Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

sterowanie silnikiem DC - najprostsze

turbus_amator 11 Sty 2007 17:45
  • #1 11 Sty 2007 17:45
    turbus_amator
    Poziom 13  

    witam
    jak zdobic sterowanie silnikiem DC prawo lewo ale na jednym przycisku najprostsze, najszybsze do wykonania i najtansze
    sterowanie ma wygladac tak:

    1 impuls - ruch w prawo
    2 impuls - stop
    3 impuls - ruch w lewo
    4 impuls - stop

    i tak w koło jednym przyciskiem bez zadnego sterownika i mikro kontrolera najtaniej i najprosciej
    z gory dzieki za pomoc

    Dodano po 57 [sekundy]:

    jeszcze dodam ze silnik jest na 12v od wycieraczek

  • #2 11 Sty 2007 19:35
    bogdan_p
    Poziom 39  

    mostek H to po pierwsze , może wystarczy L298 do tego silnika lub budowa na tranzystorach lub jeszcze prościej 2 przekaźniki
    sterowanie można zrealizować na rejestrze przesuwnym , lub 2 przerzutnikach J-K

  • #3 11 Sty 2007 19:59
    turbus_amator
    Poziom 13  

    a jak to na przekaznikach zrobic? bo sterowanie to sobie poradze ale jak na prz\ekaznikach prawo lewo zrobic?

  • #4 11 Sty 2007 20:16
    piracik
    Specjalista - systemy grzewcze

    Przełącznik T jest przełącznikiem kołyskowym z trzema pozycjami, taki za 0,80zł
    W pozycji I przekaźnik P1 zostanie załączony i silnik będzie pracował w prawą stronę w pozycji 0 silnik nie pracuje, w pozycji II silnik pracuje w lewą stronę
    [/b]

  • #5 11 Sty 2007 20:27
    turbus_amator
    Poziom 13  

    o wlasnie oto mi chodzilo:] nawet nie myslalem ze to takie proste :] dzieki

    Dodano po 4 [minuty]:

    a jeszcze mozna w jakis prosty sposob zrobić cos takiego co bedzie wykrywalo pobor mocy silnika i gdy bedzie zaduzy to da sygnal? dokladnie to chce ten cały układ zrobic na liczniku zeby sterowac impulsami ale potrzebuje tez cos co zresetuje uklad (zatrzyma silnik) jak pobor bedzie zaduzy. Da sie to jakos prosto zrobic? :]

  • #6 11 Sty 2007 22:22
    bogdan_p
    Poziom 39  

    wykorzystaj kontrakton , ma który nawiń cewkę z odpowiedniego drutu DNE , ilość będziesz musiał dobrać doświadczalnie do prądu silnika
    cewkę włącz szeregowo z silnikiem , wzrost prądu spowoduje wytworzenie pola magnetycznego zdolnego włączyć styki kontraktonu
    inny sposób to bocznik pomiarowy na rezystorze + komparator z ustalonym punktem pracy z niego otrzymasz sygnał do dalszego wykorzystania

  • #7 11 Sty 2007 22:35
    turbus_amator
    Poziom 13  

    ale jas bym potrzebowal cos co bede mogl regulowac

  • #8 12 Sty 2007 16:03
    bogdan_p
    Poziom 39  

    to może zdecyduj się co chcesz :

    Cytat:
    prosty sposob zrobić cos takiego co bedzie wykrywalo pobor mocy silnika i gdy bedzie zaduzy to da sygnal?

    Cytat:
    ale jas bym potrzebowal cos co bede mogl regulowac

    do regulacji jedynie sygnał PWM , który możesz zrobić na 555 przykład tu
    http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg/projekty/555_pwm_506k.htm
    możesz pozostać przy zmianie kierunku na przekaźnikach lub zastosować mostek H

  • #9 30 Cze 2009 02:30
    galu44
    Poziom 2  

    piracik napisał:
    Przełącznik T jest przełącznikiem kołyskowym z trzema pozycjami, taki za 0,80zł
    W pozycji I przekaźnik P1 zostanie załączony i silnik będzie pracował w prawą stronę w pozycji 0 silnik nie pracuje, w pozycji II silnik pracuje w lewą stronę
    [/b]


    podłączę się pod temat, aczkolwiek jestem zupełnym laikiem. przełącznik T już sobie znalazłem, a czy ten przekaźnik, to może jest coś takiego, jak tu:

    http://www.allegro.pl/item4388915_lispol_przekaznik_cewka_12v_styki_10a.html

    Moderowany przez _PREDATOR_:

    Wykopaliska zamykam zalecając zapoznanie się z regulaminem forum.
    67

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty