Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trochę wiedzy o pociągach

tomaszo 24 Wrz 2005 11:20 476649 2577
  • #1 24 Wrz 2005 11:20
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Olo - widze, ze siedzisz w pociagach. Powiedz jakie tam sa silniki? Jaki typ, moc, jak rozwiazana przekladnia?

    W ogole zaczepilem kiedys maszyniste Et22 i mowil, ze to ma uciag okolo 3300 ton, po silniku na os - czyli 6 silnikow. Teraz czy ja dobrze zapamietalem, mowil ze kazdy ma ... wlasnie - czy calosc ma 750 kW czy ?... Kazdy nie moze miec az tylu - to byloby nie do zasilenia...


    -----------------------

    Posty sa wydzielone z dzialu Na wesolo - bo zrobilo sie powaznie i naukowo :), a zawsze taka wiedza moze sie komus przydac.

  • Megger
  • #2 24 Wrz 2005 15:32
    Adi24
    Poziom 20  

    Pytanie troche odbiegające od tematu.
    Czy wie ktoś po co się sypie tłuczeń na tory??
    :arrow:tomaszo
    EU07 ma moc ok 3MW, ET41 ponad 4, o ile dobrze pamietam. Zapoznaj się z tą stronką http://www.eu07.pl/

  • #3 24 Wrz 2005 15:59
    Roli
    Poziom 26  

    Jak wiadomo metal ślizga sie po metalu, sypanie np. piachu powoduje wzrost tarcia między szynami a kołami i dzięki temu istnieje możliwość pewniejszego ruszania, hamowania oraz wtaczania sie pod wieksze górki.

  • Megger
  • #4 24 Wrz 2005 16:13
    Adi24
    Poziom 20  

    Roli, to że się sypie piasek na szyny to ja wiem, ale mi chodzi o tłuczeń sypany na torowisko.

  • #5 24 Wrz 2005 16:13
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Adi - to jednak dobrze pamietam... 6 silnikow po 750 kW... MASAKRA!!!

  • #6 24 Wrz 2005 19:45
    heynow
    Poziom 19  

    ET22 ma 3 MW - 6 silników 500kW każdy EU/EP07 ma silników 4. Wydaje mi się że są 3 rodzaje szyn różniące się m.in. wysokością.
    Mój ojciec pracuje na kolei (pociąg pogotowia sieciowego) i już miał doczynienia z delikwentem śpiącym na torach. Koleś (też kolejarz) był pijany, położył się spać między tory. Jechał pociąg, nie wiem jaki, ale koleś oberwał pługiem śnieżnym i odleciał pare metrów. Wiadomo szpital itd., ojciec jeździł oddawać krew, koleś żyje a raczej wegetuje (połamane ręce, nogi, żebra, uszkodzony mózg). Ja na pewno nie położyłbym się za 5000 PLN pod pociąg.

  • #7 24 Wrz 2005 20:41
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Aha. Ale to i tak straszliwa moc! Trza kurcze elektrowni, zeby wykorzystac - pewnie sie przewody grzeja podczas ruszania z pelnym skladem...

  • #8 24 Wrz 2005 20:51
    heynow
    Poziom 19  

    Tam gdzie pociagi ruszają, hamują, rozpędzają się trzeba częściej wymieniać przewód/przewody jezdne.

    Jest podobno taki przesąd wśród maszynistów: jak walniesz psa, to następnym obiektem, w który walniesz jest człowiek.

  • #9 24 Wrz 2005 23:43
    fotonn
    Poziom 28  

    Witam!
    Nawet jeśli "statycznie" wyliczona wysokość gościa będzie mniejsza niż odległość najniższego elementu podwozia EU07 od podkładu (nie ma chyba mocno rozwiniętego płata czołowego mózgownicy - tak sobie tłumaczę, skąd wziął mu się taki pomysł - a mówią, że "jak przejdzie głowa to i reszta się zmieści") to porwie go pęd powietrza; pod lokomotywą powstaje podciśnienie za pierwszym wózkiem, więc drugi "jest jego". Jeśli się zdecyduje i jakimś cudem jednak przeżyje, idę o zakład, że gatki będzie musiał zmienić, chyba że lubi chodzić w mokrych i zas..nych.
    Był post o tłuczniu - jest to element nawierzchni przejmujący obciążenie od podkładów i - rozkładając je na większą powierzchnię - przekazuje "do gruntu", który nie ma wystarczającej nośności, aby wytrzymać bezpośredni nacisk tych podkładów. Oprócz wymienionych już funkcji, ma jeszcze jedno ważne zadanie. Otóż obsypanie podkładów z każdej strony, a szczególnie od czoła zapobiega wyboczeniom toru bezstykowego (odcinki po kilka, kilkanaście kilometrów bez przerw dylatacyjnych) w czasie wysokich temperatur, kiedy ściskające naprężenia termiczne w szynach osiągają wartości kilkudziesięciu MPa. Bez tłucznia tor powykręcałby się w serpentynkę.
    Było też pytanie o grzanie przewodów podczas rozruchu lokomotywy.
    Pobierany prąd osiąga ok. 1000 amper. Najbardziej grzeje się punkt styku pantografu z drutem (poza oczywiście rezystorami rozruchowymi na lokomotywie, które z założenia mają się grzać). Cały "wic" polega na tym, że punkt ten się przesuwa. Gdy jednak uruchamiana lokomotywa nie ruszy natychmiast, bo np. skład pociągu jest zahamowany, często dochodzi do "zespawania" (tak mówi się w żargonie, ale jest to raczej zgrzanie) pantografu z drutem jezdnym i do zerwania sieci.
    Grzeją się też przewody drugiego bieguna sieci trakcyjnej, czyli połączeń elektrycznych szyn (same śruby i tzw "łubki", skręcające szyny, mają za słabą przewodność). Czasami, gdy brak tych przewodów, bo ukradł je jakiś idiota, żeby sprzedać złom aluminiowy, może dojść do wytopienia końcówek szyn od łuku elektrycznego, a co dalej to nietrudno przewidzieć.

  • #10 25 Wrz 2005 23:29
    olo-eu
    Poziom 17  

    do tomaszo:

    eu07 ep07 ep08 et22 et41 ma silniki tego samego typu:

    silniki szeregowe pradu stalego tupu: ee541f o mocy: 500kW. napiecie zasilajace silnika to 1500V polaczone one sa zawsze w pary szeregowe (aby zapobiedz poslizgom i rozbiegnieciu silnika trakcyjnego)
    laczna moc elektrowozu 4 osiowego czyli ex07 to 2000kW
    w et22 jest 6 silnikow trakcyjnych czyli laczna moc elektrowozu to 3000kW a uciag maksymalny to 3600 ton po plaskim profilu

    na przykladzie EU07 moge opowiedizec o rozruchu takiego lektrowozu

    na pozycjach od 1 do 28 jest uklad szeregowy silnikow trakcyjnych czyli napiecie na silnikach 3kV/4 prad rozruchu tej grupy do 750A


    na 1 pozycji jezdnej oporo ukladu szeregowych rezystorow jest najwiekszy a na 27 najmniejszy na 28 pozycji jest juz jazda bezoporowa i przygotowanie do rownoleglego polaczenia silnikow trakcyjnych na pozycji 29 przechodzimy na uklad rownolegly czyli 2 grupy silnikow po 2 (napiecie na silniku 3kV/2) i od 29 do 42 jazda znowu oporowa a na 43 jazda rownolegla bezoporowa prad rozruchu na rownoleglej to 600A na grupe czyli 1200A lacznie przy 3kV ;) po dojsciu do pozycji bezoporowych mozna bocznikowac silniki ktorych zasada dzialania polega na bocznikowaniu uzwojen stojana rezystorem bocznikoujacym zwiekszajac jednoczesnie przeplyw pradu przez wirnik (oslabienie pola w silniku i SEM)

    w et22 jest podobnie ale jest uklad posredni, szeregowy (6 silnikow seregowo)napiecie na silniku (2 grupy po 3 silniki) 3kv/6 szeregowo-rownolegly (3 grupy po 2 silniki) napiecie na silniku 3kv/3 i rownoglegly napiecie na silniku 3kv/2 prady rozruchu sa takie : szereg do 750A szeregowo-rownolegle do 2*600A rownolegle do 3*600A czyli max 1800 maper przy 3kV ;)


    przkladnia w eu07 et22 i et41 to 18:79 ep07 to 21:76 ep08 to 24:77
    przekladnia jest podlacozna na stale bez sprzegla kazdy silnik ma przekladnie czolowa do osi ;) (tak jest w kazdym pojezdzie trakcyjnym)

    ktos wspominal o stronce www.eu07.pl milo mi ze jest popularna - to jest strona projektu w ktorym jestem wspolautorem ;)

    pozdro

  • #11 25 Wrz 2005 23:41
    Adi24
    Poziom 20  

    :arrow: olo-eu
    Widze że dobrze jesteś obeznany w tym temacie, w związku z tym mam pytanie. Zauwazyłem że w zimie, moze i w lecie tez nie wiem. Zauważyłem ze po podczepieniu lokomotywy do składu maszynista tak jakby na zablokowanych hamulcach chciał ruszyć. Moze to co innego ale dżwiek jaki wyadawał z siebie elektrowóz jst bardzo podobny do tego przy ruszaniu, czy mógłbys wyjasnić o co tu chodzi?
    Acha, i dlaczego lokomotywa na postoju ma podniesione 2 pantografy?
    Ps. Stronke ja przypomniałem:D. Jest tam fajny symulator, ale mój pc jest za wolny do niego, strasznie klatkuje.

  • #12 25 Wrz 2005 23:54
    olo-eu
    Poziom 17  

    bo dojezdzajac do skladu trzeba dojechac doscisnac na okolo 300amper (scisnac zdezaki) i wtedy mozna dobrze skrecic sklad (nie bedize bujal i nie bedzie luzow) w momencie docisniecia wlaczaja sie wiatraki opornikow rozruchowych i trzeba zahamowac lokomotowe (ona stoi w miejscu non stop) w momencie gdy cisnienie w cylindrach hamulcowych osiagnie 2.1 atmosfery silniki odcinane se poprzez otwarcie glownych stycznikow zasilajacych (stycznikow liniowych) i w tym momencie slychac taki pisk gdyz hamulce na cisnieniu 2 atmosfer nie utrzymaja lokomotywy w miejscu przy mocno scisnietych zdezakach

    stoi sie na 2 patykach dlatego eby nie obciazac sieci z jednego miejsca tylko z dwoch ;)

    a co do symulatora to miedzy innymi moj projekt ja robilem do niego modele 3d pomagalem przy fizyce i konsultowalem realnosc jazdy

    pozdro

  • #13 26 Wrz 2005 00:27
    fotonn
    Poziom 28  

    Witam!
    Ale się poważnie zrobiło. Zupełnie tak, jakby ten gość spod pociągu już nie wyszedł.
    Uczcijmy Jego Wyczyn minutą ... na papierosa.
    Proponuję - dla rozruszania żałobników - aby kol. Olo wyjaśnił, co to "patyki".
    Na kolei jest mnóstwo takich żargonowych pojęć.
    Mnie rzuciło się w tej chwili: "wyszła izolacja" - to taka sygnalizacja pozornej zajętości danego odcinka toru przez pociąg, gdy jego tam wcale nie ma.
    Może i pozostali przedstawią takie "skóty myślowe" z dziedzin, w których się obracają.

  • #14 26 Wrz 2005 00:31
    olo-eu
    Poziom 17  

    patyki - pantografy ;)

    a inne czeste nazwy i potworki:

    poslizg przy hamownaiu - sanki
    elektryczny zespol trakcyjny en57 - kibel
    przakaznik nadmiarowy silnikow trakcyjnych - nadmiar
    rozjazd krzyzowy podwojny - anglik

    jest duuuuzo tego

    pozdro

  • Megger
  • #15 26 Wrz 2005 02:20
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Olo-eu - no dzieki wielkie! Widze, ze mamy fachowca w tej dziedzinie, przez duze "F"! Pomecze Cie jeszcze troche. :D

    Dobrze myslalem, silniki szeregowe mogace sie rozbiec... Dlatego, ze sa kilkukrotnie przeciazalne i uzyskuja duze momenty obrotowe?


    Olo - jak to jest z siecia? Przeciez w sumie to tylko te dwa kable przewodza takie moce... co to jest 3 kV.. 600A, 700A... hesuss... Jak to wyglada? Sa co chwila stacje transformatorowe? Co sie dzieje, jak kilka takich ET na na raz rusza... Toz to atomowki malo...

  • #16 26 Wrz 2005 08:08
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    no sam jestem ciekawy, nie dość, że wielki prąd to do tego jeszcze takie napięcie...

    PS. Koleś, który planowal wygrac ten zakład tam na forum gazety napisał temat o treści:
    "czy da sie polozyc na torach pod jadacym pociagiem"

    położyć sie zawsze moze, gorzej z wstaniem :D

  • #17 26 Wrz 2005 10:12
    Marcin_126
    Poziom 16  

    Ja też uważam że symulator ze stronki jest super (niestety padło mi coś w systemie i już mi nie działa) a i z samej stronki można się trochę dowiedzieć.

    A mnie zastanawiało jakiej mocy są te oporniki / ile mocy się na nich wydziela i czy nie dałoby się ich czymś zatąpić (np. sterowanie PWM)?

  • #18 26 Wrz 2005 15:11
    olo-eu
    Poziom 17  

    oporniki sa duzej mocy i dlatego maja dosc wysokie wymuszone chlodzenie. siodemka jest podzielona w miare symetrycznie i sa 2 szafy oporowe. kazda z szaf oporowych ma 2 wiatraki o wydajnosci 300m³/min kazdy. wentylatory plynna regulacje predkosci obrotowej wzgledem poboru pradu - sa zasilane spdkiem napiecia na ostatnim oporniku. moc opornikow mozna wyliczyc: 24.891Ω najwiekszy opor + 0.5Ω opor silnika czyli 1Ω - to jest prad max na 1 pozycji ;)ale jesli nie mozemy rusyc i dojedizemy w miejscu powiedzmy do 13 pozycji to mamy juz tylko 4.099Ω + 1Ω silnikow trakcyjnych czyli niecale 600A. w zasadize to tak jakbysmy podlaczyli 5 Ω grzalke do sieci trakcyjnej :) czyli 1800kW i moc opornikow rozruchowych wlasnie jest rowna okolo 2000kW tyle co sam elektrowoz i pryz rozruchu taka moc jest odkladana na opornikach.

    co do momentu obrotowego tych silnikow on nie zalezy od napiecia tylko od pradu. max moment obrotowy uzyskuje sie przy 600A (750A wysoki rozruch) okolo 10kNm na silnik czyli 40kNm na lokomotowe a max sila pociagowa okolo 300kN

    co do rozbiegniecia to silnik szeregowy ma taka charakterystyke iz nie ma max obrotow wykres napiecia do obrotow jest parabola i max obroty sa ustalone przez opor toczenia lozysk ;) max obroty w silnikach trakcyjnych musza zawierac sie do: 70m/s predkosci katowej na krawedzi wirnika lub 55m/s predkosci katowej na krawedzi komutatora - powyzej tych predkosci moze rozerwac wirnik komutator lub powstanie ogien okrezny na komutatorze.

    co do sieci trakcyjnej pojedynczy przewod na styku moze przeniesc 2kA przewod jezdny jest domieszkowany tytanem srebrem grafitem i najczystsza malokrystaliczna miedzia jego prze4kroj to w zaleznosci od zuzycia okolo 100mm². podstacje trakcyjne oddalone sa od siebie o okolo 20km i dodatkowo sa na wiekszych stacjach. podstacja zbudowana jest bardzo prosto trafo plus prostownik ;) wydajnosc jednej podstacji okolo 4kA w kazdym z 4 kierunkow cyzli jeden tor w jedna strone mozna obciazyc 4kA na stacjach jest jeszcze inaczej np w ilawie glownej jest podstacja wydajna na 8*4kA a kazdy lok przy ruszaniu zdoi z sieci okolo 500 amper na szeregu i 1000 na rownoleglej wiec moze ruszac z pelnym obciazeniem na kazdym otrze wyjazdowym ;)

    Dodano po 2 [godziny] 40 [minuty]:

    kilka fotek pokazujacych niektore podzespoly

    silnik ee541f http://www.znle.pl/galeria/0043b.jpg - porownajcie wielkosc czlowieka :)
    komplet wiatrakow opornikow do EU07 http://www.znle.pl/galeria/0053b.jpg
    wirnik ee541f http://www.znle.pl/galeria/0049b.jpg
    oporniki rozruchowe ET21 (chlodzenie wlasne - nie wymuszone) http://www.znle.pl/galeria/0041d2b.jpg
    jeden z opornikow EU07 http://www.znle.pl/galeria/0061b.jpg
    porownanie wielkosci zestawu kolowego z przekladnia do czlowieka (eu07) http://www.znle.pl/galeria/0074b.jpg

    i na koniec moja ulubiona maszynka ktora najlepiej mi sie jezdzilo ;)
    http://www.znle.pl/galeria/0122b.jpg - i pokazcie mi czlowika ktory sie zmiesci miedyz odgarniaczami a podkladami
    w ET22 jest podobnie :) http://www.znle.pl/galeria/0141b.jpg
    reszta znajduje sie tu: http://www.znle.pl/pliki/galeria.html


    pozdro

  • #19 26 Wrz 2005 18:40
    k4be
    Poziom 31  

    A czym się właściwie różni EU od ET?

  • #20 26 Wrz 2005 20:53
    olo-eu
    Poziom 17  

    sa to skroty typow ;)
    1 litera

    E - elektryczna
    S - spalinowa

    2 litera

    P - pasazerska
    T - towarowa
    U - niwersalna (pasazersko towarowa)
    M - manewrowa

    cyfry to numer kolejny serii typ i rodzaj konstrukcji ;)

    zespoly trakcyjne i wagony motorowe dzieli sie na

    E - elektryczne
    S - spalinowe

    2 litera

    D - dalekobiezne
    N - przystosowane do niskich peronow (maja schodki)
    W - przystosowane do wysokich peronow (nie maja schodkow)

    austobusy szynowe maja skrot SA - szynowy autobus

    pozdro

  • #21 26 Wrz 2005 21:28
    k4be
    Poziom 31  

    Tyle to wiem, ale czym to się różni w praktyce, czy np. ET nie może ciągnąć osobowego? ;)

  • #22 26 Wrz 2005 21:49
    MuNiO
    Poziom 26  

    k4be napisał:
    tyle to wiem, ale czym to się różni w praktyce, czy np. ET nie może ciągnąć osobowego? ;)


    zalezy

    glownie po modernizacji polegajacej na dodaniu sprzegu grzewczego i drugiego przewodu powietrznego do automatyki zamykania drzwi

  • #23 26 Wrz 2005 23:02
    olo-eu
    Poziom 17  

    o widze ze ktos poinformowany ;) et moze ciagnac pociag pasazerski jesli zostanie dodany przewod ogrzewania wysokiego napiecia i przewod pneumatyczny 8 atmosfer do sterowania w wagonach. natomiast EP nie moze ciagnacp ociagu towarowego ze wzgledu na swoja charakterystyke trakcyjna - jest za slaba przy rozruchu

  • #24 26 Wrz 2005 23:51
    fotonn
    Poziom 28  

    Marcin_126 napisał:

    A mnie zastanawiało jakiej mocy są te oporniki / ile mocy się na nich wydziela i czy nie dałoby się ich czymś zatąpić (np. sterowanie PWM)?

    Na przełomie lat 80-tych i 90-tych w Polsce próbowano zastosować tyrystorową regulację na lokomotywach manewrowych EM-10. Dlatego w manewrowych, że te jeżdżą powoli i często znajdują się w fazie rozruchu. Wówczas moduły tyrystorowe były bardzo drogie i ich zabudowa w lokomotywach ciągnących pociągi była nieuzasadniona ekonomicznie (jazda na oporach rzadko trwa tutaj dłużej niż minutę, dwie). Te manewrówki były bardzo awaryjne. Nawalało często właśnie to impulsowe sterowanie, a to ze względu na fatalną jakość napięcia w sieci trakcyjnej - częste przepięcia i inne "śmieci". Niestety są maszyniści - tacy z ciężką ręką - którzy się do ich powstawania też przyczyniają.
    A swoją drogą: startującej siódemce luzem, kierowca niejednej bryczki może tylko dym z rury powąchać.
    Ale, wracając do EM-10-tek, ponoć do dziś jeździ jedna albo dwie, z wymienionymi podzespołami, a nie wiem, czy nie są przerobione na rozruch "oporowy"? (To pytanie do Olo)
    Ostatnimi laty PKP miało okazję dołączyć do grona użytkowników lokomotyw wyposażonych w silniki asynchroniczne. Niestety, kolejowi bonzowie przepie...lili forsę na nie przeznaczoną. Co tam, ważne że mają dobre samopoczucie. Poczytajcie poniżej, szczególnie zaznaczony fragment. Tytuł: "Zmiany personalne w Grupie PKP".
    Pozdrawiam.

  • #25 27 Wrz 2005 00:53
    olo-eu
    Poziom 17  

    loki z silnikami aynschronicznymi to mialy byc eu11 a nikt nie przepil kasy tylko dzien przed odbiorem lokomotyw bank cofnol kredyt dla pkp cargo bo tak i koniec - polska

    teraz wszystkie EM10 maja rozruch tyrystorowy a jazda na oporach czy trwa minute ? nie przy towarwych pociagach trwa czasem i tych minut 10

    wracajac do rozruchu tyrystorowego w latahc 80 i 90 mielismy tylko dostepne podzespoly od wielkiego brata i tak jakos wyszlo :/ - w niemczech 10 lat wczesniej jezdzili na tyrystorach
    pozdro

  • #26 27 Wrz 2005 12:58
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Mam jeszcze takie pytanie - jakie sa przebiegi, co sie spuje najczesciej, co ile sa przeglady, ile wytrzymuja szczotki i z czego sa wykonane?

  • #27 27 Wrz 2005 13:59
    olo-eu
    Poziom 17  

    szczotki wykonane sa z grafitu (tak ze zwyklego grafitu) ulozone sa w uklad X gdyz silnik ma 4 uzwojenia wzbudzenia i zawsze pracuja przeciwlegle pary w silniku trakcyjnym. w zaleznosci od mocy silnika szcotek (na jednej stronie) sa 2 4 6 lub 8 ulozonych obok siebie w szczotkotrzymaczu przebiegi sa rozne zaleznosci od stylu jazdy wilgotnosci powietrza i temperatury a przebiegi ogolne lokomotywy miedzy naprawami to:
    naprawa rewizyjna - pol miliona kilometrow
    naprawa glowna - chyba co okolo 5 mln kilometrow

    nie pamietam tych wartosci pisze z pamieci - jesli zweryfikuje w zakladzie taboru to podam poprawne dane :)

    przeglady kontrolne co 2 dni
    przeglady okresowe co 25 - +/-5 dni
    przeglad szczegolowy co 250 tys km

    max ilosc napraw glownych to 4 czyli przebieg lokomotywy to okolo 20 mln km

    sredni dobowy przebieg elektrowozu okolo 1500km

    najczestsze usterki hm roznie

    przebite elektrycznie silniki, zwarcia, zuzyte klocki, urwane szczotkotrzymacze, podkute kola, rozbiegniete silniki, itd

    dla ciekawostki, naprawa glowna jednego silnika trakcyjnego to okolo 50 tys zlotych a naprawa glowna calego elektrowozu to koszt okolo 1.5 mln pln i jest stala - niezalezna od stopnia zuzycia czy uszkodzenia, normalna praktyka jest upychanie co sie da z czesci uszkodzony nawet z innych lokomotyw do niej (np eu07 - 301 idzie na glowna a w eu07-300 spalil sie silnik wiec on idzie do 301 itd itd ;) )

    pozdro

  • #28 27 Wrz 2005 15:46
    doxent
    Poziom 21  

    zastanawia mnie dlaczego elektrowozy jezdza w Polsce na stalym pradzie a nie na zmiennym. Przy zmiennym bylby latwiejszy przesyl i mniej podstacji. Ciekawe jakie wogole PKP placi rachunki za prad ? Czy nie oplaca sie kolei posiadac wlasnej elektrowni z ktorej zasilalaby siec zamiast przeplacac za prad ?

  • #29 27 Wrz 2005 21:55
    heynow
    Poziom 19  

    EP 07 ma chyba inna przełożenie niż EU 07, stąd różnica w oznaczeniu.
    Lokomotywa towarowa może ciągać pośpieszny, np 14.29 Warszawa Wschodnia, czasem pociąg relacji Bydgoszcz - Białystok, opóźniony 10 minut ponieważ ciągnie go BYK, czyli ET22.
    W Polsce wszystko jest możliwe, widziałem nawet gagarina (ST44) z osobowym.

    Zastosowanie prądu stałego -> trudniej go ukraść ;-)

  • #30 27 Wrz 2005 23:46
    doxent
    Poziom 21  

    heynow napisał:

    Zastosowanie prądu stałego -> trudniej go ukraść ;-)


    no ale idealnie nadaje sie do grzania chalupy. Kilkanascie grzalek polaczonych w szereg i mozna nawet mala wioske ogrzac a na kolei pewnie nawet licznik nie drgnie przy takim malym poborze rzedu np. 20kW-30kW. Swoja droga kabel musialby byc bardzo grubasny i dobrze izolowany.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME