Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

life27 30 Sie 2006 00:33 39992 23
  • Witam

    To moja pierwsza konstrukcja audio. Pomysł zaczerpnąłem z istniejącej już konstrukcji kolegi devolta. Dlatego wykonany przeze mnie subwoofer jest bardzo podobny do Jego. Nawet ta sama wykładzina ale to czysty przypadek (akurat mam kilka metrów kw. luzem a jest to wykładzina remontowa)

    Założyłem ten wątek żeby się pochwalić i przy okazji żeby opisać krok po kroku jak zrobić taki lub podobny subwoofer od A do Z czyli od wyboru podzespołów elektronicznych po wybór materiału wykończeniowego.
    Chciałbym opisać tu też wszystkie problemy na które napotkałem po drodze, a których nikt nie porusza bo są to banalne nierzadko rzeczy.

    Będę uzupełniał wątek sukcesywnie bo nie chce pisać teraz jednego wielkiego elaboratu bo sam nie lubie takich czytać :)

    specyfikacja subka:
    - przetwornica DC/DC autorstwa irka2 (PCB - AVT)
    - 2 wzmacniacze oprte na TDA 7294 (PCB i schematy - AVT)
    - filtr dolnoprzepustowy (popularny na elektordzie 20_100hz_single)
    - 2 głośniki Alphard LW800 8" w tandemie (wg mdcs'a)

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku... Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    c.d.n. ...


    Fajne!
  • #2 30 Sie 2006 10:56
    Rademal
    Poziom 19  

    szkda ze bardziej nie wpasowales go do bagaznika.

    Dlaczego nie ma osobnej skrzynki na wzmacniacz albo jakiejs scianki? Szczerze miałem z 2 lata temu takiego suba na tandemie i powiem CI szału nie ma. lEPIEJ wybrałbys jakiegos STX-a :) pozdrawiam czesc

  • #3 03 Wrz 2006 12:56
    JElo_masta
    Poziom 14  

    co do przetwornicy bym polemizował.. osobiscie nawiną bym wieksza iloscia drutu... Wzmacniacz w mostku? Jak wyliczyłeś pojemność skrzyni? na oko? Czy za pomocą jakiegoś programu? Jaki efekt w samochodzie?? Jakie wrazenia z zewnątrz samochodu?

    Poczytaj to.. http://www.danio.jaw.pl/schematy/opistrafka.html

  • #4 03 Wrz 2006 15:29
    faza12
    Poziom 12  

    daj mi schemat tej przetwornicy OK?

  • #6 08 Wrz 2006 00:24
    life27
    Poziom 15  

    Przepraszam że się nie wypowiadałem we własnym wątku, ale jakiś @#$%@# zakosił kabel telekomunie i ja oraz pół mojej dzielnicy nie miało telefonu i internetu za pośrednictwem tego medium.

    Uważam że głośniki są dobre. Podobnież to najlepsze głosniki Alpharda jakie wypuścili... Co prawda wzmacniacze są za mocne na te głosniki ale i tak słuchanie na pół gwizdka może doprowadzić do arytmi i utraty słuchu więc słucham na 1/4 głośności i wtedy jest fajny i delikatny subltelny, głęboki bas.

    Nie ma oddzielnej przestrzeni na wzmaki przetworke i filtr bo po co?
    Bardziej do bagażnika dużego fiata się tego nie da wpasować :) a poza tym mam butle (65L) LPG, która zajmuje całą przestrzeń pod półką za tylną kanapą. Jakoś sobie radze :)

    Przetwornica irka2 jest ok pod warunkiem że kierujemy się przy tworzeniu jej wyłącznie schematem, a nie spisem elementów wymienionych przez AVT :|

    modyfikacje:
    Jako mosfety warto użyć IRFZ44 i troche mocniejsze i szybsze diody

    Nie potrzeba wiecej zwojów dla rdzenia ETD34 tak jest dobrze. Ewentualnie trzeba w jednym miejscu dać dwie diody w szeregu bo w zależności od producenta układu scalonego, dioda która jest przeznaczona do sygnalizacji za wysokiego napięcia nie świeci tak jak powinna (zamiast na czerwono świci na żółto).

    Skrzynie liczyłem w prgramie WinISD Pro. Wszystko starałem się aby było poprawnie. Nawet narysowałem sobie wszystko w programie CAD aby wiedzieć jaki bedzie końcowy efekt oraz żebym mógł wydrukować sobie rysunek techn. ścianek do wycięcia:

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Efekt w samochodzie super... bagażnik w sedamie dodatkowo służy jako pudło rezonansowe. W radyjku zupełnie wyciszyłem basy i podniosłem soprany. Sygnał leci z przedwzmacniacza i skrzynia elegancko filtruje sygnał. Cztery głosniki (tonsile dwudrożne) w samochodzie odpowiadają za średnie i wysokie tony a skrzynia za niskie, nie potrzebuje nawet crossovera, może kiedyś dorzuce tweetery z przodu ale narazie mi tak odpowiada.
    Bas przedziera się przez kanapę i butle LPG. Z zewnątrz nie jest zbytnio słyszalny co mnie nie martwi bo to ja mam słyszeć bas a nie inni, jedynie tablica rejestracyjna próbuje wydostać się z ramki i czasem upierdliwie rezonuje ale są na to sposoby i powoli sobie z tym radze.

    ----------------------------------------------------------------------------------

    Przetwornica

    schemat kliknij aby powiększyć:
    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    PCB:
    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Płytkę PCB kupiłem w sklepie AVT http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=45290 Po co projektować i trawić płytki jak są gotowe :) daleko do nich też nie mam więc się pofatygowałem...

    Razem z płytką lub na stronie w PDFie jest artykuł w którym są błędy w tabeli (spis elementów). Zamiast rezystancji Ohm są kOhm itp. WIĘC NALEŻY SIĘ KIEROWAĆ TYLKO SCHATEM !!!

    Jako mosfety najlepiej użyć IRFZ44 jak na schamcie oraz do trafka rdzenia ETD34: Trafo na rdzeniu ETD34, uzwojenie wtórne nawinięte jako pierwsze 2*12 zwojów DNE1,3 (1,3mm) i pierwotne nawinięte na nie 2*5 zwojów 3*DNE1 (1mm).

    Ja dałem jeszcze o wiele szybsze i mocniejsze diody do mostka (niestety wiele droższe) - jeśli się nie mylę to jakieś BYV takie aby pracowały > 100V

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    przepis na nawinięcie trafa (irek2):
    Po krotce przypomne ze najpierw nawinołem uzwojenie wtorne ktore sklada sie z dwoch uzwojen kazde po 12 zwoi drutu DNE1,3. Mozna powiedziec ze jest to jedno uzwojenie 24 zwoje z odczepem po srodku. Na tym uzwojeniu nawiniete jest tak samo uzwojenie pierwotne skladajace sie z 2*5zwoi trzema drutami 1mm jednoczesnie.

    Sama technika nawijania wyglada tak ze takie podwójne uzwojenie nawijam za jednym razem trzymajac dwa druty czy dwa peki drutow jednoczesnie. Zapewnia to wieksza symetrycznosc uzwojen. A wiec dla uzwojenia wtornego, nawijanego jako pierwsze, najpierw zakladam w wyciecia karkasu poczatek pierwszego uzwojenia w umowna szczeline nr1 i poczatek drugiego uzwojenia w umowna szczeline nr3. Nawijajac 12zwoi, jak popadnie bez ceregieli z ukladaniem zwoi przy zwoju, koncze ciskajac koncowki w pozostale wyciecia karkasu czyli umowne szczeliny nr 2 i 4. Nalezy zwrocic uwage zeby poczatki i konce odpowiednio sie polaczyly co latwo okreslic omomierzem. Tak samo postepuje z reszta uzwojen tylko ze nawijam naraz szescioma drutami.


    mi ten przepis bardzo się przydał, myśle że bardziej czytelnie nie da się tego opisać.

    jeszcze jedna wskazówka co do schematu. Podczas testów dioda led przy zbyt wysokim napieciu zasilającym powinna zaświecić się na czerwono a paliła sie na żółto co świadczyło o tym że dwa kolory się zapalały, za radą autora tej przetwornicy dadałem szeregowo jeszcze jedną diodę 1N4148 do D2 (schemat).

    Pamiętać należy aby nie mostkować obudów mosfetów IRFZ44 bo podczas pracy jedna pójdzie z dymem (sprawdzone na wspólnym radiatorze bez izolacji, przez przypadek i niedoczytanie schematu) jeżeli umieszczać oba mosfety na radiatorze to tak aby były odizolowane od siebie, bo bedzie dym... :/

  • #7 08 Wrz 2006 17:41
    JElo_masta
    Poziom 14  

    Całkiem Nieźle.. Ja bym dał lepsze tranzystory mocy.. Irfz44 Mocno sie grzeja.. O wiele lepsze sa IRF3205 sprawdź dane :D a konstrukcje oceniam 9/10. dobre wykonanie skrzyni. i ogulnie za tworzenie własnych wzmacniaczy samochodowych.. bo takie to rzadkość.. kazdy idzie na łatwizne kupujac shit z Allegro.

  • #8 11 Wrz 2006 00:32
    life27
    Poziom 15  

    Jak obiecałem dodaje opisy kolejnych elementów subwoofera:

    Wzmacniacz / wzmacniacze

    Wzmacniacz oparty jest na dość popularnym i sprawdzonym TDA 7294.
    Ponieważ nie lubie wyważać już otwartych drzwi, więc postanowiłem skorzystać z gotowego projektu aplikacji proponowanej przez AVT autorstwa pana Piotra Góreckiego. Płytkę drukowaną, a właściwie dwie, kupiłem w sklepie AVT co by sobie oszczędzić trochę czasu i nerwów z trawieniem płytki, poza tym dokładność, estetyka wykonania ich płytek jest najwyższej klasy, ścieżki są dodatkowo zabezpieczane, a laminat dobrej jakości, wszystko dodatkowo opisane więc nie sposób się pomylić.
    a koszt jednej płytki to 7zł więc nie majątek, z resztą PCB do przetwornicy też kupiłem w AVT.

    PCB:
    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    schemat (kliknij aby powiększyć): Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    na schemacie zaznaczyłem elementy które są zbędne i możemy je zignorować... zamiast C10 dajemy zworę

    Wykaz elementów
    Rezystory
    R1,R5,R10: 22k
    R3,R2: 10k
    R4: 33k
    R6: 680Ω
    R8: 470k
    R9: 100k
    Kondensatory
    C1: 470n
    C2,C3: 100nF/63V
    C4, C5,C11,C12: 470μF/63V
    C6: 22μF/63V
    C7,C8,C9: 10μF/16V
    Półprzewodniki
    D1,D3: 1N4148
    D2: dioda Zenera 18V
    D5: dioda Zenera12V
    T1,T2: dowolne NPN np. BC548
    U1: TDA7294

    jest to dość mocny wzmacniacz, ok 100W mocy ciągłej przy zasilaniu symetrycznym ok +/- 30V, kiedy podłaczymy dwie końcówki pod tą przetwornice to może uzyskamy ok 85W (mówimy oczywiście o obciązeniu końcówki 4 Ohm głośnikiem)

    Warto dodać, czego autor nie zamieścił w artykule które wyjścia na płytce do czego służą:

    P - (+) dodatnie napięcie z przetwornicy
    M - (-) minusowe napięcie z przetwornicy
    O - (GND) masa z przetwornicy

    A - (+) sygnału wejściowego
    O1 - (-) sygnału wejściowego

    C - (+) sygnału wyjściowego
    O2 - (-) sygnału wyjściowego

    D,B,E,F - olewamy

  • #9 16 Wrz 2006 14:14
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Bardzo fajna konstrukcja, ale osobiscie wolalbym cos na tranzystorach niz tda 7294.

  • #10 06 Gru 2006 07:32
    radyjator
    Poziom 19  

    A co to za filtr dolnoprzepustowy zastosowałeś?

  • #11 15 Gru 2006 11:04
    life27
    Poziom 15  

    przepraszam że tak późno, ale z braku czasu dopiero teraz dodaje...

    Filtr dolnoprzepustowy:

    Filtr, który zastosowałem to dolnoprzepustowy filtr aktywny (znany powszechnie na elektrodzie) oparty na wzmacniaczu operacyjnym TL072.

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Przypominam, na schemacie są dwa symbole wzmacniacza, ale to jest tylko podział wyjść, wzmacniacz jest jeden (jedna kość TL 072), mówię to na wszelki wypadek żeby ktoś się nie nabrał tak jak ja początkowo, kupiłem 2 TL'ki a potem przy lutowaniu wg schematu coś mi nie pasowało że jeden nie ma zasilania, i wyjścia z niego się jakoś uzupełniają :)

    Na schemacie widzimy tez 2 potencjometry 10KA tak na prawde to jest jeden ale stereofoniczny. (oznaczenie A - liniowe)(zagraniczne potencjometry mogą mieć literkę B).
    Potencjometr 47KA można zamienić też na 47KB o zależności logarytmicznej (typ B) ze względu na logarytmiczną czułość ucha stosowane do regulacji głośności.
    Ja użyłem 50KA (oznaczenie zagraniczne B503, "B" - zagraniczne oznaczenie liniowości pot. "50" - wartość w dziesiętna "3" rząd wielkości czyli K ) bo akurat taki był w sklepie, praktycznie nie używa się tego za często, raz się nastawia i subik sobie gra.

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    dodatkowo dodałem do tego filtra na zasilaniu stabilizator na LM7809, lepiej mieć stabilne 9V niż niestabilne 12V:
    ....Datasheet..... do 7809

    Subwoofer aktywny do samochodu - krok po kroku...

    Do zmontowania tego użyłem płytki uniwersalnej kupionej za 3zł na wolumenie... nadmiar przyciąłem.

    w krótce dalszy ciąg...

  • #12 07 Mar 2007 12:59
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Na mojej stronie jest dużo prostsza przetwornica ze stabilizacją napięcia... jeśli ktoś jest ciekawy to zapraszam. Znajdziecie tam też trochę wskazówek nt. budowy przetowornicy i wzmacniacza car audio (także 240W RMS:) )

  • #13 19 Cze 2007 23:06
    dzetix
    Poziom 18  

    witam,mam pytanie:po co w tym subie jest 2 głośnik naprzeciw pierwszego?? co on daje?? czekam na odpowiedz i pozdrawiam

  • #14 19 Cze 2007 23:41
    tgaudio
    Poziom 13  

    Konstrukcja taka sobie, poniżej czemu według mnie:
    -tandem czyli gwa głosniki twarzami do siebie stosuje sie do małych obudów (minimalizacja miejsca) by uzyskac jak najnizsze zejście kosztem...efektywności...
    co innego band pass z dwoma głośnikami w środku w konfiguracji push-pull-to zagrałoby o niebo lepiej....
    -brak wzmocnień
    -brak wnęki na wzmacniacze i przetwornice-przy dużym ciśnieniu w środku każdy element elektroniki bedzie wpadał w rezonans-nawet przewody i tłukł o oobudowę
    -obudowa nie jest zwymiarowana tj pochylona na kanapę a szkoda...
    -marne wytłumienie...
    -przetwornica na tl494 jest taka sobie...lepsze rezultaty można uzyskać na sg3525 (szybsza, dokładniejsze żródło odniesienia, większy prad kluczy sterujących-wiem że są zewnętrzne BD), poza tym ta ze schematu ma za małe kondensatory filtrujące itp itp
    -ogólnie można zrobić za te pieniądze lepszą konstrukcję ale przynajmniej autor nie poszedł na łatwiznę ;)
    Pozdrawiam

  • #15 30 Sie 2007 17:50
    adamkaktus
    Poziom 16  

    witam, mam pytanko dotyczące filtra: czy zamiast tl072 mogę dać njm4556ad? Bo taki mam i sie zastanawiam czy kupować czy nie.Pozdrawiam!

  • #16 31 Sie 2007 12:20
    łowieca
    Poziom 29  

    Niby możesz, ale TTL ma mniejsze szumy wg.mnie.
    Ja właśnie gdy wynieniałem operacyjne we wzmacniaczu to właśnie njm na TL.

  • #17 31 Sie 2007 13:24
    mdcs
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ja bym wsadził NE5532. Na pewno lepszy.

  • #18 31 Sie 2007 16:18
    adamkaktus
    Poziom 16  

    No dobra, ale ogólnie może być? tak? bo mam tego 4556ad no i w sumie co mi po szumach jak to do sub'a idzie?Zasadniczo to nie jest przykład, ale ten wzmacniacz jest z suba Creative'a.

  • #19 01 Wrz 2007 14:12
    łowieca
    Poziom 29  

    Lepiej poszukaj PDF'y tych scalaków i upewnij sie czy mają takie same wyprowadzenia na nóżkach ;)

  • #20 02 Wrz 2007 23:51
    adamkaktus
    Poziom 16  

    Nóżki te same,identico, pierwsze co zrobiłem to sprawdziłęm.Dzisiejszy dzień poświęciłem na tworzenie PCB (w Paincie, a bo co:) ) tego filtra, gdyż stwierdziłęm że takie ilości elementów jakie tam są wymagają miniaturyzacji.Jutro będę wiercił więc powiem czy sie udało ale w planie jest około 25 mmx40mm ten filtr i przewody do potencjometrów.Dodam że realizuję projekt kolegi Life 27,-mam już przetwornicę +/-32V(około 200W), no i wzmacniacz będzie na LM3886-nie wiem czy słusznie akurat do car audio ale zobaczymy.w tym tygodniu jeśli bez oporu pójdzie to będzie filtr i końcóweczka skończona-potem tylko głośnik zrobić i obudowę wykonać i przetestować:) dzięki za pomoc, jeżeli z mostu przy tym wszystkim nie skocze to powiem jak już będzie działać i z jakim efektem:) Pozdr. dla wszystkich!

    Dodano po 3 [minuty]:

    acha, zapomniałbym dodać: do stabilizacji filtru mam scalaczek L7812cv , tak samo działa jak tamten kolegi, (z demobilu mój więc za free), ale mój przy 12,3 V zasilania dawał mi około 11,4 w spoczynku i 11 przy niedużym obciążeniu, co w stosunku do wymienionych 9V jest chyba lepszym wynikiem...może ktoś będzie chciał wypróbować.
    P.S. namazaną w paincie PCB jak przetestuję mogę podesłać(do filtru), bo zapowiada się naprawdę malutka pstynka.

  • #21 03 Wrz 2007 20:13
    adamkaktus
    Poziom 16  

    mam koledzy jedno pytanko:zmontowałem układ (zdaje się mi tak, bo sam PCB robiłem) że coś mi nie działa prawidłowo, jak pisałem wsadziłem 4556ad. No i jest mały problemik-sprawdziłem za pomocą słuchawek i discmana czy układ działa prawidłowo-no i nie działa bo gra pełnym pasmem i z określoną głośnością, nie reaguje na potencjometry(dałem 2x100K i 1x 22k ale to raczej nie to bo można se zwierać i wszystko robić żadnej reakcji.), ale za to po odłączeniu zasilania przestaje grać(brak zwarcia sygnału do wyjścia).No i co tu poradzicie? płytkę zamieszczam żeby jak ktoś ma chwilkę to sprawdził.

  • #22 04 Wrz 2007 13:41
    adamkaktus
    Poziom 16  

    dodam jeszcze że po odłączeniu potencjometrów jest to samo-gra pełnym pasmem.Wlutowałem swojego zakichanego 4556ad i sprawdziłę-sygnał z wyjścia jednego wzmacniacza nie dostaje się na wejście drugiego więc albo 4556ad sie nie nadaje na taki filtr albo mam walniętą kostkę...spróbuję kupić TL i zobaczymy.

  • #23 11 Wrz 2007 21:02
    life27
    Poziom 15  

    tgaudio napisał:

    -obudowa nie jest zwymiarowana tj pochylona na kanapę a szkoda...


    obudowa była liczona co do litra, wymiary wrzucę jak znajdę moje rozpiski

  • #24 23 Sty 2008 14:11
    gabiis14
    Poziom 15  

    Podoba mi sie to. Mam zamiar zrobic sobie takie cos.

    Jakie diody zastosowałeś zamiast by500?

    Ile cię wyniosła cała konstrukcja?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME