Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

gdL 08 Paź 2005 11:42 12461 21
  • Moja ostatnia i mam nadzieje wiekowa konstrukcja na niemieckich Visatonach. Visaton to firma dość dobra i dość niedroga. Poziom wyższy od Tonsila, ale niższy od Vify czy ScanSpeaka. Cena podobnie. Przetworniki stosowane pochodzą z wyłączeniem kopułki z mocno niehighendowej serii, następców serii W, tym razem z dopiskiem S. Głośniki otrzymały sztywniejsze membrany i silne układy magnetyczne.

    Założenie - konstrukcja możliwie jak najmniej kompromisowa, jak na te koszty, które na nią przeznaczyłem. A przeznaczyłem 1.6 kzł. Okazała się jednak bardzo kompromisowa, zwłaszcza jak zaczynałem dużo czytać i dokształcać się w budowie zwrotnic, kierunkowości pasma...

    BUDOWA :

    Wysokie tony powierzyłem highendowej kopułce o średnicy 20 mm oznaczonej symbolem G20SC, punkt odcięcia to 3,2kHz, a stromość filtru 18dB/oct. Pasmo średniotonowe to już domena przetwornika o twardej szesnastocentymetrowej celulozowej membranie, grającego pasmo kierunkowe 200-3000 Hz, natomiast jednostka niskotonowa umieszczona na bocznej ściance ma 25 cm średnicy, polakierowaną celulozową membranę - podobnie jak w170S - ta sama seria. Jego moc to 80W, ale jest cięty 200 Hz, stąd spokojnie wytrzyma.

    Kolumna podzielona jest na komory - około 13L dla niskotonowego i 75L dla niskotonowego. Komora średniotonowa jest całkowicie wytłumiona materiałem tłumiącym zakupionym w firmie Visaton - taki rodzaj arkusza waty. Zwiększa to objętość widzianą przez głośnik do 20L spokojnie. Membrana zawieszona jest twardo, komora jest całkiem szczelna. Niskotonowa komora jest niewytłumiona, natomiast co 25-30cm przykręcone są deseczki spinające ściankę, tłumiące rezonanse i nadające odpowiednią sztywność,strojenie komory to 36Hz. Pasmo grane przez niskotonowy kończy się na 150Hz, dalej efektywność przetwarzania spada. Długość fali podziału to ponad 2m, czyli do powstania fali stojącej głębokość komory musiałaby być około 60cm. Ma 38. Szkodliwych efektów na zboczu filtru nie odczułem - testowałem brzmienie kontrabasu. Odległość między głośnikiem niskotonowym a średniotonowym to dla częstotliwośći podziału to 1m, więc praktycznie połowa długości fali. Okazało się, że nie występują tu żadne rezonanse, a głośnik średniotonowy pracuje w przeciwfazie w stosunku do niskotonowego. W przypadku odwrotnej polaryzacji osłabienie występuje na osi głośnika średniotonowego, natomiast tak jak jest, osłabienie jest w połowie odległości między głośnikami - ok 50 cm nad podłogą. Fazowe problemy niestety, jak zawsze obecne są w okolicy częstotliwości podziału średnio/wysoko ~3kHz, bowiem długość fali to już całe 10 cm, a odległość między membranami >10cm. Miejsca częściowych jakie wybrałem do osie głośników, natomiast pomiędzy nimi jest górka efektywności przetwarzania. Wolałem takie coś niż dwie górki na osiach głośników i dół między nimi.Tak więc wydaje się, że promieniuje jedno źródło.

    Zwrotnica jest 3 drożna, filtry 2 rzędu, tłumienie 12dB/oct. Tylko dla wysokotonowca 3 rzędu - 18dB/oct. Podział dla niskotonowego to 150Hz, średniotonowy gra od 200 do 3 kHz, wysokotonowy od 3,3kHz. Wkleję wykresy policzone w programie Xover Pro, starałem się dobrać to pod kątem liniowej charakterystyki i nie tłumić, by nie tracić mocy wzmacniacza. Mam nadzieję, że mi się udało, bo kolumny grają dość ciepło. Obejrzyjcie sobie schemat i wykresy powstałe z przeniesienia charakterystyk. Całość próbowałem symulować również w Boxsim, dobry program i jest baza głośników Visatona. Zwrotnica nie była mierzona inaczej niż na ucho, tak więc nie jestem w stanie podać Wam bezwzględnego punktu odniesienia. Wydaje się równo i bez podbarwień.

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    A co mówi WinISD na ten temat ? Popatrzcie...

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Obudowa kolumny to lite drewno sosnowe 2cm, lakierobejca Mahoń. Po pierwszym pokryciu lakierobejcą była traktowana papierem ściernym 150, coby poprawić rysunek słoja. Jest dużo wzmocnień, nic nie rezonuje, obudowa jest mocna i sztywna. Drewno jest bardzo dobre moim zdaniem. Istnieje kilka problemów. Nie zawsze drewno jednakowo pokrywa się lakierobejcą, ma pewne artefakty, nie jest idealnie gładkie, sęki lubią wypadać, deski trzeba kleić, a lubią one być nierówne. Ale przede wszystkim jest niedrogie, twarde w porównaniu z wiórówką czy MDF, łatwo się kształtuje i nie wymaga już żadnej okleiny. Wymiary to [wys/szer/gleb] - 114/26/40. Kawał kolumny.

    BRZMIENIE :

    Kolumny podłączyłem najpierw pojedynczo do mojego LM3886, tak, że przez jakiś czas kolumienka mojej produkcji grała sobie w parze Stereo z monitorkiem SONY na podstawce, co pozwoliło mi przyjąć pewien punkt odniesienia. Teraz wiem, że sprofanowałem swoją kolumnę. Brzmienie monitorka SONY było suche, anemiczne. Dźwięki wylewały się z niego jako jedna masa. Jakże odmienne było brzmienie dużej trójdrożnej konstrukcji. Przede wszystkim fundament basowy.

    Basu jest dużo, to ze względu bliskości ścian. Da się to skorygować, ale po co, przecież w większości odsłuchów bardzo cicho, bez konturu, na otwartej końcówce, to wcale nie przeszkadza, a wręcz jest pożądane. jego charakter dąży raczej do uderzenia i głębii, niż do przesadnie długiego wybrzmiewania, co w porównaniu do mojego subwoofera na Vifie trochę mnie zdziwiło. Po puknięciu w membranę Vifa jeszcze jakiś czas oscyluje, wydając pomruk, natomiast Visaton W250S milknie. Pomyślałem, że coś nie tak, ale podczas pracy ze wzmacniaczem jest w porządku, a wręcz tak powinno być, bas jest przez to krótszy i wyzsza jest jego rozdzielczość. Daje się zauważyc, że efektywnośc przetwarzania szybko rośnie i powyżej 40hz jest już głośniej, niż przy Vifie, natomiast poniżej Vifa lepiej się sprawuje, grając jeszcze pasmo w okolicach 32 Hz całkiem efektywnie. To zasługa rezonansu, który w W250S wynosi 31 Hz, a FS Vify to 25Hz. No cóż - nie można mieć wszystkiego.

    Obawiałem się o połączenie średnicy i niskich tonów oraz o kierunkowośc brzmienia. Odpowiadam pewnie, że przy 150 Hz da się ciąć głośnik na bocznej ściance, nie trzeba kupować monstrualnych cewek. Nie daje się pokazać palcem skąd pochodzi dźwięk. Powyżej 150Hz pałeczkę szybko przejmuje midwoofer W170S. Głośniczek ma malutki magnes i obawiałem się o jego efektywność. Niepotrzebnie. Średnica nie stara się dominować i może mogłoby być jej więcej, natomiast słychać to tylko przy kiepskim źródle, jakim jest zintegrowana karta dźwiękowa PC. Odczuwa się pewien niepokój brzmienia, z powodu wysokiego poziomu szumów i przydźwięku wysokich częstotliwości. Z odtwarzacza CD dźwięk jest super. Jest na prawdę ciepły i odrywa się od głośników. Nie tworzy zbitej masy. Jego rozdzielczość w porównaniu do drogich Vif jest pewnie marna, ale lepsza niż to co słyszałem [ STX, TVM... ].

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Wysokie tony to jest temat na osobną rozprawę. Kopułka warta jest swej ceny! Polecam ją wszystkim wymagającym. Słychać wszystko, pogłos, echo, miotełki... bardzo analitycznie i z umiarkowaną efektywnością, co sprawia, że kopułki nie trzeba tłumić. 88dB+kierunkowość, w zupełności wystarcza. Zaskoczyła mnie mnogość mikrodetali w nagraniach począwszy od formatu MP3 po płytę CD. I w jednym i w drugim wypadku słychać dużo więcej. Można poznać muzykę na nowo.

    Na co zwracałem uwagę przy budowie i chciałbym również Was uczulić :

    1. Jedno źródło niskich tonów, jedno średnich i jedno wysokich, nie ma sensu duplikować ze względu na charakterystyki fazowe i wypadkowy opór, który lubi spaść do 5 ohm już w mojej konstrukcji.
    2. Ścianka przeciwległa nierównoległa w komorze średniotonowej + wytłumienie całkowite komory // redukcja fal stojących.
    3. Wąski wymiar szerokości, co poprawia stereofonię.
    4. Zwrotnica umieszczona na gąbce co redukuje drgania.
    5. Kondensatory MKP/MKT w torze wysokotonowym, poza tym tylko bipolarne. Cewki umieszczone do siebie tak, by nie oddziaływały, separacja mechaniczna sekcji wysokotonowej.
    6.Wzmocnienia wewnętrzne obudowy, na ściankach i spinanie ścianek ze sobą oraz bezwzględne uszczelnienie.
    7.Średniowysokotonowa sekcja oddzielona od reszty, na wysokości uszu siedzącego słuchacza.
    8. Róbcie głośniki jako lustrzane odbicia.
    9. BR tylko z rury PCV giętej nad ogniem. Kosztuje grosze, więc jakieś 40 zł z potencjalnego zakupu BR np w Akkusie - zostaje w kieszeni ! :)

    CENNIK : Ciut powyżej 1600 zł. Dodam, że głośniki i zwrotnica kosztowały mnie 1200 zł.

    Popatrzcie na kilka zdjęć :

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Pobejcowane...

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Woofer na bocznej ściance :

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Gotowa konstrukcja u mnie w pokoju :

    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC
    Kolumny trójdrożne na Visatonach W250S, W170S, G20SC

    Kolumny stanęły 50cm od ścian tylnych i jakieś niestety 30 cm od boków, więc ucierpiała stereofonia i scena dźwiękowa. Teraz przydałby się salon odsłuchowy... Na koniec chciałbym podziękować za pomoc i fachowe porady Tomaszo i Questerowi ( z Audiomanii ).


    Fajne!
  • #2 08 Paź 2005 13:13
    piórko
    Poziom 30  

    Fiu fiu fiu :!: za coś takiego w salonie HI-Fi chcieliby zapewne 5000 jak nie więcej... To jest właśnie sedno DIY :!:

    gdL napisał:
    Okazała się jednak bardzo kompromisowa, zwłaszcza jak zaczynałem dużo czytać i dokształcać się w budowie zwrotnic, kierunkowości pasma...
    Właśnie, gdy wie się coraz więcej wydaje się się, że nie wie się nic :cry:

    Zastanawiam się czy dechy się nie rozeschną ale widzę obok doniczki środki zapobiegawcze...

    Czy skrzynka nie wyglądałaby lepiej pokryta tylko lakierem bezbarwnym?
    Dlaczego ma to być Twoja ostatnia konstrukcja?
    Cewki powietrzne?
    Sekcja wysokotonowego wydaje się być 3 rzędu...
    Możesz dopisać wartości elementów korektora wysokotonowego?
    Xover Pro - gdzie to zdobyć?
    Gdzie zaopatrywałeś się w głośniki?

    Szczery podziw !

  • #3 08 Paź 2005 13:53
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Powiem szczerze, ze wlasnie tak sobie je wyobrazalem jak bylismy na etapie zastanawiania sie co bedzie najlepszym kompromisem :)

    Wlasnie jak napisales - w porownaniu do DROGICH Vif... Uwazam, ze w tej cenie miescisz sie w bardzo udanym kompromisie - i jak sam widzisz, wszystko gra jak w zalozeniach. Kopulka jest naprawde niezla i tutaj tez nie mozesz porownywac do STX czy Tonsila, to juz nie ta klasa! Zejscie z tej basowki jest juz naprawde przyzwoite, narzekac nie mozna. Od glosnika tej wielkosci nie wymaga sie wiecej.
    Stylowo wykonczyles, obudowa bardzo rzetelna. Dosc sporo objetosci dales dla basowki - milo slyszec, ze mimo to nie ma klopotow z impulsem. Dobry naped to dobry naped...

    Coz za pysznosci tam sie zalapaly na zdjeciu? :) (trunki)

    Aha - bardzo dobrze, ze zaokraglone sa krawedzie. Hmm... Dalo sie jeszcze pare cm zwezic front, czy nie chciales przesadzac ?

    Mozesz poeksperymentowac - moze lepiej beda graly jak niskotonowe skierujesz do srodka pokoju - czyli naprzeciwko siebie.

  • #4 08 Paź 2005 14:22
    gdL
    Poziom 27  

    Cytat:
    Czy skrzynka nie wyglądałaby lepiej pokryta tylko lakierem bezbarwnym?

    Podobał mi się kolor mahoniu, chciałem coś, co wyglądałoby ciekawie i jednocześnie z klasą, a z drugiej strony wolałem nie zaczynać przygody z fornirem od takich skądinąd dla mnie drogich kolumn, bo wiedziałem, że mogę coś popsuć.

    Cytat:
    Dlaczego ma to być Twoja ostatnia konstrukcja?

    Takie jest założenie, bo kolumny wyszły na prawdę nieźle i pewnie długo ich nie zmienię, a marzenia to ma się duże [ węglowy scanspeak + revelator ]

    Cytat:
    Cewki powietrzne?

    Jak widzę dużo jeszcze do poprawienia w opisie. Oczywiście, cewka w filtracji wysokotonowego jest powietrzna, podobnie jak górna część filtry BP średniotonowca

    Cytat:
    Sekcja wysokotonowego wydaje się być 3 rzędu...
    Możesz dopisać wartości elementów korektora wysokotonowego?

    Korektora na wysokotonowy nie założyłem, ponieważ charakterystyka wydała mi się ciekawsza bez niego. Wyczytałem gdzieś, że filtracja nie jest potrzebna, elementy oczywiście zakupiłem i leżą sobie na parpapecie. No właśnie, jak to jest w praktyce?

    Jasne, że filtr trzeciego rzędu, zaraz poprawię w opisie, chciałem dać wysokotonowemu trochę rezerwy mocowej.


    Cytat:
    Xover Pro - gdzie to zdobyć?

    Xover miałem od znajomego, w internecie nie znalazłem. A szkoda, przydatny program.

    Cytat:
    Gdzie zaopatrywałeś się w głośniki?

    Zaopatrywałem się na stronie http://visaton.pl u Pana Hasa.


    Cytat:
    Coz za pysznosci tam sie zalapaly na zdjeciu? (trunki)

    To pamiątka z wycieczki do Portugalii [ porto ] :) Dobre, kosztowało chyba z 4oiro, a jeszcze stoi bo ma wartość sentymentalną i tak sobie wymyśliłem, że ładnie się skomponuje z kolumną :)

    Cytat:
    Aha - bardzo dobrze, ze zaokraglone sa krawedzie. Hmm... Dalo sie jeszcze pare cm zwezic front, czy nie chciales przesadzac ?


    Tam na bokach są śruby mocujące, ja je zamaskowałem kawałkami ściętych, wyszlifowanych kołków drewnianych, i zrobiłem może ciut za małe frezy, wobec czego jak ścinałem to te frezy niebezpiecznie się zmniejszały. Nie chciałem ryzykować niestabilności takiego wciśniętego kołeczka i już dalej nie zwężałem. Ale jest i plus - ciut poprawia sztywność skrzynki.

  • #5 08 Paź 2005 14:30
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    Ogólnie konstrukcja bardzo ładna. Jako basowy mógłby także sostać użyty W300S - lepsze zejście. Ale zwiekszyłoby to wielkość skrzyń.

  • #6 08 Paź 2005 18:04
    coolombo
    Poziom 29  

    Wszystko cacy ale 75L to chyba za dużo na 25cm przetwornik?

  • #7 08 Paź 2005 20:27
    gdL
    Poziom 27  

    Ten głośnik ze względu na parametry nadaje się tylko do dużych skrzyń BassReflex. To pewna wada, ale za tę cenę [ 199 zł ]...

  • #8 08 Paź 2005 21:06
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dlaczego wada - glosnik ma miec odpowiednia dla siebie skrzynie i koniec. Powiem szczerze, ze dla wolostojacej lepiej, jak ma ponad 90 cm. Wszystko jest odpowiednio dopasowane, co prawda mozna tego W nawet w 50 litrow dac - jednak rzeczywiscie da rade i w takiej skrzyni.

  • #9 14 Paź 2005 20:06
    rafels
    Poziom 22  

    Fajne kolumny. Na pewno dały Ci dużo satysfakcji i zadowolenia. Ciekawy opis konstrukcji, przyjemnie się czyta.
    Sam rozglądam się za kolumnami dla siebie. Na razie szykuje kasę 1000-1500 i zastanawiam się czy lepsze efekty brzmieniowe i jakościowe uzyskam kupując markowe kolumny czy konstruując je samodzielnie.

  • #10 15 Paź 2005 08:39
    gdL
    Poziom 27  

    rafels wydaje mi się, że dużo wyżej możesz mierzyć mając w kieszeni 1500zł i wydając je w 60% na przetworniki, niż kupić firmówki, gdzie cena głośników - zwykle w tej cenie u znanych firm w ilości dwóch na kolumnę, wynosi bardzo niewiele... To jeszcze zależy czy te kolumny mają być duże czy nie, ale z powodzeniem na małe monitory możesz kupić Vify i cieszyć się niesamowicie ciepłym dźwiękiem, może nie o takiej skali jak u mnie z tych Visatonów, ale już o klasę wyżej.

    No albo zrobić takie coś jak ja i mieć dużo, też w sumie niezłego dźwięku, bo tony średnie przetwarza W170S, większy brat W130S, a bas W250S. A proszę Ciebie w Donach od HGP zakres niskośrednio przetwarzają dwa malutkie głośniki W130S. Dony kosztują całe 1300 Euro za parę, w tym ceny głośników to około 400 zł w obu kolumnach !, czyli 100 euro. I za co tu płacisz ? Poza tym Dony mają nieprofilowany BR z przodu i chyba nie dam głowy konfigurację dwudrożną, co znacząco psuje charakterystykę wzdłuż osi pionowej. Sprzedawać się, sprzedają nieźle i zbierają dobre noty od recenzentów. Znaczy to, że seria WXXXS nie jest zła. Aha - górę gra tam chyba Morel.

    Na zachętę fragment recenzji z AV - http://www.av.com.pl/arcticles.php?zine=19&id=86

  • #11 28 Paź 2005 15:37
    Beny.T
    Poziom 10  

    Witam... tym goręcej, że to mój pierszy post.
    Na początek respect dla wiedzy i zdolności twórców, nie tylko tych kolumn, ale i innych z forum.

    Podziwiam te piękne zabaweczki, a jako, że przymierzam się do zakupu czegoś i przy okazji lubie sztukatorstwo w drewnie, to pewnie uzyskam dużo lepszy efekt odsłuchowy budując coś sam.

    Projekt wydaje się być idealny do skopiowania, choć mnie osobiście nie leżą te obudowy... za to urzekły mnie kiedyś (wyglądem) trapezy z JBLa.

    Stąd moje pytanie, czy i ten zestaw można bez utraty jakości zabudować w dobrze policzonych trapezach??
    Czy problem kierunkowości gwizdka nie dyskwalifikuje trapezów w blokach?
    Generalnie czy sugerowana przez twórcę wąska obudowa i boczne usytuowanie woofera jest konieczne, czy można go przenieść na front?

  • #12 28 Paź 2005 19:23
    gdL
    Poziom 27  

    Cytat:
    Stąd moje pytanie, czy i ten zestaw można bez utraty jakości zabudować w dobrze policzonych trapezach??
    Czy problem kierunkowości gwizdka nie dyskwalifikuje trapezów w blokach?
    Generalnie czy sugerowana przez twórcę wąska obudowa i boczne usytuowanie woofera jest konieczne, czy można go przenieść na front?


    Jasne. Trapezy po prostu trudniej wykonać, z punktu widzenia akustyki są oczywiście lepsze. Lepsze, ponieważ nie powstają w nich fale stojące. U mnie w tej właśnie kolumnie jest zabudowany trapezik, w którym gra sekcja średniowysokotonowa. Graniastosłupy z trapezem w podstawie stojące na bocznej ściance [ hehe ale to brzmi, ale przecież trapez to nie bryła... ] mają jeszcze jeden atut. Głośnik wysokotonowy jest oddalony od słuchacza, co poprawia zgodność w fazie. Lekka membranka wysokotonowa zaczyna promieniować zanim woofer się poruszy. Średniotonowy powinien być pomiędzy wooferem a tweeterem. Zobacz sobie zestawy JMlab Utopia. Realizowane w ten sam ton. Jednak kąt odchylenia takiego trapezu oczywiście nie może być za wysoki, bo zarówno kopułka jak i średniotonowy zaczną ujawniać spadki w charakterystyce, zwłaszcza kopułka powyżej 10kHz.

    Co do wooferów na bocznej ściance to jest to zabieg o tyle sporny, że część osób twierdzi, że poprawia on przestrzenność i stereofonię - wąska ścianka, a część, że zaburza źródła pozorne itp. Dla mnie to oszczędność miejsca, kolumny wydają się mniejsze, ale niestety zwrotnica drożej mnie wyniosła, takie umiejscowienie woofera wymusza niski podział i wielkie cewki w filtracji niskotonowego przetwornika.

    Aha, witam gorąco na elektrodzie.

  • #13 28 Paź 2005 23:59
    ar2rek.w
    Poziom 18  

    Witam. Konstrukcja prezentuje sie calkiem ladnie i ciekawie, ale nazywanie wysokotonowca highendowa kopulka jest mocno przesadzone. Visaton jest firma ktora robi dobre glosniki ale nie sa duzo lepsze od tanszego TVMa, zaryzykuje nawet stwierdzenie ze przy dobrym doborze zwrotnicy TVM moze zagrac nawet lepiej, obie firmy produkuja glosniki niskobudzetowe. Ja dalem sobie spokoj z budowa kolumn, brak mi wiedzy na temat zwrotnic, ale nie dlatego ze nie wiem jak one dzialaja, poprostu boje sie je projektowac, bo wiem ze specjalisci pomogaja sobie programami a korekty zwrotnic dokonuja na sluch. W twoim przypadku cala role przejal komputer ktory nie ma uszu(a ciebie nie uwazam za osobe osluchana w dobrym sprzecie, chociazby przez nazwanie tweeterka highendem:) ), dlatego uwazam ze pomysl ze zwrotnica 18dB/okt jesli chodzi o sekcje wysokotonowa, wydaje mi sie mocno przesadzony.
    Ocena po wygladzie nie jest ocena obiektywna, z checia chcialbym poluchac tych kolumn i wtedy sie wypowiedziec. Uwazam ze przy takim budzecie kupilbym kolumny (mogybybyc nawet z drugiej reki) ktore zagralby lepiej.

  • #14 29 Paź 2005 07:37
    gdL
    Poziom 27  

    Kopułkę nazwałem highendową, powtarzając nie tylko po samym producencie, ale także po recenzentach prasy zwanej fachową [ HiFi i Muzyka ]. Mianowicie recenzję jakiegoś podstawkowca Visatona, nazwa w tym momencie wypadła mi z głowy. Tam zastosowali G20SC i redaktor podziwiał właśnie zastosowanie takiej drogiej, rozdzielczej kopułki, która ponoć buduje dużą przestrzeń i odnajduje wiele szczegółów. Nie był już tak pozytywnie nastawiony do basiku i średnicy z AL130.
    Jednak zdaję sobie sprawę, że zbudowanie dobrej kolumny to przede wszystkim zwrotnica, gdzie można dużo popsuć, albo wiele poprawić. Program - podobnie jak wzór matematyczny, policzy teoretycznie, ale do brzmienia może to się mieć dosłownie NIJAK, ja niestety nie miałem jak tego pomierzyć, nie miałem dobrego źródła - choćby i szumu, poza kartą, której nie powierzałbym testowania brzmienia tych kolumn.
    Brzmienie mi się podoba, jest lepsze od tego co miałem do tej pory, lepsze od dużych zestawów STX, ALTONÓW, i niektórych tvm, jakie słuchałem. Niezgodnośći w fazie wyeliminowałęm na ile to możliwe. Droższych konstrukcji nie słuchałem za często, na tyle długo, żeby móc porównać. Fakt jest taki, że pierwszą rzeczą, którą zmienię w systemie powinien być pokój odsłuchowy, bo w moim wypadku to on odstaje od jakości toru.

    Dysponując takim budżetem mogłem zrobić niezłe monitorki na Vifach. Ze średnionisko średnicy 14 cm i podziałem 1 rzędu na 8kHz. Ale miałem inne założenia, nie tylko jakość, ale i wielkość [ dźwięku ? ]. Jestem zadowolony, ale... mi zawsze mało.

  • #15 29 Paź 2005 10:55
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Oj, zebysmy dziecka z kapiela nie wylali, panie, ludzie...
    Ta kopulka rzeczywiscie zbliza sie do referencyjnych poziomow, w ogole nie wolno porownywac Visatona na poziomie srednim i wyzszym do TVM - oj to bardzo krzywdzace by bylo.

    Prawda jest, ze kopulka zdobywa wszedzie bardzo pochlebne recenzje - w Niemczech szczegolnie, sporo prasy fachowej trabi jak jedna, ze to bardzo dobry przetwornik. No wszystkim zaplacic nie mogli :)

  • #16 29 Paź 2005 12:23
    ar2rek.w
    Poziom 18  

    gdL: nie napisales nic o kablach jakich uzyles...

  • #17 29 Paź 2005 12:48
    luke666
    Poziom 33  

    :idea: gdl, możesz napisać sposób wykonania zwrotnicy, jakie są odstępy między cewkami? Zwrotnica jest na płytce miedzianej laminatowej, ścieżki są wytrawiane czy po prostu przeciągałeś po stronie miedzi czymś ostrym i zdzierałeś miedź aż do laminatu?

  • #18 31 Paź 2005 10:28
    gdL
    Poziom 27  

    Cytat:
    nie napisales nic o kablach jakich uzyles...

    Kable to najmniej istotna sprawa. Ważne, żeby nie były zbyt cienkie, zwłaszcza w części prowadzącej sygnał i niskotonowej. Tam dałem 4mm², gdzie indziej po 2mm².

    Cytat:
    gdl, możesz napisać sposób wykonania zwrotnicy, jakie są odstępy między cewkami? Zwrotnica jest na płytce miedzianej laminatowej, ścieżki są wytrawiane czy po prostu przeciągałeś po stronie miedzi czymś ostrym i zdzierałeś miedź aż do laminatu?


    Odstępy między cewkami to minimum 10 cm, z tym , że cewka wysokotonowa jest zupełnie oddzielona od reszty filtrów. Cewki umieszczone tak, żeby nie interferowały, tj rozbieżnie osiami. Zwrotnica robiona punkt-punkt - bezpośrednio i umieszczona na gąbce. Elementy łączone kable 4mm² gdzie jest to wymagane, tam gdzie mniejsze prądy, [ średniowysokotonowa sekcja - 2mm² ]

  • #19 04 Lis 2005 15:35
    Beny.T
    Poziom 10  

    Czesc... to znowu ja i moje laickie pytania... jako ze glosniki Visatona (przynajmniej te z serii W) polecialy w dol, a seria AL wychodzi za drogo, a poza tym trzeba by pewnie wszystko liczyc od nowa, zastanawiam sie nad sensownoscia zastosowania 2 glosnikow srenioniskich... badz to 170-tek badz 130-tek. Co Panowie specjalisci na to??? :?:
    Przegladajac gotowce, badz kity zauwazylem, ze jest to bardzo popularne rozwiazanie, wiec cos w tym musi byc :)

  • #20 05 Lis 2005 07:32
    gdL
    Poziom 27  

    Cytat:
    Czesc... to znowu ja i moje laickie pytania... jako ze glosniki Visatona (przynajmniej te z serii W) polecialy w dol, a seria AL wychodzi za drogo, a poza tym trzeba by pewnie wszystko liczyc od nowa, zastanawiam sie nad sensownoscia zastosowania 2 glosnikow srenioniskich... badz to 170-tek badz 130-tek. Co Panowie specjalisci na to???
    Przegladajac gotowce, badz kity zauwazylem, ze jest to bardzo popularne rozwiazanie, wiec cos w tym musi byc


    Bardzo popularne rozwiązanie, bo efektywność przetwarzania basu, mimo nawet zastosowania BR jest w praktyce niższa niż średnicy, czy wysokich tonów, zwłaszcza, jeśli membrana na basie nie może mieć tych 30 cm. Dlatego tylko jeden z dwóch basowych przetwarza średnioniskie pasmo, a drugi tylko niskie. Pomijam problemy z fazą dwóch głośników grających średnicę. Ja miałem właśnie taki dylemat przed stworzeniem tego co widać wyżej. Moje dylematy rozwiązaliśmy razem Tomaszo, który ostatecznie wyklarował ideę budowy tych kolumn.

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=327092

  • #21 07 Lis 2005 10:42
    Beny.T
    Poziom 10  

    No tak... link, który podałeś wyjaśnia wszystko... no może prawie wszystko...
    Znaczy co do wyboru głośników, to zostaje jak w oryginale... nie zmienia się rzeczy doskonałych.

    To prawie wszystko dotyczy parametrów BR-a... możesz podać więcej szczegółów dotyczących rurki oraz wskazówek co do jej lokacji... wskazany tył, czy niekoniecznie, odległość od głośnika, itp.
    Co Wy na to aby "wydłużyć" tą odległość na przykład tak
    http://www.quadesl.com/diy_esl1.shtml ...mw. pośrodku jest budowa woofera.
    Dodane: Właśnie namierzyłem post o tym... budowa labiryntowa... krótko więc warto o tym myśleć czy zarzucić temat do czasu budowy suba?

    I jeszcze dylemat dotyczący niskotonowca... dużo dobrego piszecie o umieszczeniu go z boku... ja zaś chciałem zaokrąglić boki, więc bardziej mi leży umieszczenie go na froncie... będzie różnica, coś stracę, czy mogę jednak pójść w tym kierunku :?:

    Sens a lot from a mountain :!::!:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME