Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Akumulator: żelowy czy kwasowy?

TooMeeK 13 Paź 2005 21:21
  • #2 13 Paź 2005 22:00
    gwarych
    Poziom 21  

    Witam !

    "Żelowy" to też "kwasowy" działa tak samo, tylko elektrolit jest związany do postaci żelu i odpowiednia konstrukcja powoduje, że jest praktycznie bezobsługowy i nie ma problemów z wyciekającym elektrolitem.

    Z tym "suchoładowaniem" to też nie zawsze jest tak, jak piszą i trzeba dokładnie trzymać się instrukcji przy uruchamianiu - formowaniu.

    Jak nie chcesz się za wiele bawić, a pojemność Q [Ah] Ci pasuje to polecam "żelowy" jak go nazywasz. Przy normalnym użytkowaniu powinien dobrze pracować przez 2 lata z okładem a nawet więcej jak dobrze trafisz... Takie akumulatory często stosuje się w UPS'ach i są one dość wydajne.

    Ładuje się je raczej podobnie zasadniczo nie zaszkodzi prądem 0,1 pojamności wyrażonej w [Ah] czyli jak 7 [Ah] to tak koło 1A może być w obu przypadkach.

    Zwarcia nie służą za bardzo ani temu, ani temu - jak za długie, to płyty się odkształcają i wykruszają - co prawda "mocniej" są zbudowane akumulatory "zalewane" ale są też wrażliwsze na różne inne czynniki, ale tego nie trzeba chyba tłumaczyć...

    Jeśli potrzeba Ci więcej informacji na temat akumulatorów - uruchamianie/formowanie - eksploatacja - ładowanie - odsiarczanie to napisz zapodam trochę materiałów w postaci pliku pdf do ściągnięcia - tylko będę to musiał napisać, więc nie chcę sobie zabierać czasu bez potrzeby, a Ciebie zanudzać - ale jeśli jesteś zainteresowany to daj znać...

    Pozdrawiam - Grzech -

    P.S. - jak pomogłem, to też daj znać - najlepiej kliknij "pomógł"

    Poniżej fragment instrukcji do suchoładowanego "na szybko wklepana" (przy żelowym - większa część tego odpada ;) ):

    Uruchamianie akumulatora ; formowanie
    Przygotowanie akumulatora do ładowania
    1.Napełnić ogniwa akumulatora elektrolitem (czysty wodny roztwór kwasu akumulatorowego lub chemicznie czystego) o gęstości 1,24+- 0,01 g/ml i temperaturze 5-25 stopni C do poziomu 10mm ponad górne krawędzie płyt.
    2.Temperatura elektrolitu w akumulatorze przed rozpoczęciem ładowania nie powinna przekraczać wartości 50 stopni C . Jeżeli po upływie czasu nasiąkania temperatura elektrolitu przekracza wartość 50 stopni C , należy okres nasiąkania odpowiednio przedłużyć .
    3.Akumulator należy ładować prądem stałym , łącząc końcówkę biegunową dodatnią akumulatora z dodatnim zaciskiem źródła prądu. W przypadku ładowania kilku akumulatorów należy połączyć je szeregowo tzn. połączyć końcówkę biegunową dodatnią pierwszego akumulatora z końcówką biegunową ujemną następnego akumulatora itd.
    4.Ładować należy prądem o natężeniu:
    - 0,5 A akumulator typu 3M1S
    - 0,6 A akumulator typu 3MB3
    - 1,0 A akumulator typu 3M2S
    do oznak pełnego naładowania.
    Akumulator uważa się za naładowany , jeżeli napięcie na jego końcówkach, nie zmienia się więcej niż o 0,5 V w trzech kolejnych pomiarach dokonywanych w odstępach jednogodzinnych .
    5.Maksymalna dopuszczalna temperatura elektrolitu w czasie ładowania wynosi 60 stopni C. W przypadku jej przekroczenia należy ładowanie przerwać do spadku temperatury elektrolitu, poniżej 30 stopni C, lub obniżając natężenie prądu ładowania o połowę , proporcjonalnie wydłużyć czas ładowania.
    6.Pod koniec ładowania w razie potrzeby należy skorygować gęstość elektrolitu do wymaganej wartości 1,28+-0,01g/ml.

    Zasady eksploatacji akumulatora
    1.Akumulator wyładowany należy natychmiast naładować prądem o natężeniu 0,1 Q 20(A) do oznak pełnego naładowania .
    2.Niedopuszczalne jest ładowanie akumulatora nowego z elektrolitem gęstości różnej od wartości 1,28+-0,01g/ml. Lub poziomem poniżej górnych krawędzi płyt .
    3.Nie należy przedłużać czasu ładowania akumulatora po wystąpieniu oznak pełnego naładowania .
    4.Nie należy dopuszczać do zwarć wewnątrz akumulatora .
    5.Kontrolować co 2-4 tygodnie poziom elektrolitu w ogniwach, a ubytki elektrolitu uzupełniać wyłącznie wodą oczyszczoną .
    6.W pojeździe należy stosować akumulator o pojemności znamionowej zalecanej przez producenta pojazdu .
    7.Nie rzucać i uderzać akumulatora .
    8.Okresowo należy sprawdzać stan połączenia akumulatora z instalacją elektryczną pojazdu.
    9.Akumulator należy utrzymywać w czystości, a końcówki biegunowe natłuszczać wazeliną techniczną .

    Przechowywanie akumulatora
    Akumulator elektrycznie uruchomiony okresowo co 4-6 tygodni należy podładować do oznak pełnego naładowania.
    Maksymalny okres przechowywania wynosi:
    -2 lata akumulatora suchego (elektrycznie nieuruchomionego )
    - 3 miesiące akumulatora elektrycznie uruchomionego.

  • #3 29 Gru 2005 12:29
    ludzik
    Poziom 10  

    Witam!
    Przymieżam się do kupna akumlatorka żelowego (6v 1,3Ah)
    Czym go ładować? Ewentualnie jak zbudować ładowarkę do niego?
    Pozdrawiam!

  • #4 15 Sty 2006 14:35
    Armin_f
    Poziom 1  

    Witam .
    Nie chce pisać nowego tematu i zaśmiecać forum wiec napisze pytanie tu . A wiec , zamierzak zamontować do skuterka sprzet audio . Kupiłem już głosniki ( Creative 2.1 ) i wszystko już przemyślałem .Ale pozostał mi jeden problem , jaki dokupić akumulator . Bo chce zrobić tak żeby mieć jeden ( seryjny 4.5Ah ) do rozrusznika , świateł itd . A drugi dokupiony bedzie do podświetlenia i katod . Nie wiem czy kupić żelowy czy kwasowy . Bo jak bym kupił kwasowy to by by prądnica ( alternator ) nienadążał ładować . A żelowy słyszałem że po 12 rozładowaniach można wyżucić .
    prosze o rady
    z góry dziekuje
    pozdrawiam

  • #5 15 Sty 2006 15:09
    TooMeeK
    Poziom 21  

    jesli chcesz je ladowac przy uzyciu alternatora to MUSZA byc tej samej pojemnosci i typu bo inaczej jeden z nich po jakims czasie poprostu zdechnie, chyba ze ten od bajerow bedziesz ladowal osobno to wtedy ok, nie moga byc podlaczone dwa aku do tej samej instalacji jesli nie sa tej samej pojemnosci.

    przynajmniej tak mi sie wydaje..

  • #6 06 Lut 2006 19:35
    rtv.service
    Poziom 28  

    No nie jest tak do konca... akumulatory mozna laczycz w baterie (oczywiszczie niebyle jak), ale i tak nie rozumiem czemu nie uzywasz jednego, wiekszego akumulatora. Ja uzywam zelowego akumulatora w swoim samochodrzie (75Ah) i bezawaryjnie pracuje on umnie juz 6 lat.

  • #7 06 Lut 2006 21:57
    prez8s
    Poziom 33  

    rtv.service napisał:
    No niejest tak do konca... akumulatory mozna lonczycz w baterie (oczywiszczie niebyle jak), ale i tak nierumiem czemu nieurzywasz jednego, wienkszego akumulatora. Ja urzywam rzelowego akumulatora w swoim samochodrzie (75Ah) i bezawaryjnie pracuje on umnie juz 6 lat.

    Ja tez mam zelowy (65Ah) w aucie (diesel) juz ponad rok czasu, ale akumulator ma z 5 lat, wczesniej byl w centrali alarmowej. Jestem zadowolony, ale w zimie troche słabiej kręci jak postoi przez noc, zauwazuylem ze gdy go zapale i zgasze to juz kreci dobrze, wydaje mi sie ze chodzi o wzmozenie reakcji, poprostu trzeba go najpierw obciazyc przez chwile zeby odzyskal pelną sprawność nagrzewając sie. Tak po za tym jest ok, trzyma dobrze.

  • #8 15 Cze 2006 14:37
    Mariousz1
    Poziom 15  

    A ja jeszcze mam pytanie.
    Który z akumulatorów będzie miał dłuższą żywotność??
    Żelowy czy zwykły
    Kupuję teraz 6 woltowy akumulator do motocykla i mogę wziaść 24AH żelowy albo 24AH zwykły....
    No i w taki oto sposób mam rozterkę który lepiej się sprawdzi w instalacji w motocyklu?? :D

  • #9 15 Cze 2006 16:38
    rtv.service
    Poziom 28  

    O ile pamietam zwykle akumulatory pracowaly do 5 lat, pozniej roznie bywalo... Ale i tak lepiej jest zelowy, nic niewylejeszie, a w motocyklach róznie bywa.

  • #10 15 Sie 2006 10:23
    Misiak-007
    Poziom 14  

    Witam!!!
    Mam pytanie jak powinno sie ładować aku. żelowy?
    Bo chcialem go podłączyc do samochodu i nei wiem czy takie ladowanie bedzie zdrowe dla aku. żel

  • #11 26 Sie 2006 14:22
    rtv.service
    Poziom 28  

    Tak samo jak i normalny akumulator.

  • #12 22 Wrz 2006 21:40
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Niezupełnie - żelowemu bardziej szkodzi nadmierne ładowanie, bo traci elektrolit nieodwracalnie.
    Do zwykłego zawsze można dolać wody destylowanej, a do żelowego nie ma jak. Dlatego napięcie
    ładowania musi być niższe - nie wolno przez dłuższy czas przekraczać 13.8V, a na zwykłym spokojnie
    może być 14.4V, i regulator prądnicy w samochodzie czy ładowarka mogą być ustawione na takie.

  • #13 25 Wrz 2006 07:41
    rtv.service
    Poziom 28  

    Maszie rozumiecz, rzekiu niewtloczysz z powrotem, ale niezgadzamszie aby niedoladowywacz akumulatora, 13.8, to zdecydowanie zamalo, zreszto u mnie niema rzadnych problemow z 14.4V (w samochodzie).

  • #14 25 Wrz 2006 12:32
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jeśli akumulator jest na stałe pod napięciem ponad 13.8V, to traci elektrolit.
    A jak się niewiele jeździ, i nie ma napięcia ładowania 14.4V, to się zasiarczy.
    Tak źle, i tak niedobrze :( - chyba pozostaje ulepszyć regulator w samochodzie.

  • #15 25 Wrz 2006 12:53
    rtv.service
    Poziom 28  

    O.K. rozumiem jezeli ktos szuka problemu, to zawsze jo znajdzie.
    Nie bede sie chwalil ze wszystko wiem o akumulatrach, znam tylko tyle, ile uczyli ponad 20 lat temu, a wtedy o istnieniu akumulatorow zelowych nikt nie poderzewal, ale to przecież akumulator kwasowy i stosuje wylacznie takie zasady eksploatacii, a zel przeciez nie paruje (przeciwnie niz woda). Nie wiem, moze zle myle, ale akumulator juz 6 lat w samochodzie i nie zamierzam nic zmieniac...

  • #16 25 Wrz 2006 20:03
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Żel nie paruje, ale zawarta w nim woda rozkłada się na wodór i tlen, które uciekają z akumulatora.

    Ciekawe, że skutki musiały wyjść na jaw w trakcie użytkowania, jakoś żaden projektant nie pomyślał
    - najpierw rozrywało akumulatory, to dodali wentyl bezpieczeństwa, potem traciły wodę z elektrolitu,
    to zaczęli kombinować z katalizatorami do łączenia wodoru i tlenu z powrotem w wodę, jak ich trochę
    wypróbowali, to doszli, że jedyne, co choć trochę pomaga, to reakcja gazu z elektrodą - tylko że on
    powstaje akurat na drugiej elektrodzie, więc trzeba, żeby żel był z niedoborem elektrolitu, i miał pory,
    i uzyskali tyle, że jak napięcie nie jest duże, to wodór i tlen łączą się z powrotem, i nie uciekają; jeśli
    jest większe, to elektroliza wody na wodór i tlen jest szybsza, niż proces łączenia, i traci się wodę...

  • #17 21 Kwi 2007 22:58
    wojtek9313
    Poziom 12  

    to do motora(yamaha as3)lepiej kupić żelowy czy kwasowy?

  • #18 18 Lis 2007 16:25
    Tofel
    Poziom 11  

    a do skutera 125cm3 jaki pasuje bardziej???

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty