Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płytka drukowana - pomysły i opinie

mokciek 29 Wrz 2009 00:17 213061 598
  • #511 29 Wrz 2009 00:17
    bojp
    Poziom 13  

    :arrow:hacker
    Ja robię dokładnie tak jak napisałeś. Kalafonia w acetonie. Minus jest niestety taki, że klei się dość długo. :/

  • #512 13 Lis 2009 00:48
    tro.ol
    Poziom 11  

    Hey, zaprojektowalem płytke w rozmiarach 91x47mm. Jest jednostronna.

    Chciałbym aby ktoś mi powiedzial, ile średnio wyjdzie taka płytka, w miarę w zadowalającym wykonaniu, u przeciętnej firmy.
    Oraz jaka roznica jest w cenie miedzy 1szt, 100szt oraz powyzej >1000.

    Oraz rowniez jaka roznica bedzie w cenie, jak otwory beda nie- bądź metalizowane.

    dziękuje bardzo

  • #514 20 Lis 2009 16:34
    jakub1981
    Poziom 11  

    tro.ol napisał:
    Hey, zaprojektowalem płytke w rozmiarach 91x47mm. Jest jednostronna.

    Chciałbym aby ktoś mi powiedzial, ile średnio wyjdzie taka płytka, w miarę w zadowalającym wykonaniu, u przeciętnej firmy.
    Oraz jaka roznica jest w cenie miedzy 1szt, 100szt oraz powyzej >1000.

    Oraz rowniez jaka roznica bedzie w cenie, jak otwory beda nie- bądź metalizowane.

    dziękuje bardzo


    Witam
    w Satlandzie to maja ceny jak z kosmosu, nawet przy ilosci powyzej 100 szt nie oplaca sie u nich robic, jedynie co u nich robie to tylko prototypy a produkcje seryjna zlecam innej firmie.
    Miesiecznie wykonuje pare projektow w ilosciach przekraczajacych w 99% 100sztuk i np. za plytki o wymiarach 70/70mm koszt to 6.4pln/szt + koszty dokumentacji i produkcji ok 70-80pln ( platne przy pierwszym zamowieniu ), 80/50mm to koszt niecale 6pln. acha sa to zawsze plytki dwustronne czasami z miedzia 70um.
    Przy zamowieniu np 1000 szt hmm nie mam pojecia, musisz wyslac projekt z zapytaniem ofertowym i porownywac oferty :-)

  • #515 24 Lis 2009 08:38
    Aeroplan
    Poziom 1  

    Witam
    Czasem zagladam na forum szukajac wsparcia a dzis moge podzielic sie swoim doswiadczeniem. Co do wykonywania plytek w domowym zaciszu mam taka metode niekonwencjonalna ...
    Jesli ktos ma dostep do plotera tnacego na folii PCV (sasiad z pracownia reklamy) mozna schemat obwodu przetrasowac na krzywe (np. w programie Corel) nastepnie wyciac obwod na folii (oczywiscie z odbiciem lustrzanym), usunac zbedna czesc folii , a reszte (obwod) nakleic na przygotowany laminat (najlepiej przetrzec go benzynka ekstrakcyjna), a nastepnie wytrasowac.
    Wazne jest aby ploter ustawic na mala predkosc...
    Postaram sie niebawem zamiescic foto takich plytek. do prostych ukladow wystarczy ... Metoda pozwala na wykonanie obwodow do 0,5 mm (zalezy od jakosci ciecia ploterem i zreczonosci przy obieraniu folii ze zbednych czesci).
    Akurat mam taki ploter w domu i uzywam go do swoich "prototypow" ;)
    Pozdrawiam wszystkich majsterkowiczow

  • #516 24 Lis 2009 08:51
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Nie wiem jak obecnie tną plotery, ale parę lat temu oglądałem takie prace właśnie z Corela na ploter tnący na folii w zaprzyjaźnionej firmie reklamowej.
    Duże formatki bez problemu, nawet małe napisy też, ale do pcb potrzebna jest duża precyzja, w szczególności chodzi o miejsce wejścia i zakończenia krawędzi tnącej. To powinno być to samo miejsce. To co kiedyś oglądałem chyba dyskwalifikowałoby tą metodę, gdyż start i koniec cięcia obrysu był wyraźnie widoczny jako coś w rodzaju małego zadzioru. Przy cienkich ścieżkach i dużym upakowaniu elementów na płytce mogą być kłopoty.
    Chyba że teraz plotery radzą sobie lepiej.

  • #517 19 Gru 2009 16:25
    wiktordabrowski
    Poziom 9  

    tak wygląda moja płytka wykonana metodą termotransferu na papierze kredowym

    Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Używam drukarkę Lexmark Optra E312 za 100zł na Allegro i papier kredowy gładki.
    Szerokość ścieżek: około 0,2mm
    Średnica przelotek: 1mm z otworami o średnicy 0,3mm
    Pady pod druciki: 1,3mm z otworami o śrdnicy 0,6mm

    1. Wydrukowane kartki ze ścieżkami składam pod światło, tak by przelotki pasowały do siebie.
    2. Sklejam kartki na brzegach i wkładam między nie płytkę dwustronną.
    3. Całość z obu stron przeprasowuje na gorąco silikonowym wałeczkiem na płycie grzejnej rozgrzanej do 180 stopni.
    4. Papier z włożoną płytką odmaczam w wodzie z małą ilością wodorotlenku sodu (udrażniacz do rur) i bardzo małą ilością płynu "Ludwik" - papier szybciej mięknie i lepiej się odkleja.
    5. Usuwam papier i samą płytkę płuczę w roztworze 10% kwasu fosforowego (Fosol), aby usunąć resztki kredy pozostałe między ścieżkami (można delikatnie podczas moczenia przetrzeć płytkę wacikiem).
    6. Płytkę przemywam wodą i suszę ją.
    7. Powierzchnię płytki spryskuje niewielką ilością rozpuszczalnika nitro, by toner był delikatnie nawilżony - toner lepiej się trzyma płytki, zmniejsza efekt podtrawienia co daje możliwość robienia ścieżek o szerokości 0,1mm a nawet mniejsze.
    8. Płytkę wytrawiam w roztworze nadsiarczanu sodu w temperaturze 70 stopni około 4 minuty.
    9. Płytkę wyciągam i ponownie myję rozpuszczalnikiem nitro.
    10. Naloty na miedzi usuwam Argentum (środek do czyszczenia srebra). Przed nałożeniem tonera na płytkę również używam Argentum. Nie używam żadnego papieru ściernego. !!!
    11. Płytkę maluję kalafonią rozpuszczoną w acetonie i suszę ją.
    12. Teraz można już wiercić otwory pod elementy i przelotki (używam do tego wierteł węglikowych).
    13. Nakładam pastę lutowniczą (na Allegro za 15zł)na pady i przyklejam na nie wszystkie elementy (z obu stron płytki).
    14. Płytkę kładę (na podstawkach tak, by dolne elementy nie dotykały płyty grzejnej) na rozgrzaną płytkę kuchenki.
    15. Czekam około 15 sekund aż przylutują się elementy i delikatnie ją ściągam z kuchenki.

    Płytka jest gotowa :)

  • #519 19 Gru 2009 22:57
    wiktordabrowski
    Poziom 9  

    Płyta grzejna to chodziło o taką płytę na kuchence do gotowania :)
    Wiertła kupiłem na Allegro (http://www.allegro.pl/item856231654_profesjonalne_wiertla_widiowe_do_pcb_cnc_vhm.html).
    Płytkę widoczną na zdjęciach (jedna z części układu, będą jeszcze dwie płytki) zrobiłem do latarki na diodzie (Romisen RC G2) i jest odpowiedzialny za stabilizację prądu (możliwość ustawienia potencjometrem w zakresie od 0,5 - 1,5A na diodzie przy zasilaniu od 2,8V), przełączanie midzy dwoma stopniami mocy (poprzez odłączanie zasilania układu np. dokręcanie i odkręcanie tylnej części latarki). Zawiera również zabezpieczenie przed zbyt głębokim rozładowaniem baterii (można to ustawiać potencjometrem w zakresie od 0,8 - 3,3V).
    Układ z 0,9V pobierając z baterii 4,5A dać na diodę 0,8A i 3,2V utrzymując stabilność prądową na diodzie na poziomie 1%. Czyli z baterii wyciśnie wszystko co się da dając 200Lm.

  • #520 19 Gru 2009 23:08
    medicb
    Poziom 28  

    No układ ładny i starannie wykonany. Wietła profesjonalne nawet 0,1mm, 0,2mm lub większe były swego czasu na allegro za 3,50zł sztuka. Technika smd stała się ostatnio moją jedyną i ulubioną metodą w której wykonuję płytki bo zajmują bardzo niewiele miejsca. Wykonywanie ścieżek o grubości 0,2 czy 0,3mm lub wierceń pod kynarek 0,3 i 0,4mm to codzienność.

  • #521 31 Gru 2009 13:43
    Pajlok
    Poziom 8  

    Ja mam takie pytanko, nie wiem czy już nie było.
    Da radę zrobić to bez drukarki laserowej? Drukowałem na papierze kredowym w ksero ale nie wyszło, 3 razy próbowałem. Chyba papier był zły, a w mieście innego nie znajdę. Chciałem zrobić płytkę jak najtańszym kosztem. Da radę to zrobić w domu w inny sposób? Może przez kalkę? Myślałem żeby wydrukować schemat, powycinać żyletką ścieżki, nałożyć szablon i lakierem do paznokci malować, ale za dużo roboty z tym.
    Chodzi mi o samo nałożenie ścieżek na płytkę, z tym mam problemy, sklepy zaraz zamkną, chcę to zrobić sam w domu. Mam tylko zwykłą drukarkę atramentową.

    @edit
    jednak nie mam kalki :/

  • #522 31 Gru 2009 13:49
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Taki szablon to fajny pomysł, zwłaszcza na większe ilości (no i przy braku laserka)
    Najtaniej to chyba markerem do CD.

  • #523 31 Gru 2009 14:16
    Pajlok
    Poziom 8  

    Ech z tym wycinaniem nie wyjdzie, żyletką próbowałem ale nie dało rady tego powycinać, jakieś inne pomysły?

  • #524 31 Gru 2009 14:17
    Jaduda
    Poziom 32  

    LuckyDj napisał:
    Najtaniej to chyba markerem do CD.
    Lub wycinanka z taśmy klejącej, a punkty lutownicze markerem :D

  • #525 31 Gru 2009 15:17
    KGS
    Poziom 23  

    Witam! Jest przecież jeszcze już zapomniana metoda rysowania za pomocą strzykawki lekarskiej i igły do niej (nr.5 do ósemki) ze ściętym ostrzem tak by przypominała cienką rurkę.Strzykawkę napełniamy lakierem mniej więcej do połowy i wyciągamy (Usuwamy) tłoczek.Farba pod własnym ciężarem ładnie i powoli spływa przez igłę.Spokojnie można malować nawet przy linijce.Nadaje się praktycznie każda farba rozpuszczalnikowa-byle nie szybkoschnąca.Po malowaniu igłę wrzucamy do buteleczki z rozpuszczalnikiem i na nastęony raz jest jak znalazł.Osobiście używałem strzykawek 2 lub 5 ml-najbardziej pasowały mi do ręki.Pozdrawiam! :D

  • #526 31 Gru 2009 15:29
    leonow32

    Poziom 29  

    Ło matko to już lepiej pisakiem olejowymi :) polecam EDDING 141F. Wyraźnie widać różnicę między pisakami alkoholowymi, ale jak zacząłem robić termotransferem to nie ma szans na powrót do tej metody :D co najwyżej pisakiem można uzupełniać jakieś drobne ubytki tonera, chyba że ktoś ma bardzo dużo czasu :)

    Mój rekord rysownia pisakiem to płytka 8x8cm, która miała 122 pola :please: :please: :please:

  • #527 31 Gru 2009 16:15
    remix1
    Poziom 18  

    Pajlok napisał:
    Ja mam takie pytanko, nie wiem czy już nie było.
    Da radę zrobić to bez drukarki laserowej? Drukowałem na papierze kredowym w ksero ale nie wyszło, 3 razy próbowałem. Chyba papier był zły, a w mieście innego nie znajdę. Chciałem zrobić płytkę jak najtańszym kosztem. Da radę to zrobić w domu w inny sposób? Może przez kalkę? Myślałem żeby wydrukować schemat, powycinać żyletką ścieżki, nałożyć szablon i lakierem do paznokci malować, ale za dużo roboty z tym.
    Chodzi mi o samo nałożenie ścieżek na płytkę, z tym mam problemy, sklepy zaraz zamkną, chcę to zrobić sam w domu. Mam tylko zwykłą drukarkę atramentową.

    @edit
    jednak nie mam kalki :/


    Może metoda fotochemiczna ? - potrzebna nam jedynie kalka techniczna za kilkanaście groszy oraz Dobrej jakości tusz w drukarce atramentowej - ona nadaje się najbardziej
    Jedyną wadą jest wysoki koszt emulsji ensolder, z resztą problemu być nie powinno :) - jeżeli oczywiście znajdziemy jakiś nieużywany piekarnik
    gwarantuje że płytki wychodzą lepiej niż żelazkową, w dodatku nie martwisz się że może nie wyjść :)

  • #528 31 Gru 2009 17:45
    Pajlok
    Poziom 8  

    Cytat:
    Może metoda fotochemiczna ? - potrzebna nam jedynie kalka techniczna za kilkanaście groszy oraz Dobrej jakości tusz w drukarce atramentowej - ona nadaje się najbardziej
    Jedyną wadą jest wysoki koszt emulsji ensolder, z resztą problemu być nie powinno :) - jeżeli oczywiście znajdziemy jakiś nieużywany piekarnik
    gwarantuje że płytki wychodzą lepiej niż żelazkową, w dodatku nie martwisz się że może nie wyjść :)

    Może jakiś link, info na temat tej metody?

  • #529 31 Gru 2009 20:37
    Robson021
    Poziom 8  

    Tu znajdziesz dużo informacji na temat tej metody --->http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic294230.html

    Osobiście powiem, że robiłem kilka płytek za pomocą właśnie tej metody i jakość uzyskanych ścieżek jest naprawdę bardzo dobra.
    Ja jestem w komfortowej sytuacji, gdyż płytki mogę wykonywać w szkole, praktycznie za darmo:)

  • #530 02 Sty 2010 17:00
    Pajlok
    Poziom 8  

    dobra, zrobiłem już pożyczonym markerem, trochę kiczowo wyszło, ale ważne żeby działało

  • #531 01 Mar 2010 12:39
    gyver309
    Poziom 12  

    Ja stosuję jeszcze inny "patent" na trawienie płytek jednostronnych, takiego chyba na forum nie było. Prosty i skuteczny - jest zachowana odległość od dna, nie ma ryzyka porysowania płytki, "paprochy" opadają na dno, trawi się raczej równo, płytkę łatwo wyciągnąć i obejrzeć. Przy odpowiednim wygięciu kabla tzn. tak, żeby lekko sprężynował, płytka trzyma się całkiem dobrze. Poza tym klasyka - papier kredowy, żelazko i chlorek.

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

  • #532 13 Kwi 2010 16:22
    wiktordabrowski
    Poziom 9  

    witam ponownie to jest kolejna płytka z trzech którą miałem zrobic, metoda termotransferu tak jak opisywałem wyżej.
    pierwsze podejście i sukces :)
    wszystko sie zlutowało i wytrawiło jak należy i nawet działa :)
    dodam ze, płytki maja średnice ok 14.7mm i jest na nich w sumie 82 lelementy nie licząc przelotek i padów pod druciki.
    Ok 230 padów do polutowania oczywiście nie lutownica tylko na pastę lutownicza i do piekarnika.
    myslę ze lepszej metody nie ma jak narazie na zrobienie płytki drukowanej metoda domowa.
    Sadze ze dało by rade nawet polutowac oporniki w obudowie 0402 i zrobic jeszcze cieńsze scieżki ale nie mam dostępu do tak małych podzespołów.
    Oporniki których ja używam maja rozmiar 0603.
    a scieżki szerokośc 0.18mm.
    Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie

  • #533 13 Kwi 2010 17:57
    KJ
    Poziom 31  

    Ostatnio też wykonałem dość trudną płytkę. Mogę chyba zaryzykować stwierdzenie że najtrudniejszą z dotychczas wykonywanych przeze mnie. Minimalna szerokość ścieżki jest dość duża - 0.254mm przerwa między ścieżkami 0.2mm. Trudność polega na tym ze takich cienkich ścieżek jest mnóstwo do tego raster zastosowanego mikroprocesora (atmega2560) to 0.5mm co przy 100 wyprowadzeniach wymaga już dość dużej precyzji. Płytka wykonana z użyciem positiv-u 20 i uważam ze termotransferem nie da rady takiej zrobić ze względu na to że rozciągliwość papieru wystarczy żeby rozjechały się wyprowadzenia. Załączam kilka obrazków. Na pierwszym zbliżenie na okolice procesora zaraz po wytrawieniu, po ocynowaniu, po soldermaskowaniu i z przylutowanym procesorem. Przy tak cienkich ścieżkach ensolder niestety daje sie bardzo łatwo uszkodzić przez co wygląd ścieżek w pobliżu procesora pozostawia wiele do życzenia. Ze zlutowaniem nie było większych problemów i wszystko działa na co dowód na ostatnim zdjęciu ;)
    Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie

  • #534 14 Kwi 2010 15:36
    wiktordabrowski
    Poziom 9  

    no to jest płytka o wymiarach 26.5 na 26mm
    szerokosc scieżki to ok 60 um nie mylic z gruboscia miedzi która na tym egzemplarzu miala chyba 17 um. Dla porównania skali jest na niej ukald w obudowie SO14.
    odleglosc miedzy sciezkami to ok 0.1mm łączna dlugosc sciezki to ok 2.5 metra
    i nie ma przerwy w obwodzie na calej dlugosci scieżki
    jesli chodzi o to czy papier sie rozciaga czy kurczy to na pewno nie na tyle zeby nie dalo sie przylutowac nawet sto padów w rzędzie ponieważ jak robie wiekrze plytki to przelotki do siebie pasuja idealnie nawet na odleglosciach 10 cm a sa male i 1 mm spowodowal by katastrofe.
    wiekszym problemem zauwazylem jest to ze drukarka na papieze troche czasami przeklamuje skale i dla tego 2 warstwy drukuje prawie w tym samym czasie zeby sie ladnie schodzily moze chodzi o to zeby drukarka mial podobne warunki pracy a po czasie sie bardziej rozgrzewa.
    uwazam ze takie odleglosci i grubosci scieżk to juz tochę przesada ale to demonstruje mozliwosci metody termotransferu.

    Płytka drukowana - pomysły i opinie

  • #536 14 Kwi 2010 20:22
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Trawił kto kiedy elektrolitycznie?
    Mnie to wychodziło, ale do jakiegoś momentu, potem musiałem drapać papierem ściernym, ale to chyba normalne.

    Dawno to było, zasilacz to jakiś ruski 17V/1A

    A jak patrzę na płytki innych Kolegów z elektrody, to chyba zajmę się czymś innym. Rzeźbieniem w drewnie, albo pszczelarstwem ;)

  • #537 14 Kwi 2010 20:57
    KJ
    Poziom 31  

    Elektrolitycznie znaczy galwanicznie ?? Nie przejdzie ponieważ w miarę trawienia część twojej elektrody czyli płytki odłącza się elektrycznie od reszty :D W związku z czym takie odłączone fragmenty nie ulegną roztworzeniu. Co do lutowania takich małych rastrów. To dość proste ;) Kładziemy układ na płytce, pozycjonujemy łapiemy dwie nogi po przekątnej potem bierzemy najgrubszy grot - najlepiej taki wielkości śrubokręta i plecionkę do ściągania cyny którą cynujemy na końcu i jedziemy po wyprowadzeniach ;)

  • #539 14 Kwi 2010 21:03
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Nie musi, ja lutuję SMD przy pomocy LERT24 z odpowiednio cienkim grotem.

    KJ - dokładnie :) Dla tego w końcu warstwa miedzi przestaje się rozpuszczać, niema już przez co płynąć prąd.

  • #540 14 Kwi 2010 21:04
    KJ
    Poziom 31  

    Hot Air ?? to to raczej do BGA .... Potrzebne są: Lutownica transformatorowa, szpilka ;) Cyna 0.25mm plecionka do ściągania cyny, ale tak jest mało wygodnie wiec lepiej stacja lutownicza z cienkim grotem zamiast lutownicy transformatorowej i szpilki. Żadnej pasty nie potrzeba do lutowania takich rzeczy. Oczywiście jest nieco wygodniej za to znacznie drożej.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme