Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika

Nick2 24 Cze 2017 21:52 9237 13
  • #1 24 Cze 2017 21:52
    Nick2
    Poziom 12  

    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Od jakiegoś czasu interesowałem się piaskowaniem. Jak do tej pory to chyba najprostsza metoda czyszczenia elementów przed malowaniem która da się zrealizować w domu. Wiadomo jak to na wiosce zawsze znajdzie się jakaś maszyna którą można by odnowić :)
    Piaskarkę zrobiłem sam głównie wykorzystując wskazówki kolegów z poniższego tematu:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1121300.html
    O ile piaskarkę udało się zrobić to jak sam się przekonałem najważniejsza rzecz w całym zestawie to sprężarka. Próbowałem piaskowania sprężarka 3 tłokową z butla 200L chińskiej firmy Kraft Welle. Niestety nie szło tak jak chciałem - wydajność była za mała.
    Moją uwagę przykuły wówczas sprężarki śrubowe. Jako że piaskuje sporadycznie i na tylko na własne potrzeby nie chciałem kupować sprężarki z silnikiem spalinowym. Mając do dyspozycji ciągnik pojawił się pomysł przerobienia sprężarki na napęd z wałka WOM. Sprężarki śrubowe czy też stopnie śrubowe bo takie mnie wówczas interesowały potrzebowały stosunkowo niewiele mocy ale osprzęt który im towarzyszy jest dość skomplikowany. Znalazłem więc alternatywę krajowej produkcji - sprężarkę 3 tłokową WD-53.
    Sama sprężarka jak wiadomo charakteryzuje się dość prostą budową. Posiada 3 tłoki i miedzy stopniową chłodnice powietrza. Boczne tłoki stanowią pierwszy stopię kompresji który osiąga wartość około 1,4-2 bar. Powietrze z tych cylindrów jest podawane na chłodnice skąd pobiera je środkowy tłok. Po drugim stopniu na wyjściu mamy ciśnienie około 7 bar.
    W głowicach tłoków znajdują się płytki ze stali sprężystej które pełnią role zaworów. To proste i niezawodne rozwiązanie. Na górnej części cylindrów zamontowano popychacze które przez regulowany zawór są podłączone do wyjścia sprężarki. Jeżeli ciśnienie na wyjściu sprężarki osiągnie odpowiednia wartość tj taka jak ustawimy na zaworze sprężone powietrze jest podawana metalowymi przewodami na górę tłoków wciskając popychacze. Popychacze z kolei naciskają na płytki powodując utratę kompresji. W taki sposób ciśnienie wyjściowe jest automatycznie regulowane.
    Sprężarka posiada własną pompę oleju wiec ważny jest kierunek obrotów oraz i liczba, która ma wynosić około 1470 obr/min
    Tyle odnośnie teorii :)
    Swoją sprężarkę udało mi się zakupić już po wstępnym przerobieniu na napęd z ciągnika, jednak nie wszystko działało tak jak chciałem. Napęd był przekazywany za pomocą pasów. Koła pasowe zostały tak dobrane że obroty WOM musiały być przełączone na 1000. Rama na której została postawiona nie miała uchwytów transportowych. Wymagała też długiego wałka do podłączenia którego nie miałem.
    Wstępnie wyglądała tak jak poniżej:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Trzeba było coś wykombinować wiec powstał plan postawienia sprężarki na koła i zmiany przekładni pasowej na zębatą i ustawienie jej wzdłuż osi sprężarki.
    Póki sprężarka była na chodzie wypiaskowałem ramę, felgi oraz oś które miały docelowo stanowić nowe podwozie. Rama to skrócona podstawa od starego agregatu malarskiego. Koła i oś zostały zaadoptowane ze starego wozu.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika

    Kolejny etap to demontaż, uszczelnienie i malowanie samej sprężarki. Jako że piaskowanie nie było już możliwe trzeba było to zrobić po staremu. Teraz dopiero przekonaliśmy się jak łatwo czyściło się piaskiem :)
    Na początku odcięliśmy starą ramę i umyliśmy całość.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Akcesoria zostały pomalowane, natomiast sama sprężarka została w oryginalnej farbie. Co prawda na cylindrach nieco wychodziła rdza ale nie sposób było ich wyczyścić ręcznie.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Wracając do samego uszczelnienia, w moim przypadku przeciekał simering pod kołem zamachowym. Koło jest zamontowane na stożku ma na obwodzie dwa otwory z gwintem M12 do ściągacza, który wykonaliśmy z kawałka ceownika:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Rama dostała kółka jezdne:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    I całość została "ożeniona"
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Najłatwiejsza cześć została zrobiona. Przyszła kolej na napęd. Sprężarka w oryginale miała silnik o mocy około 60KM. Mój ciągnik ma 90KM wiec spokojnie da rade ale przy takiej mocy niezbędna jest solidna przekładnia przenosząca napęd. Znalazłem używaną przekładnie zębatą o przełożeniu ok 1:3 odwracającą kierunek obrotów. To bardzo ważne ze względu na pompę oleju. Przekładnia miała wałki z klinami do których dorobiliśmy tuleje. Z przodu została dołączona tuleja z dospawanym wałkiem pasującym do przekaźnika. Z tyłu przekładni do tulei dospawaliśmy flaszę która po przetoczeniu została przykręcona do małego wału kardana z dwoma przegubami. Początkowo mieliśmy plan połączenia sprężarki z przekładnia wałem z jednym przegubem (taki mieliśmy) ale byłoby to bardzo problematyczne i wymagało by idealnego ustawienia sprężarki względem przekładni. Przy takiej mocy nawet najmniejsze bicie mogłoby doprowadzić do uszkodzenia sprężarki. Zastosowanie wału z dwoma przegubami niweluje niewielkie przesunięcie sprężarki i przekładni nie wprowadzając dodatkowych drgań.
    Filtry powietrza które były w komplecie zastąpiłem nowymi większymi pochodzącymi z kombajnu BIZON
    Na koniec układ napędowy została zaopatrzony w osłonę z siatki stalowej. Nie jest to idealne rozwiązanie bo nadal są duże otwory ale wstępnie zabezpiecza przed przypadkowym zetknięciem się z wirującymi elementami.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Zegary pokazujące parametry pracy sprężarki zostały zamontowane z przodu dzięki czemu są widoczne z ciągnika.
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    I kilka zdjec gotowej konstrukcji:
    Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika Sprężarka WD-53 - przeróbka do napedu z WOM ciągnika
    Podliczając sumaryczne koszta gotowa sprężarka w wersji finalnej kosztowała mnie około 2300zł. Czy to dużo czy mało - oceńcie sami. Moim zdaniem to kwota akceptowalna jak na takie urządzenie. Najważniejsze - tak jak chciałem sprężarka nie ma silnika co przy mojej częstotliwości użytkowania miałoby się z celem.

    Na koniec chciałbym podziękować mojemu Tacie, bez pomocy którego ta konstrukcja zapewne by nie powstała :)

  • #2 25 Cze 2017 07:12
    Technik.elektryk
    Poziom 7  

    Jeszcze jakeś błotniki i panel z różnymi końcówkami (przyłącza), ogólnie to jestem zwolennikiem zaczynania od nowa czyli rozwalenie na części pierwsze i weryfikacja.

  • #3 25 Cze 2017 11:24
    andrzejek23
    Poziom 18  

    Bardzo ładne wykonanie. Widać duży wkład pracy, ale i gruntowne przygotowanie teoretyczne. Ukłony, również dla Taty:)

  • #4 25 Cze 2017 14:51
    Nick2
    Poziom 12  

    Spręzarki nie bede przewoził po drodze, do wyjechania z garazu nie potrzebuje błotników :) Jeżeli chodzi o dodatkowe końcówki to nie bardzo wiem o jakie koncówki chodzi. Taka sprezarka nie bedzie słuzyła do "przedmuchiwania" np chłodnicy czy czegoś tym podobnego. Na wyjsciu jest złacze kłowe typowe dla narzedzi pneumatycznych i nic innego nie jest potrzebne. Zebym miał mozliwosc wypiaskowania korpusu chetnie bym to zrobił ale niestety recznie bym jej nie wyczyscił wiec poki co zostało tak jak jest. Nie widziałem sensu rozbierania wszystkiego na czesci pierwsze. Skoro sprezarka działała uszczelniłem tylko wycieki, wymieniłem olej to co sie dało wyczyscic pomalowałem i bedzie działać dalej.

  • #5 25 Cze 2017 17:32
    dawid6930
    Poziom 7  

    super wyszło teraz ja muszę wziąć się za swoją

  • #6 25 Cze 2017 20:33
    lobudek
    Poziom 11  

    Nie wiesz przypadkiem od czego jest ta przekładnia?

  • #7 25 Cze 2017 20:47
    Nick2
    Poziom 12  

    Dawid6930 - dziękuje. Kosztowało to nas troche pracy ale było warto. Niestety nie wiem od czego pochodzi ta przekładnia ale jest bardzo solidna, waży około 35kg. Koła zębate wewnątrz mają zeby pod kątem, nie prostopadle do osi. Podejrzewam że była w jakiejś bardzo starej maszynie, po rozebraniu okazało sie ze przy osiach nie ma simeringów a jakieś filcowe uszczelniacze czego juz od dawna sie nie stosuje. Oczywiście przy takim jej ustawieniu przeciekały wiec trzeba było wytoczyć w deklach gniazda pod simeringi

  • #8 28 Cze 2017 15:32
    Mark II
    Poziom 19  

    Witam.
    Solidnie wykonana.
    Czy chłodzenie jest oryginalne?

  • #9 28 Cze 2017 15:42
    Nick2
    Poziom 12  

    Cała sprężarka jest w oryginale tak jak była kiedyś. Jedyne modyfikacje to przekładnia do napędu oraz widoczny z tyłu odwadniacz który dodatkowo filtruje powietrze podawane na zawory odpręzające z góry.
    Sama rama waży około 100kg i jest wykonana jak widać z profila - ceownika, więc podstawa jest bardzo solidna

  • #10 30 Cze 2017 10:58
    lobudek
    Poziom 11  

    Można delikatnie zjechać z obrotami WD53? Mam Ursusa 3512, który ma ok. 37kw mocy, musiałbym trochę obniżyć obroty by ciągnik dał radę. Już kiedyś planowałem taką przeróbkę jak Ty, ale nie znalazłem tanio pompy od wd53....

  • #11 30 Cze 2017 13:52
    Nick2
    Poziom 12  

    Obniżanie obrotów nie jest wskazane ze względu na pompe oleju w sprezarce. Po obniżeniu obrotów spadnie cisnienie smarowania. Do tego tak jak pisałem bardzo wazny jest kierunek obrotów. Jeżeli chcesz krecic sprezarka za pomocą wałka ustawionego na wprost przekladnia musi zmieniac kierunek obrotów

  • #13 15 Sie 2017 16:44
    wojtek9313
    Poziom 12  

    Jakiej ta pompa potrzebuje mocy ? I czym to napędzasz?

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme