Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silniki obcowzbudne prądu stałego - sterowanie, teoria

coberr 01 Paź 2006 18:58 7862 3
  • #1 01 Paź 2006 18:58
    coberr
    Poziom 19  

    Witam.

    Mam kilka pytań do fachowców z dziedziny napędów pradu stałego - odnośnie sterowania silnbikami pradu stałego stosowanymi w układach trakcyjnych - np. roznego rodzaju wózków widłowych, czyszczących itp...

    Otóż dosc czesto spotykam się z układem zailania silnika bocznikowego - jak na rysunku.

    oczywiscie na schemacie pominąłem diody - ktore znajduja się w strukturze MOSFETÓW - a co jest oczywiste(oraz drivery, ukł. pom. pradu itp.).

    Silnik posiada oczywiscie dwa uzwojenia - jedno wzbudzenia - drugie - twornika.

    i teraz tak:

    1. predkośc obrotową mozna zapewne regulować przebiegiem PWM podanym na bramkę Q6 (i zapewne - z uwagi na dc niską rezystancję twornika - wskazany jest rozruch przy małym - wzrastającym wspołczynniku wypełnienia impulsów?)

    czy w takim przypadku prad wzbudzenia powinien pozostać stały?
    czy w tym uzwojeniu też wskazane jest stosowanie modulacji PWM?
    czy w koncu - przy zaniku z jakichs powodów lub obniżenia się pradu wzbudzenia - silnik moze sie rozbiec do niebezpiecznych obrotów? - a co za tym idzie - czy nie jest wskazane wczesniejsze uruchomienie uzwojenia wzbudzenia - pomiar pradu i stwierdzenie - czxy jest wszystko ok - a nast. załączenie uzwojenia twornika?

    2. jaka jest rola dokładnie tranzystora Q5 - mi przychodzi tylko na myśl tylko wymuszone hamowanie - czy słusznie?

    3. zmiana kierunku obrotów jest mozliwa chyba jedynie tylko poprzez przełączenie par tranzystorów - q1-q4 lub q2-q3 - czy tutaj równiez stosowany jest przebieg PWM czy tylko załączenie na stale dwóch z czterech tranzystorów?


    jesli ktos miałby jakies sugestie - prosze o jakies wskazówki i teoretycne wywody - połączone z praktyką :)

  • Pomocny post
    #2 02 Paź 2006 08:44
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam.
    1. Prąd wzbudzenia pozostaje stały w całym zakresie regulacji prędkości.
    Wzbudzenie zasilane jest prądem stałym (brak modulacji PWM).
    Takie napędy zabezpieczone są w ten sposób że zanik napięcia lub
    prądu wzbudzenia powoduje niemożliwość zasterowania silnikiem
    (duży prąd wirnika uszkodziłby go).
    Wzbudzenie może być zasilane non stop.

    2. Przy pracy generatorowej Q5 zwiera wirnik - czyli zwiększa się siła
    hamowania.

    3. Q1-Q4 to mostek typu H, służy do zmiany kierunku prądu płynącego
    przez wzbudzenie, a więc zmiana kierunku obrotów. Brak modulacji
    PWM.

    Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #3 02 Paź 2006 10:28
    krzychol66
    Poziom 24  

    Jeżeli chcesz rozpędzić silnik do prędkości większej, niż znamionowa, po osiągnięciu prędkości znamionowej zasilasz go napięciem znamionowym (zwarty Q6, rozwarty Q5) i zmniejszasz napięcie/prąd wzbudzenia, zwierając impulsowo (PWM) tranzystory Q1 i Q4 (lub Q2 i Q3 dla drugiego kierunku obrotów). Im mniejszy prąd wzbudzenia, tym większa prędkość obrotowa silnika.
    Jest to tzw. II zakres regulacji silnika obcowzbudnego.
    W tym zakresie regulacji moc (dysponowana) pozostaje stała, zaś moment (dysponowany) jest odwrotnie proporcjonalny do prędkości.

  • #4 02 Paź 2006 15:11
    coberr
    Poziom 19  

    o - i o to mi chodziło :)

    konkretnie i rzeczowo :)

    czyli regulacja prędkości obrotowej pozostaje tylko poprzez sterowanie wirnika przebiegiem PWM :)
    (w I zakresie :) )

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME