X

Oświetlenie tylne przyczepy samochodowej na ledach

06 Mar 2007 19:01 TOtomii76
  • #1 06 Mar 2007 19:01
    tomii76
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Witam. Postanowiłem wykonać oświetlenie do przyczepy samochodowej, oparte na diodach led. Założenie było takie aby światła pozycyjne oraz światło "stop" były realizowane poprzez te same diody. Wymyśliłem sobie układ 48 diód w szeregach po 6 diód połączonych równoległe. Zasilane z dwóch punktów: pozycyjne i stop, przez diody i w przypadku pozycji dodatkowo przez rezystor , który powodowałby ograniczenie jasności świecących się ledów. W załączeniu schemat. Parametry pojedyńczego leda to 2,2V, 20mA. Zmierzone napięcie w instalacji samochodowej to 13,4 volta. Zbudowany prototyp takiego układu (same ledy), podłączony do zasilacza pod napięcie 13,4V bardzo ładnie świecił, tylko że wskazywało pobór 0,74A...
    Prosiłbym o opinie czy moje rozumowanie jest dobre - nie jestem elektronikiem i tylko sporadycznie borykam się z tego typu problemami. Proszę o podpowiedź jakie diody (te przy punktach zasilania) zastosować i jakie błędy jeszcze popełniłem, ewentualnie wskazówki jak to poprawnie zrobić.
    W załączeniu schemat - jeżeli błędny to proszę o sprostowanie.
    Attachments: To view the material on this forum you must be logged in.
  • #2 06 Mar 2007 22:33
    m626
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    W każdym szeregu powinien płynąć prąd taki jaki jest przewidziany dla jednej diody tzn. 20mA. W sumie, dla ośmiu szeregów, powinien wynosić 8x20mA=160mA. Jeśli jest więcej, to trzeba go ograniczyć stosując odpowiednie rezystory w poszczególnych szeregach, lub jeden wspólny.
    Powodzenia.
  • #3 07 Mar 2007 14:51
    puszak
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    a moze zrob przykladowo co druga dioda swieci a jak jest stop co swieca wszystkie ;p
  • #4 07 Mar 2007 21:35
    tomii76
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    No właśnie cały "widz" polega na tym aby oba światła były raelizowane przez te same diody - efekt końcowy niebotycznie lepszy jeżeli chodzi o pozycje bo jeżeli chodzi o stop to świeci z pełną mocą cały układ.
  • #5 10 Mar 2007 02:06
    tomii76
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    może jakieś sugestie nt. diód przy punktach zasiania?
  • #6 10 Mar 2007 10:47
    ryborz
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    Ja bym dał 4 ledy w gałęzi zamiast 6 i rezystor około 280Ω, da to prąd 15mA płynący przez diody. W 12 gałęziach popłynie około 180mA. Przy takim prądzie diody powinny dłużej pożyć, a różnica w świeceniu będzie znikoma. Następnie na pozycyjne jakiś rezystor tak jak narysowałeś.
  • #7 10 Mar 2007 22:58
    m626
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Zgoda, dla większości LED 15mA będzie korzystniejsze, ale jeśli Tomii76 wziął te 20 mA z danych katalogowych, to może niech tak zostanie (oczywiście dla STOP-u).
  • #8 20 Mar 2007 18:13
    tomii76
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Może jakieś sugestie nt. diód przy wejściu ? W założeniu miały nie dopuścić do świecenia świateł stop w momencie łączenia świateł pozycyjnych i na odwrót : w momencie świecenia stopu miały nie świecić się światła pozycyjne. Może ktoś podsunie mi jakieś inne rozwiązanie? Co do samego świecenia diód led to myślę, że dam sobie radę opierając się na obliczeniach i w sposób doświadczalny.
  • #9 20 Mar 2007 18:29
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    A ja bym pomysł zarzucił i kupił ATESTOWANE lampy. Unikniesz dzięki temu mandatu, utraty dowodu i strasznych komplikacji w przypadku jakiejś kolizji...
  • #10 29 Mar 2007 18:42
    tomii76
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    Pomijając zagadnienie atestu, homologacji, ewentualnych problemów podczas kontroli drogowej itp. prosiłbym o pomoc w rozwiązaniu problemu ze strony stricte elektronicznej. W dalszym ciągu nie wiem co zrobić aby podczas zasilania układu z jednego punktu nie było "przebicia" na punkt drugi. Poza tym napięcie w instalacji samochodowej wacha się od 12 do 14,2 volt - jak TO rozwiązać aby światło świeciło tak samo, zarówno podczas postoju jak i w trakcie gdy silnik pracuje?
  • #11 30 Mar 2007 05:09
    luks
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Może skorzystać ze stabiulizatora LM317 i sterować tymi odwodami za pomocą 2 obwodów z LM317 ze wstawionymi róznymi rezystorami ?
  • #12 30 Mar 2007 07:07
    dasko
    Level 19  
    Helpful post? (0)
    Jesli dasz te diody na wejsciu to uklady beda dzialaly niezaleznie i nie bedzie zadnego przebicia a co do zasilania to mozna zastosowac stabilizator 7805 na oba takie uklady lamp wystarcza dwa takie uklady (jeden na pozycyjne a drugi na stop) cena dosc niska (niecale 2zl/szt) no i latwiej dobrac bedzie opornik bo mniejszy spadek napiecia na rezystancji i mniej ciepla. Lub zrobic jak mowil przedmowca dac 2 stabilizatory regulowane i na stop ustawic troche wieksze napiecie a na pozycyjne troche mniesze.
  • #13 30 Mar 2007 16:43
    Snikers
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    7805? tak tak,

    luks ma po czesci racje. bierzesz sobie LM317 wg noty skladasz z niego zrodlo pradowe (prad zalezy od opornika wstawionego w odpowiednie miejsce) teraz dobierasz opornik zeby plynal prad dla swiecenia postojowek (i=1.2/R) [a Amperach wiec uwaga na jednostki), potem zeby zwiekszyc prad musisz rownolegle dolaczyc resytor drugi krory wyliczysz z (1/r1+1/r2=1/R) z tego r2 zakladając R jako opor potrzebny do "ustawienia" wiekszego pradu na zrodle pradowym. i tyle
  • #14 30 Mar 2007 16:55
    Tomasz.W
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Nie baw się w rezystory . Zrób sterowanie PWM . Będziesz mógł płynie wyregulować jasność świecenia "pozycji" .
  • #15 17 May 2007 20:55
    Ziaja
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Nie moge - człowiek prosi o rade i proste rozwiązanie a niektórych tu fantazja ponosi.
    Oto, według mnie, proste, sprawdzone rozwiązanie (robiłem takie "żarówki" jak jeszcze nie było mody na lampy led)
    żeby było widać różnice w jasności świecenia to dla pozycyjnych musi płynąć prąd ok 5mA a dla stop 20 mA
    w gałęzi po 4diody + rezystor 270 ohm 0,125W
    diody prostownicze 1n4007
    dla postoju potrzebny dodatkowy rezystor w szereg z diodą - można go wyliczyć ze wzoru - 750/n [ohm] gdzie n to ilość równolegle połączonych gałęzi. Tu uwaga - rezystor musi być odpowiedniej mocy - dokładnie conajmniej 0,02*n [W]
    Przy większej ilości gałęzi moc staje się znacząca - dla 10 gałęzi daje 0,2W i zwyczajny 0,125 nie wystarczy.

    Problemy z homologacją są do obejścia przez zastosowanie zwykłych szkieł z jakichś seryjnych lamp ze znaczkiem E a pod nimi płytka z diodami.
  • #16 17 May 2007 22:15
    Tomasz.W
    Level 35  
    Helpful post? (0)
    Ziaja wrote:
    ....Nie moge - człowiek prosi o rade i proste rozwiązanie a niektórych tu fantazja ponosi....
    Jeżeli dla Ciebie źródło prądowe na LM317 lub PWM na LM555 jest fantazją to zajmij się raczej czymś innym , znajdź sobie jakieś hobby nie wymagające myślenia .
  • #17 17 May 2007 22:23
    Snikers
    Level 24  
    Helpful post? (0)
    szczegolnie ze przy oporniku inny prad bedzie plynac z 12V a inny z 14V niby nic bo jak sie jedzie to jest wlaczony silnik i jest ladowanie ale jak juz robic to do zeby mialo rece i nogi
  • #18 17 May 2007 22:32
    38209
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Witam panowie .
    Te wszystkie kombinacje nie mają sensu ,kolega Błażej napisał dlaczego .
    Chyba, że przyczepa stoi tylko na podwórku .
    Temat nadaje się do zamknięcia .
  • #19 07 Mar 2010 21:14
    Mirek Z.
    Admin grupy RTV
    Helpful post? (0)
    Oraz do usunięcia.
  Search 4 million + Products
Browse Products