X

Fiat UNO 1.4 - brak wolnych obrotów Jak zresetować komputer?

piotrek power 25 Feb 2007 18:00
  • #1 25 Feb 2007 18:00
    piotrek power
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Mam problem z Fiatem UNO

    Mianowicie:
    Podczas gdy silnik jest zimny - nie ma wolnych obrotów - w unie jest instalacja gazowa - przebieg 139 tys km, jestem posiadaczemtego tego autka od zaledwie 7 dni, brakuje w nim baku oraz pompki paliwowej, więc nie mam możliwości czy te problemy występują również na paliwie.

    Wszystko wraca do normy gdy silnik się nagrzeje, silnik wtedy pracuje równo i nie ma problemów.

    W czym może być problem ?
    Aha. Świece i kable zmienione, kopułka jest w dobrym stanie.

    I jeszcze jedno, gdy podczasgdy silnik jest zimny nie dodaję gazu wówczas silnik pracuje na wolnych obrotach ale gdy dodam gazu to już wolne obroty giną, podobnie jest jeżeli włączę światła, radio, i jeszcze kilka odbiorników wówczas również gaśnie, ale w miarę upływu czasu - podczas nagrzewania stopniowo to ustępuję, gdy temp. jest ok 70 st. to są wolne obroty ale jak włączy światła gaśnie a jak osiągnie 85 st i silnik chwile jeszcze popracuje wówczas problemu już nie ma.

    A jak się resetuje komputer to po podłączeniu akumulatora musi być silnik uruchomiony na paliwie aby się dobrze wczytało ? A silnik jak długo musi pracować i na jakich obrotach ?

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Helpful post
    #2 25 Feb 2007 19:07
    vvaldek
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    najpierw musisz uzupelnic brakojace elementy i dopiero potem szukac usterki
  • #3 25 Feb 2007 19:29
    rafalj
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    z pewnością restart komputera nie rozwiąże Twoich problemów to nie PC z systemem XP

    Dodano po 6 [minuty]:

    musisz pomierzyc parametry sondy lambda,sprawdzić zestyk biegu jałowego oraz nastawnik przepustnicy.A dokładnie to nie wiem o jakie uno 1,4 chodzi było ich 7 wersji
  • #4 25 Feb 2007 19:32
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Poprzedni właściciel jeździł bez baku i pompki coś z 2 lata a gaz był założony w 2003 roku, problemy się pojawiły ok. pół roku temu.
  • Helpful post
    #5 25 Feb 2007 23:01
    Doktorr
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Sztywna przepona w reduktorze. Wymiana lub w ostateczności regeneracja reduktora.
  • #6 25 Feb 2007 23:16
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Chyba najpierw jednak kupię bak i pompkę i sprawdzę jak chodzi na paliwie, w zimie i tak na gazie nie najeździ bo jak zimny i zgaśnie to tego una nie ma szans zapalić, można kręcić pół godziny i tak nic nie da, dopiero trzeba odczekać z pół godziny.

    Może to mieć związek z tym że nie ma wolnych obrotów, to że nie zapali silnika jak zgaśnie a nie jest nagrzany do temperatury conajmniej 60 st.
  • Helpful post
    #7 26 Feb 2007 22:57
    kryszt44
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    [quote="piotrek power"]C w zimie i tak na gazie nie najeździ bo jak zimny i zgaśnie to tego una nie ma szans zapalić, można kręcić pół godziny i tak nic nie da, dopiero trzeba odczekać z pół godziny.

    Może to mieć związek z tym że nie ma wolnych obrotów, to że nie zapali silnika jak zgaśnie a nie jest nagrzany do temperatury conajmniej 60 st.[/quote
    Nie ma to związku z brakiem wolnych obrotów gaz mrozi reduktor polej ciepłą wodą tylko woź ją z sobą
  • Helpful post
    #8 26 Feb 2007 23:04
    prezes11
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Doktorr wrote:
    Sztywna przepona w reduktorze. Wymiana lub w ostateczności regeneracja reduktora.

    to jest prawidłowa podpowiedz
  • #9 27 Feb 2007 17:46
    kostek-78
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    a wiec prawdopodobnie bedzie to moduł zapłonu!!!!!!! na 100% ale i tak powinienes najpierw naprawić paliwo. z tym ze w tych autach na paliwie moze byc dobrze na gazie zle ,albo odwrotnie -wszystkiemu winny moduł. resetowanie komputera(sterownika)jest proste zdjąć trzeba kleme minusową na 5 minut, i jest reset. pozdrawiam!!!!
  • #10 01 Mar 2007 22:18
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kupiłem na Allegro bak i pompkę, teraz tylko zamontować.

    A odnośnie baku to są jeszcze jakieś 3 dodatkowe otwory do których są przypomocowane ucięte wężyki i nie wiem co za bardzo z nimi zrobić, można je jakoś "zatkać" ??

    Większość zbiorników do tego una nie ma tych otworów.
    Na allegro chyba na jednej aukcji są sprzedawane takie z 3 dodatkowymi otworami:

    http://www.allegro.pl/item171216982_fiat_uno_zbiornik_paliwa_fire_nowy_szczecin.html

    Ja kupiłem używany. Tylko nie wiem na co te otwory :?:
  • Helpful post
    #11 04 Mar 2007 22:00
    vvaldek
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    jesli niemasz ich gdzie podlaczyc to mozesz zatkac
  • Helpful post
    #12 05 Mar 2007 10:05
    grzebacz
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    masz na myśli te trzy po prawej?zasilanie i powrót masz na pompce a tam opary odsysanie +dodatkowo do wlewu,ogólnie kłania się ekologia,zobacz przy kolektorze będą zapchane wężyki.no i oczywiście padły przepony.
  • #13 14 Mar 2007 20:48
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Podłączyłem już pompkę paliwową i okazuje się że na gazie chodzi identycznie jak na paliwie. Czyli nie jest to wina reduktora.

    A odnośnie gazu to dokładnie został założony w grudniu 2003 roku, więc wcale nie tak dawno.

    Trochę to dziwne, teraz jest już cieplej więc wolne obroty łapie już po 1 minucie, ale po 1 min jak chodzi na wolnych obrotach to tak na granicy zgaśniecia, silnik wówczas chodzi bardzo niestabilnie i występują duże dragania, a żeby to wszystko ustapiło i silnik pracował równo na wolnych obrotach musi pochodzić ok. 30 minut, nie ma w ogóle różnicy czy na gazie czy na paliwie, i co to może być ??
  • #14 15 Mar 2007 22:17
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jest tam jakiś silnik krokowy ? Czy jakiś czujnik temperatury ? Szukam i w książce i nic niema na ten temat.
  • Helpful post
    #15 16 Mar 2007 00:39
    gerg
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    pytasz czy jest silnik regulujący wolne obroty - jest
    jeśli to system jednopunktowy firmy bosch to est to taki czarny nastawnik który swym mechanizmem popycha przepustnice ( widać go na zewnątrz)
    jego tłoczek powinienen sie delikatnie wsówać i wysówać w ceju regulacji wolnych obrotów
    jeśli jest uszkodzony silniczek albo zestyk zamkniętej przepustnicy (znajdujący sie w nim) to może mieć miejsce sytuacja którą opisujesz mianowicie jak zimny nie ma wolnych obrotów a ciepły jakieś tam są
    sprawdz ;
    przy włączonej stacyjce lchyl przepustnice a palcem postaraj sie wcisnąć tłok silniczka
    powiniene sie schować (wciągnie elektrycznie)
    po puszczeniu przepustnicy powinienen powrócić
    jesli sie nie odezwie- raczej jest skopany
  • #16 16 Mar 2007 17:49
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Uno jest na jednopunktowym wtrysku, dzisiaj właśnie trochę się temu poprzyglądałem pofukałem odpaliłem silnik i nic się nie działo, wypiąłem wtyczkę i o dziwno było idealnie, ale silnik się grzał a obroty coraz większe :) później wpiąłem wtyczkę ale silnik się trochę nagrzał i nie wiem czy się odzywa ten silniczek.

    A jest możliwość jakiejś naprawy, bo zamiennik 150 zł a oryginał 280 zł :(

    Spróbuję jeszcze spróbować w taki sposób jak opisał to użytkownik: "gerg"

    A i jeszcze jedno pytanie mam, czy ten silniczek krokowy ma za zadanie tylko regulacje wolnych obrotów ?
  • Helpful post
    #17 17 Mar 2007 09:33
    gerg
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    jeśli to ten układ który ja opisałem to silnik krokowy pełni dwojaką funkcje
    1 reguluje wolne obroty
    2 tłoczek silnika krokowego jest włącznikiem zestyku wolnych obrotów - służącym do informowania komputera zamknietej przepustnicy
    (realizacja hamowania silnikiem i regulacji biegu jałowego)
  • #18 17 Mar 2007 11:02
    grzebacz
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    podaj kod silnika bo tak to po omacku...
  • #19 17 Mar 2007 21:04
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Siliczek krokowy działa, przy włączonej stacyjce i przy prubie wciśnięcia siliczek się chowa a po puszczeniu przepustnicy powraca, ale czy jest w 100% sprawny to już do końca nie wiadomo, przy odłączeniu wtyczki silik chodził rewelacyjnie przy temp 5 st.C co kiedyś było nie osiągalne, ale obroty cały czas rosły, więc bez siliczka nie będzie, a z siliczkiem to już zależy, czasami jest lepiej czasami gożej, tak jakby raz działął lepiej raz gożej, chyba że szwankuje urządzenie któe podaje napięcie temu silniczkowi ? Może tu być problem ? Tylko gdzie tego szukać ? Ale do końca to nie wiadomo.

    Numeru silnika nie mam teraz.
    Natomiast dokładna pojemność silnika to 1372. Moc: 69 KM - wersja z katalizatorem. 1995 rok, 5 drzwi. (FL 70 SX i.e.kat. 5dw)
  • Helpful post
    #20 17 Mar 2007 22:41
    gerg
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    tego co opisujesz silniczek działa poprawnie
    to jak ma być ustawiona przepustnica i jak bardzo jest wychylona zależy od komputera na podstawie wielu informacji które do niego napływają
    Jedną z podstawowych dotyczących biegu jałowego jest informacja z potencjometra przepustnicy ( płytka mocowana na 4 sruby po drugiej stronie niż linka)
    warto by było sprawdzić ciągłośc i czystość sygnału z tego potencjometra
    ewentualnie zerwać zabezpieczenia fabryczne zaznaczyć dokładnie jego umiejscowienie,odkręcić i sprawdzić czystość ścieżki oporowej po której porusza sie grzebień sówaka( szczególnie w zkresie zamkniętej przepustnicy)
    wytarcia scieżki w tym rejonie mogą być powodem braku wolnych obrotów
  • #21 18 Mar 2007 10:40
    oczko69
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    sprawdz czujnik temperatury ,moze byc uszkodzony,np.sterownik "widzi''"80stopni i tak ustawia wolne obroty
  • #22 08 Apr 2007 21:21
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    A jest w ogóle jakiś inny czujnik temperatury w tym unie oprócz tego od wskazówki ??

    Obecnie silnik na paliwie silnik jako tako te wolne obroty ma, na gazie nie bardzo, pewnie możeto być wina sztywnej przepony w reduktorze tak jak pisał "Doktorr"

    Ale jest problem jeśli chodzi o zużycie gazu (paliwa również) samochód pali na trasie w granicach 10l gazu na 100 KM przy możliwie najbardziej ekonomicznej jeździe, w mieście ponad 13l gazu.

    Czy to że silnik chodzi nie równo, może być winą rozregulowanych zaworów ? Nie mogę znaleźć instrukcji jak się wymienia te płytki pod zaworami. Gdybym sprawdzał i okazało by się, że luz znacznie gracza dopuszczalną granicę to bym odrazu dopasował odpowiednie płytki, tylko nie wiem co trzeba żeby je wyjąć ??

    :?::?::?:
  • #23 22 Apr 2007 16:01
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Postanowiłem się zabrać za regulację gazu i chyba nastąpiła poprawa, kręciłem tymi śrubkami co są przy reduktorze.

    Tylko tak, ta na węzyku jest wykręcona o 1,5 obrotu od maxymalnego dokręcenia, przy reduktorze ta na normalny kluczyk o 2 obroty, a ta zaraz obok aż o 10 obrotów te dwie są od skłądu mieszanki, tylko nie wiem co się dzieje jak je wkręcam i wykręcam. Ale trochę pokręciłem już chyba nie gaśnie, tylko że słabo jedzie, a ile pali po tej mojej regulacji to jeszcze nie wiem. Zatankowałem 15 l gazu i zobaczę ile kilometrów zrobię.

    A odnośnie dynamiki, to na paliwie przyspieszenie ma ok. 17,6 sek do 100 km/h (na 3 biegu). Na gazie natomiast by miał ok. 25 sek :) Paliwa mi spalił po tej dynamicznej jeździe ok 20l/100km.

    Sprawdzałem też ciśnienie sprężania.
    Przedstawia się następująco:

    I cylinder: 9,0 MPa; po próbie olejowej: 10,0MPa
    II cylinder: 11,0 MPa; po próbie olejowej: 12,5MPa
    III cylinder: 10,5 MPa; po próbie olejowej: 11,5MPa
    IV cylinder: 11,0 MPa; po próbie olejowej: 12,5MPa

    Czy to ciśnienie na I cylindrze może być przyczyną słabych osiągów i nierównej pracy silnika ??

    Za wszystkie sugestie i pomoc z góry dziękuję.
  • Helpful post
    #24 22 Apr 2007 22:33
    Doktorr
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Delikatnie podpalony zawór wydechowy. Nie jest jednak przyczyną aż takiego zużycia. Czujnik temperatury silnika dla wtrysku 2 pinowy z niebieską obudową złącza zamontowany w głowicy lub kolektorze ssącym. Algorytm regulacji wstępnaj gazu.Śruba na wężu- regulacja składu dla wysokich obrotów. 3000 obr siniaka wkręcać do spadku mocy i odkręcić o pół obrotu. Mała śruba na reduktorze obroty wolne, ustalić pozycję przy której silnik ma najwyższe obroty, nie gaśnie przy schodzeniu z wysokich. Poprawną regulację można przeprowadzić jedynie przy pomocy analizatora spalin lub testera sondy lambda.
  • #25 25 Apr 2007 16:27
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Podjechałem do szkoły gdzie mają możliwość regulacji.

    I tak, powiedział zapal silnik to to zapaliłem (chodził na granicy gaśnięcia), i na monitorku widziałem, że węglowodory są ponad 2000 więc o 1000 za dużo, ale ten instruktor co regulował spytał czy silnik chodzi tak samo na paliwie ? to mu odpowiedziałem że tak samo z tym tylko że tak nie gaśnie, przełączyłem na paliwo - ustwienia były prawie ok.

    I powiedział, że tego się nie da wyregulować i zaczął podczas pracy silnika na paliwie i biegu jałowym wypinać pokolei fajki z świec, I - silnik odrazu gasł, II - tak samo, III-tak samo, a IV wypią i silnik chodzi identycznie :). Powiedział, że najpierw trzeba to naprawić aby pracował na wszystkie cylindry. I nie regulował dalej.

    No to jaz ciekawości wypiołem ten kabel ze świecy i próbuję jak się jedzie - i okazało się że różnica jest niewyczuwalna, może troszkę bardziej nierówno chodzi, - a przyśpieszenie identyczne !!!

    Świeca jest ok, kabel ok, kopułka ok, iskra ok.

    To jest ten cylinder gdzie ciśnienie było 9,0Mpa, i gdzie teraz szukać przyczyny ?? Czy tą głowicę da się jeszcze naprawić, i co może być uszkodzone. Wystarczy splanować gniazda zaworów i założyć nowe ?? A może z pierścieniami coś nie tak, ale próba olejowa przy sprawdzaniu ciśnienia sprężania wykazała że ciśnienie wzrasta o 1MPa czyli podobnie jak na pozostałych (na pozostałych ok. +1,5 MPa). A możliwe jest, że to przez luz na zaworach ?? Według mnie to chyab nie możliwe

    Proszę o porady. Z góry dziękuję.
  • #26 25 Apr 2007 21:50
    gugus
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Wpierw powinno sie doprowadzić silnik do stanu takiego by poprawnie pracował na benzynie, potem brać sie za diagnostykę zasilania silnikiem lpg.
    Po kolei wpierw zamontuj pompe bak , nalej paliwa , potem odepnij akumulator na miniumum 30 minut. po tym czasie zapnij akumulator odpal silnik i zostaw na wolnych obrotach do przynajmniej 2 krotnego wlaczenia sie wentylatora chłodnicy. Potem sie przejedz w zmiennych warunkach (przyspieszanie hamowanie autostrada itd...) oczywiscie wszystko na benzynie. Jezeli po tych czynnosciach na benzynie bedzie ok mozna brac sie za lpg. Bo może sie okazac ze sonda lambda jest uszkodzona , czujnik podcisnienia, lub coś jeszcze. Powtarzam najpierw silnik musi pracowac prawidlowo na benzynie, by czepiać sie lpg.

    PS sprawdzileś stan swiec ??


    pozdrawiam
    Krzysiek
  • #27 26 Apr 2007 06:13
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Świece sprawdzone, bak już jest założony, jeździłem na paliwie, akumulator odłączałem już chyba z 5 razy i silnik pracował na paliwie do chwili włączenia się wentylatora i to nic nie daje, nadal po wyjęciu fajki z IV cylindra - silnik pracuje tak samo.
  • #28 26 Apr 2007 09:30
    miniu1
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    To znaczy, że ten cylinder nie pracuje. Przyczyn może być kilka:
    - nieszczelność kolektora ssącego w okolicy tego cylindra (uszkodzona uszczelka?),
    - złe luzy zaworowe (brak?),
    - zużyte pierścienie tłokowe,
    - nadpalony zawór,
    - pęknięta sprężyna zaworu,
    - utarta krzywka wałka rozrządu.
    Jeżeli wykręcona z tego cylindra świeca jest jaśniejsza od pozostałych, to świadczy to o nadmiarze powietrza - np. nieszczelny kolektor ssący. Jeżeli jest ciemniejsza, to jedna z pozostałych usterek.
    Kopułka była sprawdzana "na oko"? Jeśli tak, to ona również może być przyczyną - może mieć mikropęknięcia i iskra może być słabsza lub nawet zanikać na tym cylindrze.
    Tak więc klucze w dłoń i do dzieła.
    Aha! Ta centralka nie jest typu adaptacyjnego i odłączanie akumulatora służy tu wyłącznie do kasowania zapamiętanych usterek.
  • #29 26 Apr 2007 20:54
    piotrek power
    Level 27  
    Topic author Helpful post? (0)
    Świeca ztego cylindra wygląda dokładnie tak samo jak na pozostałych.

    Kopułka była sprawdzano na oko :)

    Ale tak: jedną przyczynę już chyba znalazłem, mianowicie:

    luz zaworowy jest niewłaściwy.

    przedstawia się on następująco:

    Cylinder I (ten który nie pracuje):
    wydechowy: 0,00 mm
    ssący: 0,35 mm

    Cylinder II:
    wydechowy: 0,40 mm
    ssący: 0,30 mm

    Cylinder III:
    wydechowy: 0,40 mm
    ssący: 0,30 mm

    Cylinder IV:
    wydechowy: 0,25 mm
    ssący: 0,30 mm

    I mam pytanie, co mogło spowodować to że nie ma luzu, i nie wiadomo ile jest na minusie ten luz. Czyli zawór wydechowy jest cały czas otwarty ??
    A może się okazać, że sama regulacja luzu nie pomoże ??

    :?::?::?:
  • #30 26 Apr 2007 21:37
    janek1815
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    wyreguluj luz i zobacz jak dziala krzywka przy kreceniu walem. Moze sie okazac ze wyrobiony jest walek rozrzadu/ skrzywiona laska popychacza /zuzyty sam popychacz/wypalony zawor wydechowy
  Search 4 million + Products
Browse Products