X

LCD od S65 sterowany przez ATmega16.

12 Mar 2007 20:04 PMpmichniewski
  • #31 12 Mar 2007 20:04
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    tylko ze tę klatke "rysuje" w 1 sekunde a nie wyswietla ...;)

    efekt jest niestety fatalny ....

    pozostaje chyba jedynie ARM albo PLD
  • #32 13 Mar 2007 02:13
    pmichniewski
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    J_Bravo wrote:
    animacje z pamieci ??

    Mi na atmega32 / 8MHz i sprzetowym SPI wyswietla jedna klatke na sekudne ...

    i chyba atmega wiecej nie pociagnie. Wyswietlacz o rozdzielczosci 176/132 i przy 32 bitowej palecie kolorow potrzebuje 743 Kb/klatke.

    Chcac zrobic plynna animacje trzeba minimum 20 klatek/s a to wymaga przeplywu 15Mb/s ....


    32-bitowej ? Ten wyświetlacz ma 16-bitowy kolor... 20 klatek osiągniesz już przy 8 Mbit/s, co jest wykonalne przy sprzętowym SPI. W sumie niewiele większą przepustowość (raptem 13 Mbit/s) osiąga telefon, więc nie jest źle.
  • #33 13 Mar 2007 06:45
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Więc panowie jest realne to co ja wymyśliłem ?
    pozdrawiam
  • #34 13 Mar 2007 09:40
    pmichniewski
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mówiąc krótko - nie bardzo.
  • #35 13 Mar 2007 14:29
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    fakt. wyswietlacz ma 16 bitowa palete barw ...

    sprzetowy clockrate ma minimalny clockrate = 4 czyli zeby osiagnac 8Mb/s trzeba procesor taktowac 32MHz. .. chyba ze cos przegapilem ....
  • #36 13 Mar 2007 15:48
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    hmm ja sie na tym nie znam :p hihi :D
    tylko pytam
    Ale może jest jakiś sposób na to bo jakoś na telefonach to działa :P
    pozdrawiam
  • #37 13 Mar 2007 21:05
    pmichniewski
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    J_Bravo wrote:
    fakt. wyswietlacz ma 16 bitowa palete barw ...

    sprzetowy clockrate ma minimalny clockrate = 4 czyli zeby osiagnac 8Mb/s trzeba procesor taktowac 32MHz. .. chyba ze cos przegapilem ....


    Jest jeszcze coś takiego jak SPI2X, który zwiększa szybkość SPI do 1/2 częstotliwości pracy procka.
  • #38 13 Mar 2007 21:24
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    wiesz ja chodzę do 1kl tech. info.
    na razie to nic nie rozumie z tego
    pozdrawiam
  • #39 13 Mar 2007 22:01
    pmichniewski
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wiesz... zależy co tak naprawdę chcesz zrealizować. Jeśli chcesz zwykłą animację, to się da (tylko trzeba wziąć pod uwagę, że musisz podłączyć jakąś dodatkową pamięć pod procka).

    Natomiast przepuszczanie przez taki wyświetlacz światła i robienie z niego projektora mija się z celem, ponieważ nie jest on do tego zaprojektowany i uszkodzisz wyświetlacz nie uzyskując i tak pożądanego efektu.
  • #40 13 Mar 2007 22:24
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    hmmm to co można by zastosować żeby prosto wyświetlić animację i zastosować w projektorze ?
    pozdrawiam
  • #41 15 Jun 2007 23:27
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    A mnie się udało przekroczyć 13Mbit/s... i wyświetlacz już nie nadążył :(.
    Podkręciłem Atmegę do 30Mhz przy 5,4V i niestety musiałem zejść do 26Mhz bo przy tym kwarcu przy najszybszym SPI LCD jeszcze działa :)
  • #42 16 Jun 2007 14:18
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    markosik20:

    super. pozostaje jeszcze kwestia obliczeń danych do wysłania.
    ile wyciągasz pełnych klatek na sekundę ?
    jaka atmega ?
    jaki język programowania ?
    jaki pobór prądu przez procesor ?
  • #43 16 Jun 2007 15:56
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Narazie jest wszystko testowane :wink:
    uK to Atmega8 ,język C w AVR-GCC, narazie piszę funkcje rysujące (kwadraty, kółka, proste animacje). Mam zamiar podłączyć kartę SD i z niej wysyłać dane bezpośrednio do LCD. Kupiłem dzisiaj kwarc 48Mhz i...Atmega ruszyła...tylko nie wiem czy to jest rzeczywiście 48Mhz (a nie mam czym sprawdzić) :).
  • #44 16 Jun 2007 23:24
    Fobos319
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    witam najprostrza ,etoda sprawdzenia czy atmega ruszyla to sprawdzenie fusbitow :) ( czy bie jest na wew Xtalu )
    2 sposob to zmierzyc prad pobierany prza up i porownac z pradem prz Xtalu np 16Mhz :)
  • #45 17 Jun 2007 01:05
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    No mnie bardziej chodziło o to czy kwarc podpięty pod Atmege to rzeczywiscie te 48Mhz (na pewno chodzi na kwarcu bo jak go wylutuję to Atmega stoi). Ale po wlutowaniu kilku wartosci okazało się że najszybciej chodzi właśnie na tych 48Mhz (wysłanie 46kB na LCD to tylko mrugnięcie :) ale musze zmierzyć ile dokładnie ms :wink: )
  • #46 17 Jun 2007 10:49
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    myślę ze jakby program napisać w aseblerze to i kwarc 10-16MHz by wystarczył ...
  • #47 17 Jun 2007 15:40
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    No nie wiem czy na 16Mhz można uzyskac efekt (kolorowy deszczyk) taki jak na filmiku (od razu przepraszam za jakość).
    Okręgi są generowane w czasie rzeczywistym.

    link
  • #48 17 Jun 2007 22:38
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    :O :P szczęka opada :)
    bardzo ładnie :D
    mi sie podoba
    duży koszt jest takie coś zmontować ? i czy można by zapisać kilka obrazków i żeby sie zmieniały same albo sterowanie z pc ?
    pozdrawiam bardzo ciekawy projekt :)
  • #49 17 Jun 2007 22:48
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Docelowo Atmega będzie pobierać dane z karty SD i wysyłać do LCD (może się nawet uda to zrobic bezposrednio z SD do LCD a Atmega tylko to pokieruje :wink: ). Dane na SD będzie można wgrać programem z PC (np: zdjęcia, grafikę a może nawet jakiś plik AVI - czytaj dane z pliku avi :wink:) narazie to testuje.
  • #50 18 Jun 2007 00:33
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    a była by możliwość zapodania softa i schematu :P ??
    pozdrawiam
  • #51 27 Jun 2007 23:48
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Pierwsze wyniki są obiecujące :).
    Atmega8 chodzi na 24Mhz (bo jak wiecej dostanie to sie automatycznie przełącza na wew. oscylator). Fakt, grzeje się ale jakoś wytrzymuje. Zapodany filmik to odczyt poszczególnych bmp z karty SD. Obsługa wymaga jeszcze udoskonalenia (małe zgaszone piksele :wink: ) ale narazie całe 10taktów zegara Atmega traci na zamianę 24bitowego koloru na 16bitowy dla każdego piksela więc można jeszcze to wszystko przyspieszyć (około 10-razy szybciej bo jeszcze dochodzi inny szybszy, sposób odczytu danych z karty).

    link do filmiku 8,9MB

    Przez ten czas trwania "filmiku" (24s) jest wyświetlonych 94 obrazki wiec wychodzi jakieś 3,5klatki/sek ....a da się jeszcze szybciej :wink:
  • #52 28 Jun 2007 00:11
    byrrt
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Dla mnie świetna sprawa... Chociażby wykonanie czegoś w rodzaju ramki do zdjęć.. Byłbym zainteresowany wykonaniem czegoś takiego - gdybyś tylko publikował układ w pełnej formie byłbym bardzo zainteresowany :)

    Pozdrawiam
  • #53 28 Jun 2007 13:07
    mariuz
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    No właśnie :D

    Zmontować taką rameczke za 100zł to "bardzo wyczyn" :D
    podpinam się pod prośbę. Wrzuć jakiś schemat ideowy (nawet na papierze rozpiskę) to przemodze to na ideowy+ montażowy w eaglu.
    Dopiszesz soft, żeby raz na pół minuty zmieniał obrazek z karty SD i powstanie ramka do zdjęć. Patrząc po postępie prac to dużo ci nie zajmie taki soft ;)

    I podaj wymiary wyświetlacza(zewnętrzne) żebym nie zrobił czasem większej płytki ;)
  • #54 28 Jun 2007 14:26
    J_Bravo
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    to moze zapisz BMP z 16nitowa paletą kolorow. Zyskasz cale 10 taktow.

    a co do filmiku to jestem pod wrazeniem.
  • #55 28 Jun 2007 15:47
    pubus
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jest jeden szkopuł 16 bitowy kolor na kompie to nie to samo co dla tego LCD...
    Format z pc to 6-bitów RED, 5-G, 5-B...
    W przypadku tego LCD 5-R, 6-G, 5-B...
  • #56 29 Jun 2007 08:46
    seba_x
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    pubus wrote:
    Jest jeden szkopuł 16 bitowy kolor na kompie to nie to samo co dla tego LCD...
    Format z pc to 6-bitów RED, 5-G, 5-B...
    W przypadku tego LCD 5-R, 6-G, 5-B...


    to może łatwiej będzie napisać konwerter obrazków na PC a potem wysłać do uP
  • #57 02 Jul 2007 21:13
    tarpiote
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    markosik20, czy mógłbyś napisać jak rozwiązałeś problem zasilania podświetlenia wyświetlacza? Zastosowałeś przetwornicę impulsową taką jak na stronie o obsłudze wyświetlacza? Jeśli tak jak dobrałeś jej parametry? I czy stosujesz dla wyświetlacza jedno zasilanie? 2.9V czy może 3.3 czy jeszcze inaczej?

    pozdrawiam :)
  • #58 03 Jul 2007 03:10
    markosik20
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Witam ponownie.
    Quote:
    to może łatwiej będzie napisać konwerter obrazków na PC a potem wysłać do uP

    Tak też zrobiłem tylko musiałem sie na szybkiego nauczyć C++ dla PC :wink:.
    Rezultaty jakie uzyskałem są całkiem zadawalające. Ten sam filmik już prawie płynnie się wyświetla. Pozostaje jeszcze połączenie tych bmp w jeden plik (coby Atmega po każdej klatce nie musiała skakać w sektor alokacji plików i szukać gdzie jest następna klatka do wyświetlenia :wink:). Zyska sie na tym prawie ~800x8 taktów zegara na klatkę.
    SPI jest tylko buforem między LCD a SD (w jednym czasie odbiera następny i wysyła poprzedni bajt). Co do zasilania całości to zrobiłem to na przetwornicy (układ chodzi od 4 do 15V). Z wyjścia (~12V) jest zrobione 5V dla Atmegi i 3V na LM317 dla LCD i SD a między nimi 74LVC244. Może nie jest to zbyt optymalne rozwiązanie ale nie chcialem żeby Atmega zajmowała się jeszcze obsługą PWM dla podświetlenia LCD'ka. Jak pozbieram to wszystko w całość (schemat) to załączę, bo na razie sam nie wiem gdzie co mam :wink:.
    Z pozdr.
    MK
    C.D.N.

    link do filmiku 3,8MB
  • #59 03 Jul 2007 09:41
    tarpiote
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Wow, świetny efekt :-) Imponujące ;-)
    Dzięki za odpowiedź o tym napięciu, choć miałem na myśli co innego (przetwornicę z 5V na 12V.. zrobioną z PWM, cewki, diody shottkiego i kondensatora wewnątrz wyświetlacza..).
    Co do łączenia bmp w jeden plik.. możesz stworzyć dla tego urządzenia specjalny format, bo przecież zawsze będzie taki sam rozmiar obrazka i głębia koloru, i plik mógłby wyglądać np tak że byłyby tam tylko informacje o kolorach kolejnych pikseli, a układ po zakończeniu pierwszego obrazka po prostu od razu napotykałby pierwszy bajt następnego...
  • #60 03 Jul 2007 10:17
    Uszol 1990
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    z niecierpliwością czekam na schemat :D
    mogę PCB zaprojektować :)
    pozdrawiam
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products