Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd Bill 30 - zasilanie siłowników

Kriss_c 14 Lip 2017 06:45 495 26
  • #1 14 Lip 2017 06:45
    Kriss_c
    Poziom 3  

    Witam.
    Mam pytanie do znawców tematu zasilania napędów.
    Na załączonym schemacie przy siłowniku SX podane są przewody zasilające: 4x0,75 oraz 2x1 (przy siłowniku DX wskazane jest tylko 4x0,75).
    Siłownik SX ma tylko 4 przewody (tak jak siłownik DX).
    Czy oznaczenie 2x1 dotyczy siłowników zasilanych napięciem 115V?
    Czy też mają służyć do innych celów, ale w instrukcji nie ma nic na ten temat.

    Kolejne pytanie:
    Czy kondensatory dodane do siłowników mają być założone już w centrali czy w puszcze instalacyjnej przy słupku?

    Napęd Bill 30 - zasilanie siłowników

    Pozdrawiam i czekam na info.
    Krzysztof

  • Pomocny post
    #2 14 Lip 2017 07:02
    meaverick
    Poziom 16  

    Masz opisane 115 VAC zaznaczone tłustym drukiem :) Pozdrawiam

  • #3 14 Lip 2017 07:51
    Kriss_c
    Poziom 3  

    Widzisz chciałem się upewnić.
    W załączonym schemacie jak zapewne zauważyłeś jest "gwiazdka" zarówno przy opisie 4x0,75 jak i przy 2x1
    W polskim opisie przy definicji "115Vac ... " są dwie gwiazdki nigdzie nie opisane (tak jak dla języka niemieckiego).
    A znając życie w większości jest różnica, na którą należy zwracać szczególną uwagę między * a ** .
    Dzięki za informację.

    A czy może na znasz odpowiedź na kolejne pytanie dotyczące kondensatorów?
    Pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #4 14 Lip 2017 08:08
    meaverick
    Poziom 16  

    Kriss_c napisał:
    Widzisz chciałem się upewnić.
    W załączonym schemacie jak zapewne zauważyłeś jest "gwiazdka" zarówno przy opisie 4x0,75 jak i przy 2x1
    W polskim opisie przy definicji "115Vac ... " są dwie gwiazdki nigdzie nie opisane (tak jak dla języka niemieckiego).
    A znając życie w większości jest różnica, na którą należy zwracać szczególną uwagę między * a ** .
    Dzięki za informację.

    A czy może na znasz odpowiedź na kolejne pytanie dotyczące kondensatorów?
    Pozdrawiam.
    Jak dla mnie kompensują wahnięcia lub zakłócenia do sieci i modułu. wszystko jedno jeśli na schemacie nie zaznaczone.

    Moderowany przez Marek J.:

    Proszę nie pisać bzdur nie mając "bladego" pojęcia. Ja bym się w "wizytówce" nie chwalił czym się zajmuję bo to wstyd i hańba...
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #5 14 Lip 2017 08:37
    Kriss_c
    Poziom 3  

    meaverick napisał:
    Kriss_c napisał:
    Widzisz chciałem się upewnić.
    W załączonym schemacie jak zapewne zauważyłeś jest "gwiazdka" zarówno przy opisie 4x0,75 jak i przy 2x1
    W polskim opisie przy definicji "115Vac ... " są dwie gwiazdki nigdzie nie opisane (tak jak dla języka niemieckiego).
    A znając życie w większości jest różnica, na którą należy zwracać szczególną uwagę między * a ** .
    Dzięki za informację.

    A czy może na znasz odpowiedź na kolejne pytanie dotyczące kondensatorów?
    Pozdrawiam.
    Jak dla mnie kompensują wahnięcia lub zakłócenia do sieci i modułu. wszystko jedno jeśli na schemacie nie zaznaczone.


    Schemat wygląda następująco:
    Napęd Bill 30 - zasilanie siłowników

  • Pomocny post
    #6 14 Lip 2017 08:53
    meaverick
    Poziom 16  

    Dokładnie jak na schemacie zbierają zakłucenia oznaczenie COM to masa. Zbierają iskrzenia z wirnika. Większość elektronarzędzi ma pewno0,47uF/250 czy coś podobej pojemności. Podłącz przy silnikach napędowych, pytanko czy są osobno dodane w pudełku ?

    Moderowany przez Marek J.:

    Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura...Następny taki post wynagrodzę inaczej :cry:
    Poza tym pisownia!
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.
    3.1.13. Dbaj o poprawność językową i zachowuj zasady netykiety. Nie wysyłaj wiadomości z których trudno wywnioskować co ich autor chciał przekazać.

  • #7 14 Lip 2017 08:57
    Kriss_c
    Poziom 3  

    meaverick napisał:
    Dokładnie jak na schemacie zbierają zakłucenia oznaczenie COM to masa. Zbierają iskrzenia z wirnika. Większość elektronarzędzi ma pewno0,47uF/250 czy coś podobej pojemności. Podłącz przy silnikach napędowych, pytanko czy są osobno dodane w pudełku ?


    OK. Dam w puszcze instalacyjnej na słupku (zawsze bliżej silnika)
    Kondensator 8µF
    Tak były dodane w komplecie.

  • Pomocny post
    #8 14 Lip 2017 09:57
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Mogą być w puszce blisko siłownika, mogą być obok centralki.
    I nie są to żadne kondensatory odkłócające tylko w uproszczeniu tworzące dodatkową fazę niezbędną do pracy silnika (silnik w rzeczywistości jest 3 fazowy a dzięki kondensatorowi możliwe jest zasilanie z jednej fazy).

    Moderowany przez Marek J.:

    ..."silnik w rzeczywistości jest 3 fazowy"
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • #9 14 Lip 2017 10:04
    Kriss_c
    Poziom 3  

    Dziękuje wszystkim za udzielone odpowiedzi i podpowiedzi.
    Pozdrawiam i życzę udanego weekendu.
    Krzysiek.

  • #11 14 Lip 2017 11:10
    meaverick
    Poziom 16  

    I to Specjalista Automatyka Bramowa :)

    Moderowany przez Marek J.:

    Ten specjalista jako pierwszy zauważył że kondensatory te są ściśle związane z pracą silników asynchronicznych, a nie pisał bzdur o zakłóceniach czy iskrzeniach...
    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

  • #12 14 Lip 2017 12:44
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Eee mądrale, jakoś żaden się nie odezwał jak klient pisał że te 8 miF kondki to są przeciwzakłóceniowe.
    Przyznam się że w odróżnieniu od Panów Profesorów moja terminologia jest nieprecyzyjna - pisząc "silnik trójfazowy" miałem na myśli silnik o trzech IDENTYCZNYCH uzwojeniach połączonych w gwiazdę z których dwa, spięte kondensatorem tworzą uzwojenie pomocnicze ( a właśnie tak są skonstruowane rewersyjne silniki w napędach). Silnik stricte z fazą pomocniczą (czyli z uzwojeniem pomocniczym zasilanym kondensatorem - właściwie wg mojego prymitywnego nazewnictwa powinienem go nazwać silnikiem dwufazowym i taki termin czasem się spotyka) jest silnikiem jednokierunkowym, i w taki były wyposażone niektóre dawne pralki automatyczne - miały osobny zestaw uzwojeń dla każdego kierunku i osobne dla wirowania - i tam kondensator był przepinany w sterowniku pod odpowiednie uzwojenia - a nie podpięty na stałe....

  • #13 14 Lip 2017 12:50
    Zbigniew 400
    Poziom 32  

    Inne mądrale nie firmuja się specjalista.
    Poczytaj sobie o silnikach i nie pleć bzdur.
    Ten silnik ma identyczną budowę jak od pralki automatycznej
    Dla pracy pranie. Nie mówimy o uzwojeniach wirówki.

    Moderowany przez Marek J.:

    Spokojnie Panowie... :D To nie jest dział AGD...
    ..."Inne mądrale nie firmuja się specjalista." - czyżby zazdrość???
    ..."Poczytaj sobie o silnikach i nie pleć bzdur." - nie chciałbym szukać u Kolegi bzdur w jego postach. To forum nie jest od szukania "haków" jeden na drugiego...
    Wystarczy grzecznie "wyprostować" błędną wypowiedź uzasadniając swoje racje i najlepiej bez uogólnień, bo silniki do pralek to całkiem inna "bajka"...
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika. 3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

  • #14 14 Lip 2017 15:50
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Ani ja się nie podniosłem ma specjalistę (ani tym bardziej się tym nie firmuję - tylko decyzja forum - zawsze też przedstawiałem się jako DIY majsterkowicz w odróżnieniu od stada tu obecnych profesjonalistów) ani ty nie będziesz mnie za to ścinał. A i mam silnik od rosyjskiej pralki (nie Wiatka) z zupełnie osobnymi uzwojeniami dla kierunków i drugi od przemysłowego siłownika podobnie skonstruowany. I chyba jeśli chodzi o konfigurację uzwojeń w motorkach napędów to raczej nie plotę bzdur.

  • #15 14 Lip 2017 18:39
    Zbigniew 400
    Poziom 32  

    No to może na początek narysujesz schemat silnika siłownika (dla pewności pomierz rezystancje uzwojeń), i sposob zasilania. Jak twierdzisz silnik ma 3 jednakowe uzwojenia.
    Podaj zmierzone rezystancje.

    Dodano po 1 [minuty]:

    I nie bierz moje uwagi dołująco , ja też nie wszystko wiem alecw tym przypadku błądzisz.

  • #16 15 Lip 2017 06:51
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Coby podsumować (bo odbiegamy od tematu - miało być jak i gdzie podpiąć kondensatory) - racja po obu stronach :

    Z jednej strony pomiary w silniku 414 wykazuj to co pisze Zbigniew - obecność dwóch uzwojeń a nie trzech (rezystancja wspólny-kierunek dwa razy mniejsza niż kierunek-kierunek), z drugiej pomiar silnika 741 wykazuje to co ja pisłem - pomiar każde-każde wykazuje tą samą rezystancję - czyli obecność trzech uzwojeń.
    No i jeszcze schemat fabryczny b. popularnego silnika OKC2-2-12DK z pralki PS 636 BIO Polara:
    Napęd Bill 30 - zasilanie siłowników .
    Czyli konstruują i tak, i tak a w silniku od pralki to już totalna hybryda - uzwojenia pracy 3 (jak pisałem ja) a uzwojenia wirowania 2 (główne i pomocnicze - jak pisał Zbigniew)

  • #17 15 Lip 2017 16:43
    Zbigniew 400
    Poziom 32  

    Reasumując
    Silnik 414, jednofazowy z fazą pomocniczą symetryczny.
    Silnik 741 trójfazowy, nie mierzyłem.
    Silnik okc w źadnym przypadku trójfazowy, bardziej wielouzwojeniowy.

    W silniku trójfazowym/ uzwojenia faz identyczne/ kondensator rozruchowy moźemy podpiąc do dowolnego uzwojenia i będzie pracował z 1 fazy. W przypadku okc tak nie jest. Cbdu.

  • #18 15 Lip 2017 22:24
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    W 414 i 740 silniki sa identyczne co do budowy i działania, różna się momentami obrotowymi i ew liczba biegunów- czyli obrotów/min. Są to zwykłe silniki jednofazowe z uzwojeniem rozruchowym , które będąc symetrycznym po zamianie obrotów zmieniają się z roboczego na rozruchowe.
    Wracając do tematu i pytania do tego rodzaju siłowników dajemy zawsze 4 żyłowe kable. Do siłowników 24V 3-żyłowe.

    Nie bardzo rozumiem tej instrukcji i co zmienia zasilanie 115V AC? Nadal potrzebne są
    3 przewody robocze i jeden ochronny.

  • #20 16 Lip 2017 06:15
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Pewnie, że sa większe przy takiej samej mocy siłownika, ale o jakich wpływach na obwody piszesz i co ma się to do 2-przewodowego zasilania. Wg mnie to jakaś pomyłka.

  • #22 17 Lip 2017 14:30
    Kriss_c
    Poziom 3  

    Zbigniew 400 napisał:
    Moźe autor pokaźe schemat połączeń dla 230 i 115V.

    Witam.
    Cały i jedyny schemat podłączenia jest załączony w poście z 14 lipca z godz. 8:37.
    Być może, że dla zasilania 115V wystarczą dwa przewody i odpowiednie sterowanie z centrali (zamiana zasilania)?
    Wydaje mi się, jednak, że to sprawa drugoplanowa, u nas jedynym możliwym zasilaniem jest 220V.
    Proponuję podsumować temat związany z moimi pytaniami i go zakończyć.
    1. Dla napięcia 220V należy zastosować kabel 4x 0,75 (mam akurat 4x1,5mm2).
    2. Kondensatory należy umieścić albo w puszce połączeniowej na słupku lub w centrali sterującej zainstalowanej w garażu.
    Zgadzacie się Państwo?

  • #24 17 Lip 2017 16:58
    Marek J.
    Moderator Automatyka Bram

    Schemat jest też poprawny dla 115V~
    W "legendzie" instrukcji jest błąd...
    Powinno być tak jak poniżej ( skopiowane z innej instrukcji):


    *Należy trzymać w oddali przewody zasilania od przewodów pomocniczych.
    BILL 30: Użyć kabla 4x0,75mm²
    BILL 3024: Jeżeli długość nie przekracza 5m użyć kabla 2x1mm². W przypadku
    długości w przedziale od 5 do 10 m użyć kabla 2x2mm². Zaleca się, aby
    połączenia między silnikiem a centralką nie przekraczały 10m.
    ** 115 Vac dla wersji BILL30MA.


    Co do kondensatorów to skoro NICE daje w silnikach, to nie muszą być w centrali...
    Ale (wg mnie oczywiście) jest kilka powodów dla których warto umieścić je w centrali jeżeli nie są zintegrowane z napędem. Po pierwsze puszki nie zawsze są tak szczelne jak fabryczna obudowa centrali, a po drugie w centrali są elementy które wydzielają ciepło a fabryczne włoskie kondensatory są przeważnie mało odporne na niskie temperatury...

  • #26 17 Lip 2017 21:04
    Marek J.
    Moderator Automatyka Bram

    Rozwiń proszę swoją teorię... :D
    To dość ciekawe... Czy aby nie pomyliłeś z innym rodzajem silników?

  • #27 17 Lip 2017 21:41
    Zbigniew 400
    Poziom 32  

    W przewodzie wspólnym płynie suma prądu roboczego i pomocniczego.
    Jeżeli kondensator jest w centrali to prąd roboczy i pomocniczy płyną w osobnych przewodach.
    Jeżeli kondensator jest w silniku to rozdzielenie prądów jest przy silniku.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME