Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

jak sprawdzic silnik 3-fazowy?

vymiathatch 08 Lip 2003 17:58
  • #1 08 Lip 2003 17:58
    vymiathatch
    Poziom 31  

    jak wyzej. wiem ze silniki tego typu pala sie w bradzo rozny sposob ale jak to wykryc czy taki silnik jest rzeczywiscie spalony czy tez nie? w zeszlym roku w pracy ktora wykonuje spalil sie slinik i wezwano mnie na tzw ogledziny czy rzeczywiscie tak jest. ja w zasadzie majac na ten temat male pojecie ocenilem ze jesta spalony bo akurat mial przejscie miedzy obudowa a jednym z zaciskow fazowych. ale gdyby tak nie bylo? bo przeciez moglby siew tylko troche zesmarzyc w srodku i wtedy nie mial bym pojecia jak to sprawdzic wiec w zwiazku z tym prosze po porade :-) a noz moze ktos mila podobny problem i uporal sie z nim w jakis sposob? moze cos znalazl ciekawego na temat sprawdzania poprawnosci dzialania takiego silnika?

  • #2 08 Lip 2003 18:41
    POL02
    Moderator AGD

    Witam.
    Silnik możesz sprawdzić w nastepujący sposób.
    1.Próba na przebicie (czy nie jest uszkodzona izolacja pomiędzy uzwojeniem a obudową silnika.Wykonuje się to albo próbnikiem na przebicie przy U=1250V lub IMI (induktorowym miernikiem izolacj)
    2.Pomiar rezystancji uzwojeń (dla silnika trójfazowego powinny byc sobie równe)
    3.Pomiar prądów biegu jałowebo w każdej fazie (powinny być sobie równe).
    To jest podstawowe sprawdzenie.

  • #3 08 Lip 2003 21:17
    gmp
    Poziom 19  

    Mozna jeszce porozlaczac uzwojenia i posprawdzac przebicia pomiedzy nimi. Czasmi przyczyna uszkodzenia bywaja lozyska lub gniazda lozyskowe, silnik wtedy "szarpie" - a potem stojan przeciera uzwojenie.

  • #4 08 Lip 2003 21:41
    stasiekm
    Poziom 29  

    bardzo przydadty jest także pomiar indukcyjności uzwojeń -zasady takie jak przy pomiarze rezystancji

  • #5 09 Lip 2003 09:21
    vymiathatch
    Poziom 31  

    dwa pierwsze sposoby opisane przez kolege POLO2 znam ale nie wiem na czym polega 3. tzn ja interpretuje to tak nalezy załączyc sam silnik bez jakiego kolwiek obciazenia na wale i wtedy mierzyc prady dochodzace do silnika jesli sa sobie rowne to silnik jest sprawny a jesli sa inne to tam gdzie jest wiekszy prad to uzwojenie jest spalone

  • #6 09 Lip 2003 10:15
    Spiderek
    Poziom 11  

    Najlepiej dokonaj pomiaru rezystancji poszczególnych uzwojeń, powinny być one sobie równe cociażich wartość jest stosunkowo nie wielka wtedy okaze sie czy jest sens wogole dalej cos robic z nim

  • #7 09 Lip 2003 10:46
    Czesiek
    Poziom 28  

    Bywa, że z pomiarów wszystko wygląda dobrze a silnik klatkowy nie ma "mocy". Przyczyną może być pęknięcie lub wypalenie alumieniowego uzwojenia wirnika. Często niewidoczne dla oka.
    Jak jest najlepiej podstawić inny wirnik dla sprawdzenia. Ustalenie takiego uszkodzenia czasem możliwe jest tylko przy pomocy Rentgena przemysłowego i opłacalne przy większych silnikach.

  • #8 09 Lip 2003 10:51
    Usunięty
  • #9 09 Lip 2003 13:19
    vymiathatch
    Poziom 31  

    a jakiego rzedu to sa rezystancje tych uzwojen? kilo omow czy moze omow? a jesli nie mam narysowane na puszce jak sa kolejno ulozone uzwojenia i przyloze miernik do koncy dwoch sasiednich. wtedy moj pomiar na nic. co wy na to?

  • #10 09 Lip 2003 13:54
    Usunięty
  • #11 11 Lip 2003 13:55
    tprzemko
    Poziom 22  

    Witam
    Silniki trójfazowe przeważnie palą się jak chodzą na dwóch fazach. Można dołożyć jakieś zabezpieszenie.
    Aby sprawdzić silnik czy nie jest uszkodzony, najlepiej od razu potraktować go induktorem czy ma odpowiednią rezystancję do masy. Przeważnie jak spadnie izolacja to uzwojenie będzie miało przebicie na korpus silnika no i specyficzny zapach. Po pozytywnym pomiarze izolacji sprawdzić czy przejście jest między uzwojeniami, na koniec pomierzyć prądy cęgami. Bardzo często się zdaża że silnik w maszynie nie może ruszyć i najczęściej jest to wina mechaniczna, coć zatarte alboco. Sprawdzić poprostu czy można obrócić ręką wał silnika

  • #12 12 Lip 2003 01:23
    belka3
    Poziom 10  

    Można też sprawdzić prąd podczas pracy ma poszczególnych fazach czasami w środku sklei się tylko kilka uzwoień silnik będzie pracował,
    elektroniczny omomież pokaże niewielką różnicę niby wszystko ok.
    Ale podczas pracy możesz zauważyć znzcące różnice prądu.

  • #13 12 Lip 2003 01:41
    ACULA
    Poziom 34  

    można sprawdzać na jednej fazie: podłączyć w trójkąt, następnie do dwóch zacisków dołączyć przewody 220 do trzeciego i np drugiego dołączyć kondensator. Oczywiście w ten sposób nie można sprawdzić rzeczywistej siły silnika.
    W ten sposób można sprawdzić czy w ogóle działa, wybite łożyska, skrzywioną oś itp. Można również mniej więcej sprawdzić moc próbując wstrzymać obroty osi.

  • #14 12 Wrz 2003 22:39
    piotrpak
    Poziom 12  

    Kiedys mialem przypadek, ze caly pakiet wirnika byl przesuniety....
    Prad wtedy na biegu jalowym byl tylko o polowe mniejszy od znamionowego

  • #15 13 Wrz 2003 07:01
    macher
    Poziom 15  

    Jeżeli masz spadek mocy to może wynikać z przyjarania silnika i zwarć między zwojami na którejś fazie. Silnik będzie pobierał większy od nominalnego prąd a będzie słabszy. To wykryjesz omomierzem.
    Jeżeli masz 3 zaciski to mierzysz każdy z każdym , masz 3 pomiary i to są wertości rez. uzwojeń w 3 fazach stojana powinny być jednakowe.
    Jeżeli masz 6 zacisków to tak jak gulson.
    8O
    macher

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty