Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 09 Sty 2017 15:05 3268029 11979
  • #11431 09 Sty 2017 15:05
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    malinabend 1 napisał:
    kolego jeszcze ze 2-3 lata wstecz inaczej gadałeś raczej jak kolega wyżej na temat grzania w zimie Widzę że zmieniłeś zdanie o 18o\

    Tak, zgadza się, ale jak zakładałem instalację a było to już parę ładnych lat temu to w czasie zimy wyciągałem z niej do 5 GJ. Poprzednia zima to pięć, sześć dni słonecznych a więc zmiana kolosalna, jednak klimat się nam zmienia. Jedynie co można w tej sytuacji zrobić to zaprząc ją do wstępnego podgrzewania powietrza w systemie wentylacji mechanicznej tak jak to zrobił kolega kulibob
    malinabend 1 napisał:

    Co do sprajta niech zgadnę CO2 pod ciśnieniem i jakiś tam kwas do kibli ?

    Chyba nie, bo coca cola i woda sodowa zamarzły a sprajt nie.

  • Ups
  • #11432 09 Sty 2017 18:30
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Tylko nasz kolega ma ledwo 1,8m2 pow . kolektora więc jest to kropla w .......

  • #11433 09 Sty 2017 19:56
    kulibob
    Poziom 9  

    Dlaczego kropla w morzu ?? CWU nie obleci?? nieda mi od 100-150l o tem 40-45*C. Poza tym urok samoróby jest taki że zawsze można dorobić :). A co do wentylacji to temperatura użytkowa w moim przypadku zacznie się pewnie od ok 10*C w przypadku jak dorobię się rekuperatora pewnie od 20*C. A 10 czy 20*C łątwiej uzyskać z kolektor niż powiedmy 40 *C. Musiał bym mieć te min 10-20*C przy przepływie ok 0,5l/min. Co prawda jak bym nie liczył to ciężko aby się to opłaciło chyba że w lutym, marcu lepiej daje.

  • #11434 09 Sty 2017 21:48
    Sstalone
    Poziom 20  

    kulibob napisał:
    Dlaczego kropla w morzu ?? CWU nie obleci?? nieda mi od 100-150l o tem 40-45*C. Poza tym urok samoróby jest taki że zawsze można dorobić :). A co do wentylacji to temperatura użytkowa w moim przypadku zacznie się pewnie od ok 10*C w przypadku jak dorobię się rekuperatora pewnie od 20*C. A 10 czy 20*C łątwiej uzyskać z kolektor niż powiedmy 40 *C. Musiał bym mieć te min 10-20*C przy przepływie ok 0,5l/min. Co prawda jak bym nie liczył to ciężko aby się to opłaciło chyba że w lutym, marcu lepiej daje.


    Łatwiej uzyskać 10-20 st. C aniżeli 40, ale i tak w zimie w kolektorach płaskich będzie to praca na końcu krzywej sprawności, więc wydajność będzie niska. Jak to wyglądało rok temu w styczniu, lutym i marcu, znajdziesz tutaj:

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15399404#15399404
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15485279#15485279
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15571413#15571413

  • #11435 10 Sty 2017 10:29
    marekj31
    Poziom 18  

    Witam mam 22 rury próżniowe podłączone do CWU 140l przez trójniki na jednej wężownicy pracuje solar i kocioł , oczywiście zasilanie na wodzie i do tej pory tzn od 2012r nie było problemu sterownik pilnował przed zamarznięciem w zimie mrozy .Niestety przy obecnych temperaturach w nocy -26* zamarzły rury pomimo ze były w podwójnej izolacji piankowej i owinięte taśmą alu.Może gdzieś tu już było w tym długim temacie o tym , chodzi mi o to jak to przerobić żeby jednak uniknąć instalacji typu woda na zewnątrz .Myślę że może dołożyć wymiennik płytowy drugą pompę i zalać glikolem i odseparować wodę ,macie jakieś gotowe rozwiązanie czy opcję glikol w układzie zamkniętym czy otwartym ze zbiornikiem wyrównawczym chętnie wysłucham wszystkich rozwiązań pozdrawiam.

  • #11436 10 Sty 2017 11:34
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    kulibob napisał:
    Dlaczego kropla w morzu ??
    Nie przejmuj się każdy z nas podchodził tak samo do własnej samoróbki jak Ty. Niestety z czasem całkiem inaczej się już na to patrzy i takie najmniejsze ilości uzysku cieplnego całkiem się olewa. Moja instalacja pomimo tych paru dni słonecznych w zimie jest opróżniona z wody i czeka cierpliwie do marca.

  • #11437 10 Sty 2017 11:39
    marekj31
    Poziom 18  

    Cytat:
    Moja instalacja pomimo tych paru dni słonecznych w zimie jest opróżniona z wody i czeka cierpliwie do marca.

    Ja też tak robiłem wypuszczałem wodę ale owijałem kolektor żeby się nie nagrzewał bo może się uszkodzić bez czynnika chłodzącego :D

  • #11438 10 Sty 2017 19:35
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    marekj31 napisał:

    Ja też tak robiłem wypuszczałem wodę ale owijałem kolektor żeby się nie nagrzewał bo może się uszkodzić bez czynnika chłodzącego :D

    Ni się nie uszkodzi, bo i co ma się uszkodzić?

  • Ups
  • #11439 10 Sty 2017 21:32
    malinabend 1
    Poziom 20  

    jAK MAM TO ROZUMIEĆ ? Spuszczałeś wodę co jesień , co wiosnę napełniałeś Wchodziłeś do kolektora i co ? bandażowałeś go przeciw mrozom? :crazyeyes: :crazyeyes:

  • #11440 10 Sty 2017 21:44
    idepopizze
    Poziom 30  

    Nie przeciw mrozom tylko żeby słońce przez szybę nie grzało absorbera.

    Tak na marginesie u mnie najwyższa temperatura teraz na pustym była poniżej 70 stopni więc nie wiem czy jest sens zakrywać.

  • #11441 10 Sty 2017 22:51
    malinabend 1
    Poziom 20  

    No to współczuje latać po dachach i szmatami okrywać to paranioja jakaś
    Co to ludziejska nie wymyślą :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

  • #11442 11 Sty 2017 00:46
    marekj31
    Poziom 18  

    Nie wiem jak u was ale na heatpipe teraz jak jest słonce to ponad 100* więcej sterownik nie pokazuje brakuje skali mam go teraz bez wody odłączyłem rury bo zamarzły .Zamarzły już dzień wcześniej ale jak słońce przygrzało to puściło i obieg wrócił ,niestety kolejny dzień i zamarzło i już nie puściło .Mam oczywiście zawory do opróżnienia instalacji jednak tą metodę użyłem tylko raz pierwsza zima.Wtedy po wypuszczeniu wody z układu zasłoniłem kolektor plandeką i to nie wystarczyło dalej nabijał temperaturę dopiero jak dołożyłem wełnę mineralną i plandekę to przestał działać.Mam to na sterowniku przystosowanym do pracy woda lub glikol .Opcja woda jak temperatura spadnie do 5st na kolektorze rusza pompa i dogrzewa z kotła .Za pompą mam zawór zwrotny żeby nie było grawitacji i bypass ,który można wykorzystać do obiegu np do spuszczania wody . Kolektor sprawuje sie w zimie jak jest słonce bardzo dobrze dobija temperature w kotle i spada spalanie opału szczególnie to widać wiosna jesień .Dlatego musze to zmodernizować bo system pomimo że działał 4ry lata i w zimie na wodzie to tej zimy zawiódł a to niedopuszczalne .Mieliście udzielić fachowej porady wiec czekam malinabend 1 zbudowałeś już grill typu ciufcia i nie tylko wiec myśle że pomożesz w modernizacji i inni też :D

    Cytat:
    Ni się nie uszkodzi, bo i co ma się uszkodzić?

    Nie zalecane jest przez producentów wystawianie na słońce suchego kolektora , ja obawiam się np o luty albo pastę termoprzewodzącą się wysuszy :D

  • #11443 11 Sty 2017 10:54
    malinabend 1
    Poziom 20  

    Moje zdanie na temat absorberów rurowych co nie którym jest znane innym nie więc przypominam jestem zdecydowanie na NIE !Uważam że jest to dziadostwo .
    Nawet do tego stopnia że wywalil bym to na śmieci i kupił ,,czajna'' z aluminium płaskie za 620 zł sztuka. Uważam że zwykła skrzynia z osb z panelem z grzejnika [ nowego] jest lepszym , bezproblemowym rozwiązaniem od rur

  • #11444 11 Sty 2017 11:48
    atom1477
    Poziom 43  

    marekj31 napisał:
    Mieliście udzielić fachowej porady wiec czekam

    Czy to aby nie nazbyt roszczeniowa postawa?
    Cały ten wątek jest dotyczy przecież również systemów z wymiennikami ciepła. Nie lepiej przeczytać zamiast pytać znowu o to samo?

  • #11445 11 Sty 2017 12:18
    marekj31
    Poziom 18  

    Cytat:
    Czy to aby nie nazbyt roszczeniowa postawa?

    Nie , ja zacząłem łagodnie od zwykłego pytania , to inni wyskoczyli że im się nie podobają rury próżniowe czy tam okrycia słoneczne ironiczne przytyki, ale ja też lubię pożartować więc to rozumie :D .Temat znam i co z tego myślałem że ktoś napisze krótko informacje typu np. dołóż wymiennik ciepła płytowy takiej mocy np nie wiem od 5kW do tego zbiornik wyrównawczy otwarty albo zamknięty o takiej czy innej wielkości.Naprawde juz było by po temacie a tak będziemy sobie klepać i czytać do wiosny , zresztą mamy czas bo rury i tak jeszcze zamarznięte pozdrawiam :D
    Cytat:
    Moje zdanie na temat absorberów rurowych co nie którym jest znane innym nie więc przypominam jestem zdecydowanie na NIE !Uważam że jest to dziadostwo .
    Nawet do tego stopnia że wywalil bym to na śmieci i kupił ,,czajna'' z aluminium płaskie za 620 zł sztuka. Uważam że zwykła skrzynia z osb z panelem z grzejnika [ nowego] jest lepszym , bezproblemowym rozwiązaniem od rur

    Ja uważam że to dobre rozwiązanie a w parametrach próżniowe zawsze miały przewagę nad płaskimi przynajmniej tak podawali producenci ja nie wiem nie robiłem badań :D .Natomiast gdyby doszło do uszkodzenia kolektora np przez mróz to masz racje wywaliłbym to już bo mam panele PV wiec aż tak mi na tym kolektroku nie zależy .Ewentualnie z odzysku po nim zostawie sobie rurki i zrobie sobie fajny grill na słońce kiełbaski na heatpipe :D

  • #11446 11 Sty 2017 16:57
    malinabend 1
    Poziom 20  

    To twoje zdanie nie moje i nie zgadzam się z twoim absolutnie a że ci się to nie podoba to mnie nie obchodzi. I wcale nie musisz mieć racji
    A na marginesie jak jesteś taki mądry to po co pytasz się>?
    A to że sobie tam jakieś szmaty wieszasz , spuszczasz napełniasz itd to działaj sobie tak w kółko mnie to tam nie interesuje ale to jest chore
    Jako zostałem wywołany do tablicy wiec odpowiedziałem co myślę

  • Ups
  • #11447 11 Sty 2017 18:35
    marekj31
    Poziom 18  

    Cytat:
    A na marginesie jak jesteś taki mądry to po co pytasz się>?

    Przeważnie mądry pyta bo głupi nawet nie wie o co zapytać ,tak to już jest raz się jest mądrym a raz głupim zależy w jakiej dziedzinie się jest mocnym , a na końcu wychodzi mądry polak po szkodzie .Mam kilka prostych rozwiązań tego problemu zalać cały układ CO i solarny płynem nie zamarzalnym to by było bez przeróbek i po problemie chociaż można się przyczepić do kontaktu z wodą użytkową w razie nieszczelności wężownicy.CWU narazie nie planuje wymieniać na podwójną wężownice.Rozważam też wymiennik płytowy ,wtedy rozcinam rury w kotłowni i robię wstawkę czyli wymiennik pompa .Obie pompy złącze równolegle do tego samego sterownika MR 04 solar .Do kolektora dołożę przez trójnik zbiornik wyrównawczy np samochodowy z układu chłodzenia silnika ,uzyskam w ten sposób łatwe napełnienie układu glikolem łacznie z automatycznym odpowietrzeniem plus cisnienie około 1,5 bar co zapewni podwyższoną temperaturę wrzenia i wyłączy obieg grawitacyjny .Kolektor mam na dachu płaskim około 2,5m nad ziemią wiec łatwe dojście zawsze mogę tam jakąś szmatę powiesić np żeby ukryć ten zbiorniczek z auta :D Mogę to też wykonać bardziej profesjonalnie w zamkniętym układzie ze zbiornikiem ciśnieniowym itd ,ale jak wiadomo jest trudniej to napełnić w amatorskich warunkach ,poza tym z balona lubi uciekać powietrze no i drożej to wszystko wychodzi .Jedynie nie wiem jakiej mocy ma być ten wymiennik płytowy czy taki 5kW do 15kW wystarczy ,napewno straty uzysku też bedą wieksze ale tym się nie przejmuje bo nadmiar z PV jest przekierowany i tak do grzałki.Gdyby ktoś miał jakiś lepszy pomysł to proszę o podpowiedzi :D

  • #11448 11 Sty 2017 19:39
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    marekj31 napisał:

    Przeważnie mądry pyta bo głupi nawet nie wie o co zapytać

    Marku.
    Jak już koniecznie chcesz mieć instalację pracującą na wodzie w układzie wtórnym to tak jak sugerowałeś zastosuj wymiennik płytowy. Jednak nie sugeruj się mocą tego wymiennika bo możesz się zawieść. Moc podawana przy wymiennikach jest liczona w bardzo specyficznych warunkach i nijak się one nie mają do instalacji solarnych. W zabawie z wymianą ciepła najważniejsza jest powierzchnia wymiany a więc najpierw zobacz jaka jest powierzchnia na której uzyskujesz ciepło w kolektorze i do niej dobierz wymiennik. Najbardziej idealnie będzie gdy te powierzchnie będą jak 1:1. Ale to nie jest tanie rozwiązanie bo jeżeli masz powierzchnię apertury kolektorów np. 3m2 to trudno by wymiennik miał też powierzchnię płyt 3m2 a to ze względu na cenę takiego wymiennika. Najbardziej rozsądnie jednak będzie gdy zastosujesz wymiennik secespolowski o symbolu JB 31 o 20-30 płyt lub inny o podobnych gabarytach i podobnej ilości płyt. Oczywiście na obu gałązkach instalacji zamontuj kompensację ciśnienia. Ale jednak lepiej to zrób na klasycznych naczyniach wzbiorczych.
    Napełnianie:
    Od strony glikolu zupełnie wystarczy jeden zawór napełniający na trójniku. Zaczniesz napełniać bardzo powoli np. opryskiwaczem ogrodowym przy rozszczelnionej rurce w najwyższym punkcie instalacji, tak długo aż glikol nie pokaże się na rozszczelnieniu. Zakręcasz rozszczelnienie, dobijasz jeszcze trochę ciśnienie i instalacja z kolektorami napełniona.
    Podobnie w układzie z wodą.
    A może zastanów się czy nie można wykonać układu Drain-back?

  • #11449 12 Sty 2017 01:28
    marekj31
    Poziom 18  

    Dziękuje za fachową odpowiedz .Układ Drain-back jest fajny ale jak miałbym go u mnie zastosować mam pod jedną wężownicę wpięty kocioł i solar przez trójniki .Nie miałem nigdy do czynienia z wymiennikami ciepła płytowymi wydawało mi się że wystarczy taki najtańszy 12 płytowy.Napełnianie glikolem wystarczy bez naczynia wzbiorczego :?: Muszę to jeszcze raz przemyśleć czy nie lepiej by nie było wymienić CWU który ma już wbudowane dwie wężownice ,kiedyś były drogie ale teraz już cena tak nie odstrasza :D

  • #11450 12 Sty 2017 09:03
    atom1477
    Poziom 43  

    Kiedyś przeliczałem parametry wymienników i nawet te większe wychodziły słabo.
    Więc tn najtańszy 12-płytowy to totalna porażka by była dla Ciebie.

  • #11451 12 Sty 2017 19:42
    gaz4
    Poziom 22  

    kulibob napisał:
    Dlaczego kropla w morzu ?? CWU nie obleci?? nieda mi od 100-150l o tem 40-45*C. Poza tym urok samoróby jest taki że zawsze można dorobić :). A co do wentylacji to temperatura użytkowa w moim przypadku zacznie się pewnie od ok 10*C w przypadku jak dorobię się rekuperatora pewnie od 20*C. A 10 czy 20*C łątwiej uzyskać z kolektor niż powiedmy 40 *C. Musiał bym mieć te min 10-20*C przy przepływie ok 0,5l/min. Co prawda jak bym nie liczył to ciężko aby się to opłaciło chyba że w lutym, marcu lepiej daje.


    Jeżeli koledzy z forum jeszcze nie zniechęcili zajrzyj do tego wątku:

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2723612.html

    Jest tam wiele odpowiedzi na pytanie czy się da i jak bardzo będzie się opłacało. W skrócie:

    1) W swoim kolektorze miałem ok. 3 m2 czynnej powierzchni + za mało rur co powodowało notoryczne przegrzewanie się czyli niższą sprawność. Ale mimo tego poza sezonem grzewczym grzałka od bojlera trafiała do gniazdka kilka razy w roku, spokojnie grzałem tą samorobką 200l wody.
    2) W im niższej temperaturze działa kolektor tym większą będzie miał sprawność. Przy współpracy z wentylacją sprawność samoróbki zbliży sie nawet do rurowych pracujących na bojler! W tym wypadku kluczowym parametrem będzie nie emisja podczerwieni lecz izolacja termiczna. Jak się wszystko dobrze zrobi to nawet w bardzo mroźny ale słoneczny dzień powinien mieć (pi razy drzwi) jakieś 50% sprawności. Czyli z 1.8 m2 ustawionego pod kątem 60 stopni nawet w środku zimy da sie sporo wyciągnąć, w południe wynik może się zblizyć do 1 kW. Wszystko zależy od temp. na zewnątrz oraz jakości izolacji termicznej. Nawet w pochmurne dni gdy na zewnątrz było ok. 0 stopni mój kolektor rozgrzewał się do ponad 20 stopni czyli gdybym odbierał ciepło w temp. 10 stopni nawet wtedy ugrałbym kilkaset Wh na dobę.

    Na takie rozwiązanie nie można patrzeć sztampowo: "mam samoróbkę i zimą bojlera nie ogrzeję". Oczywiście, że nie ale wystarczy poszukać postów traktujących o "lodołamaczu" (jeden z kolegów brał wodę ze strumienia i tak nazwał pierwszy etap grzania bo ta była dosłownie lodowata) by przekonac się, że różne cuda z samoróbkami sie dzieją. Wklep hasło "lodołamacz" by zobaczyć, że to co piszę o pracy w niskich temp. zostało potwierdzone doświadczalnie.

  • #11452 12 Sty 2017 20:09
    kulibob
    Poziom 9  

    Nie nie zniechęcili co wyjdzie to wyjdzie podłubać sobie to też zabawa:) Na razie testuję to co mam. Dzisiaj uszczelniłem jeden z trzech kolektorów i pozakładałem dodatkowe warstwy otulin na pexy maja mieć docelowo ok 32mm PE. Ocieplenie każdej ze skrzynek to 50mm wełny+ OSB15,szyby śmietnikowe. Co do lodołamacza to wstępnie podgrzewa mi teraz pierwszy bojler jak sterownik odpali to odpali jaka nie to nie narzazie rokord zasilania przed bojlerem 29,5*C. Jeżeli tatem było by słabo to dopuszczam dorobienie jeszcze drugie tyle kolektorów

    1. Czym zabezpieczyć otulinę PE ąby słońce jej nie zjadło??

  • #11453 13 Sty 2017 17:51
    marekj31
    Poziom 18  

    Ja na otuliny dałem folie aluminiową taśmę samoprzylepną. Dzisiaj rury puściły i podłączyłem je do kolektora żeby sprawdzić szczelność ,wszystko szczelne nic nie pękło nic nie cieknie .Rury typu PEX fi20 działają od 2012 r i nawet mróz im nie zaszkodził -23*. Końcówki też były dobre nawet nie przycinałem ,mam na 2 oringi złączki :D

  • #11456 14 Sty 2017 12:53
    kulibob
    Poziom 9  

    Drogo wyjdzie przy otulinie 9-10cm muszę poszukać alternatywy

  • #11457 14 Sty 2017 17:29
    gaz4
    Poziom 22  

    Pod dachem można dać kuchenną, zwłaszcza jak się znajdzie nieco grubszą. Na zewnatrz wiatr szybko ją poszarpie ale gdyby użyć z jakiej robi się tacki aluminiowe to spokojnie dałaby radę. Kiedyś chciałem coś takiego kupić ale w sklepach z met. kolorowymi nie mieli. Ale do zabezpieczania otuliny na dobrą sprawę wstarczy pakiet gotowych tacek do grila, na wyprzedaży w markcie powinien kosztowac grosze.

  • #11458 14 Sty 2017 19:49
    idepopizze
    Poziom 30  

    U mnie koty na ociepleniu pazury ostrzyły ......

  • #11459 15 Sty 2017 14:14
    marekj31
    Poziom 18  

    Są otuliny od razu już z folią .Ja dałem piankowe podwójnie oczywiście na ciepłą wodę na początku bez foli ale jak słońce na to świeciło to pianka się kurczyła ,wiec jedynym rozwiązaniem było dołożyć folię.Za komuny to się bandaż w gipsie moczyło i owijało rury i też było :D

  • #11460 16 Sty 2017 19:15
    kulibob
    Poziom 9  

    Prawie skończyłem już kolektor została mi już tylko ostatnia warstwa otuliny na rury. Dzisiaj osiągnąłem max 38 przy minimalnej nastawie pompy 0,5m na zasilaniu bojlera i podgrzało mi wodę z19 na 25*C (w ok 2,5-3h).
    1. Jak grzać bojler z podwójnym U nastawić się na małe przepływy i wyższą temperaturę czy większy przepływ przy niższej temperaturze.
    2.Czy warto bawić się w co miesięczną zmianę kąta kolektora. Czy lepiej przyjąć jakiś uniwersalny kąt?? Powiedzmy 45*

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME