X

Kolektor słoneczny za 1500 zł

14 Apr 2009 15:01 MAMariiusz
  • #2401 14 Apr 2009 15:01
    Deloo
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Instalacyjna wykonana przez firmę "INSBUD" Producent kolektorów i automatyki

    Jak widać 3 kolektory próżniowe 30 rurowe
    Zbiornika na ciepłą wodę użytkową 300l + 800l bufor i dodatkowo kominek z wymiennikiem dymowym żadnego innego źródła ciepła

    Kolektor ciepłą wodę dogrzewa w 90-95% i dobrze wspomaga centralne ogrzewanie

    Niestety nie mogę powiedzieć jakie aktualnie są temperatury bo cała automatyka została zabudowana szafkami. Gdyż na brak pomieszczenie trzeba było zaadoptować część pokoju.
  • #2402 14 Apr 2009 22:38
    mslad
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam

    W jaki sposób najlepiej zamontować czujniki temp do układu kolektor panelowy - bojler dwupłaszczowy ocieplony pianką? W którym miejscu na bojlerze bo na kolektorze to rozumiem ze na wylocie ciepłej wody. Przyklejacie je taśmą do rurki? Jestem na etapie budowy włącznika różnicowego bo ten za 9 zł z casto raczej słabo się sprawdza.

    Pozdro
  • #2403 15 Apr 2009 00:21
    pirzol
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Kiedyś w tym topicu pokazałem ideę podpięcia kolektorów do zbiornika płaszczowego i instalacji CO, tak aby zminimalizować wydatki,
    operacja się udała, pacjent żyje i ma się wyśmienicie :)

    tu link do skromnego opisu oraz jeżeli ktoś chce kod programu do sterownika w Bascom...
    http://www.rc-wheels.info/solary/index-solary.html

    pozdrawiam
    P
  • #2404 15 Apr 2009 08:42
    stanisław k
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    starck1 wrote:
    Witam wszystkich jestem tu nowy
    Czytam to forum już kilka dni bo interesuje mnie wykonanie własnego systemu ogrzewania CWU. Piszecie dużo na temat kolektorów i wymienników lecz mało jest inf. na temat całej instalacji (zawory, zabezpieczenia, gdzie montować odpowietrzniki itp.)
    Wracając do rzeczy jako , że nie posiadam dużych funduszy na wykonanie instalacji zamierzam wykorzystać stary wymiennik CWU który aktualnie podłączony jest do pieca C.O. Nie chce dużo ingerować z istniejącą instalację więc przyszedł mi do głowy taki pomysł żeby podłączyć mały zbiornik ok 60-80L z wykonaną wężownicą wg. opisów kolegów (rurka miedź fi 15 ok. 10m). Mały zrobiony własnoręcznie zbiornik wpiąć w zasilanie istniejącego zbiornika. Na wyjściu istniejącego bojlera zrobić pętlę do małego bojlera w ok 1/3 wys. Pozwoli to na grawitacyjny obieg wody w obu zbiornikach jak również dobre mieszanie się wody.
    OTO SCHEMAT:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł




    Witam gorąco

    Kolego starck1 moim zdaniem powinno dobrze działac to twoje cacko
    obawiam się tylko jednego nie wiem czy przez tą pętle woda nie ominie dużego zbiornika i nie popłynie z małego prosto do instalacji rurą cyrkulacyjną
    Życzę satysfakcji z tworzenia własnego kolektora

    Pozdrawiam Stanisław
  • #2405 15 Apr 2009 09:05
    Tarnus
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Deloo wrote:
    Instalacyjna wykonana przez firmę "INSBUD" Producent kolektorów i automatyki

    Jak widać 3 kolektory próżniowe 30 rurowe
    Zbiornika na ciepłą wodę użytkową 300l + 800l bufor i dodatkowo kominek z wymiennikiem dymowym żadnego innego źródła ciepła

    Kolektor ciepłą wodę dogrzewa w 90-95% i dobrze wspomaga centralne ogrzewanie



    Możesz podać jaki konkretny model kolektora ?
    Co znaczy wodę dogrzewa w 90-95% ? Masz na myśli W lecie, w zimie? Czy zapotrzebowanie roczne?
    Zwróć uwage że gdy zadam kryterium 20 stopni to okaże się że kolektor z węża ogrodowego będzie dogrzewał wodę w 100% !

    Marek
  • #2406 15 Apr 2009 10:11
    Deloo
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Tarnus wrote:


    Możesz podać jaki konkretny model kolektora ?
    Co znaczy wodę dogrzewa w 90-95% ? Masz na myśli W lecie, w zimie? Czy zapotrzebowanie roczne?
    Zwróć uwage że gdy zadam kryterium 20 stopni to okaże się że kolektor z węża ogrodowego będzie dogrzewał wodę w 100% !

    Marek


    Jest to kolektor próżniowy rurowy z rurką ciepła Heat-Pipe
    Ciepła woda latem jest zawsze w nadmiarze, 90-95% tyczy się całego roku. Na zaawansowanym jest ustawiony limit temperatury cwu na 70stopni i ta temperatura jest osiągana praktycznie przez cały rok
  • #2407 15 Apr 2009 12:13
    starck1
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    kolego Stanisławie
    mam takie obawy co do tego schematu podłonczenie bojlerów
    ,że rurka łącząca dolny bojler z górnym 1/2 cala może być za mała i nie będzie dobrze cyrkulować ciepła woda do górnego bojlera. Dlategio wymyśliłem tą pętlę, a swoją drogą to można by w tą cyrkulacyjną rurkę też 1/2 cala dać jakiś zawór zwrotny z osłabioną sprężynką co ty na to

    Dodano po 1 [godziny] 59 [minuty]:

    witam wszystkich
    Czy ktoś próbował zrobić taki panel
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Myślę nad wykorzystaniem puszek alu po piwie czy red bull.
    Odstępy między rzędami puszek około 5cm na wełnie czy styropianie pod rurkami można byłoby dać jakąś warstwę odblaskową typu lustro, które odbijałoby promienie słoneczne i dogrzewało dolną cześć puszek. Nie wiem tylko czy rurka miedziana wewnątrz puszek nagrzewałaby się tak samo dobrze jak wtedy gdy jest ona na całej długości przylutowana do płaskiego absorbera. W końcu jest tam tylko rozgrzane powietrze które nie jest dobrym przewodnikiem ciepła

    co myślicie o tym pomyśle a może już ktoś eksperymentował???
    napiszcie prosze
  • #2408 15 Apr 2009 13:12
    kamilb9
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Deloo wrote:
    Tarnus wrote:


    Możesz podać jaki konkretny model kolektora ?
    Co znaczy wodę dogrzewa w 90-95% ? Masz na myśli W lecie, w zimie? Czy zapotrzebowanie roczne?
    Zwróć uwage że gdy zadam kryterium 20 stopni to okaże się że kolektor z węża ogrodowego będzie dogrzewał wodę w 100% !

    Marek


    Jest to kolektor próżniowy rurowy z rurką ciepła Heat-Pipe
    Ciepła woda latem jest zawsze w nadmiarze, 90-95% tyczy się całego roku. Na zaawansowanym jest ustawiony limit temperatury cwu na 70stopni i ta temperatura jest osiągana praktycznie przez cały rok

    Czy to oznacza że osiągasz temperature 70 stopni nawet w pochmurne dni?
  • #2409 15 Apr 2009 13:35
    Deloo
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jeśli jest pochmurno ale jasno to tak ale jak będzie totalnie zachmurzone to max 40 jeżeli rozładuje zbiornik do końca ale to sie rzadko zdarza
  • #2410 15 Apr 2009 16:46
    darki35
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam !!!

    pirzol wrote:


    Kiedyś w tym topicu pokazałem ideę podpięcia kolektorów do zbiornika płaszczowego i instalacji CO, tak aby zminimalizować wydatki,
    operacja się udała, pacjent żyje i ma się wyśmienicie :)



    Spojrzałem na Twoją instatalację i widzę tu obieg otwarty a więc czy kolektorki pracują na wodzie i czy nie boisz się że któregoś ranka zamarzną ;) ? Jak długo je używasz i czy nie masz problemu z zakamienianiem ich ?
  • #2411 15 Apr 2009 20:16
    greenpeace
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Deloo: Podstawiłem kilka liczb podanych przez Ciebie do wzorów i wyszło mi, że jesteś pierwszym w Polsce (jak nie w galaktyce) właścicielem Perpetum Mobile. Uzyskujesz więcej energii z kolektorów niz dostarcza do nich słońce!
    Napisz proszę jaka jest ich powierzchnia bo mi wychodzi, że bajki opowiadasz.
  • #2412 15 Apr 2009 20:33
    numerek12
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    mnie również nie przekonuje post Deloo

    hmm dziwne wyniki wychodzą ...
    widać w olkuszu nawet samo światło powoduje wzrost temp w kolektorach ... cuda panie cuda !

    a ja głupi zawsze myślałem że to promieniowanie nagrzewa kolektor czy to płaski czy próżniowy


    przychodzi mi do głowy myśl że Deloo jest sprzedawcą i zachwala te kolektory pod niebiosa bo za mała sprzedaż ?
    to się chyba zwie marketing

    pokaże wam coś, trochę opowiem, a sami poprosicie o namiary do sprzedawcy

    a może jestem przewrażliwiony ...?
  • #2413 16 Apr 2009 09:28
    Deloo
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Ja tu nikogo nie zmuszam by w to wierzył

    Są to 3 połacie kolektora 30 rurowego
    Dobowy uzysk energetyczny jednego kolektora przy nasłonecznieniu średnim 800W/m2 jest równy 1,4 KW
    Takie wartość podaje producent.
  • #2414 16 Apr 2009 11:59
    Tarnus
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Deloo wrote:
    Ja tu nikogo nie zmuszam by w to wierzył

    Są to 3 połacie kolektora 30 rurowego
    Dobowy uzysk energetyczny jednego kolektora przy nasłonecznieniu średnim 800W/m2 jest równy 1,4 KW
    Takie wartość podaje producent.



    Ale ściemniasz. Piszesz niezrozumale i nielogiczne a jak sie dokładniej zapytać to powtarzasz jak papuga to co ci powiedział producent.

    A ja już wiem jakie to są kolektory bo zadzwoniłem gdzie trzeba.

    Twoje kolektory to chinszczyzna 58mm coś takiego jak tu: http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf1026de.pdf
    albu tu 18 rurowy : http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf846de.pdf
    albo tu znowu 30 rurowy: http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf911de.pdf
    I parę innych jeszcze tam znajdziesz :)

    Są to rury sprowadzane z Chin i sprzedawane przez kilku "producentów". Zapytaj w insbudzie o numer certyfikatu SPF to się zdziwisz. Mnie nie chcieli dać :)

    A tu dla porównania masz Hewalexa który jest dość popularny w Polsce
    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf825de.pdf i bez łaski uzyskasz informację na temat produktu i jego certyfikatów.

    Jak widzisz na potrzeby ciepłej wody użytkowej w Szwajcarskim Instytucie SPF z 1m2 absorbera Hewalexa uzyskano 520kWh rocznie a z twojej chinszczyzny w najlepszym przypadku 543kWh. przy czym zauważ że dla 18 rurowego a więc zbliżonej powierzchni absorbera do Hewalexa już wynik był cieniuuutkiii i wyniósł już tylko 466kWh/m2


    Absorber hewalexa to 1,8m2 a twój 2,4m2.
    Hewalexa kupisz za 1200 zł a twoje za około 3000zł
    Rocznie z 3 hewalexów które kosztują razem 3600zł uzyskamy 2800kWh a z 3 twoich 3900kWh ale za cenę 9000zł !
    To wolałbym już zrobić instalację z 7 hewalexów (6552kWh rocznie !) za cenę 8400zł
    A bajki o wyższości próżniowych w zimie włóż między książki.
    Awaryjność próżniowych (pękaja niestety) i o tym że jak je śnieg zasypie albo oblodzi szron to ich nie odczyścisz tak łatwo jak płaskich a to dodatkowe straty. Zobacz zdjęcia kolektorów próżniowych zrobione w słoneczny zimowy dzień. Zdjęcia umieszczone są tu na forum.
    http://obrazki.elektroda.net/49_1239264641.jpg
    http://obrazki.elektroda.net/47_1239264784.jpg
    Na tym pierwszym widać nawet uszkodzoną rurę a sądząc po cieniu kolektora na ścianie zdjęcie zrobione po południu więc przez cały dzien nic nie zagrzał!


    A teraz zapytam poważnie. Kiedy ma się zwrócić twoja instalacja ?

    Ty sprzedawcą jesteś jak nic!

    Marek
  • #2415 16 Apr 2009 12:57
    greenpeace
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Deloo: No to patrz:
    1400W(dobowo)/6h (godzin nasłonecznienia) = 233 W/h
    233W x 3 kolektory = 700W
    P=(4160 x 40 x 300)/3600 = 13866W to moc potrzebna by w ciągu 1 godziny podgrzać 300l wody o 40 stopni. 13866W/6h=2311W taką moc ciągłą musisz dostarczyć w ciągu godziny.
    Ponad 300% - bajki nam Kolega Deloo opowiada :D Takie rzeczy to tylko na Alledrogo! :D
    Już lece, biegne, kupuje takie kolektory!
  • #2416 16 Apr 2009 13:25
    Tarnus
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    greenpeace wrote:
    Deloo: No to patrz:
    1400W(dobowo)/6h (godzin nasłonecznienia) = 233 W/h
    233W x 3 kolektory = 700W
    P=(4160 x 40 x 300)/3600 = 13866W to moc potrzebna by w ciągu 1 godziny podgrzać 300l wody o 40 stopni. 13866W/6h=2311W taką moc ciągłą musisz dostarczyć w ciągu godziny.
    Ponad 300% - bajki nam Kolega Deloo opowiada :D Takie rzeczy to tylko na Alledrogo! :D
    Już lece, biegne, kupuje takie kolektory!



    On chyba ma te 70 stopni bo wody nie puszcza z kranów i mu się akumuluje hłe hłe hłe.

    Pokusiłem się o przeanalizowanie ofert na alledrogo:
    Poszukajcie ofert dotyczące kolektorów Ulrich
    Sprzedawcy odwołują się zawsze do numeru badań C846LPEN który to numer dotyczy niestety ale kolektora 18 rurowego.

    Albo niejaka firma solmann chwalą się że mają SPF ale nie chcą podać jaki numer :) Pan Rojna z którym rozmawiałem chyba kręci jakieś niesmaczne lody.
    No i Insbud tez nie chce podać numeru badań.

    A ten rodzynek http://www.allegro.pl/item608165513_kolektory_sloneczne_prozniowe_heat_pipe_15_rur.html tylko 15 rur (znowu te same) i powierzchnia czynna aż 2m² ?

    Co my tu mamy jeszcze. Aaa na stronie: http://www.insbud.net/pl/instalacje_solarne/id_78.html twierdzą że konstrukcja ich kolektora jest OK bo rurka w środku i zakorkowana i wogóle ach ech. A ja widzę że tego typu rura którą oni wskazali jako zły wyrób, potrafi sobie radzić lepiej niż to czym oni handlują. Ooo tu to widać: http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf1055de.pdf

    Wielu sprzedawców dumnie nazywa badanie w SPF uzyskaniem certyfikatu a ten "certyfikat" to tylko wynik zwykłego badania które przechodzi KAŻDY zgłoszony do SPF kolektor no chyba że się rozsypie i nie zdołają go uruchomić :)

    Nie dajmy się zwariować.

    Marek
  • #2417 16 Apr 2009 14:00
    Qla
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Deloo wrote:
    Ja tu nikogo nie zmuszam by w to wierzył

    Są to 3 połacie kolektora 30 rurowego
    Dobowy uzysk energetyczny jednego kolektora przy nasłonecznieniu średnim 800W/m2 jest równy 1,4 KW
    Takie wartość podaje producent.
    czyli jeśli dobrze rozumiem to wyprodukuje on 1.4KW - tak ?

    hm ... ja mam dwa panele grzejnikowe i przez 8 godzin przy średnim nasłonecznieniu - jak podajesz - podgrzeje mi ok. 270 litrów wody o ok. 7 stopni (od 35 ).
    Wychodzi mi, że zyskałem ok 4KW.
    Coś chyba tu nie tak z tymi próżniowymi - albo ja źle liczę.
  • #2418 16 Apr 2009 14:28
    Tarnus
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Qla wrote:
    Deloo wrote:
    Ja tu nikogo nie zmuszam by w to wierzył

    Są to 3 połacie kolektora 30 rurowego
    Dobowy uzysk energetyczny jednego kolektora przy nasłonecznieniu średnim 800W/m2 jest równy 1,4 KW
    Takie wartość podaje producent.
    czyli jeśli dobrze rozumiem to wyprodukuje on 1.4KW - tak ?

    hm ... ja mam dwa panele grzejnikowe i przez 8 godzin przy średnim nasłonecznieniu - jak podajesz - podgrzeje mi ok. 270 litrów wody o ok. 7 stopni (od 35 ).
    Wychodzi mi, że zyskałem ok 4KW.
    Coś chyba tu nie tak z tymi próżniowymi - albo ja źle liczę.


    Tak to jest jak sprzedawca naczyta się sloganów których nie rozumie.

    Marek
  • #2419 16 Apr 2009 15:24
    art_2008_a
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Tarnus wrote:


    A ten rodzynek http://www.allegro.pl/item608165513_kolektory_sloneczne_prozniowe_heat_pipe_15_rur.html tylko 15 rur (znowu te same) i powierzchnia czynna aż 2m² ?

    Nie dajmy się zwariować.

    Marek


    heh a jaki kit na tej aukcji allegro :

    Energia na kryzys kolektory próżniowe
    Szczególnie, w okresie kryzysu należy stosować energię o najniższych kosztach pozyskiwania. Taką energią jest energia słoneczna. Pozostaje jedynie sposób jej pozyskiwania.
    Najkorzystniejszym sposobem jest zastosowanie kolektorów słonecznych. Dostępne są dwa rodzaje kolektorów: - płaskie, -próżniowe rurowe. Najkorzystniejsze parametry zapewnia kolektor próżniowy rurowy, z wymiennikiem typu Heat Pipe.
    Kolektory próżniowe mają zdecydowanie lepsze uzyski energii słonecznej, w okresach przejściowych oraz w zimie. Kolektory te, znajdują szerokie zastosowanie, w układach przygotowania ciepłej wody użytkowej i w układach wspomagania ogrzewania.


    energia na kryzys ?? chyba dla idiotów .. za 8.000 zeta za cały zestaw które nie zwrócą sie nigdy !!
    a i jeszcze ... szerokie zastosowanie ...heh tak jasne a szczególnie w Polsce gdzie średnia pensja jest kosmicznie wysoka i takie 8 tys zeta to pryszcz....
    marketing i to kiepski !!

    jakoś mam wrażenie, że jeśli jakieś koszty się zwrócą to tylko tych własnoręcznie zrobionych płaskich kolektorów.
    Może lepiej skupmy się na kolektorach za 1500 zeta robionych samemu a nie cudach. ( od cudów już mamy w Polsce jedną ekipę...)
  • #2420 16 Apr 2009 18:05
    sn-rf
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    art_2008_a wrote:
    [...]heh a jaki kit na tej aukcji allegro :[...]
    energia na kryzys ?? chyba dla idiotów .. za 8.000 zeta za cały zestaw które nie zwrócą sie nigdy !!
    a i jeszcze ... szerokie zastosowanie ...heh tak jasne a szczególnie w Polsce gdzie średnia pensja jest kosmicznie wysoka i takie 8 tys zeta to pryszcz....
    marketing i to kiepski !!


    Niestety masz racje. Pełno w sieci niedomówień i marketingowej ściemy. Czasami trafiają się wiatraki (i to o pionowej osi obrotu), które z metra kwadratowego powierzchni przy wietrze 5m/s uzyskują setki watów. Do tego w większości zaspokajają zapotrzebowanie na prąd w domu jednorodzinnym. Chciał bym poznać sekret ich budowy ;). W tym temacie pisałem ostatnio u siebie na stronie .

    pozdrawiam,
    Piotrek
  • #2421 16 Apr 2009 19:04
    Borato
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    No i wreszcie jest gadzina na dachu . 2,25x1,25m kryty szybami z demobilu 4mm.szyby osadzone we własnoręcznie spawanej ramie(hiphip,premiera i pierwsze poważne spawy) z kątownika 30x30x3.
    Rama o takich rozmiarach jest makabrycznie wiotka.Całe pudło też jest bardziej wiotkie niż się spodziewałem.NIGDY WIĘCEJ.
    Następne kolektory grzeczne 1x2m nie więcej. Podczas montażu we dwójkę czy w trójkę by się cholera połamała.Szyby w takiej ilości są jednak ciężkie.
    W garażu, dokąd tłoczy powietrze(mały 65mm went.od kompa) zrobiło się wyraźnie cieplej.Jutro wygrzebię termometr i zatrzymam wentylatorek,żeby sprawdzić temp. stagnacji. Rurka na czujkę jest przy wylocie ciepłego powietrza.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł .
    Automatyka wisi w pudełku na ścianie.Czujka temp. to kt 81210 i zestaw z kitu.
    Lada dzień podłączę.Ssanie powietrza z zewnątrz ale i tak jest duużo cieplej w garażu jak było.A nad garażem kuchnia,łazienka i nasza sypialnia wiec w rezultacie jakaś część tego extra ciepła i tak zostanie wchłonięta przez strop.
    Koszt to kątownik ze sklepu bo reszta materiałów zdobyczna lub z własnych zapasów.Oraz kupne rury 80mm Alu elastyczne,wełna mineralna 50mm do ich izolacji i rury 110mm ocynk+regulowane kolanka.Musiałem bowiem kolektor umieścić na dachu nad wjazdem do garażu i przesyłać powietrze rurami.
    Borato
  • #2422 16 Apr 2009 22:40
    dulka
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam, w debiucie mam kilka pytań:
    1.Czy ktoś próbował wykonać kolektor tzn absorber i rurki z aluminium/rurki bądż profile AL zamknięte/
    2Jeżeli tak,to blacha jakiej grubości
    3.Zastosować jedną szybę np 5mm,czy dwie np 3mm i 4mm oddzielone od siebie-jak termizol w oknach
    4.Wełna mineralna gr 4-5cm z folią AL-folią do środka czy na zewnątrz
    Dzięki za pomocną dłoń.
  • #2423 16 Apr 2009 23:31
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne
    Helpful post? (0)
    Witam.
    sn-rf napisał:
    Quote:
    Niestety masz racje. Pełno w sieci niedomówień i marketingowej ściemy

    Ale jest też trochę prawdy; http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja1
    pozdrawiam
  • #2424 17 Apr 2009 07:07
    starck1
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    chyba o mnie zapomnieliście co sądzicie moim o proj kolektora ????
  • #2425 17 Apr 2009 07:18
    Borato
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Do dulka: wystarczy jedna szyba 4mm a wełna folią alu na zewnątrz, tzn. od dachu.
    starck1 myślę,że wkładanie rurek Cu do puszek mija się z celem.
    Borato
  • #2426 17 Apr 2009 08:43
    starck1
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    dlaczego? myślisz pewnie że będzie za mała powierzchnia styku puszki z rurką. W końcu lutowana będzie do rurki tylko przy dnie.
    Myślę że gorące powietrze wewnątrz puszki przekaże się do rurki, a poza tym gdyby to działało mielibyśmy większą powierzchnię absorbera nią w przypadku płaskiego
  • #2427 17 Apr 2009 10:13
    art_2008_a
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    bachus1 wrote:
    Witam.
    sn-rf napisał:
    Quote:
    Niestety masz racje. Pełno w sieci niedomówień i marketingowej ściemy

    Ale jest też trochę prawdy; http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=publikacja1
    pozdrawiam


    No tak, racja, trochę prawdy także jest i dobrze, że technologia sie rozwija. Może kiedyś sam takie kupię i zamontuję, ponieważ kolektory próżniowe niewątpliwie mają swoje zalety. Ale dziś też prawda jest taka, że Niemiec może po miesiącu pracy zakupić taki zestaw próżniowy za 9 tys a ile miesięcy musi pracować na to przeciętny Kowalski z nad Wisły ?? Ile ?? no właśnie i tu jest problem i chyba jesteśmy skazani na tańsze rozwiązania .. te domowe. mamy sporo słońca ale łapanie go takim kosztem.. sorry no chciał bym aby mnie było stać ale tak nie jest. Więc live is brutal i budujemy kolektor płaski, nieco przewymiarowany ( bo nie mamy farby tinox lub sunselect :) ) i nie liżemy cukierka przez szybę jakim jest kolektor próżniowy. Jak zacznę zarabiać 1800 EUR to zmienię poglądy, na razie większość z nas zarabia tyle, tylko że waluta jest inna.
    dość o tym.

    Przesyłam wyrazy uznania dla Borato... piękna robota. Sam myslałem o dogrzaniu domu w okresach przejściowych. Chyba bliżej przyjżę się tej konstrukcji

    do starck1.. Chyba jednak Borato ma rację.. puszki będą super do kolektora powietrznego ale jeśli chodzi tylko o ciepłą wodę... to lepiej porządnie przylutować absorber do płaskiej blachy, no chyba że chcemy kombajn... i ciepła woda i ciepłe powietrze z jednego panela... wtedy warto przemyśleć.
  • #2428 17 Apr 2009 10:52
    sn-rf
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam,

    Borato wrote:
    [...]W garażu, dokąd tłoczy powietrze(mały 65mm went.od kompa) zrobiło się wyraźnie cieplej.Jutro wygrzebię termometr i zatrzymam wentylatorek,żeby sprawdzić temp. stagnacji. Rurka na czujkę jest przy wylocie ciepłego powietrza.[...]


    gratulacje! Zacnie to wygląda. Z niecierpliwością czekam na wyniki pomiarów :).

    Teraz z innej beczki. Każdy, kto będzie spawać swój zbiornik pewnie zastanawia się nad zabezpieczeniem antykorozyjnym. Pogrzebałem trochę i jak sądzę są efekty. Podstawowe kryterium - wymagany atest do kontaktu powłoki antykorozyjnej z żywnością i zdolność pracy tej powłoki w temperaturze przynajmniej do 100°C.

    Kandytat 1 - cynkowanie ogniowe - około 1,4-1,6 zł netto/kg żelastwa do ocynkowania. Wymagane odpowiednie przygotowanie powierzchni (najlepiej piaskowanie), odpowiedni gatunek stali oraz "otwory technologiczne" - tak, by stopiony cynk mógł się dostać we wszystkie zakamarki, oraz mógł się oczywiście wydostać. Niezalecane są spawy wykonane elektrodą otuloną. Dodatkowo podobno z ocynkiem w wysokich temperaturach "zaczyna się coś dziać" - pewnie szybciej go ubywa.

    Kandydat 2 - farba Brantho-Korrux 3in1 . Mniejsze wymagania co do powierzchni, można malować nią dużo więcej materiałów niż tylko odpowiedni gatunek stali. Wytrzymuje wysokie temperatury (w środowisku suchym do 300°C), wysoka trwałość. Cena - kolor Ral 3009, 0,75 litra - 11,74 Euro netto. Można zamówić przez Internet, dostawa kurierem.

    Ma ktoś jakichś jeszcze kandydatów (z racji kosztów pomijam pomysł wykonania zbiornika z nierdzewki ;))?

    pozdrawiam,
    Piotrek
  • #2429 17 Apr 2009 11:36
    Semir
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    sn-rf wrote:


    Ma ktoś jakichś jeszcze kandydatów (z racji kosztów pomijam pomysł wykonania zbiornika z nierdzewki ;))?
    pozdrawiam,
    Piotrek


    Najbliższy dostępny a zarazem najtańszy "kandydat" to blacha czarna (może być kotłowa). Zakładam, że ten zbiornik będzie służył tylko jako magazyn ciepła a nie wody pitnej. Po nalaniu do niego wody o temp. 50-60 st. C na ściankach wytrąci się osad mineralny (tzw. kamień), który utworzy warstwę ochronną i po sprawie. Prosty i sprawdzony przez dziesięciolecia sposób.
  • #2430 17 Apr 2009 12:09
    mosfetkiler
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Piotrek
    postanowiłem wtrącić się w tym temacie bo zajmuję się antykorozją w zakładzie chemicznym i pobierałem też "nauki" w tej dziedzinie.
    Prawda jest dość bolesna.
    Ocynkowanie ogniowe jest mało skuteczne do pracy w zanurzeniu w warunkach gorącej wody. Cynk w temp.>60°C ulega przebiegunowaniu i raczej wzmaga korozję stali zamiast ją chronić. Dlatego np. do tradycyjnych instalacji CO zalecano używanie rur stalowych czarnych. Kupne ocynkowane boilery próbuje się dodatkowo chronić przez instalowanie anod magnezowych, podobnie emaliowane-dla uniknięcia korozji w nieciągłościach powłoki.
    Co do malowania po stronie gorącej wody to sprawę należy uznać za wysoce ryzykowną. Powierzchia powinna być dokładnie opiaskowana i trzeba by użyć którejś z farb przemysłowych np. Epinox 98, które nie mają atestu spożywczego, ewentualnie bardzo drogich farb bezrozpuszczalnikowych np.: Unichem 980. Generalnie problemem jest dyfuzja wody przez powłokę i postępująca utrata przczepności. Najlepiej chyba będzie unikać jak ognia elementów miedzianych połaczonych ze zbiornikiem elektrycznie i ewentualnie zakup i instalacja anody magnezowej wewnatrz zbiornika (są dostępne jako część zamienna do boilerów emaliowanyczh gdyż ulegają stopniowemu zużyciu-korozji chroniąc stal).
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products