X

DBX 166XL - co do czego? Proszę o instrukcję - jak się tym posługiwać?

01 Dec 2006 11:52 ZIZibi2004
  • #1 01 Dec 2006 11:52
    Zibi2004
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Bardzo proszę specjalistów o małą (lub dużą) instrukcję jak się tym posługiwać. Co do czego służy - jest tam sporo róznych pokręteł i przycisków. Urządzenie to będzie podłaczone w klubie gdzie odbywają się dyskoteki i koncerty.
    Będę wdzięczny za każdą podpowiedź jak to poustawiać.
    Pozdrawiam

    Jak utawiać kiedy jest dyskoteka i gra DJ, a jak kiedy jest koncert?
  • Helpful post
    #2 01 Dec 2006 14:15
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    Na początek poczytaj sobie o obróbce dynamiki np. http://lesior.prmg.art.pl/akustyka.htm . Jeśli będziesz wiedział do czego służy kompresor nie będziesz miał problemów z jego ustawieniem.
  • #3 04 Dec 2006 23:30
    vespereq
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    jeśli mam być szczery to jakos nie bardzo widze zastosowania dla tego klocka w dyskotece
  • #4 05 Dec 2006 02:31
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    Zgadza się. Ale problem kompresorów to temat tabu. Może trzeba coś z tym zrobić?
  • #5 05 Dec 2006 06:38
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Helpful post? (0)
    Dlaczegp temat tabu? I co zrobić? mógłbyś rozwinąć?
  • #6 05 Dec 2006 09:15
    Zibi2004
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam,
    Zastosowanie w dyskotece...? Ja znalazłem takie: dotychczas miałem Behringera, ale wysiadł i kupiłem dbx-a. Zastosowanie takiego urzadzenia pozwala mi na zabezpieczenie nagłosnienia. Od kiedy stosuję to urządzenie nie miałem spalonego ani jednego głośnika, a kiedy są koncerty skończyło sie sprzeganie i przesadne ryczenie do mikrofonu. Wiem, że to urządzenie idealnie sprawdza się gdzie indziej, ale spełnia u mnie rolę jaka mu powierzyłam. Jeżeli ktokolwiek mógłby rozwinąć na tym forum temat, tego jak to dj-e i zespoły niszczą nagłosnienia i jak się przed tym bronić to chętnie podyskutuję.
    Pozdrawiam
  • #7 05 Dec 2006 10:36
    stageman
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Bo graja ciagle w piku, na czerwono - wtedy jest jazda!

    Najlepsza obrona jest procesor (nawet najtanszy, prosty) wyposazony przede wszystkim w takie funkcje jak korekcja, opoznienia, polaryzacje oraz to co nas interesuje najbardziej w tym przypadku LIMITERY!
  • #8 05 Dec 2006 11:12
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (+1)
    Kompresor- urządzenie generalnie nie zaawansowane technologicznie ale mające gigantyczny wpływ na materiał dźwiękowy bardzo często stosowany jest nieumiejętnie. Nie uważam aby stosowanie zwykłego kompresora na sumie było dobrym pomysłem- dlaczego? Ano z prostej przyczyny... jeśli gramy muzykę w której dominuje stopa wówczas cały materiał "oddycha" w rytm tejże stopy. Innymi słowy: kompresor ścisza materiał w rytm nabijany przez bębniarza. Mało kto wie że do kompresowania sumy stosuje się kompresor pasmowy kompresujący różne pasma osobno. Oczywiście że w warunkach mało profesjonalnych często stosuje się zwykłe kompresory w celu ochrony sprzętu przed uszkodzeniem ale to niszczy nieodwracalnie materiał dźwiękowy. Kompresory typu DBX166 stosuje się głównie na pojedynczych torach a nie na sumie. Poza tym bardzo ciężko wytłumaczyć jak takowy kompresor ma być ustawiony. Trzeba niestety (z całym szacunkiem) troszkę popracować na tego typu urządzeniach by nabrać wprawy. Napisałem że to temat tabu i zgadzam się z tym. Łatwo komuś opisać co się stanie jak nałożymy jedno sekundowy pogłos na wokal za to nie wyobrażam sobie jak doradzić (nie słysząc tegoż wokalu) co należy zrobić z kompresorem. Dlatego zastanawiam się czy nie warto by było założyć jakiś temat dotyczący obsługi kompresora. Należało by tam załączyć kilkanaście przykładów muzycznych wraz z opisem na jakich ustawieniach kompresora było to nagrywane. Pytania o kompresory powtarzają się coraz częściej i trzeba coś zrobić z tym problemem.
    Na koniec dokładam jeszcze dwie próbki dźwiękowe bez kompresji i z kompresją. Ustawiłem kompresor bardzo ostro by wyraźniej słychać było jak makabrycznie niszczy on materiał (oczywiście mówię o kompresowaniu sumy zwykłym kompresorem). Ciekaw jestem czy załapiecie o co mi chodzi...
  • #9 05 Dec 2006 11:17
    ghost666
    Tłumacz Redaktor
    Helpful post? (0)
    Dzieki, ja rozumiem :).
  • #10 05 Dec 2006 17:46
    Zibi2004
    Level 13  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam,
    dzięki za materiał. Paweł.ko - ja to już załapałem i podsumuję to tak. Masz racje, że kompresor na sumie tłumi wszystko gdy jeden tylko dzwięk lub instrumetr przekracza określone parametry. Ale ja już wole tak, bo w klubie wiekszość ludzi rozróznia dwa dźwięki "gra" albo " nie gra". I lepiej niech troszkę gorzej gra niż ma mi znów dj wywalić nagłośnienie, bo wtedy wszyscy usłyszą że coś jest nie tak. Zresztą ci bystrzejsi DJ-e juz sami zaczynają kumać, że jeżeli gra tak, że kompresor go nie łapie to jest "jakoś głośniej". A to zwyczajnie jest lepiej brzmieniowo. Większość z nich sama wówczas nie widzi potrzeby do "grania głośniej" na mikserze.
    Powiem nawet tak. Wystarczy, że wiedzą że kompresor/limiter jest i już jest inaczej.
    Pozdrawiam
  • #11 06 Dec 2006 12:24
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    Jeszcze mała dygresja... Naród jest tępy i głuchy a panowie szczycący się mianem "didżejów" maksymalnie. Aby takowych uspokoić wystarczy podbić środek pasma (800 Hz-2,5kHz). To są częstotliwości które człowiek słyszy najlepiej. Wówczas taki grajek stwierdzi że jest bardzo głośno i przestanie majstrować przy wzmacniaczach.
  • #12 28 Apr 2009 09:07
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Helpful post? (0)
    Pozwoliłem sobie odświezyć temat (po trzech latach :P), ponieważ właśnie kupiłem dbx166XL i mam pytanie.

    Wiem co to SIDE CHAIN, ale są tam opisane piny jak w złączu INSERT, czy mogę wykożystać te WE/WY jak INSERT i połączyć z mikserem przez TRS -> TRS, czy muszę robić specjalnie kable insertowe TRS -> 2xTS

    Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam.
  • #13 28 Apr 2009 13:47
    barek89
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    w 166XL mozna chyba dwoma rodzajami insertow wejsc i wyjsc, polecam jesli nie kupiles jeszcze wersję 166 bez XL

    TRS na 2xTS albo TRS na XLRm i XLRf

    wejscia i wyjscia sa na efekcie opisane in i out ,
    a we/wy insert w efekcie to tzw key do podlaczenia do efektu kolejnego efektu :) np bramke albo kolejny kompresor mozesz wpiąć do kompresora:)
  • #14 28 Apr 2009 21:21
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Helpful post? (0)
    Ok wiem że to wejście sterujące, ale trochę się zdziwiłem, bo jest opisane jako IN/OUT i opis podłączenia TRS'a TIP RING SLEVE...

    Jeszcze raz więc:
    Czy można podłączyć dbx'a przez to gniazdo do gniazda INSERT w konsoli, kablem TRS -> TRS?

    Teraz to już tak tylko z ciekawości, bo kupiłem już wtyki i kable i porobiłem standardowo TRS -> 2TS

    barek89 wrote:
    polecam jesli nie kupiles jeszcze wersję 166 bez XL


    Dlaczego?
  • #15 29 Apr 2009 09:39
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    LuckyDj wrote:
    Ok wiem że to wejście sterujące, ale trochę się zdziwiłem, bo jest opisane jako IN/OUT i opis podłączenia TRS'a TIP RING SLEVE...


    Zgadza się jest to trochę mylące (nawiasem mówiąc DBX powinien to gniazdo opisać inaczej czyli np KEY IN, KEY OUT). Nie należy tego gniazda mylić z insertem na stole. Są to gniazda wyjścia i wejścia kluczowania wewnętrznego VCA. Jeśli np. wepniesz kaskadowo w to gniazdo korektor możesz uzyskać deesser. Zresztą temat zewnętrznego kluczowania kompresorów to bardzo ciekawe zagadnienie ocierające się o syntezę dźwięku (w syntezatorach podobnie jak w kompresorach mamy moduły VCA). Dość ciekawym zastosowaniem klucza jest całkowita automatyzacja nagłośnień typu muzyka/ konferansjer. Na wejście kompresora wpinamy sygnał muzyczny a na KEY IN sygnał konferansjera brany np. z AUX-a miksera. Jeśli gość zacznie mówić muzyka automatycznie się ściszy.
    Tak czy inaczej polutowałeś sobie dobre kabelki :D , kablem TRS-TRS nie połączysz tego poprawnie.

    I jeszcze jedno: DBX KEY OUT i KEY IN ma ukryte w jednym gnieździe TRS ale nie jest to regułą. Zdarza się iż jest to rozbite na dwa gniazda
  • #16 30 Apr 2009 10:42
    barek89
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    LuckyDj zrób sobie kable TRS -> 2xTS lub TRS->2xXLR

    czyli tzw. inserty, tym wepniesz procesor dynamiki w insert w mikserze. pamietaj ze insert jest zwykle przed eq ;)

    a co do 166 to o klase wyzszy kompresor niz 166xl , najlepiej porownac oba samemu
  • #17 30 Apr 2009 20:51
    Boten
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Może ja coś spytam używam dbx 166 xl na mikrofony, mam podłączone przewodami mikrofonowymi XLR i wchodze nastepująco. Przewód z mikrofonem wpinam do dbx i z dbx wchodze na mixer, pytałem ludzi zajmujących się tym klimatem i można też w taki sposób wpiąc się do urządzenia
  • #18 30 Apr 2009 21:28
    barek89
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    no jak nie masz insertów to jedno z wyjść , możesz też np wokal dać na kanał (przez EQ i suwak)który wysyłać na grupę , wyjście z grupy na wejście kompresora i wyjście z kompresrna na następny kanał który już idzie do miksu wtedy możesz kręcić barwą przed i po kompresji.
  • #19 30 Apr 2009 23:21
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    Generalnie chodzi o to że urządzenia dynamiczne (kompresor, bramka, deesser itd.) należy wpinać szeregowo w tor sygnału (podobnie jak korektory), a jak to wykonamy to już inna sprawa. Wiadomo insert najprościej... ale jak się go nie ma trzeba kombinować inaczej. Zawsze znajdzie się jakiś sposób by poprawnie wszystko pospinać, podstawa to wiedza jak to ma być spięte- reszta to wesoła twórczość :D .
  • #20 01 May 2009 23:20
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Helpful post? (0)
    No niby tak, ale też trzeba pilnować wartości sygnałów. Jeśli "coś" pracuje z sygnałem liniowym, to taki sygnał musi dostawać. ->

    Boten wrote:
    Przewód z mikrofonem wpinam do dbx


    Tu już mi nie bardzo pasuje. Nie chodzi o to że nie będzie działać, może i będzie, tylko każde urządzenie szumi samo z siebie, a co dopiero kompresor, który jeszcze ma pracować z sygnałami o poziomie liniowym, a zamiast kilkaset dostaje kilka mV...

    W każdym razie Paweł.ko dziękuję za odpowiedź, powiem szczerze, że czekałem właśnie na Twój odzew ;)

    Kable mam już takie jak pisałem wcześniej TRS -> 2TS i jest OK
  • #21 02 May 2009 02:04
    Paweł.ko
    Spec Elektroakustyka
    Helpful post? (0)
    To dam Ci jeszcze jedną dobrą radę. Na przyszłość lutuj sobie inserty na XLR-ach. To znaczy TRS na XLR męski i żeński. Jest to o tyle wygodniejsze że od razu widzisz gdzie jest wysyłka a gdzie powrót- o wiele prościej coś takiego wpinać w kompresor (często podpinamy kompresory po ciemku). Mając insert na samych JACK-ach zawsze będzie rozterka który jest który... jakbyś je nie oznaczył (uwierz mi z praktyki).
  • #22 02 May 2009 12:13
    miszkoo
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    LuckyDj wrote:
    Ok wiem że to wejście sterujące, ale trochę się zdziwiłem, bo jest opisane jako IN/OUT i opis podłączenia TRS'a TIP RING SLEVE...

    Jeszcze raz więc:
    Czy można podłączyć dbx'a przez to gniazdo do gniazda INSERT w konsoli, kablem TRS -> TRS?

    Teraz to już tak tylko z ciekawości, bo kupiłem już wtyki i kable i porobiłem standardowo TRS -> 2TS

    barek89 wrote:
    polecam jesli nie kupiles jeszcze wersję 166 bez XL


    Dlaczego?


    Hmm ale powiedz tak szczerze który w miarę świeży mixer nie ma insertów, ciężko znaleźć. Chyba że rozmawiamy o sprzętach z PRL.
    Zauważ że każda dynamika ma taki guziorek +4db i -10db. I o ile się nie mylę to na -10db można w niego wepchnąć bezpośrednio sygnał z mikrofonu i będzie ok. Koledzy obeznani w temacie nie mylę się ?
  • #23 02 May 2009 21:44
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Helpful post? (0)
    Quote:
    Hmm ale powiedz tak szczerze który w miarę świeży mixer nie ma insertów, ciężko znaleźć.


    Ale ja nie pytam o mikser z gniazdem INSERT, bo wcale nie trzeba mieć miksera, żeby podłączyć urządzenie przez gniazdo INSERT...

    Quote:
    Koledzy obeznani w temacie nie mylę się


    No chyba jednak się mylisz...

    +4dB to sygnał stosowany w sprzęcie estradowym (o ile się nie mylę, chodzi tu o poziom sygnału przy połączeniu symetrycznym, czyli +4dB to jakieś 1,2V)
    a -10dB nie bez kozery nazywa się "poziomem konsumenckim", ale nie oznacza to poziomów rzędu kilku mV (jak poziom mikrofonowy), tylko np 150mV, kiedy to 0dB odpowiada napięciu skutecznemu 775mV. (Co odpowiada mocy 1mW wydzielonej na rezystancji 600R)

    (Dla ciekawskich - taką miarę przyjęto kiedyś dla potrzeb telekomunikacji i 0dB jest to poziom umowny)

    Pawle, pewnie bym tak zrobił, ale zdarza mi się podłączać pod INSERT w konsoli urządzenia, które mają tylko TS, albo taki kabel przyda się, kiedy trzeba podłączyć jakieś "coś" przez np gniazdo słuchawkowe, bo nie ma innej możliwości, np niektóre kibordy mają tylko wyjście TRS stereo, wtedy taki kabel przyda się na scenie ;)

    Pozdrawiam
    Łukasz.

    PS: W końcu jest z kim pogadać ;)
  • #24 03 May 2009 13:30
    ciasteczkowypotwor
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Paweł.ko wrote:
    To dam Ci jeszcze jedną dobrą radę. Na przyszłość lutuj sobie inserty na XLR-ach. To znaczy TRS na XLR męski i żeński. Jest to o tyle wygodniejsze że od razu widzisz gdzie jest wysyłka a gdzie powrót- o wiele prościej coś takiego wpinać w kompresor (często podpinamy kompresory po ciemku). Mając insert na samych JACK-ach zawsze będzie rozterka który jest który... jakbyś je nie oznaczył (uwierz mi z praktyki).


    To jest święta prawa, ale najgorsze zawsze może się zdarzyć..... pełna skrzynia insertów na TRS - XLR, a tu nagle patrze i stoi Venue II, lub w innym przypadku K2 :))
  • #25 03 May 2009 17:21
    kryzk
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Zapewne nic nowego nie powiem, ale jeśli chodzi o oznaczenia to myśle że najlepszym sposobem na oznaczenia kabli insertowych jest narysowanie strzałek na wtykach po stronie kompresora. Pokazują one jednoznacznie w którą płynie sygnał, a wiec strzałka skierowana grotem w stronę kompresora ma wejść w wejście kompresora (in) a równocześnie ta sama strzałka pokazuje że sygnał wychodzący z miksera "płynie" tym wtykiem, natomiast strzałka skierowana grotem w drugą stronę pozuje że sygnał wychodzi z kompresora czyli wraca do miksera. Jeśli tylko ktoś orientuje się jak przepływają sygnały w sprzęcie to przy takich oznaczeniach nie będzie chyba miał wątpliwości jak wpiąć kable. Inne oznaczenia mogą być mylące. Rozważając dalej będę miał na myśli tylko oznaczenia na wtykach od strony kompresora ( 2 x TS) , bo na tych od strony miksera (TRS) nie ma sensu nic oznaczać, taki jest tylko jeden i widać który to jest po jego budowie.
    Przy napisach typu: wejście lub in to możemy mieć wątpliwości czy jest to wejście w kompresor czy może oznaczyliśmy, że tym wtykiem sygnał wchodzi w mikser po drodze jeszcze ma kabel i TRS (czyli wyjście kompresora). Tak samo wszelkie oznaczenia kolorystyczne mogą być mylące, znowu opis mówiący o tym do której końcówki TRS jest podłączony dany TS (ring lub tip) jest coprawda jednoznaczny, ale wtedy trzeba pamiętać czy sygnał w insercie miksera wychodzi tip-em czy ring-iem. Natomiast strzałki jakby nie patrzył i od której strony analizował to zawsze pokazują kierunek przepływu sygnału.
    Ale się rozpisałem i w sumie nie na temat dokońca związany z rozmową, ale może ktoś uzna za lepszy taki sposób oznaczeń i mu to pomoże :)

    DBX 166XL - co do czego? Proszę o instrukcję - jak się tym posługiwać?

    Jeśli moderator uzna mój wpis za niepotrzeby, proszę to usunąć lub przenieść.
  • #26 03 May 2009 17:21
    miszkoo
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    ciasteczkowypotwor wrote:
    Paweł.ko wrote:
    To dam Ci jeszcze jedną dobrą radę. Na przyszłość lutuj sobie inserty na XLR-ach. To znaczy TRS na XLR męski i żeński. Jest to o tyle wygodniejsze że od razu widzisz gdzie jest wysyłka a gdzie powrót- o wiele prościej coś takiego wpinać w kompresor (często podpinamy kompresory po ciemku). Mając insert na samych JACK-ach zawsze będzie rozterka który jest który... jakbyś je nie oznaczył (uwierz mi z praktyki).


    To jest święta prawa, ale najgorsze zawsze może się zdarzyć..... pełna skrzynia insertów na TRS - XLR, a tu nagle patrze i stoi Venue II, lub w innym przypadku K2 :))


    Ciastek zawsze o tym samym. Ciastku ile mamy w Polsce tych mixerów możliwość trafienia na któryś z nich to trochę jak wygrać na loterii. A poza tym zawsze dzwonisz przed imprezą co stoi, a przecież zawsze można przelutować kable tuż przed imprezą.
  • #27 03 May 2009 17:30
    ciasteczkowypotwor
    Level 40  
    Helpful post? (0)
    Oczywiście że można przed imprezą "przelutować" kable, można również w trakcie imprezy lutować kable insertowe, ale mixerów jest tych stosunkowo dużo :))
  • #28 03 May 2009 21:09
    Boten
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    To znaczy ze mam zle wpięte XLR mikrofon do dbx i z dbx na mixer . Jak połacze sie insert bo bedzie lepiej działac ?
  • #29 03 May 2009 21:30
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Helpful post? (0)
    Oczywiście że tak.
    Większość peryferii jest przewidziana do pracy z sygnałami liniowymi.
    Wyjątkiem są urządzenia takie jak przedwzmacniacze.
    Niektóre efekty posiadają też wejście mikrofonowe, ale to raczej rzadkość.

    To jest na prawdę duża różnica - 1mV (mikrofon), a 1V (linia) to jak 1:1000

    Podłączając tak jak to zrobiłeś, wzmacniasz w dużym stopniu szumy samego urządzenia.

    Poza tym nigdy nie wiesz ile tak na prawdę kręcisz, ponieważ nawet opisy na gałach wyrażone w dB nie mają żadnego przeniesienia na rzeczywisty poziom sygnału, bo ten sygnał już na samym początku nie odpowiada poziomom jakim powinien.
  • #30 06 May 2009 15:08
    Boten
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Więc jakie przewody jakie zrobic najlepsze i wpinac w ciemno ? Jackie jak na rysunku po wyżej czy XLR , co do XLR to nie wiem teraz , In Out w DBX 2 X XLR zakonczone Jack w insert do mixera tak to widze
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products