X

Ursus C-330/C-360 stacyjka/alternator

19 Jul 2006 21:56 PIpilot_hsc
  • #1 19 Jul 2006 21:56
    pilot_hsc
    Level 14  
    Positive voted Helpful post? (+46)
    Ponizej schemat elektryczny niecalej deski rozdzielczej od C-330. Po środku jest stacyjka. Chodzi mi o to ktore piny z ktorymi sie zwieraja, a które rozwieraja jesli:
    1. wcisniemy kluczyk do stacyjki
    2. zaczniemy nim krecic (wlaczamy wtedy swiatla)...

    Ursus C-330/C-360 stacyjka/alternator
  • Helpful post
    #2 19 Jul 2006 22:17
    mikidj
    Level 11  
    Positive voted Helpful post? (+8)
    helo

    30 prąd stały obydwa zwarte
    po wciśnięciu kluczyka do 30 dołączone zostaje 15 i 54
    w pozycji 1 połączone są 15/54 i osobnym obwodem 58/57
    w pozycji 2 15/54 58 odłączone zostaje 57 a dołączone 56a
    pozycja 3 15/54 58 odłącza 56a a łączy 56 b

    i opis
    30 + stały
    15/54 + za kluczykiem
    58 pozycyjne tył
    57 pozycyjne przód
    56a mijania
    56b drogowe

    pozdrawiam
  • #3 19 Jul 2006 22:21
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (-1)
    Wielkie dzieki - poszly punkty. A tak na marginesie to skad o tym wiesz? bo ze schematu raczej tego nie mozna wywnioskowac...

    I jeszcze jedno pytanko co oznaczaja litery przy przewodach. Bo nie pasuja mi zeby to byly nazwy kolorow...
  • Helpful post
    #4 19 Jul 2006 22:36
    henx
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    oznaczenia kolorów:
    c - czarny, k - czerwony, n - niebieski, o - brązowy, s - szary, t - zielony, z - żółty
    tak jest w legendzie do schematu

    Niestety nie każda instalcja jest tak wykonana, że są kolory zgodne ze schematem. Nowa zakupiona do wymiany może mieć inne kolory poszczególnych kabli.
  • #5 20 Jul 2006 11:19
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    A jest mozliwe zeby przy zamontowanym alternatorze w C-330 "+" byl dalej na obudowie?
    Standardowo w starszych C-330 z pradnicą "+" byl na masie, ale z tego co wiem to przy zamontowaniu alternatora nalezy zmienic biegunowosc. Koledze ktos przerobil instalacje na alternator i sprawdzalem ze nie ma zmienionej biegunowosci - dalej ma "+" na masie... mozliwe jest to?
  • #6 20 Jul 2006 12:27
    henx
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    przeanalizuj schemat z tego tematu
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=72995&highlight=
    widzisz, że masz masę na obudowie alternatora i jak chcesz podpiąc plus akumulatora do masy altenatora?
    zmień biegunowość
  • Helpful post
    #7 20 Jul 2006 12:42
    dasko
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Z tego co sie orientuje byly wersje z alternatorem i z (+) na masie tak ze nie do konca pewne ze musi byc minus to zalezy od wersji alternatora bo dla rozrusznika jest wszystko jedno czy bedzie plus czy minus na masie.
  • #8 20 Jul 2006 20:45
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    henx wrote:
    przeanalizuj schemat z tego tematu
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=72995&highlight=
    widzisz, że masz masę na obudowie alternatora i jak chcesz podpiąc plus akumulatora do masy altenatora?
    zmień biegunowość


    no ok, ale koledze ktos robil instalacje i wlasnie ma zalozony alternator i "+" na masie. Wynika z tego ze musi miec taki alternator ze plus jest na obudowie tak jak pisze w poprzednim poscie dasko... spotkal sie ktos jeszcze z takimi alternatorami ??
  • #9 20 Jul 2006 23:44
    karol99
    Level 13  
    Helpful post? (+1)
    Wystarczy zmienić biegunowość aku i wszystko będzie ok.Rozrusznik kręci normalnie.
    Ja tak zrobiłem i jest ok.
    Dałem alternator od poldka z wbudowanym regulatorem do trzydiestki.
  • #10 22 Jul 2006 10:24
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Positive voted Helpful post? (+12)
    Zamieszczam schemat elektryczny do C-330 oraz do C-360 bo otrzymalem kilkanascie maili z prosba o podeslanie...

    1. Schemat elektryczny Ursus C-330
  • #11 22 Jul 2006 10:25
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (+5)
    2. Schemat elektryczny Ursus C-360
  • Helpful post
    #12 22 Jul 2006 10:29
    Mireq
    Level 13  
    Helpful post? (+2)
    mikidj wrote:
    helo
    30 prąd stały obydwa zwarte
    po wciśnięciu kluczyka do 30 dołączone zostaje 15 i 54
    w pozycji 1 połączone są 15/54 i osobnym obwodem 58/57
    w pozycji 2 15/54 58 odłączone zostaje 57 a dołączone 56a
    pozycja 3 15/54 58 odłącza 56a a łączy 56 b

    i opis
    30 + stały
    15/54 + za kluczykiem
    58 pozycyjne tył
    57 pozycyjne przód
    56a mijania
    56b drogowe
    pozdrawiam

    piszesz ze 57 to pozycyjne przód, a zauważ że 57 na schemacie nie jest do niczego podpiety... jak to w koncu jest ?
  • #13 22 Jul 2006 20:45
    mikidj
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    nie jest on podpięty ponieważ w większości instalacji jest on nieużywany
    jest to styk na którym zasilanie znajduje się tylko w pozycji 1 po przełączeniu na inną pozycje jest on odłączany jest on uzywany tylko w fabrycznie zamontowanej instalacji
  • #14 23 Jul 2006 13:31
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jeszcze mam pytanko odnosnie rozrusznika w C-330. Jak probuje zapalic to slychac stukniecie (wyglada na to ze automat zatrybil), ale rozrusznik nie kreci. Dopiero co którąś tak samo wyglądającą próbe udaje sie zakrecić rozrusznikiem i opdalić ciagnik. Akumulator jest naladowany. Co jest nie tak?
  • #15 23 Jul 2006 15:40
    szymtro
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jak słychać stukniecie to jeszcze nic nie świadczy. Czy jak odpalasz z tzw klucza (zwarcie elektromagnesu) to kręci zawsze?
  • #16 23 Jul 2006 22:14
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    W alternatorze wystarczy zamienić diody z obudowy na diody z tarczy i wzbudzenia odwrotnie wlutować i elektroniczne regulatory odpadają pozostają mechaniczne. Ale lepiej zmienić bieguny akku na bardziej LUDZKIE to i radio można podpiąć!
  • #17 24 Jul 2006 22:02
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam jeszcze pytanie odnosnie tego wlacznika podgrzewania swiec i odpalania w trzydziestce. Otoz sa tam 3 styki oraz pod spodem ta krzywa wajcha, ktora mozna krecic na dwie pozycje. Moglby mi ktos powiedziec ktore styki sa zwarte w pierwszej, ktore w drugiej pozycji. Mam swoje podejrzenia i wydaje mi sie ze u mnie ten wylacznik jest uszkodzony, ale wole sie upewnic, ktore on styki zwiera w danej pozycji...
  • #18 25 Jul 2006 09:47
    zetorek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Do Fachmana.
    W jednej ze swych wypowiedzi mówiłeś coś o alternatorach białoruskich. Ja mam T25 Władimirec (rosyjski ciągnik rolniczy) z rosyjskim alternatorem a alternator nie ma w swej konstrukcji szczotek. Nie ma też na nim oryginalnego regulatora napięcia .Załączony jest regulator chyba od 125p RC12 . zacisk 67 tego regulatora jest połączony z zaciskiem altern. do którego jest doprowadzony przewód z zacisku zasilającego przekaźnik rozrusznika i podłączony jest przewód wychodzący z wnętrza alternatora. Zacisk 15 regulatora jest dołączony do zacisku alter. gdzie podłączone są dwa przewody z wnętrza alternatora. Nie wiem czy jest to włąściwe połączenie lampka kontrolna gaśnie tak jak trzeba , amperomierz też wychyla się na +, ale mnie się wydaje, że coś jest nie tak, gdyż akumulatory są niedołaodowane. Czy aby stwierdzić ile diod ma ten alternator to muszę go rozebrać na elementy pierwsze ? Załłożyłem do tego alternatora regulator elektroniczny na 6 diod to aby lampka gasła musiałem zamienić miejscami zaciski 15 i 67 na regulatorze, jakiś czas to pracowało ale w końcu regulator wysiadł. Czy czeka mnie wymiana alternatora na polski ?
  • #19 25 Jul 2006 09:53
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Helpful post? (0)
    Mam od Białoruśki i tam z tyłu są diody widoczne i nie trzeba go rozbabrywać do goła , podchodzi regulator elektroniczny od 126p. Alternator długi czerwony. W białoruśce pracuje teraz od 125p i jest dużo wydajniejszy prądowo od oryginalnego ruska.
  • #20 26 Jul 2006 17:03
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    szymtro wrote:
    Jak słychać stukniecie to jeszcze nic nie świadczy. Czy jak odpalasz z tzw klucza (zwarcie elektromagnesu) to kręci zawsze?

    tez nie kreci zawsze...
  • #21 26 Jul 2006 19:41
    szymtro
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    To by znaczyło że zawieszaja się szczotki komutatora labo jedna z nich. Tak czy tak rozebrać, wyczyścić i obejrzeć co się zużyło.
  • #22 27 Jul 2006 09:01
    Henry12
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    W wypadku jak rozrusznik nie kręci za każdym razem przyczyną może być zawieszanie szczotek jak napisał poprzednik ,a także nadpalone lub zabrudzone styki wyłącznika elektromagnetycznego .Na szczotki z reguły wystarcza w celu sprawdzenia lekkie ostukanie trzonkiem młotka ,a najlepiej rozebrać .Zacisk stacyjki 57 był potrzebny gdy światła pozycyjne były tylko w przednich lampach np 40 po włączeniu mijania nie były potrzebne . Lampy pozycyjne na błotnikach muszą świecić cały czas i są podłączone tak jak tylne .Uszanowanie !
  • #23 27 Jul 2006 09:12
    pilot_hsc
    Level 14  
    Topic author Helpful post? (0)
    Heny12 wrote:
    W wypadku jak rozrusznik nie kręci za każdym razem przyczyną może być zawieszanie szczotek jak napisał poprzednik ,a także nadpalone lub zabrudzone styki wyłącznika elektromagnetycznego .Na szczotki z reguły wystarcza w celu sprawdzenia lekkie ostukanie trzonkiem młotka ,a najlepiej rozebrać .Zacisk stacyjki 57 był potrzebny gdy światła pozycyjne były tylko w przednich lampach np 40 po włączeniu mijania nie były potrzebne . Lampy pozycyjne na błotnikach muszą świecić cały czas i są podłączone tak jak tylne .Uszanowanie !

    Dzisiaj zwrocilem uwage, ze przy naciskaniu na starter lekko przygasaja kontrolki, ale nie gasna...
  • #24 27 Jul 2006 13:57
    Henry12
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Jeśli na przygasanie lampek nie mają wpływu świece żarowe to przyczyną może być ; -komutator przybrudzony z wystającą izolacją lub nadpaleniami -tulejki wirnika który może obcierać o stojan .Trzeba rozebrać i sprawdzić .W niektórych wypadkach może być uszkodzona izolacja styków głównych w elektromagnesie ,wtedy najlepiej spróbować na sprawnym lub odłączyć a przewodem z akumulatora dotknąć do odłączonego przewodu lub płaskownika łączącego elektromagnes z rozrusznikiem .Nie dotknąć do masy ! Powodzenia !
  • #25 06 Aug 2006 13:11
    Mireq
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    pilot_hsc wrote:
    2. Schemat elektryczny Ursus C-360

    czemu na tym schemacie od C-360 polaczenie od rozrusznika do regulatora i do pradnicy jest narysowane przerywana linia?
  • #26 27 Oct 2006 22:37
    IREKG
    Level 19  
    Helpful post? (+1)
    Sciągnołem schemat c330 wrzucony tu przez pilot_hsc a tam jest do c-360, czy ktoś ściągał ten drugi plik do c-360 co tam jest ? bo niechcę znów tracić 2 punkty
  • #27 12 Nov 2006 00:03
    elektr.sa
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    fajne są te ruskie alternatory,dobrze chodzą na regulatorze od maluszka i bardzo mało awaryjne.jedyna niedogodność to jest to że lekko się jzrzy kontrolka ładowania przy założeniu regulatora elekronicznego
  • #28 15 Jan 2007 00:12
    kropunia2
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    jak podłączyć prądnice i regulator napięcia w c-330z plusem na mase ściągnołem stąd schematy ale każdy ma minus na masie i nie wiem
  • #29 15 Jan 2007 10:07
    kropunia2
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    dziękuję ale czy rozrusznik będzie działał normalnie po przełączeniu biegunów
  • #30 15 Jan 2007 10:14
    PICIA
    Level 33  
    Helpful post? (0)
    kropunia2 wrote:
    dziękuję ale czy rozrusznik będzie działał normalnie po przełączeniu biegunów

    tak będzie działał bez problemów-taki sam kierunek obrotów
    ps
    obroty by się zmieniły wtedy jakbyć poprzekładał uzwojenia w środku rozrusznika
  Search 4 million + Products
Browse Products