X

Ładowanie akumulatora samochodowego kwasowego

28 Aug 2005 00:19 M7m72
  • #1 28 Aug 2005 00:19
    m72
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam, przeglądałem forum, ale nic ciekawego nie znalazłem w tym temacie.
    Chodzi o to w jaki sposób powinien być ładowany kwasowy akumulator samochodowy. Wskazane jest ponoć żeby był okresowo ładowany i rozładowywany, praca impulsowa tylko czy te impulsy to kwestia milisekund czy sekund a może minut, jakie ma być narastanie i opadanie impulsu itd itd.... Bez większych problemów bym sobie zrobił prostownik sterowny mikrokontrolerkiem, z ogranicznikiem prądu, regulacją proporcji czasu ładowanie/rozładowanie, można też wyświetlić na lcd różne parametry ładowania itd itd ... Jest tylko jeden problem, skąd wziąć poważne dane nt. optymalnego procesu ładowania akumulatora kwasowego (i błagam nie piszcie postów "bez treści" - dla nabicia punktów).
    Jeśli ktoś ma namiary na jakieś konkrety to proszę o pomoc i podesłanie linku.

    ps. przeszukując elektrode mogłem coś przeoczyć ale przy takiej ilości informacji nie jest trudno o to.
  • Helpful post
    #2 28 Aug 2005 00:33
    Qyon
    Level 11  
  • Helpful post
    #3 29 Aug 2005 23:14
    tadeuszgr
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    radioelektronik 87rok nr2
    Umożliwia:
    1/regulacja prądu ład. 0-5A
    2/odsiarczanie
    3/reczne nastawienie wartości średniej prądu ład.
    4/automatyczne odłączenie ,gdy napięcie ak.przekroczy 14,2V
    5/nie powoduje rozładowania ak.przy zaniku napięcia
  • #4 07 Sep 2005 00:07
    aK_first
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    A tak przy okazji zapytam czy to normalne że podczas ładowania akumulatora żelowego słychać takie lekkie bulgotanie w środku?
    Bo zwykłe to wiadomo, są otwarte i nadmiar gazów z elektrolizy się wydziela ale czy w szczelnym żelowym jest to prawidłowa reakcja?

    Pozdrawiam, aK.
  • #5 30 Sep 2005 18:18
    sisko
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Polecam wykonanie ładowarki wg. opisu z Radioelektronika 4/99 "Zasilacz do prawidłowego ładowania akumulatorów"
  • #6 01 Oct 2005 01:23
    janto
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Panowie, przy akumulatorach bezobsługowych i żelowych, uważajcie na ładowarki impulsowe! Napięcie impulsów nie może przroczyć 14.5V (a tak się dzieje np. w tej ładowarce z radioelektronika) bo po kilku ładowaniach akumulator do wyrzucenia.
    (Przerabiałem już ten temat.)
  • #7 01 Oct 2005 11:59
    sisko
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Widzę że, janto raczej nie widział tego schematu z Radioelektronika ani nie czytał opisu do niego.
  • #8 02 Oct 2005 21:42
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Coś na temat tego ładowania impulsowego czytałem - optymalny czas impulsów miał zależeć od
    pojemności akumulatora (im większy, tym dłuższe), i dla typowych chyba spory ułamek sekundy.
  • #9 03 Oct 2005 00:18
    pukury
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    witam !! jest jeszcze jedna sprawa o której można zapomnieć tzn aku. żelowe powinno ładować sie stałym napięciem ( z ograniczeniem prądu początkowego ) a zwykłe kwasowe stałym prądem . było o tym kilka artykułów w EP. pozdrawiam
  • #10 28 Jan 2006 10:15
    NeoN_18
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Mam pytanie? Czy mozna ładowac akumulator zasilaczem stabilizowanym??
    Ustawic napieci wyjsciowe na 15 v 16V max prad na 3A i ladowac przez 15h.
    Czy nie zaszkodzi to akumulatorowi??
  • #11 28 Jan 2006 14:05
    loverek
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Moja opinia na ten temat jest taka z natury aku kwasowe powinno sie ladowac pradem w zaleznosci od pojemnosci np.aku 45amperogodzin pradem 4,5A umownie nazywa sie to pradem 10 godzinnym jesli ma 34am/h to nie przekraczac pradu 3,5A mozna smialo ladowac nowy aku przez 10 godzin i powinien osiagnac swoje parametry uzytkowe a co do napiecia nie przekroczyc 13,9V(nie powinno sie przekraczac)wynika to z napiecia wynikajacego na 1 cele aku 2.3V (z ktorych sklada sie nasz aku)mozna oczywiscia ladowac pradem mniejszym i odpowiednio wydluzyc czas (zdrowsze do aku :))nawiazujac do wyzszego napiecia aku naladujemy szybko ale grozi nam tzw (powyzej tych 2,3V)napiecie gazowania (nadmierne wydzielanie gazow w wyniku szybkosci nastepowania reakcji chemicznej)max jaki mozemy dopuscic to 2,65v na cele ale z prostownikiem z automatyczna regulacja.Najlepiej to w miare mozliwosci ladowac mniejszym pradem i dluzej niz wysokim i krocej.przy napieciu 2,4V przez 12h aku naladuje nam sie okolo 80%pojemnosci a przy 2,65 na cele prawie calkowicie.
  • #12 18 Feb 2006 15:15
    leszek.b
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Kwasowy akumulator samochodowy.
    Kiedy uważamy, ze akumulator jest naładowany? -( bo powinien być, to nic nie znaczy)
  • #13 18 Feb 2006 15:40
    wojtek60
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    mozesz kontrolowac gestosc elektrolitu(jej wzrost)..pod koniec ladowania akumulator zaczyna mocno gazowac..czyli nie nastepuje ladowanie akumulatora tylko elektroliza elektrolitu,wzrasta tez temperatura w takiej sytuacji
  • #14 18 Feb 2006 15:54
    leszek.b
    Level 29  
    Helpful post? (+1)
    Ja pamiętam tyle.

    Jeżeli gęstość elektrolitu i napięcie mierzone na zaciskach akumulatora przez ostatnie dwie godziny ładowania nie ulega zmianie -to akumulator uważamy za naładowany -co do tej wypowiedzi należy dodać?
    Jakiej temperatury nie należy przekroczyć
  • #15 07 Oct 2007 15:54
    cukras
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Może ktoś wie gdzie leży ten artykuł z Radioelektronika nr2/87 o którym pisze tadeuszgr.Mimo że szukałem nie mogę tego znaleźć.Ktoś pomoże??Mój mail jakby trzeba było:cukru22@wp.pl
    pzdr
  • #16 11 Nov 2007 23:25
    sisko
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    To jest ta ładowarka z Radioelektronika nr2/87.
  • #17 23 Mar 2008 21:13
    rombol
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    leszek.b wrote:
    Ja pamiętam tyle.

    >Jeżeli gęstość elektrolitu i napięcie mierzone na zaciskach akumulatora >przez ostatnie dwie godziny ładowania nie ulega zmianie -to akumulator >uważamy za naładowany -co do tej wypowiedzi należy dodać?
    >Jakiej temperatury nie należy przekroczyć


    Należy dodać tyle że akumulator uznaje się za naładowany jeśli w ostatniej celi, która zaczęła gazować gazowanie trwa od dwóch godzin. Następnie należy uzupełnić elektrolit wodą destylowaną do takiego samego poziomu we wszystkich celach. Ciężar elektrolitu w temp 25 °C powinien wynosić 1,28 g/cm³ i powinien wynosić 10-15 mm powyżej górnych krawędzi płyt. Pomiar gęstości wykomuje się przynajmniej po 30 min. od zakończenia jego pracy lub ładowania orac po 24 h od uzupełnienia wodą destylowaną.

    Jeśli dysproporcje w poziomie elektrolitu w poszczególnych celach są znaczne to świadczy to o utracie pojemności w celi gdzie elektrolit gazuje najprędzej oraz mikrozwarciach/upływności w celach gdzie elektrolit gazuje najpóźniej.
    Z mojego doświadczenia to największe problemy mają w akumulatorach samochodowych cele skrajne (odsłonięcia płyt przy znacznych przechyłach samochodu, przemarznięcia elektrolitu).
    W czasie ładowania temperatura akumulatora nie powinna przekraczać 60 °C. Zmniejsza sie wtedy prąd ładowania i odpowiednio wydłuża czas lub wstawia aku. do naczynia z wodą. Tak mówi literatura. (Ach! Gdzie te czasy gdy do nowozakupionego akumulatora dostawało się ulotkę informacyjną?!).
    Elektrolit uzupełnia się też kwasem siarkowym ale to jest czynność naprawcza a nie eksploatacyjne. Robi sie to w szczególnych sytuacjach.
    ("AKUMULATOR" mgr inż. Bogusław Pijanowki WKŁ W-wa 1991, ISBN 83-206-0963-1)

    Dodano po 17 [minuty]:

    tadeuszgr wrote:
    radioelektronik 87rok nr2
    Umożliwia:
    1/regulacja prądu ład. 0-5A
    2/odsiarczanie
    3/reczne nastawienie wartości średniej prądu ład.
    4/automatyczne odłączenie ,gdy napięcie ak.przekroczy 14,2V
    5/nie powoduje rozładowania ak.przy zaniku napięcia



    Wykonałem prostownik wg tego artykułu.
    Prostownik rzeczywiście działa i odsiarcza. Moje wrażenia eksploatacyjne sa jak najbardziej pozytywne.

    Ale:
    -Układ wyłączania naładowanego aku wg schematu nie działał,
    -Radiator ma za małą moc (dotyczy to zwłaszcza aku zasiarczonych),
    -Żeby osiągnąć założony prąd ładowania musiałem dowinąć do 24V trafa bezpieczeństwa dodatkowo 2V.
    -Prostownik posiada wadę konstrukcyjną która powoduje że regulacja prądu ładowania w funkcji kąta nastawu potencjometru nie ma wartości liniowej. Tym samym stosunek I ład./I rozład. nie ma wartości stałej w całym zakresie regulacji prądu ładowania i dość znacznie się zmienia. Należy ustawić właściwą proporcję w naczęciej używanym zakresie. Ja zrobiłem to dla 5A. Analiza problemu jest dosyć skomplikowana i zależy od wielu czynników.
    Pozdrawiam
  • #18 17 Dec 2009 19:08
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    witam.przeczytałem artykuł i w sumie uzyskałem odpowiedzi mnie nurtujące. mam aku 72Ah12V680A. jest to centra standard model KC33. i teraz tak, jak wiadomo aku zimą traci na pojemności co skutkuje spadkiem natężenia prądu i wolniejszym kteceniem silnika i td a w dieslu aku to podstawa. więc zmieżyłem napięcie na zaciskach mego aku(aku 3 letnie-3 zima) i wynosiło 12,97v, w ulotce do aku napisali że jak spadnie poniżej 12,3v, i okazało sie ze elektrolitu było ciut za mało było ciut mniej niż minimum ale zakrywało płyty aku ale podejżewam że jak stał skośnie to odkrywało je troszki, więc dolałem elektrolitu na yle że jest troszke mniej niż połowa między max i min napełnienia i ładuje go napieciem max 14,4v bo tak napisali w ulotce do w/w aku, podładuję go tak przez 4 h następnie doleję elektrolitu minimalnie poniżej max, i znowu 4 h ładowania, nastepnie zmierzę napięcie jesli bedzie w granicach 14-14,4v jak piszą w ulotce do 2 h po ładowaniu to aku jest naładowane należycie, jeśli nie to dalsze ładowanie.

    Dodano po 8 [minuty]:

    posiadam (zespół prostownikowy bezpieczny z regulacją BZZ-12/15)regulacja jest płynna potencjometryczna

    Dodano po 6 [minuty]:

    pytanie czy dobrze sobie obmysliłem z tym ładowaniem i uzupełnianiem elektrolitu i dalszym ładowamniem.
  • #19 17 Dec 2009 19:09
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Wszyscy mówią o sprawdzeniu gęstości elektolitu w końcowym stadium ładowania a przecież około 80% akumulatorów nie posiada korków i można tylko sprawdzić napięciowo Voltomierzem.
  • #20 17 Dec 2009 19:11
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    przy ładowaniu 14,4v jest słyszalne lekkie delikatne gazowanie we wszystkich celach sądzę że jest to oznaka równomiernego rozładowywania sie cel i braku uszkodzenia której kolwiek z nich

    Dodano po 44 [sekundy]:

    ja nie posiadam miernika gestości
  • #21 17 Dec 2009 19:34
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Nie. Uzupełniasz wodą destylowaną do poziomu max na obudowie akumulatora i ładujesz jednorazowo prądem 1/10 jego pojemności około 10 godzin w międzyczasie sprawdzając napięcie na aku oraz optycznie jak następuje silniejsze jego gazowanie.Jakość akumulatorów jest coraz gorsza.Warta wytrzymała raptem 3 lata.Ostatni firmy Centra zakończył żywot w pół roku od jego wyprodukowania.Podłączony do testera z zabudowaną drukarką wydrukował [ akumulator do wymiany].Ponowne załączenie testera na tym akumulatorze po 15 min skutkowało tym że tester padł gdyż nie starczyło już prądu do jego uruchomienia.W serwisie stoi cała gama rocznych akumulatorów stanowiących wartość ołowiowego złomu.Ostatnio zabudowany akumulator w samochodzie miał u mnie konfortowe warunki bo samochód ma zabudowane światła do jazdy dziennej a jednak żakończył żywot w pół roku.Polecam kupno akumulatorów w serwisach gdyż po zakupieniu akumulatora w sklepach wielko powieszchniowych po reklamowaniu akumulatora użytkownik jest skazany na postój samochodu 14 dni roboczych bo tyle czasu trwa rozpatrzenie reklamacji. Horor!!!
  • #22 17 Dec 2009 20:16
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    czyli jak mam 72Ah to 7,2A przez 10h

    Dodano po 42 [sekundy]:

    jakoś nikt niema dobrego zdana o centrze

    Dodano po 15 [minuty]:

    ok zmierzyłem I przy 14,4v jak zaleca ulotka i wynosi 0.83-0.84A. przy 7.2A napiecie wyniesie znacznie ponad 14,4v bo przy 16,5V jest ponad 2A. z tego co wiem to amperaż maleje ze wzrostem naładowania akumulatora
  • #23 17 Dec 2009 21:29
    gimak
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    No to dla przekory, ja mam b. dobre zdanie o centrze, bo służyły mi od ponad 34 lat średnio przez 6-7 lat. Może dlatego, że nie narzucałem im, ile mają konsumować prądu i w jakim czasie, pozostawiałem im w tej dzieninie pełną swobodę.
    Teoretykom, których tu nie brakuje zadaję jedno pytanie: kto w samochodzie reguluje ile ma akumulator dostać prądu i w jakim czasie? Odpowiadam: narzucony jest tylko poziom napięcia w instalacji tj. 14.4V. Resztę reguluje już sobie sam akumulator, a czas ładowania jest mu czasem przymusowo skracany przez wyłączenie silnika.
    Bardzo trafne spostrzeżenie (uwagę) zrobił kolega zizitop901:
    Quote:
    z tego co wiem to amperaż maleje ze wzrostem naładowania akumulatora"
    , tylko trzeba z tego wysnuć jeszcze wniosek końcowy, a oto on: przy odpowiednim napięciu naładowany akumulator sam przestaje pobierać prąd.
  • #24 17 Dec 2009 23:22
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (-1)
    Apetyt wzrasta w miarę jedzenia.Pracuje za Ciebie elektronika a raczej elektroniczny regulator napięcia.który próbkuje wysokość napięcia i jeżeli napięcie na akumulatorze jest niższe od zadanego 14.4v to podaje odpowiednio wyższe napięcie na uzwojenie wirnika alternatora i wówczas silniejsze pole magnetyczne we wirniku alternatora wymusza większy prąd ładowania a zarazem napięcie na akumulatorze utrzymuje się na akumulatorze na poziomie 14.4v

    Dodano po 28 [minuty]:

    Regulator napięcia stoi na straży aby w trakcie ładowania akumulatora przez alternator na akumulatorze utrzymać napięcie bez względu na jego obciążenie wymagane napięcie 14.4v Na stole warsztatowym pożesz sobie podnieść prąd ładowania i wskutek tego podniesie się napięcie do np 16.6v ale czym to będzie skutkować a mianowicie zwiększonym gazowaniem elektrolitu a w dłuższym okresie grzaniem się elektrolitu oraz przy zwiększonym jego gazowaniu pęcherzyki gazów gwałtownie uwalniające się z płyt powodują rozsadzanie masy w płytach a przy jeszcze wyższym napięciu ładowania następuje deformacja płyt akumulatora.
  • #25 18 Dec 2009 18:52
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    czyli jeśli chce aby moje aku nie uległo zniszczeniu to najlepiej ładowac go napieciem nie przekrzajacym 14,4V bo im bardziej rozładowany aku tym wiekszy amperaz pobiera. podniesienie napięcia skutkuje podniesieniem amperażu co skracać ma czas ładowania aku, ale jak wiadomo nie wolno skracac owego czasu ze wzgledu na mogace wystapic uszkodzeia trwałe aku.dziś po wczorajszym ładowaniu porannym odpalaniu i td moje aku miało nieco mniejsze napiecie na zaciskach niz przed wczorajszym ładowaniem i uzupełnianiem wodą destylowana. nastawiłem prostownik tak aby na zaciskach było 14,4-14,5v ładował sie 10h.fakt rano miał kopa. czemu teraz napięcie jest niższe o 0,8v? czy spier aku czy to normalne. teraz ładuje go ponownie napieciem 16,2-16,4v amperaż przy starcie mał 1,0-1,1A będzie spadał przynajmniej powinien wraz ze stopniem naładowania. za 10h sprawdzę napiecie na zaciskach. rano przed rozruchem napiecie na zaciskach było 13,2V przed ładowaniem 12,9 a teraz po dniu w aucie 12,1-12,3, w ulotcenapisali że 12,3 oznacza aku rozładowane. ma dopiero 3 lata i szkoda by padł. albo sam go ukatrupiłem. teraz dosyc mocno słychac gazowanie nie jest to szum gotowania ale słychac bombelkowanie. dla mnie ładowanie aku 1/10A wartości Ah na aku czyli u mnie 72Ah 7,2 A zniszczyło by chyba aku . jeśli przy I=1a słychac gazowanie to przy I=7,2a gotował by sie jak woda w czajniku-tak ma być? ma w nim wrzec na max? alternator nie podaje napiecia po 14,4V wiec I nie wynosi wiecej niz 1A.
    niewiem komu ufać ulotce czy tym co mówia o ład aku 1/10 znamionowego ah.:cry:

    Dodano po 1 [minuty]:

    i jeszcze jak ustalic to odpowiednie napiecie ładowania na prostowniku?
  • #26 18 Dec 2009 19:10
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    16V to zdecydowanie za dużo - nawet jeśli od razu nie zniszczy akumulatora, to przyśpieszy jego zniszczenie;
    zasadą jest wyłączanie ładowarki po osiągnięciu 14.4÷14.7V przy ładowaniu prądem C/10, albo utrzymywanie
    napięcia nie większego od 13.5÷13.8V (i wtedy można pozostawić akumulator na ładowaniu dowolnie długo).

    Co rozumiesz przez "czemu teraz napięcie jest niższe o 0,8v?" - ile jest, w jakich warunkach mierzone?

    Jeśli po dniu w aucie, którym jeździsz, jest napięcie 12.3, a było 13, to znaczy, że auto nie ładuje prawidłowo -
    jeśli nie jest tak, że ostatnio jechałeś blisko, albo na małym gazie, to na akumulatorze ma być minimum 13V.
  • #27 18 Dec 2009 19:15
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    mam prostownik taki jak ten:
    http://www.allegro.pl/item774044414_prostownik_z_autoregulacja_pradu_12v_15a_fv_hit.html
    jst płynna regulacja. i jeśli wezme na max mam około 2-2,5A prądu ładowania, mierzyłem to miernikiem nie wskaźnikiem w prostowniku, i wnioski mam takie albo ten prostownik jest spier albo moje aku jest naładowane, bo gdyby było rozładowane to ustawione na max ładowanie dawało by z 5Aminimum.


    jakas dygresja?

    Dodano po 3 [minuty]:

    w warunkach obecnej pogody -10.
  • #28 18 Dec 2009 19:22
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli podnosisz napięcie do około 16V i pobór prądu z prostownika masz nieco większy od 1 A to znaczy że akumulator jest naładowany.Na pewnym portalu internetowym jest do kupienia prostownik 12V 800mA w przystępnej cenie.Zamiast się bawić i męczyć akumulator i robić na nim doświadczenia podłącz na noc nawet w najbardziej mrożne noce taki prostowniczek który będzie podtrzymywał akumulator w ciągłej gotowości do pracy.Mały prąd z tego prostowniczka pozwoli na jego ciągłą pracę z akumulatorem.
  • #29 18 Dec 2009 19:24
    zizitop901
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    nie to nie tak. ładuje jak należy- podczas pracy silnika na zaciskach aku jest ciagle 14,4v bez wzgledu na predkosc obrotową silnika wiec alternator i reg napiecia jest ok. tylkospostrzegłem jedna małą rzecz mianowicie jest to od poczatku-niewiem czy wszystkie auta tak mają- po ciezkim rozruchu aku zwłaszcza zima dostaje mocno w d.... i po odpaleniu silnika obroty są mniejsze od ustawionych o jakies 200obr na/s ustawione mam 1000 na ciepłym silniku. po 5-10 minutach w zależności od czasu trawnia rozruchu i stopnia rozładowania aku obroty wskakuja na ustalone 1000 i tak zostaja. teraz czy reg napiecia po rozruchu szybko chce doładowac aku do tych wymaganych 14,4v i ociaza silnik alternatorem i stad ten spadek obrotów przez pierwsze 5-10 min silnika?
  • #30 18 Dec 2009 19:29
    kierbedz4
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Ustawiasz prostownik na zakres max ale nie zmierzyłeś napięcia na trzonkach podłączonego do prostownika akumulatora.Zmierz napięcie i ustaw na regulacji tak żeby napięcie na aku wynosiło 14.5V nie patrząc na skale amperomierza.
  Search 4 million + Products
Browse Products