X

jak sprawdzic silnik 3-fazowy?

08 Jul 2003 17:58 VYvymiathatch
  • #1 08 Jul 2003 17:58
    vymiathatch
    Level 31  
    Helpful post? (-1)
    jak wyzej. wiem ze silniki tego typu pala sie w bradzo rozny sposob ale jak to wykryc czy taki silnik jest rzeczywiscie spalony czy tez nie? w zeszlym roku w pracy ktora wykonuje spalil sie slinik i wezwano mnie na tzw ogledziny czy rzeczywiscie tak jest. ja w zasadzie majac na ten temat male pojecie ocenilem ze jesta spalony bo akurat mial przejscie miedzy obudowa a jednym z zaciskow fazowych. ale gdyby tak nie bylo? bo przeciez moglby siew tylko troche zesmarzyc w srodku i wtedy nie mial bym pojecia jak to sprawdzic wiec w zwiazku z tym prosze po porade :-) a noz moze ktos mila podobny problem i uporal sie z nim w jakis sposob? moze cos znalazl ciekawego na temat sprawdzania poprawnosci dzialania takiego silnika?
  • #2 08 Jul 2003 18:41
    POL02
    Moderator AGD
    Helpful post? (+2)
    Witam.
    Silnik możesz sprawdzić w nastepujący sposób.
    1.Próba na przebicie (czy nie jest uszkodzona izolacja pomiędzy uzwojeniem a obudową silnika.Wykonuje się to albo próbnikiem na przebicie przy U=1250V lub IMI (induktorowym miernikiem izolacj)
    2.Pomiar rezystancji uzwojeń (dla silnika trójfazowego powinny byc sobie równe)
    3.Pomiar prądów biegu jałowebo w każdej fazie (powinny być sobie równe).
    To jest podstawowe sprawdzenie.
  • #3 08 Jul 2003 21:17
    gmp
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Mozna jeszce porozlaczac uzwojenia i posprawdzac przebicia pomiedzy nimi. Czasmi przyczyna uszkodzenia bywaja lozyska lub gniazda lozyskowe, silnik wtedy "szarpie" - a potem stojan przeciera uzwojenie.
  • #4 08 Jul 2003 21:41
    stasiekm
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    bardzo przydadty jest także pomiar indukcyjności uzwojeń -zasady takie jak przy pomiarze rezystancji
  • #5 09 Jul 2003 09:21
    vymiathatch
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    dwa pierwsze sposoby opisane przez kolege POLO2 znam ale nie wiem na czym polega 3. tzn ja interpretuje to tak nalezy załączyc sam silnik bez jakiego kolwiek obciazenia na wale i wtedy mierzyc prady dochodzace do silnika jesli sa sobie rowne to silnik jest sprawny a jesli sa inne to tam gdzie jest wiekszy prad to uzwojenie jest spalone
  • #6 09 Jul 2003 10:15
    Spiderek
    Level 11  
    Helpful post? (-1)
    Najlepiej dokonaj pomiaru rezystancji poszczególnych uzwojeń, powinny być one sobie równe cociażich wartość jest stosunkowo nie wielka wtedy okaze sie czy jest sens wogole dalej cos robic z nim
  • #7 09 Jul 2003 10:46
    Czesiek
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Bywa, że z pomiarów wszystko wygląda dobrze a silnik klatkowy nie ma "mocy". Przyczyną może być pęknięcie lub wypalenie alumieniowego uzwojenia wirnika. Często niewidoczne dla oka.
    Jak jest najlepiej podstawić inny wirnik dla sprawdzenia. Ustalenie takiego uszkodzenia czasem możliwe jest tylko przy pomocy Rentgena przemysłowego i opłacalne przy większych silnikach.
  • #8 09 Jul 2003 10:51
    Removed
    Helpful post? (+1)
    A często już na węch :wink: wiadomo (po odkręceniu pokrywy puszki). :( Tylko zapach spalenizny, a nie gorącego lakieru - to różnica :!: .
  • #9 09 Jul 2003 13:19
    vymiathatch
    Level 31  
    Topic author Helpful post? (0)
    a jakiego rzedu to sa rezystancje tych uzwojen? kilo omow czy moze omow? a jesli nie mam narysowane na puszce jak sa kolejno ulozone uzwojenia i przyloze miernik do koncy dwoch sasiednich. wtedy moj pomiar na nic. co wy na to?
  • #10 09 Jul 2003 13:54
    Removed
    Helpful post? (+1)
    Jeśli umownie oznaczysz uzwojenia trzech faz jako U, V i W, to układ połączeń na tabliczce z 6 zaciskami jest zwykle taki:

    U V W
    V W U

    to znaczy na skos, nie w poziomie ani pionowo.

    Robi się tak w tym celu, aby za pomocą blaszek łatwo zmontować układ trójkąta:

    U V W
    l l l
    V W U

    albo gwiazdy:

    U_V_W

    V W U

    (W układzie gwiazdy silnik ma mniejszą moc i mniejszy pobór prądu, często rozruch jest w układzie gwiazdy, a praca - po przełączeniu w trójkąt).
    Silnik powyżej kilowata będzie miał opór uzwojenia rzędu może 2 omy, na pewno nie kiloomy. Silnik kilkaset watów może mieć więcej - może nawet ponad 10 omów.

    (To forum kompresuje spacje - litery i łączące je kreski powyżej powinny być rozłożone równomiernie, ale to nie chce się wyświetlać tak, jak wprowadziłem.)
  • #11 11 Jul 2003 13:55
    tprzemko
    Level 22  
    Helpful post? (-1)
    Witam
    Silniki trójfazowe przeważnie palą się jak chodzą na dwóch fazach. Można dołożyć jakieś zabezpieszenie.
    Aby sprawdzić silnik czy nie jest uszkodzony, najlepiej od razu potraktować go induktorem czy ma odpowiednią rezystancję do masy. Przeważnie jak spadnie izolacja to uzwojenie będzie miało przebicie na korpus silnika no i specyficzny zapach. Po pozytywnym pomiarze izolacji sprawdzić czy przejście jest między uzwojeniami, na koniec pomierzyć prądy cęgami. Bardzo często się zdaża że silnik w maszynie nie może ruszyć i najczęściej jest to wina mechaniczna, coć zatarte alboco. Sprawdzić poprostu czy można obrócić ręką wał silnika
  • #12 12 Jul 2003 01:23
    belka3
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Można też sprawdzić prąd podczas pracy ma poszczególnych fazach czasami w środku sklei się tylko kilka uzwoień silnik będzie pracował,
    elektroniczny omomież pokaże niewielką różnicę niby wszystko ok.
    Ale podczas pracy możesz zauważyć znzcące różnice prądu.
  • #13 12 Jul 2003 01:41
    ACULA
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    można sprawdzać na jednej fazie: podłączyć w trójkąt, następnie do dwóch zacisków dołączyć przewody 220 do trzeciego i np drugiego dołączyć kondensator. Oczywiście w ten sposób nie można sprawdzić rzeczywistej siły silnika.
    W ten sposób można sprawdzić czy w ogóle działa, wybite łożyska, skrzywioną oś itp. Można również mniej więcej sprawdzić moc próbując wstrzymać obroty osi.
  • #14 12 Sep 2003 22:39
    piotrpak
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Kiedys mialem przypadek, ze caly pakiet wirnika byl przesuniety....
    Prad wtedy na biegu jalowym byl tylko o polowe mniejszy od znamionowego
  • #15 13 Sep 2003 07:01
    macher
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Jeżeli masz spadek mocy to może wynikać z przyjarania silnika i zwarć między zwojami na którejś fazie. Silnik będzie pobierał większy od nominalnego prąd a będzie słabszy. To wykryjesz omomierzem.
    Jeżeli masz 3 zaciski to mierzysz każdy z każdym , masz 3 pomiary i to są wertości rez. uzwojeń w 3 fazach stojana powinny być jednakowe.
    Jeżeli masz 6 zacisków to tak jak gulson.
    8O
    macher
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products