Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fałszywki - proszę przeczytać

gm 18 Paź 2016 13:14 221265 1049
  • #811 18 Paź 2016 13:14
    gm
    Poziom 12  

    Hehe
    Fajnie ze ludzie wypowiadaja sie w temacie który założyłem 13 lat temu...

    Pozdrawiam serdecznie

  • #812 01 Gru 2016 15:21
    lonly
    Poziom 2  

    Na stronach jednostki certyfikującej UL Link pojawiło się ostrzeżenie o podrobionych przekaźnikach SSR firmy Fotek a jak widzę po fotkach na serwisach aukcyjnych sporo jest ofert tego typu przekażników. Tutaj przykład awarii takiego trefnego przekaźnika Link .
    Fałszywki - proszę przeczytać

  • #813 11 Gru 2016 17:08
    TM85
    Poziom 25  

    A ja zastanawiam się czy nie można po nitce do kłębka dojść kto produkuje i wprowadza to g ówno do obiegu?
    Tylko czy można mówić o wymierzeniu jakiejś kary?
    Nigdy jak żyję o takiej nie słyszałem.

  • #814 11 Gru 2016 20:51
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    Fałszywki - proszę przeczytać

    BD912 kupiony na popularnym portalu aukcyjnym od użytkownika chrupekservice.

    Czy według was to podróbka? Tranzystor wybuchł przy 80V, nie polecam.
    "Otworzyłem" też kilka tranzystorów o o wiele gorszych parametrach i w nich struktura jest o wiele większa.

  • #815 12 Gru 2016 21:35
    elektryku5
    Poziom 36  

    Nie wiem czy da się jeszcze kupić dobre BD912, dlatego polecam inne modele, kilka lat temu trafiłem ten sam szmelc z logiem ST.

    80V (przy jakim prądzie?) mogło ubić nawet oryginał, ale po tych zdjęciach i tak nie ma większych wątpliwości...

  • #816 12 Gru 2016 22:23
    BlackDeath3
    Poziom 14  

    Oryginału raczej nie ubiłoby bo oryginał według noty katalogowej wytrzymuje 100V.

  • #818 13 Gru 2016 11:08
    zdzisiek1979
    Poziom 36  

    Teraz to by pasowało zrobić bazę danych w postaci ile waży oryginał a podróbka.
    Z drugiej strony kto by tam produkował 700 rodzai tranzystorów. Cemi miało chyba około 700 w ofercie przez cały okres działania. Pewnie jedne własne inne na licencji.
    Jak macie wagę to poważcie i może to by był jakiś sposób na to dziadostwo. Nie mam wagi by poważyć.

  • #819 13 Gru 2016 11:36
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    BlackDeath3 napisał:
    Oryginału raczej nie ubiłoby bo oryginał według noty katalogowej wytrzymuje 100V.

    I ma wytrzymać 100V w każdych warunkach?
    A o SOAR kolega nie słyszał?

    I stad się biorą mity o podróbkach, które owszem zdarzają się, ale to margines, bo ok. 90% awarii to nieumiejętne aplikacje amatora, który np. o SOAR nie ma pojęcia.
    zdzisiek1979 napisał:
    Z drugiej strony kto by tam produkował 700 rodzai tranzystorów.

    Wielcy producenci produkują jeszcze więcej - oczywiście nie jednocześnie, przestawiając linie produkcyjne z jednego typu na inny i produkując dany typ przez kilka dni w dziesiątkach tys. czy nawet setkach tys. sztuk.
    zdzisiek1979 napisał:
    Cemi miało chyba około 700 w ofercie przez cały okres działania. Pewnie jedne własne inne na licencji.

    Prawie wszystkie na licencji, i nigdy nie produkowano ich naraz.

    Problemem jest technologia - nie da się utrzymywać archaicznych linii w przestarzałej technologii, co wymusza np. produkcję kiedyś niezawodnych 2N3055 w dzisiejszej technologii epitaksjalnej ze wszystkimi konsekwencjami. Potem amatorzy płaczą że to podróbki - a to tylko wtórne przebicie.

    zdzisiek1979 napisał:
    zrobić bazę danych w postaci ile waży oryginał a podróbka.

    Kuriozalny pomysł. Różnica wagi wynikająca z różnic w wielkości struktury jest o rząd wielkości mniejsza od odchyłek wymiarowych (ciężaru) obudowy czy termopada.

  • #820 13 Gru 2016 13:16
    zdzisiek1979
    Poziom 36  

    Czy kuriozalny? Szalony :D
    Nie miałem na myśli że wykryje się wagę półprzewodnika tylko tego na czym jest i co go otula :D
    Skoro robiąc podróbkę to robią po taniości i oszczędzają na materiale. Pewnie mniej żelastwa dają przy okazji :D

  • #822 13 Gru 2016 18:34
    Macosmail
    Poziom 32  

    Tranzystory IGBT do wyświetlaczy plazmowych:
    -GT30F131
    -RJP30H2A
    -RJP63G4
    W większości sklepów okazują się być malowankami. Widać wyraźnie ślady szlifowania. Wizualnie różnią się. Na domiar złego okazują się być tranzystorami MOSFET (obecna dioda antyrównoległa).
    Fałszywki - proszę przeczytać

  • #823 15 Gru 2016 13:18
    TM85
    Poziom 25  

    Czy nie dałoby się tak grawerować napisy i przetłoczenie typu zegarek żeby każda ingerencja szlifierza była do wychwycenia?
    Tylko kto miałby interes wprowadzić to w życie.

  • #824 15 Gru 2016 18:49
    Pi-Vo
    Poziom 37  

    Macosmail napisał:
    Tranzystory IGBT do wyświetlaczy plazmowych:
    -GT30F131
    -RJP30H2A
    -RJP63G4
    W większości sklepów okazują się być malowankami. Widać wyraźnie ślady szlifowania. Wizualnie różnią się. Na domiar złego okazują się być tranzystorami MOSFET (obecna dioda antyrównoległa).
    [[/url]

    Niektóre z tych IGBT mają diodę antyrównoległą. Trzeba inaczej mierzyć.

  • #825 15 Gru 2016 19:32
    Macosmail
    Poziom 32  

    To prawda, że niektóre IGBT mogą mieć taką diodę. Jednak te nie mają i wg. kart katalogowych i wg. pomiarów oryginalnych.

  • #826 21 Gru 2016 23:56
    garav
    Poziom 2  

    Witam,
    Nie wiem czy zadaję pytanie w dobrym temacie..

    Mam pytanie czy STK4044V z poniższych zdjęć to oryginał?
    Dodam tylko, że w rzeczywistości kolor obudowy jest bardziej czarny i jednolity (kwestia oświetlenia).

    Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać

  • #827 22 Gru 2016 14:24
    ciasteczkowypotwor
    Poziom 41  

    @garav układ nie jest produkowany ze 20 lat, zatem jak może być "oryginał" na rynku są lepsze lub gorsze chińskie wytwory.

  • #828 22 Gru 2016 15:51
    garav
    Poziom 2  

    ciasteczkowypotwor napisał:
    @garav układ nie jest produkowany ze 20 lat, zatem jak może być "oryginał" na rynku są lepsze lub gorsze chińskie wytwory.

    Dzięki za info :).
    Z drugiej strony to, że nie są produkowane od 20 lat nie znaczy że "oryginałów" nie ma na rynku w postaci NOS - właśnie jako takie "leżaki" dostałem kilka STK około 5 lat temu.

    Dziś miałem okazję porównać z STK wylutowanym z Diory WS-504b (podobno oryginał SANYO) i gdyby nie ślady lutowania i inny numer partii/seryjny? to nie byłbym w stanie ich odróżnić. Laminat, napisy, pola lutownicze, waga są identyczne.

    Czy te STK Sanyo miały jakieś specjalne cechy po których można je odróżnić?

    Może ewentualnie ktoś ma oryginał/fotki do porównania?

  • #829 27 Gru 2016 00:13
    themosfet124
    Poziom 10  

    Podobno podróbki STK mają nóżki zalane sylikonem oraz często nie mają napisanego numeru seryjnego.

    EDIT:

    STK4204 - oryginał
    STK4234 - prawdopodobnie oryginał
    STK077 - trudno ocenić bo mam oryginalne STK015, które też mają zalane końcówki.

    Najlepiej aby właściciele Elizabeth i Mercury zrobili zdjęcia swoich końcówek.

    Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać Fałszywki - proszę przeczytać

  • #830 15 Sty 2017 15:49
    pawelr98
    Poziom 34  

    W pewnym sklepie elektronicznym w gdańsku poprosiłem o 2N3055.

    Oto co dostałem.
    Fałszywki - proszę przeczytać

    Kompletny no-name. Tylko czarny napis 2N3055.
    Kupiłem takie dwa do projektu zasilacza liniowego.

    Jak użyć izopropanolu to napis zejdzie ale tylko do pewnego momentu.
    Nadal bardzo wyraźnie widać pod światło.
    Próbowałem zetrzeć do czysta ale bez efektu.

    Na tej fotografii działa jako pass do 78L12 (regulator 12V 100mA). Zasilałem 3 żarówki 12V 5W. Grzał się dosyć mocno nawet przy wejściowym 15.5V gdzie wyjściowe wynosiło 11.3V (regulator trzymał 12V cały czas).

    Do ilu by go obciążyć(I czym bo akurat nie mam dość mocnego zasilacza wejściowego) aby sprawdzić czy przynajmniej przyzwoity jest ?

  • #831 15 Sty 2017 18:31
    Bieda z nędzą
    Poziom 23  

    Identyczne 2N3055 były dostępne za komuny, były bardzo solidne, nawet sam mam na zapas parę sztuk.
    Podejrzewam, że to produkcja węgierska, dlatego, że taki sam krój liter i cyfr miały 2N produkcji Tungsram.

  • #832 16 Sty 2017 08:38
    seler1500
    Poziom 7  

    Witam!

    Znalazłem taki tranzystor w zasilaczu Radmor 3077/2.
    Działał dobrze, po otwarciu struktura 5x5mm, grube doprowadzenia.
    Wnętrze: jak Tungsram.

    Pozdrawiam, Rafał

  • #833 16 Sty 2017 09:37
    LeDy
    Poziom 43  

    pawelr98 napisał:

    Na tej fotografii działa jako pass do 78L12 (regulator 12V 100mA). Zasilałem 3 żarówki 12V 5W. Grzał się dosyć mocno nawet przy wejściowym 15.5V gdzie wyjściowe wynosiło 11.3V (regulator trzymał 12V cały czas).

    Do ilu by go obciążyć(I czym bo akurat nie mam dość mocnego zasilacza wejściowego) aby sprawdzić czy przynajmniej przyzwoity jest ?

    3 żarówki to 15W czyli ok. 1,5A prąd. Ten radiatorek pochodzi chyba od jakiegoś Neptuna i jest wg. mnie za mały. No i pasta termoprzewodząca..

  • #834 16 Sty 2017 13:53
    pawelr98
    Poziom 34  

    LeDy napisał:
    pawelr98 napisał:

    Na tej fotografii działa jako pass do 78L12 (regulator 12V 100mA). Zasilałem 3 żarówki 12V 5W. Grzał się dosyć mocno nawet przy wejściowym 15.5V gdzie wyjściowe wynosiło 11.3V (regulator trzymał 12V cały czas).

    Do ilu by go obciążyć(I czym bo akurat nie mam dość mocnego zasilacza wejściowego) aby sprawdzić czy przynajmniej przyzwoity jest ?

    3 żarówki to 15W czyli ok. 1,5A prąd. Ten radiatorek pochodzi chyba od jakiegoś Neptuna i jest wg. mnie za mały. No i pasta termoprzewodząca..


    Gość w sklepie dorzucił ten radiator za złotówkę więc wziąłem. Generalnie dobrze wiedzieć że te tranzystory są OK. Chyba wezmę ich na zapas bo dostanie dobrych 2N3055 jest trudne. Kosztowały mnie 5zł/szt.

    A radiator większy to będę musiał zrobić z tego co się wala po warsztacie bo nieco trudno znaleźć coś co się nadaje pod to-3 bez wydawania większych pieniędzy(koszt kilkakrotnie większy niż tranzystorów).

  • #835 16 Sty 2017 14:31
    Bieda z nędzą
    Poziom 23  

    pawelr98 napisał:


    Na tej fotografii działa jako pass do 78L12 (regulator 12V 100mA). Zasilałem 3 żarówki 12V 5W. Grzał się dosyć mocno nawet przy wejściowym 15.5V gdzie wyjściowe wynosiło 11.3V (regulator trzymał 12V cały czas).

    Nie potrafię pojąć co ty zrobiłeś, jak tr. wykonawczy do tego stabilizatora powinien być PNP.
    Być może to ta szalona koncepcja zasilacza:
    http://www.bristolwatch.com/ele/basic_power_supplies.htm
    rys 6, to wszystko jest ok, napięcie wyjściowe bedzie mniejsze o napięcie przewodzenia złącza B-E. Czyli 11,3V jest ok.

  • #836 16 Sty 2017 15:21
    LeDy
    Poziom 43  

    Bieda z nędzą napisał:

    Nie potrafię pojąć co ty zrobiłeś, jak tr. wykonawczy do tego stabilizatora powinien być PNP.

    Toż to normalny stabilizator z tranzystorem NPN .

  • #837 16 Sty 2017 15:41
    elektryku5
    Poziom 36  

    pawelr98 napisał:
    Gość w sklepie dorzucił ten radiator za złotówkę więc wziąłem. Generalnie dobrze wiedzieć że te tranzystory są OK. Chyba wezmę ich na zapas bo dostanie dobrych 2N3055 jest trudne. Kosztowały mnie 5zł/szt.


    Dużo taniej kupowałem kiedyś KD3055 i KD502, obecnie jakoś wolę TIP35C/36C lub (do wzmacniaczy) 2SC5200/2SA1943.

  • #838 16 Sty 2017 15:49
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    LeDy napisał:
    Toż to normalny stabilizator z tranzystorem NPN

    To jest abnormalny stabilizator, a właściwie to nie stabilizator, gdyż napięcie wyjściowe waha się nawet o 0,5V pod obciążeniem.
    Kolega Bieda z nędzą ma rację.
    Nazywanie układu z linka powyżej (rys. 6 - a właściwie to wg rys.5) "normalnym stabilizatorem" to nadużycie, propagowanie głupich układów i zły przykład dla początkujących.

  • #839 16 Sty 2017 16:07
    pawelr98
    Poziom 34  

    Bieda z nędzą napisał:
    pawelr98 napisał:


    Na tej fotografii działa jako pass do 78L12 (regulator 12V 100mA). Zasilałem 3 żarówki 12V 5W. Grzał się dosyć mocno nawet przy wejściowym 15.5V gdzie wyjściowe wynosiło 11.3V (regulator trzymał 12V cały czas).

    Nie potrafię pojąć co ty zrobiłeś, jak tr. wykonawczy do tego stabilizatora powinien być PNP.
    Być może to ta szalona koncepcja zasilacza:
    http://www.bristolwatch.com/ele/basic_power_supplies.htm
    rys 6, to wszystko jest ok, napięcie wyjściowe bedzie mniejsze o napięcie przewodzenia złącza B-E. Czyli 11,3V jest ok.


    Podłączone dokładnie tak jak na schemacie tyle tylko że ja mam tylko stabilizator + tranzystor bez żadnych dodatkowych komponentów. Na wejściu tania uniwersalna ładowarka do laptopów(12-24V).

    Szukałem sobie różne schematy zasilaczy liniowych i natrafiłem na proste połączenie LM317 + 2N3055. Pod ręką owego LM-a nie miałem ale miałem 78L12.
    Postanowiłem w ten sposób sprawdzić samą koncepcję działania układu(jak i sprawność tranzystora) oraz ilość generowanego ciepła.

    Swój własny zasilacz będę robił jak w końcu otrzymam regulatory LM338K z chin(ciężko o ten model w Polsce).
    Nie omieszkam się sprawdzić także ich sprawności bo jak zacząłem przeglądać co za cuda chińczyki ładują do obudów TO-3 to się włos na głowie jeży.
    Przykładowo widziałem zdjęcie gdzie po prostu żywcem wsadzili tranzystor w plastikowej obudowie do puszki TO-3.


    Z tego co czytam to w przypadku podrabianych LM338K najczęściej jest to układ LM317 osadzony w TO-3.Dlatego też te układy wysiadają przy dużym prądzie(topią się połączenia) ale nawet nieźle radzą sobie w przypadku kiedy mamy mały prąd i większą różnicę napięć.
    Sporo osób kupuje je właśnie dla obudowy TO-3 która lepiej rozprasza ciepło a nie dla wyższego dopuszczalnego prądu.

    Dlatego jak je otrzymam to od razu sprawdzę je pod dużym prądem lecz przy niskiej różnicy napięć aby ograniczyć wydzielane ciepło.

  • #840 04 Lut 2017 17:23
    pawelr98
    Poziom 34  

    Dostałem owe LM338K z chin.
    Od razu zaznaczam iż podróbki.

    Kupione dwa egzemplarze za równo 7.02zł (po drobnej zniżce)
    Fałszywki - proszę przeczytać
    Co od razu rzuciło się w oczy to logo national semiconductor.
    Do porównania oryginał.
    Fałszywki - proszę przeczytać

    Potem przyszedł czas na testy.
    3 żaróweczki po 5W każda w szereg.
    Napięcie zasilające 20-coś V.
    Zaczynam od 1.25V i idę w górę. Żaróweczki robią się coraz jaśniejsze aż w pewnym momencie gasną.

    Żarówki sprawdzone i wciąż sprawne. Nawet przy braku obciążenia na wyjściu równe zero.

    No to czas na pokaż kotku co masz w środku. Kombinerkami ścisnąłem wieczko i podważyłem śrubokrętem płaskim.

    Oto co znalazłem w środku.

    Fałszywki - proszę przeczytać
    Nie wymaga to chyba komentarza.

    To miałoby uciągnąć 5A.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME