Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

"lampki rowerowe 3V" w instalacji 12 V - jak podłączyć ?

bambosz86 13 Sie 2017 10:46 240 14
  • #1 13 Sie 2017 10:46
    bambosz86
    Poziom 11  

    Witam,

    elektronikiem nie jestem - bardziej mechanika - ale pytanie dla obeznanych pewnie banalne - dla mnie temat ciężki ;)

    Dobra, do rzeczy.
    Mam motocykl, z którego chcę zrobić "choinkę". Jako że u nas niestety fajnych częścii bajerów jak na lekarstwo postanowiłem że będe sam kombinował - i wykombinowałem.

    Z tyłu pod kuframi chcę dorobic listwę z pozycyjnymi (później stopy) na zasadzie połączenia szeregowego 4 lampek rowerowych po dkażdym z 2 kufrów.

    Tu moje pytanie.
    Jak to mądrze połączyć, żeby działało i sie nie spaliło ?
    Z tego co się orintuję jeśli mam lampkę 3V a instalację 12 V to muszę połączyć 4 lampki szeregowo czyli +___ [+ -] [+ -] [+ -] [+ -]____-
    i wtedy mam na każdej po 3V a w sumie biorą 12 tak ?

    Tylko problem wygląda tak, że wczoraj akurat łączyłem w ten sposób lampki 6V każda. Połączyłem obie szeregowo i obie szag trafił (w sumie tak naprzemiennie, raz jedna raz 2gą). No dobra, alternator daje około 14V więc dostały po 7 (może 6,5), ale wątpie aby aby taka minimalna różnica była przyczyną przepalenia. A może ?

    Ktoś się orientuje jak to połączyć, żeby działało i się nie paliło ?
    Jakieś zabezpieczenie możn dać ?

    Pozdrawiam.

  • #3 13 Sie 2017 11:02
    bambosz86
    Poziom 11  

    Hej,

    taka zwykła chińszczyzna za 4 zł (cos pi razy drzwi link) ;D
    z opcją 5 róznych migadełek (z tego co widzę po zwarciu nadruku na płytce - tu gdzie przycisk - włącza się zawsze 1 pocja czyli świecenie ciągłe).

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.
    [retrofood]

  • #4 13 Sie 2017 11:04
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    bambosz86 napisał:
    Tu moje pytanie.
    Jak to mądrze połączyć, żeby działało i sie nie spaliło ?
    Z tego co się orintuję jeśli mam lampkę 3V a instalację 12 V to muszę połączyć 4 lampki szeregowo czyli +___ [+ -] [+ -] [+ -] [+ -]____-
    i wtedy mam na każdej po 3V a w sumie biorą 12 tak ?


    To zadziała dla lampek bez przetwornic (LEDy i rezystor). lampki z przetwornicami będą "szaleć".

    bambosz86 napisał:
    Tylko problem wygląda tak, że wczoraj akurat łączyłem w ten sposób lampki 6V każda.


    Zasilasz prądem stałym? Część motocykli ma obwody oświetlenia zasilane prądem przemiennym.

  • #5 13 Sie 2017 11:10
    bambosz86
    Poziom 11  

    Co znaczy będą szaleć ?

    Zasilam chyba stałym... moto chamerykańskie z 84 roku więc ciężko mi coś powiedzieć ...

    To inaczej - boja w elektryce laik jestem.
    Jeśli mam żarówki (ledy) podpięte szeregowo, to po włączeniu prądu pierwsza (od +) dostaje 12V i to się rozchodzi, czy samo się dzieli od razu po 3V na każdą ?
    Chodzi mi o to czy jeśli tak j e podłączę, to ta pierwsza na drodze prądu jest jakoś bardziej narażona na spalenie ?

    Albo prościej.
    Czy do bezpieczenego podłączenia czegoś takiego trzeba mi jakiś "bezpiecznik" czy moge podłączyc i teoretycznie ma działć i każda z tych 12V dostenie po 3V ?

  • #7 13 Sie 2017 12:13
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    bambosz86 napisał:

    Mam motocykl, z którego chcę zrobić "choinkę".

    Wygląda na to, że jeszcze nie zapłaciłeś mandatu, ani nie zabrali Ci dowodu rejestracyjnego. Kolego, prawo o ruch drogowym mówi wyraźnie, że zabawy w dodawanie światełek do pojazdów są zabronione. Baw się więc dalej, ale składaj równolegle kasę na mandaty.

  • #8 13 Sie 2017 12:30
    bambosz86
    Poziom 11  

    No nic, dziękować. Dziś się pobawię lutownicą.
    Czyli żadnych "zabezpieczeń" przed tymi lampkami nie dawać ?

    Pytam bo wczorajsza zabawa ... może je spaliło bo nie taki prąd a może najzwyczajniej akurat ta "chińszczyzna" tak czy inaczej by padła po 15 min :/


    P. S. retrofood - twoja wypowiedź nic nie wnosi do tematu (nie pytałem o prawo o ruchu drogowym ;)

  • #9 13 Sie 2017 12:34
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    bambosz86 napisał:
    P. S. retrofood - twoja wypowiedź nic nie wnosi do tematu (nie pytałem o prawo o ruchu drogowym ;)

    Tak? To zapoznaj się z regulaminem forum, szczególnie z pkt 3.1.1.

  • #10 13 Sie 2017 12:37
    cyann
    Poziom 19  

    retrofood napisał:
    bambosz86 napisał:
    P. S. retrofood - twoja wypowiedź nic nie wnosi do tematu (nie pytałem o prawo o ruchu drogowym ;)

    Tak? To zapoznaj się z regulaminem forum, szczególnie z pkt 3.1.1.

    Sama modyfikacja pojazdu nie jest niezgodna z obowiązującymi przepisami, ze swoją własnością możesz robić co chcesz. Zabronione jest jedynie późniejsze użytkowanie takiego pojazdu na drogach publicznych.

  • #12 13 Sie 2017 13:23
    kkknc
    Poziom 40  

    Podłączyć możesz co chcesz i gdzie chcesz. Ale używać ma drogach publicznych tego nie możesz.
    A co do podłączenia to bez problemu korzystając z " koła mocy" policzysz wymagane rezystory.
    W końcu to zadanie ze szkoły podstawowej.

  • #13 13 Sie 2017 17:44
    Freddy
    Poziom 43  

    Radiokiller napisał:
    Spójżcie Koledzy na TIR- y, szczególnie z UA. Telegazeta za przednią szybą.
    Przypominam, że żyjemy we Polsce i polskie przepisy nas obowiązują.

  • #14 13 Sie 2017 19:17
    Marian B
    Poziom 33  

    "Lampki" (prawdopodobnie LED) palą się bo płynie przez nie zbyt duży prąd. Kolega Autor zasugerował się tym że producent/sprzedawca pisze na nich że są na 3V, a nie maja one rezystora ograniczającego prąd, lub ten rezystor jest zbyt mały, na granicy wytrzymałości dla 3V.
    Po prostu trzeba w takiej girlandzie kilku "lampek" połączonych szeregowo dać dodatkowy szeregowy rezystor ograniczający prąd do dopuszczalnej wartości. Dla przeciętnych diod jest to z reguły około 20÷30 mA.
    Po prostu miernik/amperomierz w rękę i dobrać odpowiedni rezystor szeregowy aby nie przekroczyć dopuszczalnego prądu, i będzie po problemie.
    Tak "na oko" podpowiem, że dla trzech "lampek" 3V w szeregu można zacząć od rezystora 100Ω o mocy 2W.

  • #15 13 Sie 2017 19:32
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    bambosz86 napisał:
    Zasilam chyba stałym... moto chamerykańskie z 84 roku więc ciężko mi coś powiedzieć ...


    Jak silnik zadusisz (zapłon ciągle załączony) to napięcie w miejscu zasilania znika?


    bambosz86 napisał:
    Co znaczy będą szaleć ?


    To znaczy ze jedna weźmie 10V a druga 2V. Jedna się spali.

    bambosz86 napisał:
    Jeśli mam żarówki (ledy)


    To żarówki czy LEDy?

    bambosz86 napisał:
    podpięte szeregowo, to po włączeniu prądu pierwsza (od +) dostaje 12V i to się rozchodzi, czy samo się dzieli od razu po 3V na każdą ?


    Jeśli to (takie same) żarówki to sie dzieli po równo. Podobnie jeżeli LED z rezystorami. LED z przetwornicą - jak wyżej pisałem - nie wiadomo co się stanie.

    bambosz86 napisał:
    Chodzi mi o to czy jeśli tak j e podłączę, to ta pierwsza na drodze prądu jest jakoś bardziej narażona na spalenie ?


    pierwsza nie jest w żaden sposób preferowana.

    bambosz86 napisał:
    Czy do bezpieczenego podłączenia czegoś takiego trzeba mi jakiś "bezpiecznik"


    Bezpiecznik jest potrzebny żeby w razie zwarcia "motór" ci nie spłonął. Siodełka się nieźle palą.

    bambosz86 napisał:
    czy moge podłączyc i teoretycznie ma działć i każda z tych 12V dostenie po 3V ?


    Takie z diodami i rezystorami - dostaną po równo.

    Marian B napisał:
    lub ten rezystor jest zbyt mały, na granicy wytrzymałości dla 3V.


    Tanie chińskie badziewie często w ogóle nie ma rezystora, ograniczenie pradu opera sie na rezytancji wewnętrznej baterii.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME