Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #32 19 Sie 2004 15:25
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    witam.
    nei chciałem zakładać nowego tematu, więc napiszę tutaj.
    posiadam tragiczny zasilacz marki Q-tec 550W (wiem wiem, on tyle ma w szczycie przez 10ms) i od jakiegoś czasu skacze napięcie na linii +12V.
    wiem, że zasilacze często padają i czasem kończy się to wyjazdem całego kompa na śmietnik.
    czy w takiej sytuacji pomoże wymiana kondensatorów impulsowych ? jeśli tak, to czy można w necie gdzieś takowe zamówić ?
    zasilacz ma już ponad rok...

  • #33 19 Sie 2004 15:55
    TONI_2003
    Moderator

    Witam ! ... na jakiej podstawie wiesz że skacze Ci napięcie w gałęzi +12V? Podaj jakie są to wartości. Pozdrawiam

  • #34 19 Sie 2004 16:01
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    1. z programów monitorujących napięcia/temperatury itp.
    2. z odczytów najgłupszego miernika kupionego w obi za 9zł

    na linii +12V występują spadki do +11.6V włącznie...

  • #35 19 Sie 2004 16:04
    TONI_2003
    Moderator

    ... a reszta napięć w tym samym momencie nie spada? Czy coś dokładałeś do kompa ostatnio?

  • #36 19 Sie 2004 16:22
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    reszta się trzyma. nic nie dokładałem do kompa.

  • #37 19 Sie 2004 16:41
    TONI_2003
    Moderator

    ... no więc podchodzi Ci tylko wymiana kondensatorów w gałęzi +12V oraz poprawa wszystkich niepewnych lutowań na płycie zasilacza sprawdź też w jakim stanie są radiatory (dokręć śrubki na elementach ) . Elektrolity kupuję u siebie na miejscu więc nie jestem zorientowany . Pozdrawiam

  • #38 19 Sie 2004 16:47
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    oka. dzięki :)

    w elektronice jestem średnio zorientowany. na pewno dałoby radę zrobić zasilacz do peceta, ale nie impulsowy, a mocy ciągłej. z dedykowanymi trafkami dla każdego napięcia. sztuka dla sztuki czy jest o co powalczyć ?
    sądzę, że taki zasilacz byłby prostszy w budowie, żarłby pewnie prąd jak smok, ale... da się ? :)

  • #40 19 Sie 2004 17:09
    TONI_2003
    Moderator

    ... bez urazy :idea: , ale ludzie opanujcie się bo nawet sztuka przez duże "S" nie wytrzyma tych pomysłów :( . Pozdrawiam !
    PS. :arrow: wiem że jest bardzo gorąco :wink:

  • #41 19 Sie 2004 17:36
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    nie wiem co lepsze - siedzieć w domu od rana do wieczora czy wystawic czachę na dzisiejsze słoneczko :)

    zsilacz impulsowy to jak narazie dla mnie czarna magia.
    a taki zasilacz mocy ciągłej nie byłby już skomplikowany. byłby co najwyżej monotonny. bez żadnych kombinacji - po 30A na 5V i 12V i cirka 40A na 3.3V. 5A na standby 5V i 5A na -12V.

    mała szafka. prostota obsługi i serwisowania. modularna budowa - na pewno nie będzie tak źle :o

  • #42 19 Sie 2004 17:55
    TONI_2003
    Moderator

    ... zapewnie nie słoneczko w moim wieku :( , ale ciekawi mnie jaki byłby koszt tego pieca :D , a może przyjemne z pożytecznym na srogą zimę ? :wink: zakłócenia , zabezpieczenia i zapewnie wiele innych przyjemnych łamań głowy . Pozdrawiam :wink:

  • #43 19 Sie 2004 18:46
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    kilka transformatorów. 100-150mF w filtrach. niskie napięcia to nie będzie wcale tak dużo. LM138 - 5A. sztuk na oko 20. tylko sterowanie ktoś musi zaprojektować, bo nie znam dokładnie standardu ATX :P

  • #44 19 Sie 2004 22:27
    TONI_2003
    Moderator

    ... lepiej się spytaj ile będzie jeden z nich kosztował i zrób “ biznes plan “ Pozdrawiam i życzę powodzenia w realizacji !

  • #45 20 Sie 2004 12:58
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    nie, ja o tym myślę na serio. nie chcę co rok zmieniać zasilacz tylko dlatego, że wyszła nowa grafa, a mój zasilacz wymięka. chcę zrobić taki, który będzie miał naprawdę spory zapas mocy. zasilacz Antec True Power 550W kosztuje przeszło 800zeta. myślę, że w takim przedziale zmieści się mój mały true power :)

    no to do roboty - jakie brać trafo dla 12V jeśli docelowo mam zamiar brać jakieś 30A ? jakie trafo dla 5V jeśli pobór będzie wynosił 40A ? i na koniec 3.3V również około 40A ?

    dla takich poborów prądu przydałoby się dużo wyższe napięcia, które z kolei skutecznie będa grzały stabilizatory...

    napięcia ujemne nie są tak eksploatowane, to zrobię jakoś ekonomicznie.
    panowie, znacie się na tym lepiej ode mnie, doradźcie (nie próbujcie mnie mnie odwieźć bo i tak się nie dam).
    dzięki :)

  • #46 21 Sie 2004 07:28
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Po co wywazac otwarte drzwi???. Ktos wymyslił ze do kompa najlepiej nadaje sie zasialcz impoulsowy i od czasu kiedy powstały PC-ty są w nich zasialcze impulsowe.
    Skoro mówisz że nie zabardzo się na tym znasz, to lepiej nie bierz sie za robote tego zasilacza. Przy spadku napiecia na stabilizatorze o 1V i prądze 40A, wydzaieli sie na nim 40W mocy!!!!, zastanów sie jak to masz zamiar odprowadzić ( i tak moc podana przezemnie jest mocno zaniżona bo popularne stabilizatory liniowe maja spadek ok. 3V co daje 120W mocy do odprowadzenia, a to tylko jedno napięcie). Za sam prąd zapłacisz dużo wiecej co bys jednorazowo kupił taki zasialcz za 800zł. Pamiętaj ze (teoretyczna) sprawność zasilaczy liniowych nie przekracza 50% przetwornica dla porównania ma ok. 90%. Nawet nie pytam w jakiej obudowie chcesz zmieścić taki zasilacz, bo napewno nie w typowej obudowie od zasilacza komputerowego.

    pozatym po co chcesz zmieniac katrę graficzną co rok bo wyszła nowa - idąc tym tropem to powinienes zmieniac od razu całego kompa, bo mało ramu, procek juz jest 2,8 a nie 2.7 no i dysk twardy 200 a nie 180GB, a no i zapomiałbym jest już znagrywarka DVD a nie CD. Na koniec jeszcze płyta z RAID-em bo po co mieć jeden dysk 200GB jak można miec cztery

    Pozdrawiam

  • #47 21 Sie 2004 13:20
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    odpuść sobie ten ostatni akapit. jedni paukją kasę w auta, inni w elektronike, a ja w kompy. co w tym zlego ? po to jest kasa, żeby ją wydawać. a ponieważ kompy to moja pasja, to właśnie na nie wydaję kasę. i to już nie Twój problem.

    przytoczone wartości to planowany szczyt zasilacza. nie mam [ jeszcze ] kompa, który tyle konsumuje. za dużo słyszę o markowych zasilaczach, które okazują się bublami. wszyscy pieją, bo chieftec`i dobrze trzymają napięcia, a po roku padają tak samo jak codegeny. wolę się zabezpieczyć. zrobić coś prostego i zminimalizować ryzyko tragedii. temperatura to już moje zmartwienie. jak wcześniej zaznaczyłem, będzie to szafka.
    poza tym, zasilacz taki można łatwo zmodyfikować i używać go do innych celów.

    pozdrawiam.

  • #48 21 Sie 2004 15:30
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Jak lubisz wydawac kase........... Gwarantuje Ci ze z takim zasialczem to zaczniesz jeszcze inwestowac i energie elektryczną.


    Pozatym Ciekawy jestem czy poradziłbyś sobie z budową zasilacza liniowego o takiej mocy. To nie jeszt taka prosta sprawa, a gwarantuje Ci ze z tym odprowadzaniem ciepła to też nie jest tak prosto. Mam nadzieje ze wiesz o istnieniu takiego czegoś jak rezystancje termiczne.

    Pozdrawiam

  • #49 21 Sie 2004 17:48
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    tak, wiem o czym mowa. ale tą sprawę mam już z głowy. wstępnie przygotowałem aluminiowy radiator o wymiarach 40x60x8cm. grubość żebra 2mm z odstępami między żebrami po 12mm, grubość podstawy radiatora 5mm.
    napięcia odkładane na regulatorach chcę ograniczyć do minimum poprzez zastosowanie bardzo dużych pojemności w filtrach. aktualnie rozglądam się za przejrzystym artem na temat startu zasilaczy atx. znalazłem takie cosik:

    http://www.star.net.pl/~eby/modules.php?name=Topics

    niestety, kompletny brak zdjęć :roll:

  • #50 21 Sie 2004 19:08
    B_U_L_I
    Poziom 13  

    Witam
    Widze że jest ten temat mocno oblegany wiec sie podłącze :). Mam mały problem z zsailaczem RUBICON Model 250X1. Wszystkie napięcia są w normie (jak na tej klasy zsilacz) ale gdy obciążę 3.3V żarówka odrazu sie wyłącza, z 5V i 12V nie ma problemu. Może miał ktoś juz podobną usterke.
    Pozdrawiam
    Piotr Buliński

  • #51 21 Sie 2004 20:08
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Buli

    jaka zarowka o co wogóle chodzi ?? napisz wicej szczegulów.



    Co do zasilacza liniowego.

    Ciesze sie ze wiesz o co chodzi ale czasami bywa tak ze nawet najwiekszy radiator nie da rady wlasnie ze wzgledu na te parametry.
    nie mozesz dac malych pojemnosci pomiewaz napiecie bedzie wtedy zle filtrowane i komp moze sie zawieszac.

    Co do startu to jest prosta sprawa:zwierasz zielony z czarnym i rusza.

    Zeby wszystko bylo ok. musisz jeszcze dac na fioletowym 5v, ktore bedzie tam przez caly czas kiedy zasilacz jest wlaczony do sieci

    Pozdrawiam

  • #52 21 Sie 2004 20:26
    B_U_L_I
    Poziom 13  

    Witam
    Dlatego żarówką, że używam jej do testowania zsilacza.Winam do niego 2 arówki 2x50W każda w sumie obciążam go mocą 200W aby zobaczyć jak zasilacz sprawuje sie pod obciążeniem to jest chyba znany sposób na sprawdezanie przetwornic. Jeżeli obciąże gałąź 3.3V odrazu sie wyłcza bez obciążenia lub tylko z obciążonymi 5 i 12V napięcia są w porządku i zasilacz pracuje.
    Pozdrawiam

  • #53 21 Sie 2004 22:50
    TONI_2003
    Moderator

    ... czyli kolego B_U_L_I reasumując twe posty masz zasilacz RUBICON Model 250X1 czyli nie wiem czy Wiesz że to zasilacz firmy CODEGEN . Teraz o ile dobrze zrozumiałem ( a starałem się ! ) problem tkwi w tym że gdy obciążasz +3,3V zasilacz zostaje wyłączony . Natomiast gdy obciążysz gałęzie +5V oraz +12V jest w porządku ? Czy tak ? Pozdrawiam

  • #54 21 Sie 2004 23:46
    B_U_L_I
    Poziom 13  

    Witam
    Tak TONI_2003 dokładnie, wiedziałem że mnie zrozumiesz :) wiem, że CODEGEN, RUBICON, i IMPET to jest praktycznie to samo. Tak jak pisałem po obciążeniu gałęzi 3.3V zasilacz sie wyłącza odrazu. Pierwszy raz spotałem sie z tego typu usterka i nie szukałem jeszcze sam przyczyny, zająłem sie nastrępnymi z bardziej standardową usterką (22uF/50, TL494, 2sc945) to najczęściej w nich pada po 2-3 latach z wiadomych przyczyn. Jeżeli ktoś spotkał sie już z takim uszkodzeniem prosze o podpowiedź gdzie szukać przyczyny.
    Pozdrawiam

  • #55 22 Sie 2004 02:16
    ratHUNTER
    Poziom 10  

    Arturze, to, że trzeba zewrzeć kabelki i serwowac power_good na plytę to ja wiem. ale mnie interesuje to od strony zasilacza atx, a dokładnie jego liniowej wersji :P
    w przypadku, gdyby rezystancja termiczna okazala sie zbyt wysoka, istnieje mozliwosc dorobienia drugiego boku do szafki :)

  • #56 22 Sie 2004 08:55
    TONI_2003
    Moderator

    ... tak kolego B_U_L_I tyle do tej listy dodaj jeszcze Firmę PRONOX . Natomiast o ile chodzi o napięcie w gałęzi +3,3V , a raczej jego brak podczas jego obciążenia to zależy czy tak samo zachowuje się gdy je obciążysz nawet poborem rzędu pół Ampera czy dużo więcej bo albo dajesz za duże obciążenie dla tej gałęzi i skutkuje zabezpieczenie lub układ TL 494 jest po prostu zepsuty . Jeśli go wymienisz na na pewno sprawny , a nie sprawdzisz czy przypadkiem podwójna dioda ( chyba masz tam S20C40C ) nie jest przypadkiem zwarta :?:
    ( przypuszczam że tak ) tylko ją wylutuj do sprawdzenia powinna mieć jedną dobrą stronę , a drugą zwartą :!: . Pozdrawiam :wink:

  • #57 22 Sie 2004 11:46
    Artur k.
    Admin grupy audio

    :arrow: ratHUNTER

    "Power good" to swoją drogą to jest sygnał zwrotny (chyba) od płyty głównej.

    Podac musisz +5V SB na filoetowym przewodzie, to napięcie jest po to zeby Ci mogła płyta wystartowac.
    Najprościej jest zrobic tak:

    Zamontowac dwa transformatory. Jeden główny do napięć +5V +12V +3.3V itp.

    Drugie trafo do napięcia +5V SB, do odpalanie najprościej użyć tranzystorka i przekaźnika.

    Wiesz co proponuje przenmieść sie z tym tematem gdzieś indziej bo tutaj sie troche wtrącamy w duskusje na ważniejsze tamaty. Jeśli chcesz to mozemy pogadac o tym na gadu-gadu.

    Pozdrawiam

  • #58 23 Sie 2004 01:13
    B_U_L_I
    Poziom 13  

    Witam
    Jutro sprawdze TL494, też podejrzewałem układ. Miałem kiedyś taką sytuacje, że napięcia były zaniżone i po podmianie układu wszystko było OK. Dioda jeżeli byłaby zwarta to chyba wogóle by nie wystartował ale sprawdze to. Napewno nie obciążam zbyt dużą mocą ponieważ do sprawdzania zawsze używam tego samego zestawu żarówek i na innych takich samych zasialczach wszystko jest OK z 3.3V można wyciągnąć wg producenta 20A co daje przeszło 60W.
    Pozdrawiam

  • #59 23 Sie 2004 08:34
    TONI_2003
    Moderator

    ... sytuacji mniej lub więcej dziwnym lub które nie powinny a miały miejsce miałem juz nie raz więc zaczynam używać słowa może tak , a może nie ?

  • #60 24 Sie 2004 13:38
    B_U_L_I
    Poziom 13  

    Witam
    Przysiadłem konkretnie do tego zasilacz i go zrobiłem, zaraz napisze jaka była usterka moze sie komuś to przyda na przyszłość. Tak jak pisałem wyłączał sie po obciążeniu 3.3V wymieniłem układ, sprawdzałem wszytskie diody i były ok. Napięcie 3.3V bylo obniżone do wartości 3.15V jeżeli zasilacz pracował bez obciążenia, po obciążeniu lini 12V i 5V wynosiło 3.4V. Zacząłem sprawdzać pierwotną strone przetwornicy i okazało sie, że jeden z kondensatorów filtrujących (te duże) był uszkodzony. Podczas pracy było na nim prawidłowe napięcie ale pomiar pojemności miernikiem okazał sie niemożliwy, miernik nie wskazywał żadnej wartości. Po wymiamnie kondensatora wszystko jest OK.
    Pozdrawiam

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty