Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 26 Lut 2007 23:01
    Vinietune
    Poziom 11  

    Witam

    Jakis czas temu moj wujek nabyl silnik (indukcyjny 3f 6 zacisków) o mocy ok 5kW (dokladnie nie wiem bo nie ma tabliczki). Poprosil mnie zebym go uruchomil. Razem z silnikiem sprzedajacy dal mu przelacznik */^ ale mam co do jego dzialania watpliwosci. Otoz jest ten przelacznik ze zdjecia ponizej, firmy Łuk model 25, 3-polozeniowy. Jego zaciski sa oznaczone R,S,T,U,W,V,U1,W1,V1. Gdy zaczalem sprawdzac miernikiem dzialanie tego przelacznika troche sie zdezorientowalem bo; w pierwszej pozycji nie ma zadnych przejsc pomiedzy zaciskami czyli odpowiada to wylaczeniu - ok. Na drugiej pozycji sa nastepujace przejscia:

    R-->U
    S-->W
    T-->V

    W trzeciej pozycji:

    R-->U1
    S-->W1
    T-->V1

    Nie wiem jak podlaczyc ten przelacznik do silnika aby realizowal on prace */^. Nigdy wczesniej nie bawilem sie takimi przelacznikami. Zaznaczam ze wiem ktore zaciski silnika maja byc zwarte aby otrzymac konfiguracje * lub ^ i nie o to mi chodzi. Chce sie dowiedziec jak podlaczyc konkretnie ten przelacznik o takich przejsciach jak podalem powyzej aby mozna bylo dokonac rozruchu */^. Czy da sie to na nim wykonac czy moze jest on do innego celu, czy moze jest uszkodzony. Bardzo prosze wszystkich ktorzy mieli kiedys do czynienia z takim urzadzonkiem o pomoc.

    Przełącznik gwiazda - trójkąt czy na pewno?

  • #2 27 Lut 2007 06:07
    gsminfo
    Poziom 21  

    W drugiej pozycji powinno być jeszcze przejście (zwarcie ) pomiędzy U1 W1 V1 .

  • #3 27 Lut 2007 07:30
    dasko
    Poziom 19  

    W 2 pozycji powinno byc zwarcie pomiedzy U1 V1 W1 a w 3 pozycji powinno dodatkowo mostkowac koniec uzwojenie pierwszego z poczatkiem drugiego U1-V V1-W W1-U.

  • #4 27 Lut 2007 09:48
    Vinietune
    Poziom 11  

    Powinno ale nie ma. W zwiazku z tym przelacznik jest do bani?

  • #5 27 Lut 2007 09:57
    Henry12
    Poziom 17  

    Silnik można włączac przełącznikiem * ^ tylko wtedy gdy jest przystosowany do pracy na 380V / obecnie 400 V/ w ^ Może ten przełącznik jest lewo prawo do zmiany obrotów ?

  • #6 27 Lut 2007 10:25
    Vinietune
    Poziom 11  

    Tez sie zastanawialem czy nie jest on do zmiany kierunku obrotow. Ale jak go wtedy podlaczyc? Jakos tego nie widze.

  • #7 27 Lut 2007 11:07
    Elektryk80
    Poziom 25  

    Według tego co podałeś

    Cytat:
    w pierwszej pozycji nie ma zadnych przejsc pomiedzy zaciskami czyli odpowiada to wylaczeniu - ok. Na drugiej pozycji sa nastepujace przejscia:

    R-->U
    S-->W
    T-->V

    W trzeciej pozycji:

    R-->U1
    S-->W1
    T-->V1


    Podłączenie silnika powinno wyglądać następująco:
    Przełącznik gwiazda - trójkąt czy na pewno?

    Pamiętaj, że przed uruchomieniem należy sprawdzić czy podczas przełączeń nie następuje zwieranie faz.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Vinietune napisał:
    Tez sie zastanawialem czy nie jest on do zmiany kierunku obrotow. Ale jak go wtedy podlaczyc? Jakos tego nie widze.

    może tak:
    Przełącznik gwiazda - trójkąt czy na pewno?

    Pozdrawiam :)

  • #8 27 Lut 2007 11:09
    Vinietune
    Poziom 11  

    Dziekuje Elektryku80 za rozjasnienie sprawy, mam jeszcze pare pytan.

    Po pierwsze czy konieczne jest polaczenie punktu N gwiazdy z punktem N sieci?

    Po drugie widze ze fazy sa na stale podpiete do poczatkow uzwojen silnika czyli napiecie jest na nim nawet gdy jest on wylaczony. Jak to sie ma do bezpieczenstwa? W razie np przebicia izolacji uzwojen? Chodzi o to ze wujek bedzie ten silnik uzytkowal na tzw boisku (pomieszczenie obok stodoły) gdzie nie brakuje materialow latwopalnych w postaci siana i w zwiazku z tym nie chcialbym mu zjuchcic zagrody.

  • #9 27 Lut 2007 11:40
    Elektryk80
    Poziom 25  

    1) żeby móc korzystać z rozruchu gwiazda-trójkąt w połączeniu gwiazdy musisz podłączyć punkt wspólny uzwojeń z N sieci
    2) jak sam napisałeś

    Cytat:
    w pierwszej pozycji nie ma zadnych przejsc pomiedzy zaciskami czyli odpowiada to wylaczeniu

    w związku z czym uzwojenia w tej pozycji przełącznika nie będą w żaden sposób zasilane.
    3)
    Cytat:
    Jak to sie ma do bezpieczenstwa? W razie np przebicia izolacji uzwojen?

    zastosuj wyłącznik różnicowo-prądowy

    Pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    Faktycznie, moja nieuwaga... w przypadku przełącznika gwiazda-trójkąt będziesz musiał zastosować dodatkowy wyłącznik główny :/

  • #10 27 Lut 2007 19:37
    heza
    Poziom 10  

    Elektryk80 nie komplikuj czlowiekowi sprawy, on nie może poradzić sobie z trzema fazami , a ty każesz jeszcze podłączać przewód neutralny do takiego rozruchu. Silnikowi 3 fazowemu przewód neutralny nie jest do niczego potrzebny, jedynie przewód ochronny do obudowy.

  • #11 27 Lut 2007 19:42
    Vinietune
    Poziom 11  

    W porzadku. Na weekendzie odwiedze wujka i postaram poskladac to do kupy. Jednak zastanawiam sie nadal nad polaczeniem punktu N sieci z punktem N odbiornika. Przejzalem pare schematow do rozruchu */^ i nigdzie wczesniej nie spotkalem sie z takim polaczeniem. Z tego co pamietam ze szkoly to przy uzyciu do zasilania przewodu neutralnego powoduje ze plyna przez niego 3,6,9 i kolejne harmoniczne a wiec pobierane sa z sieci czyli zwiekszaja wartosc pobieranego pradu no i przy okazji szkodza sieci. Mam racje?

    Doceniam ze forumowiczowi hezie lezy na sercu ulatwienie mi sprawy ale moze napisalby dlaczego przewod N jest zbedny :D

  • #12 27 Lut 2007 21:13
    Arturo2005
    Poziom 32  

    Dla prawidłowej pracy silnika niepotrzebny jest przewod neutralny. Stosuje się go tylko jako ochronny elementow metalowych silnika. Na fotce jest przełącznik gwiazda-trojkąt. Wida po umieszczonych zworkach

  • #13 27 Lut 2007 22:52
    wola
    Poziom 26  

    Vinietune napisał:
    W porzadku. Na weekendzie odwiedze wujka i postaram poskladac to do kupy. Jednak zastanawiam sie nadal nad polaczeniem punktu N sieci z punktem N odbiornika. Przejzalem pare schematow do rozruchu */^ i nigdzie wczesniej nie spotkalem sie z takim polaczeniem. Z tego co pamietam ze szkoly to przy uzyciu do zasilania przewodu neutralnego powoduje ze plyna przez niego 3,6,9 i kolejne harmoniczne a wiec pobierane sa z sieci czyli zwiekszaja wartosc pobieranego pradu no i przy okazji szkodza sieci. Mam racje?

    Doceniam ze forumowiczowi hezie lezy na sercu ulatwienie mi sprawy ale moze napisalby dlaczego przewod N jest zbedny :D

    1. Silnik 3~fazowy stanowi obciążenie symetryczne
    2.Przewód neutralny wykorzystywany jest do otrzymania napięcia fazowego (np.1~fazowego)Dzięki niemu masz w gniazdku 230, a nie 400V

    Dla scisłości terminologicznej kolego Arturo2005 ; przewodu neutralnego nie stosuje się do ochrony .Co najwyżej PEN.

    Na załączonym rysunku autora postu jest przełącznik γ/Δ. Przełącznik lewo-prawo ma trzy segmenty (a ten ma 4). Poza tym łącznik lewo-prawo ma 6 zacisków do podłączenia (np.R,S,T i U,V,W)
    W przełączniku γ/Δ fazy powinny być przejścia; w pozycji "Gwiazda " pomiędzy
    R-->U
    S-->W
    T-->V
    Równocześnie powinny być połączone między sobą zaciski W1,U1,V1.

    W pozycji Δ zwarte mają być ;
    R-->U -->W1
    S-->W -->U1
    T-->V-->V1
    Jak tego nie ma to wyłącznik należy "przeprogramować".
    Nie spotkałem jeszcze przełącznika γ/Δ do którego powinien być dołozony inny wyłącznik by uniknać ciągłej obecności faz na silniku (chociaż wykluczyc nie mogę)
    Chyba że to "jakiś 2-odpływowy :D

  • #14 28 Lut 2007 00:55
    Vinietune
    Poziom 11  

    Ok. Czyli rozumiem ze podlaczenie przewodu neutralnego przy gwiezdzie jest zbedne.
    Odnosnie "przeprogramowania" przelacznika tak aby odlaczal on fazy od silnika to juz troche sie glowilem nad tym i sadze ze sie nie da go tak skonfigurowac. Rozwiazanie podane przez Elektryka80 na pierwszym schemacie wydaje mi sie jedynie mozliwe.

  • #15 28 Lut 2007 09:13
    Henry12
    Poziom 17  

    Zgadza się przełącznik na foto jest gwiazda - trójkąt mam taki sam tylko uszkodzony , inaczej umieszczone są zwory ale liczą się połączenia wewnątrz ,pisząc ze przełącznik może służyć do zmiany obrotów sugerowałem się brakiem połączń w2 u2 v2 lub u1-w2 ,v1-u2 ,w1-v2 , ktoś mógł go przerobić ,proponował bym zarzeć do styków jeśli są dobre to przełożyć krzywki tak żeby osiągnąć wymagane połączenia .Dodatkowego wyłącznika bym nie zalecał gdyż jego włączenie przy położeniu przełącznik w ^ mogłoby narobić szkody a także zwiększa koszty i utrudni użytkowanie .Przy badaniu przejść zwory są dobrze dokręcone ? gdyż brak połączenia może wprowadzać w błąd .Uszanowanie !

  • #16 28 Lut 2007 11:02
    Nstan
    Poziom 31  

    Vinietune napisał:
    Tez sie zastanawialem czy nie jest on do zmiany kierunku obrotow. Ale jak go wtedy podlaczyc? Jakos tego nie widze.


    Przełącznik lewo prawo LOP ma też trzy pozycje ale O (wyłącz) na środku. Natomiast gwiazda-trójkąt OYΔ w pierwszej pozycji jest wyłączine następnie gwiazda (jeśli masz miernik powinno byc zwarte U2,V2,W2 w dawnym oznaczeniu X2,Y2,Z2. Natomiast zasilanie L1,L2,L3(dawniej R,S,T) powinno mieć połączenie U1,V1,W1(dawniej U,V,W).
    Przy połaczeniu w trójkąt powinno być zwarte U1(U) z W2(Z), V1(V) z U2(X) oraz W1(W) z V2(Y).

  • #17 28 Lut 2007 12:44
    KACZOREK
    Poziom 20  

    skąd wiesz że silnik ma 5KW skoro nie ma tabliczki, ale skoro tyle ma to po co mu przełącznik gwiazda trójkąt przecież możesz go podłączyć tylko na gwiazdę albo tylko na trójkąt . z tego co wiem to silniki do mocy 5,5KW produkowane były przeważnie tylko na gwiazdę, wtedy nie musisz stosować żadnego przełącznika tylko zwykły wyłącznik

  • #18 28 Lut 2007 14:58
    Adam1988
    Poziom 25  

    KACZOREK napisał:
    skąd wiesz że silnik ma 5KW skoro nie ma tabliczki, ale skoro tyle ma to po co mu przełącznik gwiazda trójkąt przecież możesz go podłączyć tylko na gwiazdę albo tylko na trójkąt . z tego co wiem to silniki do mocy 5,5KW produkowane były przeważnie tylko na gwiazdę, wtedy nie musisz stosować żadnego przełącznika tylko zwykły wyłącznik


    Nie wiadomo jakie ma zabezpieczenia. Sa silniki po 200W przelaczane Y/D ;)
    Do autora: Jestes pewien ze ten silnik moze pracowac w D przy napieciu miedzyfazowym 400V ?

    Pozdrawiam.

  • #19 02 Mar 2007 12:23
    Vinietune
    Poziom 11  

    Pewnosci nie mam bo tak jak napisalem wczesniej silnik nie ma tabliczki znamionowej. Zakladem jednak ze moze pracowac przy napieciach 400/690 bo poprzedni wlasciciel tego silnika zapewnial ze silnik pracowal wczesniej z rozruchem */^.

  • #20 02 Mar 2007 18:54
    Marksrz
    Poziom 20  

    tyle juz napisano ale trzymaj sie tego co pisze kol. WOLA , zamontój przełącznik jak jest ok. a silnik nie musi pracować zawsze w trojkącie jak nie jest w pełni obciążony

  • #21 02 Mar 2007 22:53
    wola
    Poziom 26  

    Witam. Wbrew pozorom "zaprogramowanie " przełącznika nie jest bardzo skomplikowane; wszak pod warunkiem ,że posiada właściwe "krzywki" (3 sztuki z trzema punktami załączającymi i 1 z dwoma ).Oczywiście te punkty powinny być odpowiednio "uformowane"

  • #22 04 Mar 2007 09:54
    Nstan
    Poziom 31  

    KACZOREK napisał:
    skąd wiesz że silnik ma 5KW skoro nie ma tabliczki, ale skoro tyle ma to po co mu przełącznik gwiazda trójkąt przecież możesz go podłączyć tylko na gwiazdę albo tylko na trójkąt . z tego co wiem to silniki do mocy 5,5KW produkowane były przeważnie tylko na gwiazdę, wtedy nie musisz stosować żadnego przełącznika tylko zwykły wyłącznik


    Przełączniki Y/Δ stosowane są, aby obniżyć prąd rozruchu, gdyż przy rozruchu przy połączeniu w trójkąt byłby 3xwiększy. Wyłączniki te nie stosuje się do silników do 4KW. Musimy pamiętać że stosowane jest także połączenie silników dużej mocy tylko w trójkąt ale to na zakładach pracy gdzie instalacje i zabezpieczenia są projektowane na większe obciążenia.

  • #23 05 Mar 2007 22:22
    Vinietune
    Poziom 11  

    Witam ponownie

    Sprawa wyglada tak: u wujka pojawil sie elektro-macher ktory tez nie dal se rady z tym przelacznikiem i spial silnik w gwiazde. Mlynek mel ale jak sypnelo mu sie wiecej ziarna to sie dlawil. Okazalo sie jednak ze wujek mial jakis inny stary mlynek z silnikiem mniejszej mocy ktory byl spalony lecz byl przy nim przelacznik */^. Wymontowalem go i okazal sie ze jest to rasowy przelacznik */^ z takimi przejsciami jak podawali forumowicze dasko Nstan wola i inni. Podpialem go do silnika i mlynek smiga.

    Ten przelacznik ktoremu poswiecony jest ten post zabralem wujkowi ze soba i sprobuje poglowkowac jeszcze nad nim. Moze uda mi sie go skonfigurowac zeby byl z niego */^. Jak cos sie zmieni w zwiazku z nim to napisze.

  • #24 06 Mar 2007 10:10
    wola
    Poziom 26  

    Vinietune napisał:
    Witam ponownie


    Ten przelacznik ktoremu poswiecony jest ten post zabralem wujkowi ze soba i sprobuje poglowkowac jeszcze nad nim. Moze uda mi sie go skonfigurowac zeby byl z niego */^. Jak cos sie zmieni w zwiazku z nim to napisze.

    Ewentualnie-jak możesz- zrób zdjęcia krzywek.

  • #25 12 Mar 2007 16:33
    Vinietune
    Poziom 11  

    Dzis znalazlem chwile zeby zerknac znowu do tego pstyczka i ma on jednak troche inaczej przejscia niz napisalem na poczatku, mianowicie w drugim polozeniu jest:

    R-->U1
    S-->V1
    T-->W1

    a w trzecim:

    R-->U
    S-->V
    T-->W
    U1-->W1-->V1

    Przepraszam za zamieszanie ale te wczesniejsze przejscia pisalem z glowy i nie zauwazylem tego zwarcia U1 V1 W1 co daje gwiazde w 3 pozycji (zamiast trojkata) co w zasadzie nie zalatwia sprawy ale troche zmienia postac rzeczy.

    Ponizej umieszczam rysunek obu stron przelacznika wraz z krzywkami zwierajacymi.

    Przełącznik gwiazda - trójkąt czy na pewno?

  • #26 13 Mar 2007 09:41
    wola
    Poziom 26  

    Vinietune napisał:
    Dzis znalazlem chwile zeby zerknac znowu do tego pstyczka i ma on jednak troche inaczej przejscia niz napisalem na poczatku, mianowicie w drugim polozeniu jest:

    R-->U1
    S-->V1
    T-->W1

    a w trzecim:

    R-->U
    S-->V
    T-->W
    U1-->W1-->V1

    Przepraszam za zamieszanie ale te wczesniejsze przejscia pisalem z glowy i nie zauwazylem tego zwarcia U1 V1 W1 co daje gwiazde w 3 pozycji (zamiast trojkata) co w zasadzie nie zalatwia sprawy ale troche zmienia postac rzeczy.

    Ponizej umieszczam rysunek obu stron przelacznika wraz z krzywkami zwierajacymi.

    Witam.W poprzednim poście pisząc "krzywki" miałem na myśli elementy napędzające styki wewnątrz przełącznika.

    W 1 segmencie (R U U1) powinno być R,U ,W1.Nie jest to większym problemem ,bo można opisać inaczej.
    Ten segment posłuży jako "wzorzec";element przełączający wewnątrz musisz ustawić tak by w pozycji γ zwierał R poprzez mostek zaznaczony przec ciebie z U ,a w pozycji Δ obie pary styków mają być zwarte
    Element włączający te styki powinien mieć 3 wyżłobienia do zwierania styków.
    Niestety ,nie znając ich wnętrza nie jestem w stanie podać czy to jest możliwe.
    Jak wyciągniesz wszystkie segmenty,to w podstawie metalowej masz ogranicznik ruchu (3 pozycje)

  • #27 06 Paź 2007 16:34
    Tom$on_hh
    Poziom 9  

    Witam!
    Proszę o sprawdzenie czy podany przeze mnie sposób podłączenia silnika gwiazda trójkąt jest dobry. Styki w czerwonej ramce połączenie w gwiazdę(rozruch). Silnik chodzi połączony w gwiazde jak zostanie rozbiegany to dokładam styki w zielonej ramce i wtedy jest trójkąt. Do sterowania zastosuje łącznik krzywkowy o którym już była mowa w temacie. Pozdrawiam Dziękuje

    Przełącznik gwiazda - trójkąt czy na pewno?

  • #28 06 Paź 2007 16:56
    vcc
    Poziom 30  

    Tylko przy połączeniu w gwiazdę styki Z, X, Y powinny być razem połączone.

  • #29 06 Paź 2007 19:56
    Tom$on_hh
    Poziom 9  

    vcc napisał:
    Tylko przy połączeniu w gwiazdę styki Z, X, Y powinny być razem połączone.


    Witam!!!
    Bardzo dziękuje za odpowiedź a z tymi stykami to wiedziałem mam beleczkę do łączenia. Pozdrawiam

  • #30 28 Paź 2008 09:02
    orinoco
    Poziom 13  

    Czy ktoś może wie, jak zbudowany jest przełącznik przedstawiony na początku wątku? Mam taki sam i chciałbym go wykorzystać jako przełącznik zasilania sieć-agregat prądotwórczy.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty