Forum elektroda.pl

Regulamin  | Punkty  | Dodaj...  | Ostatnie  | Szukaj  | Rejestracja  | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Światła dzienne w samochodzie


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Artykuły -> Światła dzienne w samochodzie
Autor
Wiadomość
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#1 Post autora tematu 01 Paź 2006 23:25   

Światła dzienne w samochodzie


Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego w okresie zimowym w ciągu dnia należy używać świateł mijania lub tzw. dziennych.
Światła dzienne to dodatkowe o niskiej mocy bądź światła drogowe (a nie mijania) zasilane obniżonym napięciem - takie występują w aktualnie produkowanych pojazdach np. MB
Wymogiem jest aby po ręcznym włączeniu świateł mijania AUTOMATYCZNIE wyłączyły się światła do jazdy dziennej !

W ruchu miejskim i na krótkich odcinkach kiedy przez większość czasu silnik pracuje na wolnych obrotach alternator wytwarza zaledwie ok 1/3 swojego max. prądu. W tych warunkach używanie świateł mijania, ogrzewania szyby, lusterek, dmuchawy powoduje często niedobór prądu.Dotryczy to zwłąszcza tych którzy stosują żarówki świateł mijania o podwyższonej mocy.
Zasilenie świateł drogowych metodą PWM pozwala przy wystarczającym natężeniu światła zaoszczędzić około połowy mocy.

Przedstawiony układ spełnia te wymogi, a dokładnie:
1.po włączeniu zapłonu zasila światła drogowe obniżonym metodą PWM napięciem i równocześnie światła pozycyjne.
2.po zaciągnięciu hamulca ręcznego wyłącza te światła (ze względów praktycznych)
3.po przekręceniu oryginalnego włącznika świateł automatycznie wyłącza dzienne (wymóg przepisów)


Wyjaśnienia do układu:
Układ zasilany "po stacyjne" poprzez nie pokazany na schemacie bezpiecznik 20A.
Żarówki wpięte do instalacji oczywiście poprzez oryginalne bezpieczniki nie ujęte na schemacie.
PK 1,2 to miniaturowy przekaźnik podwójny przełączalny.
PK 3,4 i 5,6 to dwa przekaźniki podwójne o obciążalności po 8A
PK 7 przekaźnik przełączalny d. mocy (samochodowy)
Układ opóźniający włączanie generatora PWM i tym samym podanie napięcia w stosunku do przekaźników PK 3,4 ma za zadanie oszczędzić ich styki. (Prąd udarowy włączania halogenów dużej mocy).
PK 7 jest konieczny ze względu na możliwość "konfliktu" a to dlatego, że przy jego braku po włączeniu normalnych świateł drogowych nie byłoby możliwości wyłączenia silnika - prąd popłynie poprzez diody zabezpieczające w tranzystorze i nasz układ z powrotem do instalacji "za stacyjką". Zasilanie tego przekaźnika poprowadzone jest od oświetlenia wskaźników które muszą mieć zasilanie z oddzielnego styku w przełączniku świateł (Opel omega). Nie można tego podłączać do światła pozycji !!! z wiadomych powodów ;-)
W razie braku takiego oryginalnego połączenia w instalacji pojazdu należy dodatkowo oprócz PK7 zastosować diodę dużej mocy na sporym radiatorze, bo wydzieli się na niej nieco ciepła, a cewkę przekaźnika zamiast do oświetlenia wskaźników, podłączyć do bezpiecznika jednej z żarówek świateł mijania.
Tranzystor IFR 5210 wybrany ze względu na b. małe straty mocy.
Średnie napięcie zasilania żarówek reflektorów ustala się PT1 na ok. 5-6 V.
Układ zbudowany i eksploatowany z powodzeniem :D

Załączniki:
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 01 Paź 2006 23:25   





Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#2 05 Paź 2006 22:04   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Pomys fajny, ale za takie coś od razu traci się dowód rejstracyjny!!

1. znajdź mi taki przepis
Zbychul napisał:
Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego w okresie zimowym w ciągu dnia należy używać świateł mijania lub tzw. dziennych.
Światła dzienne to dodatkowe o niskiej mocy bądź światła drogowe (a nie mijania) zasilane obniżonym napięciem - takie występują w aktualnie produkowanych pojazdach np. MB

Ostatnio dużo szperałem w tych przepisach i z mojej wiedzy - światła dzienne to dodatkowe reflektory z homologacją na dzienne....

I tu nie ma dyskusji :-(


Zbychul napisał:
Przedstawiony układ spełnia te wymogi, a dokładnie:
1.po włączeniu zapłonu zasila światła drogowe obniżonym metodą PWM napięciem i równocześnie światła pozycyjne.
2.po zaciągnięciu hamulca ręcznego wyłącza te światła (ze względów praktycznych)
3.po przekręceniu oryginalnego włącznika świateł automatycznie wyłącza dzienne (wymóg przepisów)

Ad 1. zauważ że światła dzienne jednak muszą się świecić a nie żarzyć. Nie maja oświetlać drogi tylko jasno świecić - o tak jak lampka rowerowa przednia - rowerzysta nic nie widzi, a z daleka go widać .Po prostu mają być "ostrzegawcze". Jak tekią drogową żarówkę jako tako stłumisz PWM'em to i tak bedzie pobierać więcej prądu porównując z 21W żarówką od dziennych (przy tym samym poziomie jasnosci lampy)
Zaleta tego jest oczywiście brak szpecenia mordki naszej pociech (samochodu :-)) oraz wyraźna większa żywotność zaspołu drogowe z dziennymi (jedna żarówka) do drogowe + dzienne (odzielne żarówki).
W dodatku jak wiesz można mieć max 6 lampek drogowych (chowane lampy), w większości jednak samochodów 4 lampki. A dziennych tylko 2!!

Ad 2. Dowód rejstracyjny na 100% zabrany!!!!!!!!!!! Jesteś na drodze - muszą się świecić, obojętnie czy stoisz na światłach ( i zaciągasz ręczny :? )czy próbujesz wchodzić w poślizg (jedna z technik wprowadzanbia autka w :-) )
Ad 3. słuszne - tak musi być!



Ból jest taki że przepisy bardzo blokuja naszą myśl techniczną, ale z drugiej strony jak by ich nie było to pomyślcie sobie co by było na drogach jak jeden z drugim zaczeli by stunnigować samochód :-( np. drogowe - jeden led 5mm bo super wygląda w nocy , ba czerwony pewnie pod kolor lakieru :-)

PS. Wiesz ja lubie stare samochody więc mógłbyś mi pokazać co to nowy MB - ciekawość bo nie wiem jak oni tam dzienne zrobili!
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#3 Post autora tematu 05 Paź 2006 22:38   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Człowieku !!!!!
Co TY za bzdety wypisujesz , wpisz w wyszukiwarkę Google hasło: światła dzienne i na PIERWSZEJ stronie znalezionych masz:
http://www.prawojazdy.com.pl/index.php?module=news2&action=view&id_news=231
Czy to tak trudno najpierw poczytać a dopiero później komentować ???
Odnosi się to również do jasności świecenia - najpierw zrób a potem komentuj.
Uwielbiam :-( takie bezsensowne bicie piany.
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#4 06 Paź 2006 03:17   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Napisałem na wstępie - jedziesz chłopie po przepisach a nie Zeniu wój koleżanki powiedział ....

W linku który podałeś jedynie coś takiego jest o twoim projekcie
Cytat:
Regulator

Przeglądając Internet, można też znaleźć ofertę dla oszczędnych i tych, którzy nie chcą szpecić auta dodatkowymi reflektorami bądź nie mają miejsca na ich montaż. Za niespełna 40 zł mogą oni kupić tzw. regulator świateł dziennych. Instalacja nie jest skomplikowana, bo urządzenie podłącza się do istniejących reflektorów. Regulator automatycznie włącza światła po przekręceniu kluczyka. Działają one jednak na 40 proc. mocy. Poprawiają widoczność, nie powodując przy tym takiego zużycia paliwa, jak normalnie działające światła mijania.
Ale to jest nielegalne!!!!! Takie dziwne przepisy mamy :?
A żeby ciebie pocieszyć to przy wizycie z niebieskimi masz :
*dowodzik za pokwitowaniem (200zł + łapówka na stacji diagnostycznej :-) )
* 2pkt karne + 100zł za jazde bez wymaganego oświetlenie - mijania lub dzienne
*0 pkt 200 zł za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami
* plus to co jeszcze znajdą :-)
A więc całkiem fajna impreza :-)

To jest wprost z taryfikatora. Jeśli chcesz coś udowodnić to prosze konkrety ale w aktach prawnych a nie stronkach, bo zaraz wyjdzie że na allegro tak pisało :-)
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#5 Post autora tematu 06 Paź 2006 19:03   

Re: Światła dzienne w samochodzie


ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262)

Światła
§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
3. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
7) jazdy dziennej - pojazdu samochodowego;

§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:
4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;

3. Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia

§ 2. Światła powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
lp. 18 Światło jazdy dziennej szuk 2 - - - barwa biała umieszczone z przodu jak lp. 1 (drogowe) nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)

Fragmenty z Kodeksu drogowego: (05.04.2006r.Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908) )
Rozdział 2
Zatrzymywanie i zwracanie dowodów rejestracyjnych
Art. 132.
1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
a) zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w
którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji
nadwozia, podwozia lub ramy,
b) zagraża porządkowi ruchu,
c) narusza wymagania ochrony środowiska;
2) stwierdzenia, że pojazd nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym
terminie lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo;
3) stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego)
w stopniu powodującym jego nieczytelność;
4) uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego
(pozwolenia czasowego);
5) stwierdzenia, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę do
tego nieupoważnioną;
6) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu
lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie składki tego
ubezpieczenia;
7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi
faktycznemu.


Tak więc w świetle powyższego nie ma podstaw do odebrania dowodu rejestracyjnego, poza oczywiście własną interpretacją przepisów przez mundurowego.
Tak na marginesie: w naszym kraju panują dziwne zwyczaje - ważniejsza jest interpretacja, a nie litera prawa.

Ale: (cytat ze strony Policyjnej)

Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierujących pojazdami obowiązek używania świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza przez całą dobę. Przepis ten dotyczy wyłącznie okresu od 1 października do ostatniego dnia lutego. Dopuszcza się również możliwość używania zamiennie (zamiast świateł mijania) świateł do jazdy dziennej. Są to specjalistyczne światła określone na kloszu homologacją i znakiem przeznaczenia RL.

Tak więc kto się obawia może zamiast drogowych użyć mijania.
I oczywiście tak zrobi każdy praworządny obywatel :D
Powrót do góry
   
tomus2k
Poziom 17
Poziom 17


Dołączył: 28 Gru 2002
Posty: 397
Miasto: www

Post#6 06 Paź 2006 19:55   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Dodam swoje :
Przepisy mówią o tym jakie wymogi stawiane są światłom które producent samochodu zamontuje w aucie.
Przepisy dopuszczają w szczególnych warunkach instalacje niektórych elementów wyposarzenia samochodu już po jego produkcji.
Jednak przepisy mówią też wyraźnie że w samochodzie mogą być zainstalowane tylko takie urządzenia które zostały przetestowane i dostały certyfikat E ( polscy producenci chyba E30).
Jakiekolwiek urządzenie zainstalowane a nie posiadające E jest podstawą do zabrania dowodu rejestracyjnego i wezwania właściciela do przeglądu rejestracyjnego po uprzednim zdemontowaniu w/w urządzenia.
do pomyślenia:
Jeśli nie chcesz mieć problemów po wypadku ( a te kosztują znacznie drożej od żarówki i 0,1 L na 100km) nie instaluj w swoim somochodzie wynalazków które w widoczny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy , bo przegrasz w sądzie.
Jak cię firma ubezpieczeniowa po zrobionej notatce o takich nieprawidłowościach przez policjanata poda !!! ( 30.000 zł naprawa samochodu poszkodowanego plus renta 800zł X 12mies X40lat-średnio w razie uszkodzeń ciała = 384000zł + wyrównanie szkód w procesie cywilnym z poszkodowanym 100000zł razem 514000 zł za byle światła lub jakiś bajer nie posiadający dopuszczenia E.. )
Myślę że już bezpieczniej jest napaść na bank ukraść milon i odsiedzieć swoje a potem się cieszyć bogactwem niż być bankrutem za takie byle co !!!!
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#7 06 Paź 2006 20:01   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Bardzo mnie cieszy twój post - nie olałeś spraw i tu masz +

Fragmenty z Kodeksu drogowego: (05.04.2006r.Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908) )
Rozdział 2
Zatrzymywanie i zwracanie dowodów rejestracyjnych
Art. 132.
1)a i 1)c
mówi o zabraniu dowodu - nie spełnia wymagań technicznych -> zagraża bezpieczeństwu...

Jak szukałem czegoś o wymaganiach konstrukcji do dopuszczenia do ruchu natrafilem na taka dużą tabelke z opisem co i jak w światłach - poniżej

Cała zabawa w czepianiu polega na tym że światła drogowe daja strumień wąski ale długi przed samochód, przeciwmgłowe (rozpraszają). Swiatła dzienne rozpraszają światło (szybka z reguły taka jak w reflektorach roboczych). Zmniejszenie mocy świateł drogowych nie zmieni strumienia światła - nadal będą świecić do przodu, a światła dzienne świecą baredziej na boki by było się widocznym!
Zresztą nasze przepisy są bardzo dziwne np. w nocy trzeba jeździć na światłach mijania, ale na ostrych zakrętach "mozna włączyć przeciwmgłowe przednie lub mijania albo oba naraz " ale ten przepis mówi że w nocy mozna tak zrobić (choc ja przez dłuższy czas myślałem że w dzień :-) ). Ale jak widać nie mozna na takich zakrętach jechac na samych przeciwmgłowych bo jest noc ! I jak tu w obłęd nie wtrafić.

A policjant powinien się przyczepić że jedziesz na drogowych (bo taki napis na obudowie, nieważne że słabiej świecą - np. odbłyśnik padł), a dowód zabrać bo pozycyjne przednie nie zapaliły się przy drogowych, a to jest wymaganie.

Zapytałem się na allegro - sprrzedaje takie duże lamki diodowe - jak na duuży rower :-) Lampka biała, led. Napis aukcji : światła dzienne. Pytam w prost homologacja - nima - odpowiedź...

Ja mysle o lampkach chowanych w zderzak (dzienne, przeciwmgłowe, długie) jak nie są używane aktualnie to chowają się w zderzak - o taką wizje mam :-) W założeniach samochodzik wtedy w dzień (lato) wygladał by normalnie a nia jak okno , zwłaszcza w zderzaku oraz najważniejsze : dużo mniejsze ryzyko rozwalenia takich lampek


Mam pytanie, bo tego nie wiem jaka jest konstrukcja dziennych światełek??
Teraz podam jak się określa co to za lampka - założenia , wymagania.
przeciwmgłowa : szkło ma rospraszać strumień światła na "boki" a nie w "dal". Żarówka musi być oslonieta "zwierciadłem" (od czoła lampy) tak by kazdy promień wyemitowany z żarówkimusi odbic się od odbłyśnika, a więc musi byc taki kawał metalowej blaszki osłaniający żarówkę od szkła..
drogowe, ma świecić wąsko i daleko. Nie ma tego zwierciadełka metalowego. Żarówka umieszczona jak w latarce...

dzienne ??? napewno rozprasdzanie koszem - dlatego budowa szkła z zewnątrz : takie kwadraciki :-) , przeciwmgłowa pionowe paski, drogowe zupełnie płaska szyba.

Tak ogólnie ale może coś to da :-)


A tu przepisy które zamieściłem na innym forum, teraz i tu. Pomocne bardzo przy założeniach projektu - czy tak mozna ....
---------------------------------
---------------------------------
Dziennik ustaw 44 .... ok 2003 - zresztą już nie aktualne :?

Drogowe : max to 4 (w naszych warunkach, 6 jeśli ma się samochód z 4 drogowymi ale chowanymi, wtedy 2 dodatkowe muszą być na zewnątrz - nie chowane jako sygnał ostrzegawczy w zamyśle)
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami,

2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych,

3)przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie wszystkich świateł drogowych
Własności świetlne:
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza,

2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd3) (dla motocykli -12.500 cd) i nie może przekraczać 225.000 cd (dla motocykli -120.000 cd)

inne warunki :
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej; stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika

A ta końcówka mi sie podoba
------------------------------------------------
mijania (max 2) :

1) wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych,

2) światła mijania mogą pozostać włączone razem ze światłami drogowymi

Własności świetlne:

powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza

inne warunki :
powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie

--------------------------------------
Przeciwmgłowe przednie(max 2):
szerokość : nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu
wysokość :nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania; a dla samochodów osobowych (kat. M1) także nie wyżej niż 800 mm
kontrolka :obowiązkowy nie migający sygnał zielony lub żółty
Własności świetlne:
powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania
inne warunki:
nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie stosuje się tego do motocykli)
--------------------------------------------
Światło jazdy dziennej (max2):
szerokość : nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
wysokość : 250÷1.500
połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego
-------------------------------------
-------------------------------------
Powrót do góry
   
romoo
Użytkownik obserwowany
Użytkownik obserwowany


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6753
Miasto: Małopolska

Post#8 11 Paź 2006 22:27   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Polscy policjanci są prymitywami ale nie ze swojej inicjatywy tylko polityków bo policja to nie państwo w państwie tylko ręce polityki.
Żarówki świecąc pełną mocą mają niską trwałość zwłszcza Philipsy sam mam Philipsa i co pół roku 56zł, bo wymieniam parami. Gdyby obniżyć napięcie do 10 V z 14V to ich trwałość wzrośnie masakrycznie wystarczy przekaźnik i trochę cienkiego przewodu na którym te 4v się odłoża.
Niektóre maluchy mają poniżej 10V na żarówkach i mają przegląd i jeżdżą !!!!!
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#9 12 Paź 2006 11:51   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Zbychul , pochwal się przynajmniej jaki prąd bierze ci teraz żarówka przy "dziennych" a ile na mijania. Bo o to się rozchodzi w większości.

romoo tu nie chodzi o jasność świecenia tylko o wykorzysania lampek drogowych na dzienne , o takie 2 w 1. A co do twoich żarówek to sprawdź jakie masz napiecie w instalacji oraz żarówki pewnie blue !
Powrót do góry
   
romoo
Użytkownik obserwowany
Użytkownik obserwowany


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6753
Miasto: Małopolska

Post#10 12 Paź 2006 19:41   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Tak mam blue a reflektorów nie opłaca się przerabiać, w sumie to każdy alternator na biegu jałowym zaspokaja żarówki i kilka innych odbiorów szyba tylna , ogrzewanie na fuul ,wycieraczki. U mnie 14.0 V na akkumulatorze .
Jeżeli tak nie jest to należy raczej zkontrolować regulator aregulator a nie udziwniać instalacje, chyba ze trwałość żrówek jest problemowa.
Kto ma inaczej niech pisze.
Jak ktoś chce regulator tanim kosztem to tylko regulator nawiewu polonez caro 32zł ,przy 15 A jest lekko ciepły, sam go aplikuje wszędzie bo jest to hybrydowy trwały układ. Regulacja płynna.
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#11 12 Paź 2006 22:14   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Lekko przesadzasz z możliwościami alternatora na biegu jałowym.
żarówki , na max to tył 100W , przód 4x55W dodatkowe, krótkie + pozycje 130W. Odbiorniki, ogrzewanie tylnej/przedniej szyby, ogrzewanie spryskiwaczy, foteli..., wycieraczki, dmuchawa , spryskiwacze - 3 silniki ....
"Ni" ma bata alternator nie wydoli ;-) przy biegu jałowym
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#12 Post autora tematu 14 Paź 2006 15:02   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Neverhood napisał:
Zbychul , pochwal się przynajmniej jaki prąd bierze ci teraz żarówka przy "dziennych" a ile na mijania. Bo o to się rozchodzi w większości.


No tak się to przedstawia:
Po wyregulowaniu napięcia tak, aby z pozycji pieszego (czytaj "smerfa")przed samochodem jasność, tych lamp w ciągu dnia podkreślam: jasność a nie oświetlanie drogi ! była podobna do samochodu stojącego obok z zapalonymi światłami mijania prąd pobierany przez obie żarówki drogowe wynosi 5,4 A, tj moc pobierana przy nap. 13,8 V wynosi 74,5 W.
(Wartość zbliżona do mocy pobieranej przez światła ksenonowe bez uwzględnienia sprawności przetwornic w.n.)
Te 75W to tyle ile moja JEDNA żarówka świateł mijania w nominale :D
W przypadku oświetlania normalnymi mijania również przy nap. 13,8 V byłoby to 125,5 W.

Zaoszczędzone - 51 W.

edit: dlatego u siebie upieram się przy drogowych, ponieważ mijania mam soczewkowe i w ich przypadku zasilanie obniżonym napięciem dałoby efekt zupełnie marny :cry:
Powrót do góry
   
mxw
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 11
Miasto: Poznań

Post#13 14 Paź 2006 16:17   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Neverhood napisał:
*0 pkt 200 zł za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami

w zasadzie masz rację, choć tu raczej ustawodawca miał na myśli miganie długimi ostrzegające przed rozstawionym radarem.....

ciekaw jestem - mam na myśli światła drogowe jako dzienne - co na to oficjalnie drogówka? możnaby zadzwonić... :D albo napuścić na nich janusza weissa. w każdym razie auta z kanady/usa mają takie moduły (DRL) montowane seryjnie, więc trochę ta dyskusja przypomina mi wielką walkę kilka lat temu z "bezsensownymi i całkowicie nielegalnymi centralnymi lampami stop". młodsi pewnie nie pamiętają..... a co jest dziś wszyscy wiemy.

a co do tematu i legalności stosowanych rozwiązań: przed chwilą na ulicy minął mnie super extra nówka pełen wypas wielki luksusowy samochód pewnej wiodącej europejskiej produkcji. z przodu świeciły lampki dzienne zamontowane fabrycznie obok halogenów w zderzaku. z tyłu nic nie świeciło. i kto go dopuścił do ruchu??

i jeszcze jedno info dla oszczędnych: lampy dzienne helli mają żarówki nie 21W, a 10W w każdej lampie.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Paź 2006 16:17   





Powrót do góry
   
romoo
Użytkownik obserwowany
Użytkownik obserwowany


Dołączył: 28 Cze 2003
Posty: 6753
Miasto: Małopolska

Post#14 14 Paź 2006 17:37   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Helli czy Hella bo to nie hell żeby odmieniać ,
a swoją drogą to xenony o 1/2 mniej mocy pobierają, ale swoje kosztują.
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#15 Post autora tematu 04 Lis 2006 22:20   

Re: Światła dzienne w samochodzie


romoo napisał:
...,
a swoją drogą to xenony o 1/2 mniej mocy pobierają, ale swoje kosztują.


Zacytuję z innego forum:

sie mi przypomniało po zamontowaniu świateł sprawdzałem jak to sobie ładnie świeci aż tu nagle zgasły co się okazało spalił się bezpiecznik najpierw jedna strona potem druga dopiero po założeniu bezp. 15 nie palą się, do tej pory świecą, a na 10 trwało to jakieś 3 minuty i się przepalały
z tąd też moje pytanie o tych przekaźnikach

zastanawia mnie jedno bo przetwórnica pobiera jakieś 35wat a zwykła H1 jakie były wcześniej 55 wat to czemu mi pali bezpieczniki skoro były wcześniej 10-tki i bez żadnego problemu świeciło


Więc jak to jest z tym mniejszym poborem mocy ???
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 04 Lis 2006 22:20   





Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#16 06 Lis 2006 13:06   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Pewnie sprawność przetwornicy jest niska, robiona na kolanie z pośpiech
u :-) Albo ona na pobiera nie stały prąd tzn. jakiś tętniący, szpileczki w których to max prąd jest baaardzo duży, ale średni dużo mniejszy niż te H1 55W ??? Ale ja tego nie wiem gdybam.

Co do światełek dziennych , to przeglądając inne forum człowiek zrobił je z postojowych. A więc w miejsce standartowej postojowej żarówki 5W Dał o większej mocy 10W. Efekt taki że w dzień reflektor jest calusieńki w świetle i wygląda jak by się jechało ma światłach mijania. Gdy robi się ciemno to już coraz bardziej widać że nie jest to mijania ....


Mi się to bardzo spodobało! Oczywiście ja bym to zmodyfikował, a więc by w lampie można były razem światła postojowe i dzienne. Można zastosować żarówke dwu żarnikową np. 5W 21W od hamulców tylnych z postojami , tylko że ma dużą bańkę :-( Ale coś się poszuka :-)
Zasada działania: . W stacyjka - zapłon wyłączony
-gdy właczone światła (postoje/ mijania) to postojówki się świecą (czyli tak jak w zwykłym samochodzie - postój)
-włączony zapłon (silnik działa) - włączony patent z mocniejszą żarówką postojową - a więc jedziemy na światłach dziennych. Silnik chodzi , światła wyłączone to swiatła wyłączone :-)
- Silnik chodzi włączone mijania / długie - włączone mijania/drogowe , dzienne wyłączone, postojowe zapalone.

Z przepisami ok. gdyby nie to że jeździ się na postojowych zamiast mijania, ale tu działa czynnik mylący, w razie zatrzymania można nawet włączyć mijania które wyglądają w dzień dokladnie tak samo i pan niebieski może sobie innego powodu szukać :-) W dodatku nie szpecimy mordi samochodu jakimiś dodatkowymi wystającymi lampami dodatkowymi. No chyba że ktoś lubi:D


Co wy na to???
Powrót do góry
   
ryszardon
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 28 Paź 2005
Posty: 329

Post#17 06 Lis 2006 18:14   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Witam.Układ do regulacji świateł mijania połączony z automatycznym (załącza alternator)załączeniem świateł mijania i pozycyjnych,pracuje u mnie ponad 10lat.Jeżeli nie przesadzimy z ustawieniem współczynnika PWM to nikt nie będzie miał uwag do naszych świateł.Miałem wiele kontroli i nie było żadnych problemów.Jednego razu w czasie jazdy spalił się wyłącznik świateł i mój regulator pozwolił na dalszą jazdę.Nie muszę pamiętać o wł/wył. świateł.Jest jedna wada,zakłócenia pracy radia w samochodzie,ale i ten problem jest do usunięcia.Pozdrowienia
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#18 Post autora tematu 06 Lis 2006 18:46   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Neverhood napisał:
...

Co do światełek dziennych , to przeglądając inne forum człowiek zrobił je z postojowych. A więc w miejsce standartowej postojowej żarówki 5W Dał o większej mocy 10W. Efekt taki że w dzień reflektor jest calusieńki w świetle i wygląda jak by się jechało ma światłach mijania. Gdy robi się ciemno to już coraz bardziej widać że nie jest to mijania ....


Mi się to bardzo spodobało! Oczywiście ja bym to zmodyfikował, a więc by w lampie można były razem światła postojowe i dzienne...
Co wy na to???


Najpierw też tak zrobiłem: tzn. w gniazdo postojówek które mam w reflektorach drogowych, włożyłem żarówkę halogenową 20 W [z castoramy :-) ] ale okazało się, że to nie to.
Żarówka nie umieszczona w ogniskowej reflektora dała fatalny efekt zupełnie nie adekwatny do jej mocy.
Stąd ta druga opcja - z PWM.
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#19 06 Lis 2006 23:22   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Zbychul napisał:

Najpierw też tak zrobiłem: tzn. w gniazdo postojówek które mam w reflektorach drogowych, włożyłem żarówkę halogenową 20 W [z castoramy :-) ] ale okazało się, że to nie to.
Żarówka nie umieszczona w ogniskowej reflektora dała fatalny efekt zupełnie nie adekwatny do jej mocy.
Stąd ta druga opcja - z PWM.


:please: (ja niedawno o tym się dowiedziałem)
Zgadza się, efekty "wzmocnienia postoju" zależą głównie od konstrukcji reflektora np. w wartburgu lampy się nadają (przynajmniej tak pisało na ich forum)


Mozna jesze próbować PWM zmniejszać moc innych światełek np. mijania, drogowych w głównej lampie. Możliwości jest sporo :D
Powrót do góry
   
Marian B
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 12 Sty 2006
Posty: 1373
Miasto: Szczecinek

Post#20 06 Lis 2006 23:56   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Temat dyskusji: Używanie świateł dziennych wraz ze światłami mijania (również w nocy)

1. widget (31.08.2001 16:33)
Witam serdecznie !!!!

Chciałbym się dowiedzieć czy możliwa jest jazda samochodem z włączonymi światłami przeznaczonymi do jazdy dziennej wraz z włączonymi światłami mijania zarówno podczas dnia jak i w nocy ?? Czy jak zatrzyma mnie policja ma prawo wystawić mi mandat lub jeszcze gorzej zabrać dowód rejestracyjny pojazdu ???

Z góry dziękuję za poradę.

Z poważaniem,
Łukasz Tydman

2. KRP Marcin Milczarek (06.09.2001 18:10)
Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
3) w tunelu.
Natomiast świateł do jazdy dziennej kierujący może używać w czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania (art. 51 ust. 2). Zatem można dojść do następującego wniosku: światła dzienne służą do jazdy podczas dnia i używanie ich podczas jazdy nocą jest niezgodne z ich przeznaczeniem. Zatem policja ma prawo wystawić Panu mandat za jazdę w czasie nocy z włączonymi światłami dziennymi i mijania jednocześnie. Odnośnie jazdy podczas dnia z włączonymi światłami dziennymi i mijania jednocześnie to odradzam Panu taką jazdę gdyż ustawodawca w ust. 2 art. 51 wyraźnie używa stwierdzenia �zamiast świateł mijania�. Zatem należy stosować światła mijania lub dzienne osobno, a nie jednocześnie.

Używanie świateł do jazdy dziennej w przedstawiony przez Pana sposób nie będzie natomiast stanowić podstawy do zabrania Panu dowodu rejestracyjnego samochodu.



3. widget (06.09.2001 18:17)
Czyli niezgodnym z prawem jest używanie świateł dziennych i świateł mijania jednocześnie, ale nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie: Czy w takim razie światła dzienne można używać od świtu do zmierzku od dnia 1 października do ostatniego dnia lutego (czyli w okresie "zimowym") w czasie normalnej przejrzystości powietrza ???

4. KRP Marcin Milczarek (11.09.2001 16:10)
Z art.51.1 ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz.U.1997 nr 98 poz 602) jasno wynika, że kierujący pojazdem ma obowiązek używania świateł mijania przez 24 h na dobę, podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza od 1 pażdziernika do ostatniego dnia lutego. Na wcześniejszym etapie korespondencji wyraźnie zasygnalizowaliśmy, że niezgodne z prawem jest jednoczesne używanie świateł dziennych i świateł mijania. Ustawodawca ustanowił w wyżej cytowanym artukule obowiązek używania świateł mijania od 1 października do ostatniego dnia lutego.W związku z powyższym niedozwolone jest używanie świateł dziennych od świtu do zmierzchu w okresie zimowym.

5. widget (11.09.2001 22:04)
Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Temat dyskusji: Używanie świateł dziennych wraz ze światłami mijania (również w nocy)

* Mapa serwisu
* Reklama
* Redakcja
* Porozumienie
* Przewodnik
* Partnerzy
* Poleć Nas
* Polecane linki
* RSS

* © 1999 - 2006 Autocentrum.pl
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#21 07 Lis 2006 15:25   

Re: Światła dzienne w samochodzie


@neostrada.plbDyEvzL napisał:
Temat dyskusji: Używanie świateł dziennych wraz ze światłami mijania (również w nocy)

1. widget (31.08.2001 16:33)
Witam serdecznie !!!!

Chciałbym się dowiedzieć czy możliwa jest jazda samochodem z włączonymi światłami przeznaczonymi do jazdy dziennej wraz z włączonymi światłami mijania zarówno podczas dnia jak i w nocy ?? Czy jak zatrzyma mnie policja ma prawo wystawić mi mandat lub jeszcze gorzej zabrać dowód rejestracyjny pojazdu ???

Z góry dziękuję za poradę.

Z poważaniem,
Łukasz Tydman

2. KRP Marcin Milczarek (06.09.2001 18:10)
Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
3) w tunelu.
Natomiast świateł do jazdy dziennej kierujący może używać w czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania (art. 51 ust. 2). Zatem można dojść do następującego wniosku: światła dzienne służą do jazdy podczas dnia i używanie ich podczas jazdy nocą jest niezgodne z ich przeznaczeniem. Zatem policja ma prawo wystawić Panu mandat za jazdę w czasie nocy z włączonymi światłami dziennymi i mijania jednocześnie. Odnośnie jazdy podczas dnia z włączonymi światłami dziennymi i mijania jednocześnie to odradzam Panu taką jazdę gdyż ustawodawca w ust. 2 art. 51 wyraźnie używa stwierdzenia �zamiast świateł mijania�. Zatem należy stosować światła mijania lub dzienne osobno, a nie jednocześnie.

Używanie świateł do jazdy dziennej w przedstawiony przez Pana sposób nie będzie natomiast stanowić podstawy do zabrania Panu dowodu rejestracyjnego samochodu.



3. widget (06.09.2001 18:17)
Czyli niezgodnym z prawem jest używanie świateł dziennych i świateł mijania jednocześnie, ale nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie: Czy w takim razie światła dzienne można używać od świtu do zmierzku od dnia 1 października do ostatniego dnia lutego (czyli w okresie "zimowym") w czasie normalnej przejrzystości powietrza ???

4. KRP Marcin Milczarek (11.09.2001 16:10)
Z art.51.1 ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz.U.1997 nr 98 poz 602) jasno wynika, że kierujący pojazdem ma obowiązek używania świateł mijania przez 24 h na dobę, podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza od 1 pażdziernika do ostatniego dnia lutego. Na wcześniejszym etapie korespondencji wyraźnie zasygnalizowaliśmy, że niezgodne z prawem jest jednoczesne używanie świateł dziennych i świateł mijania. Ustawodawca ustanowił w wyżej cytowanym artukule obowiązek używania świateł mijania od 1 października do ostatniego dnia lutego.W związku z powyższym niedozwolone jest używanie świateł dziennych od świtu do zmierzchu w okresie zimowym.

5. widget (11.09.2001 22:04)
Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Temat dyskusji: Używanie świateł dziennych wraz ze światłami mijania (również w nocy)

* Mapa serwisu
* Reklama
* Redakcja
* Porozumienie
* Przewodnik
* Partnerzy
* Poleć Nas
* Polecane linki
* RSS

* © 1999 - 2006 Autocentrum.pl

Co to ma być???Długie, a w dodatku z błędami! Jakaś dyskusja ..między.** :|. Samochód wyposażony musi spełniać pewne wymagania, które są unormowane, a jedna z nich mówi że śwaitła do jazdy dziennej nie mogą się świecić razem z mijania :wink: ( i już po zawodach nie "doświadomionych" :D )

Ale skoro tak to nie można ich włączyć razem z miajnia a komuś się to udało to dowód wymieniany jest na kwitek (pokwitowanie :turn-l: ) . Więc KRP Marcin Milczarek raczej nie zgłębił jeszcze wszystkich aneksikw, przepisów :D

Ale w punkcie 4. KRP Marcin Milczarek (11.09.2001 16:10) to jest bardzo dowolna interpretacja przepisu. Bo faktyczknie 'ktoś' może inaczej zinterpretować ten aneksik o światłach dziennych (ale dlaczego ? ) W dodatku ten przepisik powstał w Dz.U.1997 nr 98 poz 602) a o światłach dziennych troche później więc jest rozserzeniem :D
Koniec dyskusji na temat tych początków z przepisami , to na samym początku było sprawą priorytetową, teraz po wystawieniu wielu dzila z różnych stron dyskusji jest wmiare jasne co wolno, co ujdzie, na co można przymknąć oko :D

PS. Popatrz na date napisania postu - 2001 rok, a więc raczkowanie i gmatwanie się z wieloma nowymi przepisami i wynalazkami :D
Powrót do góry
   
mxw
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 11
Miasto: Poznań

Post#22 08 Lis 2006 23:03   

Re: Światła dzienne w samochodzie


ryszardon napisał:
Witam.Układ do regulacji świateł mijania połączony z automatycznym (załącza alternator)załączeniem świateł mijania i pozycyjnych,pracuje u mnie ponad 10lat.Jeżeli nie przesadzimy z ustawieniem współczynnika PWM to nikt nie będzie miał uwag do naszych świateł.Miałem wiele kontroli i nie było żadnych problemów.

problemu nie ma, jeżeli masz jeden reflektor do wszystkiego (taki na H4, jak w maluchu). ale jak masz osobno soczewki i drogowe (np. H1/H7) i zgodnie z zasadami i logiką PWM podłączysz do świateł drogowych, to już każdy od razu widzi, że to nie są mijania i może się doczepiać....

ryszardon napisał:
Jednego razu w czasie jazdy spalił się wyłącznik świateł i mój regulator pozwolił na dalszą jazdę.

[OT] trzeba zamontować przekaźniki świateł - ochronią wyłącznik [/OT]

ryszardon napisał:
Nie muszę pamiętać o wł/wył. świateł.Jest jedna wada,zakłócenia pracy radia w samochodzie,ale i ten problem jest do usunięcia.

problem w ogóle nie istnieje gdy zastosujemy zamiast PWM rezystor 1om 70W - dokładnie tak, jak to się robi w samochodach fabrycznie wyposażonych w światła do jazdy dziennej wykorzystujące światła drogowe (np. toyota/usa).

co do przepisów, oto aktualny cytat:
Art. 51. ust.1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
  1. w czasie od zmierzchu do świtu;
  2. w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;
  3. w tunelu.
ust.2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.


nigdzie ma żadnego stwierdzenia, że w okresie zimowym ust.2. nie obowiązuje - czyli sprawa jest jasna: w zimie także (od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza) można spokojnie jeździć na światłach dziennych.

a teraz kilka uwag o praktyce:

1) zapytałem przy okazji przeglądu technicznego/rejestracyjnego (na razie nie mam świateł dziennych PWM/opornik w drogowych, ale mam zamiar mieć) czy mogę takie światła założyć i czy użycie świateł drogowych na 30% mocy w dzień to jest wykroczenie - pan (uprawniony diagnosta) odpowiedział, że absolutnie nie jest to wykroczenie, sami to polecają i jeżeli tylko w dzień nam się światła (jakieś) świecą z przodu i z tyłu to nikt nie powinien się przyczepić.

2) zapytałem o to samo w warsztacie zajmującym się tylko reflektorami (wymiany usa/europa itp. itd) - gośc odpowiedział, że raczej to demontują z samochodów sprowadzanych - bo po co drażnić miśków - ci jak tylko mogą się do czegoś doczepić, to się doczepią, żeby zarobić...

he, he, ciekawe podejście. niemniej jednak wciąż brakuje mi oficjalnej wypowiedzi kogoś z wydziału ruchu drogowego, choć kilka postów wyżej cytaty były, ale niezbyt wiarygodne...
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#23 09 Lis 2006 01:33   

Re: Światła dzienne w samochodzie


mxw napisał:
ryszardon napisał:
Witam.Układ do regulacji świateł mijania połączony z automatycznym (załącza alternator)załączeniem świateł mijania i pozycyjnych,pracuje u mnie ponad 10lat.Jeżeli nie przesadzimy z ustawieniem współczynnika PWM to nikt nie będzie miał uwag do naszych świateł.Miałem wiele kontroli i nie było żadnych problemów.

problemu nie ma, jeżeli masz jeden reflektor do wszystkiego (taki na H4, jak w maluchu). ale jak masz osobno soczewki i drogowe (np. H1/H7) i zgodnie z zasadami i logiką PWM podłączysz do świateł drogowych, to już każdy od razu widzi, że to nie są mijania i może się doczepiać....

Ale maluch nie ma H4 tylko te starsze wynalazki - żarówka bańkowata i moc mniejsze niż 55/60 W :D, zresztą prosze nie porównywać do malucha bo w maluchu światła mijania świecą jak dzienne, a długie jak kiepskie mijania :D




Cytat:
1) zapytałem przy okazji przeglądu technicznego/rejestracyjnego (na razie nie mam świateł dziennych PWM/opornik w drogowych, ale mam zamiar mieć) czy mogę takie światła założyć i czy użycie świateł drogowych na 30% mocy w dzień to jest wykroczenie - pan (uprawniony diagnosta) odpowiedział, że absolutnie nie jest to wykroczenie, sami to polecają i jeżeli tylko w dzień nam się światła (jakieś) świecą z przodu i z tyłu to nikt nie powinien się przyczepić.

2) zapytałem o to samo w warsztacie zajmującym się tylko reflektorami (wymiany usa/europa itp. itd) - gośc odpowiedział, że raczej to demontują z samochodów sprowadzanych - bo po co drażnić miśków - ci jak tylko mogą się do czegoś doczepić, to się doczepią, żeby zarobić...

Hmm a dlaczego tylko na długich mama zmniejszać moc symulując dzienne ? Mijania też są ok :D. Ale konkretniej trzeba by to przemyśleć. Zakładamy że żarówka jest typu H4. Mamy więc 2 włókna w żarówce. Zarnik od długich jest nie osłonięty,od mijania ma odbłyśnik. Który żarnik lepiej by symulowal światła dzienne ??? PRAKTYKA pokarze :sm9:
Zresztą nie ukrywajmy że żarówka H4 jest o ***** droższa od postojowej lub innej takowej :twisted:
Powrót do góry
   
mxw
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 11
Miasto: Poznań

Post#24 09 Lis 2006 09:58   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Neverhood napisał:
Ale maluch nie ma H4 tylko te starsze wynalazki - żarówka bańkowata i moc mniejsze niż 55/60 W :D

taaa, już to pisząc wiedziałem, że ktoś się przyczepi :D

Neverhood napisał:
Hmm a dlaczego tylko na długich mama zmniejszać moc symulując dzienne ? Mijania też są ok :D. Ale konkretniej trzeba by to przemyśleć.

no właśnie - przemyśleć :D

ja akurat myślę bardziej w kontekście żarówek H1/H7 z osobnymi reflektorami długich i mijania, ale i dla H4 przemyślenia mogą pasować.

pytanie: dlaczego włókna świateł długich - otóż:

1. światła mijania świecą w dół, co jest jak najbardziej wskazane w nocy, ale w dzień należy sygnalizować swoją obecność dużo bardziej i tylko światła długie świecą nie tylko w dół - poniżej załączam rysunek z serwisu hella.pl.

2. to samo co powyżej: światła mijania tzw. soczewkowe/xenonowe są jeszcze mniej widoczne (zbyt mała powierzchnia odbłyśnika).

3. oszczędność (i bezpieczeństwo) - używając włókien świateł długich w dzień oszczędzamy włókna świateł mijania, które będą wykorzystywane tylko w nocy, dzięki czemu droga żarówka świateł mijania wystarczy nam na min. 2 razy dłużej.

4. oszczędność (i bezpieczeństwo) - używając reflektorów świateł długich w dzień oszczędzamy reflektory i odbłyśniki świateł mijania (szczeg. przy osobnych lampach H1/H7), które będą wykorzystywane tylko w nocy, dzięki czemu odbłyśniki zużyją się wolniej dłużej i lepiej oświetlając drogę w nocy.

5. fabrycznie montowane moduły świateł dziennych DRL zasilają właśnie włókna świateł długich (np. toyota camry), więc to też o czymś świadczy, czymś producent musiał się kierować.

Światła dzienne w samochodzie
Powrót do góry
   
ryszardon
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 28 Paź 2005
Posty: 329

Post#25 09 Lis 2006 14:11   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Witam.Kolega Zbychul przedstawił swoja wersję układu regulacyjnego,zamiast postów,które wnosiły by jakąś myśl nowatorską,mamy histeryczną wrzawę nic nie wnoszącą do tematu.

mxn napisał:
problem w ogóle nie istnieje gdy zastosujemy zamiast PWM rezystor 1om 70W - dokładnie tak, jak to się robi w samochodach fabrycznie wyposażonych w światła do jazdy dziennej wykorzystujące światła drogowe (np. toyota/usa).

Właśnie to jest przyznanie racji założycielowi tego tematu,zamiast rezystora regulator PWN.
W maluchu były montowane reflektory z żarówkami H4(wersja z alternatorem).
W moim samochodzie obwód świateł fabrycznych jest niezależny od obwodu z regulatorem PWM.Praktycznie regulator jest załączony cały rok.Tak bezpieczniej-prawda.Pozdrowienia
Powrót do góry
   
Neverhood
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 221
Miasto: Wrocław

Post#26 09 Lis 2006 15:40   

Re: Światła dzienne w samochodzie


ryszardon napisał:
Witam.Kolega Zbychul przedstawił swoja wersję układu regulacyjnego,zamiast postów,które wnosiły by jakąś myśl nowatorską,mamy histeryczną wrzawę nic nie wnoszącą do tematu.

Jakoś inaczej podchodze do tego.
1. Nie dostaje punktów za pisanie postów w tym dziale.
2. Dzięki tej mrzawce dość dużo rzeczy się okazało, a lepiej wiedzieć niż aksjomatycznie twierdzić że tak bo Kazik i Zeniu pod monopolowym tak mówili i tylko oni mają racje :D
3. Ten temat chyba jest jedną z największych kopalni wiedzy o światełkach porównójąc do odpowiedników na forach 'samochodowych'!.
Dobra, koniec szczypania się :sm31:



5.
mxw napisał:
fabrycznie montowane moduły świateł dziennych DRL zasilają właśnie włókna świateł długich (np. toyota camry), więc to też o czymś świadczy, czymś producent musiał się kierować.
Ale to zależy też od kształtu odbłyśników, lampy ....

mxw napisał:
ja akurat myślę bardziej w kontekście żarówek H1/H7 z osobnymi reflektorami długich i mijania, ale i dla H4 przemyślenia mogą pasować.

I o to się rozchodzi !!!!! Ja cały czas kombinuje jak to ustrojstwo w moim samochodzie ma działać ... A więc mam dużą prostokątną lampe w której jest H4 oraz postojowe szkło nie jest "clar". I ja wychodze z założenia że to ma się tylko świecić - jasna ma być lampa a oświetlać to nie musi. Drogowe u mnie (idczucie pieszego) nie 'wypełniają' lampy 'jasnościa' - widać miejsca ciemniejsze, jaśniejsze.....
Jeśli chodzi o H1 i H7 pewnie z gładkim szkłem - żarówki wiać jak na dłoni, a postojowe to taki dzyndzel którego nie da się wykorzystać! Ba, mijania soczewkowe to dla mnie pomyłka - latarka w samochodzie :D


Co do zwiększenia bezpieczeństwa w dzień przez włączone światła jest sprzewczne z moim zdaniem i pogladami. Nieważne.
Fakt faktem że musze w zimie jeździć na światłach w dzień , bo inaczej mandat. W nocy włączam długie kiedy tylko moge :wink:


Podsumowując, jeśli macie w samochodzie soczewkowe mijania i gładkie szyby w lampie, to wtedy faktycznie lepiej jest mieć dzienne zrobione na bazie długich świateł. Jeśli lampy są starego typu - szkło rozprasające/ formujące strumień świetlny to tu można popróbować z żarówkami postojowymi , mijania, drogowymi w zależości z którego gniazda da się ładniejszy efekt świecenia lampy - odczucie człowieka
Powrót do góry
   
Zbychul
Poziom 15
Poziom 15


Dołączył: 02 Cze 2003
Posty: 242
Miasto: Poznań

Post#27 Post autora tematu 09 Lis 2006 21:07   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Co do zakłóceń samochodowego radia o czym pisze ryszardon to pewnie u każdego jest inaczej - u mnie nie ma żadnych niepożądanych efektów.


Cytat:
niemniej jednak wciąż brakuje mi oficjalnej wypowiedzi kogoś z wydziału ruchu drogowego, choć kilka postów wyżej cytaty były, ale niezbyt wiarygodne...

jest, jest np:

http://okecie.policja.waw.pl/?page=Structure&id=8&nid=97

To czy dzienne stworzyć z drogowych, przeróbki pozycji czy też mijania zależy faktycznie od budowy odbłyśnika lampy. Efekt plam o którym pisze kol. Neverhood przy drogowych, u mnie występował przy wmocnionej pozycji.

Faktycznie stworzyliśmy razem niezłą "kopalnię wiedzy" - i o to właśnie chodzi !!!
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 09 Lis 2006 21:07   





Powrót do góry
   
mxw
Poziom 5
Poziom 5


Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 11
Miasto: Poznań

Post#28 13 Lis 2006 16:26   

Re: Światła dzienne w samochodzie


ryszardon napisał:
Właśnie to jest przyznanie racji założycielowi tego tematu,zamiast rezystora regulator PWN.

sorry, ale nie za bardzo rozumiem.... :?:


Neverhood napisał:
Ale to zależy też od kształtu odbłyśników, lampy .... A więc mam dużą prostokątną lampe w której jest H4 oraz postojowe szkło nie jest "clar".

racja! faktycznie, każdy może mieć inną konstrukcję reflektora....
a więc konkretnie, ja mam taką lampę:
Światła dzienne w samochodzie

czyli 2x H1, światła mijania soczewkowe, a długie i postojowe "clear". w związku z tym z mijania świateł dziennych nie zrobię, jedynie z długich, a wtedy każdy (policjant szczególnie) od razu widzi różnicę :D czyli mogę przerabiać światła tylko wtedy, jak na 100% będę wiedział, że mi wolno. a na razie na 80% wiem, że mi nie wolno.

Neverhood napisał:
Co do zwiększenia bezpieczeństwa w dzień przez włączone światła jest sprzewczne z moim zdaniem i pogladami. Nieważne.

mam dość podobne zdanie. ale nie o tym jest ten wątek.
[OT] niemniej jednak uważam, że jazda na światłach mijania w dzień to strata kasy, bezsens (bo świecą w dół) i niepotrzebne zużycie żarówek i reflektorów, co oznacza zmniejszenie bezpieczeństawa, bo światła mijania będą już słabe i zużyte wtedy, kiedy będą naprawde potrzebne (czyli w nocy). dlatego tak bym chciał jeździć na światłach dziennych... wtedy proszę bardzo: z przyjemnością cały rok[/OT]

Zbychul napisał:
Co do zakłóceń samochodowego radia o czym pisze ryszardon to pewnie u każdego jest inaczej - u mnie nie ma żadnych niepożądanych efektów.

zapewne zależy to od miejsca montażu modułu DRL i długości kabli, a takze od miejsca montażu radia, anteny, filtrów itp.

dlatego też wspomniałem o rozwiązaniu z opornikiem zamiast PWM - wg mnie jest to rozwiązanie podobne, o ile nie identyczne jeżeli chodzi o sam efekt świecenia. plusem opornika 1om 70W (taki dostałem) jest prostota, niezawodność i brak zakłóceń, wadą jest wysoka temperatura w trakcie pracy, brak regulacji i trudność w dostaniu takiego (choć mi się udało i to za dychę).

Zbychul napisał:
jest, jest np:
http://okecie.policja.waw.pl/?page=Structure&id=8&nid=97

dzięki za link, można w nim przeczytać:
"Dopuszcza się również możliwość używania zamiennie (zamiast świateł mijania) świateł do jazdy dziennej. Są to specjalistyczne światła określone na kloszu homologacją i znakiem przeznaczenia RL."

no to dzięki, oznacza to, że o przerabianiu świateł mijania lub długich na dzienne należy zapomnieć, chyba, że sami sobie na nich wydrapiemy "RL". :cry:

jedyna nadzieja dla "przerabiających", to posiadanie reflektora H4 (wspólne mijania i drogowe) i nadzieja, że policjant nie kapnie się, co tak naprawdę w danym momencie się świeci. a jak się kapnie (a przy kontroli bez problemu może), to kaplica...

Zbychul napisał:
Faktycznie stworzyliśmy razem niezłą "kopalnię wiedzy" - i o to właśnie chodzi !!!

tak jest - o to chodzi! :D

choć wnioski na razie dla majsterkowiczów (a bądź co bądź to jest forum elektroda.pl) nie są zbyt optymistyczne:
- nie wolno przerabiać istniejących świateł,
- wolno tylko zamontować dodatkowe lampy z homologacją i znakiem RL.
Powrót do góry
   
krzych.b
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 17 Lut 2007
Posty: 73
Miasto: Częstochowa

Post#29 02 Mar 2007 15:11   

Re: Światła dzienne w samochodzie


[quote]
Ale maluch nie ma H4 tylko te starsze wynalazki - żarówka bańkowata i moc mniejsze niż 55/60 W :D, zresztą prosze nie porównywać do malucha bo w maluchu światła mijania świecą jak dzienne, a długie jak kiepskie mijania :D
[\quote]
Nie wiem co teraz za maluchy robią. 8-O
Ja miałem H4 w maluchu w latach 80-tych.
Powrót do góry
   
kierbedz4
Poziom 21
Poziom 21


Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 1496
Miasto: Toruń

Post#30 05 Mar 2007 21:32   

Re: Światła dzienne w samochodzie


Zamontowane światła do jazdy dziennej muszą mieć homologację to znaczy dopuszczone są do montażu w samochodzie przez Instytut Motoryzacji gdzie uzyskały atest bezpieczeństwa. Moc żarówek nie może być mniejsza niż 15 do 25 w na żarówkę ,zabezpieczenie obwodu dla 1żarówki 5A.podłączenia dokonuje się z obwodu świateł pozycyjnych poprzez przekażnik zwierno rozwierny.Gdy włączymy światła pozycyjne przekażnik jest wstanie spoczynkowym i przez swoje zwarte styki załącza światła do jazdy dziennej,wchwili włączenia świateł mijania cewka przekażnika włączona jedną nóżką do nasy pojazdu a drugą w obwód świateł mijania automatycznie ściąga kotwicę przerywając obwód sasilania swiateł do jazdy dziennej .Na światłach do jazdy dziennej jeżdzę już15 lat.Same pozytywy.Mniejsze zużycie paliwa,zawsze w pełni naładowany akumulator,robiący bokami alternator,mogę sobie pozwolić na opdłączenie innych odbiorników w aucie.W Horyzontach Techniki nr1 1991r jest opublikowany schemat reg napięcia gdzie alternator ładuje pełnym prądem aku na wolnych obrotach.Inteesuje mnie zaprojektowana płytka do ww regulatora. Projektanci do roboty.
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Artykuły -> Światła dzienne w samochodzie
Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Twitter
Strona 1 z 3 Idź do strony 123  Następny
Podobne tematy
Światła dzienne w samochodzie (17)
Światła dzienne na diodach led 3-watowych (52)
Opóznienie wył. światła w samochodzie (24)
Laser, laserowe światła w samochodzie (8)
Płynne włączanie i wyłączanie światła w samochodzie (5)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Kontakt

Page generation time: 0.118 seconds

elektroda.pl temat RSS