Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośnik Bluetooth JBL GO - Po zalaniu (naprawa)

r.dash16PL 16 Lip 2017 19:52 522 21
  • #1 16 Lip 2017 19:52
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Witam

    Posiadam głośnik Bluetooth JBL GO który uległ zalaniu.

    Po zalaniu uszkodziła się pewna szara kostka na głównej płycie sterowniczej,jak na moje oko to była przetwornica, nie wiem jak to nazwać,jej oznaczenie to: H6R8 zaznaczyłem to dokładnie na zdjęciu,w załączniku.

    Po zalaniu z głośnikiem zaczęły się dziać ''cyrki'',które były między innymi związane z właśnie tą uszkodzoną ''przetwornicą''..
    Po podłączeniu do ładowarki bateria zamiast ładować się rozładowywała przez co głośnik nie chciał się w ogóle włączyć, wówczas migała czerwona dioda,zamiast świecić co oznaczało ładowanie głośnika,przy czym strasznie grzała się właśnie ta ''przetwornica'' a od niej inne bebechy,takie jak kondensator 16V oraz obok niego taka serpentyna dość grubych dwóch zwojów drutu (złotego i czerwonego).

    Postanowiłem rozkręcić głośnik i zauważyłem że ta szara ''kostka'' H6R8 jest jakby uszkodzona wizualnie, było widać na niej pęknięcie, więc postanowiłem ją usunąć, po prostu ją wyrwałem, nie uszkadzając przy tym płyty głównej, po usunięciu ''kostki'' H6R8 wszystko zaczęło pięknie działać,kondensator i ''zwój drutu'' przestały się grzać, akumulatorek zaczął się normalnie ładować, głośnik zaczął się normalnie uruchamiać,wszystko w zasadzie w porządku działa,tylko jest jeden problem z głośnością samego układu, nie jest to problem głośnika(membrany/cefki) tylko samego układu sterującego do którego dostała się woda,ponieważ podłączyłem pod układ inny głośnik i on również trzeszczy przy maksymalnej głośności,po czym dioda świecąca na niebiesko zaczyna świecić na czerwono.

    Czy to charczenie przy maksymalnej głośności oraz zmiana koloru diody na czerwony przy wysokiej głośności mogą być spowodowane usunięciem elementu H6R8? A jeśli tak można go jakoś zastąpić jakimś zamiennikiem?
    PS: Jeśli ktoś wie jak się nazywa ta ''szara kostka'' oznaczona jako H6R8 może również napisać :)

    Pozdrawiam Serdecznie!

  • #2 17 Lip 2017 08:57
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Załącznika nie widać ;)
    Ta niby kostka ma na końcach po jednej nóżce?
    To prawdopodobnie jest rezystor i wygląda na to, że ma wpływ na zasilanie wzmacniacza.

    Tyle można powiedzieć "na czuja" - nie widząc pacjenta.

  • #3 17 Lip 2017 12:50
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Czerwoną strzałką zaznaczyłem tą ''kostkę'' ;) Głośnik Bluetooth JBL GO - Po zalaniu (naprawa)

  • #4 17 Lip 2017 13:54
    Ronin64
    Poziom 34  

    Usunąłeś dławik 6,8µH który zapewne pracował w przetwornicy.

  • #5 18 Lip 2017 12:59
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Ronin64 napisał:
    Usunąłeś dławik 6,8µH który zapewne pracował w przetwornicy.

    Da się ten dławik jakoś zastąpić czymś innym? np. zawinąć drut miedziany na szpilkę i przylutować go,czy coś takiego?

  • #6 18 Lip 2017 13:09
    Ronin64
    Poziom 34  

    Tylko innym dławikiem 6,8µH o tych samych (bądź lepszych) pozostałych parametrach. Drut miedziany na szpilce to bardzo niefortunny pomysł :|

  • #8 18 Lip 2017 22:12
    michalek1988
    Poziom 13  

    Elektrycznie owszem, ale może się okazać iż będziesz go musiał zabezpieczyć po montażu by nie uszkodzić podłoża, gdyby się urwały ścieżki podczas użytkowania. Zwróć uwagę iż oryginalny był montowany powierzchniowo, a ten z linka jest do montażu przewlekanego. "Drutu na szpilce" nie będę komentować, ponieważ mój poprzednik już wyraził zdanie, o tym. Popraw link.

  • #9 18 Lip 2017 22:15
    Ronin64
    Poziom 34  

    Sama indukcyjność to nie wszystko. Co jest napisane na U102? Dobrze byłoby wykluczyć zwarcie bo może się okazać, że wymiana dławika (warto go sprawdzić) nic nie da.

  • #10 26 Lip 2017 23:31
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Ronin64 napisał:
    Sama indukcyjność to nie wszystko. Co jest napisane na U102? Dobrze byłoby wykluczyć zwarcie bo może się okazać, że wymiana dławika (warto go sprawdzić) nic nie da.


    Płyta główna w moim egzemplarzu wygląda trochę inaczej niż w tym do którego wstawiłem zdjęcie,(mimo że to ten sam model)jest nieco inne ułożenie plomb jak i kabli,dokładnie tak to u mnie wygląda:
    http://www.mediafire.com/view/7mbpiw03o94xawc/IMG_20170726_230109.jpg
    Układ oznaczony jako U102 u mnie jest oznaczony jako U4 a jego nazwa to: 6BA1XDU 48511S0

  • #11 27 Lip 2017 14:05
    Ronin64
    Poziom 34  

    To chyba ten układ . Na 12 stronie dokumentacji jest jego schemat blokowy. Powinien wyjaśnić Ci czemu dławik 6,8µH jest tak ważny dla prawidłowej pracy układu. A jeśli nie to poczytaj o przetwornicach step-up/boost :)

  • #12 11 Wrz 2017 22:18
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Nie wiem czy dobrze przeanalizowałem schemat,a więc dławik pełni rolę tylko i wyłącznie w działaniu przetwornicy,za pomocą której jest ładowany wewnętrzny akumulator, nie ma wpływu na działanie samego wzmacniacza audio,oraz nie ma wpływu na jakość dźwięku wydobywającą się z głośnika?

  • #13 12 Wrz 2017 12:57
    Ronin64
    Poziom 34  

    Jest inaczej. LM48511 ma wbudowaną przetwornicę podnoszącą napięcie zasilające wzmacniacz mocy a nie ładowarkę do akumulatora. Jeśli chcesz mieć dobry dźwięk przetwornica musi być sprawna.

  • #14 12 Wrz 2017 15:57
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Hm.. sądzisz,że przesterowania dźwięku,przy maksymalnej głośności mogą być spowodowane częściowym uszkodzeniem przetwornicy?
    I dziękuję za bardzo pomocną odpowiedź. :)

  • #15 13 Wrz 2017 00:10
    Ronin64
    Poziom 34  

    Napięcie jest za niskie i wzmacniacz zniekształca dźwięk. Możesz spróbować zasilić go maks. 8V i sprawdzić czy dźwięk nie jest zniekształcony.

  • #16 13 Wrz 2017 11:05
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    No nie wiem czy 8V nie wyrządzi jakichś większych szkód na ukłacie,przypominam,układ jest dostosowany pod akumulator o napięciu 3,7V, 8V to będzie prawie 2,5× 3,7V =/

  • #17 17 Wrz 2017 19:10
    Ronin64
    Poziom 34  

    Mam na myśli zasilenie samego wzmacniacza w kostce czyli podpięcie się pod nóżki 10 i 13 oraz masę :)

  • #18 17 Wrz 2017 20:27
    UL7855
    Poziom 21  

    U 102 to pewnie jest już przycisk do papieru skoro rozerwało L5.
    Wszystko wskazuje na zwarty wewnętrzny klucz mosfet w przetwornicy step-up kluczującym pękniętą cewkę z prędkością 1MHz.
    Zasilenie układu z zewnętrznego zasilacza może częściowo ożywić układ (Additionally, when the regulator is disabled, an external voltage from 5 V to 8 V can be applied directly to PV1 and V1 to power the amplifier.)

  • #19 17 Wrz 2017 21:01
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    UL7855 napisał:
    U 102 to pewnie jest już przycisk do papieru skoro rozerwało L5.
    Wszystko wskazuje na zwarty wewnętrzny klucz mosfet w przetwornicy step-up kluczującym pękniętą cewkę z prędkością 1MHz.
    Zasilenie układu z zewnętrznego zasilacza może częściowo ożywić układ (Additionally, when the regulator is disabled, an external voltage from 5 V to 8 V can be applied directly to PV1 and V1 to power the amplifier.)


    Czy podłączyć zasilanie (8V) do układu za pomocą wpięcia się zasilaczem do wejścia MicroUSB czy bezpośrednio pod kable pod plomby zasilania z akumulatora?

  • #20 17 Wrz 2017 21:03
    UL7855
    Poziom 21  

    Zajrzyj do serwisówki układu wzmacniacza jak już ktoś pisał.
    Tam masz wszystko.

  • #21 17 Wrz 2017 21:07
    r.dash16PL
    Poziom 3  

    Niestety dokument został usunięty przez administratora strony Texas Instruments. =/

  • #22 18 Wrz 2017 13:43
    Ronin64
    Poziom 34  

    Dokumentacja jest :) Podłącz zasilanie do katody diody (przeanalizuj płytkę i dostaniesz odpowiedź gdzie to zrobić).

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme