Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym


  Main Page -> Forum Index -> DIY Structures -> DIY Abroad ->DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
gulson
Administrator Systemowy
Location: Kielce
Joined: 27 Mar 2001
Posts: 13346
Helped: 58
Post rating: 792
gulson
Administrator Systemowy
Post#1 09 May 2006 12:41  Topic author   

DIY: Rower elektryczny


DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym
Jest to przeróbka roweru górskiego do zasilania za pomocą energii z akumulatora. Pomysł nie jest nowy, ale wykonanie i użyte podzespoły należą do nowatorskich rozwiązań. Jak napisał autor cała idea powstała dla zabawy oraz dla zaoszczędzenia kosztów transportu z powodu ciągle rosnących cen benzyny.

"Kocham rozwiązania elektryczne do zasilania pojazdów, chciałbym posiadać samochód elektryczny, jednak nadal technologia wykonywania akumulatorów nie jest na to przygotowana"

między innymi zastosowano (pod względem elektrycznym):
silnik Scott 24V DC (max. 746W)
2x12V akumulatory żelowe 13Ah
ładowarkę 24V

parametry:
zasięg około 25km (ukształtowanie terenu płaskie)
ładowanie trwa 2-5h
waga: 38kg

Niestety wykonanie nie jest tanie. Sam silnik to wydatek rzędu 250$. Jak pisze autor nie nadają się do tego celu żadne silniki wyciągnięte ze szrotu. Moc silnik dla roweru powinna być od 400W-1000W.

więcej:
http://www.peltzer.net/ebike/

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
doxent
Level 21
Location: Kosmos
Joined: 10 Apr 2003
Posts: 563
Helped: 15
Post rating: 9
doxent
Level 21
Post#2 09 May 2006 13:47    

DIY: Rower elektryczny


Pomysł ciekawy. Pamiętam na sieci był kiedyś taki filmik z palenia gumy takim rowerkiem. Prędkość też miało to to niemałą.
Można też taki rowerek zrobić montując klasyczny silnik (z demontażu z pralki) na 220V i przetwornicę napięcia.
Mogłaby to być trójkołówka i w koszu 2 x akumulatory np. samochodowe 55 Ah.

Helpful post? + 0
Back to top
biscent12
Level 15
Location: Kwidzyn
Joined: 14 Mar 2006
Posts: 196
Helped: 3
Post rating: 9
biscent12
Level 15
Post#3 09 May 2006 15:21    

Re: DIY: Rower elektryczny


Wolałbym rozrusznik od malucha na 12v :D i akumulator

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
marslod
Level 15
Location: z domu
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 203
marslod
Level 15
Post#4 09 May 2006 19:17    

DIY: Rower elektryczny


tyle ze rozrusznik do malucha nie jest stworzony do pracy ciągłej

Helpful post? + 0
Back to top
MusicMan
Level 11
Location: Białystok
Joined: 04 Apr 2003
Posts: 59
Helped: 1
MusicMan
Level 11
Post#5 09 May 2006 20:56    

DIY: Rower elektryczny


interesujący jest ten pomysł z silnikiem pralki :> niby absurdalne ale... silnik taki ma jak wiadomo dwa biegi, wolny i szybki, do tego zmiana kieunku obrotów - myślę, że nadawałby się w sam raz. Ktoś jest chętny do rozwinięcia projektu? chyba zacznę demontować pralkę :D

Helpful post? + 0
Back to top
Vein
Level 22
Location: Bialystok
Joined: 07 Mar 2003
Posts: 717
Post rating: 3
Vein
Level 22
Post#6 09 May 2006 21:33    

DIY: Rower elektryczny


są rozwiązania o wiele tańsze, i mniej skomplikowane, wystarczy poszukac w necie "erower"...

Helpful post? + 0
Back to top
MusicMan
Level 11
Location: Białystok
Joined: 04 Apr 2003
Posts: 59
Helped: 1
MusicMan
Level 11
Post#7 09 May 2006 21:41    

DIY: Rower elektryczny


tylko marzy się rozwiązanie z napędem o dużej dynamice - móc mieć duże przyśpieszenie, manewrowośc i sporą prędkośc maksymalną...

Helpful post? + 0
Back to top
arturavs
Level 36
Location: podlasie
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 2706
Helped: 325
Post rating: 179
arturavs
Level 36
Post#8 10 May 2006 07:05    

DIY: Rower elektryczny


Witam.Szczerze mówiąc , ja myślałem nad zastosowaniem do napędu czegoś takiego :alternatora.Może dziwne ,ale po podaniu na wirnik napięcia stałego i zasilaniu uzwojeń stojana z falownika na napięcie 12V , zachowuje się on jak trójfazowy silnik krokowy.I moc nie jest mała ,i można wykorzystać do odzysku energi przy hamowaniu.Co Szanowni Koledzy na TO??

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Gdzieś na Podkarpaciu
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4467
Helped: 297
Post rating: 62
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#9 10 May 2006 09:43    

Re: DIY: Rower elektryczny


Ładna konstrukcja, doskonale pokazująca praktycznie całą problematykę elektrycznego roweru.
Można tu sobie deliberować o silniku od pralki, alternatorze, przetwornicach i falownikach. Tylko: silnik od pralki ma moc 60W, alternator mógłby dać kilkaset, ale ze sprawnością byłoby nieciekawie, przetwornica, falownik swoje ważą (o sprawności 99% nie wspomne :D). Dwa akumulator samochodowe po 55Ah - pewnie ze 3 kilo :D.
Autor ma prawie całkowita racje że silnik musi być przeznaczony do takiego rozwiązania - moc, moment, obroty, w innym przypadku stracimy na sprawności.
Całość musi być możliwie lekka i mieć wysoką sprawność. A to wymaga sporych nakładów. Inaczej zbudujemy czołg o zasięgu 5 km. A powrót do domu z balastem 30kG (przy napędzie nożnym) może zmęczyć każdego.
Ja kombinowałem parę lat temu z 200W silniczkiem z jakiejś wiertarki na 24V, ale od razu wyszedłem z założenia że to ma być wspomaganie do napędu nożnego. Efekty mógłbym nazwać zadowalającymi, gdyby nie hałas ganerowany przez całość.
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?

Helpful post? + 0
Back to top
androot
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Kraków
Joined: 17 Apr 2002
Posts: 1707
Helped: 51
Post rating: 338
androot
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#10 10 May 2006 14:53    

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?


Ma wtedy dokladnie 10Ah, chyba ze sie myle...

Helpful post? + 0
Back to top
blur
Level 22
Location: Gliwice
Joined: 07 May 2003
Posts: 643
Helped: 11
Post rating: 3
blur
Level 22
Post#11 10 May 2006 15:07    

Re: DIY: Rower elektryczny


http://www.ekonapedy.com/

to jest o wiele lepsze rozwiązanie, mniej skomplikowane tańsze, polskie, odpada problem przeniesienia napędu i związane z tym opory, wystarczy zapleść w kole i jazda.

Helpful post? + 0
Back to top
ziomal_87
Level 18
Location: 51°47' N 19°28' E
Joined: 04 Jan 2005
Posts: 396
Helped: 20
ziomal_87
Level 18
Post#12 10 May 2006 15:22    

Re: DIY: Rower elektryczny


blur wrote:
http://www.ekonapedy.com/

to jest o wiele lepsze rozwiązanie, mniej skomplikowane tańsze, polskie, odpada problem przeniesienia napędu i związane z tym opory, wystarczy zapleść w kole i jazda.


wow fajne tylko ze troche drogie czy moze wiesz jak to sie sprawuje? moze ktoś posiada taką instalację we własnym rowerze ? pozdrawiam

Helpful post? + 0
Back to top
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Gdzieś na Podkarpaciu
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4467
Helped: 297
Post rating: 62
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#13 10 May 2006 15:34    

Re: DIY: Rower elektryczny


Pojemność znamionowa, oznacza pojemność uzyskaną przy prądzie "dwudziestogodzinnym", czyli równym 0,05C. Dla przykładu proszę sobie obejrzeć charakterystykę rozładowania w tym pdf'ie: http://www.edw.com.pl/pdf/k01/10_15.pdf. Okaże się że mając aku 20Ah, i chcąc wyciągnąć z niego realną (do napędu naszego pojazdu) moc 200W - czyli prąd około 20A (1C) pojemność wyniesie połowę czyli 10Ah. :D
Dlaczego o tym pisze. Wbrew pozorom akumulatory kwasowo-ołowiowe (w przypadku żelowych jest trochę lepiej), do najlepszych "magazynów" energii nie należą. Dlatego w przypadku silnika rowerowego musimy wyciągnąć maksimum energii, a jakiekolwiek straty typu przetwornice, silniki o małej sprawności w ogóle nie wchodzą w grę. Istnieje sporo opisów wykonania takich napędów, ale sugeruje zauważyć jak rzadko pisze-napisane jest o masie całości, no i pytanie brzmi w jakich warunkach mierzony był zasięg :D. Bo jak czytam teksty: za 100zł złożyłem elektryka, waży 15 kilo i można przejechać 50km to chce mi się płakać (ze śmiechu na szczęście).
Pozdrawiam

Helpful post? + +1
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Nemo
Level 31
Location: Radom/Lublin
Joined: 03 Feb 2003
Posts: 2072
Helped: 7
Post rating: 4
Nemo
Level 31
Post#14 10 May 2006 18:09    

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Dwa akumulator samochodowe po 55Ah - pewnie ze 3 kilo :D.


Akumulator 55Ah waży więcej, niż 10kg - w zależności od producenta. :) No i jego stosunek wielkości do masy jest trochę kłopotliwy dla montażu na rowerze.

Może lepiej użyć akumulatorów Li-Ion? Będą o wiele lżejsze. Tyle, że o niebo droższe.

Pozdrawiam.

Helpful post? + 0
Back to top
ZAHYR
Level 32
Location: Białystok
Joined: 09 Oct 2003
Posts: 2428
Helped: 181
Post rating: 11
ZAHYR
Level 32
Post#15 10 May 2006 19:03    

Re: DIY: Rower elektryczny


forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?

Od kiedy prąd rozładowania wyraża się w Ah lub mAh?? Bo jeśli mówymy o akumulatorach, "1C" jest jednostką pełnej pojemności akumulatora, prąd wyrażany jest w amperach...

Helpful post? + 0
Back to top
Arnold_S.
Level 26
Joined: 28 Dec 2003
Posts: 921
Helped: 49
Post rating: 9
Arnold_S.
Level 26
Post#16 10 May 2006 19:20    

Nudzi Ci się?


ZAHYR wrote:
Od kiedy prąd rozładowania wyraża się w Ah lub mAh?? Bo jeśli mówymy o akumulatorach, "1C" jest jednostką pełnej pojemności akumulatora, prąd wyrażany jest w amperach...


Chyba Ci się nudziło i dlatego się czepiłeś czegoś, co prawie każdy stosuje(ludzie na forum, jak i duże czasopisma elektroniczne).
Mianowicie skrót myślowy polegający na operowaniu literką C, jeśli mówimy o prądzie.
Mówi się przykładowo, aby akumulator 5Ah ładować prądem 0,1*C.
No i każdy wie, o co chodzi(o 0,5A), poza Tobą geniuszu...
:|

A jeśli już się czepiać, to pojemności też nie można podawać w "Ah", ponieważ:
Prąd razy Czas = Ładunek(a nie pojemność).
Q=I*t.

Helpful post? + 0
Back to top
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Gdzieś na Podkarpaciu
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 4467
Helped: 297
Post rating: 62
forestx
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#17 10 May 2006 22:34    

Re: DIY: Rower elektryczny


Spokojnie panowie.
Parę dni temu skończyłem 18 lat, sam chodzę siusiu i wogle i potrafię się wytłumaczyć z tego co piszę. Przepraszam wszystkich uczestników tego tematu za karygodne pomieszanie jednostek układu SI, pojęć fizycznych i parametrów akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Używając jednostki C miałem na myśli prąd wypływający z akumulatora, równy co do wartości pojemności tego akumulatora.
Ale wracając do tematu: znajomy ma taki roweryk (silnik w przednim kole) i właśnie wróciłem z przejażdżki tym wynalazkiem. Roweryk jest przywieziony z Holandii gdzie kosztował 299 ojro (wg znajomka na wyprzedaży, ale mam podejrzenia co do tego jak ta wyprzedaż wyglądała :D). Na silniczku pisze-napisane jest 450(750)W - pewnie chodzi o mac ciągłą i chwilową. Akumulatorki to dwa żelki (wróć: dwa akumulatory żelowe) 12V o pojemności 22Ah. Sterownik to jakiś scalak (znaczy układ scalony), podejrzewam mikroprocesor - zalany plastikiem + dwa tranzystory połączone równolegle. Regulacja w manetce (tak jak w motorze), wyświetlacz pokazuje pierdółki typu prędkość, drogę itd. ale też np. poziom naładowania. Rower nie rusza od "zera", silnik włącza się dopiero przy 4-5km/h. Ale jazda jest przyjemna, na samym silniczku z moim tłusty zadkiem (76kg) jechałem 31km/h. Jak uruchomiłem nogi to bez problemu 45 dało się wyciągnąć :D. Ogólnie wrażenia bardzo pozytywne.

Dodano po 2 [minuty]:

P.S.
A fizycznie rzecz biorąc pojemność akumulatora jest dokładnie ładunkiem, jaki może oddać - tylko wyrażonym w innych jednostkach.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
blur
Level 22
Location: Gliwice
Joined: 07 May 2003
Posts: 643
Helped: 11
Post rating: 3
blur
Level 22
Post#18 13 May 2006 13:32    

DIY: Rower elektryczny


http://www.arbiter.pl/galeria/erower100W

Helpful post? + 0
Back to top
harry202
Level 12
Location: GORZÓW Wlkp.
Joined: 18 Oct 2005
Posts: 84
Post rating: 1
harry202
Level 12
Post#19 14 May 2006 11:47    

DIY: Rower elektryczny


wszystko było by ok tyle roboty ale przedni widelec odwrotnie?????? kto to wymyslił , wyrwij mi kierownice, na zakrecie heheh

Helpful post? + 0
Back to top
Arnold_S.
Level 26
Joined: 28 Dec 2003
Posts: 921
Helped: 49
Post rating: 9
Arnold_S.
Level 26
Post#20 14 May 2006 19:37    

DIY: Rower elektryczny


maniek_88

Ruszyć szybciej niż samochody można zwykłym rowerem!
Tylko trzeba regularnie na nim jeździć(mieć wyrobione nogi, a nie wątłe jak u panienki).
Mnie się to notorycznie zdarza. Ze skrzyżowania praktycznie zawsze wyjeżdżam pierwszy. Samochody(jakie by nie były) przeganiają mnie gdzieś po 20-30 metrach. Po kolejnych 100-150 m doganiam ich jak stoją na kolejnych światłach...i historia się powtarza.
No i tak się jeździ po mieście w godzinach szczytu. :D
Często można dotrzeć na miejsce szybciej niż samochodem(samochód wygrywa na dystansach znacznie większych niż powiedzmy 5km - choć znajdą się wyjątki).

O szybkości i przyjemności transportu komunikacją miejską(w jakimkolwiek dużym mieście) nie wspomnę. Rower bije ją na głowę(zwykły rower - a elektryczny tym bardziej).
Szkoda, że tak mało ludzi docenia rowery...Pewnie myślą, że "rower to zabawka dla dzieci", a nie pełnoprawny pojazd(wielu kierowców też tak myśli, w wyniku czego spychają rowerzystów na krawężnik, czy do rowu)...

Helpful post? + 0
Back to top
rudzik6
Level 14
Location: pod Olsztynem
Joined: 13 Aug 2005
Posts: 160
Helped: 1
Post rating: 6
rudzik6
Level 14
Post#21 14 May 2006 20:31    

Re: DIY: Rower elektryczny


http://forum.arbiter.pl/viewforum.php?f=1

Helpful post? + 0
Back to top
conehead
Level 11
Location: łódź
Joined: 07 Jan 2003
Posts: 31
conehead
Level 11
Post#22 15 May 2006 20:10    

Re: DIY: Rower elektryczny


To jest lekki rower , mój czołg waży 40 kilo bez silnika . Przewidziany jest spalinowy - jawa 50 . Zapewne będzie możliwość napęu hybrydowego - nożno spalinowego . Na prostych bez silnika osiągam prędkości 30 km/h i daję radę je utrzymac , chyba że pojawia się górka . Normalna prędkość przelotowa oscyluje wokół 20 km/h .

silnik pod siedzenie , napęd na koło pośrednie za siedzeniem , czego nie ma na zdjęciu

No , ale gratuluję pomysłu. Mając sinik np meleksa też bym zrobił elektryka

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top
badworm
Level 18
Joined: 06 Feb 2002
Posts: 329
Post rating: 17
badworm
Level 18
Post#23 18 May 2006 18:27    

Re: DIY: Rower elektryczny


Z tą mocą rzędu 1kW to ktoś przegiął - Melex ma standardowo silnik ok. 2kW i przy dwóch osobach na pokładzie spokojnie leci na płaskim 25-30km/h(więcej nawet gdyby chciał to nie może bo przepisy zabraniają i wymagałby pełnej rejestracji jak normalny samochód).

Helpful post? + 0
Back to top
szczygiel
Level 1
Location: Siedlce
Joined: 19 May 2006
Posts: 1
szczygiel
Level 1
Post#24 19 May 2006 22:50    

Re: DIY: Rower elektryczny


Jeżdżę już drugi rok rowerem z napędem elektrycznym (przejechane ponad 3000 km) zbudowanym na pomyśle gianta revive (rower) i kitem napędowym chińskiej produkcji (silnik bezszczotkowy w piaście przedniego koła + sterownik + żelowe akku 4x12v). To niezwykle udane rozwiązanie. Zasięg bez pedałowania ponad 60 km (14Ah), z prędkością ok. 25-27 km/h - średnią czyli mieszczącą się w pojęciu i granicach pojazdu wolnobieżnego. Rozwiązanie nie tanie ale zważywszy problemy ludzi z Arbitra, którzy od kilku lat usiłują zbudować napęd do roweru w oparciu o tanie silniki szczotkowe - optymalny. Pozdrawiam i chętnie na życzenie opowiem o eksploatacji. Tym rowerem się po prostu jeździ, ładuje akku i dalej w drogę. Koszt 1 km poniżej 1 grosza. Można jeszcze taniej? No i luksus absolutnej ciszy - tylko szum wiatru.

Helpful post? + 0
Back to top
Łizi
Level 12
Location: Wojnicz
Joined: 05 Jan 2006
Posts: 57
Łizi
Level 12
Post#25 24 May 2006 09:09    

DIY: Rower elektryczny


Witam
Ciekawe rozwiązanie z tym silnikiem od pralki i przetwornicą lecz może to być niebezpieczne :cry: przy odrobinie deszczu możemy dostać niezłego kopa :lol:

Helpful post? + 0
Back to top
bini
Level 10
Joined: 21 May 2005
Posts: 30
bini
Level 10
Post#26 02 Jun 2006 19:24    

Re: DIY: Rower elektryczny


A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,

Helpful post? + 0
Back to top
^ToM^
Level 27
Joined: 08 Aug 2002
Posts: 1261
Helped: 39
Post rating: 118
^ToM^
Level 27
Post#27 02 Jun 2006 19:46    

Re: DIY: Rower elektryczny


androot wrote:
forestx wrote:
Pytanie kontrolne: jaką pojemność ma akumulator 10Ah przy prądzie rozładowania=1C?


Ma wtedy dokladnie 10Ah, chyba ze sie myle...



mylisz sie 10Ah ma przy pradzie 20godzinnym, kazdy wiekszy prad powoduje spadek obliczanej pojemnosci, i to niestety dosc drastycznie.
polecam przejrzec katalogi CSB,JOHNSON,KOBE

Dodano po 15 [minuty]:

Nie da sie. Proponuje poczytac podrecznik z 7-8 klasy szkoly podstawowej (teraz gimnazjum). Tam jest wyjasnione dlaczego taki pomysl jest nierealny.


bini wrote:
A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,


Helpful post? + 0
Back to top
badworm
Level 18
Joined: 06 Feb 2002
Posts: 329
Post rating: 17
badworm
Level 18
Post#28 03 Jun 2006 13:04    

Re: DIY: Rower elektryczny


Nie wiem co miał na myśli bini ale może chodziło mu o hamowanie z odzyskiem energii? Ale wówczas nie trzeba do tego osobnej prądnicy lecz tylko falownik napędzający silnik musi oferować możliwość zwrotu energii do źródła. W ten sposób w normalnych warunkach(po puszczeniu pedału "gazu") hamuje np. Melex. Dopiero wciśnięcie pedału hamulca powoduje normalne hamowanie mechaniczne.

Helpful post? + 0
Back to top
christo
Level 26
Location: Radom
Joined: 21 Jun 2005
Posts: 662
Helped: 103
christo
Level 26
Post#29 03 Jun 2006 15:39    

Re: DIY: Rower elektryczny


Bini, w ten sposób można odzyskać trochę energii tylko w czasie hamowania, odzyskuje się w tedy trochę energii zużytej na rozpędzenie i podtrzymanie prędkości

W czasie spokojnej jazdy i przyspieszania nie da to nic przez prawo zachowania energii, a jedynie będzie powodowało straty z powodu nie 100% sprawności dynama.

Helpful post? + 0
Back to top
Marcin_WAWA
Level 10
Location: Warszawa
Joined: 11 Jan 2006
Posts: 11
Post rating: 1
Marcin_WAWA
Level 10
Post#30 04 Jun 2006 21:30    

Re: DIY: Rower elektryczny


bini wrote:
A nie dało by rady wydłużyć czasu jazdy doczepiając do przedniego koła jakieś prądnicy albo dynama. Wtedy częściowo akumulatory doładowywały by się,


Widzę kolego że chcesz zbudować perpetum mobile to nie przejdzie bo każde użądzenie ma mniejszą sprawność od 1

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> DIY Structures -> DIY Abroad -> DIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym 12345678910  Next
Page 1 of 10

Similar topics to dIY: Rower napędzany silnikiem elektrycznym

Rower z silnikiem spalinowym (20)
Jetpack napędzany wodą na sprzedaż. (9)
Solarny robot napędzany panelem solarnym (9)
Prosty Miniball napędzany energią słoneczną (5)
Kite Car - pojazd napędzany siłą wiatru (4)
Snowbird - napędzany przez człowieka ornitopter (wideo) (1)
Nowy motocykl napędzany energią elektryczną od zespołu Roskva (5)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.101 seconds