X

Włącznik świateł mijania

20 Oct 2005 18:27 ZAzasoby
  • Helpful post? (0)
    Układ służy do automatycznego włączania i wyłączania świateł mijania.
    Ze względu na to że często zapominałem włączyć światła mijania, postanowilem zrobić takie urządzenie. Układ jest bardzo prosty a jeszcze prostszy w uruchomieniu. Diody Led i wyłącznik W1 umieściłem na desce rozdzielczej.

    opis działania:
    Po włączeniu zapłonu i przy zwartym wyłączniku W1 napięcie +12V(po stacyjce) podawane jest na układ urządzenia.
    Tranzystor T1 jest w stanie zablokowania, przewodzi T2. Na bazach T3 i T4 jest stan niski przez co T3 i T4 są zablokowane, przekaźnik nie jest włączony, świeci wówczas dioda LED czerwona, sygnalizując nam że włączone jest automatyczne załączanie świateł mijania.
    Po około dziesięciu sekundach kondensator C1 naładuje się do tego stopnia że T1 przechodzi w stan przewodzenia wyłączając nam T2.To opóźnienie jest konieczne po to, żeby nie uruchamiać silnika przy włączonych światłach. Na kolektorze T2 pojawia się napięcie powodując włączenie T3 i T4. T3 włącza diodę LED zieloną sygnalizując nam że zostały włączone światła mijania. T4 włącza przekażnik (dioda LED czerwona gaśnie) za pomocą styków przekaźnika zostają zapalone światła mijania.
    Wyprowadzenia przekaźnika (na schemacie punkty B i C ) najlepiej podłączyć równolegle do wyłącznika świateł mijania.
    Po zgaszeniu silnika i wyłączeniu zapłonu światła gasną natychmiast.
    Urządzenie jest testowane w moim Oplu.Jest OK.

    opis oraz schemat nadesłał: pol48
  • #2 21 Oct 2005 08:45
    Krzychu78
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Czyli jak jest okres zimowy, to włączam przełącznik W1. Normalnie światła masz wyłączone, czy załączone?
    Ja u siebie (w Renault 19) podłączyłem światła po stacyjce, ale musiałem zrobić postojówki na dodatkowym włączniku, bo jak wyłącze stacyjke, to nie mam też postojówek.
    Ja pewnie musiałbym wstawić przekaźnik z dwoma stykami zwierającymi na postojówki i mijania.
    Pozdrawiam Krzychu
  • #3 21 Oct 2005 10:29
    pol48
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Dokładnie tak jak napisałeś na początku.
    Oczywiste jest że wyłącznik świateł mijania pozostaje w pozycji wyłączonej. Gdyby było inaczej to to urządzenie mijałoby się z celem.
    A co do świateł postojowych to u ciebie coś jest nie normalnie.
    Pozdrawiam

    Dodano po 11 [minuty]:

    gulson wrote:
    Układ służy do automatycznego włączania i wyłączania świateł mijania.
    Ze względu na to że często zapominałem włączyć światła mijania, postanowilem zrobić takie urządzenie. Układ jest bardzo prosty a jeszcze prostszy w uruchomieniu. Diody Led i wyłącznik W1 umieściłem na desce rozdzielczej.

    opis działania:
    Po włączeniu zapłonu i przy zwartym wyłączniku W1 napięcie +12V(po stacyjce) podawane jest na układ urządzenia.
    Mówiąc inaczej trzeba odszukać w swoim samochodzie przewód w którym po załączeniu stacyjki pojawia się +12V.
    Tranzystor T1 jest w stanie zablokowania, przewodzi T2. Na bazach T3 i T4 jest stan niski przez co T3 i T4 są zablokowane, przekaźnik nie jest włączony, świeci wówczas dioda LED czerwona, sygnalizując nam że włączone jest automatyczne załączanie świateł mijania.
    Po około dziesięciu sekundach kondensator C1 naładuje się do tego stopnia że T1 przechodzi w stan przewodzenia wyłączając nam T2.To opóźnienie jest konieczne po to, żeby nie uruchamiać silnika przy włączonych światłach. Na kolektorze T2 pojawia się napięcie powodując włączenie T3 i T4. T3 włącza diodę LED zieloną sygnalizując nam że zostały włączone światła mijania. T4 włącza przekażnik (dioda LED czerwona gaśnie) za pomocą styków przekaźnika zostają zapalone światła mijania.
    Wyprowadzenia przekaźnika (na schemacie punkty B i C ) najlepiej podłączyć równolegle do wyłącznika świateł mijania.
    Po zgaszeniu silnika i wyłączeniu zapłonu światła gasną natychmiast.
    urządzenie jest testowane w moim Oplu.Jest OK.

    opis oraz schemat nadesłał: pol48
  • #4 21 Oct 2005 10:48
    reaven22
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Ciekawszym rozwiązaniem jest wykorzystanie kontrolki ładowania do sterowania włączeniem świateł.
    układ załącza przekaźniki dopiero po zgaśnięciu kontrolki ładowania.. co jest równoznaczne z uruchomieniem silnika.

    w ten sposób eliminujemy wady układów czasowych, w których światła zapalają się niezależnie od włączonego silnika.. a czasem potrzeba załączyć zapłon nie uruchamiając silnika.. ;]

    sam układ w najprostrzej wersji składa się z jednego 2 sekcyjnego przekaźnika. cewkę przekaźnika wpinamy między przewód sygnałowy kontrolki i masę. Taki układ bardzo dobrze działa przy alternatorach 9-cio diodowych.

    w innym przypadku wystarczy zastosować prosty układ komparatora na jakimś wo.


    U mnie w autku układ z przekaźnikiem działa bez zarzutu od kilku lat.
    światła załączają się natychmiast po uruchomieniu silnika i gasną po jego wyłączeniu. Dodatkowo jeśli coś się dzieje z ładowaniem to momentalnie widać to po wyłączających się światłach :))
  • #5 21 Oct 2005 11:32
    pol48
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    reaven22 wrote:
    Ciekawszym rozwiązaniem jest wykorzystanie kontrolki ładowania do sterowania włączeniem świateł.
    układ załącza przekaźniki dopiero po zgaśnięciu kontrolki ładowania.. co jest równoznaczne z uruchomieniem silnika.

    w ten sposób eliminujemy wady układów czasowych, w których światła zapalają się niezależnie od włączonego silnika.. a czasem potrzeba załączyć zapłon nie uruchamiając silnika.. ;]

    sam układ w najprostrzej wersji składa się z jednego 2 sekcyjnego przekaźnika. cewkę przekaźnika wpinamy między przewód sygnałowy kontrolki i masę. Taki układ bardzo dobrze działa przy alternatorach 9-cio diodowych.

    w innym przypadku wystarczy zastosować prosty układ komparatora na jakimś wo.


    U mnie w autku układ z przekaźnikiem działa bez zarzutu od kilku lat.
    światła załączają się natychmiast po uruchomieniu silnika i gasną po jego wyłączeniu. Dodatkowo jeśli coś się dzieje z ładowaniem to momentalnie widać to po wyłączających się światłach :))



    Witam
    Nie jest to głupi pomysł, warty jest rozważenia.
    Pozdrawiam
  • #6 21 Oct 2005 13:28
    koval_s
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Skoro już jest temat kontrolki zasilania, to może jednak to małe opóźnienie dodać po załączeniu zapłonu ze względów bezpieczeństwa, bo nie zawsze kontrolka gaśnie tylko podczas właściwej pracy, gaśnie również podczas "odpalania" silnika, nie to 10sek, a np. 3sek i układ połączy wszystkie zalety dwóch Panów, pozdrawiam...
  • #7 21 Oct 2005 13:40
    reaven22
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    kontrolka ładowania gaśnie dopiero w momencie pojawienia się ładowania.. a żeby bujnąć alternator do odpowiednich obrotów niewystarczy kręcenie rozrusznikiem.
    u mnie układ załącza się ok 0.5 s po zaskoczeniu silnika. Tak wiec chyba niewarto komplikować sobie życia dokładając więcej elektroniki.
  • #8 21 Oct 2005 14:05
    szdom
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ja natomiast włączyłem diodę równolegle do włącznika świateł mijania. Dioda jest superjasna, migająca, dwukolorowa, żeby rzucała się w oczy. Kiedy sa włączone światła dioda nie świeci, natomiast przy wyłączonych światłach obwód zamyka się poprzez rezystancje włókna żarówki. Można dodać włącznik na okres letni, aby nie mrugało niepotrzebnie jeśli ktoś, nie używa świateł przez cały rok.
    Po co komplikować sobie życie...
    Pozdrawiam
    Wojtek
  • #9 21 Oct 2005 14:57
    Krzychu78
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    pol48 wrote:

    A co do świateł postojowych to u ciebie coś jest nie normalnie.


    Nie wiem czy jest nienormalne, ale z kostki przełącznika wychodzą mi 4 kable:
    1. zasilanie
    2. postojówki
    3. mijania
    4. drogowe

    Jak połącze 1 z 3 to świecą mi tylko mijania, a postojówek nie mam. Jak włączam światła przełącznikiem, to przełącznik łaczy 1 z 2 i 3.
    Pozdrawiam Krzychu.
  • #10 21 Oct 2005 17:27
    koval_s
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Chba coś pochrzaniłeś, 1. Zasilanie po stacyjce, 2. Zasilanie przed stacyjką, 3. Postojówki, 4. Mijania/Drogowe
  • #11 21 Oct 2005 22:35
    Krzychu78
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    koval_s wrote:
    Chba coś pochrzaniłeś, 1. Zasilanie po stacyjce, 2. Zasilanie przed stacyjką, 3. Postojówki, 4. Mijania/Drogowe


    Do przełącznika świateł mam podłączone 4 kable.
    Jeden kabel to wejście +12V, a pozostałe to wyjścia: na postojówki, mijania i drogowe.
    Jeśli załączam postojówki, to przełącznik "zwiera" kable 1(we) i 2(wy). Jeśli przełącze na mijania, to złącza 1(we), 2(wy postojówki) i 3(mijania). Jeśli włącze drogowe, to "zwiera" 1(we), 2(postojówki) i 4(drogowe).
    Zasilanie całego przełącznika mam po stacyjce.
    Mam założony dodatkowy przełącznik do zasilania tylko postojówek bezpośrednio (nie przez stacyjke), żeby włączyć postojówki bez kluczyka (parkowanie na drodze).
  • #12 21 Oct 2005 23:09
    koval_s
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Tutaj chodziło o wyłącznik świateł (prawdopodobnie gdzieś w tapicerce), a nie przełącznik świateł (prawdopodobnie w kierownicy), a może masz jakiegoś merca itp. to może tak być, łatwiej się nie da i prawdopodobnie trza przekaźnik z dwoma sekcjami, ażeby nie popsuć aktualnej wersji producenta.
  • #13 22 Oct 2005 08:51
    Krzychu78
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Mam Renówke 19, która ma już 12 lat. W tamtych czasach nikt nie myślał o jeździe ze światłami w dzień, więc teraz musze przerabiać instalacje :)
    Dzięki za wytłumaczenie.
    Pozdrawiam Krzychu
  • #14 31 Oct 2006 13:32
    Szylo
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam !!!!


    Właśnie zmontowałem ten układzik i coś jest nie tak bo po włączeniu zasilania odrazu jest napięcie na zaciskach przekaźnika ! Przez chwile tylko letko spada ale zaraz znowu wraca do poprzedniego stanu schemat podłączenia : (leciałem voltomierzem od zasilania + aż po punkty które zaznaczyłem może źle zrobiłem pomiar ??)

    Zdj. 2 posty nizej !


    Z układu wywaliłem T3, R5, 2 Ledy, R7, R6, BYP401, dla tego że diody są mi nie potrzebne :D A i opornik R1 100K zastąpiłem 150K bo innego nie miałem. Więc pytam się co mogłem zepsuc bo coś mi ten układ nie działa ??
  • #15 31 Oct 2006 16:17
    Adam-T
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Po pierwsze:
    Jakie zastosowałeś tranzystory? Jeżeli C559C zamiast BC 107 to źle !
    Tranzystor C559C jest pnp a tranzystor BC 107 pnp.
    Po drugie:
    Jak je podłączyłeś? Jeśli tak jak radził Ci kolega DiZMar z postu http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic613605.html to źle, pomylił się i zamienił C z E (jeśli chodzi o C559C). Popatrz na załacznik.
    Po trzecie:
    Dioda przy przekaźniku musi być, chroni ona tranzystor BD 135 przed impulsami prądu indukowanymi w cewce przekaźnika.

    Pozdr
    Adam
  • #16 31 Oct 2006 16:41
    Szylo
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Adam-T wrote:
    Po pierwsze:
    Jakie zastosowałeś tranzystory? Jeżeli C559C zamiast BC 107 to źle !
    Tranzystor C559C jest pnp a tranzystor BC 107 pnp.
    Po drugie:
    Jak je podłączyłeś? Jeśli tak jak radził Ci kolega DiZMar z postu http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic613605.html to źle, pomylił się i zamienił C z E (jeśli chodzi o C559C). Popatrz na załacznik.
    Po trzecie:
    Dioda przy przekaźniku musi być, chroni ona tranzystor BD 135 przed impulsami prądu indukowanymi w cewce przekaźnika.

    Pozdr
    Adam


    Jakimś cudem udało mi się podłaczyć dobrze inaczej niż kolega DiZMar bo przeczytalem artukul od karlos79 i doszłem do tego :D


    Tzn. że musze wywalic te tranzystory c559c w sklepie powiedział mi że to zamiennik jest, jakie mi polecasz zamiast tych co zastosowałem bo BC107 nie mają u mnie !


    A tu zamieszczam teraz dokładny zakres napięć w układzie jaki uzyskałem !
  • #17 31 Oct 2006 17:04
    Adam-T
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Np BC 560 = C560C

    Jak Ty to zasilasz? Tam gdzie masz napisane na schemacie +12V podłączasz + akumulatora (zasilacza) a tam gdzie -12V to minus akumulatora (zasilacza). Wszytkie napięcia powinieneś mierzyć wzglądem minusa.
    Na początek wymień tranzystory na npn i sprawdź czy nie pomyliłeś E i C.
    Wstaw diodę BYP 401 koniecznie.

    Pozdr
    Adam
  • #18 31 Oct 2006 18:21
    Szylo
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Adam-T wrote:
    Np BC 560 = C560C

    Jak Ty to zasilasz? Tam gdzie masz napisane na schemacie +12V podłączasz + akumulatora (zasilacza) a tam gdzie -12V to minus akumulatora (zasilacza). Wszytkie napięcia powinieneś mierzyć wzglądem minusa.
    Na początek wymień tranzystory na npn i sprawdź czy nie pomyliłeś E i C.
    Wstaw diodę BYP 401 koniecznie.

    Pozdr
    Adam



    Wiem minus do minusa plus do plusa a mierzyłem to względem plusa i minusa tak jakoś na zmiane dobra najpierw wymienie te tranzystory a poźniej powiem co i jak :)
  • #19 07 Nov 2006 23:39
    Szylo
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Jest dostałem nareszcie tranzystory NPN C549C i urządzenie działa zamontowałem go w samochodzie :):) Użyłem kondesatora 1000µF co wydłużył czas do załączenia przekaźnika około 45 s. (mam silnik diesla co zmniejsza rzucanie silnikiem jak jest zimny) i zrobiłem tak że dopiero napięcie jest podawane na układ po zgaśnięciu diody ładowania :) Użyłem drugiego przekaźnika który dostając napięcie rozłącza styki po zgaśnięciu styki znowu są zwarte i prąd płynie do układu :):) Jest to moja pierwsza konstrukcja którą zrobiłem sam :) Wiem że to nic ale ...? :):D WIELKIE DZIĘKI CHŁOPAKI ZA POMOC :):D
  • #20 23 Jan 2007 18:45
    gdulik
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    a ja to chcialem kupic
  • #21 23 Jan 2007 22:02
    worobert
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    A moż zamiast wpinać się pod kontrolkę ładowania wykożystać fakt że po uruchomieniu silnika napięcie w instalacji wzrasta do 14V. Zbudowałem prototyp takiego układu: Włącznik świateł mijania
    Układ można umieścić pod maską.
    Podłączenie:
    +12V po kluczyku-można podłączyć do zasilania cewki zapłonowej
    +12V z akumulatora -wiadomo
    następnie poszukać przewodu od świateł mijania i podpiąć do niego wyjście z przekaźnika.Po zapaleniu silnika alternator zaczyna ładować i napięcie w instalacji wzrasta do 14V, powodując załączenie świateł. Po zgaszeniu silnika napięcie instalacji spada do 12V i układ wyłącza światła. W układzie można dodatkowo zastosować przełącznik zima-lato oraz układ opóźniający włączenie po starcie silnika.Układ zbudowałem z tzw marszu proszę Szanownych Kolegów o sprawdzenie i ewentualne poprawki.
  • #22 24 Jan 2007 17:22
    Marian B
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Układ może działać, tylko trzeba w przekażniku zastosować większą liczbę styków. Przepisy wymagają aby jednocześnie były włączone światła pozycyjne.
    Jest też ryzyko wyłączenia się świateł w przypadku włączenia dużego obciążenia, np. jednoczesne włączenie ogrzewania tylnej szyby, dmuchawy, itp. Nie będzie to zbyt bezpieczne rozwiązanie.
  • #23 25 Jan 2007 17:37
    worobert
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Jeśli chodzi o równoczesne włączenie świateł pozycyjnych to można zastosować przekaźnik z podwójnymi stykami lub dodać drugi na pozycyjne, chciaż przy włączonych światłach mijania i tak nie widać czy pozycyjne się świecą a w razie kontroli można je włączyć normalnie. A co do ryzyka wyłączenia ich przy zwiększonym obciążeniu instalacji to znikome prawdopodobieństwo. Sprawdziłem kilka 12V przekaźników i większość z nich puszczała przy 7-8V a rekordzista przy mniej niż 5V. Przy sprawnej instalacji przekaźnik raczej nie puści.
  • #24 25 Jan 2007 19:56
    Marian B
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście masz rację, przekażniki nie zwalniają nawet wtedy, napięcie spadnie prawie o połowę, ale tu jest inny przypadek. Przy zastosowanej diodzie zenera 12V, gdy napięcie spadnie lekko poniżej 12V, tranzystor jest zatkany, i nie przewodzi wogóle, co jest równoznaczne z wyłączeniem świateł.
    Przepisy są po to, aby je przestrzegać, a w tym wypadku szczególnie, aby nikt nie pomyślał nawet, że z przeciwka jedzie motocykl, gdy spali się jedna żarówka świateł drogowych.
  • #25 25 Jan 2007 23:35
    worobert
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Przez te ,,styki,, skupiłem się bardziej na działaniu przekaźników niż całego układu. Zgadzam się ztobą że spadek napięcia poniżej 12V wyłączy układ. A jakby tak podtrzymać przekaźnik napięciem zza styków. Mósiał by być to przekaźnik z podwójnymi stykami żeby napięcie nie było nie było z obwodu świateł mijania tylko z obwodu ,,po kluczyku,, http://obrazki.elektroda.net/36_1169763666_thumb.jpg
    Rzuć okiem na ten schemacik i napisz co o tym sądzisz.
    Oczywiście do pozycyjnych należy dodać dodatkowy przekaźnik.
    P.S. A odnośnie przepisów to jest mi głupio że zaproponowałem ich omijanie.
    Pozdrawiam.
  • #26 26 Jan 2007 00:34
    Marian B
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Układzik powinien działać dobrze, gdyż po załączeniu napięciem wyższym od 12V, przekażnik jest podtrzymywany własnym stykiem, i wtedy już jego praca nie zależy od tranzystora i wahań napięcia, aż do chwili wyłączenia stacyjką.
    Dodam jeszcze ciekawy układ bez tranzystora http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic677898.html
  • #27 22 Apr 2007 14:33
    pir1
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    A może by tak zupełnie uprościć.
    Większość samochodów posiada w instalacji przewód, na którym pojawia się plus po przekręceniu stacyjki i zanika w czasie rozruchu (taki przewód dostępny może być w wiązce dochodzącej do radia).
    Wpinamy zwykły przekaźnik: styki równolegle w obwód świateł mijania a cewkę do tego przwodu i masy.
    Światła zapalają się po przekręceniu stacyjki i gasną na czas rozruchu.
    W samochodach gdzie nie ma takiego przwodu cewkę przekaźnika podłączam do plusa po stacyjce i przewodu sterującego cewką rozrusznika.
    W tym wypadku w czasie rozruchu na cewce przekaźnika pojawiają się z dwóch stron plusy - przekaźnik wyłącza się, światła na czas rozruchu gasną.
    Pamiętać należy o dodatkowym wyłączniku na światła pozycyjne, ale to nie problem.
    Pamiętajmy im mniej elektroniki tym układ jest bardziej bezawaryjny.
  • #28 21 May 2007 12:22
    Xxx12e
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Zmontowałem taki włącznik,
    tylko jak do przekaźnika PK1 podłączyć S1 i punkty B, C (co oznaczają te punkty S1, B, C)?
    mój przekaźnik ma 5 nóżek, diodę (BYP401) podłączyłem do 1 i 4 nogi
    oto nazwa i schemat przekaźnika:

    LTonic; JZC-4123-12VDC
    ____________________

    2     |           ____| 3
        [    ]        |
    1 __|_____
           |          \
           |          | \
           |          |____
    5     |                   | 4
    ____________________
    (linie na schemacie są ciągłe nie przerywane, oderwana jest tylko 3 odnoga).

    _________________

    Włącznik świateł mijania
  • #29 23 Jun 2007 11:48
    papa_razzi
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Ja mam inny problem. Mianowicie kupiłem gotowy włącznik podłączany pod kontrolkę alternatora i masę. Problem zaczyna się w momencie kiedy mam podłączyć resztę kabli do instalacji. Mam dwa kable czerwone odpowiadające za światła mijania i dwa żółto- zielone odpowiadające za postojówki- pod co muszę je podłączyć w escorcie 1991?
  • #30 24 Jun 2007 08:32
    hobbyelektronik
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Witam......
    Mój układ wygląda tak jak na schemacie ,załącza się po przekroczeniu 13,6V a dodatkowo steruje normalnym przekaznikiem samochodowym
    ze stykiem 30A . W zależności od potrzeb można dołączyć rownolegle jeszcze jeden lub dwa przekazniki .
    Pozdrawiam.....

    http://obrazki.elektroda.net/9_1181992919.jpg
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products