X
  • #1 25 Apr 2003 13:14
    pietro22
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witajcie,
    Mam pytanie raczej teoretyczne: jakie są typowe objawy uszkodzenia kondensatora przy silniku w pralkach? Czy można bez ryzyka uszkodzenia silnika odłączyć kondensator (do celów testowych)?

    pzdr,
    Piotr
  • #2 25 Apr 2003 13:50
    ssr
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witaj .O jaką pralkę chodzi, i czy chodzi o kondensator rozruchowy czy przeciwzakłóceniowy. Ten drugi oczywiście można odłączyć -ale nie wolno
    z tego samego gniazda zasilać komputera.
  • #3 25 Apr 2003 14:11
    pietro22
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Witaj.
    Pralka Polaru (rosa). Od jakiegoś czasu nie ma siły zakręcić bębnem przy - powiedzmy - więcej niż 1/3 wsadu. Łożyska, paski są OK, więc może kondensator... (o ile pamiętam 16uF/350V~)

    pzdr,
    Piotr
  • #4 25 Apr 2003 15:40
    LesioL
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Właśnie takie są objawy utraty pojemności. Kondensator daje przesunięcie fazowe między napięciami na uzwojeniach silnika umożliwiając jego start. Nowy kosztuje ~ 10zl i w dodatku powinien być mniejszy (chodzi op gabaryt)
    :)
    POzdr.
    Lesiol
  • #5 25 Apr 2003 15:45
    pietro22
    Level 10  
    Topic author Helpful post? (0)
    OK, dzięki za odpowiedź.
    Rozumiem, że taki efekt jest przy częściowej utracie pojemności.
    Co się będzie działo, gdy odłączę kondziora? Silnik nie ruszy w ogóle?
    ... i przy okazji, co się może stać, gdy zamiast 16 uF dam większą pojemność?

    pzdr,
    Piotr.
  • #6 25 Apr 2003 16:02
    Gorgoroth
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    A jak silnik sie rozpedza i zatrzymuje, rozpedza i zatrzymuje przy wirowaniu... i tak do usr**ej smierci, to rowniez bedie wina kondensatora :?: (ARDO TL600)
  • #7 25 Apr 2003 18:16
    ssr
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Jak wynika z postu chodzi ,być może ,o kond.kompensujący włączony równolegle do
    uzwojenia silnika, który powoduje kompensację cos fi - stosuje się je
    wg żądanej mocy biernej. Nieodpowiedni konden. spowoduje grzanie się
    silnika. Tak nawiasem, żeby obliczyć właściwą wartośc kondensatora,
    należy mieć następujące dane: moc silnika jednofazowego, na jakie
    napięcie, i jego cos fi oraz sprawność ni. W zależności od tych danych
    można obliczyć kondensator kompensujący dla każdego silnika.
    Odłączenie tego kondensatora i włączenie zasilania spowoduje kilka-
    krotne zwiększenie poboru prądu rozruchowego, a w skrajnym wypadku
    przepalenie uzwojenia. A być może, w nowszych pralkach chodzi o konden.rozruchowy włączony równolegle do fazy głównej silnika przez fazę rozruchową.
  • #8 25 Apr 2003 18:37
    skwiro
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Silnik zatrzymuje sie i zwalnia.
    -sprawdz hydrostat (moga zle trzymac styki)
    rowniez moze byc uszkodzony silnik.
    Ale najpierw sprawdz hydrostat
    Jezeli bedziesz potrzebowal schematu to napisz.
    nara
  • #9 25 Apr 2003 18:47
    zalas
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    99% kondensator. Wymień na taki sam i po kłopocie.
  • #10 25 Apr 2003 19:42
    mavtm
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Z tego co zostało napisane wynika, że jest to wina kondensatora. Jednak nie przesądzałbym tego tak do końca. W tym silniku można wyróżnić kilka uzwojeń. Najogólniej dzieląc to jedno jest do prania, a drugie do wirowania. Jeśli na uzwojeniu piorącym byłoby zwarcie to też silnik nie "wejdzie" na obroty. Najlepiej zmierzyć rezystancje uzwojeń. Możesz też włączyć samo wirowanie - jeśli dalej nic to raczej napewno kondensator. A najłatwiej założyć inny kondensator 16 mikro (taki powinien być przy tym silniku) i zobaczyć co się będzie działo.
    Przyjemnej zabawy. Pozdrawiam.
  • #11 25 Apr 2003 20:45
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Kolego ssr kondensator w silniku to nie Prima Aprilis (napisałeś sporo bzdur).
    Trochę teorii.
    W pralkach automatycznych stosowane są w zasadzie dwa typy silników:
    1. Silniki indukcyjne klatkowe z kondensatorem pracy,
    2. Silniki komutatorowe szeregowe prądu przemiennego (tzw.uniwersalne)
    Silniki wg.1 zbudowane są z dwóch uzwojeń,fazy głównwj i fazy pomocniczej.Faza główna przyłączona jest bezpośrednio do sieci a faza pomocnicza przez kondensator.Wytworzone strumienie od fazy głównej i pomocniczej (przesunięte w czasie i przestrzeni w stosunku do strumienia głównego) wytwarzają pole wirujące, w wirniku indukuje się napięcie,płynie prąd w prętach ,występuje oddziaływanie pola wirnika na pole stojana i w wyniku tego powstaje moment obrotowy,który zależy między innymi bardzo od pojemności kondenatora.Utrata pojemności - brak momentu rozruchowego częściowy lub całkowity w zależności jak zmieniła się pojemność.
    Odłączenie kondensatora od silnika nie spowoduje jego zniszczenia.Przy zbyt długiej próbie wzrośnie temperatura do zadziałania zabezpieczenia termicznego silnika,które jest zamontowane w uzwojeniu.Wszystkie silniki stosowane w pralkach zanim zostaną dopuszczone do produkcji muszą spełnić wymaganie zgodnie z normą "Praca w warunkach nienormalnych"
    Próba ta wykonywana jest przy zablokowanym wirniku z kondensatorem włączonym ,wyłączonym lub zwartym. Powstała temperatura nie może być wyższa od dopuszczalnej dla danej klasy izolacji silnika.

    Kolego gorgoroth w silnikach komutatorowych nie ma kondensatorów pracy.Pralki powyżej 800obr/min bębna mają silniki komutatorowe.
    Do 800obr/min stosował Polar silniki indukcyjne klatkowe.Inne firmy silniki komutatorowe stosuią od 500obr/min.
  • #12 08 May 2003 22:22
    ssr
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    O jakich to bzdurach napisałem w swym poście, kolego POLO 2 ?
    Skoro Sam stwierdziłeś,ze moment obrotowy silnika zależy od
    kondensatora ( pojemności) , a czymże jest poprawa cos fi ?
    Sam też stwierdziłeś, że po odłączeniu kondensatora wzrośnie
    temp. uzwojenia . W takim razie : gdzie te bzdury?
  • #13 09 May 2003 09:54
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Kolego ssr bzdury napisałeś w następujących miejscach:
    1.Po pierwsze kondensator w silniku włącza się w szereg z uzwojeniem fazy pomocniczej.
    2.W jednofazowych silnikach indukcyjnych klatkowych z kondensatorem pracy,kondensator nie jest do kompensacji mocy biernej.
    3.Nie jest prawdą,że odłączenie kondensatora spowoduje kilkakrotne zwiększenie prądu rozruchowego.
    Proponuję abyś zasięgnął informacji :
    1.Budowa i działanie silników jednofazowych. - Jerzy Pustoła i Tadeusz Sliwiński.
    2.Maszyny elektryczne - Bolesław Dubicki.
    3.Teoria maszyn elektrycznych - Tadeusz Dubicki.
    4Teoria maszyn elektrycznych - Stefan Roszczyk.
    5.Budowa maszyn elektrycznych - Andzrej Kordecki.
    6.Silniki indukcyjne - H.S.Kozłowski.
  • #14 09 May 2003 11:45
    ElGregor
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    :arrow: ssr
    Kolega POLO2 ma rację, pomieszałeś całkowicie dwa pojęcia - kondensatora rozruchowego z kondensatorem kompensującym cos fi.
    Jeśli w jakimś urządzeniu znajduje się kondensator do kompensacji współczynnika mocy to nie ma on wpływu na pracę tego urządzenia a tylko na wartość współczynnika mocy pobieranej energii i wartość pobieranego prądu (mniejszy prąd, bo brak w nim składowej biernej).
  • #15 09 May 2003 13:02
    Kaban
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Zgadzam sie z kolegą ElGregor Rozruch silnika indukcyjnego a kompensacja mocy biernej to twa odmienne tematy.
    Jezeli chodzi o kondesator rozruchowy jezeli zostanie uszkodzony silnik nie wystartuje (będzie buczał) kondensator wywołuje przesunięcie fazowe prądu co w rezultacie powoduje powstanie jakgdyby kolejnej fazy przesuniętej o ok.90 stopni. Jezeli silnik rozpędza się by następnie sie zatrzymać należy sprawdzić układy wykonawcze oraz słącza śrubowe.
  • #16 16 May 2003 19:15
    ssr
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Mój post po małej modyfikacji ma wsparcie
    1) Elektrotechnika.Przykłady.Obliczenia.Zadania.H.Meluzin,
    2) Elektryczne urządzenia domowe. J.Małaszuk.
    Pozdr. "komisję specjalną".
  • #17 21 May 2003 12:01
    Motonit
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Zgadzam się jak najbardziej z p. POLO2
    Ten kondenstaor daje przesunięcie fazowe i rozruch silnika...
  • #18 02 Jul 2003 18:02
    vymiathatch
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    witam mam male pytanko jak podlaczyc kondenstor do silnika od pralki wiatki? dysponije cewka rozruchowa kondesatorem dosc sporych rozmiarow na nap 500v i silnikiem oczywiscie. poprostu nie chcialbym czegos pomylic przy podlanczaniu bo na pewno cos moge spalic.
  • #19 03 Jul 2003 09:26
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Wcisnij szukaj a znajdziesz jest na forum
    chemat podłączenia silnika z kondensatorem do sieci.
  • #20 10 Jul 2003 22:31
    marcinus128
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    ale kosmos. .... jestescie naprawde dobzi ..... ja to widze tylko gwiazdy....
    woooow

    ale przez to sie troche dowiedziałem ...
    dziki

    narka hey
  • #21 10 Jul 2003 22:48
    ul1111
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    POL02 wrote:
    Witam.
    Kolego ssr kondensator w silniku to nie Prima Aprilis (napisałeś sporo bzdur).
    Trochę teorii.
    W pralkach automatycznych stosowane są w zasadzie dwa typy silników:
    1. Silniki indukcyjne klatkowe z kondensatorem pracy,
    2. Silniki komutatorowe szeregowe prądu przemiennego (tzw.uniwersalne)
    Silniki wg.1 zbudowane są z dwóch uzwojeń,fazy głównwj i fazy pomocniczej.Faza główna przyłączona jest bezpośrednio do sieci a faza pomocnicza przez kondensator.Wytworzone strumienie od fazy głównej i pomocniczej (przesunięte w czasie i przestrzeni w stosunku do strumienia głównego) wytwarzają pole wirujące, w wirniku indukuje się napięcie,płynie prąd w prętach ,występuje oddziaływanie pola wirnika na pole stojana i w wyniku tego powstaje moment obrotowy,który zależy między innymi bardzo od pojemności kondenatora.Utrata pojemności - brak momentu rozruchowego częściowy lub całkowity w zależności jak zmieniła się pojemność.
    Odłączenie kondensatora od silnika nie spowoduje jego zniszczenia.Przy zbyt długiej próbie wzrośnie temperatura do zadziałania zabezpieczenia termicznego silnika,które jest zamontowane w uzwojeniu.Wszystkie silniki stosowane w pralkach zanim zostaną dopuszczone do produkcji muszą spełnić wymaganie zgodnie z normą "Praca w warunkach nienormalnych"
    Próba ta wykonywana jest przy zablokowanym wirniku z kondensatorem włączonym ,wyłączonym lub zwartym. Powstała temperatura nie może być wyższa od dopuszczalnej dla danej klasy izolacji silnika.

    Kolego gorgoroth w silnikach komutatorowych nie ma kondensatorów pracy.Pralki powyżej 800obr/min bębna mają silniki komutatorowe.
    Do 800obr/min stosował Polar silniki indukcyjne klatkowe.Inne firmy silniki komutatorowe stosuią od 500obr/min.

    Chciałbym dodać coś do punktu 1,są również silniki trójfazowe i są stosowane w pralkach np.PS 663; silnik z tejże pralki ma tak jakby dwa silniki w jeden obudowie, jeden wdufazowy na wysokie obroty a drugi trójfazowy z niskimi obrotami.Odnośnie wypowiedzi kolegi ssr,napisał w niej "być może chodzi o kondensator kompensujący",nie każdy zna sie na pralkach automatycznych i kolega miał prawo pomyśleć że kondensator ten służy wyłacznie do kompensacji mocy biernej.
  • #22 11 Jul 2003 08:32
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (0)
    Witam.
    ul1111 masz rację co do uzwojenia trójfazowego w silniku pralkowym OKC-2/12DK pralki PS 663 BIO.Małe wyjaśnienie otóż uzwojenie to faktycznie wykonane jest wkonfiguracji trójfazowej ale przystosowane konstrukcyjnie do jednofazowej z kondensatorem pracy.Dwie gałęzie gwiazdy mają jednakowe zwoje a trzeccia jest inna.Pomyślane zostało to po to aby uzyskać duże momenty rozruchowe oraz jednakowe obroty wlewo i prawo.
  • #23 30 Apr 2008 18:08
    Hayek
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam kolegów Elektryków, mam nadzieję, że tym nikogo nie uraziłem.
    Mam pytanko, mianowicie....
    Znalazłem, silnik od starej prali automatycznej wraz z kondensatorem
    tyle, że chcę zastosować ten silnik w innym celu i nie bardzo wiem jak podlaczyć ten kondensator by silnik sam startował...
    do silnika dochodzi 6 końcówek
    1 2 3
    ° ° °

    ° ° °
    4 5 6

    ° °
    7 8


    i tak silnik działa tylko gdy podłacze napięcie do (1,2) , ale muszę go startować ręcznie i jeszcze jedna sprawa, raz działa w przawo, a raz w lewo...
    podłączenie napięcia do innych końcówek nie powoduje zadnych zmian.

    jak go ustabilizować, by miał obroty tylko w jedną stronę i startował przy pomocy kondensatora 16µF , a nie mojej ręki? :)

    koncówki (7,8) - to kondensator ale nie ma na nim oznaczeń +/- ...


    aha dodam tylko, że silnik na tabliczce znamionowej na obroty małe ok320 i duże ok 2500...
    ... w pozycji (1,2) mam tylko szybkie obroty



    proszę o radę ...
  • #24 30 Apr 2008 18:31
    movzx
    Level 39  
  Search 4 million + Products
Browse Products