Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny z nietypowym układem głośników.

krzych.k 10 Sty 2006 21:56 5586 23
  • Przedstawiam moje kolumny, które wykonałem ok. 8 lat temu.

    Układ nietypowy, bo zdublowane gościnki niskotonowe i wysokotonowe w układzie dwudrożnym.

    Zbudowane są na głośnikach Tonsila. Niskotonowe to poczciwe GDN 16/50 orobinę zmodyfikowane. Wybrałem je dlatego, że mają niskie QTS (0,34) w sam raz do dużej obudowy bass reflex, a poza tym są jedynymi, chyba do tej pory głośnikami Tonsila o średnicy 16cm, które mają cewkę o średnicy 35mm (pozostałe mają cewkę o średnicy 25mm). Do tego wszystkiego konkretny, wentylowany magnes o średnicy 90mm.

    Głośniki wysokotonowe - to pierwsze wówczas głośniki wysokotonowe z membraną tekstylną Tonsila o oznaczeniu GWTC 9/100 czy jakoś tak. Są również trochę zmodyfikowane.

    Zwrotnica bardzo prosta o nachyleniu 6db/okt. i 12db/okt. Cewki powietrzne, kondnsatory MKSE.

    Obudowa z płyty wiórowej 19mm. Przednia ścianka pochylona. Góra zaokrąglona, przez naklejanie kolejnych kilku warstw gubej tektury namoczonej wikolem. Wykończenie okleiną.

    Tunele bass refleks o średnicy ok 5cm i długości (dobranej doświadczalnie) ok 15cm.


    Fajne!
  • #2 10 Sty 2006 22:16
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    Te dwie wysokotonówki psują troche efekt. Tracisz w ten sposób na punktowosci tak dobrze słyszalnych wysokich tonów, pozatym chyba mają one większy SPL od tych GDNów, czyz nie? Ogólnie kolumna ładna, ale jesli chciałes robic nietypowy układ mogłes pokusic sie o d'Appolito

  • #3 10 Sty 2006 22:29
    nakon
    Poziom 13  

    moim zdaniem bardzo fajne - kolor super kształt jeszcze fajnejszy - to zaokrąglenie to poprostu czadzik
    wygląd: 5+

    a jak wrażena odsłuchowe?

  • #4 10 Sty 2006 23:00
    krzych.k
    Poziom 15  

    ghost666 napisał:
    Te dwie wysokotonówki psują troche efekt. Tracisz w ten sposób na punktowosci tak dobrze słyszalnych wysokich tonów, pozatym chyba mają one większy SPL od tych GDNów, czyz nie? Ogólnie kolumna ładna, ale jesli chciałes robic nietypowy układ mogłes pokusic sie o d'Appolito


    Zgadza się, cierpi punktowość. (chociaż zblizyłem je do siębie tak bardzo jak to się dało). Apropos SPL, czy chodzi o sinus power level? Jeżeli tak, to wydaje mi się, że porównując prawidlowość doboru głośników wysokotonowych do niskotonowych jednym z istotnych kryteriów jest ich efektywność mierzona w db, a nie teoretyczne oznaczenie Tonsila 9/100, w którym to 100, to moc doprowadzonego sygnału, który trafia do głośnika wysokotonowego przez filtr górnoprzepustowy, (katalogi tonsila nie określają parametrów filtracji tego sygnału). Tak więc śmiem twierdzić, że np głośnik gdwk 9/80 może bardzo dobrze wpółpracować z głośnikiem o podobnej efektywności np. gdn 13/40/4.

    A co do moich kolumn, to budując je zakładałem, że będzie potrzebne małe wytłumienie wysokotonowych, ale okazało się, że one nie przebijają.

    Co do dappolito, to masz rację - korzystniejszy układ głośników. Wtedy jakoś o tym nie pomyślałem.

  • #5 10 Sty 2006 23:00
    Krisstoferes
    Poziom 19  

    Serdecznie witam.
    Wygląd zewnętrzny pochwalam i chylę czoła, ale nie jest to według mnie dobra konstrukcja.
    Kolumny te nadają się głównie do słuchania muzyki dyskotekowej ze względu na niski basik i wysokie tony, natomiast jest brak średnich tonów.
    Pasmo jakim gra głośnik średnio- tonowy przenosi wokal, instrumenty dęte, smyczki, itp. Zamiast jednego wysoko- tonowca włożyłbym średniaka choćby z ALTUSA 140, i to powinno pokryć większość pasma.

  • #6 10 Sty 2006 23:07
    krzych.k
    Poziom 15  

    Krisstoferes napisał:
    Serdecznie witam.
    Wygląd zewnętrzny pochwalam i chylę czoła, ale nie jest to według mnie dobra konstrukcja.
    Kolumny te nadają się głównie do słuchania muzyki dyskotekowej ze względu na niski basik i wysokie tony, natomiast jest brak średnich tonów.
    Pasmo jakim gra głośnik średnio- tonowy przenosi wokal, instrumenty dęte, smyczki, itp. Zamiast jednego wysoko- tonowca włożyłbym średniaka choćby z ALTUSA 140, i to powinno pokryć większość pasma.


    Zgoda, nie mają zapewne płaskiej charakterystyki. Były tworzone do słuchania muzyki Vangelisa, Mike Oldfielda itp.

  • #7 10 Sty 2006 23:46
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    krzych.k napisał:
    ghost666 napisał:
    Te dwie wysokotonówki psują troche efekt. Tracisz w ten sposób na punktowosci tak dobrze słyszalnych wysokich tonów, pozatym chyba mają one większy SPL od tych GDNów, czyz nie? Ogólnie kolumna ładna, ale jesli chciałes robic nietypowy układ mogłes pokusic sie o d'Appolito


    Zgadza się, cierpi punktowość. (chociaż zblizyłem je do siębie tak bardzo jak to się dało). Apropos SPL, czy chodzi o sinus power level? Jeżeli tak, to wydaje mi się, że porównując prawidlowość doboru głośników wysokotonowych do niskotonowych jednym z istotnych kryteriów jest ich efektywność mierzona w db, a nie teoretyczne oznaczenie Tonsila 9/100, w którym to 100, to moc doprowadzonego sygnału, który trafia do głośnika wysokotonowego przez filtr górnoprzepustowy, (katalogi tonsila nie określają parametrów filtracji tego sygnału). Tak więc śmiem twierdzić, że np głośnik gdwk 9/80 może bardzo dobrze wpółpracować z głośnikiem o podobnej efektywności np. gdn 13/40/4.

    A co do moich kolumn, to budując je zakładałem, że będzie potrzebne małe wytłumienie wysokotonowych, ale okazało się, że one nie przebijają.

    Co do dappolito, to masz rację - korzystniejszy układ głośników. Wtedy jakoś o tym nie pomyślałem.


    Chodzi mi własnie o efektywnosci podaną w db/W/m. GDN ma 87 wiec dwa mają 90 a GTC około 100db wiec dwa mają 103 - 13db róznicy = 4 razy głosniej. Cud ze wogóle basy słychac, albo ja mam jakies krzywe dane w google ;)

    ale Konstrukcja pozatym jest wzorcowa i śliczna 6 z małym minusem za te dwa tweetery

  • #8 11 Sty 2006 01:15
    Taenia_Saginata
    Poziom 31  

    Wyglada to bardzo ładnie i oryginalnie. Troche dziwny pomysl z tymi dwoma wysokotonowcami. Ma ktos jakies informacje o tych glosnikach? Na stronie tonsila nic nie moge o nich znalezc.
    ghost666: 100dB?. Na google widzialem glosniki podpisane gtc 9/100 ale to jakies tubowe byly i one moze i mialy 100dB. Ten tutaj ma pewnie 90 albo niewiele wiecej. I tak wyjdzie na to ze sa sporo glosniejsze ale nie o 13 dB. A to 13dB to chyba nie do konca 4 razy wiecej.

  • #9 11 Sty 2006 06:03
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    No fakt, nie miałem dokładnych parametrów, ale nawet jesli mają 90 to są 2 razy głosniejsze, bo są dwa.
    A 13dB to 16 razy głosniej ponad, przepraszam późno było...

  • #10 11 Sty 2006 07:31
    krzych.k
    Poziom 15  

    Taenia_Saginata napisał:
    Ma ktos jakies informacje o tych glosnikach? Na stronie tonsila nic nie moge o nich znalezc.
    ghost666: 100dB?. Na google widzialem glosniki podpisane gtc 9/100 .


    Te głośniki to GDWK 11/100,8 (dawne oznaczenie GTC 11/100) i są na stronie http://www.e-tonsil.pl/sklep/index.php

  • #11 11 Sty 2006 07:45
    ghost666
    Tłumacz Redaktor

    tylko 89dB? troszke sie przeliczyłem, ale to i tak róznica 2db jest, jak są dwa. A lepsza by była róznic jednego dB jakby był tylko jeden imho...

  • #12 13 Sty 2006 01:29
    de Virez
    Poziom 24  

    Opisz, jak zdziałać to co zdziałałeś? Efekt powala po prostu, mógł bys wystawic na allegro i popchnąć za jakąś astronomiczną sume... Pojęcia nie mam jak taką bude sklepac:)
    Pozdro. A na wysokie tony daj jakiś tłumik rezystorowy i bedzie śmigać.

    ps. Vangelisa i Oldfielda nie lubie:P wole smyczki:P

  • #13 13 Sty 2006 10:00
    krzych.k
    Poziom 15  

    Dziś wieczorem napiszę więcej o sposobie wykonania kolumn i powiem jak to w gra. Sorry kol. Nakon, zapomiałem, że pytałeś o brzmienie. Pozdrowienia.

  • #14 13 Sty 2006 10:55
    dzikson
    Poziom 10  

    Wygląd bomba, jednak rzeczywiście brak śrenich może byćodczuwalny, niemniejjednak chcialbym tego posłuchać.

  • #15 14 Sty 2006 11:58
    krzych.k
    Poziom 15  

    Trochę więcej faktów o konstrukcji i brzmieniu.

    Ok. 8 lat temu stwierdziłem, że moje Altusy 75 w połączeniu z wieżą Diory mnie już nie satysfakcjonują. Zacząłem od zmiany elektroniki i kupiłem amplituner surround Onkyo TX-SV 444 i compact DX-7211. Jak to podłączyłem do Altusów to była znaczna różnica w dynamice, tzn. dzwięk miał dużo większy "wykop",(chyba wiecie o co chodzi). Następnie zabrałem się do projektowania czegoś, co by zastąpiło Altusy.
    Założenia były takie:
    -- wąskie i wysokie kolumny,
    -- bass reflex,
    -- moc rzędu 100W na szt.,
    -- niebanalny kształt.

    Aby kolumny byłu wąskie, raczej nie wchodziły w grę głośniki o średnicy większej niż 16cm. Dlatego szukałem w tym rozmiarze. Jak już wcześniej napisałem z kilku werji 16-tek Tonsila wybrałem GDN16/50. Ma niskie QTS, duży, wentylowany magnes, dużą średnicę cewki. Miał tylko jedną wadę - wyglądał okropnie z tą swoją odpustową, posrebrzaną nakładką p.pyłową. Dlatego dokonałem transplantacji nakładki. Wyciąłem skalpelem to sreberko, i wkleiłem dużo większą nakładkę, ale odwrotnie, tzn, nie jest ona w głośniku wypukła tylko wklęsła (tak jak mają głośniki Tesli). Potem jeszcze jakierem w sprayu pokryłem membarany GDN (nakładka z połyskiem, reszta mambrany - matowym). Po tych zabiegach wreszcie poczciwy GDN 16/50 wyglądał jak porządny głośnik.

    Z wykresu pasma przenoszenia w/w GDN wynikało, że przenosi w zasadzie liniowo do 4000hz. Dlatego też stwierdziłem, że układ wudrożny wystarczy. Wybór w głośnikch wysokotonowych był duży. Ale wówczas tylko jeden wysokotonowiec Tonsila miał membranę tekstylną - GTC 11/100. Mimo że był drogi zdecydowałem się włśnie na niego.
    Dlaczego zdecydowałem się na zastosowanie po 2 wysokotonowe do jednej kolumny? Przyczyny były dwie. GDN 16/50 był wówczas produkowany tylko w wersji 8ohm a ja chciałem po dwa niskotonwe do 1 kolumny i wypadkową impedancję i kolumny 4ohm. No to znowu z taką impedancją nie było tego wysokotonowca. Poza tym, przy dość niskiej częstotliwości podziału (2500hz) bałem się, że jeden wysokotonowy nie wytrzyma obciążenia.

    Wysokotonowy GTC wyglądał o niebo lepiej od GDN przed modyfikacją. Zatem nie było w zasadzie co w nim zmieniać. Jednak stwierdziłem, że skoro kolumny będą stały bez moskitiery, blisko dzwi, można byłoby go czymś zabezpieczyć przed uszkodzeniem mechanicznym. Dlatego zaaplikowałm im osłonę w postaci 2 drutów stalowych (twarde toto było jak cholera) wmontowanych w pierścień głośnika.
    Aby jaknajbardziej zbliżyć do siebie 2 wysokotonowe, jeden z nich musiał zostać okrojony (wyglądał śmiesznie - jak ugryzione jabłko).

    Kolumny miały być niebanalne. Opatrzyły mi się wszystkie kanciaki. Zdecydowałem się na zaokrągloną górę. Taki kształ miał 2 plusy - był ciekawy wizualnie i korzystny dla dźwięku, gdyż rozbijał fale stojące w środku kolumny. Wykonanie takiej zaokrąglonej czapki z jednego kawałka drewna nie wchodziło w grę. Znam się conieco na stolarce i wiem, że taki jednorodny kawał drzewa z czasem by się rozsychał i powodował pęknięcia na swej powierzchni i na krawędziach łączeń z resztą kolumny. Trzeba było wymyślić coś, co miałoby strukturę podobną do materiału użytego do budowy całego pudła. Na zasadzie eksperymentu wykonałem to zaokrąglenie z kilku (chyba 8) warstw grubej tektury. Robota był żmudna. Każda warstwa nasączona rozcieńczonym wikolem musiała schnąć ok.8 godzin. Ale efekt był dobry. zaokrąglenie było jak od cyrkla i co najważniejsze nie pękało na łączeniach z płytami wiórowymi. Potem to już szpachla, szpachla, szpachla.
    Pochyliłem też przednią ściankę, co by było ciekawiej (no i z korzyścią dla dzwięku).
    W środku dałem jedną rozpórkę w połowie wysokości pudła i wzmocnienia wewnątrz na przedniej ściance w miejscach gdzie głośniki się stykają. Wytłumienie z gąbki grubości 5 cm. na tylnej i bocznych ściankach. Zwrotnicę zrobiłem sam, bo 8 lat temu nie było jeszcze wyboru w gotowych zwrotnicach (nie było dobrych zwrotnic 2 way).

    Były także błędy w budowie. Raczej były nieistotne, chociaż zapier.... z otworami bassreflex. Kupiłem rurki do bassreflex (średnica wew. ok 5m) byłu długie na ok. 20 cm. Uznałem, że skoro w altusach otwór bassreflex jest długi na kilka cm. to będą one stanoczo za długie i do prób strojenia je wstępnie skróciłem - do kilku cm. Jak to wszystko poskładałem i zapodałem sygnał n.cz. z generatora to się okazało, że otwory promieniują przy niewłaściwej częstotliwości, podbijając tylko częstotliwość rezonasową głośników. Odsłuch muzyki to potwierdzał. Bas był za wysoki. No to trzeba było z powrotem dokleić to co uciąłem i w sumie tunele zostały o długości chyba 15 czy 17cm. Dopiero teraz było dobrze. Bas zchodził nisko i otwory promieniowały poza f.rez. głośnika.

    Co do odsłuchu. Po zapodaniu dobrych płyt stwierdziłem, że grają inaczej od Altusów. Basu jest tyle samo ale schodzi trochę niżej. Jest po prostu lepszy. Podpiąłem dla porwnania do jednago kanału altusy a do drugiego te kolumny. Bas w altusach chociaż obfity był nieco dudniący. W nowych kolumnach nic z dudnienia. Wysokie tony o nibo lepsze od altusów. Przede wszystkim tubowe wysokotonowce Altusów miały wąską kierunkowość, tzn. odsunąłeś się nieco na bok i już była różnica. W nowych kolumnach nic z tych rzeczy. Dzwięk wysokich nie jest taki natarczywy jak w altusach. Według mnie proporcja niskich i wysokich jest zachowana i wysokotonowe nie przebijają. Co do średnich tonów, to jest ich może nieco mniej niż w konstrukcjach 3way, ale nie można powiedzieć, że jest odczuwalny ich brak. Kolumny grają tak jak by miały podkręcony lekko "kontur" na w wzmacniaczu. Mi taki dzwięk bardzo odpowiada.

    Przy okazji dołączam zdjęcie kolumn "efektowych" jaki zrobiłem z głośników GDN 13/50/1 i GWK 7/50.

  • #16 14 Sty 2006 12:23
    kiepol
    Poziom 16  

    Z takim talentem to się trzeba chyba urodzić... jeżeli chodzi o visual style tych kolumn, to jest to dzieło sztuki, wykonanie genialne, poprostu zaje***te. Gratuluje...

  • #17 14 Sty 2006 13:13
    mura
    Poziom 10  

    Piękne kawał dobrej roboty, na drugim zdjęciu widać obok kolumny jakąś skrzynie sub?Diy?

  • #18 14 Sty 2006 14:55
    krzych.k
    Poziom 15  

    Skrzynka obok kolumny na zdjęciu to nie jest DIY. To orygilanlny aktywny sub. Tonsila 200A Trzęsie mi podłogą przy najniższych częstotliwościach. Jest ustawiony na min. częstotliwość 35Hz.

  • #19 14 Sty 2006 21:57
    !ron
    Poziom 21  

    Nie bede ci chwalił tych kolumn, bo oczywisice wszyscy widza jak sa zrobione, wiec dodawac nie trzeba chyba nic.

    Natomiast na pochwałę zasługuje sposob w jaki wyszedłeś z całej tej sprawy z podwojonymi wysokotonowkami.

  • #20 14 Sty 2006 22:34
    Metallord
    Poziom 11  

    Mnie zadziwia to zokrąglenie... Tektura? Musze przyznać że przedziwny pomysł. Nie ma problemu z twardością tego materiału? Nic o dnia ukończenia kolumny sie z nim nie dzieje ? Naprawde godne pochwały!

  • #21 15 Sty 2006 10:25
    krzych.k
    Poziom 15  

    To zaokrąglenie z ok. 8 warstw tektury ma w sumie grubość taką jak płyta wiórowa 18mm. Sztywność i twardość ma podobną, zapewniam (tektura dobrze się wikolu napiła) . Pozdrowienia

  • #22 15 Sty 2006 22:34
    jaciomp
    Poziom 14  

    hmm z tego co czytałem to głosniki wysokotonowe nie maja duzego wpływu na oporność kolumny zatem nie uzasadnione jest ich łączenie w tym celu. Oporność kolumny to oporność nisko-sredniotonowych w tym wypadku. Poza tym oporność wysokotonowego nie musi byc taka sama jak basowych, przecież sa filtry i tłumiki.

  • #23 15 Sty 2006 22:55
    UnnamedYesusiq
    Poziom 18  

    Witam
    Szególnie podoba mi się kształt. Przetworniki też ok. Te zaokrąglenia na gorze super wyglądaja. Ocena -5/5

  • #24 21 Cze 2006 14:31
    krzych.k
    Poziom 15  

    Zamierzam sprzedać te kolumny, bo będę robił następne. Jak ktoś byłby chętny posłuchać pooglądać i potargować się to zapraszam. Cena wstępna 600zł. Mieszkam koło Bielska-Białej.
    e-mail: welm2001(malpa)vp.pl tel.600171497

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME