Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika

Nick2 24 Cze 2017 21:52 7968 11
  • Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Od jakiegos czasu interesowałem sie piaskowaniem. Jak do tej pory to chyba najprostsza metoda czyszczenia elementów przed malowaniem ktora da sie zrealizowac w domu. Wiadomo jak to na wiosce zawsze znajdzie sie jakas maszyna którą mozna by odnowić :)
    Piaskarke zrobiłem sam głównie wykorzystując wskazówki kolegów z poniższego tematu:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1121300.html
    O ile piaskarke udało sie zrobic to jak sam sie przekonałem najważniejsza rzecz w całym zestawie to sprezarka. Próbowałem piaskowania sprezarka 3 tłokową z butla 200L chinskiej firmy Kraft Welle. Niestety nie szło tak jak chciałem - wydajnosc była za mała.
    Moją uwagę przykuły wówczas sprezarki śrubowe. Jako że piaskuje sporadycznie i na tylko na własne potrzeby nie chciałem kupowac sprezarki z silnikiem spalinowym. Mając do dyspozycji ciagnik pojawił sie pomysł przerobienia sprezarki na naped z wałka WOM. Spręzarki śrubowe czy też stopnie śrubowe bo takie mnie wówczas interesowały potrzebowały stosunkowo niewiele mocy ale osprzęt ktory im towarzyszy jest dosc skomplikowany. Znalazłem więc alternatywę krajowej produkcji - sprezarke 3 tłokową WD-53.
    Sama sprezarka jak wiadomo charakteryzuje sie dosc prostą budową. Posiada 3 tłoki i miedzystopniową chłodnice powietrza. Boczne tłoki stanowia pierwszy stopien kompresji ktory osiaga wartosc około 1,4-2 bar. Powietrze z tych cylindrów jest podawane na chłodnice skad pobiera je środkowy tłok. Po drugim stopniu na wyjsciu mamy cisnienie około 7 bar.
    W głowicach tłoków znajduja sie płytki ze stali spreżystej które pełnią role zaworów. To proste i niezawodne rozwiazanie. Na górnej czesci cylindrów zamontowano popychacze ktore przez regulowany zawór są podłaczone do wyjścia sprezarki. Jeżeli ciśnienie na wyjsciu sprezarki osiagnie odpowiednia wartosc tj taka jak ustawimy na zaworze sprezone powietrze jest podawana metalowymi przewodami na górę tłoków wciskając popychacze. Popychacze z kolei naciskają na płytki powodując utratę kompresji. W taki sposób cisnienie wyjsciowe jest automatycznie regulowane.
    Sprezarka posiada włąsna pompe oleju wiec wazny jest kierunek obrotów oraz i liczba, ktora ma wynosic około 1470 obr/min
    Tyle odnośnie teorii :)
    Swoją spreżarke udało mi sie zakupić już po wstępnym przerobieniu na naped z ciagnika, jednak nie wszystko działało tak jak chciałem. Naped był przekazywany za pomocą pasów. Koła pasowe zostały tak dobrane że obroty WOM musiały byc przełaczone na 1000. Rama na ktorej została postawiona nie miała uchwytów transportowych. Wymagała też długiego wałka do podłaczenia ktorego nie miałem.
    Wstępnie wygladała tak jak poniżej:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Trzeba było cos wykombinowac wiec powstał plan postawienia sprezarki na koła i zmiany przekładni pasowej na zębatą i ustawienie jej wzdłuz osi sprezarki.
    Póki spreżarka była na chodzie wypiaskowałem ramę, felgi oraz oś ktore miały docelowo stanowić nowe podwozie. Rama to skrócona podstawa od starego agregatu malarskiego. Koła i oś zostały zaadoptowane ze starego wozu.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika

    Kolejny etap to demontaż, uszczelnienie i malowanie samej sprezarki. Jako że piaskowanie nie było juz mozliwe trzeba było to zrobic po staremu. Teraz dopiero przekonalismy się jak łatwo czysciło sie piaskiem :)
    Na poczatku odcielismy starą ramę i umyliśmy całosć.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Akcesoria zostały pomalowane, natomiast sama sprezarka została w oryginalnej farbie. Co prawda na cylindrach nieco wychodziła rdza ale nie sposób było ich wyczyscic recznie
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Wracając do samego uszczelnienia, w moim przypadku przeciekał simering pod kołem zamchowym. Koło jest zamontowane na stożku ma na obwodzid dwa otwory z gwintem M12 do sciagacza, ktory wykonalismy z kawałka ceownika:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Rama dostała kółka jezdne:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    I całosć została "ożeniona"
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Najłatwiejsza czesc została zrobiona. Przyszła kolej na napęd. Sprezarka w oryginale miała silnik o mocy około 60KM. Mój ciagnik ma 90KM wiec spokojnie da rade ale przy takiej mocy niezbędna jest solidna przekładnia przenosząca naped. Znalazłem używaną przekładnie zębatą o przełozeniu ok 1:3 odwracającą kierunek obrotów. To bardzo ważne ze względu na pompę oleju. Przekładnia miała wałki z klinami do ktorych dorobilismy tuleje. Z przodu została dołaczona tuleja z dospawanym wałkiem pasującym do przekaźnika. Z tyłu przekładni do tulei dospawalismy flanszę ktora po przetoczeniu została przykręcona do małego wału kardana z dwoma przegubami. Początkowo mieliśmy plan połączenia sprezarki z przekładnia wałem z jednym przegubem (taki mielismy) ale byłoby to bardzo problematyczne i wymagało by idealnego ustawienia sprezarki wzgledem przekładni. Przy takiej mocy nawet najmniejsze bicie mogłolby doprowadzic do uszkodzenia sprezarki. Zastosowanie wału z dwoma przegubami niweluje niewielkie przesunięcie sprezarki i przekładni nie wprowadzając dodatkowych drgań.
    Filtry powietrza ktore były w komplecie zastąpiłem nowymi większymi pochodzacymi z kombajnu BIZON
    Na koniec układ napędowy została zaopatrzony w osłonę z siatki stalowej. Nie jest to idealne rozwiazanie bo nadal sa duże otwory ale wstępnie zabezpiecza przed przypadkowym zetknięciem się z wirujacymi elementami.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Zegary pokazujace parametry pracy sprezarki zostały zamontowane z przodu dzięki czemu są widoczne z ciagnika.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    I kilka zdjec gotowej konstrukcji:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Podliczając sumaryczne koszta gotowa spręzarka w wersji finalnej kosztowała mnie około 2300zł. Czy to duzo czy mało - oceńcie sami. Moim zdaniem to kwota akceptowalna jak na takie urządzenie. Najważniejsze - tak jak chciałem spreżarka nie ma silnika co przy mojej czestotliwosci uzytkowania miałoby się z celem.

    Na koniec chciałbym podziekowac mojemu Tacie, bez pomocy ktorego ta konstrukcja zapewne by nie powstała :)


    Fajne!
  • #2 25 Cze 2017 07:12
    Technik.elektryk
    Poziom 7  

    Jeszcze jakeś błotniki i panel z różnymi końcówkami (przyłącza), ogólnie to jestem zwolennikiem zaczynania od nowa czyli rozwalenie na części pierwsze i weryfikacja.

  • #3 25 Cze 2017 11:24
    andrzejek23
    Poziom 18  

    Bardzo ładne wykonanie. Widać duży wkład pracy, ale i gruntowne przygotowanie teoretyczne. Ukłony, również dla Taty:)

  • #4 25 Cze 2017 14:51
    Nick2
    Poziom 12  

    Spręzarki nie bede przewoził po drodze, do wyjechania z garazu nie potrzebuje błotników :) Jeżeli chodzi o dodatkowe końcówki to nie bardzo wiem o jakie koncówki chodzi. Taka sprezarka nie bedzie słuzyła do "przedmuchiwania" np chłodnicy czy czegoś tym podobnego. Na wyjsciu jest złacze kłowe typowe dla narzedzi pneumatycznych i nic innego nie jest potrzebne. Zebym miał mozliwosc wypiaskowania korpusu chetnie bym to zrobił ale niestety recznie bym jej nie wyczyscił wiec poki co zostało tak jak jest. Nie widziałem sensu rozbierania wszystkiego na czesci pierwsze. Skoro sprezarka działała uszczelniłem tylko wycieki, wymieniłem olej to co sie dało wyczyscic pomalowałem i bedzie działać dalej.

  • #5 25 Cze 2017 17:32
    dawid6930
    Poziom 7  

    super wyszło teraz ja muszę wziąć się za swoją

  • #6 25 Cze 2017 20:33
    lobudek
    Poziom 10  

    Nie wiesz przypadkiem od czego jest ta przekładnia?

  • #7 25 Cze 2017 20:47
    Nick2
    Poziom 12  

    Dawid6930 - dziękuje. Kosztowało to nas troche pracy ale było warto. Niestety nie wiem od czego pochodzi ta przekładnia ale jest bardzo solidna, waży około 35kg. Koła zębate wewnątrz mają zeby pod kątem, nie prostopadle do osi. Podejrzewam że była w jakiejś bardzo starej maszynie, po rozebraniu okazało sie ze przy osiach nie ma simeringów a jakieś filcowe uszczelniacze czego juz od dawna sie nie stosuje. Oczywiście przy takim jej ustawieniu przeciekały wiec trzeba było wytoczyć w deklach gniazda pod simeringi

  • #8 28 Cze 2017 15:32
    Mark II
    Poziom 19  

    Witam.
    Solidnie wykonana.
    Czy chłodzenie jest oryginalne?

  • #9 28 Cze 2017 15:42
    Nick2
    Poziom 12  

    Cała sprężarka jest w oryginale tak jak była kiedyś. Jedyne modyfikacje to przekładnia do napędu oraz widoczny z tyłu odwadniacz który dodatkowo filtruje powietrze podawane na zawory odpręzające z góry.
    Sama rama waży około 100kg i jest wykonana jak widać z profila - ceownika, więc podstawa jest bardzo solidna

  • #10 30 Cze 2017 10:58
    lobudek
    Poziom 10  

    Można delikatnie zjechać z obrotami WD53? Mam Ursusa 3512, który ma ok. 37kw mocy, musiałbym trochę obniżyć obroty by ciągnik dał radę. Już kiedyś planowałem taką przeróbkę jak Ty, ale nie znalazłem tanio pompy od wd53....

  • #11 30 Cze 2017 13:52
    Nick2
    Poziom 12  

    Obniżanie obrotów nie jest wskazane ze względu na pompe oleju w sprezarce. Po obniżeniu obrotów spadnie cisnienie smarowania. Do tego tak jak pisałem bardzo wazny jest kierunek obrotów. Jeżeli chcesz krecic sprezarka za pomocą wałka ustawionego na wprost przekladnia musi zmieniac kierunek obrotów

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME