X

wlaczanie pompy C.O

ganthar 03 Feb 2006 20:51
  • #1 03 Feb 2006 20:51
    ganthar
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    wiem, ze podobne tematy byly juz poruszane jednak moj troche sie rozni.
    otoz w domu jednorodzinnym posiadam stary kociol na wegiel. w ukladzie zamontowana jest pompa wodna napedzana silnikiem trojfazowym. pompa normalnie jest wylaczona. wlaczam ja recznie tylko w momencie, gdy temp. przekroczy 100oC.

    i teraz moje pytanie - jak to zautomatyzowac. chcialbym aby pompa wlaczala sie przy temp 90st i wylaczala powiedzmy ponizej 80. wyswietlacz temperatury nie jest konieczny (mam analogowy wskaznik). mogloby tez dzialac czasowo: np po osiagnieciu temp 90 st pompa wlacza sie na 2 minuty i pozniej wylacza.

    dla kogos znajacego sie na elektronice nie jest to pewnie problem, ale mnie przerasta. generalnie prosilbym o jakies schematy poniewaz opis "polacz to i to i uzyj jeszcze tego" niestety nic mi nie powie.

    moze ktos zrobil cos podobnego i moglby sie podzielic wiadomosciami.

    + potrzebny bedzie jakis stycznik do 3faz.

    uprzejmie prosze o pomoc w w/w temacie
  • Helpful post
    #2 03 Feb 2006 21:38
    wladi.klimek
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Hej,pompa moze sterowac termostat z kapilara np od pralki aut.
    Nalezy tylko odpowiednio wyskalowac i wlaczyc w obwod zabezpieczenie
    na 95-100 st.Koncowka kapilary powinna byc mocno docisnieta do rury.
  • Helpful post
    #3 03 Feb 2006 21:39
    Tadeusz13
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Nawet nie trzeba nic elektronicznego. Można użyć zwykły wyłącznik termostatyczny od ogrzewacza wody . Termoparę należy zamocować na rurze wychodzącą z pieca ,chodzi oczywiście o wodną .Wyłącznik ten powinien sterować jakiś przekaźnik lub stycznik z uwagi na pompę trójfazową.Powodzenia
  • #4 03 Feb 2006 22:07
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    niezly pomysl z termostatem. ale przydalaby sie jakas zwloka (histereza) aby sie to nie wlaczalo co kilka sekund.
  • Helpful post
    #5 03 Feb 2006 22:17
    einstein
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    termostat bedzie OK posiada wlasna histereze. Jest to najtansze rozwiazanie.
  • Helpful post
    #6 03 Feb 2006 22:22
    qutrit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Otoz skonstruowalem sobie taki uklad opartu na wzmacniaczu operacyjnym ,
    (potrzebny mi byl do porownywania temp.), do wejsc wzmacniacza dolaczone byly termistory i w ten sposob porownywna byla tem. zrodla i odbiornika ciepla , pompa wlanczala sie wtenczas gdy temp. zrodla byla wieksza niz temp. odbiornika.
    W przypadku Pana Ganthara moznaby zamiast jednego termistora zastosowac potencjometr. Uklad ten posiada regulacje histerezy.U mnie sprawdzil sie znakomicie.
    Schemat ukladu zamieszcze jutro,postaram sie przed poludniem.

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #7 03 Feb 2006 22:44
    lgy1
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Regulator temperatury ogrzewacza elektrycznego RD-1 załatwia sprawę u mnie miała to byc prowizorka a działa już drugi sezon ,histereza ok 4-6 stopni C.Dodatkowo na tej zasadzie działa miarkownik ciągu . Najprostrze jest najlepsze.
  • #8 03 Feb 2006 22:56
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    przypomnialem sobie, ze mam gdzies stary grzejnik olejowy. z niego wymontuje termostat. jeszcze tylko zalatwic stycznik i cos sproboje zmontowac.
    chetnie tez zapoznam sie ze schematem P. qutrit.

    pozdrawiam
  • Helpful post
    #9 03 Feb 2006 23:04
    marpiasek
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Do tych kotłow (wegiel, koks itp.)
    http://www.wielobranzowy.pl/product_info.php/products_id/100
  • Helpful post
    #10 03 Feb 2006 23:25
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Może być też EUROSTER 1100 trzeba dodatkowy stycznik ale do każdego regulatora trzeba ze względu na pompę 3-fazową.
    http://www.euroster.pl/produkty.html
    A swoją drogą dlaczego ta pompa załącza się przy tak wysokich parametrach?
    Trochę to dziwne.
  • Helpful post
    #11 04 Feb 2006 00:20
    lukiiiii
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    DonRomano
    to pewnie jakas instalacja grawitacyjna chyba :\

    termostat oczywiscie musi chodzic "odwrotnie", kiedy sie zalacza, pompa stoi i odwrotnie
  • Helpful post
    #12 04 Feb 2006 00:25
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Pewnie tak, ale po co ją tak eksploatować?
    Przecież zasilanie dobiera się w zależności od aktualnych warunków termicznych.
    No ale to zostawmy właścicielowi 100-u stopniowej instalacji.
  • Helpful post
    #13 04 Feb 2006 00:40
    marpiasek
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Poprostu przerobić . Skasować zbiornik wyrównawczy,w to miejsce załorzyć automatyczny
    odpowietrzynik,wstawić pompe obiegową w instalacje,doładować wody do ciśnienia 1 at,sprawdzić czy gdzieś nie kapie woda (złączki,zawory,kaloryfery???), i chodzi już 6 zime.
    Manometr sie przyda, bo widać ciśnienie w instalacji i oczywiście zawór bezpieczeństwa.
    Narazie tyle.
    Pomyślności. już zbliża się wiosna.
  • Helpful post
    #14 04 Feb 2006 00:43
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Kotłów na paliwo stałe nie można łączyc w układzie zamkniętym!!!!!!
    To grozi katastrofą!!!!!
    No chyba, że poprzez wymiennik.
  • #15 04 Feb 2006 01:03
    marpiasek
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Kto tak twierdzi i dlaczego ??
    Istnieją "urządzenia" zabezpieczające - nie tylko w elektronice.

    PS: Ja tego nie wymyśliłem, ale działa, rzekomo w Filandi -takie cos jest
    opalane drewnem i czym popadnie-dlatego rozwiązali problem-wysypisk
    śmieci (w lesie ???-dotyczy ???).
  • #16 04 Feb 2006 07:02
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Tak mówi polskie prawo budowlane i koniec.
    Nie wolno i już.
  • #17 04 Feb 2006 08:54
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    instalacja ma prawie 20 lat. zostala zrobiona przez mojego ojca i tak zostalo. na poczatku byla tylko grawitacyjna (zbiornik wyrownawczy na strychu), pozniej zostala dolozona pompa - bylo to dawno temu kiedy na rynku nie bylo takiej obfitosci urzadzen.
    osobiscie nie mam czasu ani srodkow na powazniejsze przerobki - tym bardziej w srodku zimy :) chcialem tylko usprawnic ta archaike.
  • Helpful post
    #18 04 Feb 2006 10:07
    qutrit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Otoschemat ukladu:
    Zamiast jednego termistora mozna zastosowac potencjometr-ktorym mozna ustawic temp . odniesienia.
    Ponadto zaleta tego ukladu jest jego kosz ~15PLN ,bez zasilacza,ale ja do tego celu uzywalem zwyklego prostownika do ladowania akumlatorow.

    Pozdrawiam
  • #19 04 Feb 2006 10:32
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    dziekuje. w najblizszym czasie sproboje cos zmontowac. jak tylko znajde troche wolnego
  • #20 04 Feb 2006 10:40
    numerek12
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    DonRomano wrote:
    Kotłów na paliwo stałe nie można łączyc w układzie zamkniętym!!!!!!
    To grozi katastrofą!!!!!
    No chyba, że poprzez wymiennik.


    ja jesli mozna prosiłbym o przytoczenie tego prawa......
    które to artykuły mówią o tym że nie wolno robić instalacji na paliwo stałe w układzie zamkniętym ?
    no i dlaczego grozi to katastrofą ?
  • #21 05 Feb 2006 02:48
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    Każdy kocioł na paliwa stałe w Polsce powinien być zamontowany w instalacji typu otwartego z wzbiorczym naczyniem przelewowym. Obowiązek jest taki nałożony przez ustawodawcę rozporządzeniem dn. 12,04,02 Dz.U. Nr 75 poz 690 Prawidłowe zamontowanie kotła w układzie otwartym gwarantuję jego bezpieczną i niezawodną prace w całym okresie użytkowania.
    Montaż kotła w układzie zamkniętym jest niebezpieczny. W przypadku braku prądu (pompa nie pracuje), jeżeli instalacja c.o. nie odbiera ciepła z kotła następuje w nim wzrost ciśnienia wody i może to spowodować jego uszkodzenie, co stanowi zagrożenie również dla użytkownika.
    Kotłownia, w której kocioł będzie zamontowany powinna posiadać grawitacyjną wentylację nawiewną i wywiewną. Kanał nawiewny powinien być zamontowany na przeciwległej ścianie do kanału wywiewnego. Kanał nawiewny powinien być zamontowany nad posadzką i posiadać wymiar min 15x15 cm, a kanał wywiewny powinien być umieszczony pod sufitem i jego wymiary nie powinny być również mniejsze niż 14x14 cm. Miejsce zamontowania kotła powinno być stabilne, niepalne i wypoziomowane.
    Pomieszczenie kotłowni musi odpowiadać wymaganiom Polskiej Normy PN-87/8-02411.
    Komin, do którego podłączony będzie kocioł powinien być o przekroju nie mniejszym niż przekrój czopucha zamontowanego w kotle. Jego wysokość powinna wynosić min 7 m i powinien wystawać powyżej najwyższej kalenicy dachu.

    Tutaj nr ustawy.
    Dlaczego katastrofą?
    Otóz w razie nie zadziałania zaworu bezpieczeństwa jest wielkie bum i ty i cała okolica wylecicie w powietrze.

    Czy takie zdjęcie wystarczy czy mam coś jeszcze napisać aby was zniechęcić.
  • #22 05 Feb 2006 10:44
    qutrit
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Witam.

    Z fizycznego punktu widzenia,NIE mozna laczyc kotlow w instalacje zamknieta.Przeciez w momencie palenia podwyzsza sie temp.wzrasta szybkosc parowania (preznosc), woda choc ma nie wielki wspolczynnik rozszerzalnosci objetosciowej to jednak tez sie rozszerza.Cos z tym nadmarem pary i wody trzeba zrobic,po to sa zbiorniki wyrownawcze i rury odpowietrzajace.Jesli ich nie bedzie to stanie sie to co na rysunku powyzej (kwestia czasu).
    Najprostszym sposobem jak to dziala, jest nastawienie na gazie np.czajnika ze szczelnie zamknietum otworem (bedzie to uklad zamkniety) ,to doswiadczenie pokaze poco sa zbiorniki wyrownawcze.Ci ktorzy chca przeprowadzic powyrzsze dosw. powinni zachowac szczegolna ostrorznosc.

    Pozdrawiam.
  • #23 05 Feb 2006 10:47
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    bardzo obrazowe. warto jeszcze dodac, ze woda po prostu sie gotuje i zamienia w pare, ktorej cisnienie rosnie, jesli nie ma ujscia (odpowietrznikow) robi sie nieciekawie :|

    widze, ze pisalismy prawie w tym samym momencie z P. qutrit :)
  • #24 05 Feb 2006 17:22
    ganthar
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    udalo mi sie zalatwic ponizsze podzespoly:
    regulator temperatury AHT-22
    wlaczanie pompy C.O
    jego schemat:
    wlaczanie pompy C.O
    oraz stycznik (siemensa cewka 220v)
    wlaczanie pompy C.O
    i teraz moje pytanie: jak to podlaczyc aby np. lewy okreslal temperature przy jakiej zostana zwarte styki w styczniku a prawy je rozwieral jesli temperatura spadnie ponizej zadanej na nim ale w czasie gdy pompa juz dziala??
  • #25 05 Feb 2006 17:53
    numerek12
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    przeczytałem uwagi co do instalacji zamkniętych na paliwo stale
    ale......nadal uważam że przemyślana instalacja jest bezpieczna
    otóż mam od wielu lat kilka pomieszczeń ogrzewanych piecem na węgiel
    instalacja ta składa się z :
    kocioł
    pompa
    regulacja temp
    grzejniki panelowe
    zasobnik ciepla
    cisnieniowe naczynie wzbiorcze - V-15 L
    zawór cisnieniowy
    zawór bezpieczeństwa
    wody w instalaji jest 68 L

    i tak regulator temp załącza pompe dopiero gdy temp wody w piecu osiągnie 35 st C
    cisnienie nominalne w instalacji wynosi 2 atm przy ~15 st C
    po podgrzaniu do temp 70 cisnienie wzrasta do ~2,8-3,2 atm
    wyższa temp nie jest mi potrzebna
    gdy temp w sposób niekontrolowany wzrośnie powyżej 80-85 st C ciśnienie rownież wzrośnie do około 3.5 atm
    wówczas zawór cisnieniowy otwiera się i wtedy woda wędruje do zasobnika ciepła gdzie po przejściu przez nagrzewnice temp spada do około 50 st C
    ciśnienie zatem również spada - sytuacja się normuje .........

    gdyby zaś ciepła było tak duzo że temp wzroście powyżej 95-100 st C to zadziala zawór bezpieczeństwa ustawiony na ~ 4 atm

    przyznam się bez bicia że raz zdarzylo się że para poszla przez zawór bezpieczeństwa-calkiem fajna lokomotywa ze ściany :)
    stało sie tak gdy stycznik z niewiadomych przyczyn się zawiesił i nie zadziałała pompa

    tak więc jak widać nawet przy braku prądu dobrze zrobiona instalacja powinna działac długie lata bez obawy o wybuchy i inne fajerwerki

    w/g gwarancji producenta kocioł powinien wytrzymać 10 atm
    przed zalaniem kotla sprawdziłem szczelnośc i wytrzymalośc pompując 12 atm ze sprężarki -zdał egzamin
    wiadomo że wraz ze starzeniem się materialu po kilku latach jego wytrzymalość spada ale nie tak znacznie aby stalo się to niebezpieczne



    PS
    dane dot ciśnien i temperatur są przybliżone bo juz nie pamietam ile dokładnie to było a teraz nie mam jak sprawdzić
  • #26 05 Feb 2006 19:16
    DonRomano
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    :arrow: numerek jak dla mnie to możesz sobie nawet bombe zegarową wsadzić do garażu.
    Kotły na paliwo stałe podłączone w układzie zamkniętym są niebezpieczne i koniec.
    Przestań drążyć ten temat bo ktoś może Cię oskarżyć o planowanie morderstwa na rodzinie.Sam napisałeś, że raz z niewiadomych powodów nie zadziałała pompa.
    A co bedzie gdy znowu z niewiadomych powodów nie zadziała zawór bezpieczeństwa???
    Jeszcze raz powtarzam, chłopie daj sobie spokój i popatrz na zdjęcie.
    Chciałbyś żeby obok stał twój syn czy córka????


    Temat proponuje zamknąć i to natychmiast.
  Search 4 million + Products
Browse Products