Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



Uniwersalny miernik do zasilacza.


  Main Page -> Forum Index -> DIY Structures ->Uniwersalny miernik do zasilacza. Post new topic  This topic is locked 
Author
Hide the left column
Show left column Message
wladi.klimek
Level 18
Location: Pustka
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 364
Helped: 20
Post rating: 9
wladi.klimek
Level 18
Post#1 09 Nov 2006 20:24  Topic author   

Uniwersalny miernik do zasilacza.


Uniwersalny miernik do zasilacza.

Przedstawiam uniwersalny miernik do amatorskiego zasilacza. Poza pomiarem napięcia oraz pobieranego pradu, miernik ten moze mierzyc takze temperature radiatora i w razie potrzeby wlaczac i plynnie regulowac [PWM] obroty wentylatora. Wyniki prezentowane sa na wyswietlaczu LCD z Nokii.

Uniwersalny miernik do zasilacza. Uniwersalny miernik do zasilacza. Uniwersalny miernik do zasilacza.
Plytka drukowana ma rozmiary wyswietlacza i zamocowana jest na jego 'plecach', zostala ona zaprojektowana dla elementow SMD, ale tak by nawet poczatkujacy poradzil sobie z jej wykonaniem i montazem. Jest takze kilka elementow przewlekanych m.in. diody podswietlajace. Zlacze wyswietlacza polaczone jest z plytka przy pomocy krotkich przwodow. Wszystkie zastosowane elementy sa latwo dostepne w wielu sklepach wysylkowych.

Mierzone parametry:
- Napiecie 0 - 30V
- Prąd 0 - 10A (uwaga tu byl blad)
- Temperatura -55 - 150 °C (zalezy od zastosowanego przetwornika)

Uniwersalny miernik do zasilacza.
W poscie na 5 stronie umiescilem artukul ze wszystkimi informacjami i ostateczna wersje wsadu do procesora. Program zajmuje 95% pamieci programu. Projekt uwazam za zakonczony (przynajmniej do czasu odkrycia jakis bledow).

Projekt może być dowolnie modyfikowany i rozpowszechniany w celach WYLACZNIE NIEKOMERCYJNYCH pod warunkiem podania autora i adresu www.elektroda.pl/rtvforum/topic620045.html

Helpful post? + +1
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Mody
Level 25
Location: Tarnowskie Góry
Joined: 03 Apr 2003
Posts: 933
Helped: 41
Mody
Level 25
Post#2 09 Nov 2006 21:29    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Bardzo fajny projekt. Takiego czegoś właśnie szukałem czekam z niecierpliwością na schemat :)
Czy jest możliwe rozszerzenie pomiaru napięcia do 50V ??

Pozdrawiam

Helpful post? + 0
Back to top
foxik000000
Level 28
Joined: 07 Jul 2005
Posts: 1533
Helped: 100
Post rating: 10
foxik000000
Level 28
Post#3 09 Nov 2006 23:01    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Hmm , naprawde ciekawa konsrukcja , chyba sam kiedys cos takiego zbuduje , ale mam pytanie , w jakim jezyku napisany jest program do obsługi tego urzadzenia ;) ? Wydaje mi sie ze jest to wyświetlacz z Noki 3310, naj cześciej sie go używa we własnych konstrukcjach ;)

Helpful post? + 0
Back to top
Jake1
Level 18
Location: Stalowa Wola
Joined: 18 Aug 2006
Posts: 380
Helped: 2
Jake1
Level 18
Post#4 09 Nov 2006 23:07    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


No ładne cacko, aż się prosi samemu zbudować, choć dla mnie to zbyt wielkie wyzwanie, wsad procesora SMD itp. ale ogólnie ładna i przemyślana konstrukja, gratuluje. :)

Helpful post? + 0
Back to top
holtex
Level 13
Location: Białystok
Joined: 23 Apr 2006
Posts: 112
Helped: 2
Post rating: 3
holtex
Level 13
Post#5 09 Nov 2006 23:15    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Wyświetlacz jest od nokii 3310.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
crazy_phisic
Zasłużony dla elektroda
Location: Zielona Góra
Joined: 04 Jan 2003
Posts: 2265
Helped: 278
Post rating: 34
crazy_phisic
Zasłużony dla elektroda
Post#6 09 Nov 2006 23:33    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Gratuluje udanej konstrukcji i przede wszystkim niezłej jakości zdjęć ;)
Po wyglądzie lutów wnioskuje że nie pokryłeś PCB żadną substancją ułatwiającą lutowanie i jednocześnie zabezpieczającą przed utlenianiem (chyba że sie mylę). Może w przyszłych konstrukcjach warto o tym pamiętać?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
McRancor
Zasłużony dla elektroda
Location: Wrocław
Joined: 27 Mar 2004
Posts: 5419
Helped: 479
Post rating: 28
McRancor
Zasłużony dla elektroda
Post#7 10 Nov 2006 01:08    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Wywaliłem większość postów z tego tematu, ponieważ nie wnosiły nic do dyskysji, łącznie z pytaniami jak zaprogramować ATMegę i jak obsłużyć taki wyświetlacz, bez przesady zadawać takie pytanie na tym portalu gdzie są setki tematów o tym to przejaw wyjątkowej ignorancji i braku szacunku do piszących.

Następne posty w stylu "super 6/6" będą nagradzane ostrzeżeniami.

Helpful post? + 0
Back to top
Vein
Level 22
Location: Bialystok
Joined: 07 Mar 2003
Posts: 717
Post rating: 3
Vein
Level 22
Post#8 10 Nov 2006 01:27    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


w sumie bardzo ciekawy projekt :] można go zastosowac nie tylko do zasilacza laboratoryjnego, ale tez jako mały komputerek samochodowy :] mierzył by prąd ładowania alternatora, napęcie na zaciskach i temperature za zewnątrz :]

Helpful post? + 0
Back to top
wypasek
Level 10
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 18
wypasek
Level 10
Post#9 10 Nov 2006 07:33    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


a czy może byc wyświetlacz od starego panasonika g520?

Helpful post? + 0
Back to top
lucastg
Level 13
Joined: 13 Sep 2004
Posts: 119
lucastg
Level 13
Post#10 10 Nov 2006 07:57    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


danlancher " To jest piekne wrecz... poezja... super normalnie .... " bo z tym sm-dekami to sobie poradze :) czekam tak jak wszyscy na forum na schemat i wsad .Ps. co to za paski sa na dole wyswietlacza tez jakies wskazniki czy nozebład w wyswietlaniu lini ?? . 6/6 jak najbardziej sie nalezy

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
marty123
Level 10
Location: Łódź
Joined: 20 Oct 2003
Posts: 39
marty123
Level 10
Post#11 10 Nov 2006 09:52    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Mala rzecz a cieszy, jak jest to wszystko zasilane, na zdjeciach nie widac ?

Helpful post? + 0
Back to top
denwer
Level 14
Joined: 23 Sep 2004
Posts: 145
Helped: 3
Post rating: 67
denwer
Level 14
Post#12 10 Nov 2006 11:25    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Bardzo fajnie by było jakbyś oprócz wsadu dał źródło programu (oczywiście jeżeli możesz). A jeszcze bardziej spoko jakby źródło było w asm. albo w bascom :). Jeżeli chodzi o projekt to świetnie się prezentuje i schludnie wykonany. Urządzonko bardzo praktyczne.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
danlancher
Level 27
Location: 50°846''' N 04°302''' E
Joined: 27 Apr 2005
Posts: 1352
Helped: 13
Post rating: 7
danlancher
Level 27
Post#13 10 Nov 2006 13:12    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


No to posta mi usuneli... i dobrze,bo sie zabardzo podekscytowalem i nie zadalem pytania ktore dzis mi przyszlo do glowy...

Czy trzbe do tego ukladu dorobic bocznik zeby miezyc prad jak daje np. trafo bez obciazenia?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
...KUBA...
Level 21
Location: Komarów
Joined: 21 Aug 2006
Posts: 697
Helped: 28
Post rating: 11
...KUBA...
Level 21
Post#14 10 Nov 2006 14:29    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Niezła rzecz i wykonanie moja ocena to 5/5

Moderated:
ostrzeżenie, pisanie bezsensownych wiadomości nic nie wnoszących do tematu, popełnianie błędów ortograficznych


Helpful post? + 0
Back to top
wladi.klimek
Level 18
Location: Pustka
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 364
Helped: 20
Post rating: 9
wladi.klimek
Level 18
Post#15 10 Nov 2006 16:51  Topic author   

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Przepraszam za tak pozna odpowiedz, ale dopiero dostalem sie do kompa.

Do opisu wkradl sie blad: zakers pomiarowy pradu konczy sie na 10A (opis juz poprawilem).

Quote:
Czy jest możliwe rozszerzenie pomiaru napięcia do 50V ??

Tak. Jest jak najbardziej mozliwe nalzey tylko zmienic wartosci dzielnika napiecia i nieco zmodyfikowac program. Wlasciwie zwiekszenie zakresu byloby mozliwe nawet do 100V, ale nalezaloby sie wtedy liczyc z bledem kwantyzacji.

Quote:
...w jakim jezyku napisany jest program do obsługi tego urzadzenia

Oczywiscie w C.

Quote:
Wydaje mi sie ze jest to wyświetlacz z Noki 3310

Tak to LCD z Nokii 3310, jak juz wczesniej zauwazyli koledzy.

Quote:
Po wyglądzie lutów wnioskuje że nie pokryłeś PCB żadną substancją ułatwiającą lutowanie i jednocześnie zabezpieczającą przed utlenianiem (chyba że sie mylę)

Sciezki po wytrawieniu pokryte zostaly roztworem kalafonii.

Quote:
a czy może byc wyświetlacz od starego panasonika g520?

Raczej nie bezposrednio w zastepstwie Nokii, a o tym czy wogole jest do wykorzystania decyduje dostepnosc dokumentacji sterownika - patrz wiele tematow na forum.

Quote:
co to za paski sa na dole wyswietlacza

Te paski to bargrafy wskazujace poziom temperatury radiatora (dolny) i wydajnosc - obraty chlodzenia (gorny). Dzieki temu jeden rzut oka wysarczy by stwierdzic ze zasilacz jest mocno obciazony - obydwa paski wysuniete, lub ma jeszcze zapas mocy. Krotkie kreski na samym dole to skala bargrafow.

Quote:
jak jest to wszystko zasilane

Z 12V. Szczegoly wkrotce.

Quote:
jakbyś oprócz wsadu dał źródło programu

Jesli wystarczy czasu na posprzatanie kodu i dodanie komentarzy, to zamieszcze takze zrodla. Jak juz pisalem wczesniej program jest w C. Z tym, ze zostal napisany w CodeVision (ciesze sie roczna licencja) i chyba nie skompiluje sie na wersji trialowej, choc moze komus bedzie sie chcialo przeportowac kod na avr-gcc, nie powinno byc duzo roboty.

Quote:
Czy trzbe do tego ukladu dorobic bocznik

Tak. Do pomiaru pradu konieczny jest bocznik, ale postaralem sie by byl naprawde malej rezystancji, co przeklada sie na mala moc tracona i male gabaryty.

Quote:
Gratuluje [...] przede wszystkim niezłej jakości zdjęć

Dzieki. Bardzo sie ciesze, ze ktos to zauwazyl i docenil bo troche sie nasiedzialem przy fotach makro.

Helpful post? + 0
Back to top
CMS
Moderator
Location: Warszawa
Joined: 27 Feb 2004
Posts: 3434
Helped: 121
Post rating: 126
CMS
Moderator
Post#16 10 Nov 2006 17:54    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Cytat:
Gratuluje [...] przede wszystkim niezłej jakości zdjęć

Dzieki. Bardzo sie ciesze, ze ktos to zauwazyl i docenil bo troche sie nasiedzialem przy fotach makro.

Ktos mnie ubiegl, odrazu zauwazylem ze masz pozadny aparat, jakosc fotrk super.

Jesli chodzi o konstrukcje to bardzo mi sie podoba i z pewnoscia cos takiego sobie zrobie.

Mam jeszcze pyatnie, czy daloby rade dokombinowac do tego pomiar pojemnosci - chodzi mi o akumulatory.
Moze to glup[ie pytanie ale niemam pojecia o mikrokontrolerach.

Helpful post? + 0
Back to top
zimny102
Level 10
Location: TG
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 35
zimny102
Level 10
Post#17 10 Nov 2006 19:56    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Witam,

Bardzo ładny miernik, ciekawe wykonanie, dość miniaturowe jak dla mnie, ja jednak preferuje wygodniejsze w użyciu mierniki na wyświetlaczu LCD większych rozmiarów aby nie trzeba było się przyglądać z bliska co tam pisze... alew musze przeznać że podoba mi się ten prjekt, 5+/6 :)

Pozdrawiam, 8)

Helpful post? + 0
Back to top
dexter1
Level 14
Location: LB
Joined: 09 Dec 2004
Posts: 144
dexter1
Level 14
Post#18 10 Nov 2006 20:13    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


brawo jakie napięcie i jaki prąd wytrzyma to cacko?

Moderated by McRancor:
Ostrzeżenie za bezmyślne zadawanie pytań na które odpowiedź znajduje się w pierwszym poście i niechluje pisanie


Helpful post? + 0
Back to top
daniel93
Level 29
Location: -
Joined: 29 Mar 2005
Posts: 1680
Helped: 30
Post rating: 1
daniel93
Level 29
Post#19 10 Nov 2006 21:44    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Niezłe...
Ten wyświetlacz wytrzyma -55 lub 150*C ? - wątpie

Helpful post? + 0
Back to top
Dariusz Goliński
Level 22
Location: Brzeziny
Joined: 21 May 2003
Posts: 669
Helped: 27
Post rating: 48
Dariusz Goliński
Level 22
Post#20 10 Nov 2006 22:21    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


daniel93 wrote:
Niezłe...
Ten wyświetlacz wytrzyma -55 lub 150*C ? - wątpie


A od kiedy temperaturę mierzy się wyświetlaczem ?
Przemyśl zanim napiszesz.

W sumie fajną rzecz wymyśliłeś.
Nigdy nie lutowałem wyświetlacza od 3110, masz jakieś uwagi aby go nie
zepsuć ?

Helpful post? + 0
Back to top
FlyBoy
Level 28
Location: Sieradz/UK
Joined: 26 Nov 2003
Posts: 1221
Helped: 107
Post rating: 76
FlyBoy
Level 28
Post#21 10 Nov 2006 22:48    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Dariusz Goliński wrote:
daniel93 wrote:
Niezłe...
Ten wyświetlacz wytrzyma -55 lub 150*C ? - wątpie


A od kiedy temperaturę mierzy się wyświetlaczem ?
Przemyśl zanim napiszesz.

W sumie fajną rzecz wymyśliłeś.
Nigdy nie lutowałem wyświetlacza od 3110, masz jakieś uwagi aby go nie
zepsuć ?


To jest wyświetlacz od 3310 a nie od 3110, pewnie sie pomyliles bo 3110 to chyba takiej nokii nie ma :/

Gratuluję pomysłu i samego wykonania!
Mam dwa pytania:
Czym programowałeś tego ATMELa?
Jak długo "żyją" te wyświetlacze?

Pozdrawiam, Robert

Helpful post? + 0
Back to top
denwer
Level 14
Joined: 23 Sep 2004
Posts: 145
Helped: 3
Post rating: 67
denwer
Level 14
Post#22 10 Nov 2006 23:36    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


@FlyBoy
Mylisz się. Nokia 3110 istnieje. Jest to dość stary telefon, ale jednak ( co nie zmienia faktu że Darek się pomylił).

@Dariusz Goliński
Proponuję Ci poszukać wyświetlacza z miedzianymi wstawkami na szkle (łatwo się je lutuje - uważaj żeby nie przegrzać). Jeżeli nie znajdziesz takowego to kup sobie razem z ramką (nie wyjmuj go z ramki , zetnij tak jak w tym projekcie i podlutuj przewody do styków kostki w ramce, która będzie pośredniczyć między przewodami a LCD).

Helpful post? + 0
Back to top
wladi.klimek
Level 18
Location: Pustka
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 364
Helped: 20
Post rating: 9
wladi.klimek
Level 18
Post#23 11 Nov 2006 00:22  Topic author   

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Quote:
Nigdy nie lutowałem wyświetlacza od 3110, masz jakieś uwagi aby go nie zepsuć ?

Generalnie to poszlo latwo, pobielilem styki w duzej ilosci kalafonii, nie trzeba bylo dlugo grzac. Po takim przygotowaniu lutowanie to nic takiego pod warunkiem ze uzyje sie dosc cienkich przewodow. Dla pewnosci mozna calosc zalac pozniej klejem - oczywiscie po uwczesnym sprawdzeniu czy wyswietlacz dziala.

Quote:
Czym programowałeś tego ATMELa?

Najzwyklejszym programatorem ISP, zlacze do niego to te pola cyny miedzy procesorem i zlaczem wyswietlacza.

Quote:
Jak długo "żyją" te wyświetlacze?

Nie mam pojecia, wyciagnalem swojego z uzywanego telefonu i czas pokaze ile bedzie sluzyl.

Helpful post? + 0
Back to top
zbig_wwl
Level 17
Location: mazowieckie
Joined: 31 Mar 2004
Posts: 174
Helped: 20
zbig_wwl
Level 17
Post#24 11 Nov 2006 02:12    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Ponieważ zrobiłem coś podobnego (opis tutaj) to podzielę się spostrzeżeniami:
- trzeba zaimplementować ustawianie napięcia referencyjnego ADC. Jeżeli udostępnisz kod, to nie będzie problemu, ale trzeba pamiętać, że to napięcie trzeba zmierzyć i wpisać do przeliczeń w uC. Nie wiem jak w tiny26, ale mega8, której używam, ma rozrzuty napięcia referencyjnego ADC pomiędzy 2.4 a 2.7V, co strasznie zniekształca pomiar jeżeli przyjmiemy na stałe katalogowe 2.56V;
- wyświetlacz od Nokii jest bardzo ciekawą alternatywą wyświetlacza graficznego, ale raczej powinien być marki NOKIA. Nie polecam wyświetlaczy z tzw. elastomerem. Nawet jak ktoś zaprojektuje sobie płytkę z odpowiednim układem pól żeby dołączyć wyświetlacz przez elastomer. Sam tak zrobiłem w jednym z moich projektów i niestety rezultaty były mizerne - wyświetlacz działał tylko przy silnym dociśnięciu, a po jakimś czasie całkowicie zbladł :cry: .Pewnie pozłocenie pól kontaktowych by pomogło, ale w warunkach domowych to chyba niewykonalne :D . Podobnie z wyświetlaczami z blaszkami miedzianymi - te blaszki w większości wyświetlaczy są tylko na styk z polami kontaktowymi na szkle wyświetlacza i samo dolutowanie do nich przewodów nic nie da - też trzeba dociskać :cry: . Generalnie przy zakupie wyświetlacza trzeba uważać.
-wyświetlacz od Nokii 5110 też pasuje - ma tylko inny układ wyprowadzeń - logicznie to to samo

ps. jeżeli macie jakiś namiar na sprawdzone wyświetlacze Nokii 3310, a jeszcze lepiej 5110 to proszę o info na PW

Helpful post? + 0
Back to top
dj.marko
Level 2
Joined: 01 Nov 2006
Posts: 4
dj.marko
Level 2
Post#25 11 Nov 2006 10:34    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


a kiedy bedzie schemat i mozajka plytki

Helpful post? + 0
Back to top
tomaszek1606
Level 12
Location: Wrocław
Joined: 14 Dec 2005
Posts: 88
tomaszek1606
Level 12
Post#26 11 Nov 2006 14:07    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Da rade zastosować tu wyświetlacz z noki 3510 i ??

Helpful post? + 0
Back to top
CMS
Moderator
Location: Warszawa
Joined: 27 Feb 2004
Posts: 3434
Helped: 121
Post rating: 126
CMS
Moderator
Post#27 11 Nov 2006 14:17    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


tomaszek1606 wrote:
Da rade zastosować tu wyświetlacz z noki 3510 i ??


z tego co pamietam 3510 miala kolorowy wyswietlacz, mysle ze mozna by go uzyc ale na pewno nie w tym ukladzie.

Helpful post? + 0
Back to top
Jake1
Level 18
Location: Stalowa Wola
Joined: 18 Aug 2006
Posts: 380
Helped: 2
Jake1
Level 18
Post#28 11 Nov 2006 18:36    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Może i są ale to bylo by bez sensu znacznie drozszy kolorowy a i tak bedzie wyswietlal to co monochromatycznyz 3310

Helpful post? + 0
Back to top
wladi.klimek
Level 18
Location: Pustka
Joined: 29 Dec 2004
Posts: 364
Helped: 20
Post rating: 9
wladi.klimek
Level 18
Post#29 11 Nov 2006 19:12  Topic author   

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


Gotowe!
Artykul ze schematem, plytka, wsadem i opisem montazu i uruchomienia juz JEST .

Z wyswietlaczem od N3510i to sprawa wyglada tak: istnieje mozliwosc podlaczenia do tej plytki tego wyswietlacza bez jakichkolwiek modyfikacji. Modyfikacja natomiast trzeba poddac sam program. W chwili obecnej zostalo tylko 5% wolnej pamieci programu i garstak bajtow wolnego RAMu, wiec i tak nie starczy miejsca na implementacje zadnych kolorowych bajerow, choc sam sterownik zapewne sie zmiesci. Jednym slowem: podlaczanie tu lcd z 3501i jest zupelnie bez sensu.

Helpful post? + 0
Back to top
Dariusz Goliński
Level 22
Location: Brzeziny
Joined: 21 May 2003
Posts: 669
Helped: 27
Post rating: 48
Dariusz Goliński
Level 22
Post#30 11 Nov 2006 21:36    

Re: Uniwersalny miernik do zasilacza.


OK.
Więc dawaj to na forum bo ja już zastosowanie mam dla tego urządzenia
Please.
Dzięki

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  This topic is locked     Main Page -> Forum Index -> DIY Structures -> Uniwersalny miernik do zasilacza. 12345  Next
Page 1 of 5

Similar topics to uniwersalny miernik do zasilacza.

Miernik FCLU - uniwersalny miernik na PIC16F873A (234)
Uniwersalny miernik przyspieszenia (12)
Miernik do zasilacza na HD44780 i ATtiny13 (31)
Miernik panelowy do zasilacza symetrycznego (21)
Miernik napięcia i prądu na PIC16F676, do zasilacza warszt. (6)


Switch to mobile version Switch to version for desktops