Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

jak zmierzyc naterzenie pradu alternatora

marcin 123 14 Lut 2006 20:14
  • #1 14 Lut 2006 20:14
    marcin 123
    Poziom 12  

    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki

  • #2 14 Lut 2006 20:23
    Usunięty
  • #3 14 Lut 2006 20:27
    sigi
    Spec od samochodów

    A ja polecam amperomierz szeregowo podłączony w obwód ładowania.

    Pozdrawiam.

  • #4 14 Lut 2006 20:34
    marcin 123
    Poziom 12  

    czyli panowie w szereg tzn. odpinam zacisk z akumulatora i podłanczam amperomierz pod biegun dodatni aku i przewody odchodzace na alternator . wtedy odpalam auto imierze. jakiego amperomierza powinienem urzyc o zakres mi chodzi.

  • #5 14 Lut 2006 20:39
    Usunięty
  • #6 14 Lut 2006 20:42
    gumiś_rzesz
    Poziom 25  

    Po co ci takie kombinacje z tym amperomieżem to ja bym nie był pewien czy wszystko przeżyje. A amperomież trzeba dobrać do alternatora np. do malucha wystarczy 40A. A ty w czym chcesz to mierzyć??

  • #7 14 Lut 2006 20:46
    marcin 123
    Poziom 12  

    czyli panowie w szereg tzn. odpinam zacisk z akumulatora i podłanczam amperomierz pod biegun dodatni aku i przewody odchodzace na alternator . wtedy odpalam auto imierze. jakiego amperomierza powinienem urzyc o zakres mi chodzi.

  • #8 14 Lut 2006 20:49
    sigi
    Spec od samochodów

    Lepiej jedź do warsztatu i zapłać parę złotych, bo widzę tragedię.

    Pozdrawiam.

  • #9 14 Lut 2006 20:56
    ^ToM^
    Poziom 27  

    marcin 123 napisał:
    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki



    przede wszystkim nie wiem po co chesz mierzyc natezenie pradu ladowania. poza ew.celem dydaktycznym taki pomiar jest do niczego nie przydatny o ile nie masz instalacj z pradnica pradu stalego - w co watpie.dzisiaj wszedzie sie uzywa alternatora czyli pradnicy trojfazowej pradu przemiennego. a przy nim sie nie mierzy pradu ladowania. aby sprawdzic czy akumulator jest prawidlowo ladowany musisz posprawdzac wpierw czy wszedzie masz dobry kontakt elektryczny. czyli sprawdz zaciski na akumulatorze, zacisk z akumulatora na MASIE oraz zaciski na alternatorze. jezeli sa ok, podlaczasz woltomierz na napiecie stale, wlaczasz motor i np. swiatla mijania czy drogowe.
    prawidlowa wartosc napiecia to pomiedzy 13,8V a 14,4V wlasciwie to 14,2V +/- 0,2V. wtedy tez prac ma zapewne wartosc prawidlowa.
    jezeli tak nie jest masz gdzies usterke.

  • #10 14 Lut 2006 20:56
    Usunięty
  • #11 14 Lut 2006 23:03
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    jesli chcesz zrobis tak jak mówiłes to amperomierz dla silników benzynowych 300A dla diesla 500A

  • #12 15 Lut 2006 08:09
    mczapski
    Poziom 38  

    Nie wiemy czy rozwiązujesz problem, czy szukasz kłopotów. Jak pisali poprzednicy do rozwiązania problemu może wystarczyć pomiar napięć i oględziny instalacji. Sprawdzanie prądu (i tutaj pytanie czy tak jak napisałeś "ładowania") alternatora może być dokonane jak proponujesz przez włączenie amperomierza w szereg do wyjścia. Zakres zależny od posiadanego wyposażenia. W pewnych warunkach to 40 A może być mało ale skończy się to uszkodzeniem bocznika. Natomist jeśli chcesz mierzyć prąd ładowania akumulatora w pojeździe to trochę trudniej. Wprawdzie pra nie może być ogromny (znowu zależy od warunków) ale jest problem z rozruchem silnika. A więc na czas roruchu należałoby wyłączyć układ pomiarowy równoległym odłącznikiem. Czyli trochę kłopotliwa sprawa dostsowania w warunkach warsztatowych. Raczej do laboratoriów. I jeszcze jedno. Układ pomiarowy wniesie do instalacji dodatkową oporność zmieniającą warunki pracy instalacji. Napisz co chcesz osiągnąć.

  • #13 18 Lut 2006 20:05
    marcin 123
    Poziom 12  

    panowie czy pomiar napiecia na aku daje odpowiedz czy alternator w moim oplu 1.6 jest spreawny czy nie , czy trzeba wiedziec jakim pradem jeszcze ładuje aku . ja nie mam problemów z ładowaniem tylko tak mnie to zaciekawiło. ale dzieki zaq checi .

  • #14 18 Lut 2006 20:22
    sigi
    Spec od samochodów

    Zadawałeś pytania a my cię chcieliśmy naprowadzić - nie udało nam się tego dokonać i dobrze. Wystarczy woltomierz i doświadczenie.

    Pozdrawiam.

  • #15 18 Lut 2006 22:52
    diesel5857
    Poziom 21  

    marcin 123 napisał:
    mam pytanie, jak zmierzyc naterzenie prądu ładowania alternatora nie posiadając cegów pomiarowych do pomiaru natęrzenia prądu stałego .moze ktos mi podpowie . Dzieki



    są specialne cęgi do pomiaru prądu stałego - ale ja ich nie mam :D
    a tak na marginesie to po co to Ci
    możesz zmierzyć napięcie na aku i po krzyku - wiesz czy ładuje czy nie

  • #16 18 Lut 2006 23:10
    rambler_
    Poziom 13  

    Jeśli musi mierzyć prąd to między alternatorem a akumulatorem (ale nie między aku i rozrusznikiem z podłączonym alternatorem) - miernik powinien wytrzymać minimum 60A - przy napięciu 14,4V. W iektórych "autach" są takie na stałe wmontowane :-) Zgadnijcie w jakich...

    R.

  • #17 19 Lut 2006 09:43
    leszek sam
    Poziom 13  

    marcin 123 zadał konkretne pytanie ,a wszyscy odchodzą od tego pytania.Amperomierz trzeba podłaczyć między akumulator +,a alternator + i wtedy zapalić samochód.Amperomierz użyty do tego pomiaru do 40A.Powodzenia.

  • #18 19 Lut 2006 12:13
    gumiś_rzesz
    Poziom 25  

    Oj 40 A to tylko do malucha. I aby sprawdzić ile dokładnie amper ładuje musiał by być całkowićie rozładowany aku. Ale do pomiaru sprawności alternatora wystarczy woltomierz.
    POZDRAWIAM

  • #19 19 Lut 2006 12:23
    joseph04
    Poziom 10  

    Tak jak napisał Elektit włączenie amperomierza pomiędzy akumulator i alternator i tak nieda odpowiedzi jakim pradem jest ladowany akumulator a tylko jaki jest calkowity pobor. Pozdrawiam

  • #20 19 Lut 2006 13:09
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Można by się pobawić rezystorkiem wpiętym w szereg (jęśli masz dostęp do blachy oporowej). Wstawić w szereg 0,01Ω i zmierzyć napięcie na nim. Ale tak jak pisali poprzednicy - pomiar napięcia na aku wystarczy (zmierzony bez ładowania, z ładowaniem i np przy włączonych "długich"). Pomierz i napisz tu wyniki.

  • #21 19 Lut 2006 15:06
    witek_elektr
    Poziom 13  

    W starszych samochodach, takich jak Warszawa i pochodne oraz w większości ciężarówek amperomierz był na desce i podłączony w taki sposób, że na wyłączonym silniku pokazywał prąd pobierany akumulatora, a po uruchomieniu - prąd ładowania akumulatora. To rozwiązanie zapewniało stałą kontrolę ładowania w taki sposób, że po uruchomieniu wskazania były od 15-30A, następnie malały prawie do zera (napięcie akumulatora zrównało się z napięciem alternatora); dawało to stałą kontrolę kondycji akumulatora. Tylko taki długi pomiar daje solidną kontrolę układu ładowania.

  • #22 21 Lut 2006 16:45
    marcin 123
    Poziom 12  

    dzieki wam wszystkim . z braku odpowiedniego zakresu amperomierza jaki posiadam zmerzylem tylko napiecie na aku = 14.5 V jest OK. tylko cały czas interesóje mnie takie cos , gdy włacze wszystkie odbiorniki w aucie to wtedy chciałbym wiedziec czy alternator daje sobie rade i gdy w tym momencie podłaczyl bym woltomierza do aku powinien byc duzy spadek napiecia czy alternator powinien to napiecie podnosic . jezeli sie myle to sory

  • #23 23 Lut 2006 18:24
    Buzka23
    Poziom 17  

    Witam wszystkich którzy starali sie udzielic koledze informacji ale jesli mogę cos zasugerować to poprawny pomiar natężenia ładowania alternatora wykonuje się amperomierzem cegowym i nie mierząc na przewodach z alternatora tylko na przewodzie masowym akumulatora to znaczy na minusie zachowując kierunek zgodny z oznaczeniem na cęgach.

    pozdrawiam

  • #24 24 Lut 2006 07:51
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Buzka23 - przecież autor na samym początku napisał: nie posiadając cegów pomiarowych.
    Na chłopski rozum. Zmierz rano napięcie na aku, potem zapal, włącz wszystko i wtedy zmierz jeszcze raz. Jak będzie wyższe to jest OK.

  • #25 24 Lut 2006 11:36
    Pfemek
    Poziom 22  

    Witam.
    Nie wnikając w potrzebę pomiaru prądu ładowania akumulatora chcę podać sposób jakim można zmierzyć ten prąd nie posiadając miernika cęgowego ani amperomierza o dużum zakresie. W załączniku na rys. a) sposób włączenia amperomierza w obwód przed zapaleniem silnika, gdy zapailmy silnik rozwieramy obwód jak na rys. b) i mamy pomiar prądu ładowania akumulatora, wystarczy amperomierz z zakresem 10-15A. Przy rozwieraniu obwodu należy pamiętać aby w żadnym momencie nie dopuścić do przerwania obwodu gdyż skok napięcia mogłby spowodować awarię układów elektronicznych w samochodzie.

    Pozdrawiam...

  • #26 24 Lut 2006 12:57
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Cytat:
    wystarczy amperomierz z zakresem 10-15A
    - przy naładowanym akumulatorze i wyłączonych odbiornikach tak. Zastanów sie ile prądu wezmą żarówki 2*55W?

  • #27 24 Lut 2006 14:02
    Pfemek
    Poziom 22  

    Dlaczego akurat taki zakres wystarczy mozna prosto wytłumaczyć. Kiedy alternator zaczyna swoją pracę napięcie w instalacji rośnie powyżej napięcia akumulatora, wtedy akumulator staje się odbiornikiem prądu i pobiera prąd ładowania zależny od stopnia jego rozładowania, zużycia itp. Resztę odbiorników zasila alternator i w obwodzie alternator-odbiorniki płynie faktycznie duży prąd, czasem 40A i więcej w zależności od obciążenia instalacji. Prąd ładowania akumulatora jest jednak o wiele niższy.

  • #28 24 Lut 2006 14:59
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Hmmm, to może zdecydujmy się co chcemy mierzyć: prąd alternatora (jak w temacie), czy prąd ładowania aku bo to są dwie różne sprawy.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty