Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Wymiana bezpieczników

sin88 10 Paź 2005 15:19
  • #1 10 Paź 2005 15:19
    sin88
    Poziom 9  

    Witam,
    nie wiem czy dobrze trafiłem ale mam problem z moja instalacja elek. w domu. Wczoraj wieczorem ktoś wykręcił i ukradł mi bezpiecznik (tak bezpiecznik :D ) i problem jest tego typu że nie pamiętam ilu amperowy był owy bezpiecznik. W domu mam dwa jeden do oświtlenia (10A) drugi do gniadek elek. (16A) i trzeci (ten ukradziony) znajdował się na klatce schodowej. Obecnie wsadziłem tam 25A ale nie wiem czy to odpowiedni i dlatego pytam.

    Wyglada to mniej wiecej tak
    ...................................................................... /--> oswietlenie (10A)
    klatka --> bezpiecznik (??A) [skradziony]<
    .......................................................................\--> gniazdka (16A)

  • #2 10 Paź 2005 15:25
    mkos1
    Poziom 29  

    Teoretycznie powinien być tam załozony minimum 20A ale skoro założyłeś 25A (i udało się go założyć !) to też nie ma większego problemu.
    Ja na Twoim miejscu już nie zmieniałbym tego.

    Pozdrawiam !

  • #3 10 Paź 2005 15:26
    mariusz p
    Poziom 19  

    Witam,
    myślę że 25A był wcześniej - ale mamy czasy...
    Pozdrawiam

  • #4 10 Paź 2005 15:29
    mkos1
    Poziom 29  

    mariusz p napisał:
    .... ale mamy czasy...
    Pozdrawiam


    U mojej koleżanki w jej drugim mieszkaniu (w którym żadko bywa) też często jakiś pajac wykręcał jej wkładki bezpiecznikowe na klatce.
    Więc ... to żadna "nowość".

  • #5 10 Paź 2005 17:13
    ZbM
    Poziom 12  

    najlepiej idź do Rejonu Energetycznego i sprawdź na ile masz podpisaną umowę z energetyką. Tam powiedzą Ci jakie miałeś zabezpieczenie, domyślam się, że jeśli zabezpieczenie znajdowało się na klatce schodowej to pewnie jest to zabezpieczenie przedlicznikowe. I jeszcze jedno zgłoś, aby Ci je oplombowali. Bo jak sami zobaczą to mogą oskarżyć Ciebie o nielegalny pobór prądu, a wtedy kara będzie bardziej surowa.

  • #6 10 Paź 2005 17:26
    sin88
    Poziom 9  

    Ale przeciez to jest chore, jak ktos znowu ukradnie albo sie przepali to co bede czekal az przyjada i wymienia?? A nawet jesli byl tam 20A i jak bede mial 25A to i tak za nie zaplace przeciez wszystko idzie przez licznik nie mowiac o tym ze raczej w domu nie bede mial poboru 25A

    A jesli juz tak bardzo chca to mogli pozabezpieczac skrzynki, a nie kazdy moze je otwierac. Chrzanie ich, zalozyłem tam klodke i dam kazdemu lokatorowi klucz, inną juz jest sprawą inteligencja tego co ukradl bezpiecznik, jak by złotówki nie mógł wydać, przecież to jest żałosne...

    A jak już jesteśmy przy tych bezpiecznikach, bo tak wogóle planowałem wymienić te, które mam w domu, na ten nowszy typ tylko nie zabardzo wiem jakie kupic, wystarczy powiedzieć, że potrzebuje 10A i 16A czy one mają jeszcze jakieś dodatkowe oznaczenia. Może wiecie gdzie mogę o tym więcej poczytać. Poza tym mam problem bo wszystkie gniazdka sa na jednym 16A i jak mam pralke w kuchni, to tam w środku się palą co jakiś czas kable i gniazdko wędruję tak do góry bo cały czas trzeba skracać upalone kable. Jak roziwiązać ten problem? A i wogóle nie ma nigdzie uziemienia (ale z tym to chyba nic nie zrobie) ale przy tej pralce mam podłączony "-" do uziemjenia...

  • #7 10 Paź 2005 18:37
    waldekel
    Poziom 27  

    sin88 napisał:
    Ale przeciez to jest chore, jak ktos znowu ukradnie albo sie przepali to co bede czekal az przyjada i wymienia?? A nawet jesli byl tam 20A i jak bede mial 25A to i tak za nie zaplace przeciez wszystko idzie przez licznik nie mowiac o tym ze raczej w domu nie bede mial poboru 25A

    Przyjda i wymienią i każą jeszcze zapłacić około 50zł.
    Bezpiecznik przed licznikiem jest też ogranicznikiem mocy (co też jest chore, bo nie ma zapewnionej selektywności zadziałania bezpieczników)
    Masz na pewno umowę z zakładem energetycznym w której pisze jakie ma być zabezpieczenie przedlicznikowe.

  • #8 10 Paź 2005 19:22
    newDJ
    Poziom 17  

    Witam.U nas wymiana bezpiecznika i założenie plomby to kwota ponad 150pln.Na pewno masz w domu umowę z rejonem,tam masz podane warunki i zabezpieczenia.Sądzę że jest to zabezpieczenie przedlicznikowe,zachowując zasadę stopniowania zabezpieczeń powinno być 20A.Najlepiej jeżeli wywalisz podstawę i bezpiecznik instalacyjny starego typu a założysz wyłącznik nadprądowy typu np.S 301 C-20.Zaplombujesz a w wypadku zadziałania sam go włączysz bez łaski rejonu a i złodziejowi będzie trudniej ukraść.Powodzenia.

  • #9 10 Paź 2005 19:24
    Zenek
    Poziom 30  

    witam, albo ja jestem starej daty, albo coś się pozmieniało, jeśli w tym gniazdku jest ceramiczny cokół (czasem sprytni "elektrycy" usuwają je) , to wkładka np 35 amperowa nie wejdzie, skoro weszła 25 amperowa to jest ok. A jeśłi wsadzimy 20 amperową, tym lepiej, a 16 amperową najlepiej, wtedy warto wymienić tą drugą w mieszkaniu na 10 amperową.........
    Po drugie, jakoś całe życie nie widziałem plomb na bezpiecznikach "przed licznikiem" w skrzynce na klatce schodowej...a jeśli już były kłódki, to klucze mieli zaineterowani lokatorzy, których bezpieczniki akurat tam były, co polecam........
    p/s newdj......no to chyba bym poszedł z torbami, gdy mi parę razy w tygodniu pozystor w telewizorze wywalał zabezpieczenie na klatce schodowej na przemian z umierającą grzałką wiatki..... :/
    Niedługo każą sobie płącić za włączenie napięcia po "niespodziewanym, planowanym" wyłączeniu.......a może trzeba dopłacać za te 10 voltów zmiennego powyżej 220 ........ ;)

    sin88, chyba nie jest dobrym sposobem na starą instalację założenie w mieszkaniu dwóch bezpieczników 35 amper ;) a na klatce 65 albo i więcej ;) Bo wtedy będzie potrzebna nie tylko nowa instalacja, ale i ...chałupa ;)

  • #10 10 Paź 2005 19:34
    sin88
    Poziom 9  

    NewDJ tych na klatce razej nie wymienie bo tam sa tez i reszty lokatorow i nie zabardzo jest miejsce zreszta nie bede nikomu zmienial za swoja kase bo jak juz przy wymienie to wpypadalo by wszystkm. Ale chodzi mi o wymiane tych w domu tej 16A i 10A nie wiem na jakie a nie chce "zjarac mieszkania" ;)

    A jak bym na klatce wlozyl 16 i do domu 10 to raczej dlugo by to nie podzialalo kiedys chyba tak bylo i ciagle siadaly. To jest w sumie stara instalacja.

  • #11 10 Paź 2005 20:06
    mkos1
    Poziom 29  

    sin88 napisał:
    .... Ale chodzi mi o wymiane tych w domu tej 16A i 10A nie wiem na jakie a nie chce "zjarac mieszkania" ;)

    A jak bym na klatce wlozyl 16 i do domu 10 to raczej dlugo by to nie podzialalo kiedys chyba tak bylo i ciagle siadaly. To jest w sumie stara instalacja.


    Ależ Ty "lubisz" sobie komplikować życie - tylko "pozazdrościć" :D
    Pozostaw już tą nieszczesną wkładkę 25A na klatce i ... nic nie zmieniaj w domu.
    Weź pod uwagę np. włączenie pralki automatycznej wraz z czymś jeszcze i ... okaże się, ze te 16A na obwód gniazdek w zupełności Ci wystaczy i nie będzie to wartość przesadzona.
    Jak już tak bardzo się upierasz to ew. możesz zmienić na oświetleniu (o ile czegoś tam więcej nie ma) na 6A i ... tyle (chociaż ja nie zmieniałbym niczego.

    Uważam, ze temat jest już dostatecznie wyczerpany.

  • #12 10 Paź 2005 21:25
    sin88
    Poziom 9  

    Mam tylko jeszcze jedno pytanie odnosnie tych nowszych bezpiecznikow np. S 301 C-20 co oznaczaja litery przy wartosciach amperow? Bo zauwazylem ze sa A B i C

  • #13 10 Paź 2005 22:19
    mkos1
    Poziom 29  

    sin88 napisał:
    Mam tylko jeszcze jedno pytanie odnosnie tych nowszych bezpiecznikow np. S 301 C-20 co oznaczaja litery przy wartosciach amperow? Bo zauwazylem ze sa A B i C


    Ogólnie określają one "szybkość" zadziałania zabezpieczeń. Wiąże się to z krotnością prądu znamionowego powodującego zadziałanie wyzwalacza "zwarciowego".
    Im niższa literka tym "bezpiecznik" jest szybszy i czulszy na chwilowe przeciążenia.
    Standartowo używa się "C" ale i czasem "B".
    Z klasą "A" jeszcze się nie spotkałem w pracy - są one chyba zapewne zbyt szybkie jak dla moich zastosowań ;)

  • #14 11 Paź 2005 11:25
    waldekel
    Poziom 27  

    Ja bym nie zmieniał tych bezpieczników topikowych na "S" i pozostawił tak jak radzi mkos1
    I jeszcze jedna uwaga - najczęściej stosuje się bezpieczniki o charakterystyce "B" a "C" i "D" do "cięższych obciążeń"

  • #15 11 Paź 2005 16:26
    sin88
    Poziom 9  

    Czemu nie radzicie zmieniac. Jak już radzicie cikolwiek to poprzyjcie to jakimis argumentami!

  • #16 11 Paź 2005 16:47
    mkos1
    Poziom 29  

    sin88 napisał:
    Czemu nie radzicie zmieniac. Jak już radzicie cikolwiek to poprzyjcie to jakimis argumentami!


    Wymianę zabezpieczeń przedlicznikowych (chodzi o te na klatce) może zrobić tylko monter z ZE.
    Cała skrzynka z licznikiem i tymi zabezpieczeniami powinna być zamknięta przed dostępem osób niepowołanych i ... chyba nawet zaplombowana !
    W przypadku braku zamknięcia i plomb powinieneś się zwrócić do "gospodarza" budynku.
    Oczywiście tak jak poprzednicy mówili - spalenie się bezpiecznika na klatce schodowej to ... zgłaszać powinieneś do ZE a nie samemu wymieniać (jednak realia i tak pozostaną inne).

    Co do stosowania tych "S-ów" to ... proponuję ew. montaż ich u Ciebie w domu przy okazji jakiegoś remontu zamiast standartowych "topików" :)

  • #17 11 Paź 2005 19:57
    sin88
    Poziom 9  

    mkos1 napisał:

    Co do stosowania tych "S-ów" to ... proponuję ew. montaż ich u Ciebie w domu przy okazji jakiegoś remontu zamiast standartowych "topików" :)


    Wsadzić B czy C ??

  • #18 11 Paź 2005 21:06
    mkos1
    Poziom 29  

    sin88 napisał:
    Wsadzić B czy C ??

    Ja zamontowałbym do oświetlenia "B" a na gniazdka "C".

  • #19 11 Paź 2005 21:35
    waldekel
    Poziom 27  

    Na gniazdka też bym dał B

  • #20 11 Paź 2005 22:26
    zbyszek_
    Poziom 26  

    Nie musisz chodzić do ZE aby sprawdzić wielkość bezpiecznika bo masz ją na fakturze za energię elektr.Charakterystykę C stosuje się przy silnikach elektr. o ciężkim rozruchu.Pozdro

  • #21 12 Paź 2005 16:33
    newDJ
    Poziom 17  

    Witam.Wynika z tego że kolega mieszka w bloku i na klatce schodowej jest wnęka z trzema podstawami bezpiecznikowymi z zamontowanymi wkładkami topikowymi,po jednym na mieszkanie.Wniosek:założyć wspólnie drzwiczki i zamknąć na kłódkę energetyczną(może być zwykła)po jednym kluczu i po bólu.Dla wygody załóż na klatce wkładkę topikową 25A(z żółtym oczkiem-kod bezpiecz.)a w mieszkaniu esy-B dla oświetlenia a C dla obwodów gniazd.Jeżeli do instalacji oświetlenia dany jest przewód 1,5mm²a do obwodów gniazd 2,5mm²to możesz spokojnie zastosować te proponowane zabezpieczenia.Podaję charakterystyki czasowo- prądoweB,C,D dla obwodów prądu przemiennego. Powodzenia
    P.S -z nadmiarowymi A również tak jak mówili poprzednicy jeszcze w praktyce się nie spotkałem

  • #22 12 Paź 2005 18:31
    waldekel
    Poziom 27  

    newDJ napisał:
    a C dla obwodów gniazd.

    Proszę uzasadnij dlaczego chcesz dać bezpiecznik o charakterystyce "C" w obwodach gniazd mieszkaniowych.

  • #23 12 Paź 2005 19:00
    newDJ
    Poziom 17  

    Nie będzie musiał biegać do przedpokoju i włączać "esa" za każdym razem gdy będzie podgrzewał obiad w mikrofali a żona włączy żelazko i pralka w tym czasie będzie gotowała pościel-ot i wszystko.Pozdrawiam

  • #24 12 Paź 2005 19:11
    mkos1
    Poziom 29  

    Niektóre urządzenia mają sporą wartość prądu "rozruchowego" i .... dlatego zalecałbym też klasę "C" a nie "B".

  • #25 12 Paź 2005 19:19
    sin88
    Poziom 9  

    Jesli C toczy w takim razie to będzie bezpieczne? Dodam (nie wiem czy to ważne) ale uziemienie przy pralce mam podlaczone do przewosu "-" (a gniazdko sie czasem przypala.

  • #26 12 Paź 2005 19:41
    waldekel
    Poziom 27  

    Gratuluję takiego wytłumaczenia sprawy. A co z ochroną przeciwporażeniową?

  • #27 12 Paź 2005 19:42
    newDJ
    Poziom 17  

    Nie jest to co prawda właściwa metoda ochrony przeciwporażeniowej(gdybym powiedział że tak robię, egzamin SEP na pewno bym miał oblany)lecz w starej instalacji dwuprzewodowej funkcjonująca do tej pory.W wypadku wypalania styków gniazda dla bezpieczeństwa podłączaj przewód N do bolca gniazdka a dopiero od niego mostek do styku gniazdka.Fazowy bezpośrednio do drugiego styku gniazdka.Zyskujesz większą pewność zadziałania zabezpieczenia.Powodzenia.

  • #28 12 Paź 2005 20:07
    waldekel
    Poziom 27  

    newDJ napisał:
    w mikrofali a żona włączy żelazko i pralka w tym czasie będzie gotowała pościel-ot i wszystko.Pozdrawiam

    mikrofala - 2200W
    pralka - 2200W
    Żelazko - 1000W
    I jeszcze coś
    W takim przypadku nie wytrzyma nawet 20A bezpiecznik, a charakterystyka nie ma nic tu do rzeczy i może być nawet "D"

  • #29 12 Paź 2005 20:13
    slaw_kic
    Poziom 11  

    Jeżeli Ci ukradli zabezpieczenie predlicznikowe to zgłoś do pogotowia sami wymienią, a zapłaci PGM chyba że masz włsność.
    Na temat zbezpieczeń pownny być różnicówki chodzi o kuchnie i łazienkie, a to jest tylko linia trzy przewodowa

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty