X

Prostownik z płynną regulacją

bogdand 27 Jan 2006 14:34
  • Helpful post? (+4)
    Przedstawiam schemat regulatora do prostownika po stronie wtórnej transformatora.
    Układ bardzo dobrze działa, wręcz wyśmienicie. Zbudowałem już chyba z piętnaście prostowników na tym regulatorze. Regulacja napięcia jest płynna praktycznie od zera do maksymalnego napięcia. Jedyna wadą jest to, że nie można montować kondensatorów filtrujących przed regulatorem bo na jego wyjściu utrzymuje się maksymalne napięcie.
    Prąd ładowania akumulatora zależy tylko i wyłącznie od prądu przewodzenia zastosowanego tyrystora. Dobre są tyrystory typy BTP10/25 lub podobne bo są wytrzymałe na zwarcia. Życzę miłego majsterkowania.
  • #2 28 Jan 2006 17:30
    reaven22
    Level 26  
    Helpful post? (+1)
    Maj Marcin wrote:
    Po co ci regulacja napięcia. W prostownikach ważna jest regulacja prądu, a nie napięcia. Pomyśl o regulacji prądu. Napięcie w dzisiejszych akumulatorach jest w większości 12V, a mało kto używa akumulatorów 6V. Myślę o motoryzacji. Pozdrowienia.


    W przypadku akumulatora, prąd jego ładowania będzie zależał od napięcia.

    Układ jest poprawny i w podobnej wersji również robiłem prostownik, działa już kilka ładnych lat bez najmniejszych problemów.
  • #3 28 Jan 2006 18:10
    reaven22
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    Maj Marcin wrote:
    To po co są regulacje na uzwojeniach pierwotnych odczepami. Bo mi się wydaje że odczepami reguluje się natężenie (prąd) natomiast napięcie na wtórnym jest stałe i wynosi około 13V.


    no zgodzić się niemogę :) jeśli rzuciłeś temat trafo, to odczepami zmieniamy "przełożenie" transformatora a co za tym idzie napięcie na uzwojeniu wtórnym. ponieważ pierwotne ma cały czas wartość 230V.

    akumulator ma jakiś tam swój opór wewnętrzny, dlatego aby uzyskać większy prąd ładowania musimy doprowadzić do zwiąkszenia napięcia na zaciskach, Kłania się tu prawo ohma :)
  • #4 29 Jan 2006 20:45
    arcichowski
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Układ ten w żadnym wypadku nie reguluje napięcia. Za pomocą tyrystora regulowana jest wartość skuteczna prądu. Tyrystor załączany jest z regulowanym opóźnieniem, a wyłącza się w momencie przejścia sinusoidy przez zero, dlatego o żadnej pojemności pomiędzy trafo, a układzikiem nie może być mowy bo tyrystor się nie wyłączy.

    Pozdrawiam.
  • #5 03 Feb 2006 13:39
    elektronix
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Jaka jest cena tych części?
  • #6 03 Feb 2006 15:42
    bogdand
    Level 17  
    Topic author Helpful post? (0)
    OKOŁO 10ZŁ
  • #7 24 Mar 2006 23:23
    Szylo
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Można zamotować dwa potencjometry połączone razem, będzie wtedy bardziej dokładna regulacja, ale poco to komu? :D
  • #8 14 Apr 2006 10:43
    Pilatto
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ten układ to raczej zasilacz regulowany niż prostownik.
    Producent akumulatorów np. CENTRA zaleca ładowanie aku
    napięciem w przedziale 13,9V - 14,4V więc po co regulacja nap.
    od 0 - ..... V?.

    Pozdrawiam.
  • #9 14 Apr 2006 11:08
    KaW
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    uklad do ladowania AKUMULATOROW musi miec nw-podzespoly:

    -nastawny prad ladownia -w zal. od pojemnosci akumulatora

    -uklad wykrywajacy wzrost napiecia -od w miare stalego /w czasie ladowania / 12,6 - ma wykryc 14,7V i wylaczyc ladowarke.

    Z tego co napisalem to zrobilem kiedys ladowarke dla rolnika
    120Ah - 10A regulowane -nastawne -z automatem odlaczania z sieci -bo tak chcial.
    DLACZEGO stabilizator pradu ladowania ?-bo wrogiem akumulatorow jest
    przepradowanie /?/ go -jesli jest to taki sinus jak w tym ukladzie -i ktos mierzy sredni prad za okres 10ms -to robi taki blad techniczny ze
    w szczytach sinusoidy prad ladowania wyrywa paste z plyty -niszczy ja ...
    sumarycznie klientowi -w dlugim okresie czasu bedzie trudno powwiazac
    stan akumulatora z jego demolowaniem ta ladowarka ..

    ktos poniesie koszty wymiany ..

    w samochodach nie ma - w najprostszym reg. elektromech . cewki reg pradu- ale jest cewka -przekaznik ustawiana na 14,7V

    Inaczej mowiac -nie jaetem za - przeciw tez nie -ale jesli ktos tego nie policzy dokladnie do pojemnosci akumulatora to bezmyslne powielanie przyniesie szkody

    Dodano po 6 [minuty]:

    DODAM ,ZE aby wymusic w akumulatorze prad ciagly 10A- t.j. ladowac
    go tak jak przewidywal producent -trzeba podniesc napiecie ladowania
    do okolo 25-27V ...

    Ladowanie stala wartoscia pradu to przeczytana etykieta AKUMULATORA
    kazdego -kazdy chce pradu I w czasie "t"-.
    Proces ladowania trwa krotko i jest sprawny...
    Gdyby ten patent powyzszy w ulamku byl najlepszy juz by byl zastosowany w samochadach na stale-
  • #10 14 Apr 2006 11:11
    chester8
    Level 18  
    Helpful post? (+4)
    hej nie wiem po co sie tak głowić ja mam trzy tranzystory KD502 połączone równolegle i do tego potencjometr i mam płynną regulacje prądu ładowania lna kazdego aku od 1.2V do 16V...układ jest odporny nz zwarcia , i bez obaw wspomagam na nim odpalanie auta...
  • #11 23 Aug 2006 20:21
    aa1
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Panie bogdand.Prostownik KOMPLETNIE nie działa,brak jakiejkolwiek,regulacji.Na kolektorze BC 547JEST REGULACJA,natomiast na BC557 NA BAZIE,ZALEDWIE 0,2V.elementy sprawne ,wszystko zrobiłem zgodnie ze schematem.CO PAN NA TO ANDRZEJ
  • #12 03 Sep 2006 10:12
    bogdand
    Level 17  
    Topic author Helpful post? (0)
    Najlepiej sprawdz wszystko od początku jeszcze raz. Musiał wkraść ci sie jakiś mały błąd.
    Może żle wlutowane są tranzystory.
  • #13 30 Jan 2007 21:16
    amigowiec
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    a jak ten precyzyjny prąd ładowania ma sie do jazdy samochodem w trasie po 10-15 godzin? czy nie jest tak,alternator ładuje maksymalnym prądem? nie ma kontroli czy aku gazuje ,a o układzie odłączającym po naładowaniu wogóle nie mam mowy. więc po co ta regulacja prądu i napięcia ? czy nie wystarczy prąd-1/10 pojemności aku i napięcie 14,4 ?
  • #14 01 Feb 2007 11:05
    massaroth
    Level 1  
    Helpful post? (+1)
    Witam.
    Apropo prostowników... Zlecę komuś ($) zrobienie prostownika 12V, 20-30A, z regulacją prądu. Nie stać mnie na taki oryginalny prostownik. Dowiedziałem się ostatnio, że na elektroda.pl najprawdopodobniej jest schemat przerobienia zasilacza komputerowego na taki prostownik. Jednak ja nie znam się i nie potrafiłbym uporać się z tym.
    Jeśli ktoś jest chętny pomóc mi, proszę pisać na priv.
    Pozdrawiam!
  • #15 03 Feb 2007 12:41
    Maj Marcin
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    A co takim wielkim prądem będziesz ładował ?
  • #16 28 Feb 2007 19:57
    bartek512
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    A do tego schematu co jest u samej góry moze byc tyrystor BT151
  • #17 09 Apr 2007 10:32
    elek555
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    chester8 - przyniosło dziecko twój stary schemat chcąc jakieś zamienniki(Obraz 002.jpg) i widzę że obróciłeś strzałki emiterom !
  • #18 27 Jun 2007 14:32
    wskomaniak
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    Witajcie. Czy może mi ktoś powiedzieć jak ma dobrze wygladać schemat na Obraz002? Zrobiłem to nie chce działać. Z góry dzięki za pomoc.
  • #19 27 Jun 2007 15:23
    elek555
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Musi mieć emitery zasilane z + a nie z minusa /jeśli PNP/. Potencjometr około 2k2 z rezystorem max 200R.
  • #20 21 Jul 2007 20:27
    herman
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ja chciałem zrobić układ oparty na zasadzie utrzymania prądu ładowania na poziomie 0,05 C w pełnym zakresie ładowania, albo przynajmniej w większej części tego ładowania.
    Mam aku z motorka 6V, 10Ah; ładowarka na wyjściu prostownika ma 8V; planowałem ładować go prądem 500mA (no max 1A). Myślałem nad układem na tranzystorze PNP gdzie baza będzie sterowana przez opór nastawny z sygnału na kolektorze, bo tak sobie wymyśliłem, że to co ustawię oporem powinien regulować i utrzymywać na zadanym poziomie. Na razie mam układ na 2N6294 gdzie kontroluję prąd na ujemnej linii przez rezystor nastawny 1 kΩ (baza przez potencjometr do plusa). jednak nie do końca chce to działać tak jak bym sobie wymarzył. jakieś sugestie w tym kierunku ??
  • #21 21 Jul 2007 22:46
    tomahawk_
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    amigowiec wrote:
    a jak ten precyzyjny prąd ładowania ma sie do jazdy samochodem w trasie po 10-15 godzin? czy nie jest tak,alternator ładuje maksymalnym prądem? nie ma kontroli czy aku gazuje ,a o układzie odłączającym po naładowaniu wogóle nie mam mowy. więc po co ta regulacja prądu i napięcia ? czy nie wystarczy prąd-1/10 pojemności aku i napięcie 14,4 ?


    aha, czyli wszystkie akumulatory mają identyczną pojemność ...
    po to właśnie jest regulacja prądu, a napięcie "samo" się reguluje pod wpływem obciążenia
  • #22 02 Aug 2007 08:04
    mr-oz
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Wykonałem układ j/w 4xkd502 i całość przy trafo 500VA u2=16V prąd przez 0,1 om 14.5 A bez tranzystorów 90 A czy to normalne ?? (może coś sknociłem).
  • #23 05 Aug 2007 20:30
    elek555
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Powinieneś zacząć od opisu przeznaczenia i typu tego akumulatora. To narzuci Ci tryb ładowania i sposób współpracy z ładowarką. W grę wchodzi kilka typów i parametrów ładowania.
  • #24 03 Feb 2008 20:33
    dylan1
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    No to podsumujmy: prostownik musi mieć regulację prądu, czyli jaki schemat jest do tego odpowiedni. Ostatnio zbudowałem prostownik, mam trafo co daje 50A prądu, dałem 4 diody 70A. Mam na wyjściu 14V i teraz potrzebna by była jakaś prosta regulacja tego prądu np: od 5-30A. Może jakiś prosty schemacik z tyrystorem?
  • #25 04 Feb 2008 16:23
    Wiech26
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Rozróżnijcie co to jest napięcie a co prąd.Na wyjściu z prostownika można regulować tylko napięcie....zaś prąd płynący w obwodzie będzie zależał tylko od wielkości napięcia i oporności obwodu.Tak więc pytania na temat regulatora prądu są trochę bez znajomości podstaw elektrotechniki.
  • #26 04 Feb 2008 18:16
    dylan1
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    zgadza sie tylko że jak podam np 10volt to prąd i tak mam za duży i aku może "wybuchnąć"
  • #27 05 Feb 2008 14:12
    Wiech26
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Więc zmniejsz napięcie do takiego poziomu aby prąd wynosił 1/10 pojemności akumulatora.Wmiarę wzrostu napięcią na akumulatorze prąd będzie się zmniejszał,przy zrównaniu przestanie płynąć.Gdy napięcie przestanie rosnąć ustaw prąd ładowania na 1/10 pojemności...od tego momentu dopiero zaczyna się proces ładowania.Duży prąd przy napięciu 10V świadczy o głębokim rozładowaniu akumulatora.
  • #28 12 May 2008 12:44
    browar1992
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam wszystkich.
    Mam następujący problem. (jestem początkujący)
    Mam zasilacz który po wyprostowaniu ma 14,5V 8,3A i chciałbym zrobić płynną regulacje napięcia wychodzącego tak aby można było regulować je za pomocą potencjometra, tylko nie wiem jak to zrobić.
    Acha i czy jak będę zmniejszał napięcie to czy natężenie będzie mi się też zmniejszać???
  • #29 22 May 2008 12:55
    K-Paxian
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Mam prostownik który zrobił lata temu jakiś elektryk, ma regulacje prądu na tyrystorze, działało wiele lat super, ale popaliłem go i wszystko jest oprócz układu sterowania tyrystora.
    Trochę dziwne ale za mostkiem Graetza jest około 24V jak ominąłem tyrystor. A kiedy działał dawał 12V do typowego samochodowego aku.

    Potrzebuję pilnie pewny prosty schemat i ewentualnie rysunek płytki.
    PROSTOWNIK POŻYCZONY ;P

    Musze szybko go zrobić. Nigdzie nie mogę znaleźć PEWNIAKA, każdy układ, który znajdę jest całkiem inny. Nie wiadomo, który wybrać.

    Oryginalny układ składał się z 2 tranzystorków, kilka rezystorów i kondensator - jeden większy i kilka ceramicznych. Płytka to właściwie pajączek i jakoś nie potrafiłem rozrysować z niego schematu żeby odtworzyć układ.
  • #30 30 May 2008 13:58
    elek555
    Level 37  
    Helpful post? (+1)
    K-Paxian wrote:
    Troche dziwne ale za mostkiem graetza jest okolo 24V jak ominalem tyrystor. A kiedy dzialal dawal 12V do typowego samochodowego

    jeśli kiedyś działał to dawał więcej niż 12v bo nic by nie naładował :)
    Załóż do tego tyrystora potencjometr 1k z rezystorem 68R/1W i diodą 1N4001 między anodą a bramką i ożyje. Jeśli bramkę podeprzesz zenerką lub stabilizatorem 15V -to zrobisz automatyczne wyłączanie po naładowaniu.
  Search 4 million + Products
Browse Products