Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym


Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> DIY Structures -> DIY Abroad -> DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym
Author
Message
gulson
Administrator Systemowy
Administrator Systemowy


Joined: 27 Mar 2001
Posts: 10960
Location: Kielce

Post#1 Post from the author of the topic 09 May 2006 12:41   

DIY: Rower elektryczny


DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym
Jest to przeróbka roweru górskiego do zasilania za pomocą energii z akumulatora. Pomysł nie jest nowy, ale wykonanie i użyte podzespoły należą do nowatorskich rozwiązań. Jak napisał autor cała idea powstała dla zabawy oraz dla zaoszczędzenia kosztów transportu z powodu ciągle rosnących cen benzyny.

"Kocham rozwiązania elektryczne do zasilania pojazdów, chciałbym posiadać samochód elektryczny, jednak nadal technologia wykonywania akumulatorów nie jest na to przygotowana"

między innymi zastosowano (pod względem elektrycznym):
silnik Scott 24V DC (max. 746W)
2x12V akumulatory żelowe 13Ah
ładowarkę 24V

parametry:
zasięg około 25km (ukształtowanie terenu płaskie)
ładowanie trwa 2-5h
waga: 38kg

Niestety wykonanie nie jest tanie. Sam silnik to wydatek rzędu 250$. Jak pisze autor nie nadają się do tego celu żadne silniki wyciągnięte ze szrotu. Moc silnik dla roweru powinna być od 400W-1000W.

więcej:
http://www.peltzer.net/ebike/

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 09 May 2006 12:41   





Back to top
   
doxent
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 10 Apr 2003
Posts: 555
Location: Kosmos

Post#2 09 May 2006 13:47   

DIY: Rower elektryczny


Pomysł ciekawy. Pamiętam na sieci był kiedyś taki filmik z palenia gumy takim rowerkiem. Prędkość też miało to to niemałą.
Można też taki rowerek zrobić montując klasyczny silnik (z demontażu z pralki) na 220V i przetwornicę napięcia.
Mogłaby to być trójkołówka i w koszu 2 x akumulatory np. samochodowe 55 Ah.

Helpful message? + -

Back to top
   
biscent12
Poziom 14
Poziom 14


Joined: 14 Mar 2006
Posts: 188
Location: Kwidzyn

Post#3 09 May 2006 15:21   

Re: DIY: Rower elektryczny


Wolałbym rozrusznik od malucha na 12v Very Happy i akumulator

Helpful message? + -

Back to top
   
marslod
Poziom 15
Poziom 15


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 203
Location: z domu

Post#4 09 May 2006 19:17   

DIY: Rower elektryczny


tyle ze rozrusznik do malucha nie jest stworzony do pracy ciągłej

Helpful message? + -

Back to top
   
MusicMan
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 04 Apr 2003
Posts: 59
Location: Białystok

Post#5 09 May 2006 20:56   

DIY: Rower elektryczny


interesujący jest ten pomysł z silnikiem pralki :> niby absurdalne ale... silnik taki ma jak wiadomo dwa biegi, wolny i szybki, do tego zmiana kieunku obrotów - myślę, że nadawałby się w sam raz. Ktoś jest chętny do rozwinięcia projektu? chyba zacznę demontować pralkę Very Happy

Helpful message? + -

Back to top
   
Vein
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 07 Mar 2003
Posts: 701
Location: Bialystok

Post#6 09 May 2006 21:33   

DIY: Rower elektryczny


są rozwiązania o wiele tańsze, i mniej skomplikowane, wystarczy poszukac w necie "erower"...

Helpful message? + -

Back to top
   
MusicMan
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 04 Apr 2003
Posts: 59
Location: Białystok

Post#7 09 May 2006 21:41   

DIY: Rower elektryczny


tylko marzy się rozwiązanie z napędem o dużej dynamice - móc mieć duże przyśpieszenie, manewrowośc i sporą prędkośc maksymalną...

Helpful message? + -

Back to top
   
arturavs
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 14 Jun 2005
Posts: 1995
Location: podlasie

Post#8 10 May 2006 07:05   

DIY: Rower elektryczny


Witam.Szczerze mówiąc , ja myślałem nad zastosowaniem do napędu czegoś takiego :alternatora.Może dziwne ,ale po podaniu na wirnik napięcia stałego i zasilaniu uzwojeń stojana z falownika na napięcie 12V , zachowuje się on jak trójfazowy silnik krokowy.I moc nie jest mała ,i można wykorzystać do odzysku energi przy hamowaniu.Co Szanowni Koledzy na TO??

Helpful message? + -

Back to top
   
forestx
Zasłużony dla elektroda
Zasłużony dla elektroda


Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4471
Location: Gdzieś na Podkarpaciu

Post#9 10 May 2006 09:43   

Re: DIY: Rower elektryczny


Ładna konstrukcja, doskonale pokazująca praktycznie całą problematykę elektrycznego roweru.
Można tu sobie deliberować o silniku od pralki, alternatorze, przetwornicach i falownikach. Tylko: silnik od pralki ma moc 60W, alternator mógłby dać kilkaset, ale ze sprawnością byłoby nieciekawie, przetwornica, falownik swoje ważą (o sprawności 99% nie wspomne Very Happy). Dwa akumulator samochodowe po 55Ah - pewnie ze 3 kilo Very Happy.
Autor ma prawie całkowita racje że silnik musi być przeznaczony do takiego rozwiązania - moc, moment, obroty, w innym przypadku stracimy na sprawności.
Całość musi być możliwie lekka i mieć wysoką sprawność. A to wymaga sporych nakładów. Inaczej zbudujemy czołg o zasięgu 5 km. A powrót do domu z balastem 30kG (przy napędzie nożnym) może zmęczyć każdego.
Ja kombinowałem parę lat temu z 200W silniczkiem z jakiejś wiertarki na 24V, ale od razu wyszedłem z założenia że to ma być wspomaganie do napędu nożnego. Efekty mógłbym nazwać zadowalającymi, gdyby nie hałas ganerowany przez całość.
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?

Helpful message? + -

Back to top
   
androot
Moderator
Moderator


Joined: 17 Apr 2002
Posts: 1657
Location: Kraków

Post#10 10 May 2006 14:53   

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?


Ma wtedy dokladnie 10Ah, chyba ze sie myle...

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 10 May 2006 14:53   





Back to top
   
blur
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 07 May 2003
Posts: 633
Location: Gliwice

Post#11 10 May 2006 15:07   

Re: DIY: Rower elektryczny


http://www.ekonapedy.com/

to jest o wiele lepsze rozwiązanie, mniej skomplikowane tańsze, polskie, odpada problem przeniesienia napędu i związane z tym opory, wystarczy zapleść w kole i jazda.

Helpful message? + -

Back to top
   
ziomal_87
Poziom 17
Poziom 17


Joined: 04 Jan 2005
Posts: 395
Location: 51°47' N 19°28' E

Post#12 10 May 2006 15:22   

Re: DIY: Rower elektryczny


blur wrote:
http://www.ekonapedy.com/

to jest o wiele lepsze rozwiązanie, mniej skomplikowane tańsze, polskie, odpada problem przeniesienia napędu i związane z tym opory, wystarczy zapleść w kole i jazda.


wow fajne tylko ze troche drogie czy moze wiesz jak to sie sprawuje? moze ktoś posiada taką instalację we własnym rowerze ? pozdrawiam

Helpful message? + -

Back to top
   
forestx
Zasłużony dla elektroda
Zasłużony dla elektroda


Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4471
Location: Gdzieś na Podkarpaciu

Post#13 10 May 2006 15:34   

Re: DIY: Rower elektryczny


Pojemność znamionowa, oznacza pojemność uzyskaną przy prądzie "dwudziestogodzinnym", czyli równym 0,05C. Dla przykładu proszę sobie obejrzeć charakterystykę rozładowania w tym pdf'ie: http://www.edw.com.pl/pdf/k01/10_15.pdf. Okaże się że mając aku 20Ah, i chcąc wyciągnąć z niego realną (do napędu naszego pojazdu) moc 200W - czyli prąd około 20A (1C) pojemność wyniesie połowę czyli 10Ah. Very Happy
Dlaczego o tym pisze. Wbrew pozorom akumulatory kwasowo-ołowiowe (w przypadku żelowych jest trochę lepiej), do najlepszych "magazynów" energii nie należą. Dlatego w przypadku silnika rowerowego musimy wyciągnąć maksimum energii, a jakiekolwiek straty typu przetwornice, silniki o małej sprawności w ogóle nie wchodzą w grę. Istnieje sporo opisów wykonania takich napędów, ale sugeruje zauważyć jak rzadko pisze-napisane jest o masie całości, no i pytanie brzmi w jakich warunkach mierzony był zasięg Very Happy. Bo jak czytam teksty: za 100zł złożyłem elektryka, waży 15 kilo i można przejechać 50km to chce mi się płakać (ze śmiechu na szczęście).
Pozdrawiam

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 10 May 2006 15:34   





Back to top
   
Nemo
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 03 Feb 2003
Posts: 2062
Location: Radom/Lublin

Post#14 10 May 2006 18:09   

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Dwa akumulator samochodowe po 55Ah - pewnie ze 3 kilo Very Happy.


Akumulator 55Ah waży więcej, niż 10kg - w zależności od producenta. Smile No i jego stosunek wielkości do masy jest trochę kłopotliwy dla montażu na rowerze.

Może lepiej użyć akumulatorów Li-Ion? Będą o wiele lżejsze. Tyle, że o niebo droższe.

Pozdrawiam.

Helpful message? + -

Back to top
   
ZAHYR
Poziom 22
Poziom 22


Joined: 09 Oct 2003
Posts: 2362
Location: Białystok

Post#15 10 May 2006 19:03   

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?

Od kiedy prąd rozładowania wyraża się w Ah lub mAh?? Bo jeśli mówymy o akumulatorach, "1C" jest jednostką pełnej pojemności akumulatora, prąd wyrażany jest w amperach...

Helpful message? + -

Selling: (Add)
02 September 2014 FT232BL
Back to top
   
Arnold_S.
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 28 Dec 2003
Posts: 921

Post#16 10 May 2006 19:20   

Nudzi Ci się?


ZAHYR wrote:
Od kiedy prąd rozładowania wyraża się w Ah lub mAh?? Bo jeśli mówymy o akumulatorach, "1C" jest jednostką pełnej pojemności akumulatora, prąd wyrażany jest w amperach...


Chyba Ci się nudziło i dlatego się czepiłeś czegoś, co prawie każdy stosuje(ludzie na forum, jak i duże czasopisma elektroniczne).
Mianowicie skrót myślowy polegający na operowaniu literką C, jeśli mówimy o prądzie.
Mówi się przykładowo, aby akumulator 5Ah ładować prądem 0,1*C.
No i każdy wie, o co chodzi(o 0,5A), poza Tobą geniuszu...
Neutral

A jeśli już się czepiać, to pojemności też nie można podawać w "Ah", ponieważ:
Prąd razy Czas = Ładunek(a nie pojemność).
Q=I*t.

Helpful message? + -

Back to top
   
forestx
Zasłużony dla elektroda
Zasłużony dla elektroda


Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4471
Location: Gdzieś na Podkarpaciu

Post#17 10 May 2006 22:34   

Re: DIY: Rower elektryczny


Spokojnie panowie.
Parę dni temu skończyłem 18 lat, sam chodzę siusiu i wogle i potrafię się wytłumaczyć z tego co piszę. Przepraszam wszystkich uczestników tego tematu za karygodne pomieszanie jednostek układu SI, pojęć fizycznych i parametrów akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Używając jednostki C miałem na myśli prąd wypływający z akumulatora, równy co do wartości pojemności tego akumulatora.
Ale wracając do tematu: znajomy ma taki roweryk (silnik w przednim kole) i właśnie wróciłem z przejażdżki tym wynalazkiem. Roweryk jest przywieziony z Holandii gdzie kosztował 299 ojro (wg znajomka na wyprzedaży, ale mam podejrzenia co do tego jak ta wyprzedaż wyglądała Very Happy). Na silniczku pisze-napisane jest 450(750)W - pewnie chodzi o mac ciągłą i chwilową. Akumulatorki to dwa żelki (wróć: dwa akumulatory żelowe) 12V o pojemności 22Ah. Sterownik to jakiś scalak (znaczy układ scalony), podejrzewam mikroprocesor - zalany plastikiem + dwa tranzystory połączone równolegle. Regulacja w manetce (tak jak w motorze), wyświetlacz pokazuje pierdółki typu prędkość, drogę itd. ale też np. poziom naładowania. Rower nie rusza od "zera", silnik włącza się dopiero przy 4-5km/h. Ale jazda jest przyjemna, na samym silniczku z moim tłusty zadkiem (76kg) jechałem 31km/h. Jak uruchomiłem nogi to bez problemu 45 dało się wyciągnąć Very Happy. Ogólnie wrażenia bardzo pozytywne.

Dodano po 2 [minuty]:

P.S.
A fizycznie rzecz biorąc pojemność akumulatora jest dokładnie ładunkiem, jaki może oddać - tylko wyrażonym w innych jednostkach.

Helpful message? + -

Back to top
   
blur
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 07 May 2003
Posts: 633
Location: Gliwice

Post#18 13 May 2006 13:32   

DIY: Rower elektryczny


http://www.arbiter.pl/galeria/erower100W

Helpful message? + -

Back to top
   
harry202
Poziom 12
Poziom 12


Joined: 18 Oct 2005
Posts: 84
Location: GORZÓW Wlkp.

Post#19 14 May 2006 11:47   

DIY: Rower elektryczny


wszystko było by ok tyle roboty ale przedni widelec odwrotnie?????? kto to wymyslił , wyrwij mi kierownice, na zakrecie heheh

Helpful message? + -

Back to top
   
Arnold_S.
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 28 Dec 2003
Posts: 921

Post#20 14 May 2006 19:37   

DIY: Rower elektryczny


maniek_88

Ruszyć szybciej niż samochody można zwykłym rowerem!
Tylko trzeba regularnie na nim jeździć(mieć wyrobione nogi, a nie wątłe jak u panienki).
Mnie się to notorycznie zdarza. Ze skrzyżowania praktycznie zawsze wyjeżdżam pierwszy. Samochody(jakie by nie były) przeganiają mnie gdzieś po 20-30 metrach. Po kolejnych 100-150 m doganiam ich jak stoją na kolejnych światłach...i historia się powtarza.
No i tak się jeździ po mieście w godzinach szczytu. Very Happy
Często można dotrzeć na miejsce szybciej niż samochodem(samochód wygrywa na dystansach znacznie większych niż powiedzmy 5km - choć znajdą się wyjątki).

O szybkości i przyjemności transportu komunikacją miejską(w jakimkolwiek dużym mieście) nie wspomnę. Rower bije ją na głowę(zwykły rower - a elektryczny tym bardziej).
Szkoda, że tak mało ludzi docenia rowery...Pewnie myślą, że "rower to zabawka dla dzieci", a nie pełnoprawny pojazd(wielu kierowców też tak myśli, w wyniku czego spychają rowerzystów na krawężnik, czy do rowu)...

Helpful message? + -

Back to top
   
rudzik6
Poziom 14
Poziom 14


Joined: 13 Aug 2005
Posts: 158
Location: pod Olsztynem

Post#21 14 May 2006 20:31   

Re: DIY: Rower elektryczny


http://forum.arbiter.pl/viewforum.php?f=1

Helpful message? + -

Back to top
   
conehead
Poziom 8
Poziom 8


Joined: 07 Jan 2003
Posts: 29
Location: łódź

Post#22 15 May 2006 20:10   

Re: DIY: Rower elektryczny


To jest lekki rower , mój czołg waży 40 kilo bez silnika . Przewidziany jest spalinowy - jawa 50 . Zapewne będzie możliwość napęu hybrydowego - nożno spalinowego . Na prostych bez silnika osiągam prędkości 30 km/h i daję radę je utrzymac , chyba że pojawia się górka . Normalna prędkość przelotowa oscyluje wokół 20 km/h .

silnik pod siedzenie , napęd na koło pośrednie za siedzeniem , czego nie ma na zdjęciu

No , ale gratuluję pomysłu. Mając sinik np meleksa też bym zrobił elektryka

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
badworm
Poziom 16
Poziom 16


Joined: 06 Feb 2002
Posts: 320

Post#23 18 May 2006 18:27   

Re: DIY: Rower elektryczny


Z tą mocą rzędu 1kW to ktoś przegiął - Melex ma standardowo silnik ok. 2kW i przy dwóch osobach na pokładzie spokojnie leci na płaskim 25-30km/h(więcej nawet gdyby chciał to nie może bo przepisy zabraniają i wymagałby pełnej rejestracji jak normalny samochód).

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 18 May 2006 18:27   





Back to top
   
szczygiel
Poziom 1
Poziom 1


Joined: 19 May 2006
Posts: 1
Location: Siedlce

Post#24 19 May 2006 22:50   

Re: DIY: Rower elektryczny


Jeżdżę już drugi rok rowerem z napędem elektrycznym (przejechane ponad 3000 km) zbudowanym na pomyśle gianta revive (rower) i kitem napędowym chińskiej produkcji (silnik bezszczotkowy w piaście przedniego koła + sterownik + żelowe akku 4x12v). To niezwykle udane rozwiązanie. Zasięg bez pedałowania ponad 60 km (14Ah), z prędkością ok. 25-27 km/h - średnią czyli mieszczącą się w pojęciu i granicach pojazdu wolnobieżnego. Rozwiązanie nie tanie ale zważywszy problemy ludzi z Arbitra, którzy od kilku lat usiłują zbudować napęd do roweru w oparciu o tanie silniki szczotkowe - optymalny. Pozdrawiam i chętnie na życzenie opowiem o eksploatacji. Tym rowerem się po prostu jeździ, ładuje akku i dalej w drogę. Koszt 1 km poniżej 1 grosza. Można jeszcze taniej? No i luksus absolutnej ciszy - tylko szum wiatru.

Helpful message? + -

Back to top
   
Łizi
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 05 Jan 2006
Posts: 57
Location: Wojnicz

Post#25 24 May 2006 09:09   

DIY: Rower elektryczny


Witam
Ciekawe rozwiązanie z tym silnikiem od pralki i przetwornicą lecz może to być niebezpieczne Crying or Very sad przy odrobinie deszczu możemy dostać niezłego kopa Laughing

Helpful message? + -

Back to top
   
bini
Poziom 8
Poziom 8


Joined: 21 May 2005
Posts: 30

Post#26 02 Jun 2006 19:24   

Re: DIY: Rower elektryczny


A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,

Helpful message? + -

Back to top
   
^ToM^
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 08 Aug 2002
Posts: 942

Post#27 02 Jun 2006 19:46   

Re: DIY: Rower elektryczny


androot wrote:
forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?


Ma wtedy dokladnie 10Ah, chyba ze sie myle...



mylisz sie 10Ah ma przy pradzie 20godzinnym, kazdy wiekszy prad powoduje spadek obliczanej pojemnosci, i to niestety dosc drastycznie.
polecam przejrzec katalogi CSB,JOHNSON,KOBE

Dodano po 15 [minuty]:

Nie da sie. Proponuje poczytac podrecznik z 7-8 klasy szkoly podstawowej (teraz gimnazjum). Tam jest wyjasnione dlaczego taki pomysl jest nierealny.


bini wrote:
A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,

Helpful message? + -

Back to top
   
badworm
Poziom 16
Poziom 16


Joined: 06 Feb 2002
Posts: 320

Post#28 03 Jun 2006 13:04   

Re: DIY: Rower elektryczny


Nie wiem co miał na myśli bini ale może chodziło mu o hamowanie z odzyskiem energii? Ale wówczas nie trzeba do tego osobnej prądnicy lecz tylko falownik napędzający silnik musi oferować możliwość zwrotu energii do źródła. W ten sposób w normalnych warunkach(po puszczeniu pedału "gazu") hamuje np. Melex. Dopiero wciśnięcie pedału hamulca powoduje normalne hamowanie mechaniczne.

Helpful message? + -

Back to top
   
christo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 Jun 2005
Posts: 663
Location: Radom

Post#29 03 Jun 2006 15:39   

Re: DIY: Rower elektryczny


Bini, w ten sposób można odzyskać trochę energii tylko w czasie hamowania, odzyskuje się w tedy trochę energii zużytej na rozpędzenie i podtrzymanie prędkości

W czasie spokojnej jazdy i przyspieszania nie da to nic przez prawo zachowania energii, a jedynie będzie powodowało straty z powodu nie 100% sprawności dynama.

Helpful message? + -

Back to top
   
Marcin_WAWA
Poziom 4
Poziom 4


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 9
Location: Warszawa

Post#30 04 Jun 2006 21:30   

Re: DIY: Rower elektryczny


bini wrote:
A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,


Widzę kolego że chcesz zbudować perpetum mobile to nie przejdzie bo każde użądzenie ma mniejszą sprawność od 1

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> DIY Structures -> DIY Abroad -> DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym
Statement for Wykop Statement for Facebook Statement for Google Statement for Twitter
Page 1 of 10 Go to page 12345678910  Next
Similar topics
Rower z silnikiem spalinowym (20)
Jetpack napędzany wodą na sprzedaż. (9)
Solarny robot napędzany panelem solarnym (9)
Prosty Miniball napędzany energią słoneczną (5)
Kite Car - pojazd napędzany siłą wiatru (4)
Snowbird - napędzany przez człowieka ornitopter (wideo) (1)
Nowy motocykl napędzany energią elektryczną od zespołu Roskva (5)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.063 seconds

elektroda.pl topic RSS feed