Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 25 Kwi 2003 13:14
    pietro22
    Poziom 10  

    Witajcie,
    Mam pytanie raczej teoretyczne: jakie są typowe objawy uszkodzenia kondensatora przy silniku w pralkach? Czy można bez ryzyka uszkodzenia silnika odłączyć kondensator (do celów testowych)?

    pzdr,
    Piotr

  • #2 25 Kwi 2003 13:50
    ssr
    Poziom 14  

    Witaj .O jaką pralkę chodzi, i czy chodzi o kondensator rozruchowy czy przeciwzakłóceniowy. Ten drugi oczywiście można odłączyć -ale nie wolno
    z tego samego gniazda zasilać komputera.

  • #3 25 Kwi 2003 14:11
    pietro22
    Poziom 10  

    Witaj.
    Pralka Polaru (rosa). Od jakiegoś czasu nie ma siły zakręcić bębnem przy - powiedzmy - więcej niż 1/3 wsadu. Łożyska, paski są OK, więc może kondensator... (o ile pamiętam 16uF/350V~)

    pzdr,
    Piotr

  • #4 25 Kwi 2003 15:40
    LesioL
    Poziom 10  

    Właśnie takie są objawy utraty pojemności. Kondensator daje przesunięcie fazowe między napięciami na uzwojeniach silnika umożliwiając jego start. Nowy kosztuje ~ 10zl i w dodatku powinien być mniejszy (chodzi op gabaryt)
    :)
    POzdr.
    Lesiol

  • #5 25 Kwi 2003 15:45
    pietro22
    Poziom 10  

    OK, dzięki za odpowiedź.
    Rozumiem, że taki efekt jest przy częściowej utracie pojemności.
    Co się będzie działo, gdy odłączę kondziora? Silnik nie ruszy w ogóle?
    ... i przy okazji, co się może stać, gdy zamiast 16 uF dam większą pojemność?

    pzdr,
    Piotr.

  • #6 25 Kwi 2003 16:02
    Gorgoroth
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A jak silnik sie rozpedza i zatrzymuje, rozpedza i zatrzymuje przy wirowaniu... i tak do usr**ej smierci, to rowniez bedie wina kondensatora :?: (ARDO TL600)

  • #7 25 Kwi 2003 18:16
    ssr
    Poziom 14  

    Jak wynika z postu chodzi ,być może ,o kond.kompensujący włączony równolegle do
    uzwojenia silnika, który powoduje kompensację cos fi - stosuje się je
    wg żądanej mocy biernej. Nieodpowiedni konden. spowoduje grzanie się
    silnika. Tak nawiasem, żeby obliczyć właściwą wartośc kondensatora,
    należy mieć następujące dane: moc silnika jednofazowego, na jakie
    napięcie, i jego cos fi oraz sprawność ni. W zależności od tych danych
    można obliczyć kondensator kompensujący dla każdego silnika.
    Odłączenie tego kondensatora i włączenie zasilania spowoduje kilka-
    krotne zwiększenie poboru prądu rozruchowego, a w skrajnym wypadku
    przepalenie uzwojenia. A być może, w nowszych pralkach chodzi o konden.rozruchowy włączony równolegle do fazy głównej silnika przez fazę rozruchową.

  • #8 25 Kwi 2003 18:37
    skwiro
    Poziom 12  

    Silnik zatrzymuje sie i zwalnia.
    -sprawdz hydrostat (moga zle trzymac styki)
    rowniez moze byc uszkodzony silnik.
    Ale najpierw sprawdz hydrostat
    Jezeli bedziesz potrzebowal schematu to napisz.
    nara

  • #9 25 Kwi 2003 18:47
    zalas
    Poziom 2  

    99% kondensator. Wymień na taki sam i po kłopocie.

  • #10 25 Kwi 2003 19:42
    mavtm
    Poziom 12  

    Witam.
    Z tego co zostało napisane wynika, że jest to wina kondensatora. Jednak nie przesądzałbym tego tak do końca. W tym silniku można wyróżnić kilka uzwojeń. Najogólniej dzieląc to jedno jest do prania, a drugie do wirowania. Jeśli na uzwojeniu piorącym byłoby zwarcie to też silnik nie "wejdzie" na obroty. Najlepiej zmierzyć rezystancje uzwojeń. Możesz też włączyć samo wirowanie - jeśli dalej nic to raczej napewno kondensator. A najłatwiej założyć inny kondensator 16 mikro (taki powinien być przy tym silniku) i zobaczyć co się będzie działo.
    Przyjemnej zabawy. Pozdrawiam.

  • #11 25 Kwi 2003 20:45
    POL02
    Moderator AGD

    Witam.
    Kolego ssr kondensator w silniku to nie Prima Aprilis (napisałeś sporo bzdur).
    Trochę teorii.
    W pralkach automatycznych stosowane są w zasadzie dwa typy silników:
    1. Silniki indukcyjne klatkowe z kondensatorem pracy,
    2. Silniki komutatorowe szeregowe prądu przemiennego (tzw.uniwersalne)
    Silniki wg.1 zbudowane są z dwóch uzwojeń,fazy głównwj i fazy pomocniczej.Faza główna przyłączona jest bezpośrednio do sieci a faza pomocnicza przez kondensator.Wytworzone strumienie od fazy głównej i pomocniczej (przesunięte w czasie i przestrzeni w stosunku do strumienia głównego) wytwarzają pole wirujące, w wirniku indukuje się napięcie,płynie prąd w prętach ,występuje oddziaływanie pola wirnika na pole stojana i w wyniku tego powstaje moment obrotowy,który zależy między innymi bardzo od pojemności kondenatora.Utrata pojemności - brak momentu rozruchowego częściowy lub całkowity w zależności jak zmieniła się pojemność.
    Odłączenie kondensatora od silnika nie spowoduje jego zniszczenia.Przy zbyt długiej próbie wzrośnie temperatura do zadziałania zabezpieczenia termicznego silnika,które jest zamontowane w uzwojeniu.Wszystkie silniki stosowane w pralkach zanim zostaną dopuszczone do produkcji muszą spełnić wymaganie zgodnie z normą "Praca w warunkach nienormalnych"
    Próba ta wykonywana jest przy zablokowanym wirniku z kondensatorem włączonym ,wyłączonym lub zwartym. Powstała temperatura nie może być wyższa od dopuszczalnej dla danej klasy izolacji silnika.

    Kolego gorgoroth w silnikach komutatorowych nie ma kondensatorów pracy.Pralki powyżej 800obr/min bębna mają silniki komutatorowe.
    Do 800obr/min stosował Polar silniki indukcyjne klatkowe.Inne firmy silniki komutatorowe stosuią od 500obr/min.

  • #12 08 Maj 2003 22:22
    ssr
    Poziom 14  

    O jakich to bzdurach napisałem w swym poście, kolego POLO 2 ?
    Skoro Sam stwierdziłeś,ze moment obrotowy silnika zależy od
    kondensatora ( pojemności) , a czymże jest poprawa cos fi ?
    Sam też stwierdziłeś, że po odłączeniu kondensatora wzrośnie
    temp. uzwojenia . W takim razie : gdzie te bzdury?

  • #13 09 Maj 2003 09:54
    POL02
    Moderator AGD

    Witam.
    Kolego ssr bzdury napisałeś w następujących miejscach:
    1.Po pierwsze kondensator w silniku włącza się w szereg z uzwojeniem fazy pomocniczej.
    2.W jednofazowych silnikach indukcyjnych klatkowych z kondensatorem pracy,kondensator nie jest do kompensacji mocy biernej.
    3.Nie jest prawdą,że odłączenie kondensatora spowoduje kilkakrotne zwiększenie prądu rozruchowego.
    Proponuję abyś zasięgnął informacji :
    1.Budowa i działanie silników jednofazowych. - Jerzy Pustoła i Tadeusz Sliwiński.
    2.Maszyny elektryczne - Bolesław Dubicki.
    3.Teoria maszyn elektrycznych - Tadeusz Dubicki.
    4Teoria maszyn elektrycznych - Stefan Roszczyk.
    5.Budowa maszyn elektrycznych - Andzrej Kordecki.
    6.Silniki indukcyjne - H.S.Kozłowski.

  • #14 09 Maj 2003 11:45
    ElGregor
    Poziom 22  

    :arrow: ssr
    Kolega POLO2 ma rację, pomieszałeś całkowicie dwa pojęcia - kondensatora rozruchowego z kondensatorem kompensującym cos fi.
    Jeśli w jakimś urządzeniu znajduje się kondensator do kompensacji współczynnika mocy to nie ma on wpływu na pracę tego urządzenia a tylko na wartość współczynnika mocy pobieranej energii i wartość pobieranego prądu (mniejszy prąd, bo brak w nim składowej biernej).

  • #15 09 Maj 2003 13:02
    Kaban
    Poziom 11  

    Zgadzam sie z kolegą ElGregor Rozruch silnika indukcyjnego a kompensacja mocy biernej to twa odmienne tematy.
    Jezeli chodzi o kondesator rozruchowy jezeli zostanie uszkodzony silnik nie wystartuje (będzie buczał) kondensator wywołuje przesunięcie fazowe prądu co w rezultacie powoduje powstanie jakgdyby kolejnej fazy przesuniętej o ok.90 stopni. Jezeli silnik rozpędza się by następnie sie zatrzymać należy sprawdzić układy wykonawcze oraz słącza śrubowe.

  • #16 16 Maj 2003 19:15
    ssr
    Poziom 14  

    Mój post po małej modyfikacji ma wsparcie
    1) Elektrotechnika.Przykłady.Obliczenia.Zadania.H.Meluzin,
    2) Elektryczne urządzenia domowe. J.Małaszuk.
    Pozdr. "komisję specjalną".

  • #17 21 Maj 2003 12:01
    Motonit
    Poziom 14  

    Zgadzam się jak najbardziej z p. POLO2
    Ten kondenstaor daje przesunięcie fazowe i rozruch silnika...

  • #18 02 Lip 2003 18:02
    vymiathatch
    Poziom 31  

    witam mam male pytanko jak podlaczyc kondenstor do silnika od pralki wiatki? dysponije cewka rozruchowa kondesatorem dosc sporych rozmiarow na nap 500v i silnikiem oczywiscie. poprostu nie chcialbym czegos pomylic przy podlanczaniu bo na pewno cos moge spalic.

  • #19 03 Lip 2003 09:26
    POL02
    Moderator AGD

    Witam.
    Wcisnij szukaj a znajdziesz jest na forum
    chemat podłączenia silnika z kondensatorem do sieci.

  • #20 10 Lip 2003 22:31
    marcinus128
    Poziom 19  

    ale kosmos. .... jestescie naprawde dobzi ..... ja to widze tylko gwiazdy....
    woooow

    ale przez to sie troche dowiedziałem ...
    dziki

    narka hey

  • #21 10 Lip 2003 22:48
    ul1111
    Poziom 22  

    POL02 napisał:
    Witam.
    Kolego ssr kondensator w silniku to nie Prima Aprilis (napisałeś sporo bzdur).
    Trochę teorii.
    W pralkach automatycznych stosowane są w zasadzie dwa typy silników:
    1. Silniki indukcyjne klatkowe z kondensatorem pracy,
    2. Silniki komutatorowe szeregowe prądu przemiennego (tzw.uniwersalne)
    Silniki wg.1 zbudowane są z dwóch uzwojeń,fazy głównwj i fazy pomocniczej.Faza główna przyłączona jest bezpośrednio do sieci a faza pomocnicza przez kondensator.Wytworzone strumienie od fazy głównej i pomocniczej (przesunięte w czasie i przestrzeni w stosunku do strumienia głównego) wytwarzają pole wirujące, w wirniku indukuje się napięcie,płynie prąd w prętach ,występuje oddziaływanie pola wirnika na pole stojana i w wyniku tego powstaje moment obrotowy,który zależy między innymi bardzo od pojemności kondenatora.Utrata pojemności - brak momentu rozruchowego częściowy lub całkowity w zależności jak zmieniła się pojemność.
    Odłączenie kondensatora od silnika nie spowoduje jego zniszczenia.Przy zbyt długiej próbie wzrośnie temperatura do zadziałania zabezpieczenia termicznego silnika,które jest zamontowane w uzwojeniu.Wszystkie silniki stosowane w pralkach zanim zostaną dopuszczone do produkcji muszą spełnić wymaganie zgodnie z normą "Praca w warunkach nienormalnych"
    Próba ta wykonywana jest przy zablokowanym wirniku z kondensatorem włączonym ,wyłączonym lub zwartym. Powstała temperatura nie może być wyższa od dopuszczalnej dla danej klasy izolacji silnika.

    Kolego gorgoroth w silnikach komutatorowych nie ma kondensatorów pracy.Pralki powyżej 800obr/min bębna mają silniki komutatorowe.
    Do 800obr/min stosował Polar silniki indukcyjne klatkowe.Inne firmy silniki komutatorowe stosuią od 500obr/min.

    Chciałbym dodać coś do punktu 1,są również silniki trójfazowe i są stosowane w pralkach np.PS 663; silnik z tejże pralki ma tak jakby dwa silniki w jeden obudowie, jeden wdufazowy na wysokie obroty a drugi trójfazowy z niskimi obrotami.Odnośnie wypowiedzi kolegi ssr,napisał w niej "być może chodzi o kondensator kompensujący",nie każdy zna sie na pralkach automatycznych i kolega miał prawo pomyśleć że kondensator ten służy wyłacznie do kompensacji mocy biernej.

  • #22 11 Lip 2003 08:32
    POL02
    Moderator AGD

    Witam.
    ul1111 masz rację co do uzwojenia trójfazowego w silniku pralkowym OKC-2/12DK pralki PS 663 BIO.Małe wyjaśnienie otóż uzwojenie to faktycznie wykonane jest wkonfiguracji trójfazowej ale przystosowane konstrukcyjnie do jednofazowej z kondensatorem pracy.Dwie gałęzie gwiazdy mają jednakowe zwoje a trzeccia jest inna.Pomyślane zostało to po to aby uzyskać duże momenty rozruchowe oraz jednakowe obroty wlewo i prawo.

  • #23 30 Kwi 2008 18:08
    Hayek
    Poziom 1  

    Witam kolegów Elektryków, mam nadzieję, że tym nikogo nie uraziłem.
    Mam pytanko, mianowicie....
    Znalazłem, silnik od starej prali automatycznej wraz z kondensatorem
    tyle, że chcę zastosować ten silnik w innym celu i nie bardzo wiem jak podlaczyć ten kondensator by silnik sam startował...
    do silnika dochodzi 6 końcówek
    1 2 3
    ° ° °

    ° ° °
    4 5 6

    ° °
    7 8


    i tak silnik działa tylko gdy podłacze napięcie do (1,2) , ale muszę go startować ręcznie i jeszcze jedna sprawa, raz działa w przawo, a raz w lewo...
    podłączenie napięcia do innych końcówek nie powoduje zadnych zmian.

    jak go ustabilizować, by miał obroty tylko w jedną stronę i startował przy pomocy kondensatora 16µF , a nie mojej ręki? :)

    koncówki (7,8) - to kondensator ale nie ma na nim oznaczeń +/- ...


    aha dodam tylko, że silnik na tabliczce znamionowej na obroty małe ok320 i duże ok 2500...
    ... w pozycji (1,2) mam tylko szybkie obroty



    proszę o radę ...

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty