Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar silnika DC

Genario 28 Gru 2005 22:31 2505 16
  • #1 28 Gru 2005 22:31
    Genario
    Poziom 11  

    Witam
    Na początku chce przeprosić za banalne pytania, które będą przeze mnie zadawane, ale proszę o wyrozumiałość bo jestem początkujący :)

    Czy możecie mi napisać jak pomierzyć silnik elektryczny (prądu stałego), tzn. w którym miejscu, jaki miernik dokładnie itd., zeby dostać podstawowe jego parametry (napięcie, prąd, itd.)

  • Pomocny post
    #2 28 Gru 2005 23:19
    gosp
    Spec od drukarek

    Witam.
    Czy twój silnik nie posiada żadnej tabliczki znamionowej ?
    Jeśli posiada to zamieść jej fotografię w poście, albo dokładnie przepisz.
    Pozdrawiam.

  • #3 28 Gru 2005 23:34
    Genario
    Poziom 11  

    Właśnie w tym problem, że nie ma tabliczki. Jest to silnik wycieraczek z Fiata Cinquecento i wszystko co na nim pisze to, że jest na 12V, nazwa producenta "ZEM" i jakiś numer (kilkanaście cyfr).

  • Pomocny post
    #4 29 Gru 2005 00:09
    gosp
    Spec od drukarek

    No to jest bardzo dużo informacji - podłączasz go na 12V mierzysz płynacy prąd amperomierzem i możesz obliczyć jego moc z wzoru P=I×U
    z doświadczenia wiem że silniczki od wycieraczek mają około 15-20W
    przy 20W "pociągnie" prąd około 1,67A
    Silnik ten możesz zasilać napięciem 15V a krótkotrwale nawet większym i nic mu się stać nie powinno.
    Pozdrawiam.

  • #5 29 Gru 2005 20:35
    Genario
    Poziom 11  

    Gosp dzięki za podpowiedź, ale czy mogłby mi ktoś jeszcze napisać w jaki sposób to zmierzyć, tzn. w którym miejscu podpiąc miernik i jaki.
    Druga sprawa - zmierzenie tych wartości nie będzie miało przeciez nic wspólnego z wartościami nominalnymi tego silnika, a takie właśnie potrzebuje. Jeśli się mylę to proszę o sprostowanie :)
    Pozdrawiam.

  • Pomocny post
    #6 29 Gru 2005 20:57
    invx
    Poziom 25  

    multimetr. Na poaczatek wystarczy taki za 20 zl a marketu :)
    voltomierz podlanczas rownolegle (czyli do + i -)
    amperomierz szeregowo (czyli po jednej stronie np. +)

  • Pomocny post
    #7 29 Gru 2005 22:26
    gosp
    Spec od drukarek

    To co zmierzysz będzie właśnie wartościami nominalnymi - tylko dla biegu jałowego silnika - jeśli do niczego go nie zaprzęgłeś w czasie pomiaru.
    Podczas obciążenia silniczka zaobserwowany będzie spadek napięcia zależny od wydajności źródła prądu , oraz wzrost płynacego prądu w obwodzie proporcjonalny do momentu obciążającego silnik.
    W załączniku masz rysunek tego o czym wspomniał kolega invx. Pozdrawiam.

  • #8 31 Gru 2005 15:02
    Genario
    Poziom 11  

    Dziękuję za odpowiedzi i świetny rysunek :)
    Czy możecie mi jeszcze powiedzieć czy jest możliwość zmierzenia indukcyjności takiego silnika? Najlepiej jakimś "domowym" sposobem, jeśli nie ma mierników to może jakoś pośrednio poprzez pomiar innych wielkości, które jestem w stanie wyliczyć?
    Muszę wyznaczyć stałe: elektromechaniczną i elektromagnetyczną. Znalazłem wzory, które je opisują. Mogę obliczyć stałą mechniczną, ale nie umiem określić wartości Te poniewaz ma indukcyjność we wzorze.

    Tm=(J•R)/(ce•cm•φ²)

    Te=L/R

    ce,cm -stale (ceφ=cmφ)
    J - moment bezwładności
    R - rezystancja
    L - indukcyjność

  • #9 14 Sty 2006 20:05
    Genario
    Poziom 11  

    ...a jak zmierzyć rezystancję tego silniczka? :?: (mam miernik z możliwością pomiaru rezystancji, z tym, że nie wiem, w którym miejscu się "podpiąć")

  • Pomocny post
    #10 14 Sty 2006 20:50
    invx
    Poziom 25  

    rezystancje silnika ... ?

    podpinasz sie, przy wylaczonym napieciu, do dwuch wyjsc z silnika.
    tak jak przy mierzeniu V, tylko bez zrodla zasilania ;)

  • Pomocny post
    #11 14 Sty 2006 21:22
    sca1
    Poziom 10  

    Jeśli znasz napięcie na zaciskach silnika i prąd jaki praez niego płynie to skorzystaj z prawa ohma (R=U/I)

  • #12 14 Sty 2006 21:54
    Genario
    Poziom 11  

    sca1 napisał:
    Jeśli znasz napięcie na zaciskach silnika i prąd jaki praez niego płynie to skorzystaj z prawa ohma (R=U/I)


    W silniku zachodzi zależność E=U-IR, czyli bezpośrednio z prawa Ohma nie da się tego wyliczyć, dlatego właśnie przyda mi się rezystancja. Mam tylko problem z prędkością obrotową, która potrzebna mi jest do wyznaczenia stałej kφ:

    E=kφ•ω

    czyli:

    kφ=(U-IR)/ω

    Nie wiem tylko jak określić prędkość tego silnika :|

  • Pomocny post
    #13 14 Sty 2006 22:32
    gosp
    Spec od drukarek

    Znam 3 sposoby (ale nie wiem czy Si sie spodobają :D)
    1 - urządzenie stroboskopowe - do którego pewnie nie masz dostępu :cry:
    2 - zrób sobie tarczę stroboskopową wg. książki "Nowoczesne zabawki" -
    potrzebny Ci będzie cyrkiel i kątomierz :D - książka zagineła mi więc nie wspomogę skanem (jest to najprostsza wersja)
    3 - Przyszło mi teraz na myśl (oj trudne, trudne -mechanicznie do wykonania, ale bardzo przydatne na przyszłość) - zbudowanie miernika częstotliwości impulsów oparte na np.drukarkowym enkoderze i transoptorze (enkoder umieszczony oczywiście na osi silnika lub na kolejnym kole reduktora- to chyba lepszy pomysł).

  • #14 15 Sty 2006 16:23
    Genario
    Poziom 11  

    invx napisał:
    rezystancje silnika ... ?
    podpinasz sie, przy wylaczonym napieciu, do dwuch wyjsc z silnika.
    tak jak przy mierzeniu V, tylko bez zrodla zasilania ;)


    Zmierzyłem tak jak piszesz i wyszlo mi 2.3Ω
    Nie za dużo ?

    Poza tym zmierzyłem natężenie prądu i napięcie, dostałem takie wyniki:
    U=7.3 V
    I=5.6 A

    Czy jest szansa na to, żeby to były poprawne wyniki? :)

  • Pomocny post
    #15 17 Sty 2006 03:07
    gosp
    Spec od drukarek

    Witam.
    nie wiem ile miałeś w źródle zasilania "na jałowym biegu", ale skoro wyszło 7,3V to znaczy że dysponujesz mało wydajnym "źródełkiem" prądu - zasil go z akumulatora samochodowego i wtedy zrób pomiar :D
    Pozdrawiam.

  • #16 17 Sty 2006 15:37
    Genario
    Poziom 11  

    gosp napisał:
    Witam.
    nie wiem ile miałeś w źródle zasilania "na jałowym biegu", ale skoro wyszło 7,3V to znaczy że dysponujesz mało wydajnym "źródełkiem" prądu - zasil go z akumulatora samochodowego i wtedy zrób pomiar :D
    Pozdrawiam.

    Witam
    Przy doprowadzeniu prądu zasilaczem dostałem takie wartości:

    U=8.8 V
    R=2.1 Ω
    I=5.2 A

    Teraz też coś jest nie tak? Czy to może świadczyć o tym, że silnik nie jest w najlepszej formie? :)
    Ps. w źródle zasilania bylo 11.5 V.

  • #17 17 Sty 2006 16:56
    gosp
    Spec od drukarek

    Witam.
    Ten ostatni pomiar wskazuje na to że silnik pobiera 42W - coś mi to jak na niego wygląda na za wiele (nie był obciążony w trakcie pomiaru ?)
    -sprawdź czy nie ma luzu poprzecznego osi (szczególnie po stronie przekładni)- może to powodować przekoszenie wirnika i znaczne zwiększenie oporów jego biegu - (w autach w wyniku tego luzu nawet rozrusznik może stanąć i się spalić) , na zwiększenie poboru prądu ma wpływ także stan szczotek i komutatora.- trzeba by to dokładnie sprawdzić.
    Może znajdziesz kogoś kto ma taki silnik w aucie i zmierzycie prąd jaki bierze podczas pracy z akumulatora - będzie to w przybliżeniu prąd znamionowy tegoż silniczka.
    Ale swoją drogą twoje żródło prądowe jest mało wydajne skoro napięcie aż tak drastycznie spada.
    Pozdrawiam.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME