Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

OBUDOWY LABIRYNTOWE - 16 Hz za niewielką kasę!

Uzi23 16 Cze 2003 17:53 94952 320
  • #1 16 Cze 2003 17:53
    Uzi23
    Poziom 10  

    KILKA MIESIĘCY TEMU WYCIĄGNĄŁEM POKRYTY WIEKOWYM KURZEM EGZEMPLARZ "ELEKTRONIKI PRAKTYCZNEJ" W KTÓRYM PODJĘTO TEMAT BUDOWY KOLUMN GŁOŚNIKOWYCH WYKORZYSTUJĄC OBUDOWY LABIRYNTOWE. ZASADA DZIAŁANIA TAKIEJ OBUDOWY POLEGA NA ZJAWISKU ODWRACANIA FAZY SYGNAŁU W TUNELU O ZADANEJ DŁUGOŚCI - RÓWNEJ (W WIĘKSZOŚCI WYPADKÓW) 1/4 DŁUGOŚCI FALI. NA TAKIEJ DŁUGOŚCI NASTĘPUJĘ ODWRÓCENIE FAZY O 90 STOPNI, CO POWODUJE WYPADKOWE PROMIENIOWANIE ZESPOŁU GŁOŚNIK + WYLOT TUNELU TAKIE SAME JAK TEGO SAMEGO GŁOŚNIKA W OBUDOWIE O NIESKOŃCZENIE WIELKIEJ OBJĘTOŚCI. SŁOWEM - PRAWIE IDEAŁ. MA JEDNAK SWOJE WADY - DLA 1/2 FALI ODWRÓCENIE O 180 STOPNI I OSTRA ZAPADŁOŚĆ CHARAKTERYSTYKI, MOŻNA JEDNAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ ODPOWIEDNIO SOLIDNYM WYTŁUMIENIEM TUNELU. PRZYKŁADOWA KOLUMNA NA GŁOŚNIKU ARN 226-03/4 POZWALA "ZEJŚĆ" W DÓŁ PRAKTYCZNIE W OKOLICE 20Hz, BEZ STROJENIA TUNELI, WYLICZANIA OBJĘTOŚCI ITP. MOŻNA TUTAJ OKREŚLIĆ BEZPIECZNE GRANICE DLA GŁOŚNIKÓW O NIEZNANYCH PARAMETRACH - DLA WIĘKSZOŚCI Z NICH MOŻNA STOSOWAĆ TUNELE O DŁUGOŚCIACH OD 2,2 DO 3 M - NIE MA TO ŚCISŁEGO ZWIĄZKU Z PRACĄ SAMEGO GŁOŚNIKA, PRZY CZYM ZWIĘKSZANIE DŁUGOŚCI TUNELU NIE MA SENSU ZE WZGLĘDU NA SPADEK SPRAWNOŚCI PRZETWARZANIA SAMEGO GŁOŚNIKA PONIŻEJ JEGO Fc. DLA CHĘTNYCH I AMBITNYCH MOGĘ PRZEDSTAWIĆ PLANY BUDOWY TAKIEJ OBUDOWY DLA KONKRETNYCH GŁOŚNIKÓW. POZDROWIENIA DLA ŻĄDNYCH KOLUMN "OD 16 Hz" :)

    znowu duże litery - wyłącz CAPS LOCK {T}

  • #2 16 Cze 2003 23:04
    Hrabol
    Poziom 25  

    Pewnie to przedstaw to moze dla tesli moze byc ARN226

  • #3 17 Cze 2003 08:17
    Uzi23
    Poziom 10  

    Wymiar obudowy do tegoż głośnika (chociaż można w niej zastosować inny glosnik - jej wymiary na to pozwalają) wiąże się z jego dwoma parametrami - częstotliwością rezonansową i średnicą montażową :) Od tej pierwszej zależy długość tunelu (powinien wynosić długość 1/4 fali dla Fs czyli 12m/4 = 3m), choć przy dużym wytłumieniu można odjąć 10% ze względu na zmianę prędkości przepływu powietrza w tunelu, a od średnicy zależy powierzchnia przekroju tunelu która nie powininna być w żadnym punkcie obudowy mniejsza niż przybliżona powierzchnia membrany. Unikniemy w ten sposób kompresji - zmiany parametrów głośnika i "gwizdów" szybko przepływającego powietrza przez tunel. Czyli: można zbuować obudowę o wysokości 1,5 z przegrodą w środku obudowy (aby utworzyć tunel 3m), głośnik na górze obudowy z frontu, "wylot" na górze obudowy z tyłu. Oczywiście przegroda krótsza od wysokości kolumny o 20-25 cm, tą przestreń pozostawiamy wolną u dołu obudowy. Można też kombinować z innym typem obudowy n.p. 1m wysokości, 2 załamania tunelu w środku, chodzi głównie o to aby za głośnikiem utworzyć tunel o zadanej długości a o powierzchni przekroju nie mniejszej niż powierzchnia membrany głośnika. WYTŁUMIENIE: Ja w swoim prototypie uzyłem wełny mineralnej grubości 50mm, ale zaleca się używać wełny owczej, waty bądź gąbki. Materiał wytłumiający należy umieścić tak, aby w żadnym punkcie tunelu nie utrudniał swobodnego przepływu powietrza. Głośnik po dociśnięciu powinien swobodnie wrócić do swojej pozycji wyjściowej, nie miec opóźnienia jak w wielu obudowach zamkniętych. Oczywiście należy też zadbać o odpowiednie uszczelnienie obudowy - jakiekolwiek "szpary" zaburzają naszą linię transmisyjna i bardzo negatywnie odbijaja się na jakości przetwarzania dźwięków. Postaram dorzucić schemat i zdjęcie podobnych obudów. TESTY: kolumna na tym głośniku z tunelem 3 m daje bardzo dobry bas, kontrolowany, bez ospałości, z pasmem rozciągniętym w dół w okolice 20 Hz. Jest to dobry wynik, spróbójcie zrobić to w B-R :) Czekam na pytania :)

  • #4 17 Cze 2003 09:33
    KrzysiekSX
    Poziom 11  

    jest może jakiś programik do obliczania takich kolumn ?
    bo z opisu rozumiem, że głośnik i wylot są zestrojone na jakąś cześtotliwość (czy to musi być Fs, czy może być dowolna, np głośnik z fs=35 hz, a całośc zestrojona na 20hz?)
    i czy problem z 1/2 dl. fali nie pojawia się dla innych częstotliwości ?
    naprzykład 3m tunel jest ok dla 12 m fali (to chyba około 28 hz) ale dla 6m (57hz) jest 'dołek', dla 4m powinna byc gorka itd...
    to trochę zwariowana charakterystyka :)
    chyba że jakieś błędy w obliczeniach mi się wkradły :wink:

  • #5 17 Cze 2003 10:20
    Uzi23
    Poziom 10  

    W zasadzie masz rację - charakterystyka przypomina nasze Tatry, ale dzięki odpowiedniemu wytłumieniu pierwszy dołek jest dużo bardziej łagodny, a pozostałe "nikną w tłumie". Można poradzić sobie z pierwszym dołkiem montując w tej samej kolumnie nisko-średniotonowy n.p. 13 cm w tunelu długości 1,5 m (bardzo proste - działa wyśmienicie), lub (na razie w fazie testów) na wylocie głównego tunelu zamontować identyczny głośnik w przeciwfazie - powinno dać to bardzo dobry efekt. Swoją drogą jeżeli decydujemy się na montaż takiej - bądź co bądź drogiej kolumny, to można szarpnąć się na aktywny wzmacniacz z filtracją tego "dołka" i pierwszej "górki" :) Co do strojenia tunelu - nie ma zasady ze musi byc zgodny z Fs. Mozesz zestroic nizej, jednak pamietaj ze glosnik ponizej swego Fs spada znacznie na charakterystyce (zalezy to od Qts - ja stosuje glosniki od 0,5 do 0,75 - dobry impuls i dobra charakterystyka w "labiryncie"), wiec mozna sie tak pobawic przy glosniku o Qts wiekszym od 0,65. Probowac - mozna dobierac dlugosc srodkowej plyty i przez to zmieniac dlugosc tunelu, a nawet zastosowac dwie plyty zachodzoace na siebie i miec mozliwosc plynnej regulacji. Pozdrawiam i zachecam do dalszej dyskusji.

  • #6 17 Cze 2003 15:21
    smakismaki
    Poziom 15  

    optymalną charakterystykę (znacznie lepszą od najlepszych BR) osiągnąłem stosując 3 różne tłoki ( rozmyte antyrezonansy) , dobierając ilość wytłumienia i stosując ścięte ścianki w kanałach, dobrze zrobione labirynty grają rewelacyjnie ale wymagają dość sporej obudowy, szczególnie na dużych tłokach.

  • #7 17 Cze 2003 18:58
    Uzi23
    Poziom 10  

    Dzięki za pozytywne "wibracje" odnośnie tematu. Cieszy mnie odpowiedź kolegi smakismaki, o którego widać spore doświadczenie na tym polu. Kolejnym moim schodkiem jest budowa testowej w zasadzie kolumny o tunelu długości 12m z wzmacniaczem aktywnym o odcięciu przy 60 Hz. Dam fory wszystkim wielbicielom "hipermarketowego" kina domowego, którzy uważają że chiński głośnik 20cm w zamkniętej lub b-r to już szczyt możliwości subwooferów :) Ciekawe jaką będą mieli minę jak włączę to monstrum - to tak jakby trzymać lokomotywę spalinową w pokoju. Wymiary obudowy: Wysokość 155 cm, szerokość 25 cm, głębokość 160 cm. Może nie najmniej ale może służyć na płasko jako podstawka pod stolik :) Głośnik - oczywiście nieśmiertelny TESLA ARN 226, ale jak wyjdzie positiv, może zamienię go na VIFĘ lub SCAN-SPEAKA. Czy jest któs kto chciałby podzielić mój pomysł ???? :D

  • #8 18 Cze 2003 01:04
    Yoshi_80
    Poziom 21  

    A jak się przedstawia wytrzymałość mocowa w takie obudowie ??

    Czy nadają się do tego głośniki wyłącznie z dużym Qts ??
    Pomysł wydaje mi się godny uwagi dla małych głośników ,gdzie przy niewielkich wymirach obudowy (mała powierzchnia membrany ,zwykle Fs w granichach 40-50 Hz) można by uzyskać jak sądze niezły bas.

    Co to zastosowania w subwooferze to moim zdaniem 20 Hz to lekka przesada. Najpierw trzeba mieć pokój o odpowiednich wymiarach aby te 20 Hz usłyszeć.

    Taka kolumna z dwoma głośnikami na końcach tunelu w przeciwfazach może być ciekawa ,chyba coś takiego spróbuję zrobić na wakacje w ramach eksperymentu tylko zmierzę Fs głosników (jakieś soniaka 180 mm)). Tylko tu chyba długość tunelu musi być liczona na 1/2 długości fali. Dobrze myślę ??

  • #9 18 Cze 2003 09:30
    panterka
    Poziom 20  

    :arrow: Uzi23
    Jaką opinie wyrazisz na temat tej obudowy, czy mógłbyś mi wysłać na a-maila skan tego artykułu o obudowach labiryntowych

  • #10 18 Cze 2003 11:09
    Uzi23
    Poziom 10  

    Hmm - a propos głośnika w przeciwfazie proponuje jednak 1/4 fali - dla połówki możemy tylko pogłębic dolki charakterystyki. Co do Skana - nie ma sprawy, dlugi weekend sie zbliza. Poszukam tez czegos w sieci i dam linki. Co do 20 Hz - jak kolumienki stoją w pokoju to słychać to u mnie w kuchni :) Ale nie jest to wygodne miejsce do sluchania :) To tez mozna dopracować ale musialbym chate od nowa budowac. Pozdrawiam.

  • #11 18 Cze 2003 11:21
    candle
    Spec od monitorów

    kurcze TL to jest fajny pomysl, tylko wlasnie nieco duzy.. moze ktos zna sposoby na redukcje dlugosci kanalu?

  • #12 19 Cze 2003 09:20
    Uzi23
    Poziom 10  

    HMM mozna pomyslec nad zmniejszeniem powierzchni przekroju tunelu do 0,8-0,9 powierzchni membrany zastosowanego głośnika - można pokusić się o taką oszczędność. Można zrobić nawet i 0,5 ale trzeba pamiętać że powoduje to zaburzenie swobodnego przepływu powietrza - przy dużych poziomach głośności może nastąpić zjawisko kompresji i ograniczenie pasma od dołu. Ale 0,8 stosuje się w wielu produkcjach i nie powoduje to problemu. Co do skrócenia tunelu - przy dużym wytłumieniu obudowy można skrócić tunel do 2,5 m - ale wtedy trzeba stosować jego przekrój co najmniej równy powierzchni membrany. Co do Qts - jeżeli chcemy stosować głośnik poniżej 0,5 powinien mieć on Fs poniżej 30 Hz, najlepiej 20-25. Wyższe Fs w połączeniu z niskim Qts powoduje znaczne zmiejszenie skuteczności w najniższych częstotliwościach. Ale impuls z głośnika Qts < 0,5 w "labiryncie" powala z nóg...... Życze miłego weekendu wszystkim majsterkowiczom, pojawię się w piątek, bo jutro jadę odpocząć do Wisły. Narazie

    ---------------

    Panowie !!! Zgodnie z zapytaniem o właściwą długość tunelu postaram się przedstawić to bardziej obrazowo. Otóz dla osób słuchających muzyki DANCE, TECHNO, HIP-HOP i.t.p. gdzie podstwową sekcją rytmiczną jest perkusja, a także dla osób których
    pokój odsłuchowy ma mniej niż 15 metrów kwadratowych, w zupełności wystarczy solidnie wytłumiony tunel o długości 2m. Wymiary takiej obudowy na głośniku 20cm to: wysokość 1m, szerokość 23-25cm, głębokość 40cm. Głośnik niskotonowy należy umocować na górze przedniej ścianki, poniżej wysokotonowy, a jak ktoś ma słabszy 20cm i boi się o "średnie" może poniżej wysokiego zamontować średniotonowy i pochylić przednią ściankę tak, aby osie głośników średnio i wysokotonowego były na wysokości uszy odsłuchującego. We wnętrzu mniej więcej w połowie głębokości należy umocować (naprawdę mocno !) przegrodę stykającą się z górną płytą kolumny i pozostawiającą na dole otwór o wymiarach 15*20 cm. Wylot tunelu - najkorzystniej na górze z tyłu kolumny - powoduje że można ją bezpiecznie ustawić w rogach pokoju. Należy też pamiętać że zabieg z dodatkowym średniotonowym ma więcej korzyści, ponieważ ruch membrany głośnika w TL w najniższych rejestrach nie jest ograniczany poduszką powietrzną i głośnik ma zazwyczaj duuuużą amplitudę drgań, co może negatywnie wpływać na przenoszenie średnich tonów. Jeśli ktoś natomiast słucha ROCKA, AMBIENT, MUZYKI ELEKTRONICZNEJ, JAZZU, FOLKU itp. Powinien utworzyć tunel o długości 2,5 - 3 m zapewniając lepsze odtwarzanie najniższych rejestrów. Zamieszczam baaardzo prowizoryczne projekty.
    __________
    Przycisk ZMIEN!
    tom

  • #13 19 Cze 2003 16:14
    panterka
    Poziom 20  

    Sorki, ze schodze z tematu ale może polecicie mi jakiś namiar na dobry głośniczek niskotonowy, w miare dobrej firmy o takich mniejwięcej parametrach;
    Fs -od 20 do 28 Hz
    Qts- od 0,22 do 0,32
    średnica 12 cali
    moc RMS od 200W do 300W
    z ładnym magneśikiem
    pasmo przenoszenia ''jak najniżej z dołu''
    efektywność około 95 dB
    cena do około 580 zł
    oprócz Tonsila, Tesli, STX ... :P

    :arrow: "A propos głośnika - poszukaj na stronach VIFY, SCAN-SPEAKA, VISATON. Nie są to produkty najtansze, ale bardzo dobre jakościowo."

    szkoda że niema takiego jaki mi jest potrzebny,
    gdzie można w Polsce kupic głośniki; Magnat, Hertz.
    co sądzicie o Beyme

    troszke szukałem ale nic zabardzo nieznalazłem co by mi się spodobało

  • #14 22 Cze 2003 19:49
    Uzi23
    Poziom 10  

    A propos głośnika - poszukaj na stronach VIFY, SCAN-SPEAKA, VISATON. Nie są to produkty najtansze, ale bardzo dobre jakościowo. Co do "labiryntówek" - produkcja potwora z tunelem 12m ruszy lada dzien, jak narazie zastanawiam się gdzie umieścić takie duże pudło. Póki co zrekonstruowałem sub z taniej wieży Panasonic - złączyłem dwa głośniki w układ ISO-BARIC (twarzami do siebie, w przeciwnych fazach), przedlużyłem tunel B-R o ten z drugiej obudowy i muszę Wam powiedzieć że jak na produkt "SAMODZIELNY LOW-END" nadaje się n.p. do kina domowego, czy kompa, a gra niewspółmiernie lepiej niż dwa osobno. ZACHĘCAM tym samym do ciągłych eksperymentów - tylko one mogą zaowocować nową, całkowicie odmienną konstrukcją o idealnych parametrach. Pozdrowionka

  • #15 22 Cze 2003 21:24
    igod
    Poziom 24  

    No cóż, z Twojej wypowiedzi wynika, że konstrukcja i budowa TL jest prosta jak konstrukcja cepa.
    Dostroic do Fs, wrzucić trochę tłumienia i gotowe.

    Nie jest to jednak takie proste jak Ci się wydaje. Przesunięcia fazowe jakie występują w TL są niesamowicie trudne do wyeliminowania, głównie występują przy 100-200Hz. Długość tunelu i wytłumienie muszą być idealnie dobrane żeby to zagrało, to wymaga prób. Jak wykonasz to w amatorskich warunkach "na ucho" to Ci pogratuluję.

  • #16 23 Cze 2003 00:07
    Uzi23
    Poziom 10  

    W zasadzie o te przesunięcia chodzi - nie da się ich uniknąć, a są one bardzo porządane. Cały proces budowy obudowy labiryntowj polega na odpowiednim dobraniu głośnika, długości i powierzchni przekroju tunelu oraz odpowiednim jego wytłumieniu. Zasada działania linii transmisyjnej powoduje, że sygnał akustyczny tylnej strony membrany zmienia fazę podczas przechodzenia przez tunel, co sumując z przednią stroną membrany daje odpowiednie ciśnienie akustyczne. Dla wspomnianego 30 Hz i 3m daje przesunięcie fazowe 90 stopni, przez co wypadkowe promieniowanie zespołu głośnik - wylot tunelu jest identyczne jak tego samego głośnika obudowie zamkniętej nieskończenie wielkiej. W wypadku tej obudowy dla wielokrotności częstotliwości strojenia tunelu pojawiają się schodki. Raz w tunelu mamy przesunięcie powodujące niejako podwojenie skuteczności (głośnik i wylot promieniują w tej samej fazie), w innym przypadku pojawia się mały problem - glośnik i tunel promieniują w przeciwnych fazach i mamy.... dołek. Pierwszego antyrezonansu w zasadzie nie da się usunąć poprzez nawet najdoskonalsze wytłumienie - był jest i chyba zawsze będzie na charakterystyce przenoszenia. Pozostałe w górę pasma są już o wiele łagodniejsze, więc ich wpływ na subiektywną jakość można pominąć. Mało tego, w zależności od wytłumienia można odjąć od długości tunelu 10-20%. Wytłumienie zmniejsza prędkość przepływu powietrza w tunelu, powodując, że jest on akustycznie dłuższy niż wynika to z gołych obliczeń. Stosowanie tunelu dłuższego o te 10% też nie godzi w dobro sprawy - charakterystyka i tak nie będzie już bardziej czy mniej pokrzywiona. Warto stosować długość tunelu dobraną do Fs glośnika - ograniczy to jego amplitudę właśnie przy tej częstotliwości. Z pierwszym zapadem charakterystyki producenci radzą sobie mniejszym głośnikiem nisko-średniotonowym o obudowie zamkniętej którego pasmo przenoszenia odcina się od dolu tak, aby wyrównać tę niedogodność. Ale nie o super liniowość tu chodzi. Głośnik nie zmienia ani Fs, ani Qts, na pracę tunelu nie ma też wpływu Vas. To powoduje dosyć szeroki wybór w głośnikach stosowanych do tej samej obudowy. Jakość basu, powtarzam JAKOŚĆ przy głośniku o Qts <0,5 w labiryncie nie ma sobie równych, a pasmo przenoszenia "w dół" jak narazie - niedoścignione. Dlaczego nie miałbyś spróbować, skoro fabryczne produkcje zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych wzwyż ???? Cos musi w tym być Jeśli masz dobry głośnik o Qts w granicy 0,5 i Fs ~30 Hz skleć takie pudełko, uszczelnij i odpowiednio umieść wytłumienie (ja stosuje wełnę mineralną -rzadko gąbkę), zamontuj głośnik, podłącz do wzmaka i ... zapomnisz że istnieją inne rodzaje skrzynek. Kto raz spróbuje - nie odpuści. Gwarantuje. Pozdrowienia

    --------------------------
    jest i długo oczekiwany programik CAAD który daje możliwość przeliczenie LINII TRANSMISYJNEJ. Można ssać :) Wszelkie spostrzeżenia mile widziane !!! UWAGA PRZY URUCHAMIANIU - UTWORZYĆ OSOBNY KATALOG, TAM WRZUCIĆ I URUCHOMIĆ, INACZEJ BĘDZIE MNÓSTWO POROZRZUCANYCH PLIKÓW polecam też : http://www.t-linespeakers.org/
    ________
    Uzywaj ZMIEN!
    tom

    Załączniki:
  • #17 23 Cze 2003 02:06
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Walka o 20Hz to bezsens - możecie poczytać tutaj: www.mdcs.prv.pl - temat "Czy warto walczyć o niską f3?"

  • #18 23 Cze 2003 10:34
    Uzi23
    Poziom 10  

    Ale pozostają inne aspekty - jak mówisz 20 Hz pewnie nie masz na myśli tylko F3, którą można osiągnąć i w innych typach obudów. Nie warto jeśli tylko o f3 chodzi. Jeśli dochodzi ciekawa, nietuzinkowa konstrukcja, impuls jak z armaty i pasmo poniżej możliwości słuchu to ja pewnie się zachaczę. A wybór należy do Was. Mialem rózne B-R, zamknięte i band-pass, ale teraz wiem jak to powinno grać. Zresztą iście HIGH-END n.p. Cabasse Atlantis to też nie B-R, ze względu na impuls. A poszukajcie czegoś o QUADRAL TITAN. Znani też się w to bawią. Pozdrowienia.

  • #20 23 Cze 2003 17:16
    Uzi23
    Poziom 10  

    Ciekawa konstrukcja, ważne że niepowtarzalna. Kiedyś zastanawiałem się czy nie uda się w ten sposób ograniczyć nierównomierność charakterystyki - jeden z głośników pracuje niejako w obudowie akustycznie krótszej niż drugi. Ale brak dostępu do odpowiedniego pomieszczenia przekreśla możliwość pomiaru charakterystyki (przynajmniej u mnnie), choć można spodziewać się obiecujących rezultatów. Do zobaczenia.

  • #21 23 Cze 2003 21:23
    smakismaki
    Poziom 15  

    stosując jeden głośnik, brak ściętych pod kątem ścianek tworzących tunel i małą ilość wytłumienia uzyskałoby się nieciekawą charakterystykę , ele już przy w/w układzie równomierność , głębia basu i jego szybkość jest na wysokim poziomie i z BR nie ma co porównywać wyników. Opracowałem ukłąd na dwóch tłokach właśnie pod kątem zmniejszenia antyrezonansów, to samo daje ścinanie przegród -długość kanału waha się w sporym zakresie.Ponadto dobór wytłumienia szczególnie w końcowej części kanału stopniowo wytłumia wyższe częstotliwości i wylot tunelu promieniuje najniższe częstotliwości, a więc nie mogą powstać dziury w wyniku sumowania się tych samych częstotliwości ale w przeciwnej fazie.Jeszcze jedna ważna sprawa: tańsze głośniki np.:Tonsila mają dużo wad ,częsć można poprawić jak.:śmiesznie małe magnesy (można dokleić 2-4szt. z podobnych głośników -szczególnie jeśli będą pracować w niezbyt wielkich obudowach i niewielkie otwory w tylnej części kosza - ok. połowa powierzchni membrany (wskazane jest powiększenie, TL ma to szczególnie sens) TL to nie są kolumny dla laików którym imponują silne rezonanse ale dla audiofili, dla których liczy się jakosć basu :)

  • #22 23 Cze 2003 21:26
    dioda5
    Poziom 15  

    A ja mam pytanko, ponoc przy obudowie transmisyjnej nie nalezy zbyt wysoko ciąć pasma bo zaczynaja sie pojawiac jakieś dodatkowe zniekształcenia, czy to prawda to nie wiem, :( a jesli tak to jakie sa "optymalne" granice. :)

  • #23 23 Cze 2003 21:37
    avatar
    Poziom 35  

    a czy obudowy w kształcie muszli slimaka :) są to obudowy transmisyjne ? :)

  • #24 23 Cze 2003 21:50
    smakismaki
    Poziom 15  

    jesli chodzi o Nautilusa-ślimak to jest to linia transmisyjna z zamkniętym wylotem- szkoda, przekrój końcówki kanału nie jest tez imponujący, widocznie ważny był również efekt wizualny, zaletą ślimaka jest brak równoległych powierzchni jak w kolumnach prostopadłościennych i kanał o zmiennej średnicy co praktycznie eleminuje fale stojące) , natomiast jeśli kanał jest otwarty i ma z założenia promieniować to mamy do czynienia z typową obudową labiryntową. Przy dobrze dobranym wytłumieniu głośnik może być cięty wysoko, kanał ma promieniować jedynie najgłębszy bas, tam gdzie efektywność głosnika spada ale prawdę mówiąc to głośniki niskotonowe które badałem ( Tonsile, Visatony, Tesle i inne ) powyżej kilkuset Hz mają duże zniekształcenia objawiające się brzęczeniem membrany -słychać to bardzo wyrażnie przy cięciu stromym filtrem 30dB/okt, na muzyce nie jest to tak odbierane ale znacznie pogarsza odbiór. Poza tym efektywność większości papierowych, polipropylenowych i podobnych głośników już powyżej 200-400 Hz stopniowo rośnie, dlatego ja zalecam zdecydowanie podział nie wyżej jak 300Hz (przy 300 z lekką korekcją) co dotyczy wszystkich rodzajów obudów a nie tylko TL. Stosując wyższy podział trzeba liczyć się z nieco gorszą jakością i wart stosować korekcję do wyrównania efektywności .

  • #25 23 Cze 2003 22:19
    avatar
    Poziom 35  

    dzięki za odpowiedz :) sfoją drogą to ja suba odciąłem korektorem (z komputera) przy 40Hz gra całkiem całkiem ale interesują mnie te obudowy :)

  • #26 24 Cze 2003 01:28
    panterka
    Poziom 20  

    "Dążenie do utrzymania zniekształceń na niskim poziomie wymaga wykorzystania głośnika w tym zakresie czestotliwości, w którym membrana drga w zasadzie jak sztywny tłok (tzn. "nie dzieli się'')
    maksymalna średnica membrany w zależności od częstotliwości, przy spełnieniu tego warunku."
    głośnik 20cm (średnica membrany ~16cm) f odcięcia mniejsza niż 1100Hz
    głośnik 25cm (średnica membrany ~20cm) f odcięcia mniejsza niż 750Hz
    głośnik 30cm (średnica membrany ~24cm) f odcięcia mniejsza niż 600Hz
    głośnik 38cm (średnica membrany ~32 cm) f odcięcia mniejsza niż 470Hz
    głośnik 46cm (średnica membrany ~39cm) f odcięcia mniejsza niż 320Hz
    dane w przyblirzeniu, zaczerpnięte z książki

  • #27 09 Lip 2003 11:39
    karp
    Poziom 10  

    a mam takie pytanko :
    Jak by wyszła tesla arn 312 w labiryncie ??

    Jakie musiały być (przybliżone) wymiary i jak by wyglądało dolne pasmo (20hz i niżej) oraz impuls

  • #28 09 Lip 2003 16:54
    qrchakos
    Poziom 20  

    Hmmm, interesujące. Właśnie zabieram się za budowę subwoofera na ARN-226. Więc wysokość potrzebna mi jest raczej mniejsza niż 1m. no i większa szerokość, niż w pełno zakresowej kolumnie. No ale tunel 3m. Muszę trochę pokombinować ;) żeby go jakoś upchać.

  • #29 09 Lip 2003 21:39
    Uzi23
    Poziom 10  

    karp napisał:
    a mam takie pytanko :
    Jak by wyszła tesla arn 312 w labiryncie ??

    Jakie musiały być (przybliżone) wymiary i jak by wyglądało dolne pasmo (20hz i niżej) oraz impuls


    Myślę że pasmo poniżej poniżej 20 Hz słuzy jedynie do trzęsienia ziemią :), ale przy głośniku o niskiej dobroci uda się uzyskać bardzo, ale to bardzo dobry impuls, a z charakterystyki wynika, że głośnik powinien dobrze przenosić od około 25-30 Hz przy mocno wytłumionym tunelu o długości 2,8 m. wymiary obudowy: wysokość 1,5m szerokość jak glośnik i głębokośc w granicach 50-55 cm, poprzeczna przegroda w środku pozostawiająca na dole kolumny wolną przestrzeń o wysokości około 15 cm ("załamanie" tunelu, nie wytłumiać zbyt silnie dolnej ścianki aby nie ograniczać ruchu powietrza !!!), głośnik na górze przedniej ścianki, wylot z tyłu u góry, oczywiście całość bardzo mocno skręcona i każda ścianka uszczelniona, najlepiej czymś a'la silikon :) Pytanka kierować na uzi23(malpa)poczta.onet.pl , bo mam teraz baaaardzo duzo pracy i niestety mało wolnego czasu, więc na odpowiedź czasami trzeba będzie kilka dni poczekać. Pozdrawiam !!!

  • #30 11 Lip 2003 22:35
    karp
    Poziom 10  

    Witam

    Na początek parametry :) :
    Qts : 0,29
    Qms : 2,30
    Qes : 0,33
    SPL : 90 dB
    Vas : 203 l
    Fs : 22 Hz
    Pasmo od 20 do 1000 hz (ale ja itak wykorzystam od 60 w dół)
    Moc rms – 100W / max 300W

    To ma być moooocny sub tylko do kina domowego dla pokoju 37m^2 (stąd zainteresowanie labiryntami )
    jeśli chodzi o trzęsienia ziemi to bardzo je lubie :) i zdaję sobie z nich sprawę , chcę wyciągnąć z tego głośnika ok.18-19 hz przy spadku nie większym niż 3 db ( no ale jeśli się nie da to trudno) nie chcę dawać go do EBS-u bo mam impuls 35 ms więc masakra a w bandpasie dochodzi do 46 ms no a do zamkniętej nie dam bo kiepsko z niskimi częstotliwościami

    *aha przedewszystkim to dopiero przymiarka do projektowania bo nawet pokój (te 37m^2) jeszcze nie istnieje (na razie tylko gołe ściany więc zanim się go wykończy to minie jeszcze rok :) )

    No i chyba napisałem czego oczekuję :) Mam nadzieję że mi doradzisz jaką obudowę zastosować (pewnie że labirynt ale jaki )

    Za odpowiedzi wielkie dzięki

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME