Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płytka drukowana - pomysły i opinie

mokciek 02 Kwi 2012 18:45 213073 598
  • #571 02 Kwi 2012 18:45
    KJ
    Poziom 31  

    Napisz coś więcej o tej soldermasce bo wygląda bardzo dobrze i wydaje się nie mieć wad ensoldera.

  • #572 02 Kwi 2012 19:02
    rsikon
    Poziom 26  

    Oczywiście, że nie ma wad ensoldera bo to całkiem co innego. Nie jest to produkt zastępczy a dedykowana do PCB powłoka zabezpieczająca nanoszona w formie folii na gorąco. Folia ta jest czuła na światło UV.

    Zarówno fotomaski (folii nalaminowanej na gorąco do przenoszenia mozaiki ścieżek) jak i soldermaski (folii nalaminowanej na gorąco zabezpieczającej ścieżki) używa się w ten sam sposób:
    - nalaminowanie na PCB,
    - naświetlanie UV,
    - wywoływanie,

    Następnie dla fotomaski:
    - trawienie,
    - zmycie fotomaski

    A dla soldermaski:
    - końcowe utwardzanie

  • #573 03 Kwi 2012 00:34
    eneuro
    Poziom 11  

    Jaduda napisał:
    Miałem kiedyś podobny przypadek, winny okazał się laminat ponieważ na innych płytkach nie było plam, a drukarki/tonera, rozpuszczalnika i pisaka nie zmieniałem...

    Ten sam toner zmywany acetonem do paznokci (przezroczysty) z papieru kredowego,
    zostaje dalej czarny, więc rzeczywiście może jakiś ten laminat inny, bo nie robiłem na nim
    wcześniej.

    W sumie to dla mnie najważniejsze aby nie było zwarć i zostało trochę miedzi na płytce do przylutowania elementów po wytrawianiu i pogrubienia ścieżek pod sterowanie kW :|

  • #574 04 Lip 2012 11:10
    Neverhood
    Poziom 16  

    Widoczne są podtrawienia na całej powierzchni. Nie wiem czy to wina papieru, drukarki, metody ściągania papieru.
    Płytka drukowana - pomysły i opinie
    Ma ktoś pomysł jak poprawić moją technologię produkcji płytek termotransferem?

  • #575 04 Lip 2012 13:52
    jaglarz
    Poziom 23  

    A zwróciłeś uwagę jak wyglądała płytka po naprasowaniu i zdjęciu papieru?

    Bo to ewidentnie słabe krycie tonera (mało tonera na płytce). Daj maksymalne zaczernienie wydruku i mocno dociskaj papier podczas naprasowania.

    Zwróć także uwagę jak wygląda papier po wyjściu z drukarki. Czy wydruk jest czarny czy są ubytki. Może papier nie "chce" przyjąć tonera.

  • #576 18 Lip 2012 23:00
    leonow32

    Poziom 29  

    Przyczyn może być wiele. Na przykład takie:
    :arrow: płytka leżała w wytrawiaczu za długo
    :arrow: za słabo docisnąłeś toner
    :arrow: masz w drukarce włączony tryb oszczędny albo drukujesz na szaro a nie na czarno, warstwa toneru na płytce ma być tak gruba, żeby wypukłości było czuć palcami
    :arrow: wytrawiacz za gorący

    Może przyda się instrukcja - Jak zrobić płytki drukowane PCB

  • #577 16 Paź 2012 22:24
    kucykmichal
    Poziom 10  

    Witam
    Mogę się pochwalić niedawno odkrytą alternatywą do namaczania papieru po przyklejeniu go żelazkiem do płytki - po wprasowaniu tonera do płytki zrywam kartkę z asystą opalarki. Opalarka nagrzewa kartkę przez co ta się odkleja a toner zostaje. Myślę że warto spróbować jeżeli ktoś ma taki sprzęt :)

  • #578 22 Paź 2012 22:10
    medicb
    Poziom 28  

    Ostatnio zakupiłem w mediamarkcie laminarke Fellowes Lunar A4, działa bez przerabiania. Przepuszczam płytke 10 - 12 razy i wychodzi super na kredowym papierze. Odmaczam w wodzie z octem, resztki roluje palcem.

  • #579 22 Paź 2012 22:28
    rsikon
    Poziom 26  

    Oj współczuje wam "smrodu" octu....

    A wystarczy zamiast octu użyć proszku do prania, lub jeszcze innego fajnego środka dającego super efekcik - wybielacza w formie proszku "Domol".

  • #580 30 Paź 2012 15:00
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Mam pytanko dotyczące przygotowania soldermaski w oparciu o gotową folię to tego celu nalaminowywaną na gorąco.
    Problem polega na tym, że na płytkach o wymiarach ok 8 x 9 cm pojawia się kilka miejsc, do których solermaska się nie przykleja i w efekcie po wytrawieniu pozostają odkryte.
    Proces przygotowania wygląda następująco:
    Przygotowanie obwodu ścieżek i wykonanie płytki z wierceniem otworów w technologii fotochemicznej (POSITIV20).
    Gotową płytkę czyszczę delikatnie papierem ściernym 1500, potem cifem, a po zmyciu wodą, dokładnie czyszczę acetonem.
    Potem płytka już nie jest dotykana - co oczywiste.
    Na płytkę nalaminowuję soldermaskę na zimno. Proces ułatwia demontaż obudowy laminatora, bo wtedy jest bliżej do wałków i łatwiej trzymać folię aby uniknąć powstania bąbli powietrznych.
    Następnie grzeję laminator i przy temperaturze ok 120°C nalaminowuję folię.
    Po pierwszym przejździe jest OK. ale jeden przejazd płytki to chyba za mało aby folia dobrze się przykleiła do pcb, więc przejeżdżam jeszcze dwa razy.
    Już po drugim laminowaniu pojawiają się białawe pola, wskazujące na problem z przyklejenie się po pcb.
    Stosowałem dwa różne szklane laminaty i na obu jest problem. Próby robiłem trzy razy na każdej z płytek i niestety, nie udało mi się zrobić idealnej płytki.
    Co może być powodem takiego zjawiska?
    Uprzedzając wypowiedzi o czystości płytki to gwarantuję, że jest idealna.
    Żadnych bąbli powietrznych też nie łapię, więc co to może być?

  • #581 30 Paź 2012 16:01
    KJ
    Poziom 31  

    po pierwsze po co nalaminowywać na zimno ? ja jadę od razu na gorąco z tym że folię do płytki "przyklejam" na zimno tylko na brzegu - poza obrysem właściwej pcb i wkładam do laminatora ścieżkami i folią do dołu tak żeby folia zwisała swobodnie - metoda prawie niezawodna przy dłuższych płytkach trzeba folię nieco naciągać w dół żeby się nie sfałdowała i nie przykleiła do laminatu przed rolkami laminatora bo to gwarantuje bomble albo podwiniecie się folii. Potem przepuszczam płytkę jeszcze raz już ścieżkami do góry i to w zupełności wystarcza. Warstwa właściwa tej folii w zasadzie robi się płynna w temperaturze laminowania, dalsze jej podgrzewanie i dociskanie powoduje tylko pogorszenie wyglądu a właściwą przyczepność zapewnia i tak dopiero proces utwardzania końcowego (naświetlanie i wygrzewanie).

  • #582 30 Paź 2012 17:30
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Widziałem gdzieś porady, aby przykleić wstępnie na zimno. Dzięki temu właśnie unika się bąbli.
    Po nagrzaniu jadę z folią od góry lekko ją przytrzymując za odrywającą się sukcesywnie warstwę zabezpieczającą. Dzięki temu nie ma też problemu, że folia do czegoś dotknie przed kontaktem z płytką.
    Oglądałem filmy na Youtube, gdzie płytkę na gorąco puszczali ze trzy razy i nic się nie działo.
    U mnie po jednym przejeździe dawało się folię odkleić od brzegu, więc decydowałem się na kolejny przebieg.
    Może coś jest z temperaturą, bo precyzyjnie trudno mi ją zmierzyć pomiędzy wałkami termoparą.

  • #583 31 Paź 2012 06:00
    KJ
    Poziom 31  

    To że folia zabezpieczająca odkleja się przed wałkami jest prawdopodobną przyczyną twoich problemów - też tak zrobiłem za pierwszym razem i stwierdziłem że mi się nie podoba więc zacząłem robić po swojemu i problem zniknął. Nie wszystkie porady które można znaleźć na YT są poprawne tak więc zazwyczaj najlepiej samemu poeksperymentować a nie kurczowo trzymać się przedstawionej przez kogoś metody. Folia w sutek nagrzewania i wałkowania wydłuża się nieco i skuteczność twojej metody nakładania zależy w zasadzie od tego o ile się wydłuża. Może na YT mieli inną folię i działało.

  • #584 31 Paź 2012 06:55
    krzysztofh
    Poziom 29  

    KJ napisał:
    To że folia zabezpieczająca odkleja się przed wałkami jest prawdopodobną przyczyną twoich problemów .


    Nie bardzo rozumiem, gdzie tu może być problem, o ile dobrze się zrozumieliśmy. Mi chodzi o to, że folię zabezpieczającą, którą należy zdjąć przed laminowaniem, zdejmuję sukcesywnie trzymając za koniec już odklejony, podtrzymując tym samym całą folię lekko u góry aby nie przywarła do płytki za wcześnie.
    Natomiast, to co piszesz o rozszerzalności folii może być przyczyną jak sądzę.

  • #585 31 Paź 2012 07:57
    KJ
    Poziom 31  

    Folie zabezpieczające są dwie. Dolna matowa i górna błyszcząca. Zdejmujesz tylko dolną następnie laminujesz - a przynajmniej ja tak robię że zdejmuję całą. Mówiąc o podwijaniu miałem na myśli górną którą zdejmuje się dopiero przed wywoływaniem.

  • #586 31 Paź 2012 13:08
    krzysztofh
    Poziom 29  

    Nie nie, z górna nie ma problemu. Sprawa dotyczy wyłącznie dobrego kontaktu folii, jej stroną aktywną z pcb. To może być jak wspomniałeś sprawa rozszerzalności przy powtórnym przepuszczeniu płytki przez gorące wałki.
    To trochę tak wygląda jakby w miejscach folia się "ważyła". Miejsca pozostają prawie białe, a nie zielone.

  • #587 31 Paź 2012 14:01
    KJ
    Poziom 31  

    Bo ona się robi płynna ;) Możliwe że masz za duży docisk.

  • #588 02 Lis 2012 22:48
    kolos222
    Poziom 2  

    czy konieczna jest drukarka laserowa? nie można użyć atramentowej? kupiłem nie dawno atramentową za 300 zł nie wiedząc do końca o tym fakcie. może jest sposób na robienie wydruku na atramentowej

  • #589 03 Lis 2012 07:18
    rsikon
    Poziom 26  

    Tak na 100% nic pewnego, że atramentówka się nie nada. Najlepiej sprawdzić metodą prób i błędów.

  • #590 03 Lis 2012 09:32
    KJ
    Poziom 31  

    Ja robiłem PCB positivem na atramentowych wydrukach - da się ale jakość jest wyraźnie gorsza.

  • #591 25 Lis 2012 13:34
    GregoriusPL
    Poziom 10  

    Mam dwa pytania kluczowe dla mnie, odnośnie odłożenia pewnych prac w czasie:
    Po pierwsze, ze względu na mało czasu wolnego w tyg. zastanawiam się, czy można jednego dnia wieczorem wyprasować sobie płytkę, pozostawić to w jakimś pudełeczku i następnego dnia także wedle wieczora wytrawić ? Czy miedź która się w tym czasie utleni zostanie gorzej wytrawiona, będą jakieś problemy ?
    Po drugie, czy malowanie kalafonią również można opóźnić o jeden dzień po wytrawianiu?

  • #592 25 Lis 2012 13:51
    KGS
    Poziom 23  

    Witam !
    Jeden dzień dla trawienia nie robi różnicy. tydzień zresztą też. Powyższe dotyczy nawet naprasowanej fotomaski i soldermaski, które oczywiście wtedy przechowuję w dużej książce w zamkniętej szafie. Pozdrawiam !

  • #593 27 Lis 2012 20:10
    GregoriusPL
    Poziom 10  

    Czym zrobić poprawki ścieżek (nie do końca mi sie toner po prasowanku przykleił)? Musze dorobić troche ściezki w dwóch punktach, dlatego nie zbyt chce cały proces zaczynać od początku. Pisak do CD z alkoholem nadaje się do tej roboty, czy może jeszcze inny wynalazek?

  • #594 27 Lis 2012 20:21
    KGS
    Poziom 23  

    Witam!
    Do ew. poprawek używam pisaka "olejnego" o nazwie edding 792 (czarny) grubości kreski 0,8mm. Są też pisaki Dialo (cieńsze), ale dawno już ich w ręku nie miałem.
    Pisak do CD to zbyt duże ryzyko podtrawień. Przynajmniej jak dla mnie. Pozdrawiam !

  • #595 06 Cze 2013 18:10
    Neverhood
    Poziom 16  

    Neverhood napisał:
    Widoczne są podtrawienia na całej powierzchni. Nie wiem czy to wina papieru, drukarki, metody ściągania papieru.
    Płytka drukowana - pomysły i opinie
    Ma ktoś pomysł jak poprawić moją technologię produkcji płytek termotransferem?


    Wcześniej miałem wyczerpany toner w drukarce, wymieniłem na nowy. Zaczernienie ustawione na wysoki, tryb oszczędzania wyłączony. Wydruk wyglądał na dobry.
    Z małymi płytkami(30x40) nie mam problemu. Bardzo ładnie wychodzi termotransfer. Problem pojawia się z większymi.
    Obecne płytki:
    Płytka drukowana - pomysły i opinie

    Jak widać nadal nie jest dobrze. Za 3 razem jako tako udało mi się przenieść mozaikę ścieżek na miedź. Miedź oczyszczona mechanicznie i odtłuszczona. Papier moczony w occie z małą pomocą się zsunął z płytki. Miejscami nie odbił się toner. Większe powierzchnie miedzi zamalowałem dodatkowo lakierem do paznokci. Poprawiłem nim też niektóre przerwania ścieżek. Widać to po trawieniu jako te koślawe fragmenty ścieżek. Trawienie w FeCl3, w temperaturze pokojowej (nie podgrzewam). Płytka monitorowana na bieżąco, nie została za długo w roztworze, końcowy proces bardzo pilnowałem i widziałem "zjadanie miedzi".
    Efektem nadal widać podtrawienia na niektórych większych fragmentach, lakier do paznokci też miejscami zawiódł. Ścieżki są miejscami podtrawione, są mikro pęknięcia, zwarcia. Ścieżki mają 10 milisów i taki sam minimalny odstęp, płytka 85x43 i 85x33. Większość płytki wyszło dobrze, ale ...

    Duży mam problem z prasowaniem, skoro po zmyciu papieru nie wszędzie toner się trzyma. Prasowałem 3 minuty. Większy docisk żelazka powoduje rozpłaszczenie ścieżek. Na końcu jeździłem gumową rolką jako małym wałeczkiem dociskowym po całej płytce.

    Drugim problemem jest nadal kiepskie krycie toneru na większych powierzchniach i niektórych obszarach, gdzie wszystko źle wyszło. Tam gdzie są same ścieżki, przeważnie jest dobrze.

    Jak poprawić technologię?

  • #596 06 Cze 2013 18:18
    KGS
    Poziom 23  

    Witam!
    Czy to czasem nie jest drukarka HP z technologią RET ? RET drukuje zaczernienie rastrem czyli mikro siateczką. Przy dużych powierzchniach masy mamy przykład tzw. efektu "jaja"-czyli nierównego nakładania toneru na dużych zaczernionych powierzchniach. Tu się przydaje dość gruby 1-2mm marker olejowy MonAmi PaintMarker -czarny !za całe 2zł na znanym portalu aukcyjnym. Polecam. w pełni odporny na trawienie.Pozdrawiam !

  • #597 06 Cze 2013 19:19
    Neverhood
    Poziom 16  

    To jest samsung scx4200 3w1

    KGS napisał:
    RET drukuje zaczernienie rastrem czyli mikro siateczką. Przy dużych powierzchniach masy mamy przykład tzw. efektu "jaja"-czyli nierównego nakładania toneru na dużych zaczernionych powierzchniach.
    Faktycznie większe obszary mają mniejsze zaczernienie w moim wydruku :cry: .

  • #598 06 Cze 2013 19:25
    KGS
    Poziom 23  

    Nie moge zapodać linka do All... , ale ostatnio kupiłem 5 sz. takich markerów i przeszły już próby w "praniu" . Trzeba tylko poczekać , aż tusz dobrze wyschnie. "Skalarek" się chyba user nazywał.

  • #599 18 Lis 2015 18:35
    dj-krzysiek
    Poziom 10  

    Z termo transferu przerzuciłem się na metodę fotochemiczną. Płytki wychodzą o niebo lepiej... POLECAM

    Kilka moich ostatnich PCB...


    Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie Płytka drukowana - pomysły i opinie
    Płytka drukowana - pomysły i opinie
    Płytka drukowana - pomysły i opinie

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme