X

jak wykonac pomiar 4 kablowa sonda

12 Oct 2003 19:41 ZEzembol
  • #1 12 Oct 2003 19:41
    zembol
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Witam.
    Moze ktos mi lopatologicznie wytlumaczyc za co jest odpowiedzialna , i jaki jest jej wplyw na prace silnika ( tzn czy odlaczenie jej podczas pracy zimnego silnika , powinno wplynac na jego dzialanie obroty , nierowna praca , moc , )
    Pozdrawiam
  • #2 12 Oct 2003 19:46
    krzysiek
    Level 27  
  • #3 12 Oct 2003 19:50
    zembol
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    dobra zapytam inaczej , czy jak ja odlacze przy uruchomionym silniku zmieni sie jego praca
  • #4 12 Oct 2003 22:15
    psenny
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Sonda lambda jest elementem który analizując skład spalin przekazuje do komputera wtrysku informację, czy mieszanka paliwo-powietrze zasilająca silnik jest zbyt uboga czy zbyt bogata. Komputer wtrysku na tej podstawie zmienia dawkę paliwa. Jeżeli odłączysz kostkę od sondy to na pewno praca silnika zmieni się, tylko nie zawsze da się to tak od razu stwierdzić, bo w różnych autach różnie to wygląda. Niekiedy silnik nie ma mocy, niekiedy podczas przyspieszania jest tzw "dziura" (nierównomierne przyspieszanie), a czasami jedyne co daje się zauważyć to zwiększone zużycie paliwa. Jeżeli twoje auto pali zbyt dużo lub osiągi są niewłaściwe to być może masz uszkodzoną sondę (w tym miejscu odpukałem w niemalowane i tobie też radzę), skoro nie reaguje na jej odłączenie.
  • #5 12 Oct 2004 02:02
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    dolacze sie do tematu z sonda.
    Otoz mam pytanie,zmienilem ostatnio w eskorcie sonde lambda, prawdopodobnie byla uszkodzona, kody bledów na to wskazywaly, spalanie, smrod benzyny z rury wydechowej, po zmianie na nowa nic ise nie zmienilo, doszedl tylko jeden kod bledu tzn czujnik temp. silnika, dymic dymi na czarno szcegolnie jek jest zimny, potem to troche ustaje ale spalanie i smrod benzyny z rury jest nadal, zawiesza sie na obrotach okolo2 tys i po chwili opada do 900, oraz przy obrotach okolo 5 tys zaczyna sie dusic i wyzej juz nie wchodzi. Badalem nowa sonde miernikiem i tak; przy 900 obr. U=0.21V, przy 3500 u=0.6V, zmiany te zachodza bardzo powoli w porownaniu do drugiej sondy dobrej na 100% ktora caly czas pracuje a aucie( we fiescie znajomego)i na niej napiecia waha sie od 0.3 do 1.1V i silnik pracuje ok. tzn saplanie jest w podrzadku i nie ma w/w objawow ja w eskorcie. jestem w kropce za sonde dalem 230 PLN i zastanawiam sie czy nie jest ona uszkodzona, poradzcie cos bo paliwko caly czas mi leci..
    pozdrawiam..
  • #6 12 Oct 2004 07:07
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    czy jak poprzednio sprawdzaliście błędy zrobiliście to do końca, wygląda to na uszkodzenie dwóch elementów na raz sondy i czujnika temp. sil. dlatego pracuje wg. charkterystyki awaryjnej sprawdz opór czujnika temperatury przy 20-50-90 stp celsjusza najlepiej wg. tabeli oporów
  • #7 12 Oct 2004 09:01
    tolu
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Sprawna lambda pracuje z częstotliwościa ok. 0,5 Hz ( na wolnych obrotach) i napięcie wyjściowe zmienia się 0,1-0,9V (prawie prostokąt), przy założeniu ,że cały układ zasilania paliwem jest sprawny ( na wolnych obrotach), Przy wyższych częstotliwość powinna być wyższa.
    0,1- mieszanka uboga, 0,9 - mieszanka bogata. W zależności o sygnału z sondy układ zasilania paliwem powinien zmieniać skład mieszanki aby to tak oscylowało. Sygnał z lambdy należy mierzyć miernikiem o dużej rezystancji wewn.
    pozdr .tomek
  • #8 12 Oct 2004 11:58
    leeyo
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Ja bym najpierw się spytał jaką sonde masz u siebie. Tzn. Ile jest przewodów. Jeżeli 3-4 to masz sonde z grzałką, jeśli 1-2 to sonde bez grzałki. Grzałka jest po to, żeby sonda po dłuższym postoju szybciej zaczęła reagować na spaliny - sondy bez grzałki dłużej się nagrzewają (od spalin) i dlatego na początku odczyt z nich jest zakłamany i sonda dużo wolniej reaguje. Nie wiem przy jakim silniku robisz pomiary - zimny czy ciepły no i jaką masz sondę...

    Odnośnie sond lambda to polecam Wam sondy uniwersalne, które można kupić na allegro! Są to sondy BoSCH i naprawdę nie ma problemu, żeby je dopasować pod swoje auto - a cena zdecydowanie atrakcyjniejsza niż oryginalnej - zaledwie 80-90zł!!!! Ja za oryginalną miałem zapłacić 320zł i bez żadnego wahania kupiłem uniwersalną która sprawuje się super!
  • #9 12 Oct 2004 21:31
    twierdza szyfrów
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Czy którys z kolegów testował moze czy mozna zamiast sondy trzyprzewodowej wsadzić czteroprzewodową??? bo w sumie chodzi tu tylko o masę.
    Jesli chodzi o sondy to polecam jednak firmy NTK do BOSCHA nie jestem przekonany
    Pozdrawiam
  • #10 12 Oct 2004 23:48
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Ford eskort 1.3i 93r

    Sonda jest cztero przewodowa z grzalka,uniwersalna z przerabiana wtyczka, pomiary robilem na silniku rozgrzanym, wiec mysle ze z tym nie powinno byc klopotu.aha robilem te pomiary na wypietej sondzie. na wpietej nie robilem czy to sie moze roznic czyms??

    Dzis odwiedzilem ze znajomym elektryka, oto relacja:
    elektryk podpial miernik cos tam sobie pomierzy ( nie bylo mnie przy tym) i stwierdzi sprawnosc sondy lambda, natomiast stwierdzi niesprawnosc integratora sondy lambda ktory znajduje sie (wg niego) tam gdzie komputer. powiredazial ze jest to przetwornik A/C i on robi przeklamanie tzn ustala napiecie na poziomie 0.9 V bo tak pan elektryk zmierzyl na sondzie podpietej do kostki. Nie wiem czy to co on mowi jest wiarygodne wiec chce zapytac o to was forumowiczow, ktorzy napewno cos o tym wiecie. Ja sam robilem dignostyke tego autka podpinajac diode i zczytywalem kody, wyskakuje caly czas blad sondy lambda oraz czujnika temp. silnika, i tutaj rowniez pytanie jaki moze miec wplyw na dzialanie silnika uszkodznie tego czujnika oraz jak skasowac bledy dynamiczne oraz statyczne. akku byl odlaczany i wyskakuja caly czas bte same dwa bledy, sonda byla podlaczana rowniez ze sprawnie dzialajacego innego auta i blad sondy nadal wyskakiwal rowniez po odpieciu akku .

    ELektryk za taka naprawe zawolal 450 PLN.
    diagnoza 60 pln
    adaptacja 150 pln - powiedzial ze musi odswiezyc program tzn(wg jego tlumaczenia) zrobic tak aby silnik wiedzial kiedy i jak sterowac mieszanka pal -pow itd. czy takie odswiezania sie wykonkuje? bo nie slyszalem o czyms takim
    naprawa 240 pln

    wszystko ok tylko dlaczego po przelozeniu sondy z innego sprawnego auta spaliny wizualnie i na wech mozna stwierdzic ze sa ok??
    tego mi nie powiedzial,
    prosze o pomoc bo nie wiem czy ten elektry nie pruboje wycigbnac kasy..
    pozdrawiam..
  • #11 13 Oct 2004 00:10
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów
    Helpful post? (0)
    Starsze typy silników norma Euro II brała sygnał z sondy pod uwage
    dopiero gdy silnik miał temp.powyżej 60 stopni.W nowych typach silników kóre spełniają normę EuroIII iEuroIV sonda pracuje już od zimnego silnika.
    ad.Ford tanie sondy 4-przewodowe ,sprawdż na czarnym przewodzie czy jest masa,sprawdż też czy grzałka dwa białe po uruchomieniu silnika mają
    12V,przy braku zasilania sonda jest zimna i nie daje sygnału .
    Przy braku sygnału komputer ignoruje sygnał sondy i przechodzi na program awaryjny.
    ad.NTK-sondy tej firmy są rzeczywiście znacznie lepsze od sond Bosch-a.
  • #12 13 Oct 2004 00:38
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Polaczenie z masa jest ale przewodu szarego, natomiast przewor czarny jest sygnalowy z tego co pamietam. A co z tym integratorem czy ktos cos wie na ten temat??
  • #13 13 Oct 2004 08:53
    leeyo
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    DO VW:
    Nie ma problemu z zastosowaniem sondy 4-ro przewodowej zamiast 3 przewodowej!

    - biały x2 - grzałka
    - czarny sygnał z sondy
    - szary - MASA

    Ja sonde mierzyłem oczywiście podpiętą do komputera i z tego co wiem nie odpina się jej przed pomiarem!!!
  • #14 13 Oct 2004 09:40
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Skoro tak to pomierze sam jak bedzie podpieta do kompa, i zoabacze jak jest..
    a o z tym integratorem sondy lambda czy ktos slyszal o czyms takim, czy ten uklad psuje sie czy tomozliwe i czy jezli sie psuje to np nie oplacalo by sie kupic jakiejs uzywki kompa ??czy to jest oplacalne??
    pozrawiam..
  • #15 13 Oct 2004 15:14
    blackpower
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    robilem te pomiary na wypietej sondzie. na wpietej nie robilem czy to się moze roznic czyms??

    Nie wiem jak mogles cokolwiek zmierzyc na wypietej sondzie. Oczywiscie ze trzeba wpiac woltomierz na podlaczonej sondzie pomiedzy przewod szary i czarny. Ja niestety mam tez problem z sonda. Kupilem na allegro uniwersalna bosch'a i niedziala, albo dziala nie tak jak trzeba. Musialem ja odlaczyc poniewaz silnik mi sie krztusi i na wolnych obrotach gasnie niestety :( Co prawda nie mierzylem jej, (dlatego ze jezdze na gazie, a instalacja bez kompa wiec sonda jest zbedna) ale moze uzytkownik "manta" ma racje ze to moze byc jeszcze czujnik temp. silnika uszkodzony.
  • #16 13 Oct 2004 17:42
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    aleś się uparł do sondy, prawdopodobnie twój cpu wpada w pętle to znaczy nie otrzymuje sygnału z czujnika temp. automatycznie wprowadza tryb awaryjny i sygnał z sondy jest nie właściwy . Spróbuj wykasować pamięć i włącz zapłon niech przejdzie procedurę testu . Odczytaj komunikaty błędów i zobacz czy twój cepek widzi czujnik temp.
  • #17 13 Oct 2004 20:19
    mirax
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    jezeli chodzi o rozruch silnika to sonda lambda nie ma wplywu na rozruch-sterownik zaczyna "czytac" z sodny dopiero po jakims czasie-chodzi tu o czas rozgrzania sie sondy-oczywiscie inny jest on dla sond z grzalka a inny bez grzałki!!jezeli chodzi o pozimy napiec to oscyluja w granicy 0.1-1.0 volta w tradycyjnych sondach!!wystepuja rowniez inne sondy(np układ siemensa-bmw,opel,volvo) gdzie pozimy napiec sa od 0.1 v do 5 v!!sondy te sa oznaczone roznymi kolorami przewodow(nie pamietam dokladnie jakimi ale nie sa tak jak tradycyjne 2 biale czarny i szary)!!sonda nie ma sygnalu o stalej czestotliwosci-sygnal zmienia sie w zaleznosci od składu mieszanki-czym wiecej dwutlenku wegla w spalinach tym zwieksza sie roznica potencjalu na elemencie pomiarowym co pociaga za soba zwiekszenie napiecia na przewodzie sygnalowym do sterownika w efeckie czego sterownik dostaje sygnal ze mieszanka jet za bogata i zaczyna ja zubażac-nie zawsze jezeli np. napiecie sondy stoi w mxa polozeniu oznacza jej uszkodzenie-moze to byc wina uszkodzenia ktoregos z pozostalych podzespolow odpowiedzialnych za skład mieszanki (np. przepływomierz) uff moj pierwszy post tutaj-sorry za zanudzanie-pozdrawiam
  • #18 13 Oct 2004 23:13
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Panowie dzis sprawdzilem jeszce raz kody ktore mi zczytywal tester i to byl kod 28 i 13, a 13 to czujnik temp. plynu chlodzacego a wiec prawdopodobnie silnik byl nie rozgrzany podczas dignostyki z tego co wyczytalem, lub jest uszkodzony ten czujnik choc mi sie wydaje ze to malo prawdopodobne, gdyz pokazuje na skali temp odpowiednia,

    przy pomiarze napiecia na sondzie wpietej pod kompa napiecie wyskoczylo 0.9V i elektryk powiedzial ze sonda jest ok, tylko przetwornik sondy i on daje stale napiecie na kompa okolo a sonda jest wg niego DOBRA i CPU sie zapetlil i pokazuje caly czas blad sondy nawet po wymianie jej na dobra, czy tak moze byc??
    pozdrawiam..
  • #19 13 Oct 2004 23:37
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów
    Helpful post? (0)
    Bzdury,ten Twój elektryk się zapętlił.
  • #20 14 Oct 2004 00:24
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Rowniez mysle ze troche kreci, dlatego was pytam o to wszystko zeby cos wymyslic i nie dac sie zrobic.
    Kolejne pytanie moje dotyczy jak skasowac pamiec statyczna w cpu zeby mi nie pokazywal tych bledow z przeszlosci i czy przy kontroli sinika na uruchomionym silniku pokazywane sa tylko bledy dynamiczne czy rowniez statyczne??
    pozdrawiam..
  • #21 14 Oct 2004 07:37
    manta
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    popełniłeś chyba pewien błąd czujnik wskazania temp. na desce i czujnik temp silnika to dwa osobne czujniki weż pod uwagę ewentualne uszkodzenie instalacji elektrycznej
  • #22 14 Oct 2004 09:24
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Wiem ze to sa dwa osobne czujniki, dlatego pisze ze w fordzie przy diagnostyce na uruchomionym siolniku jesli wyskoczy blad czyjnika temp. plynu chlodzacego to silnik jest nie dostatecznie nagrzany, a tak sie akurat sklada ze czujnik ten jest rowniez podlaczony pod wskaznik temperatury, a role czujnika temp. silnika spelnia czyknik temp. zasysanego powietrza, no ale idac za rada musze posprawdzacpolaczenia przewodow z cpu, tylko powiedzcie mi gdzie on jest schowany??
    pozdrawiam..
  • #23 14 Oct 2004 16:59
    mirax
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    napiecie pilotujace ze sterownika(przy np.odpietej sondzie) powinno wynosic standardowo ok.0.5v!!kolega ma racje-glupoty ten koleś gada!!jak pisalem wyzej na sklad mieszanki ma wplyw wiele innych czynnikow i podzespołów!!sprawdz na poczatek czy nie ciagnie gdzies "lewego powietrza",sprawdz sygnał z przepływomierza!!kiedys nawet mialem przypadek ze uszkodzone byly przewody wysokiego napiecia i to robilo straszną robote!!!nie skupiaj sie juz teraz na sonfzie skoro jest ok!!a jaka jest analiza spalin??czy sonda na oscyloskopie "pływa" czy stoi w miejscu???
  • #24 14 Oct 2004 23:22
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam!!!
    Niestety nie zmierzylem napiecia na wpietej sondzie i na qypietej sondzie na wtyczce podlaczonej do CPU. Z tego co pamietam to byl podlaczany miernik cyfrowy i na nim pokazywalo stalem napiecie okolo 0.9V, natomiast na wypietej sondzie pokazywalo(nap. mierzone na wtyczce od sondy)pokazywalo od 0.2 do 0.6 z tym ze zmiany zachodzily powolitzn gdy wcisnalem gaz do dechy to wted7y wlasnie wolno sie podnosilo nap. do 0.6 max.
    Ale juz chyba mozna to odpuscic bo wlasciciel eskorta zdecydowal sie jednak na naprawe u tego wlasnie elektryka wiec niech mu buli jak ma kase. Ja osobiscie bym prubowla wszystkiego i nie dal bym takiemu gosciowi zarobic. Odezwe sie jak bedzie autko zrobione i powiem wam co sie dowiedzialem na temat naprawy.
    Dzieki za zainteresowanie.
    pozdrawiam..
  • #25 15 Oct 2004 23:37
    mirax
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    wiec widocznie sonda pracowala prawidlowo-to jakis inny element wzbogacal mieszanke-0.9 to napiecie z informacja dla sterownika o zubozaniu mieszanki jednak widzocznie jakis inny element(widocznie uszkodzony) o priorytecie wiekszym niz sonda wzbogacal a sonda nie mogła tego "zbić" i zostawala na 0.9 v
  • #26 15 Oct 2004 23:51
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    witam!!!
    Sluszna uwaga mirax, tez wlasnie zaczalem sie zastanawiadc, przeciez 0.9 to paliwko rura nie powinno uciekac, no ale co to moze byc?? nie mam pojecia..
    pozdro..
  • #27 16 Oct 2004 00:13
    tarnowski
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Ten element o wyższym prioryecie to może być czujnik temp. Komp ma info że silnik jest zimny i wzbogaca mieszankę....

    Pozzz
  • #28 16 Oct 2004 00:21
    lukjar6
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    w fordzie czujnik temp. silnika to ten sam co jest podlaczony do zegara temperatury, tak wiec czy uszkodzenie bedzie rowniez widoczne na wsakzniku, faktycznie blad wyskoczyl 13, czyli czujnik temp silnika, hmm to moze byc to..
    ale czy wzbogacanie mieszanki paliwem jest az tak znaczne przy zimnym silniku??bo to jest taki efekt ze spalanie jest okolo 15l/100km czarny dym no i smrod benzynyz rury wydechowej..?
    pozdro
  • #29 16 Oct 2004 00:32
    tarnowski
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Tak, powiem Ci nawet że prawdopodobnie to ten czujnik spowodował zwalenie sondy. Ostatnio miałem to w Audi . Zbyt bogata mieszynka przez długi czas niszczy powierzchnię aktywną i podgrzewanie. A może trzyma wtrysk rozruchowy ( nie znam tego auta)

    Pozz
  • #30 16 Oct 2004 16:35
    mirax
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    zgadzam sie z waszymi wypowiedziami!!!! :wink:
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products