedyś nowe Be Quiet Silent wings 2 i prawdę mówiąc były dużo głośniejsze od rocznego Zephyra. A są duuużo droższe.
    AdiBielo napisał:
    tylko teraz tak patrzę i sobie myślę dlaczego zamontowałem napęd DVD na tym poziomie, a nie piętro wyżej;] Byłby o ułamki procenta lepszy przewiew mimo wszystko

    Albo gorszy. Czasem i tak bywa. Moja stacja dysków wyleciała przez okno po tym, jak przez 2 lata nie widziałem na oczy płyty DVD.

  • #6 18 Cze 2017 23:18
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Jak nie będziesz szalał to wytrzyma.

    Planuję skręcić ten procesor do 3,7-4,0 Ghz także trochę pocisnę, ale znowu bez przesady.
    Kraniec_Internetów napisał:
    AdiBielo napisał:
    Ale w razie czego to jaki dokładnie wymiar przyciąć i czym i dokładnie gdzie to przymocować? Bo jak mam wydać na to w porywach kilkadziesiąt złociszy to nie warto - płytka kosztowała niewiele ponad 200 i to ze 4 lata temu (albo lepiej), jak była nowa.

    Weź jakiś kawałek żelastwa, dotnij wedle uznania i zamysłu i albo przyklej na taśmę termoprzewodzącą, albo na klej termo. Koszt kleju to 20 pln. W praktyce cieńka warstwa poxipolu też ujdzie. Tylko to jest opcja"jak przykleisz, to zejdzie z elementem".

    bardziej chodziło mi o odpowiedź "przyklej do MOSFETów" "klej po całości" "przyklej tylko na cewkach" ale ok:P mam pewną koncepcję, która nie będzie wymagała dużo roboty, a będzie skuteczna
    modding płyty AsRock n68C-S UCC
    dokładnie z tego radiatora odciąć tą "dziurawą" część, po zdjęciu oczywiście tej pomarańczowej obudowy i tak jakby bokiem tego wystającego elementu kleić, to sobie wentylki na procku przez to dmuchną i będzie chłód.
    Kraniec_Internetów napisał:
    Prawdę mówiąc obudowa też szału nie robi. Ja w niedalekiej przyszłości zamiaruję zrobić sobie sam z płyty MDF. Tak z 8 wentylatorów wejdzie, ale wtedy w miarę potrzeb będę miał tornado w obudowie. Też możesz pomyśleć jak znajdujesz w sobie cząstkę majsterkowicza.

    Kiedyś zapewne tak, ale to nie przy tej płycie głównej, przy tej karcie, a być może i drugiej takiej połączonej przez SLI i wtedy obudowa będzie miała boczną ściankę z hartowanego szkła, a w środku masę ledów, a wentylatorki jakieś typu AAB Cooling Super Silent Fan Blue LED czy CoolerMaster Mega Flow 200x200x30 12V niebieski, może też pozostanę wierny tradycji i zastosuję SilentiumPC Zephyr 120 mm LED - Blue. Przed napisaniem tego komentarza, nawet nie wiedziałem, że taki istnieje:P
    Kraniec_Internetów napisał:
    Co do wentylatorów, to wszędzie mam Zephyry 120mm. (...) Wentylatory od SPC są do tego typu upgrateów najlepsze - bardzo tanie i wydajne oraz ciche. Testowałem kiedyś nowe Be Quiet Silent wings 2 i prawdę mówiąc były dużo głośniejsze od rocznego Zephyra. A są duuużo droższe.
    Różnica międzi Mistralami a Zephyrami jest taka, że Mistrale kręcą się o 20-30% szybciej, przez co robią większy przepływ powietrza, a głośniejsze są zaledwie minimalnie, dlatego wybrałem je zamiast Zephyrów na procesor, a na obudowie też mam Zephyrki 1200RPM. W specyfikacji obudowy wyczytałem, że te fabryczne to Sigmy 1100 RPM
    Kraniec_Internetów napisał:
    Moja stacja dysków wyleciała przez okno po tym, jak przez 2 lata nie widziałem na oczy płyty DVD.

    No cóż... z pewnymi rzeczami rozstać sie nie mogę, a jedną z nich jest moja kolekcja audiobooków nagrywana przez kilka lat na wielu płytkach DVD.

  • #7 18 Cze 2017 23:29
    mikomaaz
    Poziom 16  

    Tutaj sprawdzi się praktycznie każdy radiator byle by wszedł. Podaj jeszcze model zasilacza. Tak "kontrolnie" :)
    Takie małe wentylatorki można odzyskać z zasilaczy w obudowie innej niż zwykłe ATX lub z kart graficznych zastępujących Intelowskie integry (GT "..."). Czasem się trafiają w jakiś urządzeniach. Najlepiej udać się na złom i jakoś się w temacie dogadać albo samemu coś wykorzystać.
    Na upartego można zastosować termopady jako spoiwo pomiędzy radiatorem, a " ... " ale nie wiem jak to będzie wyglądało pod względem wytrzymałości.

  • #8 19 Cze 2017 10:27
    AdiBielo
    Poziom 11  

    kontrolnie zasilacz o wiele za mocny, kupiony na wyrost, przed erą SSD i energooszczędności z 6 lat temu, kiedy planowałem złożyć ten komputer nieco inaczej - między innymi montując raida, dla szybszego odczytu danych z dysku. Jest to mianowicie modularny Cieftec CTF-750-14CS.
    Dla formalności, aby konfiguracja była pełna - karta GeForce 1050 Ti Gaming X od MSI a RAM DDR3 od Kingstona (chyba) DDR3 1600MHz CL 11, 2 kostki po 4GB - niestety nic więcej ta płyta główna nie obsłuży.

  • #9 19 Cze 2017 11:36
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    AdiBielo napisał:
    SilentiumPC Zephyr 120 mm LED - Blue. Przed napisaniem tego komentarza, nawet nie wiedziałem, że taki istnieje:P

    O! Jak je kupisz, to daj znać jak działają. Ale bardzo mi się ich cena podoba.

  • #10 20 Cze 2017 14:03
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Nie wiem co poszło nie tak, ale po zmianie radiatora nie mam żadnego obrazu na monitorze. Wszystko podłączone tak jak było. Pali się dioda zasilania nie pali od dysku. Co do samego chipsetu to został na nim lekki osad po chyba kleju a na fabrycznym radiatorze brak tego kawałka. Nie zdołałem tego w pełni wyczyścić a nie chciałem zdrapywać żeby nic nie uszkodzić. Jakieś pomysły o co może chodzić?

    Dodano po 18 [minuty]:

    Niby się wiatraki włączają i karta świeci ledami ale generalnie karta ma własne zasilanie a wiatraki lecą z molexa to podłączyłem jeden wentylator bezpośrednio do złącza 3pin na płycie i stoi czyli na płycie brak napięcia

    Dodano po 28 [minuty]:

    Już nieważne, wyjęcie i włożenie baterii wystarczyło, już działa, a na NB 22 stopnie, ale oczywiście zresetowało się do fabrycznych ustawień, wiec procesor widzi jako 3 rdzenie i nic nie ma żadnego OC, no i mówimy o idle niedługo po uruchomieniu komputera, niemniej na oryginalnym radiatorze, nigdy nie odnotowałem nawet poniżej 32 w chwili startu systemu i odpaleniu speedFana a w tym momencie komputer chodzi już kilka minut.

    Nie pozostaje nic innego, ja zacząć się bawić w OC, ale to już nie dzisiaj, bo mam dość emocji, jak na jeden dzień i strachu, że płyta padła:D

    A co do Zephyra z LEDami to planuję go kiedyś w bliżej nieokreślonej przyszłości, jak będę składał kolejny komputer - a to może być i za 3-4 lata, także nie pochwale sie jak chodzi:D bynajmniej nie za szybko.

    Dodano po 6 [minuty]:

    A co do sekcji zasilania, to podczas gdy walczyłem z uruchomieniem komputera poczytałem sobie w sieci na temat tej płyty głównej - no i sekcji zasilania. Otóż według tego co piszą znawcy technologii chłodzenie tej sekcji tutaj mija się z jakimkolwiek sensem, bo zwyczajnie podstawka AM2+ nie pozwala na przekazanie na procesor wiecej, niż 95W, a to za mało, aby spalić sekcję, co innego jakby to była płytka na AM3+ gdzie już mamy do czynienia ze 145W i jest co chłodzić.

  • #11 22 Cze 2017 20:18
    iron64
    Spec Overclocking

    Jedna tylko uwaga, temperatury w idle są tak istotne jak temperatury w Burkina Faso.
    Temperatury pod obciążeniem się sprawdza i te są istotne.

  • #12 22 Cze 2017 21:34
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Wiem, pisałem na świeżo, tuz po odpaleniu kompa, nie mogłem wiec wiedzieć co się dzieje w obciążeniu temperatury w obciążeniu bez OC chipsetu nie przekraczały 40, po OC z 1800 do 2100 MHz a procesora do wzbudzonych 4 rdzeni 3,5 GHz osiągnąłem odpowiednio 65 stopni na NB i 61 na CPU max,, średnio NB w granicach 59-61 a CPU 52-55, w przypadku wzbudzenia 4 rdzenia nie dało się w ogóle uruchomić komputera na wyższym taktowaniu, ale popróbuję jeszcze się pobawić napięciem, może na ciut niższym się uda. Przy 3 rdzeniach osiągnąłem 3,9, ale co mi z 3x3,9 jak mogę mieć 4x3,5 i to na procesorze za 289zł.

  • #13 23 Cze 2017 05:13
    iron64
    Spec Overclocking

    Raczej wyższym napięciu, bo obniżenie to nic ci nie da.

  • #14 23 Cze 2017 07:44
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    iron64 napisał:
    Raczej wyższym napięciu, bo obniżenie to nic ci nie da.

    Spadną temperatury i będzie stabilniejszy.

  • #15 23 Cze 2017 10:27
    AdiBielo
    Poziom 11  

    iron64 napisał:
    Raczej wyższym napięciu, bo obniżenie to nic ci nie da.

    Jakbyś kolego czytał kilka poprzednich postów, to byś się zorientował, że problemem jest podstawka AM2+ na tej płycie, która ma ograniczenia w poborze mocy (czy tam przekazywaniu jej do procesora) i działa stabilnie przy TDP poniżej 95W a mi wychodzi przy maksymalnym napięciu TDP aż 124W, czyli obniżenie napięcia obniży TDP, obniży temperatury, bo z podstawowych praw fizyki wiadomo, że przewodnik się grzeje im wyższe napięcie i im większy opór elektryczny, a na pór nic nie poradzimy, na napięcie tak. Póki co udało się ustalić na 1,4V i zegarze 3,44GHz, ale NB dalej się grzeje do 60-62, dlatego zamówiłem wentylator do chłodzenia NB, bo jak widać pasywne nie wyrabia. CPU na obniżonym napięciu to wręcz śmieszne wartości - oscylujące wokół 47 stopni, czyli. Na sekcji zasilania co prawa nie ma żadnych czujników, ale sprawdzając "organoleptycznie" czyli wsadzając paluchy gdzie nie trzeba, MOSFETy są wręcz zimne, cewki lekko ciepławe, ale nie gorące,a z pewnością chłodniejsze od radiatora na NB, także oceniam je na max 50 stopni (pewnie trochę zawyżając, ale 40+ to na pewno), także nie będę się bawił w chłodzenie sekcji, zwłaszcza, że jak zaobserwowałem jest tam dość ciasno i praktycznie coś sensownego bym mieścił tylko zdejmując drugi wiatrak na CPU, a to się mija z celem.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Właśnie dostałem smsa, że towar jest do odbioru, także lecę po mój wentylatorek. Oszałamiające 4cm:D ale i tak zrobi robotę 4500 RPM hałas 19dB, wiec mniej, niż chłodzenie CPU, które też głośne jakieś nie jest, także nawet go nie usłyszę, a zrobi swoje.

  • #16 23 Cze 2017 13:19
    iron64
    Spec Overclocking

    Chcesz podkręcać obniżając napięcie i jeszcze myślisz, że będzie stabilniejszy?
    Niezły żart.

  • #17 23 Cze 2017 13:58
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    @iron64 Tak, gdyż stabilność zależy też od temperatury. Obniżając napięcie spadnie temperatura, więc może będzie stabilniejszy. Jedyby warunek jest taki, że napięcie po obniżeniu nie będzie za niskie.

  • #18 23 Cze 2017 14:11
    iron64
    Spec Overclocking

    Nie będzie. owszem temperatury nie należy przekraczać, ale na am2 napięcie chipsetu i procesora to kluczowe sprawy. Obniżenie ich nie przyniesie stabilności przy oc. To się nawzajem wyklucza. No chyba, że mowa o oc 100MHz wtedy to guzik nie oc, ale obniżenie temperatur może przynieść.

  • #19 23 Cze 2017 14:28
    Kraniec_Internetów
    Poziom 36  

    Chciałem napisać, że w moim przypadku pomogło, ale ograniczę się do "spròbować zawsze warto" ;)

  • #20 23 Cze 2017 15:55
    pawelr98
    Poziom 34  

    iron64 napisał:
    Nie będzie. owszem temperatury nie należy przekraczać, ale na am2 napięcie chipsetu i procesora to kluczowe sprawy. Obniżenie ich nie przyniesie stabilności przy oc. To się nawzajem wyklucza. No chyba, że mowa o oc 100MHz wtedy to guzik nie oc, ale obniżenie temperatur może przynieść.


    Akurat K10 jest bardzo wrażliwy na temperatury.

    Przekraczanie 60°C potrafi prowadzić do niestabilności przy OC(wyraźnie widać przy podkręcaniu "na styk").
    Gdzie dokładnie jest punkt krytyczny to już kwestia egzemplarza.
    Zazwyczaj w zakresie 60-65°C.

    Dlatego trzeba znaleźć punkt gdzie temperatury nie są jeszcze zagrożeniem a sam rdzeń będzie stabilny.

    Phenom II ma kilka napięć wpływających na OC.
    Standardowe Vcore, CPU/NB (pośredni wpływ na OC rdzeni, bezpośredni na maksymalne taktowanie CPU/NB), PLL/VDDA("wyciskanie" ostatnich MHz).

    Napięcie NB tyczy się taktowania HTT.
    Jest jeszcze HT voltage które też ma wpływ na HTT ale na zachodzie raczej nie polecają zmiany tego napięcia.


    Polecam poczytać.
    http://forum.pclab.pl/topic/698966-Poradnik-podkr%C4%99cania-Socket-AM3/

  • #21 24 Cze 2017 13:00
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Ogólnie to mój procesor ma zablokowany mnożnik na 16,5 i mnożnikiem się nie pobawię, muszę podkręcać w BIOSie parametr CPU Frequency i ewentualnie obniżać mnożnik. Niemniej przy standardowym napięciu nie tyle grzeje się CPU co NB - to jest zdecydowanie słaby element tej płyty stąd modding tego elementu. Przez weekend pracuję, także nie mam czasu na testy, dlatego na chwilę obecną jest ustawione bezpieczne 3,44GHz ale w poniedziałek będę próbował osiągnąć 3,7. Jeszcze dam znać co wyszło.

  • #22 24 Cze 2017 14:59
    pawelr98
    Poziom 34  

    A może kolega podać rewizję tego procesora ?

    Odpalić CPU-Z i szukać oznaczenia C2 albo C3.

    C2 szybko się "skończy"(ciężko dojść do 4GHz), C3 może przekroczyć 4GHz na dobrej płycie.

  • #23 24 Cze 2017 22:41
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Na dobrej płycie... ale ta płyta nie jest dobra. Powyżej 4GHz z pewnością spali się chipset, jeśli nie sekcja zasilania również. Rewizja BL-C3
    Zgodnie z opiniami na temat tej płyty to max co można wycisnąć to 300-500 MHz i to dla 2 rdzeni, przy 4 rdzeniach odradzają w ogóle zabawę w OC, ze względu na 3 fazową sekcję zasilania, brak radiatora na sekcji i lubiący się grzać chipset (to ostatnie odczułem na własnej skórze i przed przeróbką chłodzenia tego elementu była masakra). Istnieje mocniejsza kuzynka tej płyty - dalej z niechłodzoną sekcją, ale już za to solidniejszą, no i na NB też mamy kawał zapewne aluminium, nie jak tu było - kawałek miedzianej prawdopodobnie blaszki. No i pełne 4 sloty na DDR3, nie jak tutaj ledwo 2 i kusi mnie wymiana na tamten model. Cena nie jest zła - zobaczcie tą aukcję:
    http://allegro.pl/asrock-m3a-ucc-am3-4xddr3-gw-fv23-sklep-i6733056156.html
    A zapewne jeszcze ciekawsza kombinacja w postaci złożenia swojej konfiguracji na tej płycie, a do mojej obecnej zakup jakiegoś taniego procesora i złożenie zestawu komputerowego w jakiejś taniej obudowie i sprzedanie go bez większych strat w kosztach, a może i delikatnym zyskiem.

  • #24 25 Cze 2017 22:59
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Nie mam pojęcia co się stało ale po zamontowaniu wentylatorka na radiatorze NB komputer się nie uruchamia. Sprawdziłem kondensatory itd. Wszystko jest w porządku. Reset zworką CMOS i wyjęcie baterii praktycznie na godzinę noc nie dało. Napięcie na płycie jest bo kręci wentylatorami ale już na USB czy RJ45 napięcia brak - diody portu eth się nie świecą a router pokazuje że kabel jest odłączony. Czy to oznacza że płyta zakończyła żywot czy coś innego mogło się przypadkowo stać - jakieś zwarcie czy coś? Jakieś pomysły?

  • #26 26 Cze 2017 00:55
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Do zworki 3 pin aux_fan na płycie głównej. Wentylatory na procesorze i w obudowie idą przez regulatory obrotów w samej obudowie a samo chłodzenie CPU zaslania wejście 4 pin cpu_fan i go niestety nie sprawdzę.
    Jak obecną płyta nie wstanie pozostaje mi już chyba tylko zakup nowej i myślę nad tą :
    http://www.komputronik.pl/product/308766/asrock-970a-g-3-1.html
    W gruncie rzeczy ta co miałem dzielnie mi służyła już kilka lat i kiedyś I tak byłaby wymieniona na coś mocniejszego, niemniej planowałem to o wiele później i na coś pod Intela z postawienie tam tymczasowo Pentium g4560 lub czegoś podobnego a kiedyś jakiegoś i7 niemniej może być i ta płytka z tymczasowym moim skromnym procki a docelowo jakieś 8 rdzeni AMD FX. Tak czy inaczej nie mam w tym momencie zbyt dużej gotówki do dyspozycji, także takie rozwiązanie da dobry efekt przy najniższych kosztach. No chyba że n68c-s wstanie.

  • #28 26 Cze 2017 13:16
    AdiBielo
    Poziom 11  

    To nie on. Mam inną koncepcję I myślę że to może być to. Obecny radiator NB jest szerszy od fabrycznego i może powoduje jakieś zwarcie przypadkowo. Zaizoluje mu boki tak aby odsłonięty był tylko fragment bezpośrednio nad NB

    Dodano po 50 [minuty]:

    Bez zmian i po tym. Skończyły mi się pomysły.

    Dodano po kilku dniach:

    No to mam profesjonalną płytkę...
    modding płyty AsRock n68C-S UCC modding płyty AsRock n68C-S UCC
    Porównanie płyt + jak to wygląda po podłączeniu. Niestety ze względu na rozmiar (a dokładnie zasłonięcie prawie 3/4 otworów w obudowie), niestety nie mogłem tych przewodów przeprowadzić inaczej i tak to wygląda. No i cóż... sekcję zasilającą mam wybitną - zamiast 3 faz, mam 8+2, radiator na NB też konkret, co nie zmienia faktu, że się grzeje, jak i w pierwszym przypadku było... chyba czas się poddać z braku lepszych pomysłów, co z tym faktem zrobić. Przy ustawieniu na 3630 MHz, czyli równiutkie 10% NB przekracza 65 stopni w obciążeniu, przy czym na szczęście przy mniejszym obciążeniu ta płytka ma kontrole mnożnika, jak np program K10stat i działa najczęściej na mnożniku 13, czyli 2729 MHz i NB ma 54-57 stopni, przy czym zachowuje te 57 nawet przy ustawieniu na regulatorze obrotów wentylatorów na minimum, co czyni chłodzenie niesłyszalnym, czyli bez obciążenia jest idealnie - co jednak nie przekłada mi się na FPSy w grach:) znaczy pewnie się przekłada, ale boję się ryzykować.

    Ma ktoś jakiś pomysł, jak schłodzić radiator NB? Bo pasywnie chyba sobie nie radzi. Jak bym na niego na sztywno przykręcił wkrętem umocowanym pomiędzy grzebieniami radiatora, że tam powiem to coś by to dało? Bo nie chcę przypadkowo pogorszyć tematu, zamiast polepszyć(zamiast obniżyć temperaturę nadmuchem, podniosę ją zasłaniając radiator i nie dając mu "odparowywać" ciepło). Przy wentylowaniu obudowy pełną mocą przy trybie mnożnika 13x NB ma 53-54 stopnie.

    No i organoleptycznie jak najbardziej odczuwalne - dotknięcie radiatora NB wręcz prawie parzy, radiator sekcji zimny.

  • #29 08 Lip 2017 01:10
    AdiBielo
    Poziom 11  

    Zamontowałem na NB radiator - mały, bo większy bo się nie zmieścił - choć mógłbym przenieść kartę graficzną na niższy slot - ale nie chcę tego robić, bo to z kolei koliduje ze złączem PCI - jak się przyjrzycie zdjęciu mam tam na dole wpiętą właśnie w PCI bezprzewodową kartę sieciową - niby mogę korzystać jedynie z kabla ETH i w sumie na obecną chwile tak własnie jest, odkąd zmieniłem kablówkę...

    W każdym razie doszedłem do stabilnego taktowania CPU na poziomie 3547 MHz - czyli OC o 7,5% plus UCC. Także mam 4x 3,55 zamiast 3x 3,3 - choć CPU jest cały czas chłodny i mógłby jeszcze dużo. Martwią mnie jednak temperatury NB - czy ktoś jest mi w stanie powiedzieć jasno i precyzyjnie jaka jest maksymalna bezpieczna temperatura dla tego elementu? Bo w necie znalazłem skrajne informacje - od tego, że powyżej 60-65 stopni to już masakra i trzeba sięgać po gaśnicę, poprzez najczęstsze zapewnienie, że NB spokojnie hula do 80 stopni i nic sie wielkiego nie dzieje, płacze ludzi, którym się podniosło powyżej 45 gaszone odpowiedzią - coś Ty zgłupiał, chipset wytrzyma drugie tyle, kończąc na angielskojęzycznym forum, gdzie człowiek twierdził jakoby rzekomo samo AMD w specyfikacji deklarowało max dla chipsetu AMD 970 jako 95 stopni, a blue screena, który odpali się tylko dlatego, żeby zapobiegać dalszym wzroście temperatury i ewentualnym uszkodzeniu płyty to aż 105 - czyli taka wartość byłaby maxem wytrzymałości tego chipsetu - niemniej deklaracje maxów przez producenta trzeba traktować jak zawsze z dystansem i sensowne jest zaniżyć o 10% co by mi dało max te 94,5, a stabilnie bezpieczne 85,5.
    Najczęstszą deklaracją temperatury, przy której można zacząć się przejmować to 75-80 (zacząć przejmować, nie, że płyta więcej nie wytrzyma)

    Do tych wartości mi mega dużo brakuje. Przy dość mocno wymagających grach - gdzie mi obciążenie CPU oscylowało od 80 do 100% miałem temperaturkę 63-66 a obciążając FurMarkiem osiągnąłem 70 i to był max maxów przy ciągłym obciążaniu na 100% i nie wzrosło nawet po 30 minutach. Pytanie czy mogę się nie przejmować i pociągnąć do tych 75 stopni na NB i pocisnąć OC procka na poziomie 3,7GHz czy się bać?

  • #30 08 Lip 2017 03:35
    dt1
    Moderator - Komputery Serwis

    AdiBielo napisał:
    Martwią mnie jednak temperatury NB - czy ktoś jest mi w stanie powiedzieć jasno i precyzyjnie jaka jest maksymalna bezpieczna temperatura dla tego elementu?

    AdiBielo napisał:
    na angielskojęzycznym forum, gdzie człowiek twierdził jakoby rzekomo samo AMD w specyfikacji deklarowało max dla chipsetu AMD 970 jako 95 stopni

    Człowiek z anglojęzycznego Forum miał rację.

    modding płyty AsRock n68C-S UCC

    Dokumentacja tego mostu jest tutaj: https://support.amd.com/TechDocs/48691.pdf

    Można spekulować, jaka temperatura jest bezpieczna (bo pewnie warto unikać maksymalnej dopuszczalnej przez producenta przy ciągłej pracy), ale jeśli chodzi o oficjalne dane - to w tym dokumencie są one jasno przedstawione.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme