X

Luxeon LED w aucie - swiatła do jazdy dziennej - możliwe?

05 Mar 2007 21:46 KRKrzyzakMitsu
  • #1 05 Mar 2007 21:46
    KrzyzakMitsu
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Postanowilem doposazyc swoje auto w swiatla do jazdy dziennej. Poniewaz mam podwojne reflektory przednie (na zarowke H4 oraz na H1), to do drugiego odblysnika - tego od H1 chcialbym dolozyc diode. Bylaby ona skierowana w dol odblysnika i swiecila tak, aby mocno rozproszyc swiatlo i jednoczesnie aby auto bylo dobrze widoczne. Dodatkowo dolozylbym przelacznik, ktory zamienia przednie oswietlenie ze swiatel pozycyjnych na swiatla diodowe (bo zgodnie z kodeksem przy oswietleniu dziennym swiatla pozycyjna maja byc z przodu wylaczone a z tylu oczywiscie wlaczone).
    I teraz mam pytania:
    - jakiego uzyc przelacznika? - bo zamienialby on bezposrednio swiatla (diody podlaczony bylyby do przewodow od zarowek postojowych a nie przez przekaznik)
    - jakie uzyc diody - myslalem o Luxeonach III lub K2 - nie musza swiecic strasznie mocno - przepisy mowia, ze swiatla dzienne maja miec zarowki 8-20W, wiec mysle ze dioda 3W bylaby na pewno dobrze widoczna
    - jak to zamontowac - zasilanie jest 14.4 V (latem mniej) i jest w miare stale, bo od alternatora (fakt - zdarzaja sie piki); ja w uproszczeniu (jako domorosly elektronik) widzialbym to tak:
    14 V ------dioda-----opornik----- masa
    gdzie opornik bylby wyliczony ze strony Luxeona - wyszlo mi, ze dla zasilania diody K2 pradem 1 A i napieciu 3.85 V (zasilanie na 14.4) trzeba dac 12 omowy rezystor 10 W, wyliczenia stad:
    http://www.luxeonstar.com/resistor-calculator.php
    (oczywiscie prad wtedy bedzie mniejszy niz 1A, ale opornik jest z szeregu)
    Czy gdzies w moim rozumowaniu jest blad? Przejrzalem szukajka archiwum, ale nie znalazlem podobnego posta.
    Bardzo prosze o wszelkie informacje i inne uwagi.
    Pozdrowienia.
  • #2 05 Mar 2007 23:11
    koziorozec
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    po pierwsze odrazu stracisz dowód rejestracyjny , nie masz homologacji n swoje patenty m a jak coś nie ma homologacji i atestu to policja odrazu sie przyczepia i po dowodzie , pozaatym jedną diódka nie zdziałasz za wiele ..
  • #3 06 Mar 2007 08:58
    KrzyzakMitsu
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Zdaję sobie sprawę z konsekwencji. Jedyne co mogę podać na swoje usprawiedliwienie, to że bardziej denerwujący są ludzie aplikujący do swoich odbłysników palniki xenonowe bez układu poziomowania i spryskiwaczy (często bez polerowania szkła). Oni stwarzają naprawdę zagrożenie.
    Nie jestem jakimś szpanerem, który chce nawstawiać diód i zrobić dresowozową choinkę.
    Czy jest w stanie ktoś mi pomóc? - czy do zasilania takich diód wystarczy zwykły opornik czy też trzeba budować układ bardziej skomplikowany?
  • #4 06 Mar 2007 11:13
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Post był raportowany.
    Przeniosłem z: Optoelektronika i Efekty Wizualne
  • #5 13 Mar 2007 09:18
    KrzyzakMitsu
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czytając różne źródła okazuje się, że najprawdopodobniej będzie nakaz jeżdżenia z włączonymi światłami mijania a nie światłami do jazdy dziennej, więc może nie zrealizuję swojego pomysłu, ale chętnie wysłucham - jeśli ktoś ma jakieś wiadomości na ten temat.
    Może ktoś już zrealizował taki układ?
  • #6 13 Mar 2007 09:21
    Balu
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Układ stabilizacji prądu potrzebujesz...
    Na rezystorze byłoby cieplutko:)
  • #7 14 Mar 2007 09:14
    KrzyzakMitsu
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Balu - ale to chyba nie problem? Przecież zakładając diodę 3W na oporniku będzie ok. 8W - jak dam 10 W, to bez problemu rozproszy taką moc.
    Poza tym to jest auto, więc można:
    - chłodzić opornik podczas jazdy
    - zamontować go na karoserii, która będzie jak wielki radiator :)
  • #8 14 Mar 2007 10:00
    Balu
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    To się robi na stabilizatorze prądu. Te diody są delikatne. Koniec i kropka. Nie, nie na rezystorze.
  • #9 14 Mar 2007 21:04
    pmxxyz
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Bardziej trzeba zadbać o dobre chłodzenie samej diody, bo to delikatne elementy. Polecam artykuł o diodach LED w bieżącym numerze EdW(Elektronika dla Wszystkich).
  • #10 05 Apr 2007 21:43
    _amdek_
    Level 2  
    Helpful post? (0)
    Ja bym proponował ledy 3W + przetwornica .. komplecik na alledrogo to kwestia ok. 50pln + przesyłka .... :D

    Faktycznie jest kwestia z homologacją ... zastanawiam się tylko, jak się załatwia homologację .. ( przy założeniu że reflektory mają homologacje .. ( info z allegrogo chwalą się że mają ( dla żarówek 21W ) wyglądają jak halogeny koszt ok 60pln )( ledy świecą prawie jak żarówka - do okoła ) .. Wsadzić takiego leda do środka nie problem ... wyregulować jasność terz nie problem ... więc czemu nie spróbować ?? a ciekawe ile taka zabawa kosztuje .. ?? :?:
  • #11 13 May 2007 07:51
    Ziemowit1973
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Cyt:
    "( ledy świecą prawie jak żarówka - do okoła ) .. Wsadzić takiego leda do środka nie problem ... "


    Ledy nie świecą dookoła tylko około 120 180 st.
    Właśnie wkładam do reflektorów dziennych (oznaczenie RL) po 2 diody 3W skierowane od siebie tak by i lustro i szyba były oświetlane
    Jak będzie gotowe to poślę fotki
  • #12 17 Jun 2007 18:44
    Ziemowit1973
    Level 11  
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products