X

jak działa silnik od wycieraczek??

05 Oct 2006 18:26 SZszymonek
  • #1 05 Oct 2006 18:26
    szymonek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    dostałem prace domową aby wytłumaczyć zasade działania wycieraczki samochodowej dlaczego sie zatrzymuje, zmienia predkość i zmienia kierunki. tak mniej wiecej no to wiem z własnych doświadczeń ale jak to napisać prosze o pomoc
  • #2 05 Oct 2006 18:45
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (+4)
    Tam jest zwykły silnik elektryczny ze stałymi magnesami. To jest napęd. Napędza on przekładnię ślimakową, która redukuje obroty, a równocześnie siłę na osi. Na osi zamontowana jest krótka dźwignia, która wykonuje ruch obrotowy i łączy się z długą dźwignią, która to już wykonuje ruch posuwisto zwrotny. Zasada taka sama jak w korbowodzie w silniku spalinowym. Tylko to nie tłok napędza wał, a wał (wyjście z przekładni ślimakowej) napędza tłok (wycieraczkę).
    To zasada mechaniczna.
    Elektrycznie w mechanizmie jest zrobiony ciekawy myk. Zasilanie idzie przez przełącznik, gdzie masz na wejściu dwa styki: jeden podłączony do stałego zasilania, a drugi do zasilania, które włączasz przełącznikiem pod kierownicą. I teraz załączasz prąd wyłącznikiem, mechanizm robi obrót o pewien kąt i przełącza się na podtrzymanie na zasilanie stałe. Dlatego też wycieraczki wykonają pełny ruch mimo ich wyłączenia pod kierownicą. Dodatkowo wyłącznik pod kierownicą w momencie wyłączenia zwiera styk z masą i tam gdzie silnik był zasilany do pobudzenia pojawia sie masa. I kiedy silnik przechodzi przez punkt wyjściowy i z powrotem zwiera z pierwszym stykiem, to jest na nim masa i wyjścia silnika zostają zwarte. Indukuje sie wtedy w nim SEM przeciwne do biegunowości magnesów i silnik jest dodatkowo wyhamowywany.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products