X
  • #1 26 Jan 2007 15:46
    adrach
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Chciałbym poruszyć na forum wątek z tytułu, ponieważ nie można znaleźć na ten temat sensownych informacji a wydaje się być ciekawy.

    W aucie zamontowane mam wtryski ZAVOLI PAN (czyli nie listwę a cztery oddzielne) i średnio raz na 1-1.5 roku muszę podjechać z nimi do warsztatu na czyszczonko i kalibrację.

    Procedura jest wówczas mniej więcej taka:
    - gazownicy demontują wszystkie wtryskiwacze,
    - rozkręcją każdy z nich na części,
    - przemywają elementy w benzynie,
    - osuszają sprężonym powietrzem,
    - oceniają stan zużycia elementów i jeśli trzeba, to wymieniają zużyte tłoczki na nowe - takie zestawy można kupić na Allegro lub w Lublinie w Zavoli (http://www.zavoli.pl/),
    - potem skręcają wtryski i kalibrują każdy z nich wykorzystując specjalne urządzonko oraz ciśnienie z kompresora,
    - montują wyczyszczone i skalibrowane wtryskiwacze do auta,
    - i na końcu podpinają się kompem pod centralkę LPG, po to aby sprawdzić jak wszystko działa. Jeśli coś im nie pasi, to poddają kalibracji cały system gazowy.

    Moje pytanie jest takie: na czym polega kalibracja wtryskiwacza LPG i jak działa ów urządzenie wykorzystywane do prawidłowego ustawienia wtrysku?
  • #2 27 Jan 2007 22:40
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (+1)
    ... a może ktoś dysponuje rysunkiem technicznym (schematem) wtryskiwacza gazowego? Zapewne pomogłoby to w główkowaniu nt. jego kalibracji ...
  • #3 28 Jan 2007 12:14
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    ... wyczytałem na zagranicznych forach, że najistotniejsze w kalibracji wtryskiwacza gazowego jest "ustawienie jego punktu otwarcia".
    - nic jednak nie piszą jak prawidłowo to wykonać i na czym to tak naprawdę polega :-(
  • #4 27 Oct 2008 11:52
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Koledzy czy wiecie gdzie w okolicach Warszawy takie kalibracje dokonują?
  • #5 15 Nov 2008 19:58
    prico
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    A co tam kalibrować w tych wtryskiwaczach ?? Czas wtrysku ustala komputer, całe ich czyszczenie polega na rozkręceniu wtryskiwacza od góry przemycie tłoczka i pozostałych elem. bęzynką ekstrakcyjną . no i koniecznie zależy sprawdzić tłoczek czy nie jest popękany. A podłączenie powietrza to jest tylko dla osuszenia calego wtrysku z pozostałej benzynki.
    To jest cała filozofia.
    Pozdrawiam .
  • #6 15 Nov 2008 20:29
    justyna5551
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    adrach wrote:
    ... wyczytałem na zagranicznych forach, że najistotniejsze w kalibracji wtryskiwacza gazowego jest "ustawienie jego punktu otwarcia".
    - nic jednak nie piszą jak prawidłowo to wykonać i na czym to tak naprawdę polega :-(

    Czyli momentu w którym się otworzy w stosunku do położenia wału.
  • #7 15 Nov 2008 20:33
    prico
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Ale tam nie ma co regulować one są skręcane do oporu bez żadnej możliwości regulacji
  • #8 15 Nov 2008 21:03
    justyna5551
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Zgadza się,moment otwarcia wyznacza sterownik.
  • #9 16 Nov 2008 10:34
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (-2)
    to dlaczego podczas pracy te czasy sa rozne? Szczegolnie widac to w ukladnie V gdzie sa dwie sondy lambda. ?
  • #10 16 Nov 2008 11:07
    prico
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Wczoraj rozkręcałem już poraz kolejny swoje wtryskiwacze i na prawdę nic tam się nie ustawia, całą pracą wtrysku steruje komputer
  • #11 16 Nov 2008 12:24
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Wiesz to dziwne. Jakis czas temu dokonywalem zamiany miejscami wtryskiwacze. Przy rożnych konfiguracjach czasy jakie pokazywal komp byly rozne. Dlatego wywnioskowalem ze nie sa one jednakowo wykalibrowane..
    Zastanawiam sie dlaczego np w valtec-ach jest mozliwosc kalibracji.
  • #12 17 Nov 2008 13:04
    robert.w
    Level 8  
    Helpful post? (0)
    prico wrote:
    Ale tam nie ma co rególować one są skręcane do oporu bez żadnej możliwości rególacji


    Przeciwnie, jest co regulować. Czas otwarcia reguluje komputer ale skok tłoczka reguluje się ręcznie. Ustawia się skok tłoczka we wtryskiwaczu.
    A regulacji tej dokonuje się poprzez delikatne kręcenie śrubką "ampul na górze wtryskiwacza".
    W czwartek byłem na regulacji i przy mnie majster czyścił i kalibrował wtryski.
  • #13 17 Nov 2008 13:06
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    ala taka regulacja jest mozliwa przy valtekach itp. Pryzkladowo przy magic jet nie widzialem czegos takiego.
  • #14 17 Nov 2008 20:14
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    kalibracja polega na ustawieniu jednakowej wydajności dla wszystkich wtryskiwaczy. Rożnie skalibrowane listwy bardzo ładnie rozjeżdzają rzędy cylindrów posiadające osobne sondy lambda.kompresor w kalibracji symuluje gaz z reduktora przepuszczany przez wtryskiwacz który podpięty jest do generatora impulsów symulującego normalna prace okładu wtryskowego. Pomiar obejmuje ilość gazu przepuszczona przez wtryskiwacz w jednostce czasu przy określonej sekwencji impulsów. Kalibrację również można przeprowadzić statycznie mierząc skok tłoczka(np.valtek ). W magic jet regulacja skoku jest na gorze zaklejona biała naklejka
  • #15 17 Nov 2008 22:56
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    o dzieki za informacje. Sprawdze.
    A czy nie wiesz gdzie mozna dokonac takiej kalibracji?
    AB
  • #16 18 Nov 2008 09:15
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    sprzet do kalibraci powinien miec karzdy dystrybutor wtryskiwaczy do niego trafiaja wtryski reklamowane i on zajmuje sie naprawa(zazwyczaj).sprzet do sprawdzania wydajnosci to raczej rzadkosc do statycznej regulaci skoku tloczka przyrzadzik to wydatek ok.120pln.jesli ktos wie co i jak np.valtki mozna kalibrowac w domu lub u tokarza i slusarza.potrzebny jest czujnik zegarowy.oczywiscie mowie o precyzyjnej regulaci a nie takiej na oko u gazownika na poczekaniu
  • #17 18 Nov 2008 09:23
    arturosxp
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Zastanawiam sie czy na pracującym samochodzie nie moża dokonac takiej regulacji.
    Bardzo dziekuje za informacje
  • #18 18 Nov 2008 19:00
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    na pracujacym samochodzie jesli ktos umie i ma fejs jest wykonalne.w stagu mozna to robic programowo korygujac wtryski zapobiegamy rozjerzdzaniy cylindrow sterowanych rurznymi sondami.taka kalibracja nie narusza plomb gwarancyjnych na wtryskach i gwarancja nie mowi pa pa.oczywiscie na gwaranci dokonuje tego monter lub za jego zgoda
  • #19 18 Nov 2008 20:05
    wmgaz
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    dariusz105 wrote:
    na pracujacym samochodzie jesli ktos umie i ma fejs jest wykonalne.w stagu mozna to robic programowo korygujac wtryski zapobiegamy rozjerzdzaniy cylindrow sterowanych rurznymi sondami.taka kalibracja nie narusza plomb gwarancyjnych na wtryskach i gwarancja nie mowi pa pa.oczywiscie na gwaranci dokonuje tego monter lub za jego zgoda


    Może i jest to wykonalne do czego ja miałbym bardzo wiele poważnych zastrzeżeń a przede wszystkim tych związanych z precyzją działania której wymagamy od wtryskiwaczy gazu.....
  • #20 19 Nov 2008 10:20
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (-3)
    wczesniej napisalem jak prawidlowo kalibruje sie wtryski.jesli chodzi o kalibracje na pracujacym samochodzie to wiedza i umiejetnosci regulujacego musza byc znacznie ponad przecietna i wcale nie twierdze ze bedzie to wykonane precyzyjnie.
  • #21 28 Jan 2009 20:54
    andlon
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Odkopałem ten temat ponieważ mam zamiar kalibrować listwę Rail 3ohm.
    Urządzonko do kalibracji można zakupić na rybacki.pl ale kosztuje 180 zł gdzie nowa listwa to koszt około 140zł.
    Mam czujnik zegarowy którym zmierzę skok tłoczka, a moje pytanie dotyczy tego czym najtaniej zasilić cewkę podczas dokonywania kalibracji?
    Na forach o lpg wyczytałem że ma to być 12V z ograniczeniem prądowym 2A.
    Proszę o informację z czego mógłbym to najtaniej zasilić?
    prostownik do ładowania akumulatora?
    jakiś tani zasilacz z allegro?
  • #22 28 Jan 2009 21:43
    Piotr520
    Level 22  
  • #23 29 Jan 2009 17:15
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    sprawdz jeszcze raz ceny bo urzadzenie jest w cenie listwy z zasilaczm
  • #24 29 Jan 2009 21:58
    candy81
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    A nie lepiej kupic magic jet i zapomniec(220zl), ze sie ma listwe wtryskowa??. Wystarczy filtry czesto zmieniac i masz 60 000km bezprobelmowo.
  • #25 02 Mar 2009 14:24
    andlon
    Level 10  
    Helpful post? (-1)
    Tak wygląda kalibracja Raila na desce kuchennej :D

    czyszczenie i kalibracja wtryskiwaczy gazu
  • #26 07 Mar 2009 22:44
    adrach
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    ANDLON, jaki skok tłoczka ustawiasz? Na jak długo przykładasz napięcie do cewki, aby jej nie przegrzać/uszkodzić?
    Ponadto, przy napięciu 12V i 3 omowej cewce, prąd jaki chciałby płynąć, to 4 A, a Ty masz zasilacz z max. prądem 2A. Skąd taka informacja (i czy ma to sens), aby ograniczać prąd do 2A?
  • #27 08 Mar 2009 08:39
    andlon
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Moja listwa to Rail (odpowiednik Valteka BFC) - oryginalny skok tłoczka w tych listwach to 0,6 mm.
    W zwykłych valtekach i 1 i 3 omowych skok powinien wynosić 0,4 mm.
    W mojej listwie która ma przebieg około 15 tys. km skok na poszczególnych tłoczkach przed kalibracją wynosił:
    0,88
    0,69
    0,69
    0,78
    Na razie bez regeneracji tłoczków ustawiłem wszystkie na 0,60.
    Napięcie podawałem na jak najkrótszy czas potrzebny do odczytu skoku myślę, że ok 1 sek. musiało to trwać, po kilku próbach cewki były lekko ciepłe.
    Z charakterystyki Valteka zawartej tutaj http://www.europegas.pl/documents/VALTEK_tech_spec.pdf
    wynika, że moc cewek wynosi od 48-144W, co daje przy napięciu 12V prąd o wartościach 4-12A a nie 2A (48W to prawdopodobnie moc jednej cewki, a 144W max na wszystkich cewkach jednocześnie?)
    Ja zrobiłem tym zasilaczem bo nie miałem zasilacza o większym prądzie.
    Ale na innych forach goście piszą że 1A zasilacz też ruszy tłoczek.
    Nie wiem o co chodzi z tym ograniczeniem prądowym, bo na pewno jeżeli chodzi o tłoczek to nie cofnie się on dalej niż pozwoli mu na to zderzak?
  • #28 09 Mar 2009 11:02
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (-1)
    zmien prad a skok zmieni sie rowniez w niewielkim stopniu.z moca cewek namieszales mocno.spalo sie na fizyce w podstawowce.super precyzyjna kalibracja wymaga znajomosci kilku wartosci i nie bedziemy wnie wnikac.na warunki domowe jest ok.dodaj jeszcze raz zdiecie zgodnie z regukaminem bo zostalo usuniete a jest to doskonaly przyklad ze mozna jesli sie chce.
  • #29 09 Mar 2009 12:04
    andlon
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Nie wiem o co chodzi z tym spaniem na fizyce, ale na pewno nie spałem na mechanice i wiem, że jak metalowy tłoczek (bez gumowego zderzaka który się wystukał) dobije do metalowego zderzaka to podając na cewkę 2A, 3A czy 4A nie zmieni to maksymalnego skoku tłoczka.
    No chyba, że po bardzo długim czasie aż wyklepie się tłoczek lub zderzak.
    W każdym razie wynika z tego, że najlepiej listwy z cewkami 3ohm kalibrować prądem 4A, a cewki 2ohm 6A.
    Byłyby to chyba warunki najbardziej zbliżone do panujących podczas ich pracy.
  • #30 09 Mar 2009 15:49
    dariusz105
    Level 26  
    Helpful post? (0)
    wystukanie zderzaka kfalifikuje wtrysk do remontu.bez zderzaka faktycznie prad ma niewielkie znaczenie.wtryski nie pracuja na pradach podanych przez Ciebie.co do mocy i spania zobacz jakie wtryski sa podane w tabelce,podpowiem ze sa dwa rodzaje a dane dla nich sa oddzielone -.
  Search 4 million + Products
Browse Products