X

T25 Władimirec - regulator w ciągniku

23 Jul 2006 14:53 ZEzetorek
  • #1 23 Jul 2006 14:53
    zetorek
    Level 9  
    Helpful post? (-1)
    Zastosowany jest rosyjski alternator bez szczotek, jak podłączyć do niego regulator napięcia RC12, lub RA2/B. Z instalacji gruby czerwony przewód jest podłączony do zacisku śrubowego, od przekaźnika rozrusznika przewód koloru niebieskiego jest dołączony do zacisku alternatora, i z tego zacisku wyprowadzony jest też przewód koloru niebieskiego wolny z wnętrza alternatora są wyprowadzone na trzeci zacisk 2 przewody i ztego zacisku jest też wyprowadzony wolny przewód koloru czerwonego. Domyślam się, że te przewody powinny być załączone do regulatora napięcia gdyż wg rysunku na instrukcji w miejscu gdzie są wolne przewody na zaciskach był montowany elektroniczny regulator napięcia ale został przez poprzedniego użytkownika zdjęty. Jak dpodłączyć te wolne przewody do ww regulatora - gdyż takimi dysponuję.
  • #2 23 Jul 2006 15:13
    janek1815
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    nie podpowiem ci za wiele ale tam uzwojenie wzbudzenia jest wyprowadzone na te wlasnie zaciski nie ma polaczenia ani z plusem ani z minusem . Ja zamiast tego alternatora zalozylem od poloneza 12v/55A i mam swiety spokoj i tobie tez tak radze. Co do oryginalnych regulatorow to probowalem kupic dwie sztuki i obie byly wadliwe.
  • #3 28 Apr 2014 14:24
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Żeby nie zakładać nowego tematu odświeżę starego kotleta i się podepnę. Ciągnik Wladimirec T25, kupiony kilka dni temu. Objaw to brak ładowania akumulatora.
    Na pierwszej fotce żółtą strzałką zaznaczyłem gdzie był czerwony kabelek z "oczkiem" na końcu, na którym po odpaleniu ciągnika pojawiało się aż 23V.! Kabelek dyndał nigdzie nie podłączony, więc go wywaliłem całkiem, żeby nie było jakiegoś spięcia. Cały regulator dyndał przymocowany do masy jakimś drutem. Teraz jest bezpieczny na śrubce.
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku




    Zaznaczone czerwoną strzałką gdzie na alternatorze także pojawiało się 23V.!
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku


    I mam pytanie:
    -czy regulator napięcia jest padnięty i ktoś odłączył kabelek, żeby nie gotowało akumulatora?
    -czy też uszkodzony jest sam alternator?

    Jeżeli to regulator napięcia, to oczywiście kupić nowy (ok.50zł.w sklepie) i podłączając go - gdzie wpiąć ten kabelek z oczkiem z zacisku zaznaczonego żółtą strzałką?
  • #4 28 Apr 2014 14:29
    andrzej20001
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Lepiej przerobić na regulator z 126p/Polonez.O oczku za 0,50PLN nie wspomnę.
  • #5 28 Apr 2014 14:54
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    andrzej20001 wrote:
    Lepiej przerobić na regulator z 126p/Polonez.O oczku za 0,50PLN nie wspomnę.

    Więc alternator jest sprawny, nie martwić się tym napięciem 23V?
    Oczywiście oczko będzie :) - tak "od chłopa" ciągnik był kupiony -wszelkie druciarstwo sukcesywnie usuwam.
    Jak to ew. przerobić na 126p/Polonez, jaki regulator polecacie i jak to wszystko podłączyć do kupy?

    Taki może być?
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku


    czy taki?
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku


    Który zacisk/kabel do czego podpiąć?
    A może ten alternator ma wbudowany regulator napięcia, który jest uszkodzony?
  • #6 28 Apr 2014 16:02
    andrzej20001
    Level 39  
    Helpful post? (0)
    Ten z 1 linku. Wywalasz to co masz pod deklem i łączysz żółty przewód regulatora ze śrubą do której idą 2 przewody z wnętrza alternatora. Zielony ze śrubą gdzie idzie jeden. Masa do regulatora dodatkowym przewodem lub przykręcasz do obudowy. Wygląda nieciekawie ale działa doskonale.I zmień baterię w mierniku bo w te 23V to ja nie wierzę. :)
  • #7 28 Apr 2014 21:50
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    andrzej20001 wrote:
    Ten z 1 linku. Wywalasz to co masz pod deklem i łączysz żółty przewód regulatora
    Czy chodzi ci o żółtą strzałkę?
    Nigdzie nie ma żółtego przewodu...

    andrzej20001 wrote:
    ze śrubą do której idą 2 przewody z wnętrza alternatora.

    czyli te 2 przewody mam zmostkować???...


    andrzej20001 wrote:
    Zielony ze śrubą gdzie idzie jeden.

    czy chodzi ci o niebieski przewód?
    Uwierz, że miernik dobrze wskazuje, sprawdziłem go jeszcze raz dzisiaj.

    Mógłbyś jeszcze raz wytłumaczyć to co wyżej napisałeś, gdyż większość kolorów się nie zgadza :)
  • #8 29 Apr 2014 09:16
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Czy do alternatora są przypięte tylko te dwa przewody -niebieski i czerwony ,czy przypadkiem nie wychodzą jakieś przewody z boku.Na regulatorze zaznaczyłeś strzałką wolny zacisk który jest oznaczony jako napięcie zmienne tak jak zacisk do którego masz podłączony przewód niebieski.
  • #9 29 Apr 2014 10:12
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    nikusert wrote:
    Witam
    Czy do alternatora są przypięte tylko te dwa przewody -niebieski i czerwony ,czy przypadkiem nie wychodzą jakieś przewody z boku.Na regulatorze zaznaczyłeś strzałką wolny zacisk który jest oznaczony jako napięcie zmienne tak jak zacisk do którego masz podłączony przewód niebieski.


    Tak, tylko te dwa. Pod spodem alternatora (zaznaczyłem na zielono) leci wiązka kabli do świateł przednich.
    Więc skoro na regulatorze i alternatorze zmierzyłem napięcie zmienne-a miernik był nastawiony na napięcie stałe - to raczej zawyżył wartość i stąd wyszło 23V, na mój rozum...


    T25 Władimirec - regulator w ciągniku
  • #10 29 Apr 2014 11:14
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Mam jeszcze pytanie na którym przewodzie przy alternatorze masz zasilanie stałe.Po przekroju i kolorze wygląda że powinno być na przewodzie czerwonym. Jezeli tak, to ten przewód powinien być podłączony w miejsce przewodu niebieskiego,czyli do zacisku B.Ten przewód niebieski powinien być na zacisku D.n z pewnością idzie do regulatora.Coś nie pasuje(moja opinia,miałem do czynienia z Radzieckimi wynalazkami),wygląda że jest nie z tego alternatora.Co masz na przewodzie lub gdzie idzie przewód biały na środkowym zacisku regulatora.Druga sprawa czy przypadkiem (jak będziesz miał zdjętą obudowę )ten alternator nie posiada regulatora wbudowanego .Z lewej strony alternatora jest mała śrubka w osłonie bodajże gumowej ,czy nie jest to do nastawy ładowania (może się mylę,trochę odległe zdjęcie),lato -zima.Często regulatory miały taką opcję.
  • #11 29 Apr 2014 11:35
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    nikusert wrote:
    Mam jeszcze pytanie na którym przewodzie przy alternatorze masz zasilanie stałe.Po przekroju i kolorze wygląda że powinno być na przewodzie czerwonym. Jezeli tak, to ten przewód powinien być podłączony w miejsce przewodu niebieskiego,czyli do zacisku B.

    Tak mi się też wydaje, że do B. Nie jestem w stanie teraz zweryfikować, jutro będę u teścia to sprawdzę na którym jest zasilanie. I sprawdzę ten rozrusznik dokładnie-rozbiorę i wkleję fotki, rzeczywiście może ta śrubka jest do regulacji, ale z tego co wyczytałem w instrukcji, to regulacja lato/zima jest w regulatorze napięcia (tym zewnętrznym). A czy to na pewno jest alternator, może to jeszcze stara ruska prądnica?
  • #12 29 Apr 2014 12:28
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    O takim wyglądzie były alternatory (naprawiałem takie dawno dawno temu),tylko tył miały inny.Regulatory Radzieckie montowane na zewnątrz miały często opcję lato -zima.Alternatory w wbudowanym regulatorem też spotykałem z tą regulacją.
  • #13 29 Apr 2014 14:29
    mtracz
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    To na pewno jest alternator tylko że 6 diodowy, ale już z wbudowanym regulatorem napięcia.
    Element ze zdjęcia PB1 to nie regulator, a przekaźnik kontrolki ładowania i jednocześnie przekaźnik blokady rozruchu, czyli nie pozwoli ponownie uruchomić rozrusznika gdy ciągnik pracuje - jest ładowanie.
    Przewody na alternatorze zamienione miejscami.
    Napięcie 23V to najprawdopodobniej praca alternatora bez obciążenia czyli zamienione przewody.
    Jaki jest rocznik ciągnika?
    Ten alternator to zapewne jakaś przejściówka miedzy modelami- czytaj udoskonalenie.
  • #14 29 Apr 2014 15:02
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    mtracz wrote:
    To na pewno jest alternator tylko że 6 diodowy, ale już z wbudowanym regulatorem napięcia.
    Element ze zdjęcia PB1 to nie regulator, a przekaźnik kontrolki ładowania i jednocześnie przekaźnik blokady rozruchu, czyli nie pozwoli ponownie uruchomić rozrusznika gdy ciągnik pracuje - jest ładowanie.
    Przewody na alternatorze zamienione miejscami.
    Napięcie 23V to najprawdopodobniej praca alternatora bez obciążenia czyli zamienione przewody.
    Jaki jest rocznik ciągnika?
    Ten alternator to zapewne jakaś przejściówka miedzy modelami- czytaj udoskonalenie.


    Wszystko staje się jasne :) Zamienię przewody na alternatorze miejscami (pod warunkiem, że czerwony idzie prosto do akumulatora???) i dam znać, co się dzieje. Rok prod. ciągnika 1982
  • #15 29 Apr 2014 22:46
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    nikusert wrote:
    Po przekroju i kolorze wygląda że powinno być na przewodzie czerwonym. Jezeli tak, to ten przewód powinien być podłączony w miejsce przewodu niebieskiego,czyli do zacisku B.Ten przewód niebieski powinien być na zacisku D.

    To właśnie pisałem wcześniej ,przewód ŁK(prawy skrajny)to prawdopodobnie przewód od kontrolki ładowania.Odłącz go i przyłóż na masę i zobacz czy kontrolka świeci.Jeżeli tak, to połącz go z niebieskim który jest (sprawdź) przewodem od alternatora.
  • #16 02 May 2014 08:53
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Pierwsza fotka-strzałka pokazuje nadtopiony styk od diody oraz nadpalony element elektroniczny - chyba rezystor. Kółkiem zaznaczyłem bardzo kiepski i nadpalony styk do diody - wszystkie 3 bardzo były skorodowane. Jest to więc wersja alternatora 3 -diodowa.
    Po przeczyszczeniu styków i przełożeniu kabli na alternatorze zaczął strasznie mocno ładować. Po ok. 2 min. pracy silnika z 12.5V było już ponad 15V. Amperomierz wychylał się na sam koniec pola dodatniego. Kontrolka ładowania nadal świeciła, nawet nie mrugała. Wygląda teraz, że alternator działa, ale przeładowuje-więc regulator jest chyba do wymiany.
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku T25 Władimirec - regulator w ciągniku T25 Władimirec - regulator w ciągniku




    nikusert wrote:
    przewód ŁK(prawy skrajny)to prawdopodobnie przewód od kontrolki ładowania.Odłącz go i przyłóż na masę i zobacz czy kontrolka świeci.Jeżeli tak, to połącz go z niebieskim który jest (sprawdź) przewodem od alternatora.


    Mam przyłożyć ten niebieski przewód od alternatora na masę i obserwować kontrolkę ładowania-dobrze rozumiem?
  • #17 02 May 2014 13:54
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    majster222 wrote:
    Jest to więc wersja alternatora 3 -diodowa.

    Nie było, nie ma i nie będzie alternatorów 3-diodowych. Te trzy które widzisz to diody wzbudzenia, diody główne są po przeciwnej stronie od koła pasowego. Przez błędne podłączenie, diody wzbudzenia się usmażyły.
  • #18 03 May 2014 17:25
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    krzysiek7 wrote:
    Te trzy które widzisz to diody wzbudzenia, diody główne są po przeciwnej stronie od koła pasowego.

    Myślę że jesteś w błędzie ,te diody będą diodami dodatnimi mostka prostowniczego.Minusowe jak dobrze pamiętam są jak pisze Kolega Krzysiek7, po drugiej stronie.Ten alternator nie będzie miał diod wzbudzenia,tylko zasilanie wzbudzenia ma po kluczyku.

    Dodano po 4 [godziny] 3 [minuty]:

    Lewa śruba z przewodem czerwonym jest zasilaniem stałym (z rozrusznika,akumulatora),natomiast przewód niebieski to zasilanie +15,czyli po kluczyku.Alternator nie posiada wyjścia na kontrolkę.Podobnie były zbudowane alternatory do Łaza lub Wołgi.Z lewej śrubka jest pewnie regulacją ładowania lato-zima.
  • #19 03 May 2014 21:30
    krzysiek7
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    nikusert wrote:
    Myślę że jesteś w błędzie ,te diody będą diodami dodatnimi mostka prostowniczego.

    Nie jestem w błędzie, z przeciwnej strony jest 6 diod.
  • #20 03 May 2014 23:09
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Trochę mocne diody jak na wzbudzenie,bardziej wyglądają na główne.Alternator jest podobny jak z Białoruśki,tylko on tył ma inny,bo tam występował regulator osobno montowany.Racją jest że mostki prostownicze były od przodu.Pewnie jednak masz rację.

    Dodano po 1 [minuty]:

    To w takim razie do tego zacisku będzie podłączona kontrolka ładowania.
  • #21 04 May 2014 19:30
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Dziękuję wszystkim za przydatne wskazówki podpowiedzi.
    Zastanawiam się, czy reanimować ten zabytkowy alternator, czy wstawić nowy, Rosyjski z gwarancją? Na serwisach aukcyjnych można kupić oryginalny za ok. 160zł., ale boję się, że części mogą być trudno osiągalne do niego.


    Łożysko zaczyna być słychać, ale jeszcze trochę pokręci (włodek używany będzie sporadycznie). Samego regulatora napięcia (płytki) nie mogę znaleźć, nie wiem, czy diody nie są uszkodzone?
    Czy można do tego alternatora dołożyć dodatkowo zewnętrzny reg. napięcia, np. taki z postu powyżej (z dn. 28 Kwi 2014 14:54)?
    Czy wymienić na alternator z polneza?
  • #22 05 May 2014 17:06
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Możesz zastosować taki ROLNEX - REGULATOR NAPIĘCIA RR362 PP362 T25 T-25
    lub inny.Jeżeli masz z Poloneza,a mocowanie i koło pasowe będzie pasować ,to czemu nie.Stary można posprawdzać ,łożyska wymienić ,przerobić na zewnętrzny regulator i po problemie.
  • #23 05 May 2014 18:16
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Te regulatory są dostępne. Są też ich schematy. W tej chwili alternator nadaje się do gruntownego sprawdzenia. Jednak jeśli słychać łożyska, to może być problem, bo w tym alternatorze siedzą łożyska średnicami odpowiadające bodajże 6203, ale za to prawie o połowę od niego szersze. Swojego czasu były bardzo trudno osiągalne.
  • #24 05 May 2014 22:19
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    nikusert wrote:
    Możesz zastosować taki ROLNEX - REGULATOR NAPIĘCIA RR362 PP362 T25 T-25

    Najbardziej bym się skłaniał do wymiany regulatora. Oprócz masy, jak go wpiąć do mojej instalacji-tzn. do alternatora z dwoma wyjściami? Wpiąć szeregowo pod niebieski kabelek-widoczny na zdj.powyżej?

    Błażej wrote:
    Te regulatory są dostępne. Są też ich schematy. W tej chwili alternator nadaje się do gruntownego sprawdzenia. Jednak jeśli słychać łożyska, to może być problem, bo w tym alternatorze siedzą łożyska średnicami odpowiadające bodajże 6203, ale za to prawie o połowę od niego szersze. Swojego czasu były bardzo trudno osiągalne.

    Masz na myśli ten orginalny -jak w moim alternatorze, czy RR362 Pp362 jak pisał "nikusert"?
    Ew. z łożyskami nie powinno być chyba problemu.

    Teść gdzieś wynalazł w garażu taki regulator od C-360. Będzie na tym działał alternator prawidłowo?
    T25 Władimirec - regulator w ciągniku

    Znalazłem w końcu samą płytkę orginalną:
    http://www.sklep.mizar.com.pl/plytka-alternatora-t25-46673701-p-4662.html
  • #25 06 May 2014 06:17
    nikusert
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Ten regulator z C360 to oczywiście że nie ,płytka tak.Ten co Ja podawałem też jest bardzo dobry tylko wymaga lekkiej przeróbki alternatora.
  • #26 16 Jun 2014 08:55
    majster222
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Dostałem samą płytkę. W lokalnym sklepie rolniczym. Trzeba było tylko poczekać tydzień na dostawę. Całe 11zł. Płytkę wymieniłem, styk na diodach poprawiłem. Wyjścia z alternatora oczywiście były zamienione. Dzięki koledze "mtracz", (oby więcej takich ludzi :) ) prawidłowo podłączyłem kontrolkę ładowania, która ciągle świeciła.
    Post z: 28 Kwi 2014 14:24
    Z prawej strony jeden z górnych kabli (ten co idzie do kontrolki) trzeba było odciąć i przełożyć go do dolnego zacisku (niebieskiego-z alternatora). Napięcie na akumulatorze przy włączonym silniku - bez obciążenia waha się teraz ok. 13.8-14.1V Ze światłami 13.6-13.8V.
    Chętnie podarowałbym jakieś punkty tym co pomogli, ale niestety nie jestem autorem tematu. Jeszcze raz wszystkim dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
  • #27 05 Aug 2014 21:40
    hubertus0411
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Witam! W t 25 znikło ładowanie a z nim możliwość zapalania z kluczyka. Regulator w alternatorze wymieniony lecz to nic nie dało. Gdy dotknę kablem od masy przy alternatorze do maski ciągnika wtedy odpali z kluczyka. w czym jest problem? Z góry dziękuje za odpowiedzi.
  • #28 05 Aug 2014 22:12
    mtracz
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Uszkodzone wzbudzenie w alternatorze.
    Cewka wzbudzająca ma przerwę lub jej połączenia.
    Oczywiście mówimy o oryginalnym alternatorze.
    W innym były by to zapewne szczotki.
  • #29 05 Aug 2014 22:33
    hubertus0411
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Alternator oryginalny. Jutro zobaczę i dam odpowiedź.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products