X

24 na 12? Przerobienie na prostownik samochodowy?

majkov 27 Jan 2007 15:16
  • #1 27 Jan 2007 15:16
    majkov
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Otóż znalazłem w domu prostownik 24V 6A prąd szczytowy, 4A skuteczny. Służył on do ładownia dwóch połączonych ze sobą szeregowo akumulatorów 45Ah w wózku inwalidzkim, wózka juz nie ma akumulatorów też, został tylko prostownik. Było w tym wózku takie gniazdo na wtyczkę z prostownika tak że nie łaczyło się bezpośrednio biegunów z akumulatora z prostownikiem tylko włączało sie prostownik w układ i cacy. Pomyslałem że może da rade go przerobić na prostownik samochodowy 12V, tym bardziej że mój akumulator też ma 45Ah. Tylko problem jak? Przyznam się szczerze, że nie jestem biegły w tworzeniu układów (moim największym osiągnięciem było złożenie irdy do komputera na gotowym układzie-tylko polutować trza było). Więc raczej oczekuje gotowca który mógłbym wprowadzic w układ. Byłbym wdzięczny za jakieś podpowiedzi. Pozdrawiam
  • #2 27 Jan 2007 15:29
    emeryt2
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Witam.Jezeli rozkreciles prostownik,to powiedz jakie jest uzwojenie wtorne,pojedyncze czy dzielone.Jezeli dzielone po klopocie,jezeli pojedyncze to bedzie trudniuej.pozd.
  • #3 27 Jan 2007 15:32
    Jerzy Węglorz
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Najprostsze rozwiązanie: na wyjściu prostownika włącz szeregowo żarówkę ze świateł głównych np. 55W na 24V, możesz podłączyć się do akumulatora i na żarówce masz spadek napięcia i jednosześnie ograniczenie pradu i kontrolę ładowania.
  • #4 27 Jan 2007 15:34
    majkov
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jeżeli mówimy o tym samym to wydaje mi się ze jest dzielone ale druty na osobnych uzwojeniach mają różna srednicę
  • #5 27 Jan 2007 15:52
    r-wojt
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Mój prostownik (samoróbka) ma trafo sterownicze 220V/24V.
    Do regulacji po stronie pierwotnej zastosowałem triaka z Czeskim scalakiem MAA 436.Po stronie wtórnej tylko mostek.
    Jest jeden problem - w tym układzie połączeń trafo powinno mieć inną (większą) liczbę zwojów , dlatego troszkę się grzeje.
    Ja po prostu sprawdzam temperaturę prostownika i pilnuję żeby się nie przegrzał.
  • #6 27 Jan 2007 15:58
    emeryt2
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Wiutam.Ja myslalem o wtornym uzwojeniu,nie siecioiwym.Ile przewodow wychodzi z tego uzwojenia ktore ma <grube> druty.Jezeli trzy to tak jak w pierwszym moim poscie, jezeli inaczej,to maze tak jak radza inni.pozd.
  • #7 27 Jan 2007 16:10
    majkov
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    z uzwojenia wychodzą dwa druty, wiec chyba zostaje najprostszy sposób z żarówka
    Dodano po 3 [minuty]:

    I jeszcze jedno jak wpłynie mniejszy Wataż żarówki musi być koniecznie 55W?
  • #8 27 Jan 2007 16:20
    Jerzy Węglorz
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Im mniejszy wataż, tym niższy prąd. Możesz spytać jakiegoś znajomego kierowcy ciężarówki, czy nie ma żarówki 2-włóknowej ze świateł głównych na 24V z jednym włóknem spalonym, to jest to, co potrzebujesz.
  • #9 27 Jan 2007 16:29
    majkov
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzieki za odpowiedzi, raczej włączę żarówke w obwód z tego co się orientuje nie kosztuje ona zbyt wiele a mam też znajomego kierowcę ciężarówki, więc zapytam. Pozdrawiam
  Search 4 million + Products
Browse Products