X

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 20 Jun 2006 23:34
  • #91 20 Jun 2006 23:34
    mcz1
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Quote:
    Mój 140l bojler nagrzewa się w ciągu kilku godzin - np. w poniedziałek włączona pompka o 9.30 i na 13 woda gorąca - trzeba dopuszczać zimnej.
    No właśnie, u mnie podobnie, niestety od 13 już nie mamy gdzie tego ciepła upakować, skutkiem czego wieczorem woda jest niestety letnia. Kilka lat temu w sklepie metalowym widziałem 400 l stojący zbiornik stalowy, ocynkowany za niewielką kasę. Dobrze spełniałby rolę pojemnika na ciepło. Zobaczymy jak zadziała automatyczne sterowanie, wykonałem coś na wzór schematu powyżej.
    Kolektory Kolegi Poldka sprzed kilku postów fajnie wyglądają i pewnie też świetnie działają a wykonane są niewielkim kosztem. Ciekawie też zamontowane żeby optymalnie wykorzystać powierzchnię. Gratuluję pomysłu!
  • #92 21 Jun 2006 10:51
    scq
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Witam


    Poldek.-gratuluje instalacji. Jaką masz odległość od kolektorów do bojlera i jaką różnicę wysokości. O jakich średnicach zastosowałeś przewody?

    Mcz1 czy posiadasz zaizolowany zasobnik wody, czy po prostu masz duże zużycie?
  • #93 21 Jun 2006 18:48
    Slak68
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Czemy wieczorem letnia?
    Boiler zaizolowany to trzyma - przynajmniej u mnie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Poza tym słyszałem, że zbiorniki ocynkowane nadają się do wody do 60 stopni C.
    Powyżej tej temperatury coś złego dzieje się z cynkiem - dlatego współczesne bojley są emaliowane.
  • #94 22 Jun 2006 21:26
    mcz1
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Bojler jest dobrze zaizolowany oryginalnie pianką poliuretanową a fakt że ok 22.00 woda jest ledwie letnia wynika z duzego zużycia wody w domu przez 7 osób. Dodatkowo musimy pamiętać że w bojlerze leżacym na miejsce pobranej wody wpływa zimna z wodociągu oziębiając ciepłą, w odróżnieniu od zbiorników otwartych. Według moich szacunkowych wyliczeń powinienem mieć zbiornik np.500 l najlepiej stojący tak żeby woda z wodociągu wpływała na dno nie mącąc warstw wody ciepłej wyżej.
    Na stronie http://www.bachus.com.pl/wicia/index.php?site=instalacje zauwazcie zbiornik wody z takim jakby lejkiem mającym za zadania odprowadzać ciepłą wodę do góry i jednocześnie separowac zimną wodę.
  • #95 25 Jun 2006 21:14
    Mariiusz
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (+1)
    i nastał okres wolności ciepłej wody. teraz już nikt z domowników jej nie oszczędza . codziennie leje się cztery wanny a ona ciągle gorąca :D na bańce w granicach 50 stopni.
  • #96 25 Jun 2006 23:19
    Slak68
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    mcz1
    Tak, a ile za ten wynalazek inżynierowie sobie liczą - jak sie spojrzy w cennik ...
  • #97 26 Jun 2006 14:29
    poldek
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Dziękuje za zainteresowanie moja skromna instalacją. Na pytania odpowiadam. Różnica w wysokości pomiędzy górnym wyjściem z kolektora a zbiornikiem jest nie wielka i wynosi zaledwie ok 40 cm, rurki są ze stali ocynkowanej 3/4 cala. Układ pracuje grawitacyjnie i jest pod ciśnieniem sieci. Kilka dni temu wykonałem następne 2 kolektory identycznie jak te pierwsze ale stoją z innej strony domu i tam słońce świeci od wschodu do ok 12/30 - 13. Dzięki temu teraz 2 kolektory grzeją do południa a 2 po południu. Zamieszczam zdjęcia nowych kolektorów. Nowe kolektory są podłączone na rurkach 1/2 cala gdyż tam różnica wysokości wynosi ok 70 cm i grawitacja lepiej działa a mniejsze rurki to mniejsze straty. Jako że całość wkomponowałem w pergolę ogrodową to rurka z zimną wodą jest wkopana w trawnik otulona typową pianką i to wszystko jest szczelnie umieszczone w rurze pcv o średnicy 5 cm. (widać na zdjęciu. Zamieszczam zdjęcia przyrostu temperatury od godziny 8 do 11 . Pozdrawiam POLDEK

    Dodano po 27 [minuty]:

    Zdjęcia nie dotarły więc wysyłam jeszcze raz pozdrawiam POLDEK
    Attachments:
  • #98 26 Jun 2006 14:40
    poldek
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    jeszcze jedno zdjęcie z 11/40 pełna moc słońce w zenicie
  • #99 26 Jun 2006 20:16
    Slak68
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    No pięknie.
    Gratuluję koledze.

    I biorę się za robienie swojego kolektora - moje węże wyglądają przy Twoich kolektorach jakoś tak nijako ... :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tak nawiasem mówiąc po dzisiejszym dniu mam w bojlerze ok 60 stopni.

    Uważam wynik ten za bardzo dobry, tym bardziej,
    że moja instalacja nie ma ani jednego grama szkła czy folii...
  • #100 27 Jun 2006 01:00
    poldek
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Tak jak wczesniej pisałem mam kolektory dopierp 2 lata ale zauważyłem ze szyba (zreszto normalna budowlana) jest dosc ciepła i nie wiem czy w tym miejscu nie mam sporych strat ciepła z kolektora (działanie wiatru i oczywiście różnica temp.). Odlrgłość absorbrea od szyby wynosi w moim kolektorze ok 2 cm. to dośc niewiele. W ostatnio zrobionych nowych kolektorach wykonałem jeszcze jedno wyfrezowanie na dodanie drugiej szyby w odległości ok 1,5 cm od zasadniczej. Jutro postaram sie założyc drugą szybę i zobacze co się stanie czy przyrost temp. będzie współmierny do poniesionych koztów. (nawiasem mówiąc to szkła mam dostarek, zakup z demont. okien z firmy po 3 zł za 2 szyby 145x100).
    Zapomniałem odpowiedzieć na pytanie SCQ odległość od kolektorów od zasobnika wynosi 3,5 m od str. południowej i ok 7 m od str. wschodniej. pozdrawiam POLDEK.
  • #101 27 Jun 2006 08:27
    kaaktus
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    ja mam system grawitacyjny i działa bardzo ładnie juz od 5 lat żadnych zaworów itp. słonce nie świeci nie ma cyrkulacji nic się nie wychładza

    kolektor to dwie zespawane blachy 1m x 2m a zbiornik to beczka 200 L w wełnie mineralnej różnica poziomów między kolektorem a zbiornikiem jakiś 1m nad kolektorem miałem dać szybę ale okazał się tak wydajny że z braku czasu sobie darowałem w słoneczny dzień w południe woda ma już 50 stopni do wieczora osiąga około 60 zapomniałem dodać że od spodu kolektora jest wełna

    w układzie jest tylko woda i nie ma ciśnienia odkręcam kran i woda się wylewa górną rurką w zbiorniku system się sprawdził jest tani i wydajny śmiało mogę go polecić aby był skuteczny musi być około 5 godzin słonecznie może mniej dokładnie nie mierzyłem :D

    ostatnio dodałem pewne usprawnienie aby wody nie marnować wylewając przed zimą do kanalizacji dodałem zawór i ma ściekać do spłuczki
  • #102 29 Jun 2006 10:27
    scq
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Witaj Poldek

    Jakie wyniki z podwójną szybą?

    pozdrawiam: scq
  • #103 30 Jun 2006 08:19
    scq
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Witajcie

    Polutowałem układ sterujący który zaproponował Witek b na str 3.
    Przy testach na słoikach podczas dolewania ciepłej i zimnej wody działał nieźle. Gdy podłączyłem czujniki pod kolektor i zasobnik, przy wolnych zmianach temperatury układ był niezdecydowany i przekaźnik bardzo długo brzęczy, chyba za duża czułość układu? (regulacja potencjometrem niedużo dawała) Może ktoś mógłby mi pomóc z tym mankamentem.

    pozdrawiam: scq
  • #104 30 Jun 2006 12:08
    witek b
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Wstaw opornik 1M między wyjściem a 2 lub 3.
  • #105 30 Jun 2006 23:08
    mcz1
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Popatrz na poprzednią stronę postów, jest tam ciekawy schemacik, dla przypomnienia wkleję go:Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Jako wzmacniacz operacyjny można dać UA 758, może współpracować z niskimi napięciami na wejściu, wówczas zamiast F1 iF1 dajesz diody, usuwasz opornik r3 a R3= 5,6 k P1 2,2 K najlepiej precyzyjny. Natomiast w Twoim układzie należałoby wstawić opornik 1 M pomiędzy wyjściem 6 a wejściem nieodwracającym 3. Zależność jest taka, ze im większa oporność to mniejsza histereza między temperaturą włączenia i wyłączenia. Zrobiłem układ testowy w/g przeróbek opisanych gdyż nie miałem opisywanych czujników i po wyskalowaniu potencjometrem układ zachowuje sie dość dobrze. Niestety jeszcze nie jest podłączony pod instalację.
  • #106 01 Jul 2006 00:25
    Supermodurator
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Od kilku dni testuję kolektor wykonany z zamrażalników od lodówek.
    Dwa takie okienka zbiornik 85 litrów nagrzewają do temp. powyżej 50 st.C.
    Z moich obserwacji wynika, że nieuzasadniona jest praca pompki przy
    braku słońca, z wyjątkiem gdy woda w bojlerze jest b a r d z o zimna.
    Zatem czy nie można by było użyć prostego ukł. elektronicznego, który
    uzależni jej pracę od słońca a nie pomiaru temperatur? Co o tym myślicie?
    Zaznaczam, że moje obserwacje dotyczą mojego kolektora, bo być może
    inne działają nawet w nocy...
  • #107 01 Jul 2006 19:21
    Slak68
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    Ja doszedłem do wniosku, że bez mikrokontrolera ani rusz...
    Mam zamiar zrobić układ, który będzie:
    1. uruchamiał pompkę,
    2. pomiar temp. wody w bojlerze (Tb),
    3. pomiar temp wody z kolektorów(Tk),
    4. jeśli Tb >= Tk skocz do pkt 7,
    5. czekaj 5 minut,
    6. skocz do pkt. 2,
    7. wyłącz pompke,
    8. czekaj 15 minut
    9. skocz do pkt. 1.

    Może uda mi się zdobyć zawór trójdrożny to będzie można
    wydzielić obieg kolektor -> pompka -> kolektor.
  • #108 01 Jul 2006 22:43
    poldek
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Założyłem drugą szybę na kolektor kilka dni temu ale tylko jeden dzień było dobre nasłonecznienie więc nie mam jeszcze pełnych danych czy warto to robić. Temperatura chyba wzrosła o ok 5-6 stopni ale po jednym dniu dobrego słońca to trudno stwierdzić kategorycznie czy to sprawa drugiej szyby. Na pewno jest o wiele chłodniejsza od szyby w pozostałych kolektorach więc straty są mniejsze. Tak jak pisałem mam sporo szkła więc dla mnie to żaden koszt (tylko kwestia docięcia szkła). Myślę jednak że trzeba więcej uwagi poświęcić izolacji rur od kolektora do zbiornika z wodą gdyż woda ma wysoką temperaturę i tam straty sa spore. Mam ok 7 metrów rury więc ma co stygnąć. Pomimo izolacji w typowej otulinie na rury jak dotykam otuliny ręką to wyczuwam ciepło. woda ma temp. ok 60-70 stopni. Mam zamiar założyć jeszcze jedną warstwę otuliny i wtedy zmierzyć temp wody w zasobniku. Jak słoneczko zacznie świecić mocniej zacznę prowadzić pomiary a nie jest to trudne bo zamontowałem termometry i mam dane z dni słonecznych o określonych godzinach więc to tylko kwestia czasu. Oczywiście o wynikach obserwacji powiadonię zainteresowanych. zamieszczam zdjęcie teromometru wykonane w południe po zamontowaniu 2drugiej szyby, widoczny też fragment izolacji rury typowa pianką i taśmą. Pozdrawiam POLDEK
  • #109 01 Jul 2006 22:48
    poldek
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    dodaje równiez zdjęcie w mniejszej rozdzielczości.
  • #110 03 Jul 2006 12:27
    scq
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Witam
    Dziękuję za rady
    Te sprzężenie zwrotne trochę uspokoiło układ, ale wyskoczył nowy problem. Nie mogę dostatecznie schłodzić zasobnika – tak aby wyłączyła się pompka ( pewnie między innymi dlatego, że posiadam zwykłą stalową wężownicę w kształcie U, Układ ( w moim wykonaniu) wyłącza pompkę jeżeli temperatura w bojlerze jest niższa niż w kolektorze o ok.3 stopnie, a załącza max o ok8. Efekt jest taki że pompka prawie ciągle pracuje. Po przełączeniu pompki na największą wydajność jest trochę lepiej, ale chyba nie o to chodzi. Spróbuje poszukać trochę większego potencjometru.
    Ciekawe jak często pracuje pompka przy fabrycznym sterowaniu?

    pozdrawiam: scq
  • #111 07 Jul 2006 12:09
    Mariiusz
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Supermodurator wrote:
    Z moich obserwacji wynika, że nieuzasadniona jest praca pompki przy
    braku słońca, z wyjątkiem gdy woda w bojlerze jest b a r d z o zimna.
    ...

    ciekawa sugestia. czy myślisz o sterowniku do załączania światła. tylko czy da się go przestawić na silniejsze oświetlenie
  • #112 07 Jul 2006 23:44
    Supermodurator
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    salem wrote:
    ciekawa sugestia. czy myślisz o sterowniku do załączania światła. tylko czy da się go przestawić na silniejsze oświetlenie

    Zbudowałem prosty układzik wykorzystując komparator LM393 i fototranzystor. Urządzenie działa już od kilku dni - wyłapuje wszystkie
    chmurki i wyłącza pompkę wieczorem:D
    Pomiar temperatur jest dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem - jak to zauważył Slak68, użycia mikroprocesora.
    Układ który zbudowałem jest tani, doskonale sprawdza się w praktyce i jeśli ktoś wyrazi chęć jego odwzorowania to mogę zamieścić
    schemat tutaj na forum.
    Pozdrawiam
  • #113 08 Jul 2006 05:24
    Mariiusz
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (+1)
    jak można to poproszę o ten schemat .myślę że spróbuję tego rozwiązania w połączeniu z moim włącznikiem temper od CO który załącza pompę gdy woda w kolektorze osiągnie zadaną temp.mankamentem mojego regulatora jest dość duża bezwładność i gdy słońce znika to pompa jeszcze gania wodę bo ta ma temperaturę równą wodzie w zasobniku .
  • #114 09 Jul 2006 00:29
    Supermodurator
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    witam
    Proszę, oto ten schemat. Łatwo zauważyć analogię do prezentowanych powyżej.
    Kilka uwag:

    - jako fotoelementu użyłem fototranzystora. Niestety nie znam jego oznaczeń (wypruty ze starego VCR).
    Połączony z resztą układu jest u mnie czterema metrami przewodu.
    Gdyby zachodziła potrzeba zastosowania dłuższego przewodu, to może
    się okazać konieczne zwiększenie pojemności kondensatora C, lub inny
    sposób blokowania zakłóceń.
    Fototranzystor jest bardzo czułym elementem, dlatego należy go przesłonić
    kawałkiem słabo przepuszczającego światło tworzywa tak, aby jego
    nasycenie następowało dopiero w pełnym słońcu. Najprościej to robić
    po podłączeniu go do omomierza.
    Wydaje się możliwe użycie w tym układzie dowolnego fotoelementu - fotodiody lub fotorezystora.

    - jako źródło napięcia odniesienia pracuje BZP687 0V75, chociaż lepszy
    byłby jakiś LM..

    - dobierając rezystor R uzyskujemy wymaganą histerezę

    miłej zabawy

    p.s.
    Jak słoneczko będzie dalej tak grzało, to możemy mieć problem skąd brać zimną wodę:D
  • #115 09 Jul 2006 22:25
    Mariiusz
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (+1)
    dzięki za schemat. jak tylko wygospodaruję trochę czasu to spróbuję to skleić. gorąca woda jest bez ograniczeń. mimo że moja bańka ma poj 600l to temp na wyjściu z niej ma ciągle powyżej 50 stopni czy to ranek czy wieczór. a dobrze tak dla ZE :D
  • #116 16 Jul 2006 18:16
    dzik6
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    witam no i mój kolektorek pracuje na pełnej mocy jeszcze szkło musze wymienić ale jak narazie ciepłej wody nie brakuje
  • #117 17 Jul 2006 15:00
    scq
    Level 16  
    Helpful post? (+1)
    Witam

    Dzik6: czy panele zespawałeś do siebie? Jakimi przewodami wykonałeś połączenia kolektorów?

    pozdrawiam:scq
  • #118 17 Jul 2006 20:16
    dzik6
    Level 14  
    Helpful post? (+1)
    witam panele zespawałem razem i połączyłem rurką po drugiej stronie jak widać na szkicu a przewody są od połączenia pralek z końcówkami na 3/4" w sklepie były takie gotowe 5 m długości
  • #119 24 Jul 2006 19:00
    ostanislaw
    Level 15  
    Helpful post? (+1)
    Pozdrawiam wszystkie gorące głowy!
    Posiadam już solar i mam ciepłej wody pod dostatkiem, ale zamarzyło mi się trochę chłodku w środku upałów.
    Co sądzicie o przerobieniu lodówki absorpcyjnej tak aby zamiast grzałki elektrycznej zastosować ciepłą wodę z solara. Przez zamrażalnik można przedmuchiwać powietrze aby się schładzało
    Nie wiem czy podobnej funkcji nie może pełnić np stara klimatyzacja np z samochodu. ( nie znam instalacji klimatyzatorów).Może razem coś sensownego wymyślimy.
    http://www.polskiinstalator.com.pl/artyk/old/03-01/absorpcyjne.htm
    Czekam na opinie co o tym sądzicie.
  • #120 24 Jul 2006 22:53
    Mariiusz
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (+1)
    widzę że nie tylko mi po głowie chodzi klima domowa. od razu wyjaśnię że ta samochodowa ma bardzo małą sprawność i fortunę wydasz na prąd.zastanawiam się nad wyryciem wielkiej dziury w ogrodzie przydomowym i zasypaniem tam wcześniej przygotowanej rury grubościennej powiedzmy fi 100 i długości 2x 3m. tylko nie bardzo się orientuję jakie temperatury są na głębokości np 5 m pod ziemią.wiem że można to znaleść w necie ale czasu brak. kolektor się udał więc może i klima wyjdzie:D
  Search 4 million + Products
Browse Products