X

Akumulator: żelowy czy kwasowy?

13 Oct 2005 21:21 TOTooMeeK
  • #1 13 Oct 2005 21:21
    TooMeeK
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Mam dosyc nietypowe pytanie..

    Ktory lepiej zniesie zwarcie? Ktoremu mniej zaszkodzi?

    ps. jak ladowac taki a jak taki...

    a oto przyklady:

    http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=67647032

    http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=67017533
    lub
    http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=67343010
  • #2 13 Oct 2005 22:00
    gwarych
    Level 21  
    Positive voted Helpful post? (+8)
    Witam !

    "Żelowy" to też "kwasowy" działa tak samo, tylko elektrolit jest związany do postaci żelu i odpowiednia konstrukcja powoduje, że jest praktycznie bezobsługowy i nie ma problemów z wyciekającym elektrolitem.

    Z tym "suchoładowaniem" to też nie zawsze jest tak, jak piszą i trzeba dokładnie trzymać się instrukcji przy uruchamianiu - formowaniu.

    Jak nie chcesz się za wiele bawić, a pojemność Q [Ah] Ci pasuje to polecam "żelowy" jak go nazywasz. Przy normalnym użytkowaniu powinien dobrze pracować przez 2 lata z okładem a nawet więcej jak dobrze trafisz... Takie akumulatory często stosuje się w UPS'ach i są one dość wydajne.

    Ładuje się je raczej podobnie zasadniczo nie zaszkodzi prądem 0,1 pojamności wyrażonej w [Ah] czyli jak 7 [Ah] to tak koło 1A może być w obu przypadkach.

    Zwarcia nie służą za bardzo ani temu, ani temu - jak za długie, to płyty się odkształcają i wykruszają - co prawda "mocniej" są zbudowane akumulatory "zalewane" ale są też wrażliwsze na różne inne czynniki, ale tego nie trzeba chyba tłumaczyć...

    Jeśli potrzeba Ci więcej informacji na temat akumulatorów - uruchamianie/formowanie - eksploatacja - ładowanie - odsiarczanie to napisz zapodam trochę materiałów w postaci pliku pdf do ściągnięcia - tylko będę to musiał napisać, więc nie chcę sobie zabierać czasu bez potrzeby, a Ciebie zanudzać - ale jeśli jesteś zainteresowany to daj znać...

    Pozdrawiam - Grzech -

    P.S. - jak pomogłem, to też daj znać - najlepiej kliknij "pomógł"

    Poniżej fragment instrukcji do suchoładowanego "na szybko wklepana" (przy żelowym - większa część tego odpada ;) ):

    Uruchamianie akumulatora ; formowanie
    Przygotowanie akumulatora do ładowania
    1.Napełnić ogniwa akumulatora elektrolitem (czysty wodny roztwór kwasu akumulatorowego lub chemicznie czystego) o gęstości 1,24+- 0,01 g/ml i temperaturze 5-25 stopni C do poziomu 10mm ponad górne krawędzie płyt.
    2.Temperatura elektrolitu w akumulatorze przed rozpoczęciem ładowania nie powinna przekraczać wartości 50 stopni C . Jeżeli po upływie czasu nasiąkania temperatura elektrolitu przekracza wartość 50 stopni C , należy okres nasiąkania odpowiednio przedłużyć .
    3.Akumulator należy ładować prądem stałym , łącząc końcówkę biegunową dodatnią akumulatora z dodatnim zaciskiem źródła prądu. W przypadku ładowania kilku akumulatorów należy połączyć je szeregowo tzn. połączyć końcówkę biegunową dodatnią pierwszego akumulatora z końcówką biegunową ujemną następnego akumulatora itd.
    4.Ładować należy prądem o natężeniu:
    - 0,5 A akumulator typu 3M1S
    - 0,6 A akumulator typu 3MB3
    - 1,0 A akumulator typu 3M2S
    do oznak pełnego naładowania.
    Akumulator uważa się za naładowany , jeżeli napięcie na jego końcówkach, nie zmienia się więcej niż o 0,5 V w trzech kolejnych pomiarach dokonywanych w odstępach jednogodzinnych .
    5.Maksymalna dopuszczalna temperatura elektrolitu w czasie ładowania wynosi 60 stopni C. W przypadku jej przekroczenia należy ładowanie przerwać do spadku temperatury elektrolitu, poniżej 30 stopni C, lub obniżając natężenie prądu ładowania o połowę , proporcjonalnie wydłużyć czas ładowania.
    6.Pod koniec ładowania w razie potrzeby należy skorygować gęstość elektrolitu do wymaganej wartości 1,28+-0,01g/ml.

    Zasady eksploatacji akumulatora
    1.Akumulator wyładowany należy natychmiast naładować prądem o natężeniu 0,1 Q 20(A) do oznak pełnego naładowania .
    2.Niedopuszczalne jest ładowanie akumulatora nowego z elektrolitem gęstości różnej od wartości 1,28+-0,01g/ml. Lub poziomem poniżej górnych krawędzi płyt .
    3.Nie należy przedłużać czasu ładowania akumulatora po wystąpieniu oznak pełnego naładowania .
    4.Nie należy dopuszczać do zwarć wewnątrz akumulatora .
    5.Kontrolować co 2-4 tygodnie poziom elektrolitu w ogniwach, a ubytki elektrolitu uzupełniać wyłącznie wodą oczyszczoną .
    6.W pojeździe należy stosować akumulator o pojemności znamionowej zalecanej przez producenta pojazdu .
    7.Nie rzucać i uderzać akumulatora .
    8.Okresowo należy sprawdzać stan połączenia akumulatora z instalacją elektryczną pojazdu.
    9.Akumulator należy utrzymywać w czystości, a końcówki biegunowe natłuszczać wazeliną techniczną .

    Przechowywanie akumulatora
    Akumulator elektrycznie uruchomiony okresowo co 4-6 tygodni należy podładować do oznak pełnego naładowania.
    Maksymalny okres przechowywania wynosi:
    -2 lata akumulatora suchego (elektrycznie nieuruchomionego )
    - 3 miesiące akumulatora elektrycznie uruchomionego.
  • #3 29 Dec 2005 12:29
    ludzik
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    Witam!
    Przymieżam się do kupna akumlatorka żelowego (6v 1,3Ah)
    Czym go ładować? Ewentualnie jak zbudować ładowarkę do niego?
    Pozdrawiam!
  • #4 15 Jan 2006 14:35
    Armin_f
    Level 1  
    Helpful post? (-1)
    Witam .
    Nie chce pisać nowego tematu i zaśmiecać forum wiec napisze pytanie tu . A wiec , zamierzak zamontować do skuterka sprzet audio . Kupiłem już głosniki ( Creative 2.1 ) i wszystko już przemyślałem .Ale pozostał mi jeden problem , jaki dokupić akumulator . Bo chce zrobić tak żeby mieć jeden ( seryjny 4.5Ah ) do rozrusznika , świateł itd . A drugi dokupiony bedzie do podświetlenia i katod . Nie wiem czy kupić żelowy czy kwasowy . Bo jak bym kupił kwasowy to by by prądnica ( alternator ) nienadążał ładować . A żelowy słyszałem że po 12 rozładowaniach można wyżucić .
    prosze o rady
    z góry dziekuje
    pozdrawiam
  • #5 15 Jan 2006 15:09
    TooMeeK
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+1)
    jesli chcesz je ladowac przy uzyciu alternatora to MUSZA byc tej samej pojemnosci i typu bo inaczej jeden z nich po jakims czasie poprostu zdechnie, chyba ze ten od bajerow bedziesz ladowal osobno to wtedy ok, nie moga byc podlaczone dwa aku do tej samej instalacji jesli nie sa tej samej pojemnosci.

    przynajmniej tak mi sie wydaje..
  • #6 06 Feb 2006 19:35
    rtv.service
    Level 28  
    Helpful post? (-2)
    No nie jest tak do konca... akumulatory mozna laczycz w baterie (oczywiszczie niebyle jak), ale i tak nie rozumiem czemu nie uzywasz jednego, wiekszego akumulatora. Ja uzywam zelowego akumulatora w swoim samochodrzie (75Ah) i bezawaryjnie pracuje on umnie juz 6 lat.
  • #7 06 Feb 2006 21:57
    prez8s
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    rtv.service wrote:
    No niejest tak do konca... akumulatory mozna lonczycz w baterie (oczywiszczie niebyle jak), ale i tak nierumiem czemu nieurzywasz jednego, wienkszego akumulatora. Ja urzywam rzelowego akumulatora w swoim samochodrzie (75Ah) i bezawaryjnie pracuje on umnie juz 6 lat.

    Ja tez mam zelowy (65Ah) w aucie (diesel) juz ponad rok czasu, ale akumulator ma z 5 lat, wczesniej byl w centrali alarmowej. Jestem zadowolony, ale w zimie troche słabiej kręci jak postoi przez noc, zauwazuylem ze gdy go zapale i zgasze to juz kreci dobrze, wydaje mi sie ze chodzi o wzmozenie reakcji, poprostu trzeba go najpierw obciazyc przez chwile zeby odzyskal pelną sprawność nagrzewając sie. Tak po za tym jest ok, trzyma dobrze.
  • #8 15 Jun 2006 14:37
    Mariousz1
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    A ja jeszcze mam pytanie.
    Który z akumulatorów będzie miał dłuższą żywotność??
    Żelowy czy zwykły
    Kupuję teraz 6 woltowy akumulator do motocykla i mogę wziaść 24AH żelowy albo 24AH zwykły....
    No i w taki oto sposób mam rozterkę który lepiej się sprawdzi w instalacji w motocyklu?? :D
  • #9 15 Jun 2006 16:38
    rtv.service
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    O ile pamietam zwykle akumulatory pracowaly do 5 lat, pozniej roznie bywalo... Ale i tak lepiej jest zelowy, nic niewylejeszie, a w motocyklach róznie bywa.
  • #10 15 Aug 2006 10:23
    Misiak-007
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Mam pytanie jak powinno sie ładować aku. żelowy?
    Bo chcialem go podłączyc do samochodu i nei wiem czy takie ladowanie bedzie zdrowe dla aku. żel
  • #11 26 Aug 2006 14:22
    rtv.service
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Tak samo jak i normalny akumulator.
  • #12 22 Sep 2006 21:40
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (+1)
    Niezupełnie - żelowemu bardziej szkodzi nadmierne ładowanie, bo traci elektrolit nieodwracalnie.
    Do zwykłego zawsze można dolać wody destylowanej, a do żelowego nie ma jak. Dlatego napięcie
    ładowania musi być niższe - nie wolno przez dłuższy czas przekraczać 13.8V, a na zwykłym spokojnie
    może być 14.4V, i regulator prądnicy w samochodzie czy ładowarka mogą być ustawione na takie.
  • #13 25 Sep 2006 07:41
    rtv.service
    Level 28  
    Helpful post? (-1)
    Maszie rozumiecz, rzekiu niewtloczysz z powrotem, ale niezgadzamszie aby niedoladowywacz akumulatora, 13.8, to zdecydowanie zamalo, zreszto u mnie niema rzadnych problemow z 14.4V (w samochodzie).
  • #14 25 Sep 2006 12:32
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (0)
    Jeśli akumulator jest na stałe pod napięciem ponad 13.8V, to traci elektrolit.
    A jak się niewiele jeździ, i nie ma napięcia ładowania 14.4V, to się zasiarczy.
    Tak źle, i tak niedobrze :( - chyba pozostaje ulepszyć regulator w samochodzie.
  • #15 25 Sep 2006 12:53
    rtv.service
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    O.K. rozumiem jezeli ktos szuka problemu, to zawsze jo znajdzie.
    Nie bede sie chwalil ze wszystko wiem o akumulatrach, znam tylko tyle, ile uczyli ponad 20 lat temu, a wtedy o istnieniu akumulatorow zelowych nikt nie poderzewal, ale to przecież akumulator kwasowy i stosuje wylacznie takie zasady eksploatacii, a zel przeciez nie paruje (przeciwnie niz woda). Nie wiem, moze zle myle, ale akumulator juz 6 lat w samochodzie i nie zamierzam nic zmieniac...
  • #16 25 Sep 2006 20:03
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Helpful post? (+1)
    Żel nie paruje, ale zawarta w nim woda rozkłada się na wodór i tlen, które uciekają z akumulatora.

    Ciekawe, że skutki musiały wyjść na jaw w trakcie użytkowania, jakoś żaden projektant nie pomyślał
    - najpierw rozrywało akumulatory, to dodali wentyl bezpieczeństwa, potem traciły wodę z elektrolitu,
    to zaczęli kombinować z katalizatorami do łączenia wodoru i tlenu z powrotem w wodę, jak ich trochę
    wypróbowali, to doszli, że jedyne, co choć trochę pomaga, to reakcja gazu z elektrodą - tylko że on
    powstaje akurat na drugiej elektrodzie, więc trzeba, żeby żel był z niedoborem elektrolitu, i miał pory,
    i uzyskali tyle, że jak napięcie nie jest duże, to wodór i tlen łączą się z powrotem, i nie uciekają; jeśli
    jest większe, to elektroliza wody na wodór i tlen jest szybsza, niż proces łączenia, i traci się wodę...
  • #17 21 Apr 2007 22:58
    wojtek9313
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    to do motora(yamaha as3)lepiej kupić żelowy czy kwasowy?
  • #18 18 Nov 2007 16:25
    Tofel
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    a do skutera 125cm3 jaki pasuje bardziej???
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products