X

Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

harnasx 15 Oct 2006 14:59
  • Helpful post? (0)
    Witam!
    Chciałem przedstawić swój patent na napęd bramy przesuwnej.
    Brama o ciężaże około 500kg, szerokość w świetle 4,5m.

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Napęd wykonany domowym sposobem z wykorzystaniem dostępnych elementów za jak najmniejsze pieniądze - ale bez przesady!
    A więc podstawa konstrukcji z blachy stalowej 4mm kawałek rurki stalowej i płaskownika kilka śrub- najtaniej można dostać na złomie.
    Po przycięciu do "zaprojekrowanego" kształtu i pospawaniu widać pierwsze efekty (trochę poniosło mnie z tą deseczką (okaże się po co i dlaczego)

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Silnik - zastosowałem silnik 12V pochodzący od wspomagania elektronicznego kierownicy (stosowany w Toyocie ale nie tylko - serwisy mają tego sporo po wymianach gwarancyjnych) silnik jest juz z przekładnią i jest dość "mocny" - niestety nie wiem jak "mocny" - uważam że z powodzeniem można użyć silnika od przednich wycieraczek - najlepiej z ciężarówki/autobusu 24V, niepolecam silnika wycieraczek z Poloneza

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Koło zębate - zakupione na Allegro za 30zł, konieczne było przetoczenie do średnicy wałka wyjsciowego z silnika. Ciasne pasowanie elementów zabezpieczyłem dodatkowo niewielkim spawem (można zeszlifować przy konieczności demontażu).

    Sterownik - Bramster - dostępny u producenta AMT jak i na Allegro - niestety nie jest to idealne rozwiazanie, kosztowało 140zł i ma wiele wad które opisze później. W komplecie dwa piloty. Blacha aluminiowa ma stanowić rodzaj ekranu zapezpieczającego przed wpływem silnika na odbiornik radiowy w sterowniku.

    Wyłączniki krańcowe - widoczne za silnikiem - powszechnie stosowane z rolką i dźwignią - z moich zapasów. Listwa zaciskowa - bez komentarza.

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Zasilanie - całość na 12V, silnik, sterownik, fotokomórka oraz lampka ostrzegawcza. Moje rozwiazanie to akumulator żelowy 12V 7Amh - koszt 40zł systematycznie doładowywany przez zasilacz wykonany z transformatora 220/12V z mostkiem prostowniczym 15A (akurat taki miałemkoszt około 5zł ). Zasilacz jest podłaczony do sieci przez programator czasowy (najprostszy mechaniczny 8 zł z Castoramy) i ładowanie aku jest okresowe. Trafo wykorzystane od zasilania halogenów, niestety po przejsciu napięcia przez mostek nie mamy pełnych 12V, nie mówiąc nawet o 14 które by się przydały, ale w dobie cięcia kosztów można to zaakceptować.
    Zasilacz znajduje się w słupku ogrodzeniowym przy napędzie (w puszcze elektrycznej) chciałem wyeliminować zakłócenia mogące wpływać na czułość odbiornika. Początkowo zasilacz miał być w domu, ale spadek napięcia przy 12V na odległości około 20m był nie do przyjęcia.
    Układ działał sprawnie przez 5 dni bez zewnetrznego zasilania - przy 2-3 otwarciach bramy dziennie, po 3 dniach czas otwierania/zamykania zwiększył się o około 5s - spadek napięcia aku.

    Antena odbiorcza - samochodowa uniwersalna - 12zł - zamocowana na słupku pomocniczym na wysokosci około 1m zapewnia zasięg około 20m.
    Lampka sygnalizacyjna - kierunkowskaz, uniwersalny kierunkowskaz do motoroweru/motocykla koszt 10zł.

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Montaż

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Podstawa o której mowa na początku zamocowana jest do blachy przymocowanej do podłoża, zamocowanie na dwóch zawiaskach (typowe toczone np. od furtki) zawiaski przyspawane w tym samym kierunku - umozliwia to zesuniecie napędu - przypadkowemu zesunieciu zabopiega śruba blokująca. Zawiaski przyspawane są w tylnej części, z przodu widoczna jest sruba 12mm która umozliwia wyregulowanie wysokości koło zębate - listwa zębata, oraz w zamysle pozwalała by na opuszczenie napędu i uwolnienie bramy w przypadku awarii (W TYM rozwiazaniu nie martwimy się brakiem "prądu" w sieci.

    Obudowa zewnętrzna - wykorzystałem kosz na śmieci, trwała plastykowa obudowa za 13zł :-).

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    Przed zamknięciem w chwili wjazdu chroni "bariera optyczna" fotokomórka dostepne na Allegro, nadajnik i odbiornik zmuszony byłem zamontowac wewnatrz slupków pomocniczych, pierwotnie były przykrecone na zewnatrz do słupków z cegły ale kogoś chyba denerwowały bo je pourywał! obecnie ich niewidać ( sa jedynie małe otwory Φ8 w słupkach).

    Listwa zębata (stalowa ocynkowana)- kupiłem na giełdzie samochodowej.

    Całosc pracuje bardzo fajnie, czas otwarcia/zamkniecia bramy to 15s, problemy stwarza jedynie sterownik, niestety nie mozna precyzyjnie ustawić krańcówek (wg producenta to wina oprogramowania pracujacego w pętli, krańcówka nie wyłącza silnika a jedynie daje sygnał do sterownika który wyłącza silnik - niestety po różnym czasie!! całkiem przypadkowym czasie! zaleznym ponoć od tego w którym miejscu jest akurat program sterownika - kpina z człowieka) Udało mi sie to częściowo obejść i czekam na nową wersje sterownika.
    Sterownik ma również mozliwość "ręcznego" otwarcia bramy, tzn za pomoca włącznika po kablu - niestety ta przydatna w domu funkcja również działa z sobie znaną logiką - kolejny kamyk do ogródka AMT.
    Poza tym napęd nie sprawia problemu - moim zdaniem brakuje wyłacznika przeciązeniowego, ale myśle nad tym :), może ma ktoś pomysł jak zrobić prosty układ który po przekroczeniu okreslonej wartosci prądu (najlepiej zeby ta wartość była regulowana) będzie dawał sygnał o tym przekroczeniu?

    pozdrawiam
    Wojtek
  • #2 15 Oct 2006 15:20
    slaweek_22
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Gratuluję pomysłu z tym silnikiem. Bardzo ciekawie wykonany napęd. jak wygląda zasięg tego sterownika w praktyce?
  • #3 15 Oct 2006 18:50
    vedy1
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!
    Gratuluje pomysłu. Wyłącznik nadprądowy najprościej wykonać mierząc spadek napięcia na dokładnym rezystorze podłączonym do silnika. W zasadzie przychodzą mi dwa pomysły do głowy - stosujesz komparator i porównujesz dwa napięcia przy czym jedno regulujesz potencjometrem a drugi to użycie przetwornika A/C i mikoprocesorka ale to juz wyższa szkoła;]

    POZDRAWIAM
  • #4 15 Oct 2006 19:25
    robert997

    Level 11  
    Helpful post? (+2)
    gratki za pomysł ciekawe spróbuje i ja taki napędzik zrobić wrazie co zgłoszę się do ciebie jeśli czegoś niebedę wiedział.
  • #5 15 Oct 2006 19:35
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Zasięg sterownika to nie wiecej niż 20metrów, z samochodu (pilot przy stacyjce) łapie z nie wiecej jak z 10m. Pytałem w AMT można zamówić extra "zwiększony zasięg" - ale było już po fakcie i nie dopytywałem na czym to polega.

    Odnośnie ogranicznika prądowego myslałem nad czymś takim aby zastosować coś w rodzaju przekaźnika (wykorzystując istniejący) z tym ze normalną cewkę zastąpic cewką z grubszego drutu (ilość zwojów do experymentalnego ustalenia) i puscić przez to prąd silnika - w przypadku standardowego prądu siła elektromagnesu byłaby za mała aby zewrzeć styki natomiast przy nadmiernym wzroście prądu zwarcie styków dawało by sygnał o przekroczeniu?
    Ma ten pomysł szanse powodzenia? Proszę ewentualnie o radę jakim drutem (o jakiej srednicy) oraz ile orientacyjnie musiało by być zwojów na cewce. Nie mierzyłem ale oreintacyjnie przy obciązeniu prąd zasilania silnika nie przekracza 5A.

    Jeżeli macie jakis "elektroniczny" pomysł na ogranicznik to proszę o schemat.

    Wojtek
  • #6 15 Oct 2006 20:28
    ujus
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Gratuluję pomysłu. Proponowałbym dorzucić może jeszcze jakis rezystorek drutowy jako grzałka. Idzie zima może się przydać. Jako przeciążenie można by spróbować nawinąć doświatczalnie plusowy przewód silnika na kontrakton i ewentualnie układ czasowy. Albo się nie doczytałem albo przeoczyłem poco ta deseczka? :)
    5+/6 Pozdrawiam.
  • #7 16 Oct 2006 10:49
    stan
    Level 23  
    Helpful post? (-1)
    Myślę że jako przekażnik nadprądowy można zastosować kontaktron z eksperymentalnie dobranym uzwojeniem przez które przepływa prąd zasilający silnik. Uzwojenie może być nawinięte na bańce kontaktronu bezpośrednio i powinno mieć kilka zwojów. Oczywiście wszystko musi być unieruchomione tak żeby kontaktron nie zmieniał położenia względem cewki. Wykorzystujemy kontaktron ze stykiem zwiernym lub rozwiernym w zależności od potrzeb.

    (Dopiero teraz zauważyłem że powtarzam pomysł kolegi ujus'a -sorry)
  • #8 17 Oct 2006 18:46
    ghost
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Odnosnie zimy to jesli ktos ma ochote (i potrzebuje) to mam na zbyciu grzejnik polprzewodnikowy na szyne euro (z wiatrakiem) 150W/230V do szaf sterowniczych.
    Jesli ktos go chce to moge go odstapic z jakis ulamek wartosci (cena sklepowa 400zl).
    Jak cos to prosze o kontakt na pw.
  • #9 17 Oct 2006 23:01
    bogdan5
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    witam mam podobną konstrukcję bramy do twojej , jako zabezpieczenie termiczne i przeciazeniowe zastosowałem płytkę elektronicznego bezpiecznika z elektroniki dla wszystkich sprawuje sie bardzo dobrze ,był to kit zabezpieczenie zwarciowo przeciązeniowe ,
  • #10 18 Oct 2006 09:48
    JonyP
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Podaj namiary na ten wyłącznik przeciążeniwy prosze!!!:D
  • #11 18 Oct 2006 14:32
    slaweek_22
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Jeśli o ten wyłącznik chodzi to jest w załączniku. Moim zdaniem na jego podstawie lepiej zrobic cos paktyczniejszego, żeby przy przeciążeniu brama zaczeła się cofać co nie jest trudne w realizacji.
    Attachments:
  • #12 18 Oct 2006 20:05
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wyłącznik całkiem przyzwoity, konstruuje w tej chwili coś prostszego jak wypali to zamieszcze - jak nie zabiore się za ten. Co do cofania bramy po przekroczeniu prądu to z doświadczenia stwierdzam ze nie jest to dobry pomysł, spotkałem sie z przypadkiem iż doszło do zablokowania bramy w chwili otwierania (zablokowanie było o tyle skutecze ze bramą nie dało się ruszyć w żadną stronę) a sterownik cięgle próbował raz w tą raz w drugą w wyniku czego uszkodziło się w nim» kilka rzeczy -oczywiście z wyjątkiem bezpiecznika :).
  • #13 21 Oct 2006 21:06
    bogdan5
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    witam dokładnie na tym przełaczniku kit 2471 jest zrobione zabezpieczenie mojej bramy,spisuje sie dobrze od 4 lat regulacja jest bardzo prosta zrobiłem pomiar pradu podczas normalnego ruchu bramy i podczas sztucznego oporu reką o bramę podregulowałem potencjometrem żeby w tym momencie wyłączył, jeśli macie jakis sterownik na mikroprocesorze to można podać impuls do cofniecia bramy
  • #14 01 Nov 2006 07:43
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (0)
    wykorzystałem podpowiedz ujusa i stana którym wtym miejscu dziekuje za pomoc i zrobilem wyłacznik nadpradowy, płytka wymalowana jak za starych czasow lakierem (niestety zostaly mi tylko dwustronne) i chlorek tez jakis taki :( ale koniec koncow udało sie. Kontrakton wokół niego uzwojenie przez ktore przepływa "prad silnka", przekaznik (wykorzystane styki naturalnie zwarte). Podczas normalnej pracy przez zamkniety obwod przekaznika zasilany jest sterownik, przy nadmiernym wzroscie pradu silnika, "zwiera" sie kontaktron zasila przekaznik ktory przerywa zasilanie sterownika - silnik sie zatrzymuje, prad 0 konrtakton otwary, przekaznik "zasila" sterownik, mozemy cofnąć/kontynuowac ruch bramy lub sprawdzic powód zatrzymania. Kondensator zapewnia zasilanie sterownika przez około 1s przy starcie gdzie dochodzi do wzrostu pradu i chwilowego zadziałania przekaznika. Stwierdziłem iż przydałoby się rodzaj "soft startu" zapewnia to w pewnym stopniu widoczne widoczne uzwojenie z drutu oporowego - rozwiaznie niewyszukane ale dziala poprawnie nie wplywając niekorzystnie na pozostałe "parametry" zamykania/otwierania bramy - nie jest to grzejnik na zime jak ktos sugerował :) Rezystor naturalnie właczony w szereg zasilania silnika.

    pozdrawiam

    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu
  • #15 04 Dec 2006 13:54
    piotrek99999
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    witam. tez planuje sam zrobic naped bramy przesuwnej. znajomy elektryk zaproponowal mi abym na zime zrobil ogrzewanie sterownika i silnika, bo mroz moze przeszkodzic w prawidlowym dzialaniu. zaproponowal mi zebym naped i sterownik zamiescil w puszce hermetycznej i do srodka wstawil mala zaroweczke np od lamki na baterie, ktora bedzie caly czas swiecila przez co bedzie wydzielala cieplo wystarczajace do tego aby mroz nie popsul sterownika. mysle ze to bedzie dzialalo.
  • #16 05 Jul 2007 22:03
    iq84
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Zamiast żaróweczki (która może się przepalić) lepiej dać rezystory dużej mocy oczywiście najlepiej zastosować termostat, który załączy to ogrzewanie przy odpowiednio niskiej temperaturze , latem nie musi działać ogrzewanie , dodam jeszcze że powinno to się odizolować termicznie gdy urządzenie jest wystawione na promienie słoneczne , w przeciwnym wypadku latem grozi przegrzaniem najlepiej zrobić to pod jakimś daszkiem dodatkowym :).
  • #17 06 Jul 2007 10:44
    kmicic25
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Po co sie bawić w żaróweczki, oporniki itp
    Sa gotowe rozwiązania.
    Np takie jak na zdjęciu jest termostat, który utrzymuje temp w granicach 15 - 25C.

    Pozdrawiam
    Kmicic

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4054607#4054607
  • #18 05 Sep 2007 18:38
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (0)
    Napęd bramy przesuwnej własnego pomysłu

    zamieszczam na "prędce" stworzony schemat ogranicznika prądowego
    dodam jeszcze fotkę płytki ale mi ją "zformatowało" i musze dostać się do napędu.

    jak wcześniej pisałem elementy to kontaktron "przełączny" kawałek drutu miedzianego nawinętego na bańkę kontaktronu, przekażnik ze stykami NC/NO, elektrolit dobrany doświadczalnie (ja mam chyba 470mikro) LED z rezystorkiem zeby zobaczyć czy system działa :)

    Kilka słów wyjaśnienia (bo użyłem w schemacie na szybko dostepnych elementów). W kontaktronie użyte są styki " naturalnie rozwarte" - czyli gdy pole magnetyczne przekroczy potrzebną wartość styki sie zewrą i
    popłynie prąd przez obwód cewki przekaźnika. W przekażniku użyte do sterowania są styki "naturalnie zwarte" czyli płynie przez nie prąd zasilania sterownika aż do chwili gdy "zadziała" przekażnik (czyli zewrą się styki kontaktronu) wtedy przerwany zostaje obwód zasilania sterownika (po rozładowaniu kondensatora nastepuje "reset" sterownika.
    Tak to ja sobie "zaprojektowałem", ale można wykorzystać sygnał z kontaktronu do zasymulowania np zadziałania krańcówki lub bariery podczerwieni co tez w efekcie spowoduje zatrzymanie bramy a nawet (w przypadu podpiecia pod fotokomórkę) jej cofniecie.
  • #19 11 Nov 2007 22:33
    Waldek088
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Jak ktos nie wie jaki silnik zastosowac, a zdecyduje sie na 220v, jest do tego idealny nie drogi b mocny z przekladnia: http://www.allegro.pl/search.php?string=wciagarka+250&order=p
    Zmniejszyc sile mozna zmieniajac kondensator. Zamiast rolki z linka zakladamy tylko kolo zebate. Wazne w tego rodzaju silnikach jest to ze niema rozroznianego uzwojenia rozruchowego, oba sa jenakowe, a wiec w obie strony kreci z taka sama sila. Wciagarla posiada hamulec, nie mozna takiej bramy na sile otworzyc, o to przeciez chodzi. Przelozenie rowniez idealnie pasuje, stosujac kolo zebateo srednicy ok 80mm.
  • #20 16 Jan 2008 07:50
    szeregowy12345
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    czy ktoś mołby mi przesłac i doradzić jaki dokładnie sterownik i jak go podłączyć z zasilaniem silnikiem itp
  • #21 16 Jan 2008 18:39
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (0)
    a masz już jakiś silnik? jakiś plan działania? czy tak sobie tylko pytasz?
  • #22 16 Jan 2008 22:02
    Hansol2_pl
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Na elektrodzie jest tego duzo, wystarczy poszukac. Sam zrobilem sobie napedzik (brama w swietle 3 metry) i znajomemu (w swietle 6,5 metra) oczywiscie z pilotami jednak nie mam zbytnio czasu zeby zrobic jakis filmik i kilka fotem aby wystawic tutaj oraz zalozyc bariery podczerwieni :) aby projekt byl pelniejszy, teraz na dniach bede zakladal koledze nepedzik do bramy skrzydlowej (zostalo wszystko zamontowac podlaczyc i pomalowac) a nastepnie sobie do garazu (wszystkie czesci juz mam tylko poskladac).
  • #23 20 Jan 2008 11:42
    szeregowy12345
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    nie mam nic jeszcze tylko brame recznie przesuwaną, i chciałbym zamotować napęd.od strony mechanicznej to nie ms problemu gorzej od strony elektrycznej. zrobil bym to jak miałbym jakiś schemat całego układu jak co z czym połoczyć
  • #24 20 Jan 2008 11:51
    slaweek_22
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Jest go tego gotowy sterownik BRAMSTER a tu jest jego schemat podłaczenia. Wszystko widać jak na dłoni. http://www.altad.com.pl/products/files/BRAMSTER%2002%20Schemat.pdf
  • #25 20 Jan 2008 12:50
    harnasx
    Level 22  
    Topic author Helpful post? (0)
    widzisz schemat juz masz! teraz poszukaj/zdobądz transformator (zasilacz), silnk, sterownik, "fotokomórkę"(na to samo napięcie) do tego koło zebate, listwa, troche żelastwa i do dzieła! Jak napotkasz jakies problemy w trakcie to napewno uzyskasz pomoc na forum.
  • #26 28 Jan 2008 23:16
    rsztefek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Jeśli chodzi o sterowniki to polecam www.eldrim.pl..
    Podgrzewanie na zime to zły pomysł bo bedzie się skraplać wilgoć!!
    Wszystko powinno być w przewiewnych obudowach
  • #27 31 Jan 2008 15:35
    szeregowy12345
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    a jaki silnik zastosowac
  • #28 03 Feb 2008 20:16
    dudzikbartek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    ja wykonałem napęd do bramy w swietle 4,4 m z silnika od nawiewu od sam. Ford, z reduktora 50:1, 2 styczników ster.24V, fotokomórki, 2 krańcówek, trafa 220:12:24V, 2 mostki prostownicze i narazie włącznik ręczny - przycisk. Działa bez zastrzerzeń.
    Prosta konstrukcja i nie ma się co psuć.
  • #29 12 Mar 2008 23:57
    aqq123
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Koledzy tez kombinuje z napedem bramy tylko planuje użyć silnika 24v od wycieraczek z samochodu STEYR tylko mam problem z zasilaniem mam trafo i planowałem do niego dorobić układzik ze stabilizatorem 7824 ale kolega -RoMan- zasugerował mi że 7824 może nie dać rady

    rysunki trafo i schemat układu pod adresem:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=825850&highlight=
  • #30 15 Mar 2008 08:54
    bartek7020
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    a czego nie da rady?Wystarczy tylko odpowiednio duży radiator.Pozdrawiam.
  Search 4 million + Products
Browse Products